جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 73 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 73 )

  • چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۵۹

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی.
صورت مشروح مذاکرات جلسة علنی روز چهارشنبه پنجم آذرماه 1359.
فهرست مندرجات:
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
2- بیانات قبل از دستور آقایان: کمالی نیا، سید احمد حسینی، عمادالدین کریمی.
3- دنباله رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون ارشاد در خصوص طرح قانونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
4- پایان جلسه.
جلسه ساعت هشت و سی دقیقه به ریاست آقای پرورش (نایب رئیس) تشکیل شد.
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
نایب رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم، با حضور 183 نفر از نمایندگان محترم رسمی است. دستور جلسه را قرائت بفرمائید.
منشی(الویری)- بسم الله الرحمن الرحیم، دستور جلسه هفتاد و سوم روز چهارشنبه پنجم آذرماه 1359 شمسی مطابق با هفدهم محرم الحرام 1401 هجری قمری.
1- تلاوت کلام الله مجید.
2- نطقهای قبل از دستور.
3- دنباله رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون ارشاد در خصوص طرح قانونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
4- قرائت اسامی غائبین جلسه قبل.
5- اعلام ختم جلسه و تاریخ و برنامه جلسه بعد.
نایب رئیس- تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم.       بسم الله الرحمن الرحیم.      قد افلح من تزکی . و ذکر اسم ربه فصلی . بل تؤثرون الحیوه الدنیا. و الاخره  خیر وابقی. ان هذالفی الصحف الاولی صحف ابراهیم و موسی.        «از آیة 14 الی 19 سوره الاعلی»
بسم الله الرحمن الرحیم،        اذاالسماء انفطرت . و اذا الکواکب انتثرت . و اذالبحار فجرت. و اذا القبور بعثرت. علمت نفس ما قدمت و اخرت. یا ایها الانسان ماغرک بریک الکریم. الذی خلقک فسویک فعدلک. فی ای صوره ماشاء رکبک. کلا بل تکذبون بالدین و ان علیکم لحافظین. کراماً کاتبین. یعلمون ما تفلحون. ان الابرار لفی نعیم. و ان انفجار لفی حجیم. یصلونها یوم الدین . و ما هم عنها بغاثبین  و ما ادریک ما یوم الدین. ثم ما ادریک ما یوم الدین لاتملک نفس لنفس شیئاً . والامر یومئذلله.     (صدق الله العلی العظیم. حضار صلوات فرستادند)       «از آیه اول الی آیه آخر سوره النفطار».
2- بیانات قبل از دستور آقایان: کمالی نیا، سید احمد حسینی، عمادالدین کریمی.
منشی- ناطق اول آقای دکترحبیبی است که که وقتشان را به آقایان کمالی نیا و آقای حسینی داده- اند آقای کمالی نیا بفرمائید.
کمالی نیا- بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم وفقنا لما تحب و ترضی. خدایا به ما توفیق عنایت کن به هر آنچه که موجب رضا و خشنودی تو است و از آن بازدار، که موجب سخط و خشم تو میگردد. سالها بود که ملت ما ، مردم مسلمان ما، در زیارت حسین و یارانش میخواند.        یا لیتنا کنا معک فنفوز فوزاً عظیماً. و همواره آرزو میکرد که ای کاش در عرصه خونین تف حضور میداشت و چون حسین و یاران پاکبازش به فیض عظمای شهادت نایل میشد. این آرزوی چندین و چند سالة او بود. تا بالاخره خداوند این دعای او را برآورد و گفت : اینک هان، این کربلا، کربلای ایران ، و این عاشورا، عاشوراهای هفده شهریور، 22 بهمن و جبهه های جنوب وغرب والحق که مردم مسلمان ما چه خوب حضور فعال خود را در این صحنه های نبرد نشان داد. از طفل هفت و هشت ساله –اش بگیر تا پیرمرد هفتاد وهشتاد ساله ، وحماسه آفرید. در این رابطه به حکم من لم یکشر المخلوق لم یشکر الخالق. جا دارد که از حضور فعال مردم حوزه انتخابیه خود یعنی قوچان نیز در این مورد چند جمله ای سخن به میان بیاورم اهالی شهرستان قوچان که یکی از محرومترین شهرهای ایران است. نیز در این صحنه حضور فعالی داشته، در حدود نزدیک به بیست میلیون ریال کمک نقدی کرده است. چندین کامیون خواربار و چندین کامیون کشمش و سایر لوازم به میدانهای نبرد کسیل داشته است. و در این راه از بذل جان نیز دریغ نکرده است. در حدود دهها نفر همراه با برادران ارتشی وسپاهیان انقلاب اکنون در صحنه های نبرد مشغول حماسه آفریدن هستند و در حدود صدها نفر دوره های تعلیمات نظامی را دیده اند و به نوبت ایستاده اند تا خود را به سایر برادران در عرصه نبرد برسانند. پروردگارا، بارالها ، از تو میخواهیم به حرمت خون پاک شهیدان کربلای حسین و شهدای کربلای خمینی (حضار سه مرتبه صلوات فرستادند). که این انقلاب اسلامی از جان عزیزتر ما را از گزند آفات به ویژه آفت تفرقه و پراکندگی حفظ کنی. و به تداوم آن تا نجات همه محرومان و مستضعفان جهان به تداومش کمک کنی. والسلام.
نایب رئیس- جناب آقای حسینی.
سید احمد حسینی- بسم الله الرحمن الرحیم، سلام بر برادران و خواهران گرامی. بنده هم عرضی جز آنچه که نمونه اش را برادرا، آقای کمالی نیا اینجا گفتند. ندارم. و همان روایتی را که ایشان نقل کردند ، نقل میکنم. من لم یشکر الخلق یا مخلوق لم یشکر الخالق. شاید مردم انتظار نداشته باشند آن کار خیری را که انجام داده اند، ماها در اینجا بازگو کنیم. ولی از آنجائی که معروف است ، و قهراً باید معروف هم شناخته شده باشد. کار آنها باید بازگو بشود. از هنگام جنگ تحمیلی تاکنون منطقه اینجانب شهرستان مرودشت و مناطق تابع آن کمکهائی را که در خور قدرتشان بوده نسبت به انقلاب اسلامی نموده اند. که من فهرست وار مقداری از آن را برای دوستان عرض میکنم.
1- ارسال بیش از 50 کامیون خوراک، پوشاک ، و وسایل دیگر به جبهه جنگ . (یکی از نمایندگان: همه شهرها این کار را کرده اند.)
2- اعزام نزدیک به 500 نفر از سپاهیان و بسیج و افرادعادی به جبهه جنگ غیر از سربازانی که مربوط به سال 1356 هستند.
3- اسکان 4000 پناهنده در خود مرودشت والبته در اطراف مرودشت و مناطق تابعه اش هم هستند که متأسفانه نتوانستیم آماری بگیریم.
تهیه مبلغ 600 هزار تومان توسط ستاد نماز جمعه برای کمک به پناهندگن . و ضمناً تاکنون ده شهید هم تقدیم به انقلاب کرده اند. در اینجا باز کار ما همه اش تشکر است. تشکر از وزارت نیرو د رجهت تقویت برق مرودشت است و همچنین انتظار دنبال کردن زه کشی مرودشت  آب لوله- کشی آن است. اما وزارت بهداری در جهت تکمیل بیمارستان هلال احمر و مجهز کردن آن است. اما مشکلات منطقه ، مردم خیال نکنند و انتظار داشته باشند که ما در مسایل رفاهی آنها صحبت کنیم. چون من وقتیکه از منطقه دیدن کردم، رفتم که مردم را دلداری بدهم. اما احساس کردم که مردم دارند مرا دلداری میدهند. و عجیب مردم مجهز و آماده اند فقط مشکلی را که در آنجا احساس کردم و واقعاً مشکل است. مسأله سوخت کشاورزی است. کشاورز تمام جانش و هستی و حیثیتش ، همان چیزی استکه در زمین کاشته است میباشد. و چون در فارس معمولا تلمبه وجود دارد و آنها به سوخت نیاز دارند. (نایب رئیس: یک دقیقه وقت دارید.) به همین جهت است که سوخت ، خوب ، به آنها نمیرسد و باید افراد اجرایی اقدام بیشتر و سریعتر کنند روغن را لیتری صد تومان هم خریده اند و این واقعاً مشکل است . علاوه بر این افراد دهستان سیکلت دارند این سیکلت هم چهارپایشان است. هم آمبولانس شان است. و هم سایر وسایل دیگر زندگی شان است. و واقعاً باید به دهات کاملا رسید. گله ای را آقای استاندار از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران داشتند که کارهای خیرو 000
نایب رئیس- وقتتان تمام است.
حسینی – اگر اجازه میدهید یک جمله دیگر دارم. کارهایی را که انجام داده اند اینها را منعکس نکردند. آخرین حرف من این است که روز پنجشنبه جناب آقای قائمی من را بعنوان غایب اعلام کردندو بعد هم معلوم شد که من غایب نبوده ام. بهمین جهت اعلام میکنم که من غیبت نداشته ام. والسلام.
منشی- آقای عمادالدین کریمی بفرمائید.
نایب رئیس- قبل از اینکه برادر عزیزمان تشریف بیاورند . ذکر این نکته ضروری است. که اگر احیاناً نمایندگان محلی اقدامات و تلاشهای افراد خودشان را سپاس میگویند. این نمیرساند که بقیه شهرها و بقیه محلها اقدامی برای جنگ زدگان و برای کمک به جبهه ها نکرده اند . (احسنت) . بلکه اگر احیاناً نمایندگان نمیآیند از حرکتها و تلاشهای مجدانه برادران و خواهران سرزمین خودشان بیاناتی ایراد کنند. این شاید بدلیل اینست که با خود مردم نمیخواهند یا اینکه اینقدر این برنامه ها خالصانه انجام میگیرد که اصلا کسی متوجه میشود. آنچه که مسلم است اینست که تلاش ومساعی تمام خواهران و برادران در سرتاسر ایران آنقدر عجیب و عظیم است. که با این جملات و با این عبارات اصلا نمیشود از این تلاشها تشکر بشود. البته اینجا مرتب از این گزارشها میآید. مثلا امروز مردم تنکابن چکی را فرستاده اند که حدود یک میلیون و پانصد هزار توان کمک کرده اند هم مردم تنکابن و قراء وقصبات اطرافش . نمونه های اینطوری اینقدر زیاد است که اگر کسی واقعاً به جبهه ها سر بزند می بیند که در این جبهه ها از سربازان و رزمندگان ما ملت عزیز آنچنان مراقبت میکند و مواظبت دارد و سعی میکند که از نظر تدارکاتی و حتی از نظر مسایل معنوی، عشق ورزیدن به آنها ، مهر ورزیدن نسبت به آنان ، اینقدر زیاد است. که من فکر میکنم با این جملات نمیشود سپاس گفت. بهر جهت اگر بقیه نمیگویند دلیل بر نبودنش نیست.
عمادالدین کریمی- بسم الله الرحمن الرحیم، السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
یکی از نمایندگان- آقای کریمی دیروز نوبتشان بود و وقتشان را به آقای دیالمه داده اند.
عمادالدین کریمی- ما با آقای باهنر مبادله کرده بودیم. قبل از اینکه ایشان به وزارت برسد. وقتشان را به ما انتقال داده اند و انتقال شرعی بود.
منشی(شاهچراغی)- برای اینکه شبهه ای پیش نیاید من توضیح بدهم قبل از اینکه بنا بشود آقای باهنر منصوب به وزارت بشوند ایشان با آقای باهنرصحبت کرده بودند. و وقت آقای باهنر را گرفته بودند و این قبلا هم نمونه داشته است. (یکی از نمایندگان: آقای باهنر امروز وقت ندارند). البته بعدها بنا شده است .
یکی از نمایندگان- تا وقت نداشته باشند نمیتوانند صحبت کنند.
نایب رئیس- بهر جهت حالا چون وقت آقای باهنر را دیروز گرفته اند فکر نمیکنم اشکالی باشد.
خلخالی- آقای باهنر وقت ندارند که به ایشان بدهند.
عمادالدین کریمی- دیروز وقت داشتند ما دیروز با ایشان وقتمان را مبادله کرده ایم.
نایب رئیس- اجازه بفرمائید آقای شاهچراغی که مسؤولش هستند توضیح بدهند.
شاهچراغی- عرض کردم، ما اصراری نداریم که برای اینکه حتماً آقای کریمی صحبت بکند. ولی قبل از اینکه آقای باهنر از مجلس بیرون بروند و به وزارت برسند صحبتی بین آقای کریمی و آقای باهنر شده بود و بنا را بر این گذاشته بودند جای آقای باهنر صحبت بکنند. بعد بهمین خاطر آقای کریمی وقتشان را به آقای دیالمه داده بودند. این بنا از قبل بوده حالا اگر مجلس اجازه نمیدهد اصراری برای این کار نیست. نوبت بعدی هم میتواند صحبت کند.
سلامتیان- تذکر آئین نامه ای دارم.
نایب رئیس- آقای سلامتیان بفرمائید.
سلامتیان- حق صحبت قبل از دستور امروز تعلق به آقای باهنر نمیگیرد زیرا که امروز، دیگر نماینده مجلس نیستند و امروز نمیتوانند حق خودشان را به کسی واگذار کنند. پریروز هم حقی را که امروز بایشان تعلق میگرفته است . نمیتوانند بدهند ، من از الان نمیتوانم حق صحبت قبل از دستور را که سه ماه دیگر بمن تعلق میگیرد به کسی تفویض بکنم معلوم نیست که سه ماه دیگر زنده ام یا مرده ام.
نایب رئیس- برادر عزیز این که تذکر آئین نامه ای نبود. عرض کنم که حقی است که ایشان دیروز داشتند و یا قبلا داشته اند و به آقای کریمی واگذار کردند حالا امروز مصادف شده با اینکه ایشان وزارتشان تصویب شده است.
نایب رئیس- آقای خامنه ای تذکر دارید؟
خامنه ای – آقای باهنر اسعفا از وکالت داده اند یا نداده اند؟
نایب رئیس- هنوز استعفا نداده اند.
خامنه ای – اگر استعفای ایشان نرسیده باشد. ایشان هنوز وکیل هستند استعفا نداده اند. چون هنوز استعفای ایشان نرسیده است. بنابراین نماینده هستند این صحبت دیروز هم شد.
یکی از نمایندگان- آقا استعفا لازم نیست قبول وزارت استعفا است. قانون را نگاه کنید (همهمه نمایندگان).
نایب رئیس- قاعدتاً این طوری فکر نمیکنم به نتیجه برسیم.
خامنه ای – ابلاغ وزارت مبطل وکالت نیست بهر حال باقی است.  ممکن است ایشان پشیمان بشوند و قبول نکنند.
یکی از نمایندگان – آقای پرورش آقایان نمایندگان برای سخنرانی کردن اینقدر وقت مجلس را نگیرند.
خلخالی- آقای کریمی حالا از وقت آقای باهنر نمیتوانند استفاده بکنند .
یکی از نمایندگان – این وقت آقای باهنر نیست.
نایب رئیس- چرا امروز نوبت ایشان بوده دیروز ظاهراً وقتشان را به آقای کریمی داده اند بهترین راه این است که برادرمان آقای کریمی که برای صحبت آمده اند. اگر مجلس موافقت بکند دیگر احتیاجی به توضیح نیست. ایشان صحبت میکنند. (یکی از نمایندگان: ایشان حقشان را به آقای دیالمه داده اند) اجازه بفرمائید مسأله روشن است. من فکر نمیکنم برای این مسأله جزیی احتیاج باشد که اینقدر وقت را بگیرید. برادران و خواهران عزیز که موافقند آقای کریمی با توجه به آنچه که میدانید که دیروز نوبتشان بود و نوبتشان را واگذار کردند به آقای دیالمه و امروز نوبت آقای باهنر است. و ایشان وقتشان را به آقای کریمی واگذار کردند آنهایی که موافقند قیام بفرمایند تا ایشان صحبت بکنند.

(اکثر برخاستند) تصویب شد.
عمادالدین کریمی- بسم الله الرحمن الرحیم.‌اسلام علیکم یا فرسان الهیجاوتعبان العبیداء السلام علیکم یا حمات الدین سلام و درود به شیرمردان و رزمندگانی که در میدان کربلای ایران حماسه میآفرینند و تاریخ کربلای مسلمانان را تجم عینی و خارجی میبخشند. سلام و درود بر امام امت و رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران سلام بر ملت قهرمان ایران که همانند کوهی عظیم در مقابل سیل حملات و تبلیغات دشمنان داخلی وخارجی انقلاب پشت سر امام ایستادگی و مقاومت میکنند. سلام بر مجلسیان عزیزم که در باره آئین نامه و قانون اساسی آنقدر دقت و اعمال نظر دارند وحتی در زمینه نطقهای قبل از دستوری که حدود شش ماه و اندی از عمر مجلس میگذرد و من توفیق پیدا نکرده ام چند لحظه از وقت و فرصتی که حق طبیعی ما است استفاده کنیم از آئین نامه و قانون اساسی دفاع نمودند تشکر میکنم. انقلاب عظیم ما بر سه اصل و یک محور متکی واستوار بوده و میباشد آن سه اصل دو اصل منفی و یک اصل مثبت همان اصل نه شرقی و نه غربی اول شمار طرد الهه ها و خدایان مصنوعی شعار نفی ارتباطات و سلطه های ابرقدرتهای خارجی ، که از صدر اسلام هم شعار مسلمانان اینچنین بود. لااله الاالله تمام معبوهای باطله و الهه ها و خدایان مصنوعی را طرد کردند و بخدای یکتا متکی شدند، دشمنان خارجی و داخلی ما در جبهه های گوناگون دارند با انقلاب ما میجنگند و مبارزه میکنند عوامل و ایادی زیادی دست بدست هم داده اند همانهائی که در گذشته رقیب هم و دشمن ایجاد کرده که خصومتهای چندین ساله خود را کنار گذاشتند و دست به دست هم دادند تا آنکهانقلاب ما را از حرکت باز بدارند الان صدام خائن ومزدور در جبهه های نظامی آنچنانکه فکر میکرد بزودی بر ایران مسلط میشود وتهران را گروگان میگیرد مأیوس و ناامید شد چیزی که اصلا کمانش را نمیبرد و نه تنها در مخیله او خطور نمیکرد این حرکت و این وحدت و ا ین قدرت ملت ایران که این قدرت ، قدرت اسلام است و این قدرت ، قدرت الهی است او هم فکر نمیکرد که این ملت بتواند در مقابل این حملات ایستادگی کند والحال تاکتیک خود را عوض کرد وجنگهای تبلیغاتی را آغاز نمود رادیو عراق چقدر دهن کجی میکند و تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی ما مخصوصاً چند شب قبل این اتهام را به انقلاب ما بست که حکومت ایران تمام آزادیخواهان. تمام احزاب و گروهها را بزندان کشیده حزب کمونیست را. و میخواهد بدنیا بفهماند و بگوید ملت ایرانی که شعار میداد نه شرقی، نه غربی درست نیست اگر از غرب ارتباطش را قطع کرده است دارد به شرق متمایل میشود و حال آنکه خود او قبل از آنی که این جنگ را ‎آغاز کند بیک طرف متمایل بوده و دست نیاز بسوی شرق دراز میکرد و الحال شرق وغرب را به کمک میطلبد و ملت مظلوم عراق را به شرق وغرب میفروشد و مبادله میکند نه تنها او بلکه همکارانش و همفکرانش در ژوئن 1973 بوده است که حزب بعث عراق و حزب کمونیست موافقتنامه ای در چهارچوب اصول عملی منعقد نمودند که با همدیگرکار بکنند و او امروز میآید انقلاب ما را متهم میکند که در ایران به کیانوری میگویند آیت- الله کیانوری و حال آنکه خود ایرانی یک چنین جمله ای را نشنیده بخاطر این است که میخواهد انقلاب ما را متهم کند که این انقلاب نمیتواند استقلال پیدا کند و سر پای خودش بایستد در آوریل 1972 بوده که آلکسی کاسیکین صدر شورای اتحاد جماهیر شوروی، وقتی که به عراق مسافرت کرده پیمان همکاری و موافقت بین شوروی و عراق به امضاء رسیده و حتی اخیراً معاون نخست- وزیر عراق به مسکو رفته برای آنکه باز اسلحه و مهمات از آنها خریداری کند و به سر مسلمانهای بیدفاع بریزد و همین تانکهای تی ، وی ، 2 که اخیراً گفته اند از شوروی وارد کرده اند و بهترین نوع تانکها است میرود از شوروی تهیه میکند و میخرد و بجنگ اسلام برمیخیزد و همچنین معاون فرماندهی نیروی زمینی شوروی اخیراً از ارتش عراق دیدن کرده تا آنها را تقویت و راهنمائی کند با آنکه خط مشی او بر همه ملل و کشور ما واضع و روشن است او دارد به ملت ایران این برچسب را میزند که اینها که شعار میدادند نه شرفی و نه غربی درست نیست انیها میخواهند جمعیت را بسمت شرق برگردانند از آنجا به سراغ اردن میرویم می بینیم اردن هم یکی از کشورهای اسلامی است دارد از عراق حمایت میکند با آنکه این اردن هاشمی حسین شاه. با ایران و ملت ایران خیلی خوب بوده (مهاجرانی: با ملت ایران خوب نبوده ) الان عرض میکنم در زمان طاغوت در نوشهر ما محمدرضا برای ا و کاخی بنا نهاده و هر سال تابستان به ایران میآمد و میرفت کنار دریا و تفریح میکرد الان وقتی به یاد آن کاخ می افتد ناراحت میشود ما میخواهیم به ملت عراق، به ملت اردن، به ملت مصر، به ملت عربستان سعودی اعلام کنیم که ای ملتها بدانید این حکومتها با شما نیستند، اگر با ملتها بودند ما از حسین شاه میپرسیم، حالا ما حسین شاه گفتیم چون محمد رضا شاه بوده باید بگوئیم شاه حسین یا ملک حسین اما اسمش حسین شاه است چون باید اینها را کوچک کرد، اینها باید حقیر بشوند از او میپرسیم ملت ایران که همان ملت هستند چرا موضع تو عوض شد؟ اگر تو واقعاً با ملتی ، اگر با ملت اسلامی هستی، اگر با ملت اردنی اگر با ملت ایرانی معلوم میشود تو با ملت ایران کار نداشتی وگرنه ملت ایران همان ملت ایران است موضع ملت ایران همان موضع اسلامی است که در سابق بوده سابق جرأت نداشت نفس بکشد والان آزاد شد . پس معلوم میشود این حکومتها و این زمامداران با ملتها کر ندارند، با افراد کار ندارند با قدرت و ابرقدرت سر و کار دارند همین اردن که الان 27 سال است حسین شاه دارد بر اردن حکومت میکند ببینید در این مدت برادران چه گذشته است ، سال 1967 بوده که اسرائیل یکمرتبه حمله کرد علیه سه کشور اسلامی، اردن ، سوریه ومصر و از مجموع این سه کشور حدود 68 هزار کیلومتر مربع زمین را اشغال کرده و به تصرف درآورده است واین ننگ است برای یک کشور اسلامی که اسرائیل غاصب به آنها حمله کند و سرزمین آنها را به تصرف دربیاورد واینها آرم، خاموش بنشینند برای آنکه ارباب اجازه مخالف نداده و نمیدهد بعد در سال 1973 وقتی که اسرائیل در مقابل مصر و سوریه ایستادگی کرد و مشغول جنگ شدند همین اردنی که حدود 5900 کیلومتر از سرزمینش را اسرائیل ، به تصرف درآورده و اشغال کرده در این جنگ بین اسرائیل و مصر و سوریه اردن نفس نکشید و خودش را به خواب خرگوشی زده بود ما از شاه حسین میپرسیم وقتی که اسرائیل در مقابل مصر و سوریه میجنگید این تعصب و حمیت تو کجا رفته بود؟ اگر حیثیت عربی بود تو که عرب بودی اگر تعصب مذهبی و مکتبی بود که تو مسلمان بودی چرا وقتی که اسرائیل در مقابل مصر میجنگید و در مقابل سوریه تو نفس نمی کشیدی و حتی یک تیر هم به سمت اسرائیل شلیک نکردی و امروز داد عربیت و اسلامیت میزنی که آقا عرب در خطر افتاده ، و اسلام به خطر افتاده است بیائید از عراق حمایت کنید تو نه غیرت عربی داری و نه تعصب مکتبی برای آنکه تاریخ گذشته تو ترا معرفی کرد. شما عوامل و مزدورانی هستید که باید این نقشه های ابرقدرتها و صهیونیستها و اربابان بین المللی تانرا در خاور میانه به اجراء درآورید ، آنها احساس کردند که اگر این انقلاب پا بگیرد و ا نشاءالله پامیگیرد آنها آقائیشان به خطر می افتد و منافعشان در خطر قرار میگیرد این است که اینها را به میدان آوردند بهر حال وظیفه ما چیست؟ ما در مقابل این قدرتها و در مقابل این فعالیتها و تبلیغات باید متحد شویم اگر مجلس ما مجلس قوی، اگر کابینه ما کابینه قوی، اگر ملت ما همان وحدت را حفظ کند و همان موضعی که داشت از موضعش خارج نشود بهیچوجهی نمیتوانند ابرقدرتها با اسلام وبا ایران و با مکتب ما بجنگند و مبارزه کنند مطالب زیاد است وقت هم خیلی کم است ، خواستم یک مقدار بحث را بکشانم به استقلال و آزادی ، در زمیه آزادی که خیلی بحث00
نایب رئیس- - وقت شما تمام است آقای کریمی.
کریمی- به ما انتقاد میکنند که آزادی نیست، نمیدانم معنای آزادی چیست آزادی که مولود انقلاب است این آزادی حدی ندارد؟ معنای آزادی چیست و حدش چیست؟ بعضیها فکر میکنند که آزادی دیگر حد ندارد انسان آزاد است که توی خیابان بزند شکم کسی را پاره کند بزند ماشین کسی را در به داغان کند ، بدون اجازه داخل خانه کسی شود چون آزادی  است اینکه آزادی نیست آزادی که انقلاب اسلامی آورده است، توی ماشین حرف میزنند توی خیابان حرف میزنند مینویسیند، در مطبوعات مینویسند بتمام مقامات اهانت میکنند ، بتمام نهادها اهانت میکنند باز هم میگویند آزادی نیست زبان بسته است قلم در زنجیر است.
نایب رئیس- آقای کریمی وقتتان تمام است.
کریمی- من در پایان سخنانم که خیلی از مطالبم مانده است انشاءالله امیدوارم که باز از دوستان وقت بگیرم از طرف مردم غیور و انقلابی چالوس و نوشهر و حومه، علمده برای جنگ زدگان کشور با همکاری جامعه روحانیت و کمیته امداد و سپاه پاسداران و جهاد سازندگی و دادگاه انقلاب0000
نایب رئیس- وقت شما تمام است.
کریمی- و بسیج مستضعفین کمکهای نقدی و غیره بدین شرح فرستاده

شده است.
نایب رئیس- جناب کریمی وقت شما تمام شده است.
کریمی- چالوس حدود یک میلیون تومان، نوشهر حدود ششصد هزار تومان و چندین کامیون خواربار البته اینکه صحبت میشود از نظر تشیوق است تویش ریا هم نیست برای اینکه بقیه استانها و بقیه مردم هم تشویق بشوند که البته همه در خدمت این جنگ و این انقلاب حضور عینی دارند ، یک پیام را هم که آقای رحیمی فرمودند بخوانم ، میخوانم و مرخص میشوم.
نایب رئیس- جناب آقای کریمی حتماً مردم چالوس قبول میکنند که شما از آنها تشکر نکنید ، ولی وقت را رعایت کنید.
کریمی – چشم، والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
نایب رئیس- قبل از اینکه وارد اصل دستور بشویم چند تذکر برادران داده اند که من اشاره میکنم، یکی درمورد نطقهای قبل از دستور است که فرموده اند از طریق تلویزیون پخش نمیشود، البته تا آنجائی که من اطلاع دارم تلویزیون نطقهای قبل از دستور را یکجا پخش میکند البته اینطور که قبلا اطلاع داشته ام، چند جلسه اصل خود جلسه را پخش میکند بعد یک شب دو شب هم نطقهای قبل از دستور را پشت سر هم پخش میکرد قبلا که من در جریان بودم اینطوری بود.
رمضانی- بستگی به نطقشان دارد نطق آقای باغانی و آقای کرمانی را با خود جلسه پخش کرد.
بجنوردی- نطق آقای ملک پور هم پخش نشد.
نایب رئیس- قبلا اینطور بود یعنی حدود چند هفته ای تا آنجا که من اطلاع دارم اینکار را میکردند ولی بهر جهت نطق قبل از دستور برادران و خواهران که اینجا صحبت میکنند جزو جلسه است، در موقعی که جلسه رسمیت دارد و حتماً اگر رادیو تلویزیون روی این زمینه حساسیت داشته باشند و بخواهند نطق قبل از دستور را پخش نکرده اند بهر جهت این را تذکراً عرض میکنم که توجه داشته باشند اگر تاکنون نطق قبل از دستور برادران و خواهران پخش نشده حتماً توجه داشته باشند و پخش بکنند.
یکی از نمایندگان- بنده اعتراض دارم. نطق قبل از دستور بنده هم پخش نشده.
نایب رئیس- خیلی خوب من از تلویزیون خواهش کردم که توجه کنند البته اگر نطق قبل از دستور برادران ، آقای ملکپور و آقای لاهوتی و آقای دیالمه را پخش نکرده اند ولی برنامه شان همان بوده است حالا اگر احیاناً از برادران و خواهران پخش نشده خواهش میکنم که نطق قبل از دستور را پخش بکنند ، نکته دیگر اینکه برادرمان عنوان کردند که حسین اردنی یک زمانی با ملت ایران خوب بود باید عرض کنیم که مطلقاً چنین چیزی نیست حسین اردنی وامثال او همه نوکر خان هستند یک روز بهشان میگویند بخندید میخندند، یک روز میگوید قیافه تانرا در هم بکشید میشکند یعنی میزبان سردمداران عرب الان کسی است که بفرمان اربابان امثال حسین اردنی همیشه بوده است چیزی که برای اینها مطرح است فقط زیستن و خوردن و لولیدن و بلعیدن است والا انسان وکرامت انسان و خلق قهرمان و مبارزه و شهادت و تلاش و حماسه برای اینها هیچوقت مطرح نبوده است .
حججی- بفرمائید سران عرب.
منشی- سران عربی که در اردن 0000
نایب رئیس- عرض کردم سردمداران که بهتر از سران است تذکر دیگری است که برادرمان آقای باغانی در مورد دومین سال درگذشت عالم مجاهد و فقیه عالیقدر مرحوم آیت الله غروی کاشانی داده اند و یک مقدار از مبارزات آن مرحوم را ذکر کرده اند که در قسمت آخرش متذکر شده اند برای شهدائی چون آیات عظام مرحوم غفاری و سعیدی مجلس ترحیم بپا کرد و در آن دوران اختناق برای شهدای عرب در جنگ شش روزه راهپیمائی نمود و مرجعیت قاطع رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی را در آن زمان اعلام و یک مقدار از تلاشهای مرحوم غروی را ایشان بیان کرده اند که این را هم خواستم بعنوان تذکر عرض بکنم.      تذکر دیگری است که آقای عباسی فرموده اند که به تلاشها و مساعی آقای دکتر چمران ارج نهاده بشود، البته این را باید عرض کنم هم آقای دکتر چمران و هم آقای خامنه ای که نماینده امام هستندو هم آقای بنی صدر و هم برادران رزمنده دیگری که در جبهه ها فعالیت دارند طبیعی است که اگر بخواهیم یکنفر یکنفر اسم ببریم درست نیست ولی چون نوشته ایشان بود بخاطر اینکه زخمی شده بودند باز من این تذکر را عرض کردم.
محمدرضا عباسی- علتش را بفرمائید.
نایب رئیس- عرض کردم بعلت زخمی شدن در جنگ ، ایشان گفتند که تقدیر بشود. تذکرات دیگری هم هست که بعداً میخوانیم. حالا برویم سر اصل دستور کار.
3- دنباله رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون ارشاد در خصوص طرح قانونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
نایب رئیس- مادة دوم از طرح تلویزیون مطرح است که اصل ماده هم قبلا تکثیر شد و در اختیار شما عزیزان قرار گرفت مطرح است آقای توکلی ماده دوم را بخوانید.
توکلی- بسم الله الرحمن الرحیم، ماده دوم طرح قانونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران :
مادة 2- نماینده هر یک از قوای سه گانه به ترتیب زیر تعیین میشود. نماینده قوه قضائیه به وسیله شورای عالی قضائی با اکثریت آراء.       نماینده قوة مقننه، داوطلبان واجد شرایط از مجلس یا به معرفی یکی از نمایندگان از خارج مجلس ظرف پنج روز پس از تصویب این قانون خود را به کمیسیون ارشاد معرفی و کمیسیون اسامی آنان را به مجلس تسلیم یک نفر با اکثریت مطلق آراء انتخاب میشود.       نماینده قوه مجریه بر اساس اصل 60 قانون اساسی، از طریق رئیس جمهور و نخست وزیر و اکثریت وزراء که یک رأی خواهند داشت به اتفاق آراء تعیین میشود.
تبصرة 1- مدت تعیین نمایندگان حداکثر 15 روز است.
تبصرة 2- چنانچه با انقضاء مدت مزبور اتفاق نظر به وجود نیامد باید با اکثریت آراء دو رأی از سه رأی فوق تعیین گردد.
تبصرة 3- هر یک از نمایندگان قوای سه گانه یک نفر واجد صلاحیت را به عنوان قائم مقام خویش تعیین مینماید.
تبصرة 4- چنانچه نماینده هر یک از قوا برخلاف خط مشی کلی مصوب عمل کند. قوه مربوطه او را عزل و تا 15 روز شخص واجد شرایط را تعیین مینماید.
یکی از نمایندگان- بنده تذکری دارم.
نایب رئیس- اجازه بفرمائید. عرض میشود از خود کمیسیون اگر یکی از برادران یا مخبر یا دیگری توضیحی در این زمینه دارند بفرمایند آقای فدائی بفرمائید. آقای غفاری شما جزو کمیسیون هستید؟ شما توضیح میدهید یا آقای فدائی (شبستری: مخبر باید توضیح بدهد) آقای شجونی مخبر کمیسیون هستند.
فدائی- بسم الله الرحمن الرحیم، آقای شجونی بمیل خودشان از کمیسیون ارشاد به کمیسیون دفاع رفته اند و جناب امامی کاشانی هم چون در مسافرت تشریف دارند روی این اصل این امر را بمن محول کرده اند که من این مطلب را خدمتتان عرض کنم قبل ازاین تعطیلات مجلس این مادة 2 در مجلس مطرح شد ولی برادران گفتند که چون 72 ساعت قبل از تشکیل مجلس بدست نمایندگان نرسیده این نمیتواند طرح بشود. و روی همین اصل هم ما در کمیسیونمان از برادرانی که پیشنهاداتی داشتند دعوت کردیم و همینطور پیشنهاداتشانرا مطرح کردیم، این پیشنهادات و مطالبی را که خودشان عنوان کردند و نظریه اعضای کمیسیون به این انجامید که این مادة 2 به شکل دیگری در مجلس مطرح بشود که چند روز قبل یعنی پریروز به هیأت رئیسه دادم و جناب آقای خوئینی ها فرمودند که ما این را دیگر نمیتوانیم از شما بپذیریم و الان مطلبی که باید به عرض برادران و خواهران برسانم این مطلبی که الان طرح مادة 2 با این مطالبی که ما از پیشنهادات و همچنین نظریات آقایان و نظریات اعضای کمیسیون تدوین کردیم ودر دستمان هست اختلافات زیادی با این دارد روی این اصل اگر اجازه بفرمائید برادران و خواهران 0000
نایب رئیس- جناب آقای فدائی دیروز هم آقای فردوسی پور مرقوم فرمودند که یک مادة جدید یعنی ساختمان جدیدی آن ماده دارد ولی من چون فکر میکنم قبلا تکثیر نشده و در اختیار آقایان قرار نگرفته است مضافاً باینکه این ماده الان دارد مرحله شور دومش را میگذراند الان روی آن بحث نفرمائید شما الان در زمینه همین مادة 2 که الان در اختیار آقایان هست و تکثیر شده روی این توضیح بدهید.

شجونی – بعنوان پیشنهاداصلاحی میتوانید000
فدائی- اگر پیشنهاداصلاحی باشد که من قبلا به ایشان عرض کردم که میشد تکثیر بشود وایشان ممانعت کردند.
نایب رئیس- پیشنهاد اصلاحی را پیشنهاددهندگان به کمیسیون میتوانند مطرح کنند که بعد نوبت آنها است ولی الان شما بعنوان منشی کمیسیون، که میگوئید مخبر ندارد باید روی همین ماده توضیح بفرمائید.
فدائی- پس روی همین مادة من همین توضیحاتی که باید عرض کنم در مورد این قسمت نماینده قوه قضائیه، قسمت آخرش با اکثریت مطلق آراء است که باید اصلاح بشود و همچنین در مورد نماینده قوه مقننه، اینجا به این صورت     «داوطلبان واجد شرایط مجلس یا به معرفی یکی از نمایندگان ا ز خارج ظرف مدت 5 روز پس از اعلام مجلس خود را به کمیسیون ارشاد00
نایب رئیس- جناب فدائی ببینید این مادة 2 ماده ای است که به تصویب کمیسیون یا به اکثریت کمیسوین رسیده است و آمده است به مجلس، همین ماده هم تکثیر شده و در اختیار برادران و خواهران گذاشته شده است شما هم الان بعنوان منشی کمیسیون باید این ماده را توضیح بدهید آن طرح جدیدتانرا که در مورد مادة 2 رویش بررسی کرده اید الان مطرح نیست بخاطر اینکه نه تکثیر شده و نه قرار بوده که چنین کاری بشود.
فدائی- چرا، قرار بوده است.
نایب رئیس- نه، قرار که نبود مگر اینکه پیشنهاددهندگان الان نظر اصلاحی داشته باشند این را مطرح میکنند والا شما بعنوان کسی که الان مدافع مصوب کمیسیون هست این را باید توضیح بفرمائید اگر هم توضیحی ندارید دیگر دوستانی که از کمیسیون توضیح دارند آنها بفرمایند.
فدائی- پس اجازه بفرمائید آقایان اول نظریاتشانرا بگویند بعد من توضیح میدهم.
نایب رئیس- آن بحث دیگری است که یک ماده جدید با یک قیافه جدید مطرح بشود.
مجتهد شبستری- آقای پرورش من تذکر دارم.
نایب رئیس- بفرمائید.
محمد مجتهد شبستری- تذکر بنده این است، اینطوریکه از مطالب آقای فدائی فهمیدم کمیسیون خواسته آن گزارش قبلی را پس بگیرد و بجای آن گزارش، یک گزارش دیگری را تسلیم هیأت رئیسه بکند و آن گزارش دیگر بیاید در مجلس، کمیسیون این کاررا میتوانسته است بکند سؤال بنده این است که چرا هیأت رئیسه این گزارش دوم یعنی گزارش نهائی را از کمیسیون نپذیرفته در صورتیکه میتوانسته بپذیرد، مسأله 72 ساعت را میتوانستید به این شکل حل کنید که یک روز یا یک جلسه این را به تأخیر بیندازید از لحاظ دردستور مجلس قرار گرفتن، این حق کمیسیون است که بتواند گزارش را تعویض بکند، تکمیل کند و بعد پس بگیرد.
فدائی- بله ، ما چنین کاری کردیم000
نایب رئیس- جناب آقای شبستری توجه داشته باشید، عرض من این بود که گفتم جناب آقای فردوسی پور دیروز یک چنین نامه کوچکی اینجا نوشته اند که یک چنین کاری شده الان بپذیرید در حالی که این از طرف کمیسیون به هیأت رئیسه مطلقاً نرسیده فقط نام شخصی ایشان بود و آن هم دیروز رسید یعنی دیروزی که بایستی این ماده 2 مطرح میشد به اعتبار کار وزارت آقای باهنر یک مقداری طول کشید ونشد همان دیروز نوشته بودند به هیأت رئیسه چنین نامه ای از طرف کمیسیون نرسیده آقای خوئینی ها بفرمائید.
موسوی خوئینی ها- عرض کنم که رئیس کمیسیون ارشاد در مسافرت بودند مخبر کمیسیون بدون اینکه د جلسه مشترک هیأت رئیسه و رؤسال کمیسیون تصویب بشود خودش از یک کمیسیونی به کمیسیون دیگر رفته در صورتیکه اینطور ی نیست که هر نماینده ای در هر کمیسیونی هر وقت خواست باشد و هر وقت خواست به یک کمیسیون دیگر برود، ایشان گفتند که آقای امامی نیستند آقای شجونی هم جابجا شدندو جایشان را عوض کردند گفتیم پس شما؟ گفت من منشی هستم گفتم که آقای فدائی، گفتند من منشی جلسه هستم گفتم که خوب چیزی که در دستور جلسه اعلام شده در دستور هفتگی بعد هم آنچه که در کمیسیون تصویب شده تکثیر شده ودر اختیار نمایندگان قرار گرفته و فردا هم بناست در مجلس مطرح بشود نهایت اینکه دیروز به دلایل خاصی که در مجلس بود فرصت نشد برای اینکه این طرح عنوان بشود گفتم با این ترتیب اگر شما میخواهید بجای همان چیزی که فردا در دستور هست اساساً گزارش کمیسیون را عوض کنید این نمیشود مگر اینکه بطور کلی ما آنرا بگیریم واین چیز جدید را که آوردیم بپذیریم واینرا تکثیر کنیم و بعد 72 ساعت دیگر مطرح بشود والا در مجلس بلافاصله میگویند نمیشود ده تا اشکال آئین نامه ای هم پیدا میکند و اساساً بحث بطور کلی عوض میشود و گفتم راهش اینست همین طرحی که شما دادید و تکثیر شده در اختیار نمایندگان هم هست به بحث گذاشته میشود آن پیشنهادهائی که آمده مطرح شده آن پیشنهادها در مجلس عنوان بشود و آنجا تصویب میکنند مسأله مهمی هم پیش نمیآید و من تصور میکنم حالا هم راهش همین است همین طرحی که الان در اختیار آقایان هست به بحث گذاشته بشود خود کمیسیون یا نمایندگان پیشنهادهای جدیدی که دادند اینجا مطرح کنند اگر تصویب شد خوب درست میشود دیگر اشکالی هم ندارد.
فدائی- جناب پرورش معذرت میخواهم این اختلافات زیادی دارد و به این صورت درآمد که ما به هیأت رئیسه یا مراجعه نکردیم و یا مراجعه ما به هیئت رئیسه به آن صورت صحیحی نبوده که از ما بپذیرند در صورتیکه0000
نایب رئیس- آقای فدائی اصلا چیزی به هیأت رئیسه نرسیده.
فدائی- آقای فردوسی پور نایب رئیس جلسه نوشتند و من هم بردم خدمت ایشان و میتوانست 72 ساعت قبل از این جلسه قرار بگیرد وایشان از ما نپذیرفتند000
نایب رئیس- بهر جهت چون چیزی از طرف کمیسیون به هیأت رئیسه نرسیده الان مطرح نیست . شما توضیحی دارید بفرمائید فقط خیلی فشرده بفرمائید جناب آقای فردوسی پور.
فردوسی پور- بسم الله الرحمن الرحیم، بعد از اینکه پیشنهادات زیادی راجع به مادة 2 آمد و روز یکشنبه و دوشنبه هم جلسه تشکیل نشد، روز دوشنبه ما جلسه کمیسیون را تشکیل دادیم اکثریت اعضاء بودند جناب آقای موسوی تعلل میکند که رئیس کمیسیون نبوده. رئیس نباشد نایب رئیس هست هر کمیسیونی دو تا نایب رئیس دارد و آقای شجونی هم در آن بخشنامه ای که شده بود هر کس میل دارد از کمیسیونی به کمیسیون دیگر منتقل بشود ایشان پیشنهاد داده بودند که به کمیسیون دفاع منتقل بشوند و کسانی که میل دارند به این کمیسیون بیایند آقای هراتی منتقل شده بودند به این کمیسیون و اکثریت ما داشتیم این ماده را بررسی کردیم، و نتیجه بررسیمان را طی نامه رسمی که من خودم به خط خودم نوشتم و ماده را اصلاح کردیم به هیأت رئیسه فرستادیم منتها هیأت رئیسه نامه ما را نپذیرفت و این نپذیرفتن مورد اعتراض است والان بنده بعنوان نایب رئیس کمیسیون از مجلس میخواهم که این اصلاحیه ما تکثیر بشود و 72 ساعت دیگر این بحث به تأخیر بیفتد تا کاملا مورد بررسی قرار بگیرد.
نایب رئیس- بله اجازه بفرمائید اولا آقای فردوسی پور دو نکته را اشاره فرمودند یکی اینکه آقای شجونی که مخبر کمیسیون هستند اگر میخواهند از کمیسیونی به کمیسیون دیگر بروند باید با نظر جلسه مشترک هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیونها باشد و آقای دکتر سامی هم همین تذکر را دادند ه بایستی با نظر جلسه ای باشد که از اعضای هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیونها تشکیل میشود این اشکال وارد است. مسأله دوم اینکه ، نامه ای که شما به هیأت رئیسه دادید به چه کسی دادید؟
فدائی- همان نامه ای است که الان آوردم خدمتتان.
نایب رئیس- الان.
فدائی- خیر سه روز قبل تاریخش مشخص است.
نایب رئیس- سه روز قبل به چه کسی دادید.
یکی از نمایندگان – به آقای موسوی دادند.
نایب رئیس- چنین چیزی نبوده.
فدائی- شما تشریف نداشتید آقای خوئینی ها در محل هیأت رئیسه بودند نبودن شما دلیل این نمیشود که هیأت رئیسه نبوده اند.
نایب رئیس- اجازه بدهید تکذیب نمیکنم ولی چنین نامه ای را من که چندین جلسه با برادران عزیز در هیأت رئیسه بودیم مطلقاً من ندیدم اگر بود مطرح میکردند.
فدائی- اگر جنابعالی تشریف نداشته باشید دلیل بر این نمیشود که ما کارمان را به هیأت رئیسه ارائه نکنیم.

نایب رئیس- خیلی خوب حالا بفرمائید بنشینید.
دکتر آیت- بنده اخطار دارم.
نایب رئیس- بفرمائید.
دکتر آیت- بسم الله الرحمن الرحیم. بر فرض که کمیسیون ارشاد چنین چیزی را هم به هیأت رئیسه داده باشد هیچ دلیل بر این نیست که هیأت رئیسه مطرح کند چون قبلا آنرا کمیسیون داده و دیگر نمیتواند پس بگیرد مطابق رویه ای هم که ما داشتیم کمیسیون چنین کاری را نمیتواند بکند در کمیسیون تحقیق هم گزارش را داده نتوانسته پس بگیرد بنابراین اصلا منتفی است.
شاهچراغی- جزو دستور جلسه دیروز هم بوده است.
نایب رئیس- به هر جهت همینطور که عرض کردم این مادة 2 که خوانده شد این دیروز جزو دستور جلسه بوده که به اعتبار اینکه کار وزارت آقای باهنر یک مقداری گسترده شد نرسیدیم به این ماده 2 و امروز جزو دستوراست و قبلا تکثیر شده از طرف کمیسیون ارشاد اگر کسی روی این ماده توضیح دارد البته قاعدتاً مخبرش باید توضیح بدهد اگر مخبر توضیح ندارد وارد برنامه بعد بشویم.
عبد خدائی- طبق مادة 92 اخطار دارم.
نایب رئیس- آقای عبد خدائی بفرمائید.
عبد خدائی- بسم الله الرحمن الرحیم، طبق مادة 92 آئین نامه قرار بر این است که ماده ای که به مجلس داده میشود نظریاتی ارائه میشود و این نظریات باید در شور اول خوانده بشود و به کمیسیون ارجاع بشود قبل از تعطیلات جلسه ای تشکیل یافت برای این ماده 2 و من هم در آن جلسه عنوان کردم که این بعنوان شور اول است چون مادة 2 رد شد قهراً این یک ماده جدیدی بود که به مجلس ارائه داده شد شور اولش قبل از تعطیلات برگزار شد پیشنهاداتی هم ارائه شد که دادند به هیأت رئیسه وهیأت رئیسه هم رد کرد به کمیسیون و آن پیشنهادات در دست مخبر کمیسیون هست ما در تاریخ 3/9/59 تشکیل جلسه دادیم پیشنهادات را رسیدگی کردیم تعدادی از آقایان آمدند روی پیشنهاداتشن بحث کردند و گفتگو کردند بعد با توجه به آن پیشنهادات ماده را تنظیم کردیم و بوسیله آقای فدائی به هیأت رئیسه ارائه دادیم که بعنوان شور دوم تکثیر بشود ودر اختیار نمایندگان محترم گذاشته بشود که متأسفانه نپذیرفتند من سؤالم اینست که چرا نپذیرفتند با اینکه مادة 92 اصلا ترتیب صحبت را اینطوری بیان میکند و ما روی آن مادة 2 که قبلا ارائه دادیم پیشنهادات را رسیدگی کردیم و آن پیشنهاداتی که درکمیسیون اکثریت آراء را آورده منظور داشتیم و لذا پیشنهاد میدهیم که این مادة 2 با آن اصلاحاتی که شده باید تکثیر شود و در اختیار نمایندگان گذاشته بشود و بعنوان شور دوم رویش بحث بشود.
معادیخواه- آقای پرورش راه حلی است که زمینه اختلافات را از بین میبرد.
نایب رئیس- بله جناب آقای عبد خدائی عرض میشود که مسأله اینجاست که این شور دومش است بدلیله اینکه کل مجموعة طرح که برنگشته یکی از موادش برگشته که آنهم برای اصلاح قسمتهائی از این مادة 2 والا اگر یک ماده واحده بود و برمیگشت وچیز تازه ای بود بله شور اول بود در حالتی که مجموعة طرح برنگشته فقط یکی از موادش آنهم برای تغییر و اصلاح برگشته شور اولش اینجا صحبت شده پیشنهاددهندگان نظراتشان را دادند برای شور دوم و با تغییر اصلاحاتی رفته به کمیسیون و الان مرحله شور دوم است و بنابراین اگر هم توضیحی داده نشده یعنی توضیحی روی این زمینه نیست ما وارد مرحله بعدی بشویم که پیشنهاددهندگان بایستی آنچه که نوشتند به کمیسیون و احیاناً تصویب نشده و یا بررسی نشده اینجا آنها را میتوانند رویش صحبت کنندو بررسی کنند.
رجائیان- آقای پرورش اینطور نیست مادة دوم رد شد و تصویب نشد منطق آقای عبد خدائی کاملا درست است.
نایب رئیس- مادة دوم رد شده منتها برای اصلاح جزئی نه برای این توجه داشته باشید مجموعة طرح برنگشته فقط یکی از موادش 000
رجائیان – مادة دوم تصویب نشد.
نایب رئیس- تصویب نشد برای چه رفت به کمیسیون برای اصلاحات و تغییرات برای شور دوم (رجائیان : این یک ماده جدید است و شور اول آن است در باره مسأله اینکه گفتند رد کردند به کمیسیون آقای خوئینی ها در این زمینه تذکری دارند.
موسوی خوئینی ها- کمیسیون ارشاد نتوانسته کارش را درست انجام بدهد و اینکه تکثیر شده و در اختیار مجلس گذاشته شده بخاطر اینست که روی آن بحث کنند و تا امروز به دلایل مختلف مجلس نتوانسته روی آن بحث کند و آقایان قبل از اینکه بحث بشود متوجه شده اند یک اشکالاتی دارد که باید اشکالاتش را رفع کنند. و حالا آقایان قبل از اینکه کم و کیف آن روشن شود میخواهند استفاده کنند و طرحشان را ارائه دهند در صورتی که ما حق نداریم این کار را بکنیم ولی باید از دستور جلسه خارج شود و از دستور جلسه خارج شدن را هم با وضع کمیسیون نمیتوانیم از دستور خارج کنیم.
نایب رئیس- خیلی روشن است همینطور که گفتند کمیسیون مجدداً این ماده دوم را یک تغییراتی درش داده و میخواهد که این تکثیر شده ماده دوم نادیده گرفته بشود و این قاعدتاً چون در دستور جلسه آمده امکانش نیست مگر اینکه خود مجلس بخواهد از دستور خارج بشود (معادیخواه: اگر اجازه بفرمائید این راه حل دارد) من فکر میکنم که اینکه الان در دستور جلسه است رویش بررسی بشود (معادیخواه: راه حل دارد) راه حلش چیست شما میخواهید چکار کنید پیشنهادتان چیست.
خلخالی- آقای پرورش توجه داشته باشید که لوایح زیادی است که ممکن است 50 ماده داشته باشد چرا وقت مجلس را اینقدر میگیرند.
نایب رئیس- بسیار خوب آقای معادیخواه شما فشرده بگوئید تا ما وارد دستور جلسه بشویم.
معادیخواه- در این طرح جدید همه طرح را که عوض نکردند فقط ماده دوم را عوض کردند این ماده دومی که مورد نظر آقایان است بعنوان پیشنهاد جدید خود اعضای کمیسیون خود همین ماده دوم قبل از اینکه نوبت بحث روی اصل ماده دوم بصورت اصلاح شده برسد نوبت بحث در باره این طرح مورد نظر بصورت پیشنهاد جدید است اگر این تصویب شد دیگر زمینة آن مسأله ماده 2 از بین میرود.
نایب رئیس- یعنی میگوئید اینکه هنوز تکثیر نشده.
معادیخواه- بعنوان پیشنهاد جدید.
نایب رئیس- نه آقا این تکثیر نشده و آقایان از آن اطلاع ندارند.
معادیخواه- بعنوان پیشنهاد جدید که کسی در کمیسیون مطرح کرده.
نایب رئیس- خیلی خوب، به هر جهت وارد دستور جلسه میشویم، مرحله بعد این است که پیشنهادشان در این ماده ایکه خوانده شد منظور نشده لطفاً دستشان را بلند کنند در ضمن پیشنهاد جدید نباشد پیشنهادهائی که به کمیسیون داده شده و میبینید که در اینجا نیست.
فدائی- اجازه میفرمائید پیشنهادات اصلاحی کمیسیون را بخوانم.
نایب رئیس- پیشنهاد حدید را یکی دیگر باید طرح کند از طرف کمیسیون آقای حسینی بفرمائید.
هراتی- اول از مخبر کمیسیون آقای شجونی سؤال کنید که آیا ایشان پیشنهاد داده اند یا خیر.
نایب رئیس- آقای حسینی شما پیشنهاد داده بودید؟
سید احمد حسینی- من پیشنهاد داده بودم و روز پنجشنبه هم که مادة 2 مطرح شد من پیشنهادم را گفتم وحتی مخالفین و موافقین هم رویش صحبت کردند. اما رأی گیری نشد و چون الان از ذهنها خارج شده بار دیگر من تکرار میکنم مخالفین و موافقین هم میتوانند رویش صحبت کنند عرض کنم که این تبصرة 2 گنگ است مربوط به کل ماده است یا مربوط به نمایندة قوه مجریه است برای اینکه تبصرة 2 میگوید چنانچه با انقضای مدت مزبور اتفاق نظر بوجود نیامد باید با اکثریت آراء دو رأی از سه رأی فوق تعیین گردد کدامش، ولی من پیشنهاد دادم اگر عبارت را اینگونه بگوئیم بهتر است چنانچه قوة مجریه یعنی ذکر کنیم و نام ببریم با انقضای مدت مزبور نتوانست با اتفاق
 
آراء نماینده تعیین نماید باید با اکثریت آراء تعیین گردد و جای تبصره را هم اگر عوض کنیم خیلی بهتر است یعنی تبصرة 1 را ببریم به 2 و 2 را بیآوریم به 1، این تبصره بلافاصله بشود مسأله حل میشود مسأله دوم مربوط است به تبصرة سه، هر یک از نمایندگان قوای سه گانه یک نفر واجد صلاحیت را بعنوان قائم مقام خویش تعیین مینماید. آیا واجب است اینکار را بکنیدو یا میتوانند اینکار را بکنند این اولین سؤال ما دوم اینکه قائم مقام آیا شرایط نماینده را باید داشته باشد، یا نباید داشته باشد. اگر باید داشته باشد با کلمه صلاحیت کافی نیست بلکه باید شرایط آنرا هم ذکر کنند و اگر قائم مقام جنبه تشریفاتی داشته باشد خوب این وجودش نباشد خیلی بهتر است، یکی هم (در نماینده قوه مجریه بر اساس اصل 60 قانون اساسی از طریق رئیس جمهور و نخست وزیر و اکثریت وزراء) در اصل 60 «اکثریت وزراء» نیست . «مطلق وزراء» است. در اینجا وزراء را آوردن لازم نیست همان وزیر ارشاد اسلامی یا ملی کافی است یعنی رئیس جمهور نخست وزیر و وزیر ارشاد. حالا اگر میخواهند اینطوری عمل بکنند. اینطوری باشد اکثریت وزراء یعنی چه، و برای چه هست و خوب این پیشنهاد جدیدی است.
نایب رئیس- آقای شجونی این پیشنهاد به کمیسیون رسیده بود.
شجونی- بله آقا منتها اینجا یکمقداری اضافه تر بوده و از پیشنهادشان هم دفاع نکردند و زیادتر صحبت کردند.
فدائی- خیلی خیلی زیادتر.
حسینی- زیادترش همان مسأله.
نایب رئیس- جناب آقای حسینی توضیح ندهید.
حسینی- اجازه بدهید زیادترش مربوط به وزراء هست.
نایب رئیس- شما فقط پیشنهادتان را مطرح کنید.
حسینی- همان است حالا اینرا میخواهید قبول نکنید.
توکلی- آقای موسوی شما درموافقت یا مخالفت میخواهید صحبت کنید؟
موسوی- مخالفت.
نایب رئیس- جناب آقای موسوی بفرمائید.
سید ابوالفضل موسوی تبریزی- بسم الله الرحمن الرحیم، اینکه اول آقای حسینی فرمودند که این تبصرة 2 مربوط به کدام اصل ماده است یا کدامیک از بندهای این ماده است؟ این مینماید که مربوط است به همان قوه مجریه برای اینکه در قوة مجریه اتفاق آراء ذکر شده است در اصل ماده آنجا نوشته که «نماینده قوه مجریه بر اساس اصل 60 قانون اساسی از طریق رئیس جمهور و نخست وزیر و اکثریت وزراء که یک رأی خواهند داشت به اتفاق آراء تعیین میشود تبصرة 2 در آنجا مال قوه قضائیه اکثریت آراء است مال قوه مقننه هم که به اکثریت آراء مطلق است یعنی مطلق اکثریت هست پس اتفاق آراء فقط مربوط به قوه مجریه است این تبصره برای نماینده قوه مجریه است و حکمش هم اینست که گاهی ممکن است کما اینکه در تعیین وزراء کابینه ما اینرا دیدیم که گاهگاه آقایانی که باید تعیین کنند به مشقت می افتند در تعیین یک نماینده هم اگر یک وقت اتفاق آراء نشد کمااینکه مظنون هم همین است که اتفاق آراء نخواهد شد، اگر اتفاق آراء نشد اقلا با اکثریت آراء که دو رأی از سه رأی است حاصل بشود این پس در واقع مکمل همان اتفاق آراء است و قرینه دارد که مربوط به آن است وخیلی هم فکر اساسی است اما راجع به تبصرة سوم، تبصرة سوم «هر یک از نمایندگان قوای سه گانه لازم است» این مینماید که لازم است ظاهرش اینست که نمایندگان قوای سه گانه در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه خودشان هستند یک قائم مقام هم باید داشته باشند اما قائم مقام چه وقت دخالت بکند و یا نکند این مطلب دیگری است خودش که از طرف قوه مجریه و قضائیه و مجلس انتخاب شده است یک قائم مقام هم حتماً داشته باشند تا بتواند وقتی که خودش امکان بررسی ندارد آن قائم مقام کارهایش را بکند ظاهرش هم اینست که متعین است برایش نه اینکه جایز است اینکار را بکند جایز هست نکند حتماً باید قائم مقام داشته باشد.
شجونی- یکی صلاحیت باید داشته باشد.
سید ابوالفضل موسوی تبریزی- تشخیص صلاحیتش مربوط به خودش است این حقی است که قانون به او داده در واقع دستش را باز گذاشته است که فردا اگر نماینده مجلس یا نماینده قوه قضائیه یا مجریه نتوانست یا مثلا عارضه ای برایش عارض شد آن قائم مقام کارهایش را بکند و تشخیص آنرا هم باید خودش بدهد عین نماینده ای است که مجلس انتخاب کرده.
منشی- آقای هراتی موافق هستید شما؟
هراتی- بله.
نایب رئیس- آقای هراتی بفرمائید.
موسوی تبریزی- حرف من تمام نشده بود.
نایب رئیس- بله وقتتان تمام شد ولی صحبتتان تمام نشد.
هراتی- بسم الله الرحمن الرحیم. تصورم بر این است اگر جناب پرورش اجازه بفرمایند خود کمیسیون با توجه به اصلاحاتی که پیشنهاد شده مطرح کند هم جلوی اطاله کلام گرفته میشود و هم یک سری بحثهای غیر مفید صورت نمیگیرد.
نایب رئیس- آقای هراتی اجازه بفرمائید. نامه ای به امضای 15 نفر از نمایندگان رسیده است باین شرح «که چون تغییراتی در مادة 2 ایجاد شده خواهشمند است از دستور مجلس خارج شده و مسکوت گذاشته شود» البته اگر طبق آئین نامه بخواهیم انجام بدهیم بایستی پیشنهاد دهنده توضیح بدهد روی پیشنهادش بعد مخالفی پنج دقیقه صحبت کند و بعد موافقی روی آن پیشنهاد صحبت کند، کفایت مذاکراتی برسد رأی بیاورد یا نیاورد. یعنی اینکار به این صورت عملی نیست اگر مجلس موافقتی بفرمایند و آن پیشنهاد جدید کمیسیون مطرح بشود منتها البته تکثیر نشده منتها اگر از دستور جلسه بخواهد خارج بشود آن پیشنهاد جدید را باید رأی بگیریم که قاعدتاً اینجا متنش را میخوانیم آقایان بنویسند و نگاه رویش بکنند و آن وارد دستور بشود البته اگر مجلس موافقت کرد.
هراتی- جناب پرورش سه نکته ای را که برادرمان آقای حسینی اشاره فرمودند عیناً دراصلاحیة جدید کمیسون مطرح شده یکی این مسذله را که فرمودند «چنانچه با انقضای مدت مزبور اتفاق نظر بوجود نیاید» این مشخص نشده در مورد کدام قوه است صحیح اش را خود کمیسیون اضافه کرده «در انتخاب نماینده قوه مجریه » در ترتیب تبصره ها که اشاره فرمودند ترتیب تبصره ها را هم کمیسیون تغییر داده موضوع بعد هم که در تبصرة سه ایشان فرمودند باز کمیسیون اصلاح کرده که «هر یک از نمایندگان قوای سه گانه یک نفر واجد صلاحیت را بعنوان قائم مقام خویش تعیین مینمایند تا در شرایط اضطراری بجای او در شورای سرپرستی شرکت نماید» بنابراین با توجه به اینکه شورا هم کمیسیون هم این مسائل را پذیرفته بنده با نظر ایشان موافق هستم.
دکتر روحانی- آقای پرورش این طرح نو باید خوانده شود.
نایب رئیس- آقای الویری تذکر دارید (الویری: بله) بفرمائید.
الویری- مادة 2 الان می بینید که شامل چند بخش هست آن اصلاحی هم که بعداً کمیسیون کرده با این چیزی که قبلا تکثیر شده فرق میکند، بیشتر مربوط به اواخر این ماده است من پیشنهاد میکنم آن قسمتهائی را که ما الان میتوانیم صحبت بکنیم بخش بخش بکنیم، فرض کنید در قسمت اول آن که راجع به نماینده قوه قضائیه است اینرا ما میتوانیم صحبت بکنیم یا در باره نماینده قوه مقننه، باز میتوانیم در مورد شیوه گزینش نماینده قوه مقننه صحبت بکنیم بعد اگر به آن اواخرش رسیدیم میرسیم به این بحث که چون این قبلا تکثیر نشده میتوانیم در دستور قرار بدهیم و صحبت بکنیم یا نه، بنابراین با توجه به صحبتی که آقای حسینی کردند من احساس میکنم اصولا جمع بندی کردن پیشنهادهائی به این صورت که مربوط به قسمتهای مختلف یک ماده است خیلی دشوار است پس خلاصه کلام پیشنهادم اینست که ما اینرا قسمت ، قسمت بکنیم و به ترتیب همینطور جلو برویم و رأی گیری کنیم تا به آخر.
نایب رئیس- اجازه بفرمائید طبق آئین نامه بایستی باز نفر دوم پینشهادش را بدهد یک مخالف حرف بزند و یک موافق و همینطور بترتیب من فکر میکنم که اینکار خیلی طول میکشد و بهیچ عنوان بازدهی ندارد اگر که قرار باشد این خواستة برادرانی که امضاء فرمودند از دستور کار مجلس خارج بشود ما دستور دیگری الان نداریم که در کار مجلس باشد و قاعدتاً مشکلی پیش میآید من از مجلس تقاضا میکنم موافقت بفرمایند برای اینکه ما بتوانیم به یک راه حل اصولی برسیم و ببینیم مطلب کمیسیون ارشاد چیست. یک ربع تنفس اعلام بشود.
یکی از نمایندگان – من تذکر آئین نامه ای دارم.

شجونی- آقای پرورش شما توجه نمیفرمائید.
نایب رئیس- اجازه بفرمائید. این اشکالی است که در کار کمیسیون بوده که الان کار پیشرفت نمیکند. (یکی از نمایندگان: طرح را بخوانید.) بخوانیم که نتیجه نمیدهد یعنی از یک طرف برادران میگویند آقا شما تاکنون نتوانستید یک لایحه را بیشتر تصویب کنید. درست هم هست مقررات آئیـن نامه هم هست با این همه لوایحی هم که از طرف دولت آمده است بخواهیم مقید بشویم باین مسایل واقعاً کاری از پیش نمیرود. یکی میگوید تذکر آئین نامه ای دارم و نمیشود از دستور خارج کرد یکی میگوید میشود از دستور خارج کرد پس اجازه بفرمائید یک ربع اعلام تنفس بکنیم و به یک راه حل نهائی برسیم فقط استدعای من از برادران و خواهران عزیز اینست که بعد از یک ربع تشریف بیاورند تا مسأله را بررسی کنیم.      (ساعت ده جلسه بعنوان تنفس تعطیل شد و مجدداً در ساعت ده و چهل دقیقه جلسه به ریاست آقای پرورش نایب رئیس تشکیل شد).
نایب رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم، جلسه با حضر 181 نفر رسمی است عرض میشود که ما این یک ربع تنفس را که دادیم برای این بود که احساس کردیم ممکن است یک مقدار زیادی وقت مجلس بگذرد به همان قیدهائی که معمولا هست وکار کمتر پیشرفت میکند این بود که چون عده- ای از آقایان خواسته بودند که یک ربع جمع بندی کلی بشود این بود که در این یک ربع با دوستان عزیزی که در کمیسیون ارشاد تشریف دارند یک جلسه ای تشکیل دادیم مطلبی که باید عرض کنم خواسته برادرانی که گفته بودند از دستور کار مجلس خارج بشود و مسکوت گذاشته بشود، طبق آئین نامه عملی نیست. و اگر قرار شد چیزی از دستور مجلس خارج بشود بایستی برای روز بعد جلسه تغییر کند تازه اگر رأی بیاورد ولی خود دوستان در کمیسیون ارشاد و همچنین هیأت رئیسه نظرشان این بود که همین مادة 2 که الان مطرح است مورد بحث قرار گیرد چون تغییر اساسی در آن زیاد داده نشده است نیست به طرح قبلی و همچنین با طرحی که بعد آنها میخواستند بدهند و هنوز تکثیر نشده بود این بود که قرار شد همین مادة 2 قسمت به قسمت به رأی گذاشته بشود . و هر قسمتی پیشنهاددهندگانی که در آن قسمت پیشنهاد داشتند آنها مطلبشان را مطرح کنند و بعد رأی گیری بکنیم. بنابراین ما این مادة 2 را که قسمت اولش خود مادة 2 است و بعد هم تبصره 4 دارد، این را قسمت به قسمت به رأی میگذاریم امیدوارم که همینطور که مه برادران و خواهران عزیز علاقه دارند که انشاءالله کار مجلس یک مقداری سریعتر جلو برود و با وجود این همه مشکلاتی که الان هست و لوایح زیادی که از طرف دولت آمده است و همچنین خودتان در کمیسونها طرحهای زیادی را دادید که بایستی انشاءالله با عنایت خداوندی اینجا مطرح بشود و با سرعت انجام بگیرد دیگر از مسائلی که احیاناً وقت جلسه و وقت مجلس را بگیرد خود برادران و خواهران همانطوریکه توجه داشتند باز این بار هم و برای بارهای دیگر هم توجه داشته باشند. بنابراین قسمت اول مادة 2 را مطرح میکنیم و آن این است:
مادة 2- نماینده هر یک از قوای سه گانه به ترتیب زیر تعیین میشود.      نماینده قوه قضائیه به وسیله شورای عالی قضائی با اکثریت آراء.        پیشنهاد دهندگان که احیاناً پیشنهادی به کمیسیون داده اند و پیشنهادشان مورد توجه قرار نگرفته است آنها الان میتوانند روی همین قسمت اگر مطلبی دارند مطرح بفرمایند و بعد هم مخالف و موافق صحبت کنند و رأی بگیریم. حالا اسمشان را به ترتیب بخوانید.
موحدی ساوجی- باید عین پیشنهاد قبلا خوانده بشود.
نایب رئیس- پیشنهاد دهنده ایکه روی این قسمت از مادة 2 پیشنهاد داده است لطفاً به وسیله مخبر کمیسیون اعلام بشود.
منشی- آقای هراتی بفرمائید.
نایب رئیس- آقای هراتی روی این قسمت توضیح میفرمائید (هراتی: بلی) متن پیشنهاد ایشان چیست؟
هراتی- چون بنده در کمیسیون بودم در داخل خود کمیسیون مطرح کردم و بصورت پیشنهاد کتبی نبود.
نایب رئیس- بفرمائید.
هراتی- بسم الله الرحمن الرحیم، معمول بر این است که نماینده قوه قضائیه000
نایب رئیس- آقای هراتی پیشنهاد کتبی دادید؟
هراتی- عرض کردم چون بنده عضو خود کمیسیون بودم به صورت کتبی نبود.
نایب رئیس- خیر، پیشنهاد کتبی قرار است در اینجا بررسی بشود.
هراتی- آیا عضو کمیسیون هم باید پیشنهاد کتبی بدهد؟
نایب رئیس- با این حال پیشنهاد کتبی اگر به کمیسیون داده اید میتوانید مطرح کنید. شما فرمودید دادم. آقای شجونی روی این قسمت کسی پیشنهاد کتبی داده است یا نه؟
شجونی- اول باید کسانی که پیشنهاد داده اند بلند شود تا ما چک کنیم ببینیم پیشنهاد داده اند یا نه؟ بعد مثل آقای هراتی یا دیگران که در قسمت اصلاحی بوده اند مسأله را بیان کنند. شما طبق روال عمل کنید.
منشی(الویری)- من پیشنهاد داده ام.
نایب رئیس- آقای الویری شما روی این قسمت پیشنهاد داده اید؟
منشی(الویری)- بلی. من برای همین قسمت پیشنهاد داده بودم که «با اکثریت مطلق آراء باشد».
نایب رئیس- پیشنهادشان هست؟
شجونی- بلی، درست است.
نایب رئیس- خوب، پس شما که چک کرده اید بفرمائید آقای الویری متن پیشنهادتان را بخوانید.
منشی(الویری)- اینجا که اشاره شده «اکثریت».
شجونی- کار هیأت رئیسه را هم باید بکنیم.
نایب رئیس- آقای شجونی. شما کار هیأت رئیسه را نمیکنید متأسفانه کمیسیون آنطور که باید و شاید کارش را انجام نداده است و علت این مشکلات هم همین است.
منشی(الویری)- ببینید اینجا که گفته است: «اکثریت آراء» توجه داشته باشید ممکن است فردی را در شورای عالی قضائی مطرح کنند بعد تعدادی رأی ممتنع بدهند تعدادی رأی مخالف و تعدادی هم رأی موافق بدهند. بنابراین ممکن است تعداد رأی موافق خیلی کم و تعداد رأی ممتنع زیاد باشد. این دلیل بر این است که این فرد مورد تأیید اکثریت قاطع شورای عالی قضائی نیست. فقط ممکن است مورد تأیید چهار نفر باشد ولی خود چهار نفر در مقابل آراء ممتنع و مخالف رقم قابل توجهی باشد با توجه به این مسأله من پیشنهاد دادم که اینها قید بشود با اکثریت مطلق آراء یعنی نصف باضافه یک، رأی موافق بدهند تا با قاطعیت بیشتری آن فرد انتخاب شده باشد.
نایب رئیس- اولین مخالف آقای سید حسین موسوی تبریزی هستند بفرمائید.
سید حسین موسوی تبریزی- بسم الله الرحمن الرحیم، این مسأله ایکه برادران آقای الویری فرمودند اگر نسبت به مجلس باشد مثلا خوب است ولی نسبت به شورای عالی قضائی این مطلبی نیست که خیلی مشکل پیش بیاورد. شورای عالی قضائی کلا پنج نفرند و این پنج نفر وقتی که میخواهند یک نماینده تعین کنند خیلی راحت است که پنج نفرشان در یک جلسه باشند و با اکثریت آراء پنج نفر که سه یا چهار نفر میشود تصویب بشود و ما باید در جائی «مطلق» را بیاوریم که عده زیاد باشد. من گمان میکنم مشکلی که به نظر آقای الویری آمده است این است که توجه نداشتند که عده آنها پنج نفر است. و وقتی که توجه کنند که عده آنها پنج نفر است این مشکل رفع میشود و «با اکثریت آراء» بهتر است که به جای خودش باشد احتیاجی هم به «مطلق» هم ندارد.
الویری- اگر سه نفر ممتنع باشد تکلیف چیست؟
سید حسین موسوی تبریزی- خوب یک جلسه دیگری تشکیل میدهند.
نایب رئیس- بحث نکنید یک موافق صحبت کند.
منشی- آقای آقامحمدی بفرمائید.
آقامحمدی- بسم الله الرحمن الرحیم. این که برادرمان آقای پورمیرغفاری فرمودند که اگر در مورد مجلس باشد عیب ندارد ولی در مورد قوه قضائیه فکر میکنم که روح اصل 175 همین باشد که سه قوه و این هم هست که همیشه نظرات یکی نمیشود. ولی باید بیشتر نظرات دخیل باشد همینطور که برادرمان آقای الویری بعنوان پیشنهاددهنده ذکر کردند ممکن است یک فردی مطرح بشود اما بعضی از آقایان نتوانند رد یا قبولش کنند یعنی دلیل خاصی بر روی آن نداشته باشند که بتوانند به او رأی منفی بدهند حالا اگر رأی ممتنع دادند و دو نفر از شورای عالی قضائی آمدند رأی مثبت

دادند یک نفر مخالف و دو نفر ممتنع طبیعی است که او فردی نیست که همه آنها با طیب خاطر بپذیرند . اما اگر بشود «اکثریت مطلق آراء» آن فردی هست که نزدیکتر است به آن پذیرش شورای عالی قضائی که مظهر قوه قضائیه کشور و جمهور اسلامی است. بنابراین من موافق هستم که اکثریت مطلق را اضافه بکنیم که آنها بگردند آن فردی را پیدا بکنند که اکثریت مطلقشان در باره او اتفاق نظر داشته باشند.
نایب رئیس- مخبر کمیسیون توضیحی ندارند؟
مخبر- خیر.
نایب رئیس- آقای دکتر تمدن شما توضیحی دارید بفرمائید.
دکتر تمدن- بسم الله الرحمن الرحیم، عرض کنم ما در این بند همینطور که تهیه شده است موافقیم و همین را کافی میدانیم. یعنی اکثریتی که منظور شده است. «نماینده قوه قضائیه بوسیله شورای عالی قضائی با اکثریت آراء».
موسوی خراسانی- دلیلش را بفرمائید.
دکتر تمدن- عرض کنم که من چون سخنگوی شورای عالی قضائی هستم مسأله ای از شورای عالی قضائی مطرح شده است و به من این نمایندگی داده شده است که به عرض نمایندگان محرتم برسانم که به همین کیفیت موافقت دارم.
یکی از نمایندگان – این دلیل منطقی نیست.
موسوی تبریزی- این جمله را با دلیل بگوئید.
نایب رئیس- آقا خواهش میکنم، استدعا میکنم. ایشان دارند توضیح میدهند . اجازه بفرمائید آقای دکتر تمدن شما دیگر توضیحی ندارید؟
دکتر تمدن- خیر.
نایب رئیس- حالا روی پیشنهادی که برادرمان آقای الویری دادند رأی میگیریم آقای الویری پیشنهادتان را یکمرتبه دیگر بخوانید.
منشی- قسمت اول مادة 2 به این صورت000
یکی از نمایندگان – اجازه بفرمائید توضیح بدهند.
نایب رئیس- توضیح نمیخواهد. من به مخبر کمیسیون عرض کردم توضیحی دارید؟ ایشان گفت خیر. آخر همه اعضای کمیسیون که نباید توضیح بدهند برادر عزیز میدانم مخبر کمیسیون باید نظر کمیسیون را منعکس کند.
شجونی- آقای پرورش بنا شده نایب رئیس کمیسیون آقای فردوسی پور توضیح میدهند.
خانم طالقانی- آقای پرورش آیا نمایندگان قوه های دیگری که در جلسه حضور پیدا میکنند میتوانند بدون دلیل و استدلال ، مطلبشان را بگویند؟
نایب رئیس- ولی ایشان میگویند نظر شورای عالی قضائی این بوده است. حالا نایب رئیس کمیسیون توضیحی دارند بفرمایند.
یکی از نمایندگان – آقای پرورش نظر باید مستدل باشد.
نایب رئیس- خیلی خوب آقا دیگر توضیحی ندهند نایب رئیس کمیسیون آقای فردوسی پور بفرمائید.
فردوسی پور- بسم الله الرحمن الرحیم. این قید «مطلق» را آقای دکتر صادقی و آقای الویری و چند نفر از برادرن به کمیسیون پیشنهاد داده بودند و آنجا مورد بررسی قرار گرفت با توجه به مطالبی که آقایان فرمودند و تکرار نمیکنم و توجه به اینکه شورای عالی قضائی پنج نفر هستند و همیشه امکان دارد که پنج نفر حاضر نباشند چهار نفر باشند یکی رأی ممتنع بدهد ویکی رأی مخالف و با دو رأی نماینده تعیین بشود لذا ما تصویب کردیم که «مطلق» را اینجا اضافه کنیم که همیشه نصف به علاوه یک به نماینده رأی بدهد.
نایب رئیس- یعنی همان پیشنهاد آقای الویری. خیلی خوب حالا اجازه بفرمائید برادران و خواهرانی که با پیشنهاد آقای الویری موافق هستند و دلائل مخالفان و موافقان را هم شنیده اید حالا متن پیشنهاد را هم یک مرتبه میخوانند که بتوانیم رأی بگیریم. نمایندگان محترم توجه بفرمایند که به چه چیز میخواهند رأی بدهند.
منشی- متن پیشنهاد به شرح زیر است :       «نماینده قوة قضائیه به وسیله شورای عالی قضائی با اکثریت مطلق آراء» . یعنی یک «مطلق» اضافه میشود.
نایب رئیس- کسانی که موافق با قید : «اکثریت مطلق آراء» هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. قسمت دوم را قرائت بفرمائید.
یکی از نمایندگان – من هم پیشنهاد داده ام.
نایب رئیس- دیگر رأی گرفته شد. چون رأی آورد دیگر بحثی نیست.
یکی از نمایندگان- در مورد متن اخطار دارم.
نایب رئیس- اگر روی این متن است که تصویب شده است دیگر اخطار ممکن نیست.
دانش- من هم پیشنهادی راجع به متن ماده داشتم.
نایب رئیس- گذشت آقا عرض کردم چند بار هم گفتم، پیشنهاددهندگان هیچکدام قیام نکردند.
منشی- آقای دانش گفته بودند واسمشان را هم نوشته بودم.
نایب رئیس- حالا دیگر رأی آورد.
منشی- برای کلمه: «مطلق» رأی آورد آقای پرورش اضافه کردن کلمه : «مطلق» تصویب شد.
نایب رئیس- آقای دانش شما اگر روی قسمت دیگرش نظر دارید بفرمائید.
غلامرضا دانش- عرض کنم که در ین مادة 2 نماینده هر یک از قوای سه گانه به ترتیب زیر من اینجا پیشنهاد کرده ام: «از خارج به ترتیب زیر» که نماینده هر یک از قوای سه گانه از خود قوه نباشد. فردی از خارج باشد که آن قوه او را انتخاب میکند. آقای پرورش اجازه بدهید توضیح عرض کنم. دلیل هم دارم.
نایب رئیس- بفرمائید آقا شما حق دارید پنج دقیقه صحبت کنید.
دانش- عرض کنم با توجه به اینکه ما در قوه مقننه یا قوه مجریه یا قوه قضائیه با گرفتاریهای زیادی که در انجام وظیفه و احساس تعهد در خود هر یک از این قوا است وجود دارد اگر بنا باشد شرکت در شورای سرپرستی و مسؤولیت صحیح اجرای برنامه ها را در شورای سرپرستی به عهده بگیرد از عهده برنخواهد آمد. بنابراین پیشنهاد من این است که نماینده هر یک از قوا از اعضای خارج از خودشان باشد.
نایب رئیس- یک مخالف صحبت کند.
منشی- آقای استکی.
نایب رئیس- آقای استکی لطفاً فشرده صحبت بفرمائید.
محلاتی- آقای پرورش شما توجه نمیفرمائدی من راجع به اصلش با توجه به قانون اساسی اخطار دارم.
نایب رئیس- یعنی در باره قسمت دیگرش شما نظر دارید؟
محلاتی- خیر اجازه بفرمائید، من به پیشنهاد آقای الویری رأی دادم. راجع به قانون اساسی اخطار دارم.
نایب رئیس- بفرمائید.
محلاتی- بسم الله الرحمن الرحیم، عرض کنم در این اصل 57 قانون اساسی تا اصل 61 در اینجا اعمال سه قوه ذکر شده است یعنی : اعمال قوه مقننه به وسیله مجس، اعمال قوه مجریه به وسیله رئیس جمهور و نخست وزیر و وزراء. اعمال قوه قضائیه از طریق محاکم. این با توجه به این چند اصلی که از اصل 57 تا اصل 61 ذکر شده است. که تفصیل آنرا نمیخوانم. در اینجا در قوه مجریه به این اصل 60 اعمال قوة مجریه از طریق رئیس جمهور و نخست وزیر و وزراء عمل شده است.
نایب رئیس- اعمال است جناب آقای محلاتی. اعمال قوه قضائیه است از طریق دادگستری نه مصوباتش.
محلاتی- اجازه بفرمائید ، عنایت بفرمائید، من عرضم تمام بشود. در اینجا به اعمال قوه مجریه استناد شده است اعمال قوه مقننه هم که از طریق مجلس شورای اسلامی است. ولی در مقام اعمال قوه قضائیه رفته اند سراغ اصل 157 که راجع به شورای عالی قضائی است که عالیترین مقام قضائی است. در مقام وظایف شورای عالی قضائی که قانون اساسی بیان میکند ایجاد تشکیلات لازم در دادگستری،‌ تهیه لوایح قضائی و استخدام قضات است. من این سؤال برایم مطرح است اگر بنا است به طریق اعمال قوا عمل بشود چطوراست که در دو مورد ذکر شده است ولی در یک مورد عالیترین مقام گرفته شده است؟ یعنی در قوه قضائیه. و اگر ملاک عالیترین مقام در همه جا است. این چه حسابی شده است که این تبعیض به وجود آمده است؟      این سؤال را من خواهش میکنم کمیسیون توضیح بدهند.
نایب رئیس- جناب آقای محلاتی اعمال غیر از تصویب است . مصوبات

قوه قضائیه بوسیله شورای عالی قضائی است، نه اعمال قوه قضائیه.
محلاتی- عرض میکنم این از وظایف شورای عالی قضائی خارج است.
نایب رئیس- اصل 175 در رسانه های گروهی (رادیو وتلویزیون) آزادی انتشارات و تبلیغات طبق موازین اسلامی باید تأمین شود. این رسانه ها زیر نظر مشترک قوای سه گانه قوه قضائیه (شورای عالی قضائی)000 اعمال نیست شورای عالی قضائی است. آقای استکی بفرمائید.
استکی- بسم الله الرحمن الرحیم ، اینکه آقای دانش میفرمایند که از خارج باشد این چیزی است که در قسمت دوم مدتها رویش بحث شد و یک قیدی است که تمام قسمتهای بعدی ماده را فلج میکند. ضمناً دلیلی که آوردند که اگر یک کسی یک شغلی داشته باشد نمیتواند به این کار برسد. آن مسأله دوشغلی بودن است و آن را باید حل کرد که یک کسی نتواند دو شغل داشته باشد. والا این اضافه کردن قید: «از خارج » با توجه به اینکه نوشته است: «نماینده هر یک از قوای سه گانه بترتیب زیر تعیین میشود» به نظر من لزومی ندارد.
منشی- آقای عرفانی بفرمائید.
نایب رئیس- آقای عرفانی بفرمائید.
عرفانی- اصولا انتخاب نماینده از قوه مقننه از داخل مجلس تعرض به آراء منتخبان است. چه انتصاب وزیر باشد و چه نماینده از طرف قوه مقننه. برای اینکه به این صورت مردم رأی داده اند که نمایندگانشان در مجلس از حقوق آنها دفاع کند.
نایب رئیس- قوه قضائیه را میفرمائید؟ یعنی آن قسمت که از خارج انتخاب کنند.
عرفانی- بلی، و لذا انتخاب اینگونه نمایندگان باید از خارج باشد.
نایب رئیس- بسیار خوب، این لفظ: «از خارج» را آقای دانش پیشنهاد کردند و مخالف و موافق صحبت کردند. برادران و خواهران عزیزی که موافق هستند که این لفظ : «از خارج» ذکر بشود قیام بفرمایند. (عده کمی برخاستند) رأی نیاورد و رد شد. حالا روی این قسمت باز اگر کسی پیشنهاد دیگری دارد بگوید.
خلخالی- متوجه نشدند که رأی بدهند.
نایب رئیس- جناب آقای خلخالی رد شد. یعنی دلائل را آقایان شنیدند و رأی ندادند. حالا اگر روی این قسمت باز پیشنهاد دهنده ای پیشنهاد جدید داده است جناب آقای شجونی لطف بفرمائید مطرح بفرمائید.
یکی از نمایندگان- باید اول توضیح داده شود بعد نمایندگان رأی بدهند .
نایب رئیس- آقای دانش توضیح دادند و مخالف صحبت کرد و موافق صحبت کرد. مجلس رأی نداد دیگر بعدش شما توضیح نخواهید. کسانی که روی این قسمت 00
سید حسین موسوی تبریزی- اخطار دارم.
نایب رئیس- آقای موسوی بفرمائید.
سید حسین موسوی تبریزی- این اشکال قانونیش در این است که این نماینده مجلس که میرود در رادیو و تلویزیون آیا باز نماینده است؟ یا کارمند رادیو و تلویزیون است؟ اگر کارمند است ، قانوناً درست نیست. و قانوناً غلط است اگر نماینده است این خلاف قانون است.
نایب رئیس- جناب آقای موسوی خیلی خوب حالا که بهر جهت رأی نیاورد بعلاوه در باره قوة مقننه هم هنوز بحث نشده. روی این قسمت پیشنهاد دیگری نیست؟
شجونی- پیشنهاد دیگری در بارة این قسمت نیست.
نایب رئیس- حالا ما باید یک رأی دیگر روی مادة 2 که خوانده شد بگیریم.
خلخالی- اخطار دارم.
نایب رئیس- برادر عزیز جناب آقای خلخالی ببینید ماده 2 و آن قسمت نمایندة قوه0000
خلخالی- تذکر آئین نامه ای دارم.
نایب رئیس- اگر روی این زمینه است ماده اش را بفرمائید.
خلخالی- ماده اش را الان برای شما عرض میکنم وکیل و نماینده مجلس از اول تا آخر باید جزو قوة مقننه باشد ولی کسی که به رادیو و تلویزیون میرود او جزو قوه مجریه خواهد شد و این بر خلاف خود قانون اساسی است . از خود مجلس نمیشود کسی در آنجا نماینده باشد. حرف ما همین است.
نایب رئیس- جناب آقای خلخالی این نه تذکر آئین نامه ای است و نه مربوط است به این دو قسمتی که بررسی شد. جناب آقای خلخالی این مربوط به قوة مقننه است و هنوز نرسیده ایم. این دو قسمتی را که خواندیم و رأی گرفتیم و کسی پیشنهاد رویش نداشته برای اینکه ببینیم این قسمتی که رأی گرفته شد کلا رأی بیاورد من آن را میخوانم توجه بفرمائید.
مادة 2- نماینده هر یک از قوای سه گانه به ترتیب زیر تعیین میشود:      نمایندة قوه قضائیه بوسیله شورای عالی قضائی با اکثریت مطلق آراء . کسانی که موافق هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند ) این قسمت تصویب شد (تکبیر نمایندگان) توجه بفرمائید قسمت بعد را میخوانم.     نماینده قوه مقننه : داوطلبان واجد شرایط از مجلس یا به معرفی یکی از نمایندگان از خارج مجلس ظرف پنج روز پس از تصویب این قانون خود را به کمیسیون ارشاد معرفی و کمیسیون اسامی آنان را به مجلس تسلیم، یک نفر با اکثریت مطلق آراء انتخاب میشود کسانی که پیشنهاد دادند روی این قسمت و این بند نظرشان را بفرمایند.
دیالمه- من پیشنهاد داده ام.
نایب رئیس- شما آقای دکتر دیالمه پیشنهاد کتبی داده اید؟
دیالمه – بله پیشنهاد کتبی داده ام.
نایب رئیس- پیشنهاد کتبی تان را بخوانید.
دکتر دیالمه- بسم الله الرحمن الرحیم، در قسمت مربوط به نماینده قوه مقننه ذکر شده است: «یکی از نمایندگان از خارج مجلس ظرف 5 روز پس از تصویب این قانون00» اگر توجه داشته باشید این قانون بعداً کلیت پیدا میکند و مربوط به دوره های بعدی هم هست. این قید: «ظرف پنج روز پس از تصویب این قانون» دیگر برای دوره های بعد الزامی نیست. لذا پیشنهاد کرده بودم که جمله این چنین تصحیح بشود: «یکی از نمایندگان از خارج ظرف پنج روز پس از اعلام مجلس» که در دوره های بعدی هم هر زمانی که مجلس اعلم کرد در آن زمان بیایند خودشان را به کمیسیون معرفی کنند. اگر بنویسیم «تصویب این قانون» فقط مربوط به دوره اول میشود و در دوره های بعدی این قانون دیگر کلیت ندارد.
نایب رئیس- یک مخالف صحبت کند.
منشی- آقای موحدی ساوجی.
نایب رئیس- آقای موحدی ساوجی شما مخالف هستید؟
موحدی ساوجی – من با بخشی از آن موافقم و با بخشی مخالف.
نایب رئیس- با پیشنهاد آقای دیالمه مخالف هستید؟
موحدی- من با این قسمت که حتماً از خارج باشد مخالفم.
نایب رئیس- برادرم پیشنهاد آقای دیالمه مطرح است با پیشنهاد آقای دیالمه هر کسی مخالف است بگوید.
منشی- پیشنهاد آقای دیالمه این است که : ظرف پنج روز پس از تصویب این قانون بشود: «ظرف پنج روز پس از اعلام مجلس» با این پیشنهاد کسی مخالف نیست؟
نایب رئیس- توجه بفرمائید آقایان00
کمالی نیا- پیشنهاد ایشان را کسی متوجه نشد.
نایب رئیس- ببینید آقا برای این است که برادران عزیز با هم صحبت میکنند پیشنهاد آقای دیالمه این بود که عبارت: «پس از تصویب این قانون» بشود: «پس از اعلام مجلس» آقای دکتر دیالمه پیشنهادتان را بخوانید.
دکتر دیالمه- داوطلبان واجد شرایط از مجلس یا به معرفی یکی از نمایندگان از خارج ظرف 5 روز پس از اعلام مجلس خود را به کمیسیون ارشاد000» یعنی «مجلس» بیاید بعد از جمله «پس از اعلام مجلس» توضیح بنده هم این بود که اگر ما بنویسیم «پس از تصویب این قانون» این فقط شامل دورة اول انتخابات میشود و برای دوره های بعدی این جمله دیگر صحیح نخواهد بود. بنابراین باید بنویسیم «پس از اعلام مجلس» که مجلس هر زمانی را که معین کرد این آقایان بیایند به کمیسیون ارشاد خودشان را معرفی کنند.
منشی- مخالف آقای حسینعلی رحمانی.
نایب رئیس- آقای رحمانی بفرمائید. آقایان توجه بفرمائید.
حسینعلی رحمانی- این نوع الفاظ بدون توجه به مصوبات قانون اساسی است اجرای مصوبات مجلس در قانون اساسی ترتیبی دارد «اصل یکصد و بیست و

سوم رئیس جمهور موظف است مصوبات مجلس یا نتیجة همه بررسی را پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به وی امضاء کند و برای اجراء در اختیار مسؤولان بگذارد.
نایب رئیس- بسیار خوب، موافق آقای سلامتیان بفرمائید.
دکتر سلامتیان- بسم الله الرحمن الرحیم. تصادفاً حرف خود آقای رحمانی هم در جهت تأیید پیشنهاد آقای دیالمه بود واقعیت امر این است که یک قانون برای اینکه بتواند قانونیت کامل پیدا بکند باید به شورای نگهبان برود و بعد از نظر موافق شورای نگهبان به رئیس جمهور داده بشود و بعد از امضاء رئیس جمهور ابلاغ بشود و بعد از گذراندن شرایط انتشار که هنوز مادة 10 قانون مدنی ما معتبر است آن وقت قانون لازم الاجرا میشود در آن زمان احتیاج به این خواهد داشت که مجلس برای تعیین نماینده خودش یک سیر زمانی معین بکند و بنابراین منطقی عبارت از این است که در هر دوره ای اعلام بشود، مجلس اول اعلام بکند، مهلتی بدهد به نمایندگان که چند روزی فکر بکنند و بعد کاندیداها و داوطلبهای خودشان را معرفی بکنند. با توجه به این نکته پس از تصویب مجلس اصلا در این طرح صحیح نیست و پیشنهاد آقای دیالمه دایر بر اینکه بگذاریم پس از اعلام مجلس منطقی و صحیح است و این بند را درستش میکند.
نایب رئیس- بسیار خوب، مخالف و موافق صحبت کرد حالا توجه بفرمائید که به چه عبارتی آقایان 0000 (غلامرضا دانش: بنده راجع به اصل این مسأله000) خیلی خوب حالا بعد اگر باز پیشنهادی روی این بند هست مجدداً میتوانید پیشنهاد بدهید حالا آن قسمتی را که آقای دکتر دیالمه صحبت کردند و همچنین موافق و مخالف صحبت کردند عبارت این هست «یکی از نمایندگان از خارج ظرف 5 روز پس از اعلام مجلس به کمیسیون ارشاد معرفی» همین است دیگر، یعنی کلمه «مجلس» که اول نوشته شده حذف شود و «پس از تصویب این قانون خود را» میشود «پس از اعلام مجلس به کمیسیون ارشاد».
کمالی نیا- پیشنهاد تجربی دارم.
نایب رئیس- حالا آن مسأله ای نیست «یکی از خارج از مجلس» مسأله ای نیست پس عبارت این است.
کمالی نیا- یک کلمه تکمیلی به آن اضافه کنید.
نایب رئیس- نمیشود «پس از تصویب این قانون خود را به کمیسیون ارشاد » میشود‌ «پس از اعلام مجلس به کمیسیون ارشاد».
منشی- کلمه «خود را » ندارد.
دیالمه- آقای پرورش (نایب رئیس) اجازه میدهید.
نایب رئیس- بفرمائید.
دیالمه – عین این جمله طرح بشود «یکی از نمایندگان از خارج ظرف 5 روز پس از اعلام مجلس خود را به کمیسیون ارشاد معرفی کنند».
روحانی- پس کلمه «مجلس» چه میشود؟
نایب رئیس- پس از تصویب این قانون میشود «پس از اعلام مجلس» خوب، برادران و خواهرانی که موافق هستند با این عبارت توجه بفرمایند «پس از تصویب این قانون خود را به کمیسیون ارشاد» اینطور اصلاح میشود «پس از اعلام مجلس، خود را به کمیسیون ارشاد» کسانی که موافقند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. کسانی که باز روی این قسمت پیشنهادی داشتند مطرح بفرمایند. آقای شرعی شما پیشنهادی داشتید؟ آقای شجونی متن پیشنهاد ایشان هست؟ (شجونی: بلی) آقای شرعی خودتان بفرمائید.
عبدالکریم شرعی- در این بند برای نمایندگانی که خودشان را به کمیسیون ارشاد معرفی نکردند یعنی اعلام آمادگی نکردند چیزی در نظر گرفته نشده است اینجا طوری عوض بشود که نمایندگان یا خودشان یا یک نماینده بتواند نماینده دیگر را هم معرفی بکند، اینجا ندارد که اگر یک نماینده- ای خودش نیامد شخص دیگری او را معرفی کرد000
نایب رئیس- متن پیشنهادیتان چیست؟ متن پیشنهادی را بخوانید.
شرعی- متن پیشنهادی من اینطور است . نماینده قوه مقننه ممکن است از اعضاء مجلس یا خارج مجلس باشند که ظرف 5 روز پس از اعلام مجلس خود یا یکی از نمایندگان او را به مجلس معرفی و با اکثریت مطلق آراء تعیین میشوند.
نایب رئیس- چه کسی مخالف است؟
منشی- آقای موسوی خراسانی (موافق) ، آقا محمدی (مخالف).
نایب رئیس- آقای آقامحمدی بفرمائید.
آقامحمدی- برادرمان میگویند که ما برویم کسی را معرفی بکنیم که او بیاید مثلا فلان مسؤولیت را بپذیرد، آن برادری که میخواهد مسؤولیت را بپذیرد یا صلاحیت را در خودش می بیند یا نمی بیند اگر صلاحیت  را می بیند و رودربایستی دارد ، این آدمی که اینقدر صاحب رودربایستی است به درد رادیو و تلویزیون نمیخورد. چون همه از او انتظار دارند و حتماً در رودربایستی به هر کسی نوبت میدهد. اگر کسی که وقتی احساس مسؤولیت کرد خودش میرود آنجا و مینویسد. پس این شخص به کار ما میآید و اصلا اینجور اساس را قرار دادن که افراد رویشان نمیآید صحیح نیست. مگر اینجا میخواهیم چه بکنیم؟ میخواهیم مسادل یک کشور را اداره بکنیم، میخواهیم یک خدمتی به کشور بکنیم، و هرکسی از عهده این کار برمیآید موظف است که برود. کسی که وظیفه دارد دیگر رودربایستی نمیتواند جلو وظیفه را بگیرد.
نایب رئیس- موافق؟
منشی – آقای موسوی خراسانی.
موسوی خراسانی- بسم الله الرحمن الرحیم، من با پیشنهاد جناب آقای شرعی موافقم از این جهت که دو راه برای کاندیدا شدن اینجا معرفی شده است . در حالیکه بایستی سه راه باشد. یکی اینکه داوطلبان واجد شرایط از مجلس خودشان را معرفی کنند و یکی اینکه به معرفی یکی از نمایندگان خارج از مجلس در حالیکه ممکن است کسانی در داخل مجلس باشند که این افراد داوطلب نیستند ولیکن دیگران میخواهند این آقایان را معرفی کنند و اینکه جناب آقای آقامحمدی فرمودند که: «کسی که صلاحیت دارد باید خودش را معرفی بکند» گاهی آن شخص احساس مسؤولیت میکند که اینجا باشد بهتر است، در صورتی که اگر دیگران پیشنهاد بکنند میفهمند که نه، آنجا اگر برود بهتر است بنابراین من با این پیشنهاد موافقم.
نایب رئیس- جناب آقای شجونی لطفاً متن پیشنهادشان را بخوانید. آقایان توجه بفرمایند و ببینید متن عبارت پیشنهادشان چیست؟
عبدالکریم شرعی- ضمناً این «ممکن است» را بکنید «میتواند از داخل یا خارج مجلس باشد» حالا آن فرقی نمیکند «نماینده قوه مقننه میتواند از داخل یا خارج مجلس باشد که ظرف 5 روز پس از اعلام مجلس خود یا یکی از نمایندگان او را به مجلس معرفی و با اکثریت مطلق آراء تعیین میشود.
نایب رئیس- بلی، پس اینطور است «خود یا یکی از نمایندگان» یعنی یا خودش، خودش را کاندیدا بکند یا یکی از نمایندگان او را از خارج کاندید بکند.
موسوی خراسانی- آقای پرورش (نایب رئیس) «از مجلس» کاندیدا بکند .
یکی از نمایندگان  متن قبلی را بخوانید.
نایب رئیس- متن را بخوانید.
شجونی- متن همین است که ایشان خواندند و تشریف آوردند به کمیسیون و مورد بررسی قرار گرفت در کمیسیون عین دلایلی که آقای آقامحمدی آوردند بیان شد و پیشنهاد ایشان رد شد.
نایب رئیس- متن را بخوانید ، آقایان میخواهند به متن رأی بدهند، الان خودشان متن را تغییر میدهند. اول «ممکن است» بوده است ولی حالا میگویند به «میتواند» اصلاح بشود.
شجونی- کاملا درست است. «نماینده قوه مقننه ممکن است از اعضاء مجلس یا خارج از مجلس باشد» (در پیشنهاد ایشان «ممکن است » دارد) که ظرف 5 روز خود یا یکی از نمایندگان او را به مجلس معرفی و با اکثریت مطلق آراء تعیین میشود. این عین عبارت است که خواندم . (موسوی خراسانی: متن خوب نیست ولی اصل عبارت خوب است) ولی با دلایلی که آقای آقامحمدی آوردند کمیسیون با همین دلیل پیشنهاد ایشان را رد کرد.
نایب رئیس- عبارتی را که ایشان میخواهند این است : «خود یا یکی از نمایندگان او را » کسانی که موافق با این نظر هستند قیام بکنند (عده کمی برخاستند) دو رأی آورد، خود آقای شرعی هم نیم- خیز شدند بنابراین این پیشنهاد رد شد. پیشنهاد دیگری اگر روی این قسمت است بدهید (غلامرضا دانش: من پیشنهاد دارم( آقای دانش در این قسمت به کمیسیون پیشنهاد شده است؟
غلامرضا دانش- به رئیس کمیسیون مراجعه کردم و پیشنهاد را دادم.

نایب رئیس- یعنی روی این زمینه متنی از طرف شما بعنوان پیشنهاد به کمیسیون داده شده است یا نه؟
دانش- عرض میکنم به رئیس کمیسیون پیشنهادم را دادم و قرار شد روز یکشنبه به کمیسیون بروم (شجونی: آقای دانش اینطور که میگوئید نیست) . پس اجازه بدهید توضیح بدهم.
نایب رئیس- آقای شجونی بفرمائید.
شجونی- آقای دانش صحیح میفرمایند. پیشنهادی را به آقای امامی داده اند (رئیس کمیسیون) که متأسفانه داخل اوراق ما نیست.
غلامرضا دانش- اجازه بدهید کاملترش بکنم.
نایب رئیس- الان پیشنهاد شما نیست.
غلامرضا دانش- خیلی خوب، به این ترتیب من پیشنهادم را داده ام.
نایب رئیس- آقای شجونی پس به رئیس کمیسیون پیشنهادشان را داده اند؟
موسوی خوئینی ها- بلی، قبول میکنیم. آقای دانش راست میگویند.
نایب رئیس- بلی میدانیم که راست میگویند منتها آقای امامی (رئیس کمیسیون) میباید پیشنهادشان را به کمیسیون میدادند که نداده اند. آقای دانش بفرمائید.
دانش- در اصل این مسأله که داوطلبان واجد شرایط خودشان یا از خارج افرادی که معرفی میشوند این افراد به کمیسیون معرفی میشوند و کمیسیون اینها را به مجلس پیشنهاد میکند با توجه به این همه کارها و گرفتاریهائی که هنوز مجلس شروع نکرده دارد. من پیشنهاد میکنم که به این شکل صحبح نیست که احتمالاً 20 نفر داوطلب هستند که اینها نمایندگی از طرف قوه مقننه داشته باشند و در شورای سرپرستی باشند. صرفاً اگر این 20نفر به کمیسیون ارشاد معرفی بشوند آنها هم بدون بررسی و رسیدگی و تشخص صلاحیت اسامی شان را به مجلس بدهند و مجلس اگر بخواهد روی این 20 نفر یا 30 نفر بررسی بکند و بعد نظر بدهد بجائی نمیرسد، همینطور هم که نمیتواند رأی بدهد. لذا اینجا پیشنهادم را در دو قسمت است اینکه افرادی که برای نمایندگی ، از طرف قوه مقننه کاندید میشوند از دو کانال معرفی بشوند یا 15 نفر از نمایندگان این فرد را معرفی بکنند یا اینکه خود کمیسیون ارشاد آن 15 نفر از نمایندگان فردی را معرفی میکنند این فرد به کمیسیون ارشاد میرود آنها بررسی و رسیدگی میکنند بدون اینه تصویب آنها ملاک باشد. این فرد به مجلس میآید و کمیسیون ارشاد هم بررسیها و تحقیقات خودش را کرده و گزارش میکند در نتیجه مجلس، روی این فرد رأی میدهد یا اینکه خود کمیسیون ارشاد فرد یا افرادی که خودشان داوطلب اند با دیگران معرفی میکنند بررسی میکنند اگر صلاحیتش را تصویب کردند باز فردی خواهد بود که مثل 15 نفر نماینده ای را که معرفی کردند به مجلس میآید و مطرح میشود و گزارش میکنند آنوقت یکی از این دو نفر حالا ممکن است 5 نفر یا 10 فر باشند منتهی فردی در مجلس برای رأی گیری مطرح میشود که یا 15 نفر نماینده صلاحیتش را تأیید کرده اند و کمیسیون ارشاد بررسی کرده و بررسی خودش را گزارش داده است با اینکه کمیسیون ارشاد افرادی که مراجعه کردند یا داوطلب بودند بررسی کرده تصویب کرده صلاحیتش را و در مجلس هم روی آن نظرخواهی میشود. بنابراین اگر به این شکل عمل بکنیم زودتر و سریعتر میتوانیم فردی را انتخاب بکنیم که نسبتاً صلاحیتش هم مطمئن تر است.
نایب رئیس- متن پیشنهادتان را بفرمائید. برادران و خواهران عزیز توجه داشته باشند وقتی پیشنهادی را مطرح میکنند، کسی روی توضیح رأی نمیدهد چون هنگام توضیح دادن خیلی لغات میتواند جابجا بشود «ممکن است » میتواند «میتواند» بشود و حال اینکه در متن وقتی قرار بشود ممکن است و میتواند ذکر بشود خیلی ممکن است معنی اش فرق بکند. از این جهت متن پیشنهادی را مطرح بفرمائید اگر روی آن متن نیاز به توضیح است قاعدتاً توضیح میدهیم. حالا متن را بخوانید پس آقایان روی متن توجه داشته باشید.
غلامرضا دانش- «نماینده قوه مقننه با معرفی 15 نفر از نمایندگان در نظر گرفته میشود نامبرده به کمیسیون ارشاد جهت بررسی صلاحیت معرفی پس از 10 روز به مجلس جهت انتخاب پیشنهاد میشود و همچنین کمیسیون ارشاد خود میتواند افراد واجد صلاحیت را بررسی و پس از تصویب به مجلس جهت انتخاب معرفی نماید».
نایب رئیس- پیشنهادتان را لطف بفرمائید.
منشی- آقای حائری زاده مخالف هستید؟
حائری زاده – خیر، موافقم.
نایب رئیس- مخالف صحبت بکند.
منشی- آقای موسوی تبریزی (مخالف) بفرمائید.
ابوالفضل موسوی تبریزی- بسم الله الرحمن الرحیم، اینکه جناب آقای دانش میفرمایند ما کانال معرفی نماینده قوه مقننه را عوض بکنیم فکر میکنم یک مقدار (البته نظر من این است) جسارت به احترام مقدس مجلس است. شما نمایندگان مردم هستید بعد مردم، این اختیار را به شما دادند . دوباره 15 نفر بیایند قیمومیت برای مجلس بکنند. کمیسیون ارشاد هم یک قیمومیت دیگر بعد دوباره برگردد ، بهتر همان است که آزاد بگذارید. شما نمایندگان مردم هستید، شما برگزیدگان مردم هستید، منتخبین مردم اید، صلاحیت به آن معنی که میگوئید به اصطلاح «حکم الامثال فی مایجوز و فی ما لا یجوز واحد» است. صلاحیت به آن معنی که تخصص در امور رادیو تلویزیون بگوئید انصاف مطلب این است که هیچکدام از آقایان نماینده ندارند. صلاحیت اخلاقی آنها تقریباً حکم الامثلا یکی است شما این کانال عمومی را ، کانال ملت را که منتخبان مردم هستید در اختیار خودشان بگذارید یعنی مجلس کسی را به کمیسیون معرفی بکند یا از خارج مجلس کسی را به کمیسیون معرفی بکند بعد که کمیسیون اسامی آنها را آورد و به مجلس داد، مجلس در اختیار آنها و در رد آنها اختیار داشته باشد. اندر، اندر به اصطلاح چند تا تو در تو این کار را نکنید شما نماینده مجلس هستید. بگذارید اسامی را به کمیسیون بدهید. کمیسیون اسامی را برای شما بیاورد آن وقت شما خودتان انتخاب بکنید و فکر نمیکنم بهتر از این راه عادلانه داشته باشیم.
منشی- آقای حائری زاده «مواقق».
نایب رئیس- آقای حائری زاده بفرمائید.
حائری زاده- بسم الله الرحمن الرحیم، در مورد این که به جای یکنفر که در خود اصل ماده است که یکی از نمایندگان آن فرد را معرفی بکند پیشنهاد آقای دانش مزیتی که دارد این است که محکمتر میشود و 15 نفر آن کاندیدا را معرفی میکنند خود کمیسیون ارشاد آن قسمت را من باز رویش حرف دارم چون در خود ماده است به معرفی یکی از نمایندگان، در پیشنهاد ایشان 15 نفر نماینده یک نفر کاندیدا را معرفی میکنند این خیلی مشخص تر و بهتر است و با فکر بیشتری کار خواهد شد و آن کاندیدا معرفی میشود در مورد اینکه بررسی صلاحیت از طرف کمیسیون ارشاد باشد، کمیسیون ارشاد نشان داد آنچه که حتی در صورتجلسه 57 آمده است همه پیشنهادها را نتوانست بیاورد‌، این ماده را نتوانست کامل بیاورد. حتی خود این ماده ها را نسبت به طرح اول ردیفش را عوض کرد. این بود که کمیسیون ارشاد را در این مورد خیلی ناتوان می بینم واین درست نیست ولی معرفی آن قسمت با 15 نفر را موافقم وخیلی جالب هم هست.
نایب رئیس- توجه بفرمائید. برادران وخواهران عزیز متن پیشنهادی برادرمان آقای دانش را میخوانم. هر کس موافق است رأی بدهد.
فردوسی پور- توضیح دارم.
نایب رئیس- شما روی پیشنهاد ایشان توضیح دارید؟
فردوسی پور- بلی.
نایب رئیس- کمیسیون ارشاد بفرمائید خواهش میکنم جناب آقای فردوسی پور.
فردوسی پور- بسم الله الرحمن الرحیم، پیشنهاد جناب آقای دانش جزء سری پیشنهادهائی بود که در شور اول به آقای امامی داده شده بود و در کمیسیون هم مورد بررسی قرار گرفت. یکی از مسائلی که اینجا خیلی مهم است و جناب آقای حائری زاده توجه نکردند این نکته را هم باید بگویم: اولین طرحی که در مجلس مطرح میشود و اولین تجربه ای که مجلس میآموزد روی کمیسیون ارشاد است معلوم نبود کمیسیون دیگری هم اگر طرح چند ماده ای به این مجلس میآورد بهتر از این بود ما خودمان این کارها را نکردیم مجلس هم تجربه نداشت و لذا این مسائل پیش میآید و این دلیل بر ناتوانی کمیسیون نیست. ثانیاً مسأله ای که اینجا مهم است این است که ما اگر بخواهیم صلاحیت افراد را مشخص کنیم. آیا هیأت رئیسه این کار را بکند یا کمیسیون ارشاد بکند یا کمیسیون ویژه ای باشد بعنوان 15 نفر از مجلس، این خودش دامنه پیدا میکند و ممکن است تا مدتها ما نتوانیم نماینده ای را انتخاب کنیم بنابراین بعد از مشورت و رد و بدل نظرها ما به این نتیجه رسیدیم که صرفاً کمیسیون

ارشاد یک کاتب و یک منشی است . امامی افراد را طرف 5 روز مینویسد و بعد لیست کامل را بدون اظهار نظر که چه کسی واجد صلاحیت است و چه کسی صلاحیت ندارد اظهار نظر نمیکند اسامی را به مجلس ارائه میدهد و مجلس است که باید در باره اینها تحقیق و بررسی بکندو صلاحیت را تشخیص بدهد همانطوریکه برادرمان آقای موسوی فرمودند به نظر ما این عادلانه – ترین راه آمد که تشخیص صلاحیت را به مجلس واگذار کنیم. والا اگر بنا باشد اسم 20 نفر را به کمیسیون بدهند و کمیسیون 10 تا را به مجلس بدهد و 10 را هم رد کند. آن 10 نفر حق دارنددر مجلس بیایند و از ما توضیح بخواهند و ما مدتها پرونده های این آقایان را بررسی کنیم. مثل کمیسیون تحقیق و بگوئیم به این دلیل شما واجد صلاحیت نبودید و بعد چه داعی داریم که آبروی 10 نفری را که رد  شده اند در جامعه مان ببریم. بنابراین به مجلس واگذار میشود و مجلس صلاحیت افراد را بررسی میکند و بعد از بین افرادی که اسم نوشتند انتخاب میشوند و دیگر مورد سؤال هم قرار نمیگیرد و آبروی کسی هم برده نشده است پس بنابراین صرفاً کمیسیون ارشاد داوطلبان مجلس را اسم مینویسد. کسانی که از خارج داوطلبان اند یک یا دو نفر معرف از مجلس داشته باشند اسم مینویسد سپس لیست کامل را بعد از 5 روز به مجلس ارائه میدهد در نتیجه آقایان بررسی میکنند همچنانکه در باره وزراء بررسی میکنند و رأی میدهند در باره این آقایان هم رأی میدهند این بهترین راه از نظر کمیسیون بوده است.
نایب رئیس- بسیار خوب، پس خواهران و برادران عزیز توجه دارند متن پیشنهادی جناب آقای دانش را من میخوانم هر کس که موافق هست رأی میدهد.
یکی از نمایندگان – جزء به جزء رأی بگیرید.
نایب رئیس- نمیشود چون یک پیشنهاد است و در یک بخش بود و جزء به جزء نمیشود آقایان توجه بفرمائید متن پیشنهاد ایشان را من میخوانم اگر خواستید رأی میدهید.
حائری زاده- پیشنهاد دو قسمت است آقای پرورش.
نایب رئیس- 3 قسمت است. ولی یک پیشنهاد است: «نماینده قوه مقننه با معرفی 15 نفر از نمایندگان در نظر گرفته میشود نامبرده به کمیسیون ارشاد جهت بررسی صلاحیت معرفی و پس از 10 روز به مجلس جهت انتخاب پیشنهاد میشود و همچنین کمیسیون ارشاد خود میتواند افراد واجد صلاحیت را بررسی و پس از تصویب به مجلس جهت انتخاب معرفی نماید.» این متن پیشنهاد ایشان است. خواهران و برادران عزیز که موافق هستند با این متن پیشنهادی قیام بکنند (تعداد کمی برخاستند) رأی نیاورد.      خوب ، افراد دیگری که روی این قسمت باز نظر پیشنهادی داشند بگویند (دکترآیت: پیشنهاد دارم) آقای آیت لطفاً متن پیشنهادی را اول بخوانید.
آیت- متن پیشنهادی من این بود که نماینده ای که جزو شورای سرپرستی میشود حتماً نماینده مجلس باشد مفهومش این است (حتماً پیش آقای شجونی هست) به چند دلیل من خواستم به خصوص راجع به این مسأله صحبت بکنم به خصوص با تذکری که آقای موسوی دادند و گفتند که این خلاف قانون اساسی است. در حالیکه اصولا عین قانون اساسی است. در مجالس گذشته هم وقتی که بنا بود چیزی را مجلس نظارت کند، مثلا مثل نظارت بر نشر اسکناس، که من فکر میکنم حالا این جمله معترضه است، این هنوز به اعتبار خودش باقی است. مجلس، دو نفر نمانیده انتخاب میکرد از اعضای خود مجلس، که بروند آنجا و نظارت کنند بر نشر اسکناس، یا در نفت یا در صنایع که اخیراً بحث شد بنابراین این شغل جدیدی حساب نمیشود وقتیکه در قانون اساسی است که مجلس ، باید نظارت بکند، قوة مقننه باید نظارت بکند حتماً مفهومش این است که آن فرد باید عضو مجلس باشد نه خارج از مجلس. برای اینکه آن میشود قوه مجریه، قوة مجریه را ما انتخاب میکنیم، ما رأی اعتماد میدهیم ولی او نمیتواند نظارت بکند از طرف ما به اصطلاح ، در شورای سرپرستی ، این است که من معتقدم که اصولا خود به خود مطابق قانون اساسی ، آن فرد باید عضو مقننه باشد، دلیلش هم این است در میان نمایندگان است با نمایندگان سر و کار دارد، نمایندگان میتوانند از او سؤال کنند بازخواست کنند که حقوق مجلس را رعایت کرده باشد، ولی اگر بخواهد خارج از مجلس باشد، اولا اینجور که در این طرح پیش بینی شده است که هر یک نماینده میتواند یک نفر را انتخاب بکند دویست و خرده ای نماینده داریم دویست و خرده ای نفر اگر بیشتر انتخاب نشود به کمیسیون ارشاد پیشنهاد میشود و کمیسیون ارشاد هم برایش بسیار مشکل است، شناخت افراد خارج، اصو.لا برای یک نفر مشخص است برای دیگران مشخص نیست. به هر صورت پیشنهاد من باز هم تأکید میکنم آن فرد باید نماینده مجلس باشد مغایرتی هم با اصل 141 ندارد برای اینکه شغل جدیدی نیست ، در مجالس سابق هم گفتم در موارد متعدد سابقه داشته است در همین مجلس هم من معتقدم هم اکنون هم آن قوانین سابق به اعتبار خودش باقی است ما باید مثلا نماینده ای برای اسکناس انتخاب بکنیم، نماینده برای صنایع انتخاب بکنیم و چه بسا نماینده ای برای جاهای دیگر، از خود مجلس انتخاب بکنیم و این هم که گفته میشود نمایندگان مجلس کار زیادی دارند، این هم نمیتواند این را رد بکند، برای اینکه نمایندگان مجلس در کمیسیونها هستند و این هم مثل یک کمیسیون میماند که نماینده مجلس کار خودش را انجام بدهد.
نایب رئیس- مخالف صحبت بکند.
منشی- اسمی را میخوانم تا مخالف و موافق معلوم شود. آقای موسوی جهان آبادی شما موافقید یا مخالف؟
موسوی جهان آبادی خراسانی- موافقم.
حائری زاده – متن را نخواندند.
نایب رئیس- آقای شجونی متن پیشنهادی آقای دکتر آیت را لطفاً بخوانید، آقایان موافقین و مخالفین هم توجه داشته باشند.
شجونی – ایشان در حدود 6 پیشنهاد داده اند.
نایب رئیس- آقای شجونی آن مطلبی را که توضیح دادند و میخواستند مطرح بشود بخوانید.
شجونی- بسیار خوب ، «مجلس شورای اسلامی دو نفر از نمایندگان را به عنوان نماینده این قوه انتخاب مینماید.» البته ایشان دلایلی را که الان میفرمایند اگرهم به کمیسیون رفته است و فرموده اند بنده اطلاع ندارم ولی عین همین دلیلشان را در خارج از مجلس هم آوردند چون بنده عرض کردم که وقتی نماینده از اینجا میرود دیگر نماینده مجلس نیست ایشان فرمودند  اینجا هستند. ما گفتیم که این پیشنهاد امام بوده است و یک مسأله استثنائی است. از نظر ولایت فقیه ودیگر مسائل ، بهر حال کمیسیون این پیشنهاد را رد کرد (یکی از نمایندگان: متن بوده است).
دکتر آیت- متن نبوده است یک قسمتش رد شده بود و یک قسمتش باقیمانده است.
نایب رئیس- پس آن متن را به آقای آیت بدهید چون میخواهیم رأی بگیریم متن را بنویسید بدهید.
حائری زاده- آقای پرورش ، متن اینجا است این یکی از آن مواردی است که کمیسیون ارشاد میبایست تکثیر میکرده است و نکرده است، من 10 بار گفتم در حالیکه قبول نکرده است.
نایب رئیس- مخالف چه کسی است؟
منشی- آقای قره باغ.
نایب رئیس- بفر مائید، جناب آقای قره باغ.
قره باغ- بسم الله الرحمن الرحیم، عرض میشود که بالاخره کار، کار اجرائی است. فردا ممکن است مجلس، نظر بدهد کسانی که از طرف مجلس، یا دولت یا شورای عالی قضائی نماینگی دارند این فرد هم مثل کارمند دولت محسوب میشود، چون کارمند دولت محسوب میشود نمیتواند داخل مجلس باشد، این از یک جهت، از جهت دیگر ممکن است کسانی باشند از خارج مجلس، تخصصشان از خود نمایندگان بیشتر باشد یعنی از خارج از مجلس کسانی باشند که نماینده نیستند ولی در این کار تخصصشان بیشتر است لذا قید اینکه باید از داخل مجلس باشد، این شرط غیر لازم است و گاهی مضر است چون فردا ممکن است یک قانون باشد که عیناً از بین خود نمایندگان نتواند باشد، باید خارج از مجلس باشد. چون الان فعلا روشن نیست که آیا کسی که از طرف مجلس میرود میتوند با حفظ سمت نمایندگی در آنجا کار بکند یا باید از سمتش استعفا بدهد؟ پس این قید نه فقط مفید نیست بلکه گاهی مضر میشود و به دلیل اینکه از خارج مجلس، ممکن است متخصصین و کاردان بهتری باشد و مضر است به این جهت که ممکن است فردا نمایندگان اشکال بکنند که این فرد نمیتواند این سمت را حفظ بکند.
نایب رئیس- موافق صحبت بکند.

منشی- آقای موسوی خراسانی.
موسوی خراسانی- بسم الله الرحمن الرحیم، من با پیشنهاد جناب آقای آیت موافقم و دلایلی را هم که ایشان آوردند دلایل کافی بود آن چه را که جناب آقای قره باغی نقض فرمودند که اگر چنانچه آنجا باشد کارمند دولت است، این اول بحث است که آیا نماینده مجلس است در آنجا با کارمند دولت؟ بنابراین اگر نماینده مجلس در آنجا باشد کارمند دولت نخواهد بود و نظارت میکند و در شورای سرپرستی هم شرکت میکند و عضویت دارد، هیچ منافاتی هم ندارد.
اعظم طالقانی- آقای پرورش ! شما با جمله آقای قره باغ مخالفت میکنید؟
نایب رئیس- چون ثبت نام نکردیم یک خرده مشکل است ، بهر جهت ایشان توضیح دادند.
اعظم طالقانی – خلاف قانون اساسی است.
نایب رئیس- بسیار خوب،‌اجازه بفرمائید آن را نایب رئیس کمیسیون الان توضیح میدهند منتهی توضیح ایشان اگر کافی نبوده است ارتباطی ندارد. آقای فردوسی پور توضیح بدهید.
فردوسی پور- توضیحی ندارم.
نایب رئیس- بسیار خوب، ایشان توضیحی ندارند، توجه بفرمائید . پیشنهاد آقای آیت باین صورت است.        پیشنهاد میشود که نماینده قوه مقننه در شورای سرپرستی از نمایندگان مجلس باشد نمایندگانی که با این پیشنهاد موافق هستند قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) رد شد.
خلخالی- لازم نیست اصلا نماینده مجلس باشد و این موضوع رد شد.
نایب رئیس- ما روی همین قسمتش رأی گرفتیم که لازم نیست حتماً از نمایندگان باشد. آقای آیت پیشنهادشان این بود که لازم است ، یعنی تقریباً مفهوم این است که حتماً از نمایندگان باشد، حالا پیشنهاد دیگری اگر روی این قسمت هست بفرمائید (تاج گردون: من پیشنهاد دارم) آقای تاجگردون بفرمائید آقای شجونی ایشان پیشنهاد کتبی داده اند؟
شجونی- بلی، پیشنهاد  داده اند بگذارید خودشان توضیح بدهند.
نایب رئیس- آقای تاج گردون بفرمائید.
تاج گردون - من در پیشنهادم اینجور گفته بودم اینکه نماینده این هیأت از مجلس باشد، این حذف بشودو در آنجائی که به کمیسیون ارشاد معرفی میشود چون ما صلاحیت این افراد را نمیدانیم و عملا هم دیدیم با وجود اینکه مردم به خیلی از افراد رأی دادند آمدند اینجا، بعداً صلاحیتشان مورد اینکه مردم به خیلی از افراد رأی دادند  آمدند اینجا، بعداً صلاحیتشان مورد تأیید قرار نگرفت و مدتی از وقت مجلس را هم گرفته است من معتقدم که کمیسیون ارشاد مسؤولیت را بعهده بگیرد، صلاحیت افراد را بررسی بکندو بعد به مجلس در ظرف پنج روز اعلام بکند.
چند تن از نمایندگان – این که رد شد.
نایب رئیس- این بحث شد و رد شد، آقای شجونی این پیشنهاد برادرمان آقای تاجگردون تکرار است. چون این پیشنهاد رد شد.
تاجگردون- این پیشنهاد را دانش داده بودند و پانزده نفر را در آن گنجانده بودند من معتقدم000
نایب رئیس- بلی قریباً همین مفهوم بود ولی این پیشنهاد رد شد. حالا اگر کسی پیشنهادی کتبی روی این قسمت داده است مطرح بفرماید، کسی دیگر پیشنهادی نداده است؟ (اظهاری نشد) خیلی خوب، پس اصل را یعنی خود این بند را میخوانم یک مرتبه توجه بفرمائید.
ابوالفضل موسوی- آقای پرورش اصل این ماده را میخواهید رأی بگیرید باید طبق آئین نامه موافق و مخالف صحبت کند.
نایب رئیس- نه ما روی کلیاتش موافق و مخالف داریم یعنی مجموع را وقتی بند، بند رأی گرفتیم موافق و مخالف بعدی روی مجموع نظر میدهد اینطور اشکال ندارد.
سلامتیان- اجازه میفرمائید؟
نایب رئیس- بلی آقای سلامتیان بفرمائید.
سلامتیان- این بند، بندی که شما میفرمائید، اشکالی پیدا میکند . من در مورد بند سوم این ماده ، قسمت سومش ، میخواهم بعنوان مخالف صحبت کنم، با قسمت سومش هم مخالفم، نه با مجموع ماده با توجه به این سأله من فکر نمیکنم راجع به این دو بند موافق و مخالفی لازم بود صحبت بشود، نظر مجلس هم عملا اینجور بود کسی هم اعتراض نکرد. اما در مورد قسمت سوم آن ، راجع به کلیات مادة بحث دیگری است. قسمت سوم اگر جدا به بحث گذاشته بشود .
نایب رئیس- قسمت سوم یعنی همان قوه مجریه؟
سلامتیان- در مورد نماینده قوه مجریه ، بموجب اصل شصت گفته شده است. بخصص من برای همین میگویم که این رویه غلطی نشود که در قسمت سوم حق بنده را حذف بکند.
نایب رئیس- نه، شما در قسمت سوم، آن پیشنهادی را که دادید، مثل بنده صحبت میکنید، اگر پیشنهادی به کمیسیون تسلیم کرده اید اگر پیشنهادی نداده اید بعد روی مجموع شما حق دارید بعنوان مخالف که صحبت کنید د ر آنجائی که بعنوان مخالف صحبت میفرمائید آن قسمتی که مورد نظرتان هست یعنی قسمت سوم آنجا مخالف بفرمائید.
سلامتیان- ببخشید آقای پرورش.
سلامتیان – آقای موسوی بفرمایند اینجا که دو تا اصفهانی با همدیگر طرف شده اند، اینجوری نیست. ببینید یک رویه ای نشود که الان ما بند به بند را داریم صحبت میکنیم و عملا از حق موافق و مخالف صحبت کردن راجع به خود آن بند میگذریم در مورد بند سوم هم این رویه بشود.
نایب رئیس- جناب آقای سلامتیان شما مادة 96 را ببینید مادة 96 میگوید بعنوان شور آخر در کلیات 15 دقیقه نظرات خود را نسبت به لایحه یا طرح اظهار نمایند.
سلامتیان- این مربوط به کل لایحه است نه مربوط به جزء.
نایب رئیس- پس بنابراین روی بند، بندش ما همینطور که الان داریم عمل میکنیم طبق آئین نامه روی پیشنهادات تسلیم شده بحث میکنیم، بعد  طبیعی است وقتی که روی کلیات میخواهند نظر موافق و مخالف بدهند آنجا حق دارید حرفتان را بزنید. تازه اگر اسم نوشته باشید. یعنی توجه بفرمائید برای کلیات این ماده اگر قرار شد که رأی بگیریم که باید رأی بگیریم کسانی حق دارند حرف بزنند که قبلا اسم نوشته باشند، یعنی بعنوان مخالف و موافق، اگر اسم مرقوم فرمودید صحبت میکنید.
سلامتیان – یک دقیقه اجازه بفرمائید و خیلی من را می بخشید، من نمیخواهم بهیچوجه جنبة گرفتن وقت مجلس هم بشود به نظر من این قسمت مربوط به قوة مقننه هم امروز تصویب میشود و وقت داریم اما مسأله عبارت از این است که یک روش منطقی اگر داریم ماده به ماده را اول میگفتیم پیشنهاد ات ترمیمیش میآمد.
شجونی- آقای پرورش! ایشان که نه پیشنهادکتبی دارند و نه به عنوان موافق و مخالف نام نوشته اند چه میگویند و در بارة این بند میگویند من مخالفم در بارة کدام بند ایشان موافق بوده اند؟
فؤاد کریمی- طبق آئین نامه حق حرف زدن ندارد.
نایب رئیس- حالا شما توضیح دیگری دارید؟
سلامتیان- آقای فؤاد کریمی ریاست جلسه را دارد. من می نشینم اگر ریاست جلسه با آقای فؤاد کریمی نیست اجازه بدهید عرضم را ادامه بدهم.
فؤاد کریمی- خلاف آئین نامه است.
نایب رئیس- آقا اجازه بفرمائید صحبتشان را بکنند. (مجید انصاری: اخطار آئین نامه ای دارم) خیلی خوب حالا اخطار که تو اخطار نمیشود دیگر ایشان دارند اخطار میدهند، بعد از اخطار ایشان، شما اخطارتان را بفرمائید.
سلامتیان- عرضم به حضورتان ، بنده مسأله ای در مورد آئین نامه مجلس میگویم، صریحاً گفته شده که در مورد مواد بعد از اینکه پیشنهادات ترمیمی گفته شد موافق و مخالف هر ماده ای صحبت میکنند و بعداً رأی گرفته میشود شما ماده ای را تقسیم کردید به سه قمست و قسمت به قسمتش را میگوئید پیشنهادات ترمیمیش را میپذیریم بعد به رأی میگذاریم بدون اینکه موافق و مخالف صحبت بکنند. بعد میگوئید کل ماده را به رأی میگذاریم، نتیجه اش عبارت از این مشود در یک ماده ای دو قسمتش را بنده به عنوان مخالف صحبت نکردم کسی دیگر هم صحبت نکرده، تصویب شده ، یک قسمتش مانده وقتی دو قمستش تصویب شده یک قسمتش مانده، آن قسمت آخر را نمیشود در کلیات ماده با آن مخالفت کرد من مسأله ام این است.
نایب رئیس- این اشکال در آئین نامه هست جناب سلامتیان.

سلامتیان – بگذارید من عرضم را تمام بکنم.
نایب رئیس- بلی، خواهش میکنم بفرمائید.
سلامتیان – اگر بخواهیم روال آئین نامه را رعایت بکنیم در مورد بند به بند هم باید موافق و مخالف صحبت بکنند. در مورد بند اول عملا راجع به شورای عالی قضائی موافق و مخالفی نبود. در مورد بند دوم هم من اینجور از مجلس برداشت دارم مشکلی ایجاد نمیکند موافق و مخالفی نیست. اما این رافع قسمت سوم نخواهد شد . فقط عرض من این است.
نایب رئیس- جناب سلامتیان درمادة 96 ذکر میکند در کلیات یعنی مجموعة ماده وقتی بند، بندش تصویب شد پیداست که طبق اصل 104 هم که اگر فرض کنید یک طرحی باشد یا لایحه ای باشد که 10 ماده داشته باشد باید این ماده را یعنی تک تک بند بند را رأی بگیریم بعد هم مجموع را رأی بگیریم در کلیات اگر موافق و مخالف خواستند صحبت میکنند و موافق و مخالف هم طبق اسمی که نوشته اند. حالا اگر تا الان سنت را نمیدانم گاهی اینطور بوده گاهی اینطور نبوده، آئین- نامه جدید یک اصلاحاتی شده است لی در آئین نامه گذشته نه، احتیاجی نیست چون طبق آئین – نامه گذشته احتیاجی نیست این دیگر بستگی دارد به موافقت مجلس اگر تو بند بند هم مجموعه و کلش را بخواهیم رأی بگیریم موافق و مخالف صحبت  کند حرفی نیست. طبیعی است این دیگر با نظر خود مجلس است. آقای توکلی بفرمائید.
مجید انصاری- نوبت من مقدم بود.
توکلی- آقای انصاری چون نوبت نوشتن دست من است، من این توضیح را بدهم فکر کنم، مسأله حل بشود. اگر بخاطرتان باشد در مورد مادة 2 به اینجا که رسیدیم مجلس گفت چون نهائی که قبلا اسم نوشته بودند زیاد تکرار شده یک اسم نویسی از تمام داوطلبین کردیم ، قرعه کشی شد ، ده نفر از توی قرعه درآوردیم . این افرادی که اسمشان اینجا درآمده این ده نفر آقایان میخواهند در مورد مادة 2 بعنوان مخالف یا موافق صحبت کنند، ممکن است یکی با یک قسمت موافق باشد با یک قسمتش مخالف باشد. روال همیشگی هم تا الان همینجور بوده ، منهم تا الان آئین نامه را اینطوری فکر میکردم که الان بحث روی مواد است. مخالف و موافق، با هر جایش موافق باشد و با هر جایش مخالف میتواند حرف بزند. آن که آقای پرورش میفرمایند کلیات، بعد از تمم شدن مواد، حق با آقای سلامتیان است ، بعد از تمام شدن مواد باید در مورد کلیاتش رأی گرفت.
نایب رئیس- خیر آقا اینطور نیست.
سید حسین موسوی پور میرغفاری- اخطار دارم.
نایب رئیس- جناب آقای موسوی بفرمائید.
سید حسین موسوی پورمیرغفاری- آقای سلامتیان که این حرف را میزنند. این ماده دوم را شور دوم نمیدانند، اگر شور دوم نمیدانید حق با شماست. تازه در ماده ،ماده در شور دوم نباید صحبت بشود در کلیات باید صحبت بشود. اگر شور دوم است که همه قبول دارند شور دوم است ، در شور دوم مخالف، موافق صحبت نباید بکند طبق مادة 95 فقط پیشنهاد جدید باید بدهند پیشنهاد جدیدی که داده و کمیسیون قبول نکرده است. آن پیشنهاد دهنده صحبت میکند و مخالف وموافق پیشنهاد دهنده صحبت میکند، حالا من مادة 95 را بخوانم.
نایب رئیس- بخوانید خواهش میکنم.
سید حسین موسوی پورمیرغفاری- مادة 95- در شور دوم گزارش کمیسیون در خصوص لوایح و طرحهای قانونی در مجلس قرائت و نسبت به هر یک از مواد آن جداگانه مذاکره و اخذ رأی به عمل خواهد آمد. در شور دوم پیشنهاد تازه قبول نمیشود ولی پیشنهادهائی که در شور اول و در مهلت مقرر بعد از آن به کمیسیون داده شود و مورد توجه و تصویب کمیسیون واقع نشده ممکن است مجدداً از طرف پیشنهاد دهنده تقدیم شود، (توی پرانتز چیزی هست که مربوط نیست.) در این صورت پیشنهاد دهنده یا یی از پیشنهاد دهندگان در مورد پیشنهاد جمعی میتواند مدت 5 دقیقه توضیح دهند و پس از اظهار نظر یک مخالف و یک نفر موافق راجع به آن پیشنهاد و در صورت لزوم توضیحات مخبر، وزیریا معاون او نسبت به پیشنهاد مذکور اخذ رأی بعمل آید اعم از اینکه دولت پیشنهاد مجلس را پذیرفته یا قبول نکرده باشد و در صورت تأیید لایحه و یا طرح تصویب میشود. آنوقت بعد مادة 96 هم در رابطه با 000
نایب رئیس- شما آقای سلامتیان به کدام قسمت مادة 9 استناد میکنید؟
سلامتیان- عرض کنم به حضورتان بنده به تفسیری و عملی که آقای هاشمی در تمام مدت این طرح با استناد به همین سطر دوم مادة 95 که در شور دوم گزارش کمیسیون در خصوص لوایح و طرحهای قانونی در مجلس قرائت و نسبت به هر یک از مواد آن جداگانه مذاکره و اخذ رأی خواهد شد میکنم. آقای هاشمی در تمام مور مواد قبلی بعد از اینکه پیشنهادات ترمیمی داده شد اجازه دادند موافق و مخالف صحبت کردند و بعضی از موارد به کفایت مذاکرات رسید و بعد رأی گرفتند. صورت مذاکرات مجلس هم گواه بر این عمل است.
نایب رئیس- ببینید شما به استناد عملی که انجام شده 0000
سلامتیان- آقای هاشمی سه روز است غیبت کرده اند ، سنتهای خویشان را ما ترک نکنیم.
نایب رئیس- بلی؟
سلامتیان – آقای هاشمی سه روز است مسافرت هستند سنتهای خویشان را اقلا پیروی کنید.
نایب رئیس- من قبول دارم، اگر شما به آئین نامه استناد مکنید که آئین نامه این است که اجازه نمیدهد یعنی سکوت کرده است. اینکه میفرمائید یک سنت حسنه ای آقای هاشمی گذاشته اند و میخواهید سوی این سنت حسنه عمل شود. اگر مجلس موافقت داشته باشد اشکال ندارد که شما حرتان را بزنید .
یکی از نمایندگان – آئین نامه همین را میگوید.
یکی از نمایندگان- اینکه موافق و مخالف صحبت کنند، مذاکراه که معنی دیگری ندارد.
نایب رئیس- به هر جهت حاال نوبت بند سوم برسد. فعلا آقا توجه بفرمائید در قسمت دوم که باز کسی صحبت ندارد. آقای فردوسی پور شما توضیحی ندارید؟
فردوسی پور- توضیح من این است که پیشنهادی که آقای سلامتیان دارند استفاده ای که از آئین- نامه میشود همین است، عمل مجلس هم بر همین بود. اول پیشنهادها بررسی میشد و رأی گیری میشدو شما در این نماینده قوه قضائیه این کار را نکردید باید موافق ومخالف نسبت به این بند هم صحبت میکرد، بعد رأی گیری میکردید ، حالا ممکن است در آن مورد اصلا مخالفی نداشتیم، اما در این بند که نماینده قوه مقننه است. الان شما میتوانید اعلام کنید مخالف وموافق صحبت کند بعد رأی بگیرید مسأله حل میشود.
نایب رئیس- میتوانیم که طبق آئین نامه 00
فردوسی پور- آئین نامه هم همین است. مذاکره دارد در شور000
نایب رئیس- کلیات خود ماده را میگوید، منتها چون آقای هاشمی میکردند و مجلس هم موافق بودند .
فردوسی پور- اتفاقاً روز اول000
نایب رئیس- کلیات را میگوید. اگر استنادی به آئین نامه میفرمائید در مادة 96 چنین چیزی نیست.
فردوسی پور- روزی که این طرح در اینجا مطرح شد من خودم از آئین نامه آنچه که استفاده کردم همین است که الان شما میفرمائید. به آقای هاشمی تذکر دادم ایشان این ماده را خواندند و فرمودند اینطور نیست.
نایب رئیس- حالا که من مخالف نیستم اگر مجلس 000
فردوسی پور- مادة 95 این است که در شور دوم گزارش کمیسیون در خصوص لوایح و طرحهای قانونی در مجلس قرائت ونسبت به هر یک از مواد آن جداگانه مذاکرة و اخذ رأی میشود.
نایب رئیس- کلیات.
فردوسی پور- کلیات نه، نسبت به هر یک 000
نایب رئیس- خیلی خوب،‌حالا این قسمت دوم که الان کسی مخالف نیست و روی پیشنهادات بحث شد و قسمت دوم را آنطوری که اصلاح شد یک مقداری پیشنهاد دهندگان مطالبشان را گفتند، آن مقدار که رأی آورد من بند دوم را میخوانم توجه بفرمائید.
بند 2- نمایندة قوه مقننه داوطلبان واجد شرایط از مجلس یا به معرفی یکی از نمایندگان از خارج ظرف 5 روز پس از اعلام مجلس خود را به کمیسیون ارشاد معرفی و کمیسیون اسامی آنان  را به مجلس تسلیم، یک نفر با اکثریت مطلق

انتخاب میشود.       برادران و خواهرانی که موافق هستند با این قسمت و بندی که خوانده شد قیام بفرمایند. (اکثر برخاستند) تصویب شد. ) (تکبیر نمایندگان).
4- پایان جلسه.
نایب رئیس- چون وقت نماز است و طبق آئین نامه نمیتوانیم که ادامه بدهیم قسمتهای بعدش را در جلسه بعد مطرح میکنیم. توجه بفرمائید جلسة بعد روز یکشنبه خواهد بود و دنباله همین مادة 2 مطرح خواهد شد ، متأسفانه در خلالی که تنفس دادیم یکی دو نفر از برادران تشریف بردند و چند نفر هم متأسفانه با این که تنفس اعلام کردیم برای اینکه بتوانیم جمع بندی بکنیم و یک مقدار کار مجلس سریع تر انجام بگیرد، بعضی از آقایان از این فرصت نمیدانم بگویم سوء استفاده کردند، تشریف بردند. حاال اسمشان را میخوانیم.
منشی- توجه بفرمائید. این آقایانی که میخوانم با تأخیر آمدند: آقای اخوتیان از ساری 20 دقیقه، آقای محمودی سرتنگی از بروجن 20 دقیقه.
یکی از نمایندگان – چه وقت تأخیر کردند.
منشی- همین امروز تنفس که تمام شد با این تأخیرها وارد مجلس شدند و بقیه را منتظر گذاشتند . آقای فرض پور از آستارا 60 دقیقه، آقای ولایتی از تهران 60 دقیقه ، آقای رفیعیان از مرند 90 دقیقه، آقای مصطفی تبریزی از بجنورد ، آقای موسوی زرگر از شهریار، آقای کاظم نوروزی از آمل، آقای دکتر سحابی از تهران، کلا بعد از تنفس تشریف نیاوردند.
یکی از نمایندگان – غائبین را هم بخوانید.
منشی- توجه بفرمائید غائبین دیروز را بخوانم.         بسم الله الرحمن الرحیم. در روز گذشته سه- شنبه 4/9/59 سی و سه نفر غائب داشتیم که بیست و چهار نفرشان در جبهه ها مأموریت بودند و نه نفرشان غیبت غیر موجه داشتند، آقایان: سیدابوفاضل اردکانی از سپیدان، احمد بهشتی از فسا، حسن بهروزیه از کلیبر، سید عباس ابوترابی فرد از قزوین، قدرت الله نجفی از شهرضا، عبدالوهاب قاسمی از ساری، عباس ابوسعیدی از جیرفت، میربهزاد شهریاری از رودباران، تأخیرهای غیر موجه، آقایان : رجبعلی طاهری از کازرون، حسین انصاری راد از نیشابور، محمود رضائی هنجنی از کرج هر کدام 20دقیقه ، خانم طالقانی ، آقای هادی غفاری از تهران 25 دقیقه، آقای علی هاشمی از اراک 30 دقیقه، احمد زرهانی از دزفول 45 دقیقه.     (جلسه ساعت دوازده پایان یافت).
 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی – سیداکبر پرورش