جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 131 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 131 )

  • یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۶۴

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره دوم – اجلاسیه اول
1363-1364
فهرست مندرجات:
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
2- بیانات قبل از دستور آقایان: اکرمی ، فخرالدین حجازی و رسول موسوی.
3- تذکرات نمایندگان مجلس به مسئولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس.
4- تصویب اصلاح قانون دادرسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پس از اظهار نظر شورای نگهبان.
5- تصویب قانون تعیین وضع شغلی دندانسازی تجربی.
6- اعلام وصول 4 فقره لایحه از طرف دولت.
7- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده و دستورآن.
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم، باحضور 190 نفر جلسه رسمی است. دستورجلسه را اعلام کنید.
منشی – بسم الله الرحمن الرحیم، دستورجلسه یکصد و سی و یکم روز یکشنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه 1364 هجری شمسی مطابق با بیست و یکم شعبان 1405 هجری قمری.
1- گزارش از کمیسیون خاص درخصوص احیاء و واگذاری اراضی مزروعی اعاده شده از شورای نگبهان.
2- گزارش یک شوری کمیسیون امور قاضئی و حقوقی درخصوص لایحه دادرسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از شورای نگهبان.
3- گزارش شور دوم کمیسیون بهداری و بهزیستی درخصوص طرح تعیین وضع شغلی دندانسازان تجربی.
4- گزارش شور اول کمیسیون خاص در خصوص طرح تعیین حدود وظایف و اختیارات و مسئولیت های ریاست جمهوری اسلامی ایران.
رئیس – تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. وان هذه امتکم امه واحدة و اناربکم فاتقون فتقطعوا امرهم بینهم زبراکل حزب بمالدیهم فرجون فذرهم فی غمرتهم حتی جین ایسبون انما نمدهم به من مال و بنین. نسارع لهم فی الخیرات بل لایشعرون ان الذین هم من خشیه ربهم مشفقون. والذین هم بایات ربهم یومنون. والذین هم بربهم لایشرکون. والذین یوتون ما اتواوقلوبهم و جلة انهم الی ربهم راجعون اولئک یسارعون فی الخیرات و هم لها سابقون. ولانکلف نفسا ال وسعها ولدینا کتاب ینطق بالحق وهم لایظلمون.
(صدق الله العلی العظیم – حضارصلوات فرستادند)
1- بیانات قبل از دستورآقایان: اکرمی، فخرالدین حجازی و رسول موسوی
    رئیس – سخنرانان قبل از دستوررا دعوت کنید.
    منشی آقای اکرمی نماینده سمنان اقای حجازی نماینده تهران آقای موسوی نماینده اهواز..
    اکرمی – بسم الله الرحمن الرحیم. سلام بررهبر عزیز و ارجمند انقلاب شکوهمند اسلامی ایران. سلام بررزمندگان حماسه آفرین بدر و خیبر و طریق القدس و فتح المبین. سلام برخانواده های شهداء و جانبازان و معلولنی و مجروحین جبهه های حق علیه باطل. درآستانه فرا رسیدن ماهمبارک رمضان و پایان یافتن ماه شعبان المعظم قرار گرفته ایم. ازخداوند متعال تمنای پیروزی نهائی برای رزمندگان و آرزوی سلامت برای امام امت و استقامت و شکیبائی برای امت امام دارم.
    گفتاریم را به صورت چند تذکر بازگو مینمایم.
1- ملت شریف ایران بدانند درجریان جنگ تحمیلی به حول و قوه خداوند متعال بیشترین راه را طی نموده و کمترین راه باقی مانده است. باید همانند گذشته با عزمی راسخ و ایمانی قوی بقیه راه را پیمود تا انشاء الله به پیروزی نهائی برسیم.
رهبر عزیز ما درپیام نوروزی امسال براستقامت و ایستادگی ملت شریف ایران عنایت داشتند. همه ما باید در برابر فشارهای ابرقدرتهای جهانخوار و تجاوز کار و ایادی مزدور و جاهل آنها محکمتر از کوه استقامت نمائیم که خداوند میفرماید این الذین قانلواربنالله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه الاتخافوا ولا تحزنوا، وان لواستقاموا علی الطریقه لاسقینا هم ماء عذقا. اما باقر میفرماید‹‹ المومن اصلب من الجبل لان الجبل بستقل بالمعادل و المومن لایستقل من دینه شئی المومن کالجبل الراسخ لایحر که العواصف››
    دراین صورت است که اگر دشمن در پنج سال گذشته جنگ را برما تحمیل کرد باید صلح را ما براو تحمیل کرد باید صلح را ما براو تحمیل نموده و صدام و حامیان فتنه انگیزش را وادار به پذیرش  شرائط حق خوبش نمائیم.
   3- میهن اسلامی ایران و انقلاب ارزشمند الهی در برابر آفاتی قرار گرفته که یکی از آنها داستان اسف انگیز خط بازی و باندبازی می باشد. با اینکه قرآن مجید میفرماید ‹‹ فبشرعبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هدیهم الله واولئک هم اولوالالباب›› به این رهنمود خداوند کریم توجه بایسته نمیشود و گاه دیده شده که مسائل شخصی وحب وبغض های خطی مانع حق طلبی و حق جوئی دراظهارنظرها گشته است.
    خداوندا ما را از این خطر مصون دار و آنچه را صلاح اسلام و انقلاب اسلامی و ملت میهن اسلامی ما است درزبان و اندیشه و عمل و اخلاق ماجاری و ساری قرارده.
    آفت دیگر توجه نکردن به خواسته ها و نیازهای اساسی جامعه و ملت شهید پرور ایران یعنی انقلاب اداری ، حذف بوروکراسی ، رشوه و ارتشاء خلاء قانون، وزارتخانه های بی وزیر دفاع و راه و ترابری برنامه و بودجه میباشد. امید است دولتمردان جمهوری اسلامی فکری عاجل و برنامه ای جامع برای این مسائل تدارک نمایند.
    4- در روز کارگر پس شعار جنگ تا پیروزی شعار. کار، کار تا پیروزی را در استادیوم صدهزارنفری آزادی شنیدیم که میتواند نقطه عطفی در جبهه اقتصادی ایران باشد. دراینجا به کارفرمایان، کارگران، کارگزاران ، دولتمردان چند نکته را یادآور میشوم.
    الف – باید برکیفیت تولید بیش از کمیت توجه بشود.
    ب – نظارت برکراهای تولیدی از ضرورریات می باشد.
    پ – درزمینه عرض کالای تولیدی در فصل و موقع مناسب دقت واقعی انجام گیرد.
    ج – برادران عزیز کارگر کار را به عنوان عبادت تلقی نمایند و همچنان که خلوص و رضای خدا، تقوی و پاکی صداقت در همه عبادات جایگاه ویژه ای دارند درکارهای مادی نیز به این نکات توجه نمایند.
    د – کارفرمایان و سیاست گذاران و دولتمردان باید به فرمایش امام صادق علیه السلام توجه ویژه مبذول دارند که فرمود کل ذی صناعه مضطر الی ثلاث خلال یجتلب بها المکسب ان یکون حاذقا بعمله مودیا للامانه فیه مستمیلا لمن استعمله. یعنی هر هنرمند و صاحب حرفه ای برای توفیق درکار خویش ناچار سه خصلا را لازم دارد. درکار خویش مهارت داشته باشد . امانت را درکار خویش رعایت و رضایت و خرسندی کارگران را تامین نماید. شکست و بی خاصیت بودن بعضی از کارهای تولیدی و یای و نومیدی بعضی دیگر در سرمایه گذاری برای کارهای تولیدی و عدم توفیق دررشد کیفیت تولیدات به دلیل بی توجهی به رهنمود اما صادق علیه السلام میباشد.
    5- حال که مساله فروش بعضی از کارخانجات میهن اسلامی به کارگران مطرح هست باید دولتمردان دقت ویژه دراین مساله مبذول نمایند و کارگران عزیز نیز برتعقل و دوراندیشی متکی باشند نه احساسات تا آنچه خیر و صلاح مملکت و ملت و انقلاب اسلامی و مردم و کارگران می باشد پیش آید.
    6- درزمینه قانون کار که در هیات دولت به تصویب رسید و در مطبوعات نیز چاپ گشت به همه کارگزاران ، کارگران ، کارفرمایان و دانشمندان  و علاقمندان به سعادت و عزت رفاه این قشر توصیه مینمایم که این لایحه را به دقت مطالع نموده نواقص و کمبود ها و معایب را به وزارت کار، کمیسیون کار مجلس شورای اسلامی تذکر داده تا انشاء اله به کمک هم قانونی جامع و مانع تقدیم ملت ایران و جهات بنمائیم.
    7 – ضمن تقدیر از زحمات همه مسئولین مملکت از جمله دولت به دولت تذکر میدهم در زمینه واگذاری هرچه بیشتر کارهای قابل واگذاری به مردم و اعمال سیاست هدایت و نظارت خویش برکارها سرعت بیشتری دهد و نیز در زمینه ادغام نهادها و وزارتخانه ها و سازمانهای مشابه برای رهائی مردم از سرگردانی و جلوگیری از اعمال نفوذهای بی جا و امکان نظارت بیشتر فکر عاجلی بنماید.
    8 – از وزارت راه و ترابری در زمینه نظارت بیشتر برکار پیمانکاران راه تهران سمنان و سمنان فیروزکوه و تسریع در به پایان رساندن آندقت ویژه ای معمول دارند.
    9- از اداره راه و ترابری تهران در زمینه شروع مرمت راه شریف اباد ایوانکی تشکر مینمایم.
    10- به وزارت معادن و ذوب فلزات درمورد شناسائی کامل معادن استان سمنان و بهره برداری صحیح از آنها تذکر داده و از علاقمندان به سرمایه گذاری در زمینه این معادن میخواهم که همه امکانات خویش را دراین مورد به کار گیرند.
    11- از مردم شهید پرور سمنان به دلیل حضور در جبهه های جنگ و اعزام نیروی انسانی فنی به جبهه ها و بازسازی مناطق جنگی و تقدیم شهیدان و تبعیت از مقام معظم ولایت فقیه و حفظ وحدت صمیمانه تشکر مینمائیم.
    12- از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و دولت جنهوری اسلامی میخواهم درجهت توجه ویژه به مساله زمین، مسکن، مهاجرت، روستائیان تورم، رشد کیفیت تحصیل دانش آموزان و دانشجویان کشور، حمایت از مسئولین مخلص و دلسوز حزب اللهی و هدایت و ارشاد بیشتر افراد بی تفاوت همه مساعی خویش را بکار گیرند والسلان علیکم و رحمه اله و برکاته.
    منشی – آقای حجازی.
    فخرالدین حجازی – بسم الله الرحمن الرحیم. نیمه شعبان روز تولد قسط و آزادی و رهائی انسان بود که هفته مستضعفین از حقیقت این روز بهره برد. واقعاً امروز می بینیم که جامعه اسلامی درجهان مستضعف است. براثر قیامهائی که امت مسلم درهمه سوی جهان علیه استکبار انجام داده فشار دشمنان قرار گرفته است. مساله دردناک مسلمانان هندوستان و کشتار این گروه مومن و مخلص به جرم اسلامیت یک فاجعه ای است که ملت مسلمان ایران و مسئولین جمهوری اسلامی نباید در برابر آن ساکت بمانند. مساله سوزانیدن قرآن ها، مساله اهانت به اسماء خمسه طیبه و مساله کشتار مسلمانان یکی از حوادث دردانگیز است وبنده به حکومت هندوستان هشدار میدهم که اقدامی ورزد که چنین جنایاتی ادامه نیابد و گرنه در خود هندوستان 150 میلیون مسلمانند و مسلمانان پاکستان و اندونزی مالزی و سنگاپور و فیلیپین و بالاخره ایران و سایرجاها نخواهند گذاشت چنین تجوزی به حقوق اسلامیان بشود و امیدوارم دولت هند این هشدار را جدی بشناسد. دوم مساله تعرض به مسلمانان ترکیه است به جرم قرآن خواندن و اوراق قرآن مقدس را دلیل جرم شناساندن ما به آقای ژنرال کنعان میگوئیم که مبارزه با قرآن کار خطرناکی است و بهتر است ایشان از سرنوشت رضاخان درایران عبرت بگیرند و بالاخره حمله از دو سوی به مسلمانان لبنان از سوی فالانژیست ها و از سوی صهیونیست ها هم حوادث دردناکی است که این روزها میگذرد و ملت مسلمان ایران نباید نسبت به چنین جنایاتی ساکت باشد من از مقامات روحانی مسلمان ایران استدعا دارم و از انجمن های اسلامی و نهادهای اسلامی که دربرابر چنین هجومی که علیه مستضعفان جهان صورت می پذیرد از خودشان عکس العمل شدید نشان بدهند. و اما برمیگردیم به وضع مستضعفان ایران که انقلاب ما برای حمایت از آنها پدید آمده و قانون اساسی ما حامی آنها است و امام امت در بیشتر فرمایشاتشان تکیه میکنند روی حمایت از این طبقه، طبقه ای که فرزندانش را به جبهه میفرستد و به قربانگاه الهی اهداء میکند، نان دهانش را به تدارکات جنگ هدیه میکند و هزاران محرومیت ها را تحمل میکند باز هم ما نتوانسته ایم تریبون ندائی در دهیم کاری ساخته نیست. اما مساله به جائی رسیده که همه فهمیده اند یعنی مقامات خیلی عالی قضائی ، مقامات روحانی مثل آیت الله مشکینی، مقامات مسئول همه دم از این فاجعه دردناک می زندد که باز اراضی را زا زارعین محروم گرفته اند و می گیرند و کارخانه ها را و به دست همان ملاکین قبلی می سپارند و آنها هم چیزی  طلبکار هستند و ما همیشه شاهدیم که یک عده زارع دردمند درکنار خیابانها نشسته اند و منتظر یک فرجی هستند و به فرجی نمیرسند، سخنگوی کودتائی امریکائی 28 مرداد به ایران آمده و میگوید که باغها و اراضی ما را پس بدهید و الان مساله مطرح است یا رئیس هتل قو مرکز فساد و فحشاء آنهم دارد اراضی اش را میگیرد. دراصفهان چند تا کارخانه چی
آمدند کارخانه هایشان را گرفتند و کاش به کار ادامه میدادند، این کارگرهای محروم را بیرون کردند و کارخانه را میخواهند خراب کنند و زمینش را به جای ارضی مسکونی بفروشند. این مسائل هست که موجب خدشه دارشدن انقلاب میشود و معلوم نیست این جریان چرا چنین گسترده درکشور عمل میشود و شاید ریشه سیاسی داشته باشد. ما از مقامات عالی قضائی، از رئیس دیوان عالی کشور و دادستان محترم که هردو این درد را دارند و هر دو آنها این درد را بیان داشتند می خواهیم ترتیب بدهند که به این کارها رسیدگی شود، تجدید نظری شود که زارعان محروم ما به این حد از درد و فشار نرسند.
    مساله مجلس هم که نمایندگان این توجه را دقیقا و عمیقا دارند که نماینده یک قشر محروم و دردمندی هستند و آنها نمایندگانی را به مجلس فرستاده اند که از حقوق آنها دفاع کنند و کلا هم دفاع میکنند، دردهای مردمشان را حس میکنند و می آیند طرحی، لایحه ای، فریادی که قدمی برداشته شود از لحاظ مساله اراضی، مسله مسکن، مسلاه بازرا و تجارت ولی باز هم موفق نمیشویم و باید این توجه را داشته باشند که مجلس یک مجلس محترمی است و یک مجلس انقلابی است و یک مجلسی است که در تاریخ درشخیده، اگر چنین مجلس فلج باشد، اگر چنین مجلس انفعالی کار کند، اگر چنین مجلس به قول آیت الله منتظری یک لوایح ساده و عادی را تصویب کند و وقت بگذراند و به ماسئل مهم کشور نرسد این هم امید ملت مسلمان ایران به نا امیدی تبدیل میشود هم مسلمانان جهان که چشمشان به این کشور دوخته است از حرکت هایشان باز میماند. ما باید کاری کنیم که این مجلس به قول رئیس مجلس مسلوب الاختیار نشود، دچار این خطر نشود که کاری از ان انجام نشود. مجلس باید بداند قدرتمند است، این 270 نفر که زیر این سقف جمع شده اند یعنی همه 46 میلیون بعد یک نفر بگوید ما در برابر 46 میلیون ایستاده ایم این حرف هم برخلاف اسلام است، هم برخلاف قانون است و هم برخلاف فرمان امام است که اینهمه برای این ملت ارزش قائل است و برای این مجلس ارزی قائل است و یک سال است از دوره دوم گذشته و ما نتوانسته ایم یک کاری چشمگیر برای این مردم انجام بدهیم برای این که با چنین مشکلاتی مواجه شده ایم. بنده این استدعا را دارم که آقایان نمایندگان محترم و عزیز که واقعا انقلابی هستند و واقعا دردمند هستند و فشار مردمشان رویشان هست که کاری بشود جلساتی داشته باشیم با اینکه لساتی هست اگر چشم زخمی نخورد این مسائل را بررسی کنیم، محرومیت زیاد است. بنده رفتم به شهر مرزی سرخس یک عده مردم آنجا هستند. آن مردم معجزه اند. من آنجا در سخنرانی گفتم که تمام کشورهائی که دراطراف شوروی هستند بلعیده شده اند مثل آلمان شرقی، مجارستان، بلغارستان، رومانی ، لهستان، چکسلواکی ولی این یک مشت مردم مسلمان سرخس ایمان خودشان را حفظ کرده اند، کشور خودشان را حفظ کرده اند. ما باید به این طبقه برسیم آنوقت این طبقه محروم در مرز یک ابر قدرت مادی آب خوردن نداشته باشد. مسکن نداشته باشد، پزشک نداشته باشد، معلم نداشته باشد، کار نداشته باشد. این واقعا به حساب کم کاری ما میاید. مقامات مسئول باید توجه داشته باشند، استاندار خراسان باید به این کارها بیشتر برسد تا کارهای گروهی خودش. آخر یک استان 3 میلیونی ،4 میلیونی دراین همه فقر و حرمان ، بعد یک استاندار اصال نداند که در آنجا چه خبرهست. یا دراین طرف شرکت پالایشگاه گاز بادش و آب تصفیه شده بخورنداین مردم آبی که اصلا همه گفتند یک حیوان هم نباید این آب را بخورد. خوب، یک تصفیه هم این جا بگذارند. آستان قدس که یک مرکز مذهبی مقدس است، دارای قدرت بسیار عظیم مالی و اقتصادی است. اگر خود حضرت رضا تشریف میداشتند عبایشان و ردایشان را به این مردم محروم سرخس میدادند که اینها یک زندگی داشته باشند. در سیستان، در بلوچستان باران نیامده مردم دراند مهاجرت میکنند. (رئیس – وقتتان تمام است) بنده به برادران هم میگویم که بیائدی و به این مستضعفین برسیم. بیائید فعال تر حرکت کنیم، بیائید به دولت بگوئیم یک لوایحی تهیه کند، طرحی ما تهیه کنیم که به این مردم برسد والا ما در پیشگاه خداوند مسئول خواهیم بود. امیدوارم پیروز باشید. والسلام علیکم و رحمه الله.
    منشی – آقای موسوی بفرمائید.
    رسول موسوی  بسم الله الرحمن الرحیم. با سلام به امام زمان و نائب رحقش امام خمینی و درود به ارواح طیبه شهیدانی که برای اجرای احکام الهی و تشکیل دولت کریمه ای که در آن مسلمین در عزت و کفار و منافقین در خواری و ذلت. بی شک بعد از گذشت 6 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی برای مردمی که پیشتاز انقلاب و جنگ هستند دردآور و غیرقابل تحمل است که در داشنگاهها و مراکز صنعتی لیبرال ها بر آنان ولایت دارند و هر روز شاهد حذف نیروهای مومن  متعهد به اسلام وانقلاب شایند. چرا مسئولین علیرغم هشدارهای مکرر امام و آیت الله العظمی منتظری در مقابل خطر فاجعه آفرین حذف نیروهای مسئول و متعهد سکوت اختیار کرده و اقدامی نمی نمایند. دراینجا به لیبرال ها کسانی که با آنان همنوائی میکنند میگویم که رزمندگان اسلام در رابطه پایان جنگ مطمئن به وعده های الهی و حضور مردم در جبهه  است میباشند و میدانند که سلاح های پیشرفته و جدید نمیتواند در عاقبت جنگ تاثیری داشته باشد. رهبران کشورهای عرب مرتجعی که به نام عربیت از صدام حمایت مالی، نظامی، تبلیغاتی و سیاسی می نمایند بدانند که بربالین امپریالیسم غرب و عجوزه استعمار انگلیس نشستن جز هلاکت و نابودی نتیجه ای ندارد. زیرا که
اذا کان الغرال دلیل قوم                سیهدم سبیل الهالکین
    ای مزدوران از مدرم بریده آگاه باشدی که این جنگ، جنگ سلاح نیست که جنگ اسلام با کفر و همه استکبار جهانی است. باید در فکر مقابله با امتی گسترده و سط تمام جهان اسلام که مسلح به سلاح ایمان است باشید و بدانید که سنت خداوند و قانون تاریخ برنابودی ستمگران تعلق گرفته و قلم زده شده است اکنون که چهار روز از پایان هفته بزرگداشت معلم گذشته است. به بهانه هفته معلم و تعلیم و تربیت صحبتی کوتاه پیرامون تغییر در نظام آموزشی موجود و نواقص آن با برادران نماینده و همه معلمین داشته باشیم. در رباطه با ضرورت تعجیل درایجاد تغییر در نظام آموزشی سخنان امام امت در دیدار بامسئولین وزارت آموزش و پرورش روشن ترین دلیل است که میفرماید باید توجه کنیم دوره مدارس مهم تر از دانشگاه است. چرا که رشد عقلی بچه ها دراین دوره شکل میگیرد. دروقت دیگری ضرورت ایجاد تغییر درنظام آموزشی را صریحا بیان فرمودند که یکی از مسائل بسیار مهم تغییر بنیادی دربرنامه ها خصوصا برنامه های تحصیلی و روش آموزش و پرورش است. لذا به جا است که یک بررسی اجمالی از وضع موجود مدارش و نظام آموزشی کشور داشته باشیم و ببینیم ماندن دراین نظام به مصلحت انقلاب و جمهوری اسلامی است و میتواند نظرات امام را پاسخ باشد. مسلماً نه. چرا که اولا دانش آموز دراین نظام نمی داند تحصیل را درچه مقطعی متوف کند و به بازار کار بورد. تدریس و حصیل فرمولی است و مهارت عملی به وجود نمیاورد. نوع ایفاء نقشه اجتماعی برای دانش آموزان فارغ التحصیل مشخص نیست. انتخاب رشته های تحصیلی براساس تظاهرات کاذب اجتماعی و عدم توجه به استعدادها و قابلیت ها است. عدم تناسب رشته های تحصیلی و مطالب درسی با خصوصیات روحی و جسمی دختران و پسران، وجود شیوه های غلط ارزشیابی و ایجاد محیط غلط اضطراب و برانگیختن انگیزه تقلب و بسیرای از موضوعات درسی کلا بی محتوا و مهارت ها و اطلاعات آموخته شده خصوصا در رشته ها نظری انسای غیرضروری و بی ارزش وزائدند. کتاب درسی به منزله وجی منزل هرنوع فعالیت آموزشی مناسب و انعطاف پذیر را مانع میگردد. همه هدف ها درآموزش بعد از دبستان به موفقیت درکنوکور دانشگاهها خلاصه میشود. خلاصه این که قربانیان این نظام آموزشی نیروی بزرگ چوان رها شده در پشت درهای دانشگاه که اغلب از محرومین و مستضعفین هستند سرگردان بلاتقصیرند زیرا که حرفه ای نیاموخته و فنی را نمی شسناسند. از 12 سال وقت تلف شده آنها چیزی بدست نیاورده اند از لحاظ جسمی آماده کارند. بعد از این همه تحصیل باید به انها کار و حرفه آموخت. سپس آنها را به کار گمارد به برادران مسئول متعهد وزارت آموزش و پرورش و به همه آگاهان امر تعلیم و تربیت و معلمین دلسوخته و نگران آینده نسل جوان و انقلاب اسلامی میگویم که تداوم نظام آموزشی موجود جزوجود هزاران جوان مدرک دار بی کار که جامعه را به تدریج بیمار و عاملی برای رشد زمینه های پوچ گرائی، اعتیاد و انواع انحراف های اخلاقی نتیجه دیگری ندارد و تا نظام پیشین هم چنین پابرجا است نمی توان به اصلاحاتی در محتوای کتاب ها و امثالهم دلخوش بود. چرا که حاکمیت نظام غلط مسئولین صالح را نیز از کار می اندازد. استاد شهید مرتضی مطهری که روز شهادتش به عنوان روز معلم درتاریخ جمهوری اسلامی ثبت گردیده است.
در رابطه با مقام و نقش افراد صالح با سازمان و نظام مناسب میفرمایند که تاثیر و اهمیت سازمان وتشکیلات اجتماعی از تاثیر واهمیت زعما بیشتر است. در درجه اول باید درباره سازمان صالح و مناسب اندیشید و در درجه دوم درباره زعماء صالح. به امید دستیابی به یک نظام آموزشی مطلوب و منطبق برآرمان های انقلاب اسلامی و امت شهید پرور با تایید خداوند، پیامبران و ائمه اطهار و انفاس امام است.
    تذکرات:
1- به وزارتین برنامه و بدجه و کشور تذکر می دهیم که مساله آب و فاضلاب دراکثر استان به لحاظ موقعیت خاص آن یکی از بزرگترین مشکلات استان بوده و مسائل جانبی بسیار بوجود آورده. از جمله درشهر اهواز که به علت توسعه سریع شهر دربعضی مناطق مثل کوی شهید باهنر و ابوذر بهدلیل عدم انتقلا افاضلاب این دو منطقه به خارج آبهای سطحی و فاضلاب به صورت گردابی با وسعت چندین هکتار منازل مسکونی را احاطه کرده. علاوه برآن رد شرهک های اطراف اهواز از جمله کوت عبدالله. حمیدیه، ملاثانی ، ملاشبه، شلنگ آباد که هر کدام با جمعیتی پیش از 15 هزرا نفر که همگی از قشر محروم و مستضعف میباشند، به علت عدم وجود شبکه های فاضلاب باعث بروز بیماری های گوناگون گردیده و مشکلات سیاسی نیز در پی داشته است. مساله اب و فاضلاب اهواز باتوجه به شروع فصل تابستان و مسائل بسیاری که در طول جنگ تحمیلی که بر مردم اهواز رفته، افزایش بیش از حد جمعیت نیاز به اقدام فوری و اضطراری دارد. برای حل این مشکل سرمایه گذاری عظیمی شده است که با تامین اعتباری درحدود 300 میلیون ریال میتوان از آن درحد بسیار خوبی بهره برداری نمود.
2- به صدا و سیمای جمهوری اسلامی و روزنامه اطلاعات. همانقدر که وحدت در رسیدن به اهداف موثر است. ایجاد جو تفرقه و نفاق ویرانگر و مخرب است تا آن جا که حضرت علی علیه السلام میفرماید که اگر کسی دعوت به تفرقه کند اورا بکشید حتی اگر زیر عبا و عمامه من باشد. امام امت فرزند عزیزش میگوید که کلیه چیزهائی که بوی اختلاف میدهد بلااشکال از شیطان است. مقصود سیمای جمهوری اسلامی از نمایشنامه ای که احساسات مردمی را از این امت زیر سوال ببرد چیست؟ و هدف روزنامه اطلاعات از درج مطالب کتابی که نمی داند نویسنده اش چگونه آدمی و برای چه منظوری نوشته شده است جز توهین مستقیم چه چیزی را میرساند؟ و جز آفریدن دستاویز برای ضد انقلاب چه نفع دیگری دارد؟
3- مسئولین استان باید اطمینان داشته باشند که هرچه مشکلاتشان را به طور مستدل، منطقی، صادقانه ، بدون ریا و پرده پوشی با مردم درمیان بگذارند، مردم نه تنها سختی را به جان میخرند بلکه با تمام توان به کمک آنها می شتابند و این را در طول جنگ ثابت کرده اند.
4- به اطلاع مسئولان قضائی استان وکشور می رسانم. روستائیان و کشاورزان اهواز و استان خصوصاً برادران مسلمان و عرب که بعد از صدور احکام خلع ید از زمینهای کشاورزی که هیات واگذاری زمین در سالن 58 . 59 به آنان واگذار کرده است در وضع اسف انگیزی به سر می برند. اینان سالیان سال زیر یوغ فئودال ها و شیوخ استثمار شده و ذلت کشیده اند و ظلم فراوان بر آنان رفته است. شایسته نیست  درجمهوری اسلامی ظلم فئودال ها و زمین داران بر آنان مضاعف گردد. از مسئولین استان میخواهم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ اقتصادی به آنان برسند تا جبران مافات بشود. در پایان از برادران شهرداری اهواز شهرداری محترم اواز و روسای نواحی پنجگانه شهرداری تشکر مینمایم و از مسئولین محترم میخواهم که از خدمات آنان قدردانی و از مردم شهید پرور اهواز میخواهم که با آنان نهایت همکاری را بنمایند. والسلام علیکم و رحمه الله.
3- تذکرات نمایندگان مجلس به مسئولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس
    رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم. تذکرات نمایندگان مجلس، به مسئولان اجرائی کشور.
    نمایندگان استان لرستان به وزارت برنامه و بودجه درخصوص تامین کارشناس و متخصص مورد نیاز استان.
    آقای فضائلی نماینده سمیرم به وزارت کشاورزی درخصوص رسیدگی به وضع کشاورزان و دامداران منطقه و تامین علوفه دامی. به وزارت کشور درمورد فرمانداری سمیرم. به وزارت آموزش و پرورش درمورد تامین مربی و معلم. به صدا و سیما درخصوص نصب دکل تلویزیون و پوشش منطقه.
    آقای قریشی نماینده خمین به وزارت راه درمورد راه خمین به اراک. به وزارت بهدرای درموردتحویل آمبولانس به بهداری خمین.
    آقای متین نماینده بندرعباس به وزارت بهداری درمورد تخصیص سهمیه بیشتر سرم عقرب و مارگزیدگی برای استان هرمزگان.
    جمعی از نمایندگان استان باختران به شورای سرپرستی صدا و سیما درمورد رسیدگی به وضع مدیریت صدا و سیمای مرکز باختران.
    آقای حسین نماینده علی آباد آق قلا به وزارت ارشاد درمورد تاسیس اداره ارشاد دربخش آق قلا و به بنیاد شهید انقلاب اسلامی درمورد تاسیس بنیاد شهید درآق قلا. به وزارت کشاورزی درموزد لایروبی رودخانه قرسو.
    آقای جعفری نماینده بناب و ملکان به پست وتلگراف درمورد راه اندازی کد تلفن خودکار ملکان . به وزارت کشاورزی درخصوص دادن وام به کشاورزان ملکان به وزارت نیرو درخصوص برق ملکان.
    آقای محمدی نماینده سلسله و دلفان به وزارت دادگستری درخصوص رسیدگی به وضع ثبت اسناد و املاک لرستان.
    آقای نظری نماینده محلات و دلیجان به وزارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درمورد تقویت پایگاه سپاه پاسداران دلیجان.
    آقای موسوی نماینده اهواز به وزارت نفت درخصوص تسریع دراتصال گاز کوی عامری، به وزارت کشور و شورای عالی بازسازی مناطق جنگ زده در مورد نصب پل روی رودخانه کرخه نور/.
    دستوری که اینجا اعلام شده اولین دستور مربوط است به احیاء و واگذاری اراضی مزروعی است که از شورای نگبهان برگشته بود، کمیسیون اصلاح کرده منتها چاپ و پخش آن طوری است که نماینده ها الان درجریان نیستند. چندنفر از نماینده ها به ما مراجعه کرده ند چون درکادرنگذاشته اند و مشخص نکرده اند. نماینده ها الان نمیدانند که این….
    پورسالاری – چاپ شده است.
    محمودی – درجریان نیستیم، جناب آقای هاشمی إ
    رئیس – نه ، چاپ شده، درکادر نگذاشته اند. یعنی هرکسی این را میخواهند. نمیداند اصلاحاتش چیست و اصلش چیست.
    سیدهاشم حمیدی – دستور هفتگی هم صبح شنبه به دست ما رسیده است.
    رئیس – میدانم . از لحاظ آئین نامه ای چیزی که از شورای نگهبان برمیگردد در دستور هست. ما هر وقت که اعلام کردیم میتوانیم مطرح کنیم و آن اشکالی ندارد. اشکالش الان اشکال اطلاع نماینده ها است. یعنی نماینده ها نمیدانند الان این اصلاحات چیست، مطالع نکرده اند و حاضر نیستند و نمیشود رویش بحص کرد. زمان بحث هم کوتاه است و یک مخالف و یک موافق است. بعضی هایش هم دو سوم رای لازم دارد. این است که ما ترجیح میدهیم که در خدمت نماینده ها باشد. ضمناً به اداره قوانین گفتیم آن چیزهائی که کمیسیون اصلاح کرده درکادر مشخص کنند و خدمت اقایان بدهند که آقایان اول مطالعه کنند. ممکن است آخر وقت برسد. اگر به آخر وقت رید. امروز آخر وقت مطرح میکنیم و اگر نرسید برای جلسه بعدی یعنی سه شنبه می گذاریم.
    لطیف صفری – یک ماه مسکوت بگذارید.
    رئیس – نه، ما نمیتوانیم چیزی که از شورای نگهبان برگشته مسکوت بگذاریم، آن بایدانجام بشود. گیرمان درکمیسیون بود که کمیسیون تا بار شورای نگبهان توافق کردند به اینجا رسیده. الان ما فقط به این دلیل که این کیفیت چاپش طوری است که کار مجلس رامشکل میکند. فقط به اندازه این که آن درست چاپ بشود و به دست آقایان برسد ما تاخیر می اندازیم. اگر تا آخر وقت امروز رسید عمل میکنیم والا برای جلسه بعد میماند.
    حائری زاده – یک تذکری هست و آن اینکه قبل از ظهر در دستور گذاشته شود نه اینکه فقط نام نوشته شود بلکه سوابقش را باید ذکر میکردند، درکادر می گذاشتند.
    رئیس – درآن کار از شورای نگبهان برگشته این قیدها را اصلا ندارد. ـ(حائری زاده – تا ظهر لازم است…) خیلی خوب، حالا من میگویم تا ظهر نشود
درجلسه پس فردا میشود. آن اعتراض شما وارد نیست. (حائری زاده – اصلا امروز مطرح نکنید) چشم امروز به نظرم نمیرسد. چون این یک جزوه ای دارندچاپ میکنند قاعدتا برای امروز نمیرسد. ولی به هر حال ما این را از دستور بیرون نمی بریم تا این که زمینه اطلاعاتی آقایان کافی بشود صبر میکنیم. دستور بعدی را مطرح کنید.
4- تصویب اصلاح قانون دادرسی نیروهای مسلح جمهوری اسلام ایران پی از اظهارنظر شورای نگهیان
    منشی – دستوربعدی گزارش یک شوری کمیسیون امورقضائی و حقوقی درخصوص لایحه دادرسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران.
    شوشتری (مخبرکمیسیون) – بسم الله الرحمن الرحیم. گزارش لایحه دادرسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مطرح است که از شورای نگهبان اعاده شده است. موارد اشکال شورای نگهبان را که دو مورد هست خدمت نمایندگان محترم میخوانم و اصلاحیه ای که کمیسیون به عمل آورده خدمت مجلس محترم عرض میشود. شورای محترم نگهبان در نامه ای که برای کمیسیون قضائی نوشته اند، مورد اول عبارت از این است که مستفاد از اصل 172 قانون اساسی این است که نفس تخلف از وظایف خاص نظامی و انتظامی مثل ترک سنگر و فرار از جبهه و ترک نگهبانی جرم است و صلاحیت رسیدگی به این جرائم با محاکم نظامی است. بناء علیهذا صلاحیت محاکم نظامی برای رسیدگی به جرائمی مثل قتل که در ارتباط با این وظایف واقع میشود و از جرائم عمومی محسوب است مغایر با قانون اساسی است . این اشکال اول شورای محترم نگهبان هست که این اشکال را کمیسیون به این نحو اصلاح کرده است. ما در لایحه دادرسی نیروهای مسلح حمهوری اسلامی ایران در تبصره 1 ماده 1 به این شکل درمجلس تصویب شده بود. منظور از جرائم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی بزه هائی است که اعضای نیروهای مسلح درارتباط به وظایف و مسئولیت های نظامی و انتظامی که طبق قانون و مقررات به عهده انان است مرتکب گردند. مانند قتل خطائی خطائی درحین آموزش و عملیات، جعل اسناد نظامی، فرار از خدمت، لغو دستور، ترک محل نگهبانی دراصل 172 قانون اساسی نمایندگان محترم توجه دارند که تنها دادگاه خاص، دادگاه خاص جرائمی است که نیروهای مسلح مرتکب میشوند. نیروهای مسلح جرائمشان دو قسم است: یک قسمت جرائم عمومی مرتکب میشوند که در دادگاههای عمومی مطرح است و یک قسمت از جرائم خاص نیورهای مسلح که عبارت است از جرائمی که در ارتباط با وظایف خاص انجام میگیرد در دادگاههای خاص نظامی بررسی میشود. در ماده 1 که تقریبا میشود گفت عین عبارت قانون اساسی ذکر شده معنا شده که مقصود از جرائم کدام جرائم است. در تبصره 1 این جرائم آمده ایم مصادیقش رامعین کرده ایم و تعریف کرده ایم به خطائی درحین آموزش و عملیات. این مورد بحث ایت که مقصود از قتل خطائی درحین آموزش و عملیات از جرائمی نیست که از جرائم خاص و مشمول اصل 172 قانون اساسی باشد. خوب کمیسیون به نظرش میرسد که اصل 172 قانون اساسی وقتی میگوید جرائمی که در ارتباط باوظایف خاص نظامی و انتظامی مرتکب میشوند هرگونه جرمی است که در ارتباط با مسئولیت های نیروهای مسلح است و فرضا اگر نیروهای مسلح وظیفه داشته باشند درنگهبانی اگر تیراندازی وظیفه اش این هست که انجام بدهد و دراثر این تیراندازی قتلی مرتکب بشود. یا درحین آموزش و عملیات قتلی مرتکب شده باشند این هم از جرائمی است که در ارتباط با وظیفه خاص نیروهای مسلح است. چون شورای نگهبان به این قسمت اشکال کرده، ما این مثال را حذف کرده ایم مثل ‹‹ قتل خطائی درحین آموزش و عملیات›› حذف شده و قهرا بقیه موارد مانده است یعنی کل موارد مثال ها را حذف کرده ایم تا این که این شبهه به وجود نیاید و این اصلاحیه درحضور نماینده محترم شورای نگهبان بوده و آنها هم گفته اند اگر شما مثال ها را حذف بکنید ما اشکالمان برطرف میشود. لذا درتبصره 1 ما مثال نیاورده ایم. فقط تعریف است و شده:
    تبصره 1 – منظور از جرائم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی بزه هائی است که اعضای نیروهای مسلح در ارتباط با وظایف و مسئولیت های نظامی و انتظامی که طبق قانون و مقررات به عهده آنان است مرتکب گردند.
    رئیس – این پیشنهاد کمیسیون مخالف دارد؟
    احمدکاشانی – آقای کاشانی إ این در دستور هفتگی گذاشته نشده است؟
    رئیس – نه، در دستور هفتگی نوشته نشده و لزومی ندارد نوشته بشود.
   شوشتری – دردستور هفتگی هست.
    رئیس – پس عقب تر نوشته اند ولی لزومی ندارد. آن هائی که از شورای نگهبان برمیگردد در دستور هست و این را قبلا خدمتتان گفته ام. 
    آقا محمدی – ما باید آمادگی داشته باشیم.
    رئیس – بسیار خوب، وقتی که ما صبح اعلام کردیم و پخش هم کردیم این دیگر ذهن هایشان آمادگی دارد. ما فقط آن را هم خودمان برای این که ذهن نمایندگان حاضر باشد این قید را کرده ایم که پخش کنیم قبلا آماده باشد که دیده باشند. والا از لحاظ آئین نامه هیچ اشکالی ندارد. (منشی – دردستور هم هست) در دستور هفتگی هم عقب تر گذاشته اند. ممکن است آقایان بگویند چرا جلو آمده است.
    کاشانی – توی این ورقه هیچی ننوشته اند.
    بیات – در ردیف 16 است.
    رئیس – میگویند در ردیف 16 است. یعنی عقب تر نوشته اند و آقایان جلو آورده اند این پیشنهاد مخالف دارد؟
    منشی – مخالف ثبت نام نکرده است.
    رئیس – کسی مخالف نیست؟ (اظهاری نشد) اگر مخالف نیست. رای میگیریم. اگر ذهن نمایندگان حاضر نبود ما میتوانیم تاخیر بیندازیم تا ذهنشان حاضر بشود.
    منشی – مساله روشن است.
    رئیس – روشن است. البته چیزهای خیلی عادی است. همان چند کلمه ای که مخبر کیسیون گفتند مساله روشن شد. یعنی یک مثالی حذف شده است. 182 نفر حضور دارند. کسانی که با این اصلاحیه کمیسیون که توضیح داده شد موافقند قیام بفرمایند. (اکثر برخاستند) تصویب شد. اصلاحیه بعدی را توضیح بدهید.
    منشی – بند دوم از اشکال شواری محترم نگهبان در حقیقت به 3 مورد است و اشکال یکی است. یک جا مطرح میشود. بعد حالا جدا رای گیری میکنند یا یک جا با ریاست محترم مجلس است.
    بند دوم. به نظر اقایان فقها در تبصره ماده 5 و هم چنین د رماده 6 و تبصره 2 ماده 6 اطلاق قطعی بودن حکم نسبت به مستثنیات مذکور در ماده 284 قانون اصلاح موادی از آئین دادرسی کیفری مغایر با موازین شرعی شناخته شد. در زمینه این سه مورد که تبصره ماده 5 و ماده 6 و تبصره 2 ماده 6 هست یکاشکال هست. اشکال هم برای این که نمایندگان محترم در جریان باشند. من خدمتشان عرض میکنم. اساساً درکلیه احکام دادگاهها اصل برقطعی بودن حکم دادگاه است. یعنی دادگاه هر حکمی را که صادر بکند قطعی است. در ماده 284 قانون اصلاح موادی از آئین دادرسی کیفری سه مورد هست که این سه مورد استثناء شده است. ان سه مورد هم عبارت از این هست که تازه قاضی حکم صادر میکند و بعد خودش پی میبرد که این حکمش مغایر با موازین شرعی و یا مغایر با قانون است. خود قاضی پی میبرد. مورد دوم عبارت از این است که خود قاضی صادرکننده حکم متوجه نمیشود. اما اگر قاضی دیگری به او تنبه بدهد او متوجه میشود که حکمش مغایر با قانون یا موازین شرعی است مورد سوم هم عبارت از این است که قاضی که پرونده را رسیدگی کرده درحین رسیدگی به پرونده صالحیت رسیدگی به آن پرونده را نداشته است. مثلا پرونده ای بوده رفته پیش قاضی دادگاه یفری 2 درحالی که این پرونده در صلاحیت دادگاه کیفری 1 بوده است. پس درحین رسیدگی قاضی صلاحیت رسیدگی را نداشته است. دراین سه مورد که شورای نگهبان اشکال کرده ما نوشته ایم که احکام دادگاههای خاص نظامی قطعی است. شورای نگهبان اشکال کرده که شما وقتی نوشته اید قطعی است. ان سه مورد را هم شامل میشود. لذا ما دراین سه مورد ان موارد سه گانه ماده 284 را استثناء کرده ایم. پس بنابراین اصلاح درهرسه جا که من حالا میخوانم هرجور رای گیری شد. ولی مناط یکی است. درتبصره ماده 5 مجلس این طور تصویب کرده بود: ‹‹ هرگاه جرمی به اعتبار کیفر قانونی آن در صلاحیت دادگاه نظامی 1 باشد و بعد از ختم دادرسی معلوم شود که کیفر آن کمتر از اعدام یا 10 سال حبس است دادگاه نظامی یک درمورد آن مبادرت به انشاء حکم خواهد نمود و این حکم قطعی است››. این که نوشته ایم ‹‹ این حکم قطعی است›› اشکال شده که آن سه مورد را استثناء نکرده اید لذا ما درآن اصلاحیه آن سه مورد را که خدمتتان عرض کردم استثناء کردیم. لذا اصلاحیه تبصره به این شکل درآمده است:
    تبصره – هرگاه جرمی به اعتبار کیفر قانونی آن در صلاحیت دادگاه نظامی 1 باشد و بعد از ختم دادرسی معلوم شود که کیفر آن کمتر از اعدام یا ده سال حبس است دادگاه نظامی 1 درمورد آن مبادرت به انشاء حکم خواهد نمود.
    البته درمورد قطعی بودن حکم حذف شده فقط دریک جا ما تبصره ای اضافه کردیم و این مطلب را گفتیم که خدمتتان عرض میکنم.
    مورد دوم درماده 6 بود. درماده 6 هم درآخر ماده داشت و رای صادره قطعی است باز آن رای صادره قطعی است درماده 6 حذف شده. درتبصره 2 ماده 6 هم باز در سطر سوم بود که و رای صادره قطعی است آن هم حذف شده ولی یک تبصره اضافه شده که به عنوان تبصره 3 ماده 6 است. در تبصره 3 کمیسیون به این شکل تصویب کرده:
    تبصره 3 – احکام صادره در دادگاههای نظامی 2 و همچنین حکم مذکور در تبصره ماده 5 این قانون درغیر موارد مذکوردر ماده 284 قانون اصلاح موادی از آئین دادرسی کیفری قطعی است. درحقیقت آن سه مورد که در ماده 284 قانون اصلاح موادی از آئین دادرسی کیفری هست تصریح شده که احکام دادگاههای نظامی 2 به استثنای آن سه مورد قطعی است. و درآن سه مورد طبق ماده 284 قانون آئین دادرسی کیفری عمل خواهد شد. که آن سه مورد را هم خدمتتان عرض کردم. بنابراین اشکال درهر سه مورد یکی است.
    رئیس – این پیشنهاد کمیسیون مخالف دارد؟ (اظهاری نشد) کسی نمیخواهد به عنوان مخالف این اصلاحیه صحبت بکند، لذا رای گیری میکنیم. 184 نفر درمجلس حضور دارند این پیشنهاد کمیسیون را که ایشان توضیح دادند و درسه، چهار مورد در کادر مشخص شده به رای میگذاریم. کسانیکه با این اصلاحیه موافق هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. دستور بعدی را مطرح بفرمائید.
5- تصویب قانون تعیین وضع شغلی دندانسازی تجربی
    منشی – دستوربعدی گزارش شور دوم کمیسیون بهداری و بهزیستی در خصوص طرح تعیین وضع شغلی دندانسازی تجربی است.
    رئیس – مخبرکمییون تشریف بیاورند.
    دکترشیبانی (مخبرکمیسیون بهداری) – بسم الله الرحمن الرحیم. شماره ترتیب چاپ 489 شماره چاپ سابقه 441-440-384-268
    گزارش از کمیسیون بهداری و بهزیستی به مجلس شورای اسلامی.
    طرح تعیین وضع شغلی دندانسازی تجربی به شماره ترتیب چاپ 384 که شور اول آن در تاریخ 2/11/63 به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی رسید و مجدداً درتاریخ 3/11/63 جهت بررسی شور دوم به کمیسیون بهداری ارجاع گردیده بود درجلسات متعدد با حضور وزیر محترم بهداری و جمعی از اساتید دانشگاه و نمایندگان محترم پیشنهاد دهنده مطرح و پس از بحث و تبادل نظر نهایتا روز سه شنبه 30/11/63 با تغییراتی درمتن و الحاق 6 تبصره به شرح ذیل به تصویب رسید.اینک گزارش آن جهت شور دوم تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی میگردد.
رئیس کمیسیون بهداری و بهزیستی – دکتر زرگر
    طرح تعیین وضع شغلی دندانسازی تجربی.
    ماده واحده – ازتاریخ تصویب این قانون دولت موظف است با هماهنگی وزارتخانه های فرهنگ و آموزش عالی و بهداری و باتوجه به برنامه ریزیهای شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون بهداشتکاران دهان و دندان مصوبه 23/1/60 مجلس شورای اسلامی امور شاغلین دندانسازی تجربی را باموازین علمی سامان بخشد به طوریکه این افراد بتوانند دوره تکنیسین پروتز دندانی را طی کرده وباگذراندن امتحان مربوطه بتوانند طبق قوانین و مقررات مربوطه به کار اشتغال ورزند.
    تبصره 1–  وزارتخانه های مربوطه باید دوره آموزش علمی نامبردگان را متناسب با سابقه کارشان تقلیل دهند.
    تبصره 2 – اجازه دندانسازی به کسانیکه در امتحان مربوطه موفق میشوند هنگامی داده میشود که تعهد 5 سال کار در مناطق محروم را بدهند.
    تبصره 3 – درمناطقی که دندانپزشک و تکنسین های بهداشت دهان و دندان هست، دندانسازان تجربی موظفند تحت نظر آنها کار کنند.
    تبصره 4 – شاغلین امر دندانسازی مشمول این قانون حق هیچگونه دخالت درامر دندانپزشکی را ندارند و درصورت تخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
    تبصره 5 – هزینه های مربوط به اجرای این قانون از محل وجوهی که در هنگام ثبت نام از داوطلبین اخذ میشود تامین میگردد.
    تبصره 6 – آئین نامه اجرایی این قانون توسط وزارتین بهداری و فرهنگ و آموزش عالی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
    سیدابوالفضل موسوی تبریزی  - اخطار آئین نامه دارم.
    رئیس – آقای موسوی اخطار دارند بفرمائید.
    سیدابوالفضل موسوی تبریزی – بسم الله الرحمن الرحیم از نظر طرحها و لوایح که درمجلس مطرح میشود و کلیات آن تصویب میشود معنای تصویب کلیات این است که آن استخوان بندی و اسکلت قانون در شور دوم باید حفظ باشد. برای اینکه استخوان بندی قانون و اسکلت قانون را که کلیاتش را مجلس تصویب کرده کمیسیون باید حفظ بکند و من اینجا انصاف را به نمایندگان محترم و کمیسیون بهداری میدهم. (رئیس – حالا بحث این جوری نفرمائید، اخطارتان را بفرمائید) اجازه بدهید. آن طرحی را که ما دادیم و آن دفاعی را که در شور اول کمیسیون در شور دوم با آن مصوب کلیاتی که در شور اول مجلس تصویب شده بود 180 درجه با هم تفاوت دارند. این غیر آن است و قابل طرح در مجلس نیست.
    رئیس – جواب آقای موسوی این است. قابل طرح است. ما این را در آئین نامه پیش بینی کردیم. کمیسیونها حق دارند ودر شور دوم تغییرات اصولی بدهند. منتها اگر تغییر اصولی دادند به عنوان مخالف یک نفر 5 دقیقه میتواند در مجلس صحبت کند. البته آن هم کسی است که باید ثبت نام کرده باشد. ببینید تبصره 1 از ماده 100 ‹‹ درشور دوم درباره اصل مواد مذاکره به عمل نمی آید مگر در صورتیکه درگزارش شور دوم کمییون مواد جدیدی اضافه شده باشد و یا به تشخیص هیات رئیسه دربعضی از مواد تغییرات کلی داده شده باشد . در این صورت اولین فردی که به عنوان مخالف این قبیل مواد با ذکر شماره ماده که قبلا در تابلو مخصوص ثبت نام کرده به مدت 5 دقیقه صحبت میکند آنگاه موافق به مدت 5 دقیقه و درصورت لزوم مخبر و نماینده دولت صحبت میکنند››. آقای شیبانی توضیح شان را بدهند بعداً اگر شما خواستید به عنوان مخالف ان قسمتهای کلی که آنها تغییر دادند صحبت بفرمائید.
    یکی از نمایندگان – درصورتی است که دربعضی از مواد بشود….
    رئیس – خیلی خوب، تغییر اساسی میشود. این مورد تغییر اساسی میشود.
    دکترشیبانی (مخبرکمیسیون) – برای اینکه معلوم بشود که کمیسیون درکلیات هیچ تغییری نداده من عین طرح پیشنهادی آقایان را میخوانم.
طرح تعیین وضع شغلی دندانسازی تجربی
    رئیس – اگر میخواهید از این دفاع کنید. بگذارید معترض اعتراضش را بگوید شما جواب بدهید.
    دکترشیبانی – اجازه بدهید من طرح پیشنهادی را بخوانم.
    ماده واحده – از تاریخ تصویب این قانون وزارت بهداری موظف است از شاغلین امر دندانسازی امتحان به عمل آورده و درصورت قبولی و احراز شرایط لازم برای انجام این امر مدارک دندانسازی تجربی صادر نماید.
    ماهم گفتیم اینها میتوانند دندانساز تجربی بشوند شرایطش را هم معین کردیم. هیچ تغییری هم ندادیم. حالا اگر پیشنهادی دارند بفرمایند.
    رئیس – آقای شینی مصطفی به عنوان مخالف توضیح بدهند.
    شینی مصطفی – بسم الله الرحمن الرحیم. این طرحی که داده شده اقایان محترم نمایندگان و خواهران محترمه استحضار دارند که شاید کمتر طرح و لایحه ای به مجلس آمده باشد و این همه از بیرون درباره اش نامه نگاری کرده باشند و حتی به طراحان این طرح اهانت کرده باشند و آقایان شاهد بودند که در قفسه آقایان در آن کازیوها چیزهای گوناگون گذاشته بودند (رئیس – شما درموضوع صحبت کنید) من میخواهم بپرسم اولا این چه حساسیتی است که به وجود آمده و چرا باید به این صورت بشود؟ و ریشه یابی بکنند. و آقایان به یک نتیجه عمیقی خواهد رسید. این یکی.
    درثانی من ابتدا معایب این کمیسیون را میگویم با اینکه خودم عضو کمیسیون هستم و بعد ضرورت این طرح را اگر فرصت شد خواهم گفت.
اولاً دراین مصوبه آمده است که طبق قانون تربیت بهداشتکاران دهان و دندان با اینها رفتار بشود. آقایان استحضار دارید که یکی از شرایط قانون تربیت بهداشتکاران دهان و دندان داتشن دیپلم است. ما آمار گرفتیم از بین حدود 2500 دندانساز تجربی در سراسر ایران 80 تا دندانساز تجربی دیپلمه بیشتر نداریم. اصلا فلسفه آوردن این طرح این بوده است که آن خلاء ناشی از دندانپزشکی را که در مملکت هست و مردم را مستاصل کرده و یکی ازآن نقایصی است که از رژیم طاغوت به ما رسیده این خلاء پربشود. حالا ما میخواهیم یک قانونی وضع بکنیم که همه اش 80 نفر را تحت پوشش قرار بدهد. خدا میداند که از این 80 نفر چند نفرش قبول بشود یا نشود. اولا درآن قانون بهداشتکاران دهان و دندان همانطوریکه از اسمش پیدا است بهداشت کار دهان و دندان کسی است که مستقیم با بیمار و دربیمارستان کار انجام میدهد، تماس مستقیم دارد، وظیفه اش بهداشت و درمان بیمار درکنار دندانپزشک است درصورتیکه یک تکنسین پورتز دندان چگونه دخالتی درامر دندانپزشکی ندارد. و کارش صرفا ساختن دندان مصنوعی روی قالبهایی است که دندانپزشک تحویل داده است میخواهم عرض بکنم که یک تغییر 180 درجه ای است که درکمیسیون ایجاد شده و اصلاه با آن طرح تضاد دارد و با آن نمی خواند. تکنسین پروتز دندان چه ربطی به قانون تربیت بهداشتکاران دهان و دندان دارد. چه ارتباطی میتواند داشته باشد به جز اینکه آن شرایطش را شامل حالش قرار بدهند که قید و بند را به گردنش و دست وپایش بیندازند که نتواند از آن هفت خوان رستم رد بشود.
    درتبصره دوم این طرو آمده است که ‹‹ اجازه دندانسازی به کسانیکه در امتحان مربوطه موفق میشوند هنگامی داده میشود که تعهد 5 سال کار در مناطق محروم را بدهند›› .
    بعد در تبصره 4 هم گفته اند، ‹‹ شاغلین امر دندانسازی مشمول این قانون حق هیچگونه دخالتی درامر دندانپزشکی را ندارند›› . پس شما اینها را به روستاها و مناطق محروم برای چه چیز می فرستید؟ بروند آنجا قالب گیری بکنند، روستاهای ما از بی دندانپزشکی دارند از بین میروند، آنهایی که ناراحتی دهان و دندان دارند. قالب گیر که نمیخواهند، این چیزی که شما دادید قالب گیر است. یعنی آنجا برود قالب بگیرد، کسانیکه نیاز به دندان مصنوعی دارند برود قالب بگیرد و دندانپزشک دندان شان رابسازد. تازه اینها لابراتوارهایی دارند که با این چیزی که شما تصویب کردید تمام آن دم و دستگاه را باید به روستا ببرند. اصلا یک چیزی نشدنی است. کجا میتواند این کار را انجام بدهد؟ شما بیائید بررسی بکنید دندانساز به آن روستایی چه کار دارد؟ روستایی بیچاره….. من یک موردش را بگویم درخود مسجد سلیمان شبکه بهداری و بهزیستی درخواست کرد که دندانپزشک رابفرستد به روستاهایی که شکایت زیاد کرده بودند. در یک سفر چهارروزه درچند روستای مجاور 250 عدد دندان کشیده و آمده بود. خوب، اگر به اینها نمیرسیدند ناراحتی های بعدی، عوارش ناگوار بعدی برایشان به وجود میامد خوب، میخواهد کسی باشد دندانش را بکشد به همین هم قانع است میخواهد کسی باشد که دندانش را پرکند به همین هم قانع است. دندانپزشکهای ما بیش از نصف شان در تهران جمع شده اند. چرا شما میگوئید مناطق محروم، یک منطقه محروم را اینجا آوردید که ردگم بکنید درحالیکه اصلا ربطی به منطقه محروم ندارد. بعد در تبصره 3 امده که درمناطقی که دندانپزسک و تکنسین های بهداشت دهان و دندان وجود دارد دندانسازان تجربی موظفند تحت نظر آنها کار کنند. یعنی در جاهایی که وجود ندارند میتوانند مستقل کارکنند، این دوگانگی است . اولا یک دیپلمه یا که ….. (اگر این شرط را هم ما بگوئیم قبول) دیپلم هم هست با دیپلم هم میرود دانشکده، دوره هم میبیند، به هر حال دولت را مکلف کرده اند که به اینها دوره بدهند. فرض کنید آنجا بروند و دوره هم ببینند، بعد اینها بروند زیر نظر یک بهداشت کار دهان و دندان کار کنند، دیپلمه ای که 20 سال تجربه کاری دارد، جان کنده، خون دل خورده، تجربه آموخته ، حالا بلند شود برود زیر نظر یک کسی که صفر کیلومتر است و از دانشکده زده بیرون، با همان شرایط . یعنی هم دیپلم را دارد، هم دوره را دیده است. این یک موضوع . موضوع دیگر همان توریکه عرض کردم گفته است درمناطقی که بهداشت کارها هستند باید زیر نظر آنها کار کند. در مناطقی که نیستند مستقل کار میکند؟ این دو گانگی موجب اعتراض خواهد شد و پیامدهای خوبی نخواهد داشت . (رئیس – وقتتان تمام است) جناب آقای هاشمی من پیشنهاد حذف این مصوبه کمیسیون را دادم و همان طرح قبلی یا پیشنهادات بعدی را که انشاء الله درآن منظور خواهد شد بباورند و پیاده بکنند.
    رئیس – لذا میگویم وضع جدیدی پیش آمده، آقایان توجه بفرمائید. آئین نامه ما این است. درطرحها و لوایح اگر کمیسیون چیزی را حذف بکند هر نماینده یا حق دارد آن محذوف را بخواهد که دوباره در لایحه بیاید. این از آن قبیل نیست یعین یک چیز معینی حذف نشده. بنابراین اینکه ما بگوئیم که … و یک چیزهایی کمیسیون اضافه کرده. کمیسیونها حق اضفه کردن دارند. یعنی هرکیمیونی حق دارد شرطی، شروطی ، چیز دیگری را به لایه یا طرح اضافه بکند. اقایان درجلسه شما میتوانید پیشنهاد حذف شرایطی را که کمیسیون اضافه کرده بدهید. بگوئید این شرطی که مثلا دیپلم اضفه کرده اینها حذف بشود. موسوی تبریزی – درصورتیکه اسکلت محفوظ باشد) ما اسکلت را حرفی نداریم. الان ما چیزی نداریم که درجلسه پیشنهاد بپذیریم که بلی میتوانید بگوئید اصلا ما به این رای نمیدهیم. خوب، این به طور کلی خراب میشود. محذوف را میتوانید بگوئید برگردد. اما اینها چیزی حذف نکرده اند شرایط اضافه کرده اند. ما از نظر آئین نامه چیزی نداریم که به این شکلی که ایشان میگوید این ماده حذف بشود، جایش آن بیاید. آقایان اگر درکمیسیون رفته بودید پیشنهاد داده بودید. (شیبانی – پیشنهاد داده اند) خیلی خوب، پیشنهادهایی که درکمیسیون مطرح شده اینجا ما میتوانیم همه را مطرح کنیم. درجواب آقای شینی مصطفی آقای زرگر میخواهند صحبت کنند.
    عبدخدایی – اخطار آئین نامه ای دارم.
    رئیس – آقای عبدخدائی اخطار آئین نامه ای دارند بفرمایند.
    عبدخدایی – بسم الله الرحمن الرحیم. ماده 114 درشور دوم کمسیون موارد اعتراض و پیشنهادات نمایندگان و همچنین نظرخود رادرباره این موارد و اصلاحات یا تصویب و یا رد لایحه دولت بدون وار کردن تغییراتی در مواد این تمام لایحه عوض شده. چه برسد تغییراتی در مواد. و دلیلش هم هیمن جوی است که درمجلس حکومت میکند. تغییر کلی داده شده درخود لایحه و مواد. مثل آن تغییری که در رابطه با روستا پزشک در دوره قبل کمیسیون محترم بهداری دادند که اصلا با مصوبه مجلس جور در نمیامد و یک چیزابتر و بی فایده ای بود.
    رئیس – ما از آقای عبدخدائی تعجب کردیم، یک چیزی ایشان خواندند که ما دیدیم این وحی به تازگی به ایشان نازل شده. ما در تمام این 5 سال چنین چیزی نداشتیم که کمیسیون حق تغییرات نداشته باشد. عبارت را هم ایشان از رو خواندند ما دنبالش رفتیم دیدیم مربوط به مقاوله نامه و عهد نامه ها است . (خنده نمایندگان ) آن فرشته ای که این را برشما نازل کرده معلوم میشود فرشته نبوده است. آقای دکتر زرگر به عنوان موافق جواب بدهند.
    زرگر – بسم الله الرحمن الرحیم. من یک خلاصه ای درجواب صحبتهای برادرمان آقای شینی مصطفی عرض میکنم و بعد عرض میکنم که این چهارچوبی که در کمیسیون تهیه شده پیشنهاد برادران نماینده ای بوده خارج از کمیسیون، که آقایان اگر پیشنهادات را مطالع بکنند اینها پیشنهاداتی است که برادرمان آقای اشرفی اصفهانی، آقای کاشانی، آقای کروبی پیشنهاد داده بودند و این پیشنهاد درکمیسیون رای آورد. درهر صورت این جواب هایی که در رابطه با آقای شینی مصطفی عرض کنم که میفرمایند که توهین هایی به نمایندگان شده است، توهین به اعضای کمیسیون بهداری بیشتر از همه شده است. من یک جمله از این توهین ها را میخوانم بعد آقایان قضاوت کنند: کمیسیون بهداری مجلس اگر بدون دکتر تشکیل میشد، (آقایان طرز تفکر را توجه بفرمائید) ممکن بود کار اسلامی مثبت داشته باشد و الا این کمیسیون بهداری باید هم با دکترها مبارزه کند و هم طرح را رسیدگی کند. وزراء خوبند، نمایندگان هم خوبند ولی یک دست نیستند (همهمه نمایندگان) .
    حمیدزاده – از اینطرف هم اهانت کرده اند. نامه اطباء و تحصیلکرده ها هم هست.
    زرگر – آن را هم بخوانند.
    رئیس – آقای دکتر زرگر لزومی ندارد هرکس هرچیز نوشته شما این را از تریبون بخوانید.
    دکترزرگر – ایشان میگویند توهین کرده اند….
    رئیس – ایشان اشتباه کردند این را خواندند.
    دکترزرگر – درمورد قانون بهداشتکاران دهان و دندان که برادرها
نوشته اند منظور این نبوده است که قانون بهداشتکاران دهان و دندان درمورد اینها ساری و جاری باشد بلکه باتوجه به این قانون هست یعنی چون بهداشتکاران دهان و دندان با قانون مصوب مجلس شورای اسلامی با حدود 800 میلیون تومان بودجه مشغول برنامه ریزی برای تامین بهداشتکاران دهان در سرتاسر کشور هست برنامه کار اینها هم باید با آن آقایان هماهنگ بشود. میفرمایند چند تا؟ همین الان آقای دکتر جزایری معاون پارلمانی وزارت بهداری دقیقاً ارقامش را خواهد گفت. در اولین دوره اش شاید در حدود 200-300 تا و هرچند ماه یک مربته چند صد تا به طوری تولید و تربیت این بهداشتکاران دهان و دندان زیاد خواهد بود که آقایان در نظر دارند حتی در ارتباط با تحصیلات عالیه اینها هر چه زودتر برنامه ریزی بکنند برای اینکه تعدادشان خیلی بیشتر از مورد نیاز مملکت است. اما، آقایان توجه بفرمائید، میفرمایند که از این خیل جمعیتی که به صورت قارچ روئیده به عنوان دندانپزشکان تجربی، من باید صحبت دندانسازان تجربی و لابراتوار ها را اینجا مطرح کنم. مساله لابراتوارهای دندانسازی که امیدواریم وزارت بهداری برای واقعا تعیین وضع شغلی اینها یک برنامه قانونی بیاورد و تکلیف اینها را روشن کند. اینها افراد زحمتکشی هستند که کارشان در لابراتوارها دندان می سازند و هیچگونه دخالتی درامر پزشکی ندارند و خودشان هم به هیچ وجه من الوجوء علاقه ای ندارند که دریک کارهای خطرناکی که مربوط به بیماران باشد دخالت بکنند. بارها نمایندگان آنها آمده اند صحبت کرده اند بنده شخصا شدیدا طرفدار اینها هستم که لابراتوارهایشان صورت قانونی پیدا بکند منتها وزارت بهداری ارتباطی به این لایحه و به این تشکیلات ندارد. وزارت بهداری قانون اینها را بیاورد لابراتوارهایشان صورت قانونی پیدا بکند منتها وزارت بهداری ارتباطی به این لایحه و به این تشکیلات ندارد. وزارت بهداری قانون اینها را بیاورد لابراتوارهایشان را قانونی بکند. امکانات رفاهی و وسایل تجهیزاتی هم در اختیارشان بگذارد و به خدمتشان ادامه بدهند. هیچ کس هم مخالف نیست. اما مساله دندانپزشکی تجربی که اینجا مطرح میشود اقایان من خدمتتان عرض کنم، آقایان میگویند آقا إ تمام مجلس موافق است رای میدهد. اگر تمام دنیا رای بدهد بنده طبق یک حدیثی از امام صادق به هیچ وجه من الوجوه تایید نمی کنم که جان انسانها دست افراد نادان بیفتد. (همهمه نمایندگان) اما صادق علیه السلام میفرمایند. نخستین مرتبه نادانی بدون شایستگی ادعای دانایی کردن است. مرتبه بعد ندانستن نادانی خویش است. و آخرین مرتبه که خداوند ما را از شر این محافظت بکند این است انکار علم و دانایی و ارزش آن است. آقایان مرتب صحبت تجربه را میکنند. آقایان‌إ تجربه بدون علم به هیچ وجه من الوجوه درامر پزشکی مورد تایید ما نیست. (همهمه نمایندگان) تجربه افراد عالم التجربه فوق العلم آدم دیوانه اگر تجربه بکند این تجربه اش که ارزشی ندارد. اگر بنا باشد قضابها با تجربه ای که میکنند فردا جراح بشوند ما نیمتوانیم این مساله را تایید بکنیم. به قول یکی از برادران که چند روز قبل به من نامه نوشته بود که قاضی تجربی هم در مجلس تصویب بشود. آقایان إ اینجا محضر علما است. مساله این است که به این آقایان گفته شده که اقایانی که 6 ابتدایی سواد دارید و اطلاع ندارید شما اگر لابراتوار دندانسازی داشته باشید و بخواهید کار قالب گیری و دندان ساختن درست کنید قانون وزارت بهداری ارتباطی به این ندارد، ما هم موافقیم. اما اگر بنا باشد به این صورت که پیشنهاد دهندگانی درکمیسیون حاضر شدند، میفرمایند که شما بفرمائید که…. البته من پرسیدم منظور ما از این کار چیست، این آقایان چه کار بکنند؟ نوشته ‹‹ کشیدن دندان به استثنای دندان عقل›› والله من موافقم که می نوشتند که اجازه کشیدن دندان طمع را بدهند و این مساله قضیه یک طرفه بشود. نوشته اند پرکردن دندانهای درجه یک و دو، هنوز به عصب نرسیده، آقایان عرض میکنم خدمتتان ارگانیسم بدن یک واحد است. آن دستگاهی که به بدن خون میرساند هرگونه تعللی و کوتاهی دراین امر موجب این میشود که عفونتهای زیر ریشه دندان  به قلب و مغز افراد سرایت میکند و این خطر را من به عنوان اتمام حجت ،‌به عنوان یک شخص فنی اینجا عنوان میکنم و رای دادن با خودتان است و این امر، یک امری نیست که به دست افراد کم سوادی که 6 ابتدایی سواد دارند سپرده بشود. اما دندان ساختن در لابراتوار طبق قانونی که تهیه بشود، این قانون هم درحقیقت بازکردن راهی است برای این آقایان که بروند معلوماتشان را کافی بکنند و بتوانند دندان بسازند و به مردم خدمت بکنند. ما هم مخالفتی نداریم. اما جان افراد را به هیچ وجه من الوجوه به افرادی که سواد ندارند و به قول خود آقای شینی مصطفی از 2500 نفر 80 نفرشان فقط دیپلمه هستند ما نمیتوانیم دندانپزشک تجربی داشته باشیم و قبول هم نداریم والسلام.
    رئیس – اولین پیشنهاد از آقایان شینی مصطفی است که مطرح میکنیم. به این صورت پیشنهاد داده اند که همه آن چیزهایی که کمیسیون اضافه کرده حذف بشود متنی باقی بماند که در شور اول بوده است.
    جهانگیری – درمتن شوراول یک سری پیشنهادهائی بوده که در کمیسیون تصویب نشده است، آنها دیگر منظ.ر نمی شود؟
    رئیس – آن پیشنهادها کجا است، پیشنهاد چاپ شده؟ اگر هست پیشنهادهای چاپ شده مقدم است.
    موسوی تبریزی – آقای هاشمی پیشنهاد حذف مقدم است.
    رئیس – خیلی خوب. اگر پیشنها حذف بقیه را گرفتیم. با باید پیشنهادهای دیگر را هم مطرح کنیم.
    حسن روحانی – اینکه درست نیست که هرچه کمیسیون تصویب کرد حذف بشود. یعنی چه؟ این اهانت به یک کمیسیون است.
    رئیس – خوب حالا چه کار بکنیم.
    حسن روحانی – مورد به مورد باید رای گرفت.
    رضوی – رفتار کمیسیون هم اهانت به مجلس است.
    رئیس – این یک وضع جدیدی پیش آورده. حالا آقایان روی این مساله دو طرف حساسیت دارند. یک وضع خاصی به وجود آورده که ما باید این را یک جوری رفعش کنیم.
    یکی ، یکی به ترتیب بخوانید تا مطرح بشود.
   منشی – آقای جهانگیری پیشنهاداتی را مطرح کرده اند. اولین پیشنهاد ایشان این است. در تبصره 1 به جای ‹‹ تصویب به مجلس تقدیم خواهد شد ›› ‹‹‌به تصویب هیات دولت برسد›› .
    رئیس – این منظور شده. خوب بعدی را بخوانید.
    منشی – درتبصره 2 به شکل زیر اصلاح شود.
   تبصره 2- کلیه هزینه انجام این ماده واحده…… این هم منظور شده.
    تبصره زیر به عنوان تبصره 3 اضافه شود.
    تبصره 3- کلیه کسانی که حائز دریافت مدرک دندانسازی شوندموظف هستند. به مدت دو سال دریکی از مناطق محروم مورد نظر وزارت بهداری انجام وظیفه نمایند.
    عده ای از نمایندگان – این هم منظور شده.
    رئیس – میخواهید مطرح کنید. مطرح کنید.
    جهانگیری – خیر مطرح نمی کنم.
    رئیس – پیشنهاد بعدی را مطرح کنید.
    منشی – نوشته اند تبصره 4 به شکل زیر اضافه شود. ‹‹ با تایید وزرات بهداری دندانسازان تایید شده میتوانند بعضی از کارهای جزئی دندانپزشکی با نظر وزارت بهداری انجام دهند›› .
    رئیس – آقای جهانگیری توضیح بدهید.
    جهانگیری – بسم الله الرحمن الرحیم. برادرانی که الان به عنوان دندان سازان تجربی به اصطلاح دارند کارمیکنند. درجامعه و اکثراینها درشهرستانها یک سری کارهای جزئی دندانپزشکی انجام میدهند. ما امروز باید با یک واقعیت تلخی که روبرو هستیم این واقعیت را از نظر دور نداریم. ما در شهرهای دور افتاده مان، در روستاهایمان درآن حتی استان های محروممان تعداد دندانسازهایمان تعداد دندانپزشک هایمان معمولا انگشت شمار است. ما در روتاهائی رفته ایم در مناطقی رفته ایم که مردم به محض اینکه دندانشان درد میگیرد در همین زمان فعلی حتی یا انبر و یا بعضی از وسائل اولیه دندان خودشان را بیرون می آورند. یعنی شما با این واقعیت تلخ امروز درجامعه روبرو هستید که تعداد دندانپزشک ها قادر نیستند به این مردم و به این ملت خدمات بدهند. مردمی که در روستاها هستند اگر دندانشان قرار بشود بکشند نه امکان آمدن به مرکز استان برایشان هست و نه اینکه یک دکتر دندانپزشکی شما پیدا میکنید که برود در روستاها حداقل این کار جزئی دندانپزشکی را انجام بدهد. یقینا یک تعداید از این برادران دندانساز بوده اند که در تجربه درمدتی که کار کرده اند بعضی از کارهای ابتدائی دندانپزشکی را یاد گرفته اند و حداقل یک دندان کشی را در روستاها این ها
به خوبی انجام میدهند. و اگر اینها را شما از این کار منع بکنید سرنوشت یک درصد بالائی از این جمعیت در ارتباط با این کار دندانپزشکی باید همین جور رها بکنید. یعنی فردا دیگر مردم روستاها، مردم شهرهای محروم برای کشیدن دندان خودشان ناچار هستند بیایند به مراکز استان یا اینکه باز برگردند به همان کارهای اولیه با انبر و با این جور وسایل دندان خودشان را بیرون بیاورند و چه پیامدهای تلخی این ماجرا خواهد داشت. ما منکر علم نیسیتم. ما منکر این نیستیم که کارهای تخصصی سنگین انجام بدهد. خوب ما هم کم و بیش دانشگاه رفته ایم دیده ایم برادران دردانشگاه درس میخوانند. کار یاد میگیرند. ولی این واقعیتی که برادران دکتر منکر آن هستند و حاضر نیستند ببینند این است که درجامعه فعلی ما دندانپزشکان آنقدر کم هستند که ما انسان هائی داریم که برای کشیدن دندان خودشان مجبورند به کارهای دوران اولیه متوسل بشوند. و این دندانسازها قادر هستند یک دندان این روستاها راب کشند. من پیشنهاد کردم که با نظر وزارت بهداری، وزارت بهداری تائید بکند بگوید توئی که من به تو مدرک میدهم حق داری از کارهای دندانپزشکی این کار را انجام بدهی، این کار را انجام ندهی. باز تبصره دیگری را هم پیشنهاد کردم که اگر چنانچه خلاف آن چیزی که وزارت بهداری مجوز داده اینها عمل کردند به دادگاه معرفی بشوند. کلا آن مدرکی که به آنها داده اند پس گرفته بشود. یک سری کارهای ریزی که خود وزارت بهداری میتواند این کارها را تقسیم بندی بکند. حالا آقای دکتر زرگر بعضی چیزها را به عنوان متلک اینجا مطرح کردند که آقا مثلا دندان عقل را نکشند. نه آقا خود دکترها بیایند تشخیص بدهند. خود دکترها، وزارت بهداری بگوید این کار را انجام بده. این کار را انجام نده. این کار را می تواند این دندانپزشک تجربی که امتحان داده و امتحانش را هم خوب داده این کار را انجام بدهد، این کار را انجام ندهد. لذا من پیشنهاد میکنم که با نظر وزارت بهداری زیر نظر وزارت بهداری بعضی ازکارهای دندانپزشکی که وزارت بهداری تائید میکند درمناطق محروم اینها انجام بدهند.
    رئیس – مخالف و موافق صحبت کنند.
    منش – آقای حائری زاده مخالف.
    صالحی – کسی منکر تخصص نیست…. من ده ها نمونه دارم که این دکتر متخصص ها به مرگ کشانده اند.
    حائری زاده – بسم الله الرحمن الرحیم. من استدعا میکنم اگر صلاح باشد یک جلسه ای این دستور عقب بیفتد چون به حالت احساس و این حالت هیجانی نمیشود تصمیم درست گرفت.
    صالحی – احساس نیست، واقعیت است.
    رئیس – آقای صالحی خداوند صدایتان را بلند نکرده که درمجلس داد بزنید. این صدا برای سخنرانی های درجبهه است.
    صالحی – آقا هو، نکنید به خدا من دلهره دارم.
    حائری زاده – بسم الله الرحمن الرحیم. این پیشنهاد برادرمان آقای جهانگیری که گفتند ‹‹ با تایید وزارت بهداری این دندانسازان بتوانند درامرجزئی پزشکی هم دخالت بکنند›› این اجازه قانونی را دادن خطرناک است. برای چه؟ برای اینکه اولا وقتی مشخص نکنید در قانون این کارهای جزئی دندانپزشکی چیست و از چه نوع است. وقتی مشخص نکنید خواهی نخواهی خیلی تالی فاسد خواهد داشت. مطالبی که آقایان مطرح میکنند که خیلی از دکترها آدم ها را کشتند و چه کار کردند. ممکن است یک قاضی شرعی به نظرقاضی شرع دیگر خلاف کرده باشد. این نمی شود که تعدای از قضات شرع اگر خلاف کردند ما بیائیم به یک سری افرادی که تخصص و آشنائی به مسائل حقوقی و قضائی ندارند اجازه بدهیم که درامر قضا دخالت کنند و تصمیم گیری بکنند. به لحاظی که یک عده از قضات اشتباه کرده اند. اگر یک عده از مهندسین اشتباه کردند نمیتوانیم به یک عده از معماران اجازه قانونی بدهیم که پروانه ساختمانی را امضاء کنند و تیرریزی ها و اسکلت فلزی ها را تایید کنند و تصویب کنند و ساختمان برود بالا. حالا ده سال دیگر آمد پائین معلوم نیست کی به کی است. از طرف دیگر اگر چنین اجازه ای داه بشود بعدا قطعا بایستی اجازه بدهیم که زنان قابله های محلی بتوانند درامور جزئی پزشکی زنان و بارداری دخالت کنند. این عین هم است. هیچ فرقی نمیکند. یعنی قابله های محلیم بتوانند در امور جزئی پزشکی زنان و زایمان دخالت کنند امور جزئی کدام است؟ امور جزئی به تشخیص شما چیست واقعاً؟ اگر قرار است که اینطور جلو برویم کارگرفتاری خواهد داشت. یا مثلا فرض کنید که کسانی که حجامت میکنند و یا در شهرستان ها هستند. ختنه اطفال انجام میدهند، خیلی هم خوب عمل میکنند به این ها اجازه بدهیم که در امور جزئی جراحی دخالت کنند. یعنی اینها را بیاد اجازه بدهیم. و گرنه بی عدالتی است. شما اگر به یک مورداجازه بدهدی به موارد مشابه اجازه ندهید درست نیست. به هرچهت اعتقاد من این است که ببینید اگر قرار باشد که امور جزئی را کسی وارد (همهمه نمایندگان ) آقا گوش کنید این که نمیشود. به حالت هیان که نمیشود. اگر نوبت مال من است. پنج دقیقه را تحمل کنید. صحبت را گوش کنید واقعا. آقا کسی که به مسائل فیزیولوژی و شناختن حالت طبیعی دندان و فک آشنا نیست. یک حالت کوچک دندان کشیدن که دندان با فک وصل است و من خودم دیدم درمطب دکتری که طرف را آورده بودند و فکش ترک برداشته بود. چون آنقدر با همان گازانبر کشیده که متوجه نبوده. یک قسمت را عکسبرداری بکند ببیند واقعا وضع فک چه جوری است، وضع ریشه هاچطوری است. باز کند ریشه را و بعد در بیاورد. همان جور کشیدن میگوید دندان کشیدن. باز کند ریشه را و بعد دربیاورد همان جور کشیدن میگوید دندان کشیدن. یا مسائل بیماری شناسی. مساله پاتولوژی را که آقایان پزشکان مطرح میکنند من از افراد متخصص متدین این را سوال کردم. واقعا مسئول خواهید بود ما گفتیم خدمتتان حالا هرچه خودتان میداندی. من عرض کنم خدمتتان سرنگی که یک بار مصرف میشود با سرنگی که چند بار میجوشانند. آثاری که ممکن است حتی زدن یک آمپول داشته باشد و بیماری زردی که یک بیماری بسیار خطرناک است. این آقایان چقدر اطلاع از آن دارند؟ اگر اینها را ادامه دادید و اجازه قانونی دادید جرم است. اگر کسی خودش رفت انجام داد خوب حالا می آورد میکند. باگازانبر میکشد یا با طناب می بندد به میخ درمیکشد تا کنده میشود و زخم لثه مخصوصا اینها چقدر آشنائی دارند که مسائل بهداشتی و پزشکی را واقعا خوانده باشند و دانسته باشند این کار را بکنند. بیماری که دارای بیماری قند یا دیابت هست اگر خونریزی بکند چه وضعی خواهد داشت. آخر این را بایست بدانند که چیست. بیماری که دارای آسم هست یا تنگی نفس دارد. بیماری که رماتیسم دارد اینها همه اش مساله است که چه وضعی بایست با آن برخورد کند حتی یک دندان معمولی اش را. یا یک ریشه را میخواهد بکشد که منجربه خونریزی خواهد شد. بیماری قند وقتی که که میکشند زخمش خیلی دیرجوش میخورد وضعیت را چه طوری بررسی خواهد کرد؟ اینها را ما اجازه قانونی ندهیم به کسی که این کار را بکند. حالا دریک جائی این کار را میکند. به ما چه. ما چه کنیم دراین مورد؟ بیمرای قلبی، هرگونه عکس العمل و ضربه شدیدی که حتی یک جرم گیری دندان درآن ممکن است ایجاد بکند. شما ببینید که بایسیت مثلا پنی سیلین یا پنادور بزند برای قالب گیری آیا این وضعیتش چه طوری خواهد بود؟ چقدر آنتی بیوتیک اثر روز این میکند. نمیکند اینها مسائلی است که بیایند آقا هرپزشک متخصص متدینی را که شما قبول دارید از او نظر بخواهید و بعد… روی حالت احساس که نمیشود تصمیم گیری کرد. آیا اطلاعی از بیماری هائیکه دارای فشار خون هستند این افراد دارند چگونه عمل خواهند کرد؟ یک خونریزی عادی درمورد اینها چگونه میشود؟ یک زخم یک خونریزی لثه واقعاً چه طوربرخوردخواهد شد. (رئیس – وقتتان تمام شد) من یک جمله دیگر عرض کنم. خانم هائی که عادت ماهانه دارند. وضعیت برخورد با اینها درحالت بارداری یا وقت خونریزی ماهانه چه وضعی برخورد میشود با اینها. این ها مسائلی است که از نظر پزشکی …یا زن حامله ای که میخواهند دندانش را بکشند چه مسائلی روی کودک و نوزاد اثر میگذارد؟ (رئیس – آقای حائری زاده وقتتان تمام شد) یا بیمار آنفارکتوسی اگر یک عکس العمل بکند انفارکتوس میکند. کارجزئی پزشکی یعنی چه؟ کدام است. این جور مسائل را استدعا میکنم همان نظر کمیسیون را دنبال بکنید. راه برای آقایان باز است نمیشود به کسی که حتی شش ابتدائی ندارد مساله تکنیسین داد. آخر برای تعطیلات دانشگاهی که ما دردنیا ضابطه جدیدی نمیخواهیم وضع کنیم. متشکر.
    رئیس – موافق صحبت کند.
    منشی – آقای هاشمزائی بفرمائید.
    هاشمزائی – بسم الله الرحمن الرحیم. چون این مساله روشن هست بنده وقت مجلس را زیاد نمی گیرم. مخالف محترم هم در رابطه با مخالفت با این
پیشنهاد مطلب عمده ای نداشتند. باتوجه به واقعیت های موجود جامعه ما و کمبود پزشک و به خصوص دندانپزشک و حتی تکنسین بهداشت دندان. در نقاط مختلف کشور به خصوص نقاط محروم مثلا فرض کنیم دریک شهرستان محروم جنوب خراسان یک دندانپزشک به مدت یکماه به صورت طرح مامور خدمت میشود. و این میخواهد سرویس بدهد به دهاتی که 200 کیلومتر، 120 کیلومتر ، فاصله دارد تامرکز بخض یا یک یونیتی که درآنجا هست، بنابراین ما با دندانپزشک و علم دندانپزشکی مخالف نیستیم. و معتقد هستیم که نقاط مختلف داشته باشیم. خوب روی این مساله نداریم. اما دررابطه با همین کارهای جزئی پزشکی آیا میتواند یک دندانساز تجربی که سالها در این رشته کار کرده با یک آموزش های کوتاه مدت که از طرف وزارت بهداری برایش ترتیب داده بشود، آشنا بشود به مسائل پزشکی دندان میتواند یا نمیتواند؟ یا این غیرممکن است؟ پس این مسلما ممکن هست. بنابراین با توجه به مطالب برادرمان آقای حائری زاده که گفتند، علم پزشکی زنان را مثال زدند. بلی ما درجاهای مختلف ماما داریم مامای روستائی داریم. و این قانونی نیست. مامای روستائی چقدر دولت میدهد و چقدر درس خوانده ؟ یک سری نیست. مامای روستائی چقدر دولت میدهد و چقدر درس خوانده؟ یک سری کارهای جزئی مامائی را در روستاها انجام میدهد. اگر اینطوری باشد که بخواهیم با این مساله جو سازی بکنیم آنها را هم باید باطل بکنیم و بگوئیم باید پزشک متخصص زنان در کلیه نقاط کشور باشد که قطعا اگر باشد ما استقبال میکنیم. اما خود همین برادران دندانپزشک تجربی که سالها 80% خدمات دندانپزشکی را درکلیه نقاط کشور اینها میدهند حاضرند برای آموزش دیدن. و ما نگفتیم که اگر ریشه دندان یک کسی درفلان نقطه محروم به فکش متصل بود یا سرطان دندان داشت. اینها بیایند مداوا بکنند ما گفتیم بیائیم به اینها اجازه بدهید که در دورترین نقطه کشور با یک آموزشی هم که خودشان در حین تجربه به دست آورده اند و بعداً هم می بینند بتوانند با تزریق مسکن، بی حس کننده نمیدانم با رعایت اصول بهداشتی ساده اینها بتوانند سرویس و خدمات دندانپزشکی جزئی را و دندانسازی را به مردم ما که رنج می برند از این کمبود بدهند و دندانپزشکی درنقاط مختلف کشور از پزشک های عمومی و حتی از پزشک جراح ما کمتر داریم الان. درنقاط محروم کشور. والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته.
    شینی مصطفی – من پیشنهاد حذف داده ام. آن مقدم نیست؟
    رئیس – پیشنهاد شما اینجوری است که مصوبه کمیسیون حذف بشود. همان چیز اولی تصویب بشود.
    شینی مصطفی – طرح اولی مطرح بشود.
    رئیس – خیر إ اولی را مطرح نمی گوئید تصویب بشود. معنایش این است که دیگر همه این پیشنهادات هیچ . اگر آن تصویب شد دیگر ما اصلا پیشنهاد نمی توانیم بپذیریم.
    شینی مصطفی – ملاحظه کنید حاج آقا اکثر پیشنهادات به این چیزی که تصویب شده نمی خورد. همه پیشنهادت مربوط به طرح اولیه است.
    رئیس – حرفی نیست. پیشنهاد شما این نیست که حذف فقط ما یک پیشنهادات تکمیلی داریم. این پیشنهادها را بحث کنیم. اتفاقاً پیشنهاد اصلاح ماده واحده هم هست. دیر به ما داده بودند. ما حالا مطرح میکنیم.
    شینی مصطفی – یک ایراد عمده ای که به این وارد مربوط به بهداشتکاران دندان است.
    رئیس – خوب میگویم آن هست. پیشنهاد اصلاح داریم یعنی هیچ مطلبی دراین گزارش کمیسیون نیست که پیشنهاد اصلاحی نداشته باشد. اتفاقاً بگذارید پخته بشود چون اگر آن کار را بکنید دستمان بسته میشود. کمیسیون یا دولت یکی بیاید صحبت کند.
    جزائری (معاون وزارت بهداری) – بسم الله الرحمن الرحیم. درشور اول نظرات وزارت بهداری را خدمت خواهران و برادران نماینده عرض کردم. الان به طور مختصر اشاره میکنم و همان مطالب را یک مقداری و مختصرتر و بعضی جاهایش هم کاملتر خدمتتان عرض میکنم. ببینید برادرها این قانون دندانسازی تجربی را، دندانپزشک های تجربی را درسال 54 مجلس شورای ملی طاغوت برای یک بار تصویب کرد و قید هم کرد برای یک بار که به این غائله خاتمه داده بشود. متاسفانه این جریان همین طور ادامه دارد تا به الان رسیده. موافقین و مخالفین به طور کامل صحبت کرده اند و من دیگر صحبت اضافه نمیکنم. برادرمان آقای مهندس حائری زاده مفصل فرمودند. راجع به عوارضی که پیدا میشود. راجع به بیماران هموفیلیک من نکات برجسته عرض میکنم یک مریضی که دچار بیماری هموفیلی هست و خونریزی دارد که با یک سوزن ممکن است خونریزی بسیار شدیدی پیدا بکند. اگر یک دندان کشید و به علت خونریزی مرد چه کسی مسئولیت شرعی و قانونی اش را قبول میکند؟ اگر برادرها قبول میکنند ما حاضریم. بیمارانی که دچار عفونت دندان میشوند و عفونت دندان یکی از منابع مهم وجود استرپتوکک است. که استرپتوکک عامل رماتیسم قلبی و همه این بیماران قلبی که شما می بینید منشاء آن همین لوزه چرکی و دندان چرکی است. اگر یک خانم حامله یا بیمار قلبی و امثالهم حالا ما کاری به این سمائل به آن صورت نداریم. برمیگردیم به این قضیه که خود همین مجلس محترم در 23/1/60 قانون بهداشت کارهای دهان و دندان را به منظور گسترش خدمات درمانی و بهداشتی دندان به روستاها تصویب کرد. دراین قانون همه هم اطلاع دارید دیپلمه های روستائی که ساکن روستا و متولد روستا حتی اگر کسانی یک ماه قبل از امتحال هم از روستا آمده باشند بیرون آنها را قبول ندارد. یعنی کنکور پذیرش نمی کند اینها را. دیپلمه های روستائی را برمبنای سهیمه استانی از روستاهای استان های مختلف میگیرند از طریق کنکور سراسری و اینها را درمراکز آموزش بهداشت کارهای دهان و دندان آموزش میدهند. درحال حاضر سه تا مرکز بهداشت کار دهان و دندان در رفسنجان یکی درمشهد، یکی در تبریز درحال دادن آموزش به برادران بهداشتکار دهان و دندان هستند. درسال اول 252 تا از اینها از طریق کنکور پذیرفته شدند که اینها امسال انشاء الله حدود مهر فارغ التحصیل میشوند. برادران میتوانند ببینند دراین مراکز. درسال اینده یعنی درسال 65 500 نفر از این ها فارغ التحصیل میشوند درسال 63 از طریق کنکور 400 تا از اینها پذیرفته شدند. درسال آینده یعنی سال (65) 600 تا دیگر برنامه است که از طریق کنکور پذیرفته بشوند. اینها دوسال و نیم دوره می بینند. 90 هفته آموزش تئوری و عملی در6 رشته جراحی دهان، جرم گیری ، عرض میکنم دندانپزشکی اطفال. ردیف کردن دندان ها و درتمام رشته های مربوط به بهداشت دهان و دندان درحد اینکه بتواند نیاز یک روستائی را به نحو احسن با یک آموزش تئوری و عملی صحیح برآورده بکند. دراین رابطه باتوجه به شرایط سخت مالی 800 میلیون تومان برای این اعتبار درنظر گرفته شده که 570 میلیون یونیت دندانپزشکی. یعنی همین وسیله ای که با آن دندان را معاینه میکنند و عرض کنم دندان را میکشند و دندان را پرمیکنند. اینها الان دربعضی از روستاها نصب شده. درمراکز بهداشت درمانی روستائی نصب شده. برادرها میتوانند تشریف ببرند و ببینند. مساله حرف و طرح نیست. مرحله عمل است. یعنی در مهرآینده این 252 نفر که بیایند تحول بزرگی در روستاها پیدا میشود. زیر ده هزار نفر کاربکنند به روستاها مراجعه کرده اند؟ شما اینجا قانون میگذارید که اینها دو سال بروند خدمت کنند. بعد دانشجویان دانشکده دندانپزشکی وقتی فارغ التحصیل میشوند 5 سال بروند. این خوب واقعا ظلم است (رئیس – اینها هم 5 سال است) اینجا اشاره شد 2 سال درحالی که طبق قانون مجلس 3 سال باید بروند طرح و 2 سال هم خارج از مرکز بروند.
    رئیس – 5 سال.
    جزایری – اینجا صحبت شد 2 سال من شنیدم به هر حال من وقتتان را نمیگیرم فقط میخواستم برادران را متوجه این نکته بکنم که خود همین مجلس محترم قانون بهداشت کارهای دهان و دندان را تصویب کرد. واگر قرار باشد که شما بخواهید به دندانسازهای تجربی مجوزی به این صورت بدهید که دست در دهان ببرند کار دندانپزشکی بکنند عواقبش را هم درنظر داشته باشید که شرعاً و عرفاً خودتان مسئول هستید. از طرفی وزارت بهداری، با اینکه اینها دندان را بسازند که مخالفتی ندارد. اینها مددکار دندانپزشک ها هستند. اصلا اگر این دندانسازان تجربی که دندان می سازند، قالب میگیرند نباشند دندانپزشک ها کار نمیتوانند بکنند. بحث ما روی این است که اینها اجازه ندارند یعنی کسی که دوره دندانپزشکی را ندیده. کسی که درس نخواند، کسی که دوره علم را ندیده چطور مجاز هست که دست ببرد در دهان و دندان بکشد و کارپزشکی در دندان بکند بحث روی این است. والا وزارت بهداری با دندانسازنی که
لابراتوار دارند و فقط دندان میسازند و دخالت درکارهای دندانپزشکی نمیکنند مخالفتی ندارد و موافق هم هست. ما حاضریم پس از بررسی ها و مطالعاتی که کردیم به آنهائی که فقط دندان می سازند و نه کار دندانپزشکی میکنند مدرک بدهیم والسلام.
    رئیس – خیلی خوب إ پیشنهاد آقای جهانگیری  را بخوانید برای رای گیری.
   منشی – پیشنهاد آقای جهانگیری در تبصره 4 به این شرح است:
    باتایید وزارت بهداری دندانسازان تایید شده میتوانند بعضی از کارهای جزئی دندانپزشکی را انجام دهند.
    رئیس – 184 نفر حضور دارند. کسانی که با این پیشنهاد موافقند قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد. خوب این پیشنهادها را چاپ شده اش را به ما نداده بودند، حالا رسیده اولین پیشنهاد مال آقای لطیف صفری و دکتر راه چمنی است در ماده واحده، خیلی خوب فعلا پیشنهاد آقای هراتی را مطرح کنید.
    هراتی – بسم الله الرحمن الحریم. از برادران و خواهران محترم استدعا مکنم. ابتدا به متن پیشنهاد توجه بفرمایند بعد مطالب مختصری پیرامون پیشنهاد.
    الف – سطر سوم ماده واحده به شکل زیر اصلاح شود.
    ‹‹ مدرک کمک دندانپزشکی تجربی با اولویت به نقاط محروم. مراکز بخش ها و درصورت عدم نیاز سایر نقاط کشور صادر نماید››.
    ب – دو تبصره الحاقی ذیل نیز پیشنهاد میشود. 
    رئیس – خوب حالا ما به تبصره ها نرسیده ایم.
    هراتی – ذیل همین مطلب است.
    رئیس – آخر ماده واحده را الان میخواهیم اصلاح کنیم.
    هراتی – بسیارخوب، عرض کنم خدمت شما که این پیشنهاد برخلاف…
    رئیس – اجازه بدهید. من قبلا ببینم کمک دندانپزشکی که دراین ماده نیست. این دندانسازی تجربی است.
    هراتی – بلی، من این را پیشنهاد دادم کمیسیون. حالا توضیح میدهم خدمتتان که چه بوده.
    رئیس – اینکه مربوط به این ماده نیست.
    هراتی – آقای هاشمی پیشنهاد چاپ شده بنده کمیسیون رفتم برادران مسئولیت دادند. من رفتم با کمک دندانپزشک ها تماس گرفتم.
    رئیس – حرفی ندارم. من میگویم اینک کمک دندانپزشکی نبوده.
    هراتی – پیشنهاد من بوده آقای هاشمی، این پیشنهاد میخورد به مساله عرض کنم خدمت شما. نکته اولی که برادران تاکیدمیکنند روی مساله علم، اصولا سه معیار ارزشی دراسلام هست. علم هست. تقوا هست و جهاد. و ما به علم احترام میگذاریم اگر به اضافه تعهد باشد و آن دندانپزشک هائی که رساتل خدمتگزاری به اقشار جامعه به ویژه محرومان و مستضعفان را دارند احترام میگذاریم. خدمتشان را هم تقدیر میکنیم ولی نه آنهائی که تجارت میکنند و تجارت پیشه هستند و منهای تعهد. این مساله کمک دندانپزشکی تجچربی که پیشنهاد دادم ناشی از چه هست؟ طبق آماررسمی که یکی از مسئولان دندانپزشکی کشور داده درطول 40 سال که دانشکده دندانپزشکی دراین مملکت دایر بوده تنها 2500 نفر فارغ التحصیل داشته. از این 2500 فارغ التحصیل فقط 1800 تا از آنها در مملکت باقی مانده اند و بقیه دراین مملکت نیستند. طبق آمارهائیکه خودشان میدهند که برای هر 1000 نفر در مملکت نیاز به یک دندانپزشک هست با این 1800 نفر یعنی هرچهل هزار نفر یک دندانپزشک برای مملکت لذا ضرورت ایجاب میکند ما برای رفع این کمبود و نیاز درمملکت برای یک سری افرادی که اینها دارای تجربه هستند یعنی عملا این آموزشها را دیده اند و این توانائی را دارند برای نقاط محروم و نقاط دور افتاده و بخشها و روستاها این اجازه را بدهیم. برادرها دل میسوزانند که اگر اینها بروند ممکن است به خاطر عدم آگاهی شان جان یک عده ای را بگیرند. چه کسی گفته اینها علم نداشته باشند درمتن پیشنهاد آمده میگویم کنکور برای این برادرها بگذارید اگر درکنکور پذیرفته شدند بعدا نیاز به دروه آموزشی بود یا هزینه شخصی خودشان این دوره آموزشی را هم برایشان بگذارید. برادرها، وقتی من کمیسیون رفتم گفتم که آقا کمک دندانپزشکان تجربی الان درسطح مملکت هستند و خدمتگزار مردم هم هستند، شما برای نمونه یک نمونه از اینها را به کمیسیون دعوت کنید ببینید کارشان چیست گفتند ما دعوت نمی کنیم. خودت برو دنبالش.
    رئیس – آقای هراتی من منتظر توضیح شما ماندم که ارتباط این را با این شما بگوئید. شما دارید از این بحث میکنید. چه ارتباطی با این لایحه دارد .
    هراتی – آقای هاشمی إ عنوان که دراینجا مطرح نیست. اینجا بحث دندانسازان تجربی است. من هم بحث کمک دندانپزشکان تجربی را مطرح کردم.
    رئیس – این میتواند به عنوان تبصره باشد مجایش به ماده واحده میخورد
    هراتی – اشکال ندارد، حالا تصویب بشود هرجا که دلشان خواست بگنجانند. ما بحث درجایش نداریم.
    رئیس – بحث ما الان در ماده واحده است. بگذارید ماده واحده را بگذریم….
    هراتی – آقای هاشمی إ بحث شده، دوباره وقت مجلس گرفته میشود…
    رئیس – الان این را کجا ببریم.
    هراتی – آقای هاشمی إ من در خود ماده واحده پیشنهاد دادم بعد از سطر سوم…
    رئیس – آنجا که موضوعش نیست، موضوعش دندانسازی تجربی است، شما میگوئید به کمک دندانپزشکان چه کار کنند. شما باید این را به عنوان یک تبصره جای دیگری ببرید.
    هراتی – حالا چون بحث شده….
    رئیس – بحث شده که اینجور شده که همه نماینده ها دارند اعتراض میکنند. حق هم با آنها است.
    هراتی – آقای هاشمی إ کسی دراین ماده واحده پیشنهادی ندارد که تصویب نشده باشد.
    رئیس – چرا، خیلی است بگذارید ما بخوانیم. حق شما محفوظ است برای آخر. آقای لطیف صفری، آقای دکتر شیبانی درماده واحده پیشنهادی دارند بگویند.
    لطیف صفری – بسم الله الرحمن الرحیم. پیشنهادی که ما داریم با کمک آقای دکتر راه چمنی بود. در واقع کمک میکند به تکمیل شدن آن ماده واحده ای که الان تصویب شده به خاط اینکه دراینجا ما پیش بینی کردیم که وقتی که این قانون تصویب شد وزارت بهداری مظوف بشود که از شاغلین، عین کسانیکه الان، درحال حضار این کار دندانسازی را میکنند و شرایط لازم را دارند امتحان به عمل بیاورد و درصورتیکه درآن موارد امتحانی موفق بشوند مدرک تکنیسین تجربی به اینها بدهد که بتوانند با این مدرک تکنیسین تجربی هم لابراتوار را بگردانند و هم کارهای لازم را بکنند (رئیس – پیشنهادتان را بخوانید) پیشنهاد به این صورت است که گفتیم ماده واحده به این صورت دربیاید. از تاریخ تصویب این قانون وزارت بهداری موظف است از شاغلین درامر دندانسازی که شرایط لازم موضوع این قانون را دارا باشند امتحان به عمل آورده و درصورت موفقیت به آنان مدرک تکنیسین تجربی لابراتواری دندان دهد یعنی لابراتوار دندانسازی البته شرایطش را هم که در پشنهادهای بعدی آوردیم، بعضی هایش لحاظ شده بعضی هایش نشده که اینها چه مدرکی داشته باشند چه طوری باشد. دوره اش به چه صورت باشد انهایی که قبلا بودند به چه صورت باشد ولی قسمت خود ماده واحده ای که باید وزارت بهداری را موظف بکند به این صورت است، و بعد مدرکی هم که بگیرند به این صورت است شرطش هم امتحان است با آن شرایطی که بعدا میاید من فکر میکنم با این پیشنهاد نظر برادرانی که درمجلس دنبال این طرح هستند تامین بشود و نظر کسانی هم که درحال حاضر این کار را میکنند تجربه ای دارند تامین میشود و آنها هم به کارشان میرسند و درعین حال یک مساله ای که خلاف علم و قانون و مصالح جامعه هم باشد پیش نمیاید. انشاء الله والسلام.
    منشی – آقای شینی مصطفی مخالف.
    شینی مصطفی – من با یک پیشنهاد مخالف هستم و آن قسمت لابراتوار است.
    منشی – آقای موسوی تبریزی مخالف هستند بفرمائید.
    سیدابوالفضل موسوی تبریزی – بسم الله الحرم الرحیم من خواهش میکنم نمایندگان محترم عاری از احساسات به این طرح نگاه بکنند. یک مقدار جو مجلس آرام باشد، یک مقدار از این شعارها که بعضی ها میدهند به آنها به دقت نگاه بکنیم مساله خیلی روشن است. اولا این پیشنهاد که آقای دکترراه
چمنی و آقای لطیف صفری دادند تکنیسین تجربی لابراتوار دندان به آنها بدهند این یک چیز صنعت است، این اصلا مربوط به دندانسازی و دندانپزشکی نیست الان آنها در لابراتوارها دارند کار میکنند و زیر نظر پزشکان کار میکنند منتها متاسفانه اگر برای یک دست دندان 10 هزار تومان بگیرند 400 تومانش ما لابراتوار است 9600 تومان هم مال دکتراست. اگر میخواستیم به آنها لابراتوار بدهیم، لابراتوار دندانسازی بدهیم خوب، تا حالا که کار میکردند به قول خود کمیسیون بهداری که میگفتند این یک صنعت است اصلا مربوط به بهداری نیست از اول این طرح اگر این بوده مربوط به کمیسیون بهداری نبوده می بایست کمیسیون صنایع برود. این صنعت است، جزو صنعت است، آن طرحی را که ما دادیم، یعنی نمایندگان دادند و آن چیز که محور طرح هست ایناست که اینها همان هائی که دندانپزشکان تجربی سابق هستند و یک دوره امتحال داده اند و الان مشغول هستند بیاورند، من درکمیسیون بهداری هم این را گفتم، تخلفات آنها را بیاورید، تخلفات این دندانپزشکان را هم بیاورید، خطاهایی که از دست آنها رد جامعه بروز کرده و خطاها که دندانپزشکان رده اند بیاورید با هم مقایسه بکنید و اینکه برادرمان آقای دکتر جزایری میگوید ما بهداشتکار دهان و دندان ، این همه جنس خریدیم، از خارج برایشان چه چیزها آوردیم، داریم تربیت میدهیم، تربیت بدهید، کسی با علم مخاف نیست و مبدا علم هم تجربه است با این هم کسی نباید مخالفت بکند و اگر بگوید برخلاف ضرورت دارد حرف میزند مبداء علم هم تجربه است. امادراین دو سال شما ببینید آقایان نمایندگان حرف میزند مبداء علم هم تجربه است. اما دراین دوسال شما بینید آقایان نمایندگان محترم إ شما توجه بکنید، خود وزارت بهداری توجه بکند جان مردم مطرح است اگر واقعا جان مردم، دندان مردم و آن مسایل پیچیده ای که از لحاظ طبی اینها عنوان میکنند مطرح است با دو سال بهداشتکار دندان و دهان در دانشگاه با دو سال، با چند ترم تئوری و فرضیه که رفته آنجا کار کرده، چه قدر میتواند به این امر پیچیده طبیعت و انسان پی ببرد تا به این مدرک بدهند. این برود کار بکند ولی کسی که سی سال است دارد با مردم کارمیکند و از نظر کارهائی که کرده خیلی روشن و مبین است که به او بگوئیم چون شما مدرک ندارید، برایتان هیچ چیز نمیدهیم من واقعا این را میخواهم از نمایندگان درست توجه بکنند براین مساله اگر میخواهید؟ به امرپیچیدن دندان، همان که بعضی از مخالفین دراینجا مطرح کردند. نمیدانم رگهای زیر دندان یرقان نمیدانم چه و چه تبعاتی که دارد، اگر این هست، شما را به خدا انصاف بدهید کدام یکی از این دندانپزشکان تا آن حدی که دراین مجلس مطرح میکنند و تا گاو و ماهی مساله را میبرند، کدام یکی از آنها تا این حد اطلاعات کافی دارند؟ البته من نمیگویم اطلاع ندارند، اطلاع دارند منتها درنوسان در اختلاف، بعضی ها بالاتر، بعضی ها پائین تر ، بعضی کمتر بعضی ها زیادتر. شما اگر بخواهید مساله را اینطور درمجلس مطرح بکنید که یک کسی بخواهیم که باید تمام رموز دندان و آنکه دستگاه آفرینش درزیر دندان اینجا کرد مطلع باشد یک همچو کسی شما تا آخر عمر، تا آخر دنیا پیدا نخواهید کرد، و اگر بخواهید نه، کار مدرم محروم، الان دراستان بویراحمد و کهکیلویه یک دندانپزشک بیشتر نداریم ، طبق آماری که خود وزارت بهداری داده است. درتهران نمیدانم الان خاطرم هست شاید خود وزارت بهداری داده است. در تهران نمیدانم الان خاطرم هست شاید اشتباه نکنم پنجاه و چند درصد دندانپزشکان درتهران جمع شده اند. آن وقت اینها، من انتقاد هم نمیکنم ولی اگر واقعا مساله از این قرار است که میخواهید به مردم محروم، به مردمی که الان از نظر بهداشت دهان مبتلا هستند، محتاج هستند، خدمت بکنیم، بیائید وزارت بهداری اینها را بیاورد تقسیم بکند، به اقصی نقاط مملکت هم بفرستد، و این پیشنهاد آقای لطیف صفری و دکتر راه چمنی لابراتوار و دندانسازی و اینها، تا حالا میکنند و خودشان هم میگویند احتیاج به هیچ چیز ندارند، احتیاج به قانون نداشتند که بیاوریم مجلس و این همه جاروجنجال هم ایجاد بشود و قلم های مسموم، به کار بیفتد به تمام نمایندگان توهین بکند، احتیاج به این حرفها نبوده اینها کار میکنند، زیر نظر دکتر هم کار میکنند، منتها پول را دکترها میبرند، اینها اجرت کارشان را میگیرند، بنابراین من با این پیشنهاد مخالفم، اصلا اساس خلاف فلسفه آن مساله است. شما ببینید آن طرحی که قبلا….
(رئیس – وقتتان تمام شد) آن طرحی که قبلا داده شده است این است ‹‹ طرح تعیین وضع شغلی دندانسازی تجربی است›› . نه لابراتوار، این اصلا با آن طرحی که داده الان همین عنوان در مصوبه شور دوم کمیسیون هم باز همین عنوان محفوظ است، شما نگاه بکنید با همین عنوان آمده است به مجلس، دندانسازی تجربی نمیخواهیم، همان که من درکمیسیون هم گفتم، الان هم میگویم، همان که درزمان سابق یک دفعه امتحان دادند. دندانسازی تجربی برای آنها داده شده است که الان هم به درد مردم میخورند، منظور طراحان منظور این که به مجلس آمد. میخواهیم قانون تصویب بکنیم، این است و این پیشنهادات اکثرا با این ماهیت مخالف است و لذا من مخالفم.
    رئیس – موافق صحبت کند.
    منشی – آقای دکترراه چمنی بفرمائید.
    رئیس – این لابراتواری را هم توضیح بدهید که ابهام ایجاد کردهاست. چه هست.
    دکترراه چمنی – بسم الله الرحمن الرحیم. نمایندگان محترم توجه داشته باشند. اینجا دو مساله مطرح است نه یک مساله نه نام دندانسازان تجربی که اصل آن طرحاست. یکی که منظور آقایانی که طرح داده اند. همان کمک دندانپزکان تجربی بوده که در سال 54 مجلس طاغوت تصویب کرده، یعنی به اینها ما بدون اینکه دوره دانشگاه دیده باشند، بدون اینکه علمی باشند. ما بیائیم مدرک کمک دندانپزشکی تجربی مثل زمان طاغوت بدهیم و اینها بیایند کار دنداپزشکی بکنند و عملا می بینیم الان اینهائی که مطب زدند ، می بینید که نوشته اند یک کمک کوچک، دندانپزشکی تجربی بزرگ و اینها دارند کار مطب داری میکنند، کار دندانپزشکی را عملا دارند میکنند. و ما واقعاً با این قضیه مخالفیم . این اصلا خلاف علم است، خلاف اسلام که پشتیبان تخصص و علم است. به این مشکلی نباید مجلس برخورد کند. موضوع بعدی مساله دندانسازی است، دندانسازی یک فن است، یک حرفه است. اینها کارشان ساخت دندان است، قالب گیری است و این جور کارها درآزمایشگاهها و لابراتورارهای دندان دارند. کارمیکنند. کمیسیون بهداری و وزارت بهداری و اکثر پزشکان حتی بعضی از برادران دندانپزشکی که ما صحبت کردیم، با این نظر موافق هستند، یعنی بحثی ندارند. اینها عملا دارند این کار را انجام میدهند. یعنی کار دندانسازی دارند انجام میدهند بنابراین اصل طرح دندانسازی بوده، ولی الان جاج آقای موسوی میفرمایند که منظور ما آن چیزی است که درسال 54 تصویب شده. یعنی کمک دندانپزشک تجربی و این خلاف اصل طرح است. طرح دندانسازی تجربی است و آن چیزی هم که ما به اتفاق برادرمان آقای لطیف صفری پیشنهاد دادیم. مقصود اینها تامین است، از اینها میایند امتحان میگیریم به عنوان تکنیسینی که در آزمایشگاهها دندان ، لابراتوارهای دندان کار میکنند، کار دندانسازی هم میکند، حق مطب ندارد که ارتباط مستقیم با بیمار داشته باشد دندانپزشک معاینه میکند اگر نایز به دندان داشته باشد، چه دندان فردی چه کل دندان باشد. میفرستد درآزمایشگاه اینها دندان میسازند، ما هم بحثی نداریم، با این قضیه هم مخالف نیستیم، ولی با اینکه اینها بروند مطب باز کنند و به عنوان دندانپزشک تجربی و یا کمک دندانپزشک تجربی کار مطب داری بکنند، دندان بکشند، جراجیهای کوچک دندان انجام بدهند. ما با این قضیه مخالفیم و مجلس هم فکر نمیکنم با این قضیه موافق باشد. فردا اگر این تصویب بشود، فردا این شکسته بندها میایند میگویند به ما هم شما تکیسین ارتوپدی تجربی بدهید و چه تضمینی دارید که نیایند این کار را بکنند. نامه هائی الان به کمیسیون بهداری رسیده که یک تعدای از این بهیارانی که تجربه زیادی دارند در رابطه با مسائل بیماریابی، در روستاها کار کرده اند، نامه نوشته اند، به ما پزشک تجربی بدهید، خوب فردا مهندس عملی هم میخواهند، فرض کنید که مکانیک هائی میایند میگویند مهندس مکانیک تجربی بدهید، خوب این که جور درنمیاید، وزارت فرهنگ باید دکان و دستگاهش دراین مملکت جمع بشود دیگر، این است که این پینشهاد دقیقا خواسته آن طراحان را برآورده میکند، با آن طرحی که دادند به عنوان دندانساز تجربی و همان در واقع تکنیسین لابراتواری دندان است که کارش دندانسازی است و کارش دندانپزشکی نیست. و ما دراین پیشنهاد گفتیم که از اینها امتحان به عمل بیاید، آنهائی که شرایط دارند، شرایطش هم زیاد مشکل نیست، حتی دیپلم داشته باشند، که بتوانند دراین امتحان شرکت کنند و به اینها مدرک تکنیسین لابراتواری دندان داده بشود که بروند در آزمایشگاهها کار دندان بکنند و هیچوقت کارپزشکی و دندانپزشکی هم که ارتباط مستقیم با بیمار دارد عوارض بسیار زیادی خواهد داشت، نخواهد داشت. والسلام علیکم و رحمه الله
    منشی – مخبرکمیسیون صحبت کند.
    دکترشیبانی (مخبرکمیسیون بهداری و بهزیستی) – بسم الله الرحمن الرحیم. من توجه نمایندگانی که آن طرح را داده اند جلب میکنم که در آن طرح نوشته بودند .‹‹ دندانساز تجربی›› نگفتند ‹‹ دندانپزشک تجربی›› و اگر الان میخواهند تغییر بدهند و بگویند که هرکس چهارسال پنج سال دندان ….(رئیس – شما حالا از موضوع خارج نشوید دراین پیشنهاد دندانپزشک نیست) بلی – حالا اجازه بدهید من توضیح بدهم و مساله ای که حساس است، همه میگویند بله ما چون د روستا نداریم و نیست و اینها. میخواهیم اینها را تربیت کنیم، اجازه بدهیم بروند در روستا، آقایانی که طرفدار این طرح هستند امار بدهند چند نفر از این دندانسازان تجربی در روستاهستند؟ یک وقتی خوب بنده در نظام پزشکی بودم با بهداری اشنائی دارم، در روستاها نداریم، اینها آقایان میخواهند در مراکز استانها بمانند، شما مطلب را اشتباه نکنید، یعنی حل مشکل مردم روستائی را با این نمیکنید، جلوکاری را که وزارت بهداری کرده، وزارت بهداری الان می گویند شاگردش دارد میاید بیرون، تعداد زیادی از این دستگاههای دندانسازی، یعنی دستگاههائی که به همه کسی نمیدهند در روستاها نصب کردند که این بهداشتکاران و اینها بروند آنجا کار کنند، میگویند آقا این دندانساز تجربی هم اگر میخواهد برود، برود آنجا با کمک این، این کار را بیشتر کمک بکنند، این طرح اگر نظر نمایندگان را تایید میکند یعنی این طرحی که اقایان پیشنهاد دادند، کمیسیون نظر مساعد و مخالف نمیدهد آقایان اگر این نظر مجلس را تایید میکند، مجلس توجه بکند که کمیسیون بهداری به هیچ وجه من الوجوه یا از حدود اسلام بیرون نمیگذارد و نظر شخص خودش را مطرح نمیکند، به عنوان یک کارشناسی که… امام هم گفتند که بابا از کارشناس بپرسید، حداقل دراین رشته ما کارشناس هستیم، داریم خدمتتان عرض میکنیم (رئیس – حالا شما با این پیشنهاد موافقید) پیشنهاد اگر نظر مجلس را تایید میکند و این آقایانی که طرح داده اند. ما حرفی نداریم با شرایط بعدی آن.
    رئیس – دولت صحبت کنند.
    حائری زاده – این باید اضافه بشود. یا جایگزین است.
    رئیس – چرا این جایگزین است، پیشنهاد جایگزین آن است.
    حائری زاده – ستاد انقلاب فرهنگی حذف میشود؟
    رئیس – حالا آنها شرایط دیگری است.
    دکترجزایری (معاون وزارت بهداری) – بسم الله الرحمن الرحیم. من در تکمیل عرایضم در رابطه با بهداشت کار دهان و دندان، میخواستم این مطالب را خدمت برادران عرض کنم که این ده مرکزی که الان سه مرکز آن دارد کارمیکند، انشاء الله وقتیکه اعتبار به ما داده بشود و امکانات باشد، تکمیل بشود، ما به طور متوسط سالی هزار بهداشت کار دهان و دندان دراین ده مرکز میتوانیم تربیت کنیم، این یک.
    دوم – اینکه این بهداشتکاران دهان و دندان که به طور تمام وقت در روتساها، شش سال که کار کردند، بعد از شش سال نمیتوانند بیایند دوره تکمیلی (یعتی درمتن قانون هست) را در دانشکده های پزشکی ببینند. ضمناً از این ده مرکز آموزشی بهداشتکار دهان و دندان ، شش مرکز آن تبدیل خواهد شد به دانشکده دندانپزشکی و به طور خلاصه با همین روندی که ما الان داریم پیش میرویم، ما در سال 1370 انشاء الله حدود هزار بهداشت کار دهان و دندان خواهیم داشت که پوشش خیلی خوبی انشاء الله به روستاها خواهند داد، والسلام.
    رئیس – بسیارخوب، حالا ایشان درباره این پیشنهاد چیزی نگفتند که مخالف هستند یا موافق آقای دکتر جزایری با این پیشنهاد مخالف بودید یا موافق؟
    دکترجزایری (معاون وزارت بهداری) – بلی با پیشنهاد برادرمان آقای دکتر راه چمنی مبنی براینکه اینها کار دندانسازی فقط درحد ساختن دندان و نه دخالت پزشکی درامر دندان و دهان بکنند، وزارت بهداری موافق است، اول هم خدمتتان عرض کردم.
    رئیس – بسیارخوب، پیشنهاد این دو نفر آقایان این است، البته آقایان آن جزوه های پیشنهادی خدمتتان هست اینها هفت، هشت، ده پیشنهاد دیگر دارند که شرایط و اینها را تعیین کرده اند، که می بینید، بعداً اینها در تبصره ها مطرح میشود.
    یکی از نمایندگان – کلمه لابراتوار راهم اضافه کنید.
    رئیس – میخواهید کلمه ‹‹ لابراتوار›› درآن باشد یا نباشد؟ (عده ای از نمایندگان – باشد) بسیارخوب، پیشنهاد آقایان را بخوانید، به جای ماده واحده (نه تبصره ها) به جای متن ماده واحده کمیسیون این را به رای میگذاریم، پیشنهاد را بخوانید.
    منشی – پیشنهاد ماده واحده این است: ‹‹ از تاریخ تصویب این قانون وزارت بهداری موظف است از شاغلین درامر دندانسازی که شرایط لازم موضوع این قانون را دارا باشند، امتحال به عمل آورده و در صورت موفقیت به آنان مدرک تکنیسین تجربی لابراتواری دندان بدهد››.
    رئیس – 187 نفر در لسه حضور دارند، کسانیکه با این پیشنهاد اصلاحی موافق هستند، قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد. خوب ماده واحده را عبور میکنیم، متن ماده واحده این است، حالا اگر پیشنهادات دیگری بود، بعد مطرح میکنیم، پیشنهادات بعدی را به ترتیب مطرح کنید.
    یک پیشنهادی آقای کروبی و آقای سیداحمد کاشانی داده اند که این عین همان پیشنهاد کمیسیون است که دیگر مطرح نمیشود.
    منشی – پیشنهادی از آقای لطیف صفری است که پیشنهاد داده اند در ماده واحده که ‹‹ حداقل دارای مدرک تحصیلی دوره اول راهنمایی و یا سوم متوسطه باشند››.
    رئیس – دراین مورد چند تا پیشنهاداست، بعضی از آقایان گفته دیپلم بعضی گفته اند متوسطه، بعضی ها گفته اند اصلا قید نباشد. این را میخواهید مطرح کنید جداجدا نمیشود.
    لطیف صفری – من هر دو آن را توضیح میدهم.
    رئیس – بفرمائید.
    لطیف صفری – بسم الله الرحمن الرحیم. ما وقتیکه این پیشنهادها را نوشتیم پیش بینی کردیم که اصولا اینها باید به صورت تکنیسینی که با دیپلم دوره می بینند و بعد به آنها مدرک داده میشود در بیایند، بعد هم احیانا راه برای اینها باز باشد ممکن است قانون به صورتی باشد که راه باز باشد برای اینهایی که بروند دوره های بعدی را حتی در دانشگاه ببینند. که خیلی از آنها دیپلم هستند و حتی تقاضایشان هم این است. بعد هم پیش بینی کردیم که خیلی از این آقایانی که الان درحال حاضر کار میکنند اینها ضمن اینکه این کار را به خوبی انجام میدهند ولی مدرک دیپلم را ندارند و اگر ما شرط دیپلم را برای این بگذاریم و بعد هم اینها دیپلم ندارند با وجود تجربه چندین ساله ای که دارند و کار خوبی که ارائه میدهند اینها حق کارکردن ندارند و اینجا حقی از اینها ضایع میشود روی این اصل پیشنهاد مشترکی داریم برای اینکه اینها دیپلم داشته باشند که اگر آن تصویب نشد برای کار تکنیسین ها به صورت… (رئیس – پیشنهادتان را بفرمائید) حالا بحث ما روی این است، حالا که اینها کارشان فقط صرف کار دندانسازی است و در لابراتوار هست و دیگر سرو کاری با مسایل دندانپزشکی و بهداشت ندارند به خاطر اینکه حداقل یک شناخت اولیه ای از طبیعت دندان و دهان و ترکیبات شیمیایی و این طور چیزها داشته باشند ما پیشنهاد کرده ایم که اینها با سیکل باشند یعنی سوم راهنمایی یا سوم قدیم را داشته باشند. اگر این مدرک را هم داشته باشند از آنها پذیرفته بشود و به صورت تکنیسین لابراتوار کار کنند و این بیتشر به خاطر اکثریت این‌ آقایانی است که مدرک دیپلم ندارند تا بتوانند از کارشان استفاده کنند.
    رئیس – درمورد شرط کلاس سوم راهنمائی و سوم متوسطه مخالف و موافق صحبت کنند.
   منشی – آقای حائری زاده مخالف بفرمائید.
    حائری زاده – بسم الله الرحمن الرحیم. اگر به این صورت باشد که برای تکنیسین تجربی لابراتواری تحت عنوان تکنیسین تجربی اگر قرار باشد که دیپلم نداشته باشد و تکنیین تجربی بدهیم یقینا وظیفه داریم که به عنوان افرادی عادل مکانیک هایی که فردا درخواست بکنند که به ما تکنیسین مهندسی مکانیک بدهید ‹‹ تکنیسین تجربی مهندسی مکانیک›› باید تصویب کنیم و جوشکاران و در و پنجره سازان و کسانیکه درکار مسایل فلزی هستند آنها اگر آمدند و گفتند ما تکنیسین تجربی مهندسی سازه میخواهیم. تکنیسین تجربی مهندسی سازه باید بدهیم. یعنی بدون داشتن دیپلم. و معمارهایی که آمدند گفتند ما تکنیسین تجربی مهندسی راه و ساختمان میخواهیم بایستی بدهید، چون اگر قرار است چنین
مبنایی را شروع کنید که تکنیسین تجربی را بدون داشتن دیپلم، اگر آقایان استعداد دارند که دارند، گرفتن دیپلم چه قدر طول میکشد، متفرقه بروند امتحان بدهند دیپلم را بگیرند چه قدر مشکل است . که حداقل یک سری از مسایل آناتومی و مسایل ساده ای که هر دیپلمه ای…. آقایان جاذبه دیپلم را از بین نبرید بچه های محصل در مدرسه چه فکر میکنند. کتاب را می اندازد میگوید آقا این چه وضعی است، دیپلم هم نداشته باشم میروم یک چیزی یاد میگیرم بعد تکنیسین میگیرم. چه لزومی دارد دیپلم بگیرم. آقایان شما تکنیسین تجربی تصویب کردید. آقایان شما تصویب کردید که مدرک تکنیسین تجربی لابراتواری دندان بدهد. پس می بایستی به تمام تراشکاران و قالب سازانی که در شوش و دروازه غارمغازه دارند و بسیار بهتر از مهندس قالب ساز و متالوژی هم عمل میکنند تکنیسین تجربی مهندسی متالوژی بدهید نمی توانید ندهید. اگر پیشنهادآقای صفری را قبول بکنید. منظورم این است که اگر پیشنهاد آقای صفری را قبول بکنید این اشکال پیدا میکند، برای تمام موارد باید بدهید یعنی برای قابله های محلی هم بایستی تکنیسین تجربی مامایی و قسمتهای مختلف بدهید. کسیکه دارد تعمیر رادیو و تلویزیون میکند می بایستی به او تکنیسین تجربی مهندسی الکترونیک بدهید. پس حداقل دیپلم را داشته باشد. لذا با پیشنهاد آقای لطیف صفری مخالفم. شرط را حداقل دیپلم بگذارید و می بایستی دیپلم داشته باشند، آقایان إ تکنیسین درتمام دنیا مدرکی است بالاتر از دیپلم ، آخر دیپلم که آن قدرشاق نیست. آدمهایی که ادعای ده جور و صد جور مساله و استعداد کارهای مختلف را دارند کسانی که این ادعا را دارند یک دیپلم متفرقه آزاد بگیرند این ، این قدر مشکل نیست، اطلاعات عمومی دریک سری مسایل انگلیسی و چهار تا مطلب را بدانند که بعد وضع چه پیش خواهد آمد. مثلایک مقداری ماده بی حسی گیزیلوکائین بخواهد تزریق کند. چند درصدر تزریق کند آیا دزمسمومیتش چه قدر است، یک سری آمار و اطلاعات پزشکی باید یک مطالعه ای بکند، اگر این کارها را میخواهید وابسته به عنوان تکنیسین بکنید، به هر جهت آن آثار عکس العملی که برای بیمار انفارکتوسی هست اگر میخواهد یک ماده ای به او تزریق کند که حتی قالب گیری که بکند بیمار انفارکتوسی عکس العمل نداشته باشد، چه هست؟ یک اطلاعات عمومی بخواهند که دست به عمل غیراصولی نزند، خودش گرفتار بشود، چهار تا اصطلاح علمی است، چهار مطلب است، چهار مقاله علمی دندانسازی حتی میخواهد بکند دیپلم هم نداشته باشد؟ پس هیچ دیگر، اگر قرار باشد که …. شما میخواهید این جور تصویب… من با پیشنهاد آقای صفری مخالفم. چون ایشان پیشنهاد کرده اند دوره اول راهنمائی یا سوم متوسطه. خیر مدرک همان دیپلم حداقل آن است. ما که دیگر در دنیا داریم اختراع مدرک میکنیم. با این پیشنهادی که تصویب شد ضمناً شورای عالی انقلاب فرهنگی هم از رده خارج شد، درپیشنهاد کمیسیون بود که ستاد شورای انقلاب فرهنگی هم آن وقت مدارک و مقاطع تحصیلی را معلوم میکرد، حالا که آن را از ردیف خارج کردید، ماده واحده را به این صورت تبدیل کردید، حداقل دیپلم را بگذارید و به پیشنهاد آقای لطیف صفری رای ندهید، متشکر.
    منشی – آقای سید رضا اکرمی بفرمائید (اکرمی – من وقتم را به آقای آقا محمدی میدهم).
    رئیس – حالا آقای حائری زاده که مخالفت کردند، آخر پیشنهاد دیپلم که ندادند، درماده واحده کمیسیون که شرط دیپلم نیست.
    حائری زاده – باید بگذارید.
    رئیس – چه طور بگذاریم، پیشنهاد هم از خود آقای صفری است.
    حائری زاده – پیشنهادهای بعدی دیپلم هم هست.
    رئیس – از خود آقای صفری است که نمیتوانند مطرح کنند. بسیار خوب آقای آقا محمدی بفرمائید.
    آقا محمدی – بسم الله الرحمن الرحیم. دررابطه با صحبت هائی که شد، من یک بررسی را که در رابطه با برنامه ریزی درکشورهای جهان سوم یکی از کارشناسان آمریکائی درمورد هند انجام داده بود، آن نکته را عرض میکنم تا معلوم بشود که بعضی شعارهائی که داده میشود چه قدر ضد استقلال ملی است. درآن بحث او میگوید که ما همیشه برای ساختن یک قله ای نیازمندیم که از کف شروع بکنیم به تدریج برویم بالا تا به نقطه نهائی برسیم و بعد میگوید که مغلطه ای که کشورهای استعماری درکشورهای عقب افتاده کردند این است که آمدند در ذهن یک عده آدم متخصص جا انداختند که بدون اینکه این طبقات پائین را بسازند، فقط آن قله را میخواهند ببینند و طبیعی است که چون آن قله زیر ندارد هیچوقت به وجود نمیاید و هیچ وقت شکل نمیگیرد و حتما سقوط میکند و بعد او میگوید که همین کار درمورد تحصیلات علمی مطرح است که وقتی درکشورهای پیشرفته صنعتی آمدند، سطح علم آنقدر بالا رفته است که دیگر حالا به ریزه کاریها و نوآوری ها شد، تحقیق و پژوهش گذاشتند. میگوید در برنامه های جهان سوم حالاطرف اصلا امورات عادیش را بلد نیست اداره کند، میخواهد تحقیق و پژوهش درریزترین کارها انجام بدهد.در صورتیکه اگر اینها میخواستند کاری بکنند در دانشگاه نمیامدند تقلید از آنها میکردند، حرف آن آمریکائی است، حرف آن متخصص را دارم میگویم، میگوید که نباید اینها میامدند به استاد دانشگاهشان میگفتند که تو چند ساعت بیشتر درس نده بقیه اش را برو تحقیق بکن، میامدند از این استادان موجود حداکثر استفاده را میکردند، تمام سواد یاد میگرفتند بعد که تعداد اینها زیاد میشد، بعد آن وقت از بین اینها میگفتند بروید این کارها راانجام بدهید. حالا واقعا یک دندانسازی که قالب گیری کنند، دندان درست کنند. آقای حائری زاده هم خیلی راحت انگار نه درایران هستند. نه مسائل را میدانند و نه بیرجند معلوم است کجای کشوراست و وضعش چه هست توضیح میفرمایند که کاری ندارد آقا یک دفعه برو دیپلم بگیر کاری ندارد، به همین سادگی، یعنی واقعا به همین سادگی است که بروی، آن وقت تازه بروی دیپلم بگیری که چه؟ مثلا درسهای متفرقه گوناگونی را بخوانی، بعدا بگویند قالب سازی تجربی باید یاد بگیری، نه علم میخواهد نه اطلاع، پسندمشتری میخواهد یعنی باید طرف بپسندد تو خوب بسازی، تا بیاید سراغت والا نمیاید و تازه این سیکل هم که گفتند یک عده از اینها محروم میشوند آدم میگوید حالا عیب ندارد بگذارید اینها ناچار بشوند بخوانند که برسند به سیکل. ولی این واقعیتی است ، اینها دو هزار و پانصد نفر هستند، این دو هزار و پانصد نفر میخواهند کاری بکنند. الان هم دارند این کار را میکنند. جنس آن را مطب دارها میگیرند، دربازار سیاه میدهند به اینها جنس باری مشتری گران درمیاید والا هیچ اتفاقی نمیافتد، اینها اگر کاری نکنند، کاری در مملکت در رابطه با دندانسازی صورت نمیگیرد برای نمونه کاری ندارد، یک سری از پزشکان را بیاورید بگذارید بگویند چهار تا دندان بسازند، اگر ساختند ما قبول داریم که آنها میسازند. کار، کار همین اینها است، با همین وضع هم دارند انجام میدهند دراین ماده واحده هم آمد دندانساز باشند، دیگر این همه داستان گفتن و این همه مطلب گفتن و متلک گفتن به مجلس و اینها، اینها را دیگر من فکر نمیکنم دیگر درشان ما باشد که تکرار بکنیم، بس است دیگر و تمامش کنیم که این مطلب اینقدر ادامه پیدا نکند.
    رئیس – بسیارخوب، موافق هم صحبت کرد، آقای دکترشیبانی بفرمائید.
    دکترشیبانی (مخبرکمیسیون بهداری و بهزیستی) – بسم الله الرحمن الرحیم. اینکه کمییون هم پیشنهاد کرده بود دیپلم باشد، برای این بود که بعد هم مقاطع بالاتر را درنظر گرفته بود که اینها امکان رشد بیشتری را داشته باشند…
    رئیس – کمیسیون که پیشنهاد دیپلم ندارد.
    دکترشیبانی (مخبرکمیسیون) – خیر، کمیسیون هم قبلا دیپلم بود حالا اینکه سوم متوسطه باشد میدانید باید یک مختصر سوادی داشته باشد، شما که اینقدر نهضت سوادآموزی و اینقدر آموزش، اینقدر اصرار به اینکه بروند درس بخوانند میکنید، اجازه بدهید که حداقل سوم متوطسه را دانسته باشد یک سواد مختصری داشته باشد که حداقل بتواند چهار کلمه قرآن هم بخواند، سواد داشته باشد، مساله ای که برای ما مطرح است چون مجلس نظرش این است که اینها به بازار کار بیایند، ما حرفی نداریم، آنچه را که وزارت بهداری دارد تربیت میکند میایند انشاء الله و من یک نکته ای را خدمت شما عرض میکنم، فقط دقت بفرمائید، دکتر دندانسازی به بنده شکایت کرد، گفت این دندانساز تجربی به دلیل اینکه بازار کارش کساد شده به من اتهام فحشا، زده آن طرف در دادگاه محکوم شده ولی من میترسم بروم آنجا این را توجه داشته باشید که یک وقتی این مساله پیش نیاید، من خواهشم این است که حداقل این سوم متوسطه را بپذیرید.
    رئیس – آقای جزایری شما مطلبی ندارید؟ دیپلم نیست، سوم متوسطه مطرح است (جزایری – موافقم ) آقایان توجه بفرمائید در پیشنهاد آقای لطیف

صفری که پیشنهاد بعدی است که شرایط را دارند اگر این تصویب شد دیگر آنجا میرود در تبصره بعد 187 نفر درجلسه حضور دارند، اگر این تصویب شد میرود در آن شرایطی که در تبصره بعد هست. یعنی به عنوان مستقل یک تبصره نمیشود، فعلا این است: عبارت را بخوانید.
    منشی – درماده واحده سطر دوم بعد از ‹‹ دندانسازی›› اضافه شود که حداقل دارای مدرک تحصیلی دوره اول راهنمائی و یا سوم متوسطه قدیم باشند›› .
    رئیس – دوره اول دیگر نمیخواهند، سوم راهنمائی یا سوم متوسطه قدیم باشند، کسانیکه با این شرط برای دندانسازهای موافق هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. یک ربع ساعت تنفس میدهیم.
    (جلسه درساعت 30/10 به عنوان تنفس تعطیل و مجدداً درساعت 11 به ریاست آقای محمد یزدی نایب رئیس تشکیل گردید) .
    نایب رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم. مجلس برای ادامه مذاکرات رسمی است، دنباله دستور را بفرمائید.
    منشی – پیشنهاد بعدی زا آقای لطیف صفری و آقای دکتر راه چمنی است که تحت عنوان تبصره 1 مطرح کرده اند و تبصره 1 به این صورت است: دندانسازان تجربی داوطلب شرکت در امتحان باید شرایط زیر را دارا باشند:
1- تابعیت کشورجمهوری اسلامی ایران.
2- ایمان و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران،‌قانون اساسی و ولایت فقیه.
3- داشتن حسن شهرت.
4- برخورداری از سلامتی و عدم اعتیاد به مواد مخدر.
5- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم (که این حذف شد و دیگر قابل طرح نیست بنابراین شرط ششم پنج میگردد).
6- دارا بودن حداقل سی سال سن.
7- شرکت منظم در دوره شش ماهه کارآموزی تئوری و عملی که توسط وزارت بهداری تشکیل میگردد.
 نایب رئیس – یکی از آقایان توضیح بدهند.
منشی – آقای دکترراه چمنی توضیح بدهند.
دکترراه چمنی – بسم الله الرحمن الرحیم. نمایندگان محترم توجه داشته باشند که آن پیشنهاد اول که تصویب شد (ماده واحده) درآنجا آمده بود که ‹‹ از تاریخ تصویب این قانون وزارت بهداری موظف است از شاغلین درامر دندانسازی که شرایط لازم موضوع را قانون را دارا باشند (که همین پیشنهادی است که دنباله اش الان مطرح میشود) امتحان به عمل آورده ›› بعد شرایطی که اینجا قید شده یکی طبیعی است که تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران باید باشند. ایمان التزام عملی داشتن حسن شهرت و بقیه را دیگر نیازی نیست که بخوانم برخورداری از سلامتی و عدم اعتیاد به مواد مخدر، دارا بودن مدرک دیپلم که شد درک تحصیلی سوم متوسطه نظام قدیم یا سوم راهنمائی نظام جدید، داشتن حداقل ده سال سابقه کار در حرفه دندانسازی با ارائه مدارک قابل قبول دراین رابطه. حداقل سی سال سن و شرکت منظم در دوره شش ماهه کارآموزی. این پیشنهاد تقریبا واضح است، زیاد نیاز به توضیح ندارد، فقط توضیحی که در رابطه با شرکت دوره شش ماهه کارآموزی هست، من خدمتتان بگویم که بعضی از برادران ایرادی داشتند که میگفتند اگر سوم متوسطه باشد و دیپلم نباشد درواقع نمیتواند بعضی از مسائل را درک بکندو به اصطلاح آشنائی با یک سری بافت شناسی و فیزیولوژی و آناتومی و این جور چیزها ندارد. این است که این دوره بیشتر برای آشنائی با همین الفبای پزشکی است که یک سری اطلاعات پزشکی کسب بکند و الفبای اولیه فیزیولوژی و آناتومی و این جور چیزها را یاد بگیرد و یک سری برخوردهائی که مثلا فرض کنید که یک دندانپزشک یا دندانساز در رباطه با بیمار باید داشته باشد، این دوره لازم است برای دوره کارآموزی است و تقریبا شرایط مناسبی است و آن دیپلم هم حذف شده و شده سوم متوسطه والسلام علیکم و رحمه اله
    منشی – مخالف آقای صالحی بفرمائید.
    صالحی – بسم الله الرحمن الرحیم. اولا من یک جمله ای اینجا عرض میکنم راجع به علم و تخصص از نظر اسلام من خودم با حافظه کم خودم، ششصد روایت از پیغمبر و ائمه. (نایب رئیس – البته روی موضوع بیشتر باید صحبت بشود چون وقتتان هم پنج دقیقه است، سعی کنید که مطالبتان گفته بشود) . بنابراین اگر جمله ای را ما عرض میکنیم خدای ناکرده معنایش این نیست که کار با علم و تخصص مخالفیم. اینجا آمده دو مطلب: یکی حداقل سابقه ده سال کار و با شرایط دگیر و امتحان و دیگری حداقل سی سال سن. من میخواهم عرض کنم اگر در امتحان و یا سابقه کارش معلوم شد که این آقای از عهده کار دندانسازی یا … حالا آن جمله دیگری که بنااست به آن داده بشود، خوب برمیامد این سی سال سن روی چه ملاکی باشد؟ این زیادی است و جمله ای که میخواهم عرض کنم برادران توجه داشته باشند صدی نود کارهای کشور را امروز دارید تجربی ها انجام میدهند در کارخانه ها و موسسات کشاورزی هرکجا و هرکجا و این موضوعی که با تجربه بخواهند مخالفت کنند، علم با تجربه یقیقناً فوق ایده آل است. خوب است. ولی ما زیاد دیده ایم کسانی که درس خواندند و عمل نداشتند، اینها ضربه شان از آن تجربی ها بیشتر بوده. بنابراین عنایت به تجربه در همه فنون باید داشته باشد و وقتیکه امتحان شد و از عهده امتحان برآمد شرط با سواد بودن چه قدر سن داشتن، دیگر اینها مفهومی ندارد زیمنه ای آماده بشود تحت امتحان عالی با شرایطی که هست از عهده کار برمیاید تعهد هم دارد. دیگر کارهای دیگرش… دکترهای متخصص هم‌، دکترهائی هستند که الان از اول انقلاب در جنگ بودند، در جبهه بودند، ما به آنها عشق میورزیم، عده زیادشان هم هستند که می بینید با مریض ها، با پول، با وضعی از کشور فرارمیکنند و میروند. من اینجا به همه عزیزان پزشک سرتاسر کشور ابلاغ میکنم اگر یک وقت ما احساس ناراحتی می کنیم، علتش این است که ما به تجربه خیلی ایمان درایم، البته تخصص با تجربه بالاتر از این است و ناراحتی مان از آن دکترهائی است که به سرنوشت مردم مستضعف فکر نمیکنند والا جنگ ما را، جبهه ما را، مجروحین را دراین شرایط موقعیت همین دکترهااداره کرده اند، پس بنابراین شرط سن سی سال به نظر من دراین شرایط درست نیست والسلام علیکم.
    منشی – موافق آقای موسوی تبریزی، بفرمائید.
    سیدابوالفضل موسوی تبریزی – بسم الله الرحمن الرحیم. مخالف محترم در مخالفت مساله ای را عنوان نکردند که واقعا چشمگیر باشد و آدم بتواند بگوید چرا مخالفت کردی. اکثر این دندانسازان تجربی که الان به این صورت تصویب شد، اکثراینها که دراین دوره من می شناسم دارای این شرایط هستند تابعیت کشور، ایمان و التزام عملی به جنهوری اسلامی، داشتن حسن شهرت، همان مساله ده سال سابقه کار، اگر واقعا ما به تجربه که اعتماد ما برتجربه است و مبداء علوم هم تجربه است. مبداء علوم هم در عالم تجربه است. حداقل تجربه را اینها ده سال باید داشته باشند تا بتوانند با مردم، با دهان مردم سروکار داشته باشند و دندانی بسازند که بتواند رفع نیاز از خودش بکند.پس بنابراین داشتن ده سال سابقه برای آموختن تجربه، برای به دست آوردن ان موازینی که در ساختن دندان لازم است، ضروری است و در نتیجه اگر یک چنین ده سال سابقه داشته باشد حداقل سن هم قهرا سی سال میشود. برای اینکه تا دوره متوسطه تاسیکل اگر بخواهد تحصیل داشته باشد و یک بچه تحصیل بکند. بعد برود دندانساز تجربی مثلا ده سال کار بکند همان سی سال میشود یا بیست و هشت سال میشود، وانگهی سی سال بودن تقریبا کامل مرد میشود وقتیکه کامل مرد شد، خطاهایش کمتر میشود. از این جهت من با این شرایط موافقم.
    نایب رئیس – بسیارخوب، کمیسیون هم موافق هستند، دولت هم لابد بحثی ندارند (نماینده دولت ، موافقم) چون نصاب نیست، پیشنهاد بعدی را مطرح کنید تاآقایان تشریف بیاورند.
    منشی – پیشنهاد بعدی از آقای لطیف صفری است که تحت عنوان تبصره 1 پیشنهاد کرده اند.
    تبصره 1 – وزارتخانه های مربوطه باید دوره آموزش عملی نامبردگان را متناسب با سابقه کارشان تقلیل دهند.
    باز تبصره دیگری را داده اند، تحت عنوان تبصره 1 پیشنهاد کرده اند که ‹‹ اجازه دندانسازی به کسانیکه درامتحان مربوطه موفق میشودند، هنگامی داده میشود که تعهد پنج سال کار درمناطق روستائی و بخش هائی که جمعیت آنها از بیست هزار نفر بیشتر نباشد، بدهند››…
    لطیف صفری – تامین شده.


    منشی – تبصره (2)- درمناطقی که دندانپزشک تکنیسین های بهداشت دهان و دندان هست….
    لطیف صفری – این هم تامین شده.
    نایب رئیس – بسیار خوب پس همان قسمت اول پیشنهادشان میماند حالا این تبصره اول شما که میماند مختصری توضیح بدهید.
    لطیف صفری – همه پیشنهاد من تامین شده است.
    نایب رئیس – بسیار خوب.
    منشی – تبصره 2 از آقای کاشانی و آقای…..
    کاشانی – تامین شده.
    منشی - ‹‹ تبصره 3 – دندانسازان تجربی حق هیچگونه دخالت درامر دندانپزشکی را ندارند و در صورت تخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
    بیات – می گویند این هم تامین شده.
    منشی – تبصره بعدی تحت عنوان تبصره 3 از آقای لطیف صفری و آقای دکتر راه چمنی است که پیشنهاد داده اند ‹‹ تشخیص شرایط مندرج در تبصره 1 این قانون به عهده کمیسیونی خواهد بود که درآئین نامه اجرائی قانون مشخص خواهد شد.
     یکی از نمایندگان – اول تبصره 1 باید تصویب بشود.
    منشی – بسیار خوب، تبصره بعدی از آقای لطیف صفری اس تبصره 4 پیشنهاد کرده اند: تخلف از این قانون و عمل نکردن به تعهدات مندرج در آن و خارج شدن از ضوابط مربوطه منجربه لغو پروانه کار دندانسازی تجربی میگردد. آقای لطیف صفری توضیح دهند.
    لطیف صفری – بسم الله الرحمن الرحیم. قانونی که نوشته میشود قاعده اش بر این است که باید جواب کار در نظر گرفته شود و وقتیکه ما ضابطه ای می گذاریم که تحت آن ضابطه یک شخصی کار باید بکند، یا یک عده ای می خواهند کار بکنند باید حدود تخلفات را هم پیش بینی کنیم که اگر آن ضابطه اجرا نشد، چه بشود. ما این پیشنهاد را به خاطر این دادیم که خیلی ها هستند که ممکن است که مثل همان افرادی که برادران دندانساز ما از آن رنج می برند و واقعاً هم به حق می گویند که کسانی هستند در شرایط ما و دارند کار میکنند و چرا ما کار نکنیم و اینها خیلی ها هستند که این ضوابط را اجرا نمیکنند ، حتی ضوابط سال 54 را که قانون به آن صورت هست و تبعیض ایجا کرده، آن را هم اجرا نمیکند اما چون قانونی نیست که به وسیله آن وبا ضوابط آن، آنها را مجازات کنند و شایدهم در اجرا نخواهند این عمل را بکنند، اینا پیشنهادکرده ایم که اگر کسانی این ضوابطی که دراین قانون برایشان پیش بینی شده اجرا نکنند، پروانه کارشان لغو بشود، یعنی تا زمانی میتوانند کار بکنند که تحت این ضابطه باشد، هر موقع که بخواهند خارج از ضابطه کارکنند، مثلا دخالتهای بی مورد در کار پزشکی بکنند، پروانه کارشان لغو بشود و این مورد نه تنها در مودر اینها، در همه موارد هست، مثلا ضوابط نظام پزشکی برای پزشکی که تخلف از کار پزشکی میکند همین کار را دارد. درمورد کارهای فنی همینطور هست، یعنی مثلا یک مهندسی که از کارش تخلف میکند، طبق قانون کار او را محروم میکنند از حق کارکردن، باوجود اینکه تخصص و مدرک لازم را دارد یا خود پزشکان در نظام پزشکی می بینیم که مثلا پروانه مطب شان را لغو میکنند یا حتی مدتی اینها را از مطب محروم میکنند، روی این اصل به خاطر اینکه دراجرا با اشکال روبرو نشود مااین پیشنهادرا کردیم.
    منشی – مخالف؟ آقای پورسالاری بفرمائید.
    پورسالاری – بسم الله الرحمن الرحیم. مخالفت من با پیشنهاد برادرمان آقای لطیف صفری درخصوص این همه قید و بندهائی که برای انی برادران دندانساز تجربی که پیشنهاد شده عرض میکنم که اگر قرار باشد که مست گیرند همه را باید دربست گیرند.
    این همه احتیاط و ملاحظاتی که لحاظ می شود برای خاطر این است که تخلف و همچنین اجحاف به حقوق مردم ونفوس مصونیت داشته باشد. آقایان بفرمایند که راجع به اصل متخلفین درامور پزشکی و اشتباهاتی که رخ داده، افرادی که به علت سهل انگاری ها از بین رفتند چه مقدار ضوابط این جهات ایمنی درنظام پزشکی اجرا شد. و چند پروانه را لغو کرده اند که حالا اینجا که رسیده اند، اینقدر دقت عمل ومته را به خشخاش می گذارند؟ این دعوائی که الان راجع به این قضیه هست، به قول مشهور، دعوا سرجان مردم و مساله علم نیست، یک مساله ای است، دعوا سر لحاف ملانصرالدین است. آن نه هزار تومانی که الان هشت هزار تومان یکی میگیرد، هشتصد تومانش گیرآن دندانساز تجربی می آید. اصل دعوی سراین است. حالا این همه ضوابط و عقبه و اینها ایجاد کردن می ترسم منتهی به این بشود همان مقداری که برای مردم محروم و مستضعف کار انجام میگرفت، همان هم انجام نگیرد. حالا خیلی راحت میشود متهم کرد اینها مخالف علم هستند، مخالف تخصص هستند، آنجائی که تخصص حاکمیت داشته، چه مقدار موفقیت بوده که کنترل بشود، تخلف نشود با جان مردم بازی نشود، هر زمانی که آقایان عزیز راجع به همه پزشکان، مقررات نظام پزشکی را مو به مو عمل کردند پزشک متخلف را به مجازات رساندند، اهلا و سهلا، هیچ اشکالی ندارد، راجع به این آقایان هم قانون اجرا بشود. اما تازمانی که آنها آزاد باشند به هر کیفیت و ملاحظاتی باشد، خوب اینها که از همه گردنشان از مو باریک تر است، الان اینجا دراز بشوند و هرگونه ضابطه ای و قانونی فقط برای خاطر اینها تصویب بشود. مخالفت من با اصل موضوع هست و پیشنهاد برادرمان چون گوشه ای از آن باز میخواهد محدود بکند این کارهائی که د رتجربه موفق بوده و الان هم عملا پزشکان ما از برکت دسترنج اینها دارند مشتری هایشان را راه اندازی میکنند و پولشان را به جیب مبارکشان می گذارند و اصل قضیه سراینجا است. برای این خاطر است که این ضوابط اگر هست برای همه قانون گذاشته بشود در نظام پزشکی، اینهاهم جزو آنها، آنجا این لحاظ بشود و این قید و بندها گذاشته بشود، بسیار به مورد و به جا است. اما اگر اینجا باشد و جای دیگر نباشد، پزشکان دیگر این مسائل را رعایت نکنند. آنها آزاد باشند اگر آدم کشتند، کشته باشند. اشکال نداشته باشد لذا این مثل سایرین والسلام.
    منشی – آقای دکتر زرگر بفرمائید.
    دکترزرگر – بسم الله الرحمن الرحیم. چند کلمه راجع به فرمایشات برادرمان آقای پورسالاری عرض کنم که اولا حق قانونگذار هست برای اینکه اجرای قانونش برای او یک موادی را پیش بینی بکند برای اینکه قانون اجرا بشود. این بهترین نوع قانونگذاری است. حالا چه دراین قانون و چه در قوانین دیگر. این که می فرمایند در نظام پزشکی عرض کنم هرکاری را میکنند کدام پروانه را لغو کردند خوب اگر ایشان خواستند آمار و ارقام پروانه هائی که لغو شده، اینها را میتوانیم از نظارم پزشکی آقای دکتر شیبانی که یک مدت هم مسئول بودند، خدمتشان ارائه بکنیم ولی مساله اینجا این است که چون این افراد جزو نظام پزشکی نیستند، نظام پزشکی در ارتباط باکار مربوط به تکنیسین ها و یک دندان ساز و دندان ساز تجربی و اینها دخالت ندارد. اینها باید دریک جائی دریک محلی، درجهت اجرای قانون یک ضابطه ای داشته باشیند و این ضابطه را هم قانون پیش بینی کرده و جالب دراین است که تا صحبت میشود مساله این است که عرض کنم خدمتتان دعوا سرلحاف ملا است به جرات قسم یادمیکنم که نه وابسته دندانپزشک و دندانساز و اینها دارم، نه میخواهم از حقوق مالی و استفاده های تجاری کارهای پزشکی دفاع بکنم. اینجا عرض میکنم خدمت شما به همان درجه ای که در دخالت افراد دندانسازی که اطلاعت کافی ندارند ، درامر دندان پزشکی و غیره مخالفم، به همان درجه و بیشتر مخالف با آن دندانپزشک ها و آن پزشکها و همکاران عزیز خودم هستم که خدای نکرده بخواهند اجحاف بکنند و به هیچوجه من الوجوه دنبال این نیستیم و ما معتقدیم که نظام جمهوری اسلامی همان طور که همت کرده درارتباط با بهداشت کاران دهان و دندان درتصویب لایحه جدیدی که ازطرف دولت آمده است درجهت تشکیل وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و گسترش مراکز تولید پزشک و تربیت دندانپزشک به اندازه کافی از بین جوانان متعهد و مسلمان و علاقمند به این نظام که درآینده اصولا پزشکی آن چیزی که ما به آن علاقمند هستیم، آنجا راپیدا بکند. (نایب رئیس – آقای دکتر از بحث پیشنهاد خارج شدید) بلی، پزشک بتواند آن مقامی را که باید در جامعه داشته باشد، احراز بکند. مابه هیچ وجه شخصاً به عنوان اینکه پزشک اصلا درمقابل کارهای پزشکی خودش، این قدر مقامش را بالا می دانم که اصلا کسی نمی تواند کارش را با پول ارزیابی بکند. بنابراین اصلامعتقد به ین مسائل نیستیم. حالا اگر آقایان این جور استنباط میکنند. خوب دیگر خودشان باشد و خدای خودشان ما اعتقاد و دفاع از مسائل حرفه ای و گروهی و استفاده های مادی و جیب پر کردن و فلان و این حرفها نیستیم. این هم مال این.
    اما دقیقاً تایید میکنم آقای لطیف صفری و آقای دکتر راه چمنی این پیشنهادی که کرده اند برای این قانون یک ضامن اجرائی است که واقعا متخلفین از افرادی که متخلف نیستند، شناخته بشوند و تکلیفشان درجامعه روشن بشود. نظام پزشکی
هم درکار اینها نمی تواند آقای پورسالاری دخالت بکند برای اینکه اینها عضو نظام پزشکی نیستند. بنابراین این یک محمل قانونی است برای ارجاع این مسائل خلاف اینها به یک مرجع قضائی که وضع آنها را روشن کند والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
    منشی – کمیسیون ؟، (اظهاری نشد) .
    نایب رئیس – خوب لابد چون ایشان رئیس کمیسیون بودند، کمیسیون نظر جدیدی ندارند. دولت هم اگر نظری ندارند، می توانیم رای بگیریم (معاون وزارت بهداری – ما هم موافقیم) دولت هم موافق هستند. (دکترشیبانی – تخلف اگر میشود باید بفرستند) به هر حال هر نوع تخلف قانونی منظور هست مطلقا خوب دو تا پیشنهاد هست که به رای گذاشته میشود این پیشنهاد فعلی که الان چون در مذاکرات آقایان بیشتر حضور دارند اول به رای گذاشته میشود متن پیشنهاد را بخوانید.
    منشی (اصغری) – متن پیشنهاد تحت عنوان تبصره 4 این است: ‹‹ تخلف از این قانون و عمل نکردن به تعهدات مندرج درآن و خارج شدن از ضوابط مربوطه منجربه لغو پروانه کار دندانسازان تجربی میگردد.
    نایب رئیس – 180 نفر حضور دارند موافقان با این پیشنهاد قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد پیشنهاد اول رامطرح کنید.
    منشی – پیشنهاد اول، تحت عنوان تبصره 1 این هست: ‹‹ دندان سازان تجربی داوطلب شرکت درامتحا باید شرایط زیر را دارا باشند››:
1- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
2- ایمان والتزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی و ولایت فقیه.
3- داشتن حسن شهرت.
4- برخورداری از سلامتی و عدم اعتیاد به مواد مخدر.
5- دارا بودن حداق مدرک تحصیلی دیپلم دریکی از رشته ها….
6- داشتن حداقل 10 سال سابقه کار در حرفه دندانسازی با ارائه مدارک قابل قبول دراین رابطه.
7- دارا بودن حداقل 30 سال سن.
8- شرکت منظم در دوره 6 ماهه کارآموزش تئوری و عملی که توسط وزارت بهداری تشکیل میگردد.
    نایب رئیس – البته شماره ها اصلاح میشود، یکی کم میشود، 180 نفر حضور دارند موافقن با این پیشنهاد قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد، پیشنهاد بعد را مطرح کنید.
    منشی (اصغری ) – پیشنهاد بعدی از آقای لطیف صفری و دکتر راه چمنی هست ‹‹ تبصره 4 – آن عده از دندانسازان تجربی که در سال 1354 با موفقیت درامتحان مربوطه مدرک کمک دندانپزشکی تجربی را اخذ نموده اند، مشمول این قانون خواهند بود ولی از امتحان مجدد مستثنی می باشند››.
    نایب رئیس – کمی توضیح بدهند.
    منشی (بیات) – آقای لطیف صفری بفرمائید.
    لطیف صفری – بسم الله الرحمن الرحیم . یکی از مشکلات برادرانی که با ما تماس گرفتند و مرتب به عنوان یک تبعیض از آن نام می برند و در مکاتباتشان هم که خدمت نمایندگان محترم هم داده اند، هست و به نظر ما یک مساله حق هم هست که اینها دارند این مساله تصویب قانون فقط برای یک بار و در یک مرحله سال 1354 مجلس زمان طاغوت است که با وجود اینکه عده زیادی در سطح مملکت آن شرایط را داشتند شاید درهمان موقع عددی بیش از 1000 نفر و حالا 2-3 هزار نفر آن شرایط را دارند ولی اینها آمدند برای یک عده خاصی امتحان گذاشتند و امتیازی به آنها دادند که در همان قانونشان طوری قید کردند که کسان دیگری که آن شرایط و آن ضوابط را دارند و شاید خیلی هایشان بیشتر و بهتر از آن ها هم آن شرایط را دارند، نمیتوانند آن امتیاز را بگیرند. خود این مساله باتوجه به نفس عمل و درعین حال آن انتظاری که مردم درطبقات و اقشار مختلف از جمهوری اسلامی دارند که در قوانین آن، دربرخوردهایش، درکارهایش، باید درجهت رفع تبعیض باشد، به خاطر این ، ما این پیشنهاد را دادیم. چون برادران مرتب میگویند که چرا آنهائی که از ما هم معلوماتشان کمتر است تجربه شان کمتر است و رعایت هیچ گونه ضابطه ای حتی آن ضابطه قانونی ای که زمان شاه برای آنها گذاشتند، رعایت ان را هم نمی کنند چرا آنها باید داشته باشنإ. امیتاز داشته باشند و ما نداشته باشمی. ما به خاطر اینکه رفع تبعیض بشود، این پیشنهاد را دادیم که باتوجه به اینکه همه اینهائی که دراین چهارچوب قرار میگیرند. همه از نظر مدارک تحصیلی و تجربه و نوع کار و همه این چیزها مساوی هستند. پس بیائیم این تبعیض رااز بین ببریم و امتیازی هم به آنها بدهیم یعنی آنهائی که آن موقع امتحان دادند دیگر آن امتحانشان را معتبر بدانیم و امتحان از انها نگیریم و در عوض این قید را کنیم که آنها هم از تاریخ تصویب این قانون، تحت ضوابط این قانون کار کنند و من معتقد هستم که با تصویب شدن این پیشنهاد کلی از تبعیض هائی که برادران دندانساز تجربی ما درحال حاضر از آن رنج می برند و به حق هم رنج می برند، رفع میشود و خیال اینها هم راحت میشود و از انها هم حقی پایمال نمی شود چون احساس میشود که اگر احساس حقی میکنند، حق به جائی نبوده روی این اصل ما این پیشنهاد را دادیم انشاء الله که مجلس محترم توجه بکند.
    منشی – آقای شینی مصطفی اولین مخالف.
    شینی مصطفی – بسم الله الرحمن الرحیم. دندانپزشکان تجربی انتظار داشتند که بعد از یان همه بدبختی و کار دراین مملکت به هر حال به آنها بها داده میشد و یک مدرکی می گرفتند که هیمن کاری را که الان خلاف قانون به قول آقایان انجام میدهند به صورت یک کار قانونی انجام بدهند و خب متاسفانه نشد و فقط به دندانسازانی که در ازمایشگاههای خودشان درکارگاههای خودشان کار میکنند به آنها مدرک داده بشود خوب این بماند. اما نیائیم دیگر آن کسانی را که قبلا درسال 54 آمدند از آنها امتحان گرفتند. الان هم دارند کار ثابت نشده که این کار خلاف بوده یعنی استدلال قوی نداشتند که آن کار خلفا بوده ایشان چیزی پیرامون آن مساله نگفتند، ایشان فرمودند که ما میخواهیم رفع تبعیض بکنیم. من اولا حرفم این است که ما خدمتی که به این دندانپزشکهای تجرقبی نکردیم. حالا آن کسانی هم که قبلا آمدند یک سری مجوز گرفتند و مدرک و پروانه گرفتند و الحق و الانصاف واقعاً دارند کار میکنند و به مردم سرویس میدهند، شما بیائید دست و پایش را ببندید و بگوئید آقا آن دفتر و دستک و نمیدانم مطب ودستگاهت را بردار و بیا برو دریک آزمایشگاه  ‹‹ و فقط قالب بگیر و دندان بساز تازه قالب هم نگیر ، قالب را دندانپزشک بگیرد به تو بدهد و تو بیائی حالا برای او دندان بسازی. به نظر من این پیشنهاد، پیشنهاد مناسبی و پیشنهاد خوبی نیست و همان کسانی را که دارند کارمیکنند و خدمت به این مردم میکنند، دست و بال آنها رابستن است.
    منشی – موافق؟ اظهاری نشد.
    نایب رئیس – چون موافقی نیست، مخالف هم صحبت نمیکند کمیسیون هم که بحث ندارند. اصلا چون موافق ندارد، بحث نمیکنیم.
    دکتر شیبانی – ما با این پیشنهاد مخالف هستیم.
    نایب رئیس – با این پیشنهاد مخالف هستید، خوب حالا آقای دکتر راه چمنی هم مخالف صحبت کردند دیگر بحث نکنیم. همین جوری به رای میگذاریم. دولت؟ (معاون وزارت بهداری – ما هم مخالفیم) دولت هم مخالف است. (لطیف صفری – اقای یزدی از پیشنهادم منصرف شدم) خیلی خوب پس اصلا از پیشنهاد منصرف شدند. بسیار خوب، پیشنهاد بعدی را مطرح کنید.
    منشی (اصغری) – پیشنهاد بعدی این هست که تحت عنوان تبصره 5 مطرح شده ‹‹ شرایط و ضوابط این قانون بدون گرفتن امتحان مجدد، شامل کمک دندانپزشکان تجربی که در سال 1354 اجازه گرفتند، نیز میشود›› گویا همان پیشنهاد بالا است.
    نایب رئیس – آقای صفری تقریبا ماهیت این پیشنهاد همان است هیچ مطلب جدیدی نیست. (صفری – منصرف شدم) خیلی خوب پیشنهاد بعدی.
    منشی - ‹‹ تکنیسین های تجربی . تجربی لابراتواری دندان موضوع این قانون حق دخالت درامر دندانپزشکی را ندارند و با متخلفین برابر مقررات و طبق آراء صادره از طرف دادگاههای انتظامی سازمان نظام پزشکی رفتار خواهدشد››.
    نایب رئیس – منظور شما درمتن تامین نشده؟
    لطیف صفری – تامین شده.
    نایب رئیس – اگر منظورتان تامین شده است ببینید صریحاً دارد. شاغلین
امر دندانسازی مشمول این قانون حق هیچگونه دخالت درامر دندانپزشکی را ندارند و در صورت تخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت ›› . (درتبصزه 4) .
    لطیف صفری – آقای یزدی إ منصرف شدم.
    نایب رئیس – خیلی خوب، پیشنهاد بعدی را مطرح کنید.
    منشی – تبصره ‹‹هزینه های مربوطه، مربوط به تشکیل دوره کارآموزی 6 ماهه و نیز هزینه مربوطه به برگزاری امتحانات از داوطلب اخذ خواهد شد››.
    بیات – اینکه از اول بوده.
    لطیف صفری – صرفنظر کردم.
    نایب رئیس – خوب از این هم صرفنظر میکنند تبصره بعدی.
    منشی – تبصره – وزارت بهداری موظف است با همکاری سازمان نظام پزشکی برکار تکنیسین های لابراتواری دندان موضوع این قانون نظارت داشته باشد و درصورت تخلف برابر مقررات ، اقدام نماید.
    لطیف صفری – آقای یزدی إ تامین شده است.
    نایب رئیس – خوب این هم تامین شده است تبصره بعدی را مطرح کنید.
    تبصره – لابراتوارهای دندانسازی موظفند تعرفه های خدمات درمانی تعیین شده از طرف وزارت بهداری را رعایت نمایند.
    منشی – آقای لطیف صفری بفرمائید.
    لطیف صفری – بسم الله الرحمن الرحیم
    نایب رئیس – فکر میکنیم که این در آئین نامه تامین بشود درآئین نامه های اجرائی میتوانند این چیزها را بیاورند.
    یکی از نمایندگان – توضیح واضحات است.
    نایب رئیس – قاعدتاً درآئین نامه های اجرائی این نوع چیزها می آید.
    لطیف صفری – ما هم برای مطرح کردن این زیاد اصراری نداریم.
    نایب رئیس – بسیار خوب پس از این هم رد میشویم.
    لطیف صفری – البته اگر باشد محکمتر است حالا هر طوری مجلس محترم نظر میدهند.
    نایب رئیس – پس حالا این را هم پی میگیرند، انشاء الله درآئین نامه جبران میشود. دو تا تبصره دیگر هم دارند.
    منشی – تبصره بعدی این است: ‹‹ آئین نامه اجرائی این قانون توسط وزارت بهداری با همکاری وزارت فرهنگ و آموزش عالی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید››.
    نایب رئیس – این هم در متن هست. تبصره بعدی را مطرح کنید.
    منشی – تبصره بعدی: ‹‹ به تکنیسین های لابراتواری تجربی دندان در صورتی پروانه کار در شهرستانهای بزرگ داده خواهد شد که حداقل 5 سال سابقه خدمت در مناطق روستائی و مناطق کمتر از 20 هزار نفر جمعیت را (پس از موفقیت درامتحان مربوطه) داشته باشند››.
    نایب رئیس – این درکجا تامین شده؟
    بیات – درمصوبه خودشان.
    نایب رئیس – بسیارخوب، پس آقای صفری و آقای راه چمنی آن پیشنهاد که راجع به تبصره 10 داده بودید تا حدودی تامین شده.
    لطیف صفری – منصرف شدیم.
    نایب رئیس – بسیار خوب، خیلی متشکریم. ماده واحده را برای رای بخوانید.
    منشی (اصغری ) – پیشنهاد دیگری هم هست که ظاهراً منتفی است.
    بیات – آقای هراتی پیشنهاد دارند.
    منشی (اصغری)‌- بلی ، پیشنهاد حذف تبصره 3 قبلی بود از آقای ابوطالب حجازی که منتفی است، یکی دو تا پیشنهاد بود از آقای عباسی فرد که باتوجه به تغییر ماده، منتفی است و پیشنهادی از آقای عبدخدائی بود که ، همین طور این هم منتفی است. و پیشنهاد حذف ماده واحده بعد از برنامه ریزی تا مصوبه 21 که مربوط به ماده واحده قبلی میشود. پیشنهاد آقای هراتی مطرح میشود که ظاهرا قابل طرح نیست.
    بیات – چون مغایر با ماده است.
    نایب رئیس – پیشنهادشان چه بوده؟
    اصغری – راجع به دندانپزشکی است.
    نایب رئیس – خوب حالا توضیح مختصری میدهند تا مجلس متوجه باشد .
    حسین هراتی – بسم الله الرحمن الرحیم. من این پیشنهاد را موقعی که مطرح کردم برادر بزرگوارمان جناب آقای هاشمی اشاره فرمودند که این را به عنوان یک تبصره جدید به آخر تبصره های این بند میتوانید مطرح کنید و مخصوصاً اینکه، این پیشنهاد را من به کمیسیون رفتم و ارائه دادم و برادرهای کمیسیون روی پیشنهاد من کار کردند و امیدوار هستم که بعضی مسائل جنبی ما را از واقعیت مطلب دور نکند. من در ابتدا اصل پیشنهاد را میخوانم ‹‹ مدرک کمک دندانپزشکی تجربی با اولویت به نقاط محروم، مراکز بخشها و درصورت عدم نیاز سایر نقاط کشور صادر نماید›› این تبصره دوتا بند دارد:
1- نرخ تعرفه رسمی کمک دندانپزشکان تجربی فوق به میزان 30 تا 40% کمتر از تعرفه رسمی و مورد تایید وزارت بهداری برای دندانپزشکان خواهد بود.
2- درصورتی که به تشخیص وزارت بهداری. پس از موفقیت درامتحان مربوطه نیاز به کلاسهای آموزش و حضوری کوتاه مدت باشد، وجوه مورد نیاز از داوطلبان اخذ خواهد شد.
نایب رئیس – آقای هراتی إ عنایت بفرمائید آن چه که تصویب شده درماده واحده مصوب که غیر از آن چیزی است که پیشنهاد بوده به این شکل است: ‹‹ که از شاغلین درامر دندانسازی که شرایط لازم موضوع این قانون را دارا باشند امتحان به عمل آمده و درصورت موفقیت به آنان مدرک تکنیسین تجربی لابراتواری دندان دهند›› پیشنهاد شمادرست نقطه مقابل هست. میگوید: ‹‹ مدرک کمک دندانپزشکی تجربی با اولویت بدهند…›› بنابراین، این قسمتش قابل طرح نیست. قسمت های دیگرش هم آن مساله درصورت تشخیص که تامین شد.
    هراتی – جناب آقای یزدی إ عنایت بفرمائید من همین جا خدمتتان عرض دارم. برادرها به علت اینکه طرح را آمدند یک تغییر ماهیتی داده اند و کلا دگرگون شده قابل طرح نیست والا درآن اصل طرحهای اولیه وجود داشته است.
    نایب رئیس – ببینید به هر صورت این مصوبه است. یک چیزی که مصوبه است. چیزی که با ماهیت آن تغییر مباین داشته باشد. نمیشود که مطرحش کرد شما میتوانید حذف قسمتی را بدهید….
    هراتی – نه ، ببینید إ جناب آقای یزدی من درهمان ماده واحده این رامطرح کردم آقای هاشمی اشاره کردند که این را شما به عنوان تبصره میتوانید مطرح کنید.
    نایب رئیس – آقای هراتی این قابل طرح نیست وآن جزئیاتش هم تامین شده است. پیشنهاد بعدی را مطرح کنید.
    منشی (اصغری ) – حاج آقا پیشنهادهائی که دراصل ماده واحده بود، آن تبصره ها را یعنی پیشنهاد حذف داده اند.
    ماده واحده حذف شده ولی تبصره ها از تبصره 1 تا تبصره (6) مانده و نسبت به بعضی از این تبصره ها پیشنهاد حذف است که باید مطرح بشود.
    نایب رئیس – بلی، قابل طرح است.
    منشی – یکی پیشنهاد حذف تبصره 2 هست از آقای عبدخدائی که ایشان پیشنهاد کرده اند ‹‹ تبصره 2 طرح تعیین وضع شغلی دندانسازان تجربی ماده واحده سابق›› حذف بشود.
    دکترعبدخدائی – بسم الله الرحمن الرحیم.
    یکی از نمایندگان – آنها که حذف نشده.
    نایب رئیس – اجازه بدهید اصل ماده آن پیشنهاد تصویب شد ولی تبصره ها به جای خودش باقی میماند الان پیشنهاد حذف بعضی هایش را داده اند و تبصره ها می ماند بفرمائید.
    دکترعبدخدائی – تبصره 2 را توجه داشته باشیم که میخواهد بگوید که این آقایان بروند 5 سال کار در مناطق محروم بکنند یک دفعه هست که ما طرح نوئی ابداع میکنیم البته آنهائی که بهداشت کار دهان و دندان هستند خوب است که ابتدا بروند 5 سال در مناطق محروم کاربکنند و خدمت بکنند و بعد بیایند در مراکز شهرستان ها ادامه به خدمتشان بدهند. ولیکن ببینیم که این افرادی را که این قانون میخواهد تایید بکند و تصویب بکند چه کسانی هستند؟ اشخاصی هستند که بعضی های آنها 20 سال، 25 سال است که دارند درشهرستانها دندان می سازند. سن مبارکشان درحدود 50 سال است. تشکیل زندگی و خانه و مسکن و این حرفها داده اند. به این شخصی که 50 سال سن دارد و 25 سال کار دندانسازی تجربی کرده شما بگوئید برو در فلان روستای مثلا خاش، 5 سال باید آنجا خدمت بکنی، این برای او امکان پذیر نیست عملا مجبور است به طور قاچاق
کاربکند. یک برنامه ای ما باید پیاده بکنیم که برای افراد امکان پذیر باشد. گرچه واقعاً یک مقدار زیادی اصل جریان مسخ شده باز اینها رفته اند زیر پوشش دندانپزشک ها، درصورتی که میخواهند فقط دندانسازی بکنند و درآن حرفه هم تبحر دارند واقعا وارد هستند. بهتر از یک دندانپزشک بلدنددندان بسازند و در دهان بگذارند. مثل این میماند که ما بگوئیم به یک بنا، بنا بودن تو را ما به رسمیت نمی شناسیم مگر اینکه لیسانس داشته باشی. این درست نیست . آن وقت این آقایان را تبصره 2 میخواهد بگوید تو آقای 50 ساله ای که 25 سال در فلان شهرستان دندان داری می سازی باید بروی در ابرقو، 5 سال خدمت بکنی. این امکان پذیر نیست نتیجه اش این است که مجبور میشود به طور قاچاق ادامه به کارش بدهد و این یک کار صحیحی نیست. لذا من پیشنهاد حذف تبصره 2 را دارم. والسلام.
    منشی – آقای کامل خیرخواه به عنوان مخالف بفرمائید.
    خیرخواه – بسم الله الرحمن الرحیم. گرچه به نظر می آید که برخی از شرایطی که دراین طرح وجود داشت بایستی تصویب میشود، و طرح جامعتر و کاملتر در می آمد که متاسفانه تصویب نشد. اما من تعجبم از برادر عزیزمان جناب آقای عبدخدائی که می فرمایند بایستی مجلس و قانونگذاری تسلیم وضعیت موجود باشد. این آقایانی که تا الان برخلاف قانون و مقررات کار کرده اند و به قول خودشان 50 سال 60 سال بیشتر یا کمتر از این راه ارتزاق کرده اند خوب به هر حال وضعی است که خودشان میدانند که این وضع درگذشته بود اما آیا الان درمقابل وضع یان قانون فردا شما و همه ما و تمام خود آنها میدانند که طلبکار از دولت خواهند بود و از دولت امکانات را خواهند گرفت آیا در برابر مردم مستضعف و محروم ، هیچ مسئولیتی ندارند و تعهدی ندارند؟
     بنابراین چون دولت به آنها امکانات خواهد داد و به علاوه کارشان کار قانونی خواهد شد درنتیجه لازم است که برای ارائه خدماتشان به مردم ، مردمی که محروم و مستضعف هستند در مناطق محروم، بایستی به آنجاها هم بروند و این بودن ها درآن مناطق محروم یک زمان بسیار طولانی نیست، نامحدود هم نیست. پنج سال است 5 سال درآنجاها خدماتشان را ارائه میدهند و در نتیجه هم به مردم کمک های لازم را بگیرند بنابراین شرط خدمتشان 5 سال در مناطق محروم ضروری است و برادرها و خواهرها به این رای بدهند والسلام.
    منشی – آقای اکرمی به عنوان موافق بفرمائید.
    سیدرضا اکرمی – بسم الله الرحمن الرحیم. آقای خیرخواه در مخالفت مطلب مهمی نداشتند و فقط اشکالشان این بود که ما مگر میخواهیم تابع وضع موجود بشویم نه، ما نمیخواهیم تابع وضع موجود بشویم. اما میخواهیم یک واقعیت موجود را به آن عنایت کنیم. اگر این شرط در قانون باشد، امکان عملی شدن آن باید باشد و ما همه میدانیم که این مساله امکان عملی شده قانون نیست.
    دوم اینکه ما با این طرح از این ها چه میخواهیم‌إ از اینها میخواهیم برای ما دندان بسازند و این دیگر ضرورتی ندارد که الا و لابد شرط بکنیم که شما بروید به مناطق محروم .خوب شما با این کار میخواهید اینجا که الان هست و نیاز بیشتری وجود دارد، اینجا را میخواهید چه کار بکنند؟
    مطلب سوم این است که ما میخواهیم به دندانسازان شاغل، آن هم در یک مقطع زمانی خاص، برای آنها یک شرایطی فراهم نمائیم که اینها بتوانند کارشان را انجام بدهند. مساله دندانپزشکی مطرح نیست مساله تماس گرفتن با بیمار مبتلا به درد دندان مطرح نیست، بحث این است که اینها فقط بتوانند قالب گیری بکنند دندان بسازند. حالا این چه بخواهد مناطق محروم باشد و چه مناطق غیرمحروم.
    بنابراین بودن چنین شرطی مخالف آن نظری است که ما با این طرح درایم. بنابراین من با پیشنهاد آقای عبدخدائی موافقم.
    نایب رئیس – کمیسیون.
    دکترشیبانی (مخبرکمیسیون بهداری) – بسم الله الرحمن الرحیم. استدلالی که برادرمان آقای عبدخدائی کردند این بود که یک کسی 20 سال، 25 سال است که ساکن اینجا است و زن و بچه و زندگی و غیره دارد. بعد میگوئیم که حالا که امتحان دادی برو خارج از محل سکونت خودت اصلا فلسفه این طرح این بوده که یک عده ای را تربیت بکنند بروند نقاط دور افتاده، نقاطی که کسی نیست بروند آنجا خدمت بکنند (عده ای از نمایندگان – آقای دکتر تربیت کمک دندانپزشک….)
    نایب رئیس – اجازه بدهید نظرشان را توضیح بدهند به هر جال در رای میشود نظر داد. اجازه بدهید توضیح بدهند آقای دکتر بفرمائید.
    دکتر شیبانی (مخبرکمیسیون) – مساله این است که شما یک دتری را که 20 سال تحصیل کرده، 20 سال ممکن است که دریک جائی ساکن باشد میگوئید 5 سال خارج از مرکز برو خدمت بکن در نقاط دورافتاده. آنوقت یک تکنیسینی که میتواند آنجا حداقل یک کمکی بکند، چهارتا دندان بسازد برای یک عده فقیر و فقرائی که آنجا هستند، میگوئید نرو آنجا. شما ببینید با هم مقایسه بکنید. کمیسیون نظرش مخالف است. باید اینها بروند انجا اگر نمیخواهند خوب امتحان ندهند، کسی مجبورشان نمیکند بیایند امتحان بدهند. اما اگر کسی آمد و امتحان داد و مدرک خواست شرطش این است که این خدمت را هم انجام بدهند.
    معاون وزارت بهداری – ما مخالف با حذف هستیم.
    نایب رئیس – دولت هم مخالف با حذفش هستند 185 نفر حضور دارند پیشنهاد حذف تبصره 2 هست. متن تبصره را بخوانید.
    تبصره 2 – اجازه دندانسازی به کسانی که در امتحان مربوط موفق میشوند هنگامی داده میشود که تعهد 5 سال کار در مناطق محروم را بدهند.
    نایب رئیس – موافقان با حذف این تبصره قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد. پیشنهاد بعد رابخوانید.
    منشی – پیشنهاد بعدی حذف بتصره 3 هست که آقای میرابوطالب حجازی این پیشنهاد را داده اند.
    نایب رئیس – خیلی خلاصه توضیح بدهند.
    میرابوطالب حجازی – بسم الله الرحمن الرحیم. تبصره 3 این است که درمناطقی که دندانپزشک و تکنیسین های بهداشت دهان و دندان هست، دندانسازان تجربی موظفند تحت نظر آنها کارکنند. این تبصره 3 هست و پیشنهاد حذف من به این دلیل است . وقتی که ما از این دندانسازان امتحان به عمل بیاوریم و مدرک به آنها بدهیم  یعنی قابل اعتماد و اطمینان هستند. اگر قابل اعتماد و اطمینان نبودند و درکارشان وارد نبودند مردک دادن به آنها بیجا هست و اگر مدرک به انها دادیم معنایش این است که مستقلا میتوانند کار بکنند. پس لزومی ندارد که زیر نظر دندانپزشکان آن هم درمناطقی که دندانپزشک داردکاربکنند. ثانیاً این افراد اگر زیر نظر دندانپزشکان کرا بکنند فایده اش فقط این است که این دندانساز تجربی زحمت از او هست و بهره برداری و استفاده برای دندانپزشک. یعنی فی المثل اگر یک قالب دندان را اینها 5 هزار تومان بگیرند این پزشکی که نظارت بر او دارد میگوید 2500 تومان را من میگیرم 2500 تومان از آن تو باشد. باز این چیزی است که به نفع دندانپزشک است و برای این دندانساز فایده ای عاید نمیشود و گرانی و بارش روی دوش آن شخصی هست که مراجعه به دندانساز میکند.
    سوم اینکه درمناطقی که ما دندانپزشک نداریم این امتیاز است برای ان عده ای که درمناطقی که دندانپزشک ندارند مستقلاکار بکنند. اما این عده ای که درجاها و اماکنی که دندانپزشک دارد مستقلا نتوانند کار بکنند. این یک امتیازی است که به آن افرادداده میشود و از این افرادی که زیر نظر دندانپزشک میخواهند کار بکنند گرفته میشود و از سوی دیگر اساسا خود این تبصره 3 منافات با اصل ماده دارد. ما گفته ایم یک عده را تربیت بکنیم. به اینهامدرک بدهیم. اینها برمبنای مدرکی که دارند مشغول به کار بشوند دیگر در ماده واحده این موضوع منظور نظر نشده و اگر میخواست منظور نظر بشود از آغاز این افرادی که دندانساز تجربی هستند الان هم زیر نظر دندانسازان دارند کار میکنند، لزومی نداشت یک چنین طرحی با این همه هیاهو مطرح بشود و به مجلس بیاید. اساسا منظور از این طرح این بود که اینهامستقلا بتوانند کار بکنند . اگر بنا بود مستقلا کار نکنند خوب، این طرح نمی آمد و این همه هیاهو برپا نمی شد و این همه مخالف و موافق حرف نمی زدند. منظور اصلی از این طرح این بود که این آقایان بتوانند مستقلا کار بکنند. حالا که خیلی چیزها را از اینها گرفتیم، تعمیر دندان نمی توانند بکنند و کارهای دیگری که قبلا قانون به اینها داده بود نمیتوانند انجام بدهند، بیائیم این یکی را هم از اینها بگیریم که مستقلا نتوانند کار بکنند.
به همین دلیل پیشنهاد حذف تبصره 3 را داده ام، آقایان انشائ الله موافقت میفرمایند.
    منشی – اولین مخالف آقای حائری زاده.
    حائری زاده – بسم الله الرحمن الرحیم. تبصره 3 را که آقایان پیشنهاد حذفش را داده اند این است: ‹‹ درمناطقی که دندانپزشک و تکنیسین های بهداشت دهان و دندان هست دندانسازان تجربی ( که حالا شد تکنیسین آزمایشگاهی) موظفند تحت نظر آنها کار کنند››.
    اولا شما درحذف تبصره 2 که انجام دادید اگر بخواهید این را هم حذف بکنید دیگر هیچ مبنائی برای کنترل اداره کار ندارید. تمام تحصیل کردهها را اعم از متخصص و پزشک و فقو تخصص همه را در قانون موظف کردید که 5 سال به نقاط محروم بروند. همینجا بود وقتی آن امد و رفتن ها و دسته دسته نمایندگان را در بهارسان و اینجا و آنجا دیدن و خام کردن تا اینکه آقا چه؟ تایک سری مسائل پیش برود. ما احساس خطر میکنیم . من میدانم حرف من موج ایجاد میکند، من آنچه که اعتقادم هست میگویم هرچه که میخواهد باشد. شما تمام تحصیل کرده ها را حتی مهندسین را موظف کردید که دو برابر مدت تحصیلشان بروند روستاها و جاهای محروم خدمت کنند (نایب رئیس – آن پیشنهاد دیگری بود، آن ربطی به این بحث ندارد) اینجا تبصره 2 راحذف می کنیم حالا می گوئید تبصره 3 هم حذف، آقایان إ وقتی که در داخل دهان یک تومور باشد، یک برآمدگی باشد آیا می بایستی قالب گیری بکند یا نکند؟ این را باید پزشک نظر بدهد، این را حداقل باید بهداشت کار نظر بدهد که آیا این برآمدگی چیست و علتش چیست و آیا فشار می آورد یا نمی آورد؟ وقتی که می خواهند فک بالای دندان را گیر بدهند گیر نمی کند آقایان می آیند از نظر تجربی به صورت دل و قلوه داخلش را خالی میکنند تا قسمت غیر سخت دهان بیاید داخلش پرکند این خودش بعدا عوارض سرطانی ایجاد میکند، این را دکتر نبیند؟ نظر ندهد؟ یا می آیند  یک ماده پلاستیک به نام ساکسیون می گذارند که این را به سقف بچسبانند، این باعث امراض سرطانی میکند. آیا این زیر نظر پزشک نباشد؟ جائی که پزشک هست زیر نظر ان باشد. این چه اصراری است، این چه وحشتی است که شما دارید؟ آخر ما دیگر داریم وامی افتیم. طرف عقب عقب می رفت که از جلو پله نیفتد از عقب پشت بام افتاد. آخر این که درست نیست. از نظر مواد ، مواد نپختنی عوارض خطرناک دارد با نسج لثه. این چه موادی به کار میبرد.چگونه هست و تحریک میکند، این چه وضعی دارد؟ زخمهائی که در داخل دهان است اگر بیشتر از یک هفته باشد زخم مشکوک است و احتمال دارد که گذاشتن دندان حتی آن زخم را تحریم کند و آثار سرطانی داشته باشد. آخر اینها را ببینید جائی که پزشک هم هست می گوئید زیر نظر آن نباشد. آقایان آمدند و گفتند ما دو چیز میخواهیم، یک مواد و دوم مغازه میخواهیم . این را می گذاشتید که وزارت کار نظر میداد و می گفت که تراشکار درجه یک، دندانساز درجه یک، که هم مغازه به او میداد و هم جواز کار میداد، هم مواد به او میداد و هم وسایل کار میداد. الان میخواهید باز حذف کنید که زیر نظر پزشک نباشد و زیر تکنیسین های بهداشت دهان و دندان نباشد. پس دیگر هیچ، سواد را که حذف کردید، تا ششم ابتدائی هست (تااول راهنمائی) آنرا که حذف کردید. حداقل باشد درجاهائی که دندانپزشک هست زیر نظر دندانپزشک کاربکند، چه مانعی دارد؟ مغازه و دکانش آزاد است ولی حداقل با نظر این باشد که اگر یک زخمی در داخل دهان بود این بگوید نه روی این زخم فعلا قالب گیری نکن، این ممکن است منجر به آثار سرطانی بشود. بیماریهای لثه یا پریود اگر کسی داشت ایا این میتواند برایش یک قسمتی از دندان را میخواهد سوار کند. پایه ها را روی آن بقیه مستحکم بکند؟ آثار بدی دارد یا ندارد؟ اینها درآخر دندانپزشک نظر میدهد. این را میگوئید خیر اینرا هم حذفش کنید یعنی زیر نظر دندانپزشک و زیر نظر بهداشت کار دهان و دندان هم نباشد، حتی درجاهائی که دارد. این که درست نیست. جاهائی که ندارد خوب آزاد بگذارید ولی این قید باشد و استدعا میکنیم این تبصره را حذف نکنید.
    منشی – آقای شینی مصطفی اولین موافق.
    شینی مصطفی – بسم الله الرحمن الرحیم. من درجواب برادرمان آقای حائری زاده عرض میکنم که همانگونه که ایشان میفرمایند بعضی از نمایندگان رااز سادگیشان استفاده کردند و با این تعبیرات…. من میگویم اتفاقا آن آقایان هم ایشان را اغفال کردند با بعضی از اصطلاحات دور از این مساله (اصلاحات پزشکی ) آقای عزیز إ شما…
    نایب رئیس – من خواهش میکنم که هیچ طرف از آقایان این حرف را نفرمائید، خوشبختانه نمایندگان با اطلاعات لازم معمولا تصمیم میگیرند.
    شینی مصطفی – بلی، من هم عرضم این است که اول شما ثبت کنید….
    نایب رئیس – نمایندگان خودشان اطلاعات متفرقه را میگیرند و به هر حال مستقل هستند و تصمیم می گیرند. بفرمائید.
    شینی مصطفی – حاج آقا من عرضم براین است که ایشان اول ثابت کنند. که اینها مستقیما با بیمار تماس دارند بعد این حرفها را بزنند. آقا جان شما خودتان نمی دانید دراین مجلس چه تصویب شده که دارید اینطور خرابش میکنید شما تصویب کردید که این آقایان فقط حق دارند در لابراتوارها آن قالبهائی را که دندانپزشک از بیمار میگیرد و میآورد تحویل اینها میدهد. اینها رویش ماده بریزیند و به ماده ذوب شده شک بدهند و تحویل دنداپزشکب دهند.اصلا اینها با بیمار کار ندارند. آقایان إ ایشان دارد مساله را تحریف میکند، مساله چیزی دیگری است. اگر قانون دندانپزشکان تجربی تصویب می شد. شما درست می گفتید. اینها فقط کارشان این است که دندانپزشک بیمار را می بیند، به آن بیماریهای احتمال دهانی هم پی میبرد، آن قالبی را هم که نیاز دارد میگیرد (فقط قالب را، آقایان عنایت داشته باشند) فقط قالب را تحویل آن لابراتواردار میدهد و آن ماده را رویش می ریزد و به آن شکل میدهد و مجددا تحویل دندانپزشک میدهد یعنی اصلا و ابداً تماسی با بیمار ندارد که ایشان می گویند پیوره ممکن است داشته باشد یا زخم لثه داشته باشد یا زخم دهان داشته باشد. اصلا به این دندانساز آزمایشگاهی این چیزهائی که دراید می گوئید چه مربوط است؟ چرا مسائل را تحریف می کنید که واقعیت را پنهان بکنید؟ این نیست، مساله این است که اینها یک قالبی را از دندانپزشکان میگیرند و می آورند به آن شکل می دهند، مجدداً تحویل دندانپزشک میدهند. با واسطه و اصلا تماسی با بیمار ندارند و بعد کارشان را انجام میدهند. بنابراین پیشنهاد حذف ایشان این است که این زیر نظر بودنشان حذف بشود. چرا؟ چون اینها الان دارند استثمار میشوند. الان دندانسازان تجربی همین لابراتواردارها هشتاددرصد، هشتاو پنج درصد کار دندانپزشکها را میکنند. حیات کار دندانپزشکها به اینها بستگی دارد. بروید پی ببرید ببینید اینها چطور یک دست دندان را می سازند؟ او سی هزار تومان از بیمار میگیرد و هزار تومان تحویل این میدهد. بنابراین نیازی ندارد زیر نظرش کارکند. اگر آن یک جنسی را نامرغوب تشخیص داد از او تحویل نگیرد. تشخیص مرغوبیت و نامرغوبیت آن ماده ای که به کار میبرد یا آن دندانی که میسازد بادندانپزشک است و این حق را دارد که میتواند به آن آزمایشگاه دار و لابراتوار ندهد، به کس دیگری بدهد. بنابراین نیازی نیست که زیر نظر آن دندانپزشک کاربکند.
    نایب رئیس – خیلی متشکر، ما از نظر آئین نامه ای چون وقت نماز شده است یک مقداری برایمان شبهه هست و باید بحث را هم تمام کنیم. یک پیشنهاد جزئی کوچکی هم هست، اگر کمیسیون و دولت هم نظری ندارند تصمیم بگیریم. (دکتر شیبانی – می خواهم صحبت کنم) قبلا اجازه بدهید من از مجلس حداقل 10دقیقه وقت بگیرم. آقایانی که موافق هستندمجلس 10 دقیقه دیگر ادامه پیدا کند تا این لایحه تمام بشود قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد. آقای دکترشیبانی بفرمائید.
    دکترشیبانی (مخبرکمیسیون) – صدر و ذیل حرفهای برادرمان آقای شینی مصطفی با هم فرق داست. آنجا گفتند دکتر قالب می گیرد می برد میدهد این میسازد، بعد اینجا میگویند که آقا آن زیر نظر دکتر نباشد. آن که میگوید زیر نظر دکرت باشد یعنی اینجور عمل بکند دیگر و راسا خودش اقدام نکند. آن پیشنهاد قبلی این بود که در نقاطی که دکتر هم نیست این بتواند این کار را بکند، که آن رد شد. حالا گفتید که بیاید با دکتر کار کند، خوب باید زیرنظرش باشد. یعنی شما می گوئید که قالب را دکتر میگیرد به او میدهد و این هم می سازد و می آورد به دکتر میدهد. پیشنهاد همین است که آنجاهائی که تکنیسین بهداشت کار دهان  و دندان اگر هست یا اینکه دکتر هست زیر نظر او بسازد. من نمیدانم خودشان می گویند، خودشان هم بعداً می گویند مخالفم.
    نایب رئیس – دولت هم نظر کمیسیون را دارند یعنی با حذف تبصره مخالف هستند 180 نفر حضور دارند تبصره را بخوانید.
    تبصره 3 – درمناطقی که دندانپزشک و تکنیسین های بهداشت دهان و دندان هست، دندانسازان تجربی موظفند تحت نظر آنها کار کنند.
    نایب رئیس – موافقین با حذف این تبصره قیام بفرمایند. (اکثربرخاستند) تصویب شد. یک پیشنهاد کوچک دیگری هست که خوانده میشود و بدون بحث اگر اجازه بدهید رای میگیریم که مساله تمام بشود . پیشنهاد این است که تعیین نرخ ساختن انواع دندان را وزارت بهداری تعیین خواهد کرد و دندانسازان موظف به اجرای آن هستند.
    لطیف صفری – درآئین نامه اجرائی می آورند.
    نایب رئیس – بحث آئین نامه ای میتواند باشد، به هر جال پیشنهاددهند آقای رحیمی صرفنظر کنند؟ (رحیمی – بلی) بسیار خوب، اصل ماده واحده و تبصره ها و اصلاحاتی که انجام شد را برای رای گیری بخوانید.
    منشی : ماده واحده – از تاریخ تصویب این قانون وزارت بهداری موظف است از شاغلین درامر دندانسازی که شرایط لازم موضوع این قانون را دارا باشند امتحان به عمل آورده و درصورت موفقیت به آنان مدرک تکنیسین تجربی لابراتواری دندان بدهد.
    تبصره 1 – دندانسازان تجربی حداقل باید دارای مدرک تحصیلی دوره اول راهنمائی و یا سوم متوسطه قدیم باشند.
    دکترشیبانی – دوره اول ندارد.
    منشی – دوره راهنمائی.
    تبصره 2 – وزارتخانه های مربوطه باید دوره آموزش علمی نامبردگان را متناسب با سابقه کارشان تقلیل دهند.
    دکترزرگر – این تبصره خود به خود حذف میشود. چون در ماده واحده دوره آموزش حذف شده است.
    نایب رئیس – بلی، می گویند چون که ماده تغییر کرده و دوره آموزش درآن نیست بنابراین خودبخود حذف میشود. تبصره بعد را بخوانید.
    منشی – تبصره بعدی تبصره 2 ماده واحده قبلی هست که حذف شد.
    تبصره 2 (تبصره 4 سابق) – شاغلین امر دندانسازی مشمول این قانون حق هیچگونه دخالت در امر دندانپزشکی را ندارند و درصورت تخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
    تبصره 3 (تبصره 5 سابق) – هزینه های مربوط به اجرای این قانون از محل وجوهی که درهنگان ثبت نام از داوطلبین اخذ میشود تامین میگردد.
    تبصره 4  (تبصره 6 سابق) – آئین نامه اجرائی این قانون توسط وزارتین بهداری و فرهنگ و آموزش عالی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
    نایب رئیس – 184 نفر حضور دارند موافقان با این ماده واحده و 4 تبصره آن قیام بفرمایند ( اکثربرخاستند) تصویب شد.
    یکی از نمایندگان – داوطلبین را داوطلبان بنویسید.
    نایب رئیس – بلی، داوطلبان باید باشد. داوطلبین را اصلاح کنید و داوطلبان بنویسید.
6- اعلام وصول 4 فقره لایحه از طرف دولت
    منشی – چند تا لایحه رسیده که باید اعلام وصول بشود.
   نایب رئیس – بفرمائید.
    منشی – لایحه قانون کار که از طرف دولت آمده بدینوسیله اعلام وصول میشود.
    2- لایحه واگذاری پرداخت حقوق و مزایای ماهیان وراث شهدای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هست که اعلام وصول بشود.
    3- لایحه راجع به اصلاح ماده 13 اساسنامه سازمان تامین خدمات درمانی عائله درجه یک افسران و همافران و کارمندان ارتش و ژاندارمری و شهربانی است.
    4- لایحه اصلاح تبصره 2 ماده 91 اصلاحی قانون استخدام ارتش جمهوری اسلامی ایران که بدینوسیله اعلام وصول میشود.
    نایب رئیس – از مجموعه آقایان بعد از تنفس حداقل 30 نفر بیش از 5 دقیقه مجلس را معطل کردند، از اعضای هیات رئیسه هم 2 نفر، حالا اسامی بقیه را بفرمائید. چون من به شکل کلی گفتم.
    منشی – بسم الله الرحمن الرحیم. امروز غایب غیرموجه نداریم. افرادی که دیر تشریف آوردند، آقای آهنی 23 دقیقه، بادامچیان 32 دقیقه، عبدالله پور 20 دقیقه، کاظمی کرج 20 دقیقه، محمودیان 30 دقیقه، میرزائی عطاابادی 20 دقیقه.
    سه نفر هم از آقایان اسمشان درهفته گذشته غایب اعلام شده درصورتی که مجاز بوده اند. آقای عباسی رحیمی از دشتستان، آقای غلامرضا رحیمی از ماهشهر، آقای مرتضی رضوی از تبریز.
7- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده و دستورآن
    نایب رئیس – جلسه بعد صحب روز سه شنبه ساعت 30/7 خواهد بود. دستور جلسه هم دنبال دستور جلسه هفتگی است. ختم جلسه اعلام میشود.
    (جلسه در ساعت 20/12 پایان یافت)
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبرهاشمی رفسنجانی
2-