جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 448 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 448 )

  • سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۶۲

16 فروردین  1362 هجری شمسی
21 جمادی‌الثانی 1403 هجری قمری
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سه شنبه شانزدهم فروردین ماه سال 1362
فهرست مندرجات :
1.  اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید .
2.  بیانات قبل از دستور آقایان سید تقی سید خاموشی ، اژه‌أی ، بابایی و کاظم نوروزی .
3.  بیانات آقای رئیس بمناسبت ولادت باسعادت حضرت صدیقه کبری و تذکرات نمایندگان به مسئولان امور مملکتی .
4.  تصویب قانون عفو و منع تعقیب دارندگان اسلحه غیرمجاز .
5.  رد طرح تاسیس وزارت شیلات و دام پروری و وزارت جهاد سازندگی .
6.  بحث پیرامون طرح قانونی اصلاح قانون اتمور تشکیلاتی ، استخدامی و انضباطی وزارت امور خارجه مصوب 30 خرداد ماه 1352.
7.  طرح قانونی اصلاح قانون امور تشکیلاتی استخدامی و انضباطی وزارت امور خارجه مصوب 30 خرداد 1352 .
8. پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده .
جلسه ساعت 55/7 به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد .
اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم . با حضور 181 نفر جلسه رسمی است ، دستور جلسه قرائت شود .
منشی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . دستور جلسه 448 روز سه شنبه 16 فروردین سال 1362 هجری شمسی مطابق با 21 جمادی الثانی 1403 هجری قمری .
1ـ گزارش شور دوم کمیسیونهای امور قضایی و شوراها و امور داخلی کشور درخصوص طرح عفو و منع تعقیب دارندگان اسلحه غیرمجاز .
2ـ گزارش کمیسیونهای کشاورزی و عمران روستاها و نهادهای انقلاب و برنامه و بودجه مبنی بر رد طرح قانونی تاسیس وزارت شیلات و دامپروری و وزارت جهاد سازندگی .
3ـ گزارش شور اول کمیسیونهای سیاست خارجی و کار و امور اجتماعی و اداری و استخدامی درخصوص طرح قانونی اصلاح قانون امور تشکیلاتی استخدامی و انضباطی وزارت امور خارجه مصوب 30 خردادماه سال 1352 .
4ـ گزارش شور اول کمیسیونهای سیاست خارجی و شوراها و امور داخلی کشور در خصوص لایحهه اصلاح فصل سوم قانون گذرنامه مصوب 10 اسفندماه 1351 .
5ـ گزارش شور دوم کمیسیون کار و امور اجتماعی و امور اداری و استخدامی درخصوص لایحه تمدید مهلت قانون الزام دولت به ارائه طرح نظام تشکیلات اداری جمهوری اسلامی ایران .
6ـ گزارش کمیسیون امور اقتصادی و دارایی مبنی بر رد طرح قانونی الحاق یک تبصره به قانون راجع به ترخیص اتوموبیلهای وارده به کشور توسط ساکنین جزایر خلیج فارس ، استان سیستان و بلوچستان و لارستان .
7ـ گزارش شور اول کمیسیون امور اقتصادی و دارایی درخصوص لایحه فروش سهام دولت جمهوری اسلامی ایران در بانک توسعه مصر ، ایران .
8ـ گزارش کمیسیون امور بازرگانی درخصوص لایحه موافقتنامه بلندمدت بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان .
رئیس ـ تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید .
اللهم صل علی محمد و آل محمد . اعوذ بالله من الشیطان الرجیم . بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم . و لئن اصابکم فضل من الله لیقولن کان لم تکن بینکم و بینه موده یالیتنی کنت معهم فافوز فوزاً عظیما . فلیقاتل فی سبیل الله الذین یشرون الحیوه الدنیا بالاخره و من یقاتل فی سبیل الله فیقتل او یغلب فسوف نوتیه اجراً عظیما . ومالکم لاتقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین من الرجال و النساء و الوالدان الذین یقولون ربنا اخرجنا من هذه القریه الظالم اهلها و اجعل لنا من لدنک ولیاً واجعل لنا من لدنک نصیرا . الذین ءامنوا یقاتلون فی سبیل الله والذین کفروا یقاتلون فی سبیل الطاغوت فقاتلوا اولیاء الشیطان ان کید الشیطان کان ضعیفا . الم تر الی الذین قیل لهم کفوا ایدیکم و اقیموا الصلوه و ءاتواالزکوه فلما کتب علیهم القتال اذا فریق منهم یخشون الناس کخشیه الله او اشد خشیه و قالوا ربنا لم کتبت علینا القتال لولا اخرتنا الی اجل قریب قل متاع الدنیا قلیل والاخره خیر لمن اتقی و لاتظلمون فتیلا . اینما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فی بروج مشیده و ان تصبهم حسنه یقولوا هذه من عندالله و ان تصبهم سیئه یقولوا هذه من عندک قل کل من عندالله فمال هولاء القوم لایکادون یفقهون حدیثا .
صدق الله العلی العظیم . حضار صلوات فرستادند . (از آیه 73 الی 78  سوره نسا)
2ـ  بیانات قبل از دستور آقایان سید تقی سید خاموشی ، اژه‌أی ، بابایی و کاظم نوروزی .
رئیس ـ سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید .
منشی ـ آقای خاموشی نماینده تهران ، آقای اژه‌أی نماینده اصفهان ، آقای بابایی نماینده اسفراین .
سید تقی سیدخاموشی ـ سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم . در طلیعه سخن لازم میدانم ولادت با سعادت دخت نبی اکرم صلی الله علیه وآله و همسر ولی الله العظم و مادر ائمه هدی علیهم السلام و بنیانگذار نهضت زنان در اسلام فاطمه اطهر علیها السلام را به امام زمان علیه السلام و نائب بر حقش امام امت و امت شهیدپرور ایران تبریک و تهنیت عرض نمایم و روز ولادت حضرتش را که نظام جمهوری اسلامی ایران روز زن نامید تا زنان انقلابی ایران به جهانیان ارتباط مکتبی خود را با آن بانوی معظم اعلام نمایند . البته با الهام از انقلاب فاطمه و حضور حضرتش در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی بانوان مسلمان ما را مبدل به نیرومندترین قدرت انقلاب نمود که بارها امام امت فرمودند (زنان ما بالاترین سهم را در انقلاب دارند .) البته پیشنهاد میکنم جهت جهانی شدن نهضت زنان ایران  کنگره جهانی زن در سال آینده با دعوت نمایندگان بانوان بافضیلت از سراسر جهان در ایران تشکیل یابد .
2ـ مقارن با ولادت آن حضرت روز تولد امام عزیز امت میباشد . این روز فرخنده را به نمایمندگان محترم و امت شهیدپرور تبریک میگوییم.
لازم میدانم تذکراتی به نمایندگان محترم و دولت محبوب و ملت شهیدپرور بدهم. انقلاب اسلامی ایران احتیاج به تدوین و تصویب نظام تشکیلاتی و اجرایی دارد که مجری احکام الله باشد و دوبار امام امت فرمان لغو قوانین طاغوتی و جایگزین نمودن قوانین الهی بجای آن را صادر فرمودند و مستضعفان جهان منتظر طرح اجرایی ما میباشند . تا بجای ایسمها و مکتبها قرار دهند . آیا بجز مجلس مرجع دیگری وجود دارد؟ نمایندگان محترم ! بیایم با تلاشی مستمر در سال آینده یعنی در سال آخر دوره اول مجلس این امر مهم را شکل داده هم چون صدر اسلام که پیامبر اسلام قانون اساسی قران را با سنت که قوانین اجرایی میباشد به مسلمانان ارائه فرمودند ما هم قوانین اساسی را با تدوین قوانین اجرایی تکمیل نومده ، به جهان مستضعفان رائه نماییم . و تا این مهم انجام نپذیرد آثار طاغوت از نظاممان حذف نگردد .
مسئله دوم ـ‌ یکی از مشکلات فعلی که دست به گریبان آن هستیم اقتصاد داخل کشور است ما در مسائل نظامی ، سیاسی ، فرهنگی ، اقتصاد خارجی به موفقیت کامل دست یافته‌آیم چرا ؟ چون در تمام این مراحل دولت و ملت همه با هم یکپارچه حرکت کردیم . در مسائل نظامی با بسیج 20 میلیونی در کنار ارتش و سپاه و حضور فعال مردم در امدادهای جبهه و تشویق دولت از حرکتهای مردمی . جنگ جهانی علیه جمهوری اسلامی را به پیروزی قطعی نزدیک نمود . امروز استکبار جهانی از تهاجم بر ما مایوس بلکه به انتظار حمله رزمندگان عزیز در مرزهای ایران و عراق ساعت شماری میکند و منتظر ضربات نهایی است .
در مسائل سیاسی ، امت را فریادهای الله اکبر و اتکا به خدای متعال و حضورشان در صحنه‌های مشکلات ،توطئه‌های شرق و غرب را در داخل کاملا نابود ساخت که سیاستمداران جهانی نظام جمهوری اسلامی را استوارترین حکومت معرفی کرده‌اند . چون بر پایه صددرصد مردمی متکی است .
در مسئله فرهنگی . ملت عزیز ما از پیرو جوانان و زن و مرد از اسارت فرهنگ غرب و شرق خارج کشته و با فرهنگ اسلام که همان اعتقاد به الله و جهاد فی سبیل الی الله و اجرای احکام الله میباشد حرکت میکنند و خاطرهای تاریخی صدر اسلام را زنده کرده‌اند .
در مسئله اقتصاد خارجی ، تحلیلگران به صورت معجزه بیان کرده‌آند تنها کشوری که با وجود جنگ بدهی ندارد ایران است و ما را به اثابت اقتصادی رسانیده و جهان برای اقتصاد ما حساب باز نموده است . اما چرا در اقتصاد داخل کشور نارسایی داریم ؟ و بر مشکلات اقتصادی فائق نشده‌آیم ؟ چون ملت در صحنه نیست در اینجا دولت و ملت ساختیم و تمام توقعات اعم از تولید و واردات و صادرات و توزیع را به دولت معطوف کرده‌ایم . پس از انقلاب با جراحی اقتصادی و ملی کردن اموال وابستگان به بیگانه و اقتصاد انگلی و کنترل واردات که بسیار و به موقع انجام گیرد . مردم را با حرکت به سوی تولید و صادرات و حمایت کافی از آن میباید سوق میدادیم . این مهم انجام نگیرد بلکه جو عدم امنیت  اقتصادی در جامعه متاسفانه به چشم میخورد . حدود 60 درصدسرمایه های در گردش کشور در بانکها به صورت سپرده میباشد .
طبق آمار سازمان برنامه و بودجه در سال 1365 پخش توزیع خدمات اقتصادی در حدود 8/65 % که پس از انقلاب متاسفانه بالاتر رفته است در جریان است و باید این رقم به 25% تقلیل پیدا کند و بقیه سرمایه‌ها به سوی تولید حرکت کنند تنها در استان خوزستان حدود یک میلیون هکتار زمین با آب بیشتر از مصرف زراعی بدون کشت داریم . آن جا آمادگی ایجاد صنایع سبک و نیمه سبک و صادرات فراورده‌های آن به ممالک همجوار را دارد و اگر به جای خرید 2 میلیون تن گندم وارداتی ماشین آلات کشاورزی با برنامه ریزی وارد نماییم و امکانات منطقه خوزستان را به کار گیریم و کشاورزی شخم و برداشت با وسایل ماشینی انجام گیرد گندم زمانی کوتاه به خودکفایی خواهد رسید . برای رفع کلیه این تنگناها و حضور مردم در صحنه‌های اقتصادی و به کارگیری تمام امکانات و ایجاد امنیت اقتصادی جامعه دولت و ملت در کنار هم مشکل را حل خواهد نمود . البته اگر امسال را بسیج عمومی اقتصادی و تولیدی و صادراتی اعلام نماییم و همه با هم به سوی این حرکت گام برداریم در خاتمه دو ذکر دارم :
1 ـ در جبهه بودیم ، برادران عزیز رزمنده سلام بسیار گرامی به شما عزیزان نماینده فرستادند و شعار دادند :
سلام ما به ملت ـ جنگ ، جنگ ، تا پیروزی .
سلام ما به مجلس ـ جنگ ، جنگ ، تا پیروزی .
یک ذکر هم به رادیو تلویزیون دادند در تلویزیون مدعی بودند که بعضی از فیلمهایی که مسائل اسلامی در آن رعایت نشده است ، چرا به تصویر گذارده میشود ؟
مسئله دوم ـ چرا پوشش صوتی کافی در مناطق جنگی نیست ؟ تقاضای یک فرستنده مستقیم از جبهه را در زمان محدود برای همه ملت ایران داشتند .
سلامتی و موفقیت همه را خواهانیم . والسلام  علیکم و رحمه الله و برکاته .
رئیس ـ سخنران بعدی را دعوت کنید .
منشی ـ آقای اژه أی بفرمایند .
اژه‌أی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. رب اشرح لی صدری و یسرلی امری و احلل عقده من لسانی یفقهوا قولی . سالروز ولادت باسعادت دخت گرامی پیامبر عظیم الشان اسلام را به امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف و نائب برحقش زئیم عالیقدر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و ملت مسلمان و قهرمان ایران به ویژه زنان آزاده تبریک و تهنیت عرض میکنم . هم چنین سالروز ولادت بت شکن زمان ، روح خدا امام امت بر همگان مبارک باد . در دورانی که جمهوری اسلامی ایران در اوج قدرت است و از استحکام به خصوصی برخوردار است بایستی به نصایح و تذکرات پدرانه امام امت بذل توجه بیشتر نمود از آنجا که در اولین روزهای سال نو امام بزرگوارمان هم چون گذشته با رهنمودهای سرنوشت ساز خویش بار دیگر مردم را به توجه هر چه بیشتر معنویات و فاصله گرفتن از مادیات و وابستگیهای اسارت بار همراه با تبشیر و انذار فراخواندند توجه به معنویات در مسیر حرکت انسان به سوی هدفهای بلند اسلامی و انسانی تنها  پشتوانه عظیم است و نقش سازنده در ادامه مبارزات در دو میدان مبارزه با نمفس و مبارزه با طاغوت دارد و عامل مهم مقاومت در برابر شدائد و مشکلات میباشد این تاکیدات امام عزیزمان بر سیر معنوی و توجه بهخدا میتواند هشداری به ما باشد که آگاه یا ناخداگاه به عنوان دفاع از مستضعفین به جای تقویت روحیه ایمانی و فداکاری و ایثار در جامعه و خلاصه توجه به اسلام در همه ابعاد روح طلبکاری از انقلاب ، زیاده طلبی ، اقتصادزدگی ، ماده گرایی ، بی تفاوتی نسبت  به ارزشها و توقعات و انتظارات گاه محال و بدبینی نسبت به خدمتگزاران صدیق آن هم در شکل مبتذل و از کار افتاده نوع روسی که دفاع از حقوق حقه و طبیعی افراد محروم را وسیله‌أی برای هدفهای شوم و خطرناک و مرموز قرار میدهد قرار نگیریم و با اینکه خود از مشکلات باخبریم چشم نبندیم و زبان بگشاییم و قلم را علیه حامیان واقعی محرومان و طرفداران جدی حقوق انسانی انسانها به کار گیریم و با ایجاد جو هراس و یاس و بدبینی در پی گرفتن ماهی از آب گل‌آلود باشیم در صورتی که جامعه در مادیت فرو رود و از اخلاق انسانی دور شود همان بر ما خواهد رفت  که در دوره گذشته بر بزرگان ما خواهد رفت . در چنین جو آکنده از هراس و یاس و بدبینی بود که شخصیتهای بزرگواری هم چون شهید مظلوم آیت الله بهشتی رضوان الله علیه و شهید رجایی و باهنر آماج تهمتهای این فروختگان به دنیا و تهی از معنویت هم چون بنی صدر و دارو دسته و حامیانش قرار گرفتند و یا هم اکنون همان دار و دسته‌أی که بنی صدر را به نوایی رساندند تا خود نیز در کنار لاشه آن مردار به نوایی با همان شیوه‌های شیطانی و پست در تکاپو هستند و دام توطئه گسترده‌آند و میخواهند هم چون دولتی در دولت به مهره چینی از یک طرف و ترور شخصیت و بی اعتبار کردن افراد ارزشمند انقلاب مشغول میباشند امید آنکه به خواست خدا عاقبت روشن شود که در سردر آخور شرق یا غرب دارند و حرکتشان نیز دلسوزانه نیست قلم اینجا رسیده و سر بشکست و از بیان بیش از این معذورم . به هر صورت بدان امید که به برکت ولادت صدیقه طاهره که سوره کوثر و آیات تطهیر و دیگر آیات قران توصیفگر فضایل و کمالات اوست یک ولادت معنوی در درون ما به وجود آید و از خدایی که مقلب القلوب است بخواهیم یک انقلاب روحی و معنوی بیشتری را در درونمان به وجود آورد و بتوانیم با کوله باری از معنویات و پاکی و تقوا در خدمت بیشتر به محرومان جامعه قرار گیریم در پایان عرایضم تشکر و چند تذکر دارم . تشکر از خدمتگزارانی که در طول تعطیلات بالخصوص توسط برادران پلیس انتظامی و راهنمایی و ژاندارمری و امدادگرانی که در طول تعطیلات اول سال در کنار برادران خدمتگزار در سپاه و کمیته در خدمت به مردم مسلمان تلاش چشمگیری داشته‌آند ارج نهاده و مراتب تشکر و قدردانی خود را اعلام میدارم امید آنکه روز به روز در خدمت بیشتر به اسلام و مسلمین موفق باشند و تذکری نیز به صدا و سیما که سال نو را با محتوای غنی برنامه‌هایش را آغاز کنند که متاسفانه بعضی از برنامه ‌ها نه تنها محتوایی ندارند که مضر و زیان بار است و رئیس جمهور محبوب و عزیزمان و یار باوفا و همیشه در سنگر اماممان حجت الاسلام خامنه‌أی از بعضی از برنامه‌ها انتقاد داشته‌آند و همان گونه که واقفین صدا و سیما


یک دانشگاه است و بایستی فرهنگ اسلامی را در عمق جان مردم جای دهد . تذکر دیگر به روزنامه‌ها به خصوص به دو روزنامه صبح و عصر که از اموال مستضعفین است و باید در خدمت آرمانهای مقدس اسلام قرار گیرد .
ضمن تشکر و تقدیر از افراد صادق و خدمتگزار روزنامه‌ةا به جا است یادآور شویم از تیترهایی که خاطرات زمان بنی صدر ملعون و فراری را دگربار به یاد میاورد و بیشتر جنبه تحرک و تفرقه انگیزی دارد تا آگاهی دادن و تنویر افکار عمومی و از نشر مطالبی که از روح اخلاق اسلامی به دور است و بیشتر در جهت ترور شخصیت افراد اصیل است تا دلسوزی و رفع مشکل مردم و در حقیقت سوءاستفاده از فرصتی است که خدا به آنها داده تا آنچه که در درون دارند ظاهر نمایند خودداری کنند و این بنابر وظیفه است و اینکه تکلیف خودمان را و وظیفه خودمان را در قبال خون شهدا توانسته باشیم انجام بدهیم . والسلام علی من اتبع الهدی .
رئیس ـ متشکر .
منشی ـ آقای بابایی .
بابایی ـ اعوذ بالله من الشیطان الرجیم . بسم الله الرحمن الرحیم. انا اعطیناک الکوثر . فصل لربک و النحر . ان شانئک هو الابتر . با سلام و درود به رهبر کبیر انقلاب . امید مستضعفان و با درود به رزمندگان کفر ستیز و رحمت و درود بی نهایت به روان پاک شهدای اسلام و سلام به جانبازان انقلاب و سلام به مفقودین و اسیران در بند راه اسلام و سلام به همه امت شهیدپرور و با عرض تبریک به مناسبت فرخنده میلاد بانوی اطهر فاطمه زهرا سلام الله علیها به پیشگاه فرزندش حضرت مهدی ارواحنا فداه و ولادت پربرکت امام امت مبارک باد . 12 فروردین سالروز تحقق آرمان مسلمین ، پیروزی خون بر شمشیر ، روز پرافتخار جمهوری اسلامی ، سبحان الله، این چه مهره است کخ بر دلخهای تاریک دشمنان ما خورده است که این همه مجد و عظمت اسلام را نمیبینند . شکوه و جلوه انقلاب را نمیبینند . دستاوردهای انقلاب را لمس نمیکنند . باز هم با تلاشهای محکوم به زوال و شکست خود میخواهند نور خدا را در این کشور نابود کنند و مانعی بر سر راه انقلاب ایجاد نمایند تا از گسترش آن بکاهند و از صدور آن بین محرومین جهان وقفه‌أی ایجاد نمایند . من به عنوان یکی از نمایندگان ملتی زنده و بیدار به همه این بیخردان اعلام میکنم نه از قول خودم بلکه از زبان حزب الله در صحنه از قول رزمندگان در صحنه از قول نمازگزاران در مسجد ، از قول  دانش آموزان در مدرسه ، از قول بیماران و مجروحان در بستر ، و آنان که با خداوند متعال با قرآن کریم با اسلام عزیز با توده ملتاها به ستیز برخاستند ، شما بدانید کمکهای بی دریغ ابرجنایتکاران ، کمکهای استعمار پیر انگلیس و فرانسه جنایتکار و کمکهای 230 میلیون دلاری اخیر شیطان بزرگ آمریکا موجب نجات صدام عنفقلی نخواهد شد . هرچند مرتجعین منطقه برایش دل بسوزانند و سینه چاک کنند و فهرست گردانش شوند و برای نگهداری حکومتهای متزلزل و درحال ریزش خود به کنار اسارائل غاصب بخزند زخما این افعی بقول امام بزرگوارمان افسربه کشنده است . نه شفا دهنده . ولو مدتی برای آنان مسکن باشد . دیدید که چگونه تلسم افسانه‌أی اسرائیل با تحصن و تحرک چندروز مسلمانان و روحانیون لبنان شکسته شد و شیخ راغب پس از 17 روز از اسارت آزاد گردید . این مایه عبرت است . البته اهل بینش از این قضیه روحیه خواهند گرفت و تقویت خواهند شد ولی ساکنان تماشاگر به اینهمه تجاوز و جنایتهای اسرائل باید از تاسف بمیرند . خلاصه مرتجعین بدانند کوچکترین حرکت علیه اسلام و کمک به صدام تجاوزکار اول دودش به چشم خود آنان خواهد رفت . ملت رزمنده و بیدار و در صحنه ما و رزمندگان ما الگویی شده اند برای آزادیخواهان عالم و محرومین جهان .
مظلومین دربند عالم روزی پس از روز دیگر بیشتر و بهتر متوجه انقلاب اسلامی ما میشوند . پس از هم اکنون زمزمه نه شرقی نه غربی از گوشه و کنار عالم به گوش میرسد گو اینکه نسیمی از پنجمین بهار آزادی بر دلهای پژمرده آنان وزیده است .
تذکری به هیئت دولت و مسئولین محترم کشور دارم :
برادران و عزیزان ملت به شما ایمان دارد و شما را امین خود میداند و در یاری شما شب و روز تلاش میکند . شما که از نیروی بی‌دریغ سازمانی اطلاعاتی 36 میلیونی برخوردار هستید اجازه ندهید دل نازنین امام بزرگوار که باید برای دنیا بتپد و در غم عالم است از گرانفروشیها و احتکارها و اعمال ناهنجار بعضی ناکسان بدرد آید . بعد از پیام مبارک 8 ماده‌أی امام عده‌أی از خدا بیخبر و ضد انسان عو.ض اینکه حیا کنند و دست از حمل مواد مخدر بردارند به افساد خود افزودند . سطح حمل و فروش مواد مخدر بالا رفته است . بطوریکه استعمال هروئین به روستاها کشیده میشود . من با تاکید از شما برادران و خواهران نماینده و ریاست محترم مجلس تقاضا میکنم در این باره تصمیمی صریح و جدی بگیرند و دولت با برنامه ریزی صحیح جلوی این خطر بزرگ را بگیرد . اضافه مینمایم که اگر دولت بخواهد در پائین آوردن نرخها و مبارزه با گرانفروشی و احتکار گامی بردارد باید اول از خود شروع کند . قیمت کالاهای خود را پائین آورد که سبب تشویق دیگران شود. همانند صنعت کفش ملی که در پایان سال 61 نرخ کالای خود را کاهش اعلام کرد و در سال نو نیز 10 تا 20 درصد کاهش اعلام کرده است . البته من نمیدانم تاچه حد میتواند عوامل فروش و نمایندگیهای خود را کنترل نماید . اما به هرصورت کار خوبی است . خوب است دولت و دیگر صنایع واحدهای دولتی هم همین کار را بکنند . اما نیازمندیهای حوزه انتخابیه‌ام (رئیس ـ وقتتان تمام است چون سه دقیقه از وقتتان را به آقای نوروزی داده‌اید ) اشکالی ندارد . والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
رئیس ـ متشکر ، سه دقیقه از وقتشان را آقای نوروزی صحبت میکنند .
کاظم نوروزی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . با تشکر از برادرمان جناب آقای بابایی که ایثار کردند با سلام به امام و امت ایثارگر و با آرزوی موفقیت رزم آوران سپاه اسلام در میدانهای جنگ ، همانگونه که مردم انقلابی کشورمان میدانند در طلیعه سال 62 ، بخش لاریجان شهرستان آمل گرفتار قهر طبیعت شد و زلزله روز جمعه 5 فروردین تلفات و خسارات نسبتا زیادی را به بار آورد . ضمن عرض تسلیت به خانواده کشته شدگان این حادثه بخصوص میهمانان عزیزی که عازم شهر و دیار خود بودند ضرورت دارد نکاتی را در این رابطه به اطلاع برادران و خواهران نماینده مجلس و مسئولان کشور برسانم :
بیش از 40 روستای بزرگ و کوچک ما آسیب فراوان دیده‌اند و در مناطق ویرانی به حدی است که حتی یک خانه سالم وجود ندارد. متاسفانه کمبود نفت و گاز و مواد سوختی ، حیات و سلامتی مردم را تهدید میکند . هزاران راس دام در منطقه براثر کمبود علوفه درمعرض خطر هستند . آنچه که اکنون مورد توقع و انتظار اهالی است این است که مسئولین تنها در روزهای داغ حادثه به دید و بازدید از محل و اعزام نماینده و انجام چند مصاحبه اکتفا نکنند . زیرا طبیعی است که حضور شخص مسئول ویا نماینده وی سطح توقع مردم بلادیده و مصیب زده را البته به حق بالا میبرد و آنچه که تاکنون متاسفانه شیوه ما بوده است پس از مراجعت و فروکش کردن احساسات همه دیده‌ها و شنیده‌ها و وعده‌ها به فراموشی سپرده میشود و مردم در امان خدا رها شوند . منطقه زلزله زده در دامنه کوه دماوند و نقطه سردسیر و باران خیز قرار دارد. بارندگی فصلی در مناطق کوهستانی آغاز شده است و سرمای آنجا هم اینک شبها به چند درجه زیر صفر میرسد . تصور زندگی در چادر در چنین مناطقی جدا آزاردهنده است . یقین دارم که بازسازی خانه‌های ویران شده کار مسئولین محلی نیست . از این رو از هیئت دولت جمهوری اسلامی تقاضا میکنم که اعتبار لازم را برای ترمیم خرابیهای ناشی از زلزله را تصویب و در اختیار وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی قرار دهد تا هرچه سریعتر و تا فصل سرمای فلج کننده زمستانی که در اوایل پائیز شروع میشود نرسیده برای مردم بلا دیده و مصیبت زده کاری صورت گیرد . از همه تلاشگرانی که ساعات اولیه وقوع حادثه ایثارگرانه و سریع به نجات مصدومین شتافتند تشکر میکنیم . از هلال احمر ، جهاد سازندگی ، بخشداری ، فرمانداری و بسیج مردمی و امت حزب الله کمال تقدیر را مینمایم . به امید اقدام سریع مسئولین و هیئت دولت در رفع مشکلات مردم زلزله زده لاریجان آمل . والسلام علیکم و رحمه الله .
3 ـ بیانات آقای رئیس بمناسبت ولادت باسعادت حضرت صدیقه کبری و تذکرات نمایندگان به مسئولین امور اجرایی کشور .
رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم . از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی ولادت باسعادت حضرت صدیقه کبری را به امام امت و امت عظیم الشان تبریک عرض میکنم و برای زنان مسلمان کشورمان به مناسبت روز زن از خداوند میخواهم که آنها را موفق بدارد که پیروان صالح و صادقی برای حضرت زهرا باشند .
تذکرات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به مسئولان اجرایی کشور :
آقای عبد خدایی نماینده مشهد به وزارت نفت در مورد کاهش نرخ گاز لوله منازل مشهد وتعیین نرخ عادلانه .
آقای حمزه أی نماینده اسد آباد به وزارت نیرو در خصوص ارسال تیر چوبی وسیمانی به وزارت کشور در مورد تبدیل روستاهای فارسینج ،چناره علیا وسفلی وروستاهای اطراف وپخش به وزارت کشاورزی در خصوص ارسال کود شیمیای به منطقه.
آقای بهرامی نماینده اورامانات به سازمان تربیت بدنی در مورد تامین نیازهای تربیت بدنی منطقه تذکر میدهند.
آقای سیدزاده نماینده باختران به دادستان کل انقلاب اسلامی در مورد تصمیم گیری قاطع درمورد جلوگیری از گسترش اعتیاد درباختران تذکر میدهند.
آقای محمودی نماینده گلپایگان به وزارت راه درخصوص مرمت راه دلیجان به خمین وخمین به گلپایگان تذکر میدهد.
آقای زرهانی نماینده دزفول از زحمات کارگران ومدیرانی که در احیا وتکمیل شرکت قند دزفول فعالیت داشته‌اند تشکر دارند وبه مسوولان گمرک در خصوص ترخیص قطعات وماشین‌آلات این کارخانه تذکر میدهند.
آقای محمد اسحق مدنی نماینده سراوان به وزارت نفت در مورد تعمین مواد سوختی سیستان وبلوچستان تذکر میدهند.
آقای سید هادی خامنه‌أی نماینده سرخس وفریمان به وزارت راه درمورد مرمت جاده مشهد ـ سرخس وبه وزارت کشور در خصوص تقویت گردان مرزی خراسان ومرمت جاده‌های مرزی وتعیین وسایل نقلیه مرزبانان وبه وزارت کار در مورد حقوق کارگران معدن زغال سنگ آق دربند ،سرخس وکارگران کارخانه قند فریمان تذکر میدهند.
نمایندگان گرگان ،گنبد،علی آباد،رامیان،مینو دشت وکردکوی  به وزارت نفت درمورد تسریع در ارسال سوخت مورد نیاز کشاورزان منطقه .آقای سید فضل الله حسینی برمایی نماینده کلات ودرگز به وزارت راه وجهاد سازندگی در مورد احداث راههای روستاهای کلات ودرگز وتعمین ماشین آلات راه سازی جهاد سازندگی درگز وکلات وبه وزارت کشور درمورد تعمین نیازها ووسایل نقلیه پاسگاه‌های ژاندارمری منطقه مخصوصاً پاسگاه کبگان تذکر داده‌اند.
4 ـ تصویب قانون عفو ومنع تعقیب دارندگان اسلحه غیر مجاز .
رئیس ـ اولین دستور را مطرح بفرمایید.
منشی ـ بسم الله الرحمن الرحیم .دستور اول طرح عفو ومنع تعقیب دارندگان اسلحه غیر مجاز از کمیسیون قضایی .
رئیس ـ آقای زواره‌أی بفرمایید.
زواره‌أی (مخبر کمیسیون قضایی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم .گزارش از کمیسیون امور قضایی به مجلس شورای اسلامی.
در جلسه روز چهار شنبه 29/10/61 طرح عفو ومنع تعقیب دارندگان وحمل کنندگان غیر مجاز اسلحه که عدم سوء نیت آنها احراز شود.با توجه به گزارش کمیسیون امور داخلی ومورد بررسی قرار گرفت وبه شرح ذیل تصویب گردید.
اینک گزارش آن جهت شور دوم تقدیم میگردد .
رئیس کمیسیون قضایی ـ سید محمد خامنه‌أی.
طرح عفو ومنع تعقیب دارندگان اسلحه غیر مجاز:
ماده واحده ـ کلیه کسانی که تا تاریخ تصویب این قانون به لحاظ نگهداری یا حمل یا مخفی کردن اسلحه ومهمات جنگی موضوع قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه ومهمات مصوب 26 بهمن ماه 1350 تحت تعقیب قرار گرفته‌اند اعم از اینکه حکم قطعی در مورد آنان صادر شده یا نشده باشد درصورتی که سوء نیت آنها احراز نشده باشد حسب مورد از تعقیب ومجازات معاف خواهند بود.
تبصره ـ حکم این ماده شامل کسانی که به اتهام اقدام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران تحت تعقیب دادگاه‌های انقلاب قرار گرفته‌اند نمیشود .
این طرح همان طوری که نمایندگان محترم هم استحضار دارند وسیله عده‌أی از نمایندگان قریب یکسال ونیم یا دوسال پیش تقدیم شده که با بررسیهایی که در شوراول شد وبعد در شور دوم پیشنهاداتی هم شده بود که درکمیسیون آن پیشنهادات رد شد وتغیراتی در شور دوم در کمیسون در طرح داده شد که آنچه ماحصل تصویب کمیسیون بود آن چیزی است که حضورتان عرض کردم علت تغیراتی هم که در این طرح در مرحله دوم داده شد دوچیز بود ومن لازم میدانم قبلا فلسفه پیشنهاد این طرح را از طرف نمایندگان محترم عرض کنم که بعد از پیروزی انقلاب طبیعی است که عده زیادی اسلحه در اختیارشان قرار گرفته واین افراد اسلحه را درخدمت جمهوری اسلامی وضد انقلاب به کار میبردند یا اسلحه دردستشان باقی مانده بود اینها وقتی گرفتار شدند براساس قانون مصوب رژیم قبل تحت تعقیب قانونی قرار گرفته‌اند وکیفرهای سنگینی هم برایشان دارد .با توجه به اینکه اینها سوء نیت نداشته‌اند ودر خدمت جمهوری اسلامی هم بودند واسلحه را در جهت منافع انقلاب به کار میبردند عده‌أی از نمایندگان محترم به این فکر افتاده‌اند کسانی راکه تحت تعقیب قرار گرفتند اعم از اینکه به محکومیت منجر شده یا نشده به کیفیتی با تصویبنامه‌أی آنها را نجات بدهند منتها در اینجا پیشنهاداتی شده بود که کسانی که الان در اختیارشان اسلحه است شامل آنها هم بشود منتها آنها ظرف یکماه اسلحه را ببرند تحویل دهند با بحثهایی که پیش آمد ودعوتی که از مسئولین مربوطه بعمل آمد وبه کمیسیون مراجعه کردند مذاکرات مفصلی که شد مصلحت دیده نشد که آن قسمت در اینجا پیش‌بینی بشود .سوالی هم که از مقامات قضایی شده بود ظاهراً حدود 70 نفر بیشتر تحت تعقیب در کل مملکت قرار نگرفته‌اند بنابراین مطلب دراین دیده شد که فقط کسانی که تا حالا تحت تعقیب قرار گرفته‌اند اینها به موجب این طرح در صورتی که به تصویب برسد به صورت قانونی در خواهد آمد کسانی که تاکنون تحت تعقیب قرار گرفته‌اند اینها اعم از اینکه محکومیت پیدا کرده‌اند یا نکرده‌اند از مجازات معاف میشوند.
قسمت دیگری که مورد تغیر واقع شد این بود که درطرح پیش‌بینی شده بود در صورتی که عدم سوء نیت آنها احراز شود تبدیل شد به (در صورتی که سوء نیت آنها احراز نشود)علت این امر هم این بود که در رژیم گذشته صرف داشتن اسلحه را آنها تلقی احراز سوءنیت میکردند ودر حالی که در نظام اسلامی این طور نیست.داشتن اسلحه تنها دلیل داشتن سوء نیت نیست باید سوءنیت طرف احراز بشود .افراد مبرا هستند مگر خلافش ثابت بشود. این قسمت اصلاح شد وقسمتهایی از آن حذف شد. آن قسمتی که حذف شد همان بود که عرض کردم یعنی قسمتی است که باید اینها ظرف یکماه اسلحشان را در اختیار بگذارند یا جواز بگیرند پیشنهاداتی بود که افراد بروند مراجعه کنند وجواز بگیرند جواز شرایطی داشت و با یک طرح ماده واحده نمیشد این کار را به تصویب رساند برای اینکه بایستی نوع سلاح و شرایطی که افراد باید داشته باشند تا اینکه بشود به آن جواز داد دقیقا تمام فروض قضیه پیش بینی بشود و تمام ظرایف امر مورد توجه قرار بگیرد و با این ماده واحده امکان چنین چیزی نبود به همین دلیل آن قسمت حذف شد و از طرفی هم مصلحت نبود که به مردم اعلام بشود که اسلحه‌شان را در شرایط جنگی تحویل بدهند با تو.جه به اینکه ضد انقلاب از این امر مستثنی است و کسانی که تحت تعقیب هستند به موجب تبصره کسانی که اقدام مصلحانه علیه جمهوری اسلامی کردند یا بکنند آنها مشمول این معافیت نخواهند بود دیگر ضرورتی نداشت که آن الزام پیش بیاید که ظرف یک ماه بیایند اسلحه‌شان را تحویل بدهند .
الویری ـ من پیشنهاد ابقا دارم .
رئیس ـ پیشنهاد ابقا را مطرح کنید .
الویری ـ بسم الله الرحمن الرحیم . من پیشنهاد ابقا آن قسمتی را دادم که در شور دوم حذف شده ولی در شور اول بوده و خواهش میکنم نمایندگان محترم دقیقا توجه بکنند چون مسئله بسیار حساس است . ماده واحده به صورت خطرناک و ناجوری درامده که خلاصه اگر به این صورت تصویب بشود و بعداً خونهای بر زمین ریخته بشود مسئولیتش گردن آن کسانی است که توجه به این ماده واحده نکرده‌آند . به موجب این ماده واحده‌أی که الان در شور دوم آمده اگر فردی تا 10 سال دیگر صدها تفنگ( ژـ 3 ) را بگیرد مخفی بکند مشمول هیچ گونه مجازاتی نخواهد بود . هیچ زمانی نگذاشته ماده واحده را من میخوانم :
(( کلیه کسانی که تا تاریخ تصویب این قانون لحاظ است نگهداری یا حمل یا مخفی کردن اسلحه و مهمات جنگی موضوع قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات مصوب 26 بهمن 1350 تحت تعقیب قرار گرفته‌آند . اعم از اینکه حکم قطعی درباره آنان صادر شده یا نشده باشد در صورتی که سوءنیت آنها احراز نشود حسب مورد از تعقیب یا مجازات معاف خواهد بود . ))
اینکه (( سوء نیت آنها احراز نشود )) شما خودتان میدانید یک نوع تعارف است یعنی دقیقا ضابطه‌أی که پیدا بکنید واقعا چه کسی سوءنیت داشته چه
کسی سوء نیت نداشته باشد یک میدان وسیعی میشود که هیچ حساب و ضابطه‌آی ندارد ضد انقلاب به خوبی میتواند از این فرصت استفاده بکند اسلحه و امکاناتشان را پیش پدر بزرگ یامادربزرگشان و جاهای دیگر مخفی میکنند نگهداری میکنند و همان طوری که گفتیم بدون اینکه هیچ سقف زمانی داشته باشد این قدم میتواند به صورت بالقوه همیشه وجود داشته باشد .
علیزاده ـ نوشته تا تاریخ تصویب .
الویری ـ خیر ، شما الان برای هر فردی که دو سال دیگر اسلحه غیر مجاز در نزدش باقی مانده باشد هیچ چیز ندارید قسمت اخیری را که در ماده واحده بوده من میخوانم ببینید چگونه اشکال را برطرف کرده بود البته در همان جا ما اصلاحاتی داده‌آیم که در کمیسیون هم مطرح شده و اگر بعد این ابقا شد آن پیشنهاد قابل طرح خواهد بود . در آنجا این قسمت اضافی را داشته :
( و نیز افرادی که ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب این قانون اسلحه و مهمات جنگی را که بدون مجوز در اختیار دارند به مقامات مسئول ژاندارمری ، شهربانی ، سپاه پاسداران کمیته مرکزی انقلاب تحویل دهند حسب مورد از مجازات یا تعقیب معاف خواهند شد . )
یعنی به هر حال آمده تکلیف سلاحهایی را که در دست افراد غیر مجاز است مشخص کرده گفته ظرف یک ماه بایستی تحویل بدهید البته به نظر ما این هم اشکالاتی داشته من خودم پیشنهادی در این مورد داده‌ام که اگر این ابقاء شد آن پیشنهادهایی که بعضی از نمایندگان دیگر داده‌اند قابل مطرح شدن خواهد بود ولی اگر این کار را ما نکنیم مطمئن باشید که این ماده واحده نه تنها هیچ اثر مثبتی ندارد بلکه فی الواقع مجوزی است برای آن کسانی که به صورت غیر مجاز اسلحه را نگهداری میکنند و این اسلحه‌ةا به هیچ وجه تحت ضابطه و کنترلی در نخواهد آمد و این خطری خواهد بود برای جمهوری اسلامی .
رئیس ـ متشکر .
منشی ـ آقای موسوی تبریزی .
سید ابوالفضل موسوی تبریزی – بسم الله الرحمن الرحیم . البته با آن قسمت اول فرمایش آقای الویری من مخالفم . با آن قسمت دومش اگر مخالف مطلق است آن صحبت کند . قسمت دومش هم من موافقم ( ابقا باشد ) کسانی که اسلحه دارند بیایند تا ظرف … ( عباسی فرد ـ سقف دارد . نوشته تا تاریخ تصویب ) نه آن احراز سوءنیتی که ایشان گفتند بلکه عبارت باید آین طوری باشد .
رئیس ـ‌ مخالف ؟ ( اظهاری نشد )
آقا محمدی ـ مخالف ندارد . معلوم است که باید بروند تحویل بدهند بعد معاف بشوند .
منشی ـ آقای فروغی موافق هستند .
رئیس ـ چون مخالف کسی نبوده لازم نیست موافق صحبت کند . آقای زوارهی بفرمایید .
زوارهی ( مخبر کمیسیون قضایی ) ـ در خصوص یک طرحی که ناقص در مجلس بود و مشکلاتی داشت و مرتبا پیشنهاداتی میرسید جناب آقای هاشمی یک روز فرمودند طرح ناپخته این مشکلات را در مجلس ایجاد میکند . اگر برادران آقای الویری توجه میفرمودند این طوری داد سخن نمیدادند . این مسئله ، مسئله موردی و مقطعی بوده در مورد کسانی که بازداشت بودند و تحت تعقیب قرار گرفتند و من هم این جا عرض کردم ایشان فرمودند که هیچ فایده‌أی ندارد مجوزی است برای کسانی که اسلحه غیر مجاز در اختیارشان هست . چنین چیزی نیست قانونی است که به تصویب رسیده مربوط به سال 60 است و به قوت خودش باقی است ما در این لایحه میگوییم کسانی که تا تاریخ تصویب این طرح تحت تعقیب قرار گرفتند خواه محکوم شده‌اند یا تحت تعقیب قرار گرفتند اینها معاف میشوند به هیچ وجه آن مسئله ‌أی نیست اگر کسی دهها هزار ( ژـ3 ) را ببرد مخفی کند میگیرند زندانش میکنند و کیفرش هم میدهند و عقوبتش را هم میبینند .
اینکه گفته شد ( سوء نیت احراز شود )‌این یک اصل قانونی است افراد مبرا هستند مگر اینکه خلافش پابت شود . صرف داشتن سلاح در اختیار کسی باشد این سوء نیت نیست رژیم شاه این را سوء نیت میگرفت ولی در نظام اسلامی این سوء نیت نیست . هر کسی یک قبضه اسلحه در اختیارش باشد آن هم در شرایطی که ما داریم اما اینکه پیشنهاد آقای الویری که ما اصلا اصل قضیه را حذف کردیم اگر که خود آقای الویری توجه بکنند اینکه حذف شد علتش این بود که من اینجا توضیح دادم اگر قرار باشد که افراد بیایند اولا بیایند تحویل بدهند مصلحت نبود و من مصلحت هم نمیدانم . زیاد قضیه را باز کنیم . الان عشایر ما غالبا مسلح هستند و در جنگ هم شرکت دارند شما میخواهید بگویید چی ؟ بگویید که آقا بیایید اسلحه‌تان را تحویل بدهید ؟
یکی از نمایندگان ـ مجوز به آنها میدهند .
زوارهی ( مخبر کمیسیون ) ـ اجازه بفرمایید بحث شده از ژاندارمری دعوت شده ، از شهربانی دعوت شده ، از وزارت کشور دعوت شده ، از ارتش دعوت شده ، همین طور از سپاه دعوت شده ، از مقامات مختلف دعوت شده فکر میکنم اکثرشان آمدند به کمیسیون مراجعه کرده‌اند این طور چی را جواز بدهند . اگر جناب عالی آر ـ پی ـ جی ـ‌7 را هم بردی به سپاه مراجعه کردی به شما جواز بدهند ؟ ! با صرف همین لایحه ما با یک خط بنویسیم که آقا اینها اسلحه‌شان را بیاورند و جواز بگیرند . کالیبر 50 را هم بیاورند جواز بگیرند ؟! چه نوع سلاحی را باید جواز داد ؟ با یک خط در یک لایحه نمیشود مشخص کرد ( فروغی ـ آقا بگذارید در موافقتش باید صحبت بشود . ) شلوغ نفرمایید با یک خط در لایحه نمیشود مشخص کرد چه نوع سلاحی را جواز بدهند تمام مشخصات سلاح و مشخصات شرایط آن فردی که باید سلاح در اختیارش باشد اینها باید  در قانون مشخص باشد .
فروغی ـ ژاندارمری و ارتش قانون دارد .
زوارهی (‌مخبر کمیسیون ) ـ‌این طور نیست شلوغ نفرمایید . اگر دارد بر همان اساس خودشان جواز میدهند .
آقامحمدی ـ آقای هاشمی پس بگذارید بحث بشود . این طوری که نمیشود ایشان یک طرفه الان صحبت میکنند .
رئیس ـ خیلی خوب .
زوارهی ـ بعد مشکلاتش مطرح شد که اگر ما بخواهیم صرف این بگوییم آقا ظرف یک ماه مراجعه کنند عشایری هستند ، افرادی هستند اسلحه در اختیارشان است و در جنگ هستند و حتی برای حفظ خودشان اگر بگوییم که بیاورند و جواز بگیرند چه نوع سالاحی را و با چه شرایطی و کمیسیون مجاز نبود به یک طرحی که مقطعی برای معافیت از مجازات یک عده خاص آمده ما بیاییم یک قانون خلع سلاح بنویسیم ما چنین اجازه‌آی را نداشتیم و کمیسیون نمیبایستی این کار را میکرد اگر قرار است خلع سلاح بشود باید قانون جامعی برایش بیاید اگر قرار است به اسلحه جنگی جواز داده بشود باید قانونی بیاید آن قانونی که آقای فروغی میگویند موجود است آن مربوط به زمان شاه است که فقط به اسلحه شکاری پروانه حمل میدهند نه غیر از اسلحه شکاری . الان چیزی که مورد بحث است اسلحه جنگی است که در اختیار مردم است . بنابراین علت حذف این قضیه در کمیسیون این بود جلسات متعددی هم روی اینها بحث شد . توالی قضیه و ابعاد مختلفش هم مورد بحث و مورد توجه قرار گرفت و علت حذف این بود .
رئیس ـ پیشنهاد آقای الویری برای رای گیری مشخص بشود .
آقامحمدی ـ آقای هاشمی ! یک عده الان اسلحه دارند میخواهند بدهند چه باید بکنند ؟
رئیس ـ بیایند بدهند . این قانون دارد .
شریعتی ـ مردم میدهند ولی گروهها نمیدهند .
آقامحمدی ـ میگویند چرا نگه داشتید ؟
رئیس ـ‌اصلا نمیتوانند داشته باشند قانون دارد . آن فقط یک موارد خاصی بود که مطرح شد که بی جهت در دادگستری تحت تعقیب بوده‌اند .
الویری ـ آقای هاشمی اگر اجازه بفرمایید یک توضیحی بدهم مشکل حل میشود اما الان سلاحهایی که در دست مردم است حالت بلاتکلیفی پیدا نمیکند ( رئیس ـ پیشنهاد را بخوانید ) آن قسمتی که در شور دوم حذف شده و پیشنهاد داده‌آند ابقا شود و بعد اگر ابقا شد پیشنهاد اصلاحی که قبلا روی این ابقا داده شده مطرح خواهد شد که به نظر من مشکل را حل میکند . این قسمت حذف شده را من میخوانم و فعلا پیشنهاد ابقای آن را داده‌ام .
علیزاده ـ جناب آقای هاشمی بنده مخالف هستم .
رئیس ـ آقای علیزاده مخالف هستند . صحبت کنند .
علیزاده ـ بسم الله الرحمن الرحیم . همان طوری که آقا یزوارهی اشاره فرمودند این ماده واحده و طرح فقط میخواست حکم یک مورد خاص را
معین کنند و ما برای خلع سلاع عمومی با توجه به جمیع جهات نمیخواستیم قانون وضع کنیم روی این نظر میدهیم که این ماده واحده حکم مورد را مشخص کرده و با ژاندارمری و با وزارت کشور هم صحبت کردیم مصلحت در این شد که کمیسیون به این نحو این ماده واحده را تصویب کند . عرض کردم این یک مورد خاص است که به لحاظ ضرورت در آن زمان خود من هم این طرح را امضا کردم ولی بعداً اصلا با توجه به جهاتی که پیش آمده با کلیاتش هم مخالف بودیم به هر صورت چون این آمده و از نظر قانونی کلیاتش را در مجلس توصیب شده فقط برای تعیین این مورد خاص بوده که این ماده واحده تصویب شده و همان طور که اشاره شد و مطلب هم زیاد نباید باز بشود به لحاظ ضرورتهایی که وجود دارد ما نمیتوانیم خلع سلاح عمومی را به صورت قانون مدون فعلا بنویسیم ولی یک زمانی که ضرورت اقتضا نماید آن قانون با جمیع جهات در نظر گرفته میشود و تصویب میشود و قضیه حل میشود و الان این مورد خاص را کمیسیون قضایی در نظر گرفته و این جوری آن را تصویب کرده است.
منشی ـ آقای فروغی موافق .
فروغی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . شان نزول این ماده واحده فکر میکنم در رابطه با تعداد معدودی باشد . که ظاهرا یک تعدادشان در زندان هستند حالا تعداد دیگرشان هم ممکن است بیرون باشند اما شما دارید یک قانونی که خیلی محکم بوده در رابطه با افرادی که اسلحه غیر مجاز میگرفتند شما دارید با این قانون قانون قبلی را آن قدر سست میکنید که افرادی که اسلحه غیر مجاز در اختیار دارند به هیچ عنوان نمیایند تغییر بدهند و شما نمیدانید افرادی که اسلحه‌های غیر مجاز دارند و صلاتحیت اینکه اصلحه در اختیار آنها باشند ندارند چقدر زیاد است و با داشتن این اسلحه‌ها چه کشت و کشتاری در بعضی از روستاها و بعضی از شهرها میشود به خاطر اینکه این افراد صلاحیت داشتن اسلحه را ندارند . شما آمدید اینجا قید کردید ( در صورتی که ثابت بشود که اینها سوء نیت ندارند ) این سوء نیت نداشتن یک امر قلبی است شما از کجا میتوانید بفهمید که اینها سوء‌نیت نداشتند ؟ اسلحه که اسباب بازی نیست . از چیزهایی است که ما با آن ساده برخورد کنیم که الان اجازه بدهیم دست هر کسی که میخواهد باشد شما با تصویب این ماده واحده حتی افرادی که ضد انقلاب هستند و طبق این جمله‌أی که شما گفتید سوء نیت آنها ثابت نشد ) از کجا معلوم میشود که این ضد انقلاب سوء نیت ندارد ؟ این به عنوان یک فرد انقلابی خودش را جا میزند و اسلحه در اختیار دارد و در وقت خودش هم علیه جمهوری اسلامی و علیه مردم به کار میبرند . اگر چنانچه شما به این مطلب توجه داشته باشید که این افراد بروند مراجعه کنند آنهایی که صلاحیت دارند مجوز بگیرندو الان ارتش و ژاندارمری و سپاه موازینی ، مقرراتی ، قانونی در اختیارشان است کهمجوز به افراد میدهند و اگر چنانچه افراد صلاحیتی نداشته باشند اسلحه را از آنها میگیرند و در اختیار ارتشو سپاه ، ژاندارمری و شهربانی قرار خواهد گرفت . شما امنیت جامعه را از این جهت …
محمد یزدی ـ از موضوع بحث خارج است .
فروغی ـ اتفاقا بح ثهمین است .( رئیس ـ وقت شما تمام است ) وضعیت افرادی که از این به بعد سلاح در دست دارند و افرادی که تا به حال تحت تعقیب بودند وضعیتشان مشخص نشده است .
رئیس ـ آقای فروغی وقتتان تمام است . نماینده دولت اگر مطلبی دارند بگویند ( اظهاری نشد ) پیشنهاد آقای الویری خوانده شود . آن جمله‌أی که ایشان پیشنهاد میکنند که در قبل بوده ابقا شود را به رای میگذاریم .
منشی ـ‌( الویری ) ـ البته تذکر را بدهم که وقتی ابقا شد روی خود این پیشنهاد اصلاحی است که اشکالات این قسمت را برطرف میکنند طبق تبصره ماده 100 ما اول باید پیشنهاد ابقا بدهیم بعد پیشنهاد اصلاحی روی آن چیزی که اصلاح شده داده میشود . این عبارت اضافه میشود ( و نیز افرادی که ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این قانون اسلحه یا مهمات جنگی را که بدون مجوز در اختیار دارند به مقامات مسئول ژاندارمری و شهربانی و سپاه پاسداران و کمیته مرکزی انقلاب تحویل دهند . حسب مورد از تعقیب یا مجازات معاف خواهند شد . )
رئیس ـ‌196 نفر در مجلس حاضرند . کسانی که با این پیشنهاد موافق هستند قیام بفرمایند . ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . پیشنهاد دیگری نداریم ؟
کاظمی ـ آقای هاشمی من پیشنهاد دارم .
رئیس ـ‌پیشنهاد شما نرسیده خودتان بفرمایید .
کاظمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . در مورداسلحه‌هایی که در دست مردم است یکی از مشکلات دامداران ، کشاورزان منطقه ما سلاحهایی است که در اختیار آنها است و به عنوان حفاظت از دامداری خودشان به عنوان یک ضرورت در مناطق کوهستانی باید در اختیارشان باشد و چنانچه ما این سلاحها را با مجوز قانونی در اختیار اینها بگذاریم اینها مجبورند به طور غیر قانونی اقدام به خریداری و تهیه اسلحه بکنند  و ما هم برنامه‌أی نداریم که بتوانیم تمام گله داران و صاحب احشام را با اکیپهای مصلح در ایل و کوچ و رفت و آمد مناطق کوهستانی حفاظت کنیم از دستبرد اشرار و سارقین مصلح و لااقل از حیوانات درنده ، گرگ و سایر حیوانات . بنابراین ما پیشنهادی داریم که 3 تبصره اضافه شود که اینجا میخوان .
تبصره 1 ـ کلیه دارندگان سلاحی که نه خودکار و نه نیمه خودکار است موظفند از تاریخ تصویب قانون شماره و مشخصات سلاح خود را به سپاه پاسدارن منطقه خود تحویل داده تعهد بسپارند اولا از اسلحه خود استغ=فاده سوعی ننموده و بدون مجوز از طرف سپاه در انظار عموم مبادرت به حمل سلاح نکند و هر وقت از طرف دولت جمهوری اسلامی که اعلان خلع سلاح عمومی شد اسلحه خود را تحویل دهند .
شهرکی ـ با هر 3 تبصره ایشان مخالف هستم و این مسائل مطرح نیست .
کاظمی ـ شما بعد مخالفت بفرمایید برای اسلحه‌های غیر خودکار ، اسلحه های گلوله زنی ، اسلحه‌های سه ماچمه زنی ، که از نظر نظامی هم فاقد ارزش نظامی است و فقط برای حفاظت از گله و احشام و احیانا در عبور و مرور راههای کوهستانی است .
تبصره 2 ـ کلیه سلاحهای موضوع تبصره که در دفتر سپاهخ پاسداران هر منطقه ثبت شده است تا هنگامی که از آن استفاده سوعی نشده از هر نوع تعرض مامورین دولت مصون و تا خلع سلاح عمومی در دست دارندگان آن خواهد بود .
تبصره 3 ـ سپاه پاسداران هر منطقه ضمن تشکیل هر پرونده اقدام به تعویض سلاحهای خودکار و نیمه خودکار نموده از صاحب اسلحه تعهد و ضامن معتبر میگیرند که هر وقت از طرف دولت جمهوری اسلامی اعلام خلع سلاح شد اسلحه مزبور را نحویل دهد .
این تبصره برای کسانی است که بعد از انقلاب و قبل از انقلاب هم سلاحهایی مانند کلاشینکوف ، ژـ3 ، یا اسلحه‌های نیمه خودکار مانند ام –1 و انواع دیگر سلاحها در دست مردم قرار گرفته بودن این سلاحها در دست مردم نه لزومی دارد و نه درست است . اینها را باید به طور معوضه با سلاحهای غیر خودکار مانند سلاحهای برنو یا گلوله زنی یا سلاحهای ساچمه زن یمعوضه کنند که این عمل نتیجه‌اش این است که سلاحهایی که از انبار دولتبه غارت رفته اینها به انبار دولت برگردد و در مقابل آن به عنوان امانت یک سلاح غیر خودکار که خطری ندارد و برای حفاظت دامداری ضرورت دارد در اختیار آن دامدار یا عشایر یا آنهایی که تشخیص صلاحیتشان از طرف سپاه تایید شده باشد قرار گیرد و هر وقت هم خلع سلاح شد و لازم شد شناسایی شده پروندهخ دارد ، ضامن دارد ، جمع‌آوری این اسلحه خیلی ساده است . و این کار را عملا شاخه‌های سپاه و کمیته در باختران و در لرستان ما شاهد بودیم که انجام دادند. وقتی اعلام کردند آقایانی که ژـ3 دارند کلاشینکوف دارند ، یوزی دارند ، ام‌ـ 3 دارند ، انواع اسلحه‌ةای خودکار و نیمه خودکار دارند بیاورند و بدهند ما در مقابل یک سلاح غیر خودکار به آنها میدهیم . با مجوز موقت تا خلع سلاح .  تعداد زیادی شاید هزاران قبضه اسلحه ژـ 3 و کلاشینکوف و اسلحه‌ةای خودکار دیگر به این طریق جمع آوری شد .( رئیس ـ وقتتان تمام است ) و این برنامه اگر انشاءالله از مجلس شورای اسلامی تصویب بضشود سپاه به خوبی میتواند این سلاحها را جمع آوری کند و برای جبهه ها مورد استفاده قرار بگیرد و ان اسلحه‌هایی که از رده خارج شده و اصلا به درد جبهه نمیخورد و عملا هم هیچ خاصیت جنگی و نظامی ندارد آنها را به عنوان موقت در اختیار اینها قرار میدهند. آقایان انشاءالله رای بدهند تا این 3 تبصره و یا حداقل تبصره 3 برای جمع آوری سلاحه خودکار به نظر من یک چیز ضروری است و عملا هم این کار شده است و سپاه این کار را کرده است و ارتش هم مجوز میدهد به آن سلاحهای گلوله زنی که سپاه به اختیار آنها میگذارد . والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته .

منشی ـ آقای موحدی ساوجی مخالف .
موحدی ساوجی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . پیشنهاداتی که آقای کاظمی دادند تقریبا مشابه پیشنهاد آقای الویری است با این تفاوت که فقط مشول افراد عشایری و امثال اینها میشود :
اصول ان طرح هیچ ارتباطی به این گونه پیشنهادها ندارد اینکه فرض کنید گروهی از جامعه ما بایستی که دارای چه نوعی از سلاحها باشند دارای سلاح شکاری باشند و سلاح غیر شکاری و خودکار و جنگی هم میتوانند داشته باشند یا نه اینها چیزهایی است که نیاز به یک طرح مفصل خیلی روشنی دارد که همه زوایای آن روشن بشود و در اینجا که روح و هدف این طرح این است که کسانی که در گذشته دارای سلاحی بودند و سوء نیت هم نداشتند و اینها به خاطر قوانین گذشته طاغوتی مجرم شناخته‌ شده‌اند محکوم شده‌اند به زندان افتاده‌آند و مدتها گرفتار آن هستند برای این است که اینها دیگر گرفتاری این چنینی نداشته باشند اما این 3 پیشنهادی که این برادرمان داده است و پیشنهاد دوم تقریبا یک آیین نامه اجرایی است نه پیشنهاد قانونی . پیشنهاد اول این است که میگویند که عشایر بتوانند دارای اسلحه غیر خودکار یعنی اسلحه شکاری باشند اسلحه شکاریعنی ساچمه زنی و امثال اینها چیزی است که قانون دارد و افرادی چه عشایری و چه غیر عشایری چنانچه واجد شرایط قانونی شناخته بشوند به آنها اجازه و پروانه میدهند و کسانی هم در بین آنها هستند که پروانه دارند و هیچ مانعی ندارد و اگر ما بخواهیم اینجا ذکر کنیم غلط است .بدون اینکه واقعا در اطرافش هم فکر کرده باشیم و پیشنهاد بعدی ایشان این است که اگر عشایر اسلحه‌های جنگی دارند ، سپاه و یا نیروهای انتظامی و نظامی را موظف کرده که از اینها اسلحه نظامی و جنگی را بگیرد و دربرابر اسلحه شکاری بدهد. خوب مگر سپاه و یا نیروها تاجر اسلحه هستند؟ که در اینجا بخواهند اسلحه جنگی از افراد بگیرد بعد اسلحه ساچمه زنی به آنها بدهد . این است که پیشنهادهای ایشان بنظر من اینجا اولا جایش نیست و بعد هم پیشنهادهای خوب و جامع الاطرافی نیست . والسلام .
رئیس ـ موافق صحبت کتد.
منشی ـ آقای الله بداشتی موافق .
الله بداشتی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . قبلا باید عرض کنم که با آقای کاظمی یک توافقی کردیم که این پیشنهاد را اصلاح کنیم و بعد علت موافقتم را در رابطه با این پیشنهاد که بخواهد به اینصورت دربیاید عرض میکنم. برادرهایی که روستاهایشان در اطراف جنگل و کوه هست ، یکی از مسائل مهم آن مسئله حمله خوک و جانوران وحشی به مزارع روستایی است . بطوریکه من خدا را شاهد میگیرم در بیشتر روستاها اصلا بعضی از روستائیان به گریه افتاده‌اند از اینکه مزارعشان را باغ کشاورزیشان را خوک از بین برده و یکی از مسائلی که اینجا هست اگر کسی اسلحه سرپر(اصلا بحث ما در رابطه اسلحه های گلوله زنی نیست) اسلحه های سرپر که هیچ خطری هم ندارند یعنی با آن هیچ کاری نمیشود کرد اینجور اسلحه‌ها را اگر فرض بفرمائید بخواهد با آن خوک بکشند هزار تومان جریمشان میکنند و اسلحه را از آنها میگیرند و روی این جهت افرادی هم که اسلحه داشته باشند اینها اسلحه را در اختیار شوری و یا در اختیار کسانیکه بعنوان میرشکار اینها را ده استخدام میکند تا اینکه مزارع کشاورزی حفظ شود یکی از کشاورزان آمده بود گریه میکرد و میگفت من 30 هزار تومان باغ و زمینم را امسال خوک از بین برده . من این خسارتم را از چه کسی بگیرم و حرفشاین بود که دیگران اینجا را ول کردند و رفتند و الان برای خودشان حاجی شدند و کلی ثروت و زندگی دارند . من اینجا ماندم با چنین وضع فلاکت باری دارم . ما برای اینکه این مسئله را حل کنیم چون با این قوانین موجود اصلا قابل حل نیست ، ما تفنگهای سرپر را اجازه بدهیم که این تفنگها کشاورزها داشته باشند ، هیچ ضرری هم ندارد و احتیاج به پروانه هم نیست و بخاطر اینکه یک نظارتی بر آن باشد چون سپاه پاسداران بر تمام کشور پاسگاه و مرکز و شعبه دارد اختیار جوازش هم در اختیار سپاه بگذاریم . امیدوارم برادران برای حل این مسئله و مشکل چون الان یک چیزی است که تقریبا میتواند حلش کند به این پیشنهاد به شکلی که عرض کردم رای بدهند .
رئیس ـ آقای زواره‌أی بفرمائید.
زواره‌أی ـ پیشنهاد آقای فاطمی مشابه همان پیشنهاد است با یک تفاوتهای جزئی . اولا اسلحه‌های شکاری و رخودکار اینها قانون دارد که افراد بروند جواز بگیرند . ولی همینطور بصورت مطلق نمیشود داشتن اسلحه را مجاز کرد . آنهم که برادرمان آقای الله بداشتی که خوک مزرعه‌اش را خورده است و گفته از چه کسی خسارت بگیرم خوب طبیعی است اگر گرگی هم در بیابان گوسفندی را پاره کرد حکومت اسلامی نباد جبران خسارت کند . از قبل هم برای اینها ضوابطی بوده ، اختیار داشتند . بعلاوه اصولا دو چیز جدا از هم است . این یک مسئله . موردی است یک عده از برادران که نماینده مناطق عشایری هستندمبتلا به در محلشان داشتند افرادی با حسن نیت اسلحه در اختیارشان بوده طبق قوانین قبلی تحت تعقیب قرار گرفتند آمده‌اند یک طرحی تهیه کرده‌اند این اصلا با خلع سلاح و با دادن جواز هیچ رابطه‌أی ندارد و یک چیز جدا است . بعلاوه من یک خبری که الان برادرمان آقای سالک دادند اینجا حضورتان عرض میکنم که طرحی از طرف بسیج و سپاه در این زمینه جامع تهیه شده و انشاالله زودتر به مجلس بیاید و تمام فروض قضیه و جزئیات در آن پیش بینی شده که همه مشکلات را بتواند انشاالله حل کند . آن را آقای سالک مژده دادند که تهیه شده و شاید انشاالله بزودی به مجلس بیاید .
رئیس ـ متشکر ، نماینده وزارت دادگستری مطلبی ندارند ؟(اظهاری نشد) آقای کاظمی پیشنهادشان را بخوانند .
کاظمی ـ همانطوری که آقای الله بداشتی هم فرمودند این سه تبصره را ما تلفیق و مختصر کردیم به اینصورت که : ( سلاحهای خودکار و نیمه خودکار که ارزش نظامی دارد و جنبه جنگی در آنها است ، اینها جمع‌آوری بشود بجای آن سلاحهای غیرخودکار و ساچمه زنی بطور موقت تا موقع خلع سلاح در اختیار مردم و عشایر و گله داران قرار بگیرد.) (کلیه دارندگان سلاحهای خودکار و نیمه خودکار موظفند از تاریخ تصویب این قانون سلاح خود را به سپاه پاسداران منطقه تحویل داده ضمن دریافت سلاحهای ساچمه زنی و گلوله زنی و اخذ مجوز تعهد نمایند هرنوع سوءاستفاده از سلاحهای دریافتی ننمایند .
رئیس ـ 198 نفر حضور دارند . این سه تبصره آقای کاظمی تبدیل به یک تبصره‌أی که قرائت فرمودند شد . کسانیکه موافق با این تبصره هستند قیام بفرمایند(عده کمی برخاستند) تصویب نشد . پیشنهاد دیگری نداریم ؟ ماده واحده را به رای میگذاریم . (حضار همان 198 نفر) نمایندگانی که با ماده واحده و تبصره‌أی که قرائت و بحث شد موافق هستند قیام بفرمایند(اکثر برخاستند) تصویب شد.
سید حسن موسوی تبریزی ـ آقای هاشمی این قانون بعد از تصویب مهلت میخواهد . که به دارندگان اسلحه بدهند تا تحویل دهند .
رئیس ـ مدت دارد تا تاریخ است . بعد از تاریخ کسانیکه اسلحه دارند طبق قانون حامل اسلحه با آنها رفتار خواهد شد . این فقط در مورد کگسانی است که تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و درباره آنها یک ارفاقی شده است . چیز دیگری در این طرح نیست . دستور بعدی را مطرح کنید.
5ـ رد طرح تاسیس وزارت شیلات و دامپروری و وزارت جهاد سازندگی
منشی ـ دستور بعدی رد طرح قانونی تاسیس وزارت شیلات و دامپروری و وزرات جهاد سازندگی است .
رئیس ـ مخبر کمیسیون کشاورزی تشریف بیاورند .
کیان ارثی (مخبر کمیسیون ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم . گزارش از کمیسون کشاورزی و عمران روستایی به مجلس شورای اسلامی .
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی .
درجلسه مورخ 28/10/61 کمیسیون کشاورزی و عمران روستایی طرح قانونی تاسیس وزارت شیلات و دامپروری و وزرات جهاد سازندگی ترتیب چاپ 1327 مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به دلایل ذیل رد شد . اصل طرح را میخوانم :
طرح قانونی تاسیس وزارت شیلات و دامپروری و وزرات جهاد سازندگی .
ماده واحده ـ از تاریخ تصویب این قانون وزارت شیلات و دامپروری و وزرات جهاد سازندگی تاسیس و تمام سازمانها و دستگاههای مربوطه وابسته به وزارت کشاورزی به آنها منتقل میگردد .
تبصره 1ـ وزارت شیلات و دامپروری و وزرات جهاد سازندگی تمام سازمانهای مربوطه را طبق مقررات بعهده میگیرند .
تبصره2ـ تا تاریخ تصویب اساسنامه‌ها و تنظیم آئین نامه‌های داخلی وزارت کشاورزی کماکان به کارخود ادامه میدهد .
تبصره3ـ کارکنان و متخصصین وزارت کشاورزی براساس تخصص با حفظ گروه و پایه طبق مقررات در سازمان مربوطه عمل مینماید.
تبصره4ـ بودجه سالانه این دو وزارتخانه در سال اول با انتقال بودجه مصوب وزارت کشاورزی ونهاد جهاد سازندگی تامین خواهد شد و بودجه سالهای بعد توسصط دولت در لایحه قانون بودجه پیش بینی خواهد شد . با احترامی که کمیسیون کشاورزی برای امضا کنندگان این طرح قائل است ، چون معتقد است که این برادرانی که این طرح را امضا کردند روی دلسوزی بوده و منظورشان این بوده به مسئله کشاورزی بیشتر اهمیت دهند و تحولی د رکشاورزی مملکت بوجود بیاید و هدفی که دولت و جمهوری اسلامی دارد که در کشاورزی به خودکفایی برسیم . منظور این برادران هم همین بوده . اما کمیسیون کشاورزی و همینطور که برآورد شد کمیسیون نهادهای انقلاب و کمیسیون برنامه و بودجه به این نتیجه رسیدند که برادران امضا کننده طرح انتخاب کردند برای تحول در کشاورزی و به خودکفایی رساندن کشاورزی . این وسیله نه تنها ناقص است که باعث رکود همین مختصر کاری هم که در کشاورزی میشود میشد . روی این حساب بود که کمیسیون کشاورزی بدلیل این مطلب و چند دلیل دیگر این طرح را رد کردند . یکی اینکه با یک ماده واحده خیلی فشرده آقایان میخواهند دو وزارتخانه تاسیس بکنند با آن جهتی که همه‌مان سراغ داریم که مردم و جامعه و انقلاب ما از تکثیر تشکیلات و تاسیس وزارتخانه‌های مجدد جدا خسته و بیزار هستند. مسئله بعدی اینکه با این ماده واحده دو وزارتخانه میخواهند تاسیس بکنند خودبخود یعنی انحلال وزارت کشاورزی و وزارت کشاورزی با آن طرح تشکیلاتی که دولت میخواهد ارائه بدهد و با آن اقداماتی که خود برادران در وزارت کشاورزی انجام داده‌اند دارد . در آن تحولی بوجود می‌آید و امیدوار هستیم آنها بتوانند اقداماتشان را به نتیجه برسانند .
مسئله بعد اینکه جهاد سازندگی از لحاظ نهادی بیرون آمد و خودبخود وزارتخانه‌أی شد و همینطور که ریاست محترم مجلس ، جناب آقای هاشمی هم فرمودند اساسنامه این در کمیسیون ویژه تصویب شد و مدتش هم در مجلس معلوم شد . و انشاالله در شورای نگهبان هم سالم برمیگردد و ابلاغ بشود . دیگر موردی برای این طرح باقی نمیماند.
از آن گذشته مسئله دامپروری با مسئله کشاورزی یک مسئله تقریبا لاینفکی هستند . یعنی ما نمیتوانیم دام را داشته باشیم بدون رعایت مسائل کشاورزی و مراتع و یا مراتع و کشاورزی را از دامپروری جدا کنیم . بعد از آن مسئله شیلات و دامپروری چه ارتباطی باهم دارند. غیر از ارتباط آسمان وریسمان که هردو کلمه سین در آن است . چون دامپروری مثلا دام دارای گوشت است و شیلات هم ماهی گوشت دارد. پس بیاییم برای اینها مثلا یک وزارتخانه بوجود بیاوریم . چه ارتباطی با هم دارند و دامپروری و شیلات ، چه عرض کنم؟
رئیس ـ همین حالا هم در یک وزارتخانه هستند.
کیان ارثی (مخبر کمیسیون کشاورزی ) ـ اینها الان جزو سازمانهایی هستند که وزارت کشاورزی هم برآنها نظارت میکند . حالا اگر چنانچه در وزارت کشاورزی تحولی بوجود بیاید و بخواهیم سازمانهایی که با هم یک نحو ارتباطی دارند مستقلشان کنیم بحثی است . اما یک وزارتخانه فقط برای شیلات و دامپروری باشد. روی ارتباطی که مثلا باهم دارند ، با اینکه نحوه تاسیساتشان و نحوه پرورششان و نحوه سرمایه گذاریش خیلی با هم فاصله دارد و آخرین جمله اینکه اول عرض کردم ماده واحده بدون درنظر کرفتن تخصصها و اطلاعات و نظریات افرادی که نظریاتشان میتواند در این جهت ذیدخل باشد این طرح یک طرحی بود که کمیسیون دید بهتر این است که همانطوری که کمیسیونهای دیگر کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیونهای نهادهای انقلاب چندان وقتی صرف این جهت نکنند بعد از اینکه مثل محتوای این طرح خودبخود عملی شده ، یعنی وزارت جهاد سازندگی بوجود آمده برای کشاورزی اگر بخواهد فکر بشود و برای شیلات و برای دامپروری اگر بنا باشد فکری بشود باید یک طرحی حساب شده و با مطالعه به مجلس ارائه بشود.
رئیس ـ آقایان برای این طرح بعنوان موافق و مخالف خیلیها اسم نوشته‌اند . ما خواهش میکنیم که با توجه به اینکه قسمت اعظمش هم که جهاد است تصویب شده. خیلی مراعات اقتصاد را بفرمائید که وقت زیادی نگیرد.
شریعتی ـ اصلا آقای هاشمی رای بگیرید.
رئیس ـ من نمیتوانم همینجوری رای بگیرم . کسانیکه بعنوان مخالف رد اسم نوشته‌اند اگر بخواهند صحبت کنند میتوانند.
یکی از نمایندگان ـ مخالفها صحبت نکنند.
رئیس ـ اگر مخالف رد صحبت نکند ما حرفی نداریم . ولی مخالفین رد حتما مدعی هستند.
منشی ـ ببینید کی مدعی است؟
رئیس ـ اسامی را بخوانید.
منشی ـ کسانیکه بعنوان مخالف رد اسم نوشته‌اند آقایان : ناصری ، زمانیان ، عابدین زاده.
ناصری ـ موافق هستم.
رئیس ـ آقای ناصری موافق رد هستند.
منشی ـ آقایان : بجنوردی ، مجید انصاری ، نادی ، سید حسن موسوی .
مجید انصاری ـ من پس گرفتم.
یکی از نمایندگان ـ اسامی موافقین را حذف کنید.
رئیس ـ آقای بجنوردی مخالف رد هستند؟
بجنوردی ـ من موافق رد هستم. تقصیر از من نبوده زیرا در تابلوی نصب لوایح نوشته بودند : (طرح تشکیل وزارت شیلات و دامپروری …) نه رد طرح مذکور.
رئیس ـ پس اصلا ما مخالف رد نداریم . ما قبلا اعلام کردیم کسانی که این طوری اسم بویسند ما برای این طور اسم نویسی اعتبار قائل نیستیم چون در آن ستون نوشته است : مخالف و موافق . و یک بار هم اعلام کردیم و دیگر گذشته با خط قرمز هم مشخص کردیم ( رد ) که دیگر ایم مشکل پیش نیاید . آقای سید حسن موسوی شما فقط مخالف هستید . اگر شما هم بحث نفرمایید ما رای بگیریم و تمام میکنیم . ( موسوی ـ من صحبت میکنم . ) بفرمایید . پس خیلی مختصر صحبت کنید چون این را همه اعضای کمیسیون به طور قاطع رد کردند .
سید حسن موسوی ـ اینکه اساسنامه جهاد سازندگی کلیاتش در وزارت جهاد سازندگی تصویب شد همین است دلیل اینکه …
احمد زمانیان ـ من صحبت میکنم .
منشی ـ آقای زمانیان میگویند که میخواهند صحبت کنند .
رئیس ـ آقای موسوی اجازه بفرمایید آقای زمانیان بر شما مقدمند . آقای زمانیان اگر میخواهندصحبت کنند مقدمند .
منشی ـ آقای زمانیان مخالف رد .
زمانیان ـ بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از اهداف بزرگ انقلاب اسلامی خودکفایی اقتصادی است لذا امام عزیز بارها تاکید کردند که در اقتصاد پایه را بر کشاورزی بگذارید اما با گذشت 4 سال از انقلاب و با توجه به تشکیلات وزارت کشاورزی بالعیان مشخص شده که این وزارت گام موثری در این زمینه بر نداشته است شما میتوانید . در برنامه 10 ساله وزارت کشاورزی نگاه کنید تا کنون که وزارت کشاورزی کاری نکرده برنامه 10 ساله‌أی که وزارت کشاورزی داده این است که از سازمان برنامه و بودجه گرفته‌آم و چند جمله اش را برای برادران و خواهران عزیز میخوانم دراین برنامه دارد که ایستگاه ازدیاد بذر در سال 61 ، 20000 هکتار و در سال 71 هم 20000 هکتار بعد در پایانش دارد . گواهی شده توزیعی 130000 در سال 61 و در سال 71 هم 130000 برادران و خواهران توجه دارند همان بذری که کشاورز میکارد همان را درو میکند چطور میشود 10 سال کشاورزی کار کند در آخر کارش به اینجا بکشد و هیچ رشدی که نداشته باشد با توجه به ازدیاد جمعیت در اینجا هم بلکه کم آمده باشد کارش . ضمنا در زمینه شیلات صید ماهیان غضروفی در سال 61 ، 2280 تن در سال 71 ، 3000 تن اصلا در اینجا رشدی دیده نمی شود و وزارت کشاورزی خودش توجه داشته که با این پرسنل و با این تشکیلات …
رئیس ـ اینهایی که میخوانید از چیست ؟ از سال 71 چه کسی نوشته است ؟
زمانیان ـ این را از سازمان برنامه و بودجه گرفته‌آم برنامه 10 ساله وزارت کشاورزی است .
رئیس ـ  برنامه آینده است ؟
زمانیان ـ بلی
رئیس ـ به حرف آنها خیلی بیش از اینها است واین حرفها درست نیست. دهها مقابل در طرح است .
زمانیان ـ ضمناً وزارت کشاورزی خودش توجه به این مسئله داشته که با این تشکیلات موجودش قادر نخواهد بود مسئله کشاورزی را حل کند اقدام به تاسیس مراکز خدمات کشاورزی کردند اما با کدام پرسنل میتواند مراکز خدمات کشاورزی را پر کند؟پس ناچار است که دهها هزار نفر در اینجا استخدام کند .آیا با این مشکلات وبا استخدام افراد جذیذ قادر خواهد بود کشاورزی را سروسامان بدهد،امروز وزارت کشاورزی در روستا وجود ندارد خود وزارت کشاورزی در عملش این مسئله را نشان داده است.درحالی که جهاد در روستا وجود دارد پرسنلی هم که درجهاد است نوعاً پرسنلی هستند که روستایی هستند ودر عمل در کشاورزی در این 4سال خودشان را کاملاً نشان دادند به هر حال با توجه به این مسئله اقدام به دادن این طرح شده است امیدوارم که برادران وخواهران نماینده به این طرح رای بدهند واما اینکه برادرمان کیان ارثی فرمودند که خوب نصف این طرح درست شده خود ،وزارت جهاد درست شد اما مراکز خدمات کشاورزی درست کپی وزارت جهاد است اصطکاک در عمل دارند شما اصطکاک اینطور را چگونه میتوانید رفع کنید؟ اما مسئله شیلات که ایشان فرمودند هیچ ربطی بهم ندارند تصادفاً خیلی ربط دارد پس چطور شیلات با وزارت کشاورزی چگونه شما ربط آنرا میتوانید درست کنید؟اصولاً یکی از مشکلات موجود کشور ما مواد پروتئینی است .باید یم مرکز مستقل برای تامین مواد پروتئینی تشکیل بشود که آنجا سیاست گذاری کنند وآنجا عمل کنند وبتوانند کشور را از نظر گوشت تامین کنند واز نظر مواد پروتئینی تامین کنند وبدیهی است که سازمانها ودستگاههایی که تولید علوفه میکنند وموسساتی که در این زمینه است طبق مقررات همنطوری که در طرح آمده زیر پوشش وزارت شیلات ودامپروری میاید .والسلام.
منشی ـ آقای زرهانی موافق رد .
زرهانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم .موافقت با رد این طرح دلیل بر موافقت با سیاستهای حاکم بر وزارت کشاورزی نیست.واز یک نقطه نظر استدلالهای آقای زمانیان هم مورد قبول من است ووزارت کشاورزی با این سبک وروش وکاری که در پیش گرفته بعید است مارا در 5سال ویا10 سال آینده به خود کفایی ببرد اما صحبت در این است که آیا با این همه معضلات موجود در دستگاه کشاورزی ما حل شده است وآیا این طرح سنگ بنایی برای یک جهش ونیل به خودکفایی محسوب خواهد شد در اینجا تردید ایت چرا؟برای اینکه کار کشاورزی مملکت یک جنبه کیفی دارد که عبارت است از تحقیق وترویج وآموزش که جنبه‌های فنی وتکنیکی دارد ویک بعد فیزیکی دارد وبعد کمی دارد که عبارت است از تهیه وتوزیع نهادها ،آماده سازی آب وخاک وبردن اراضی قابل کشت به زیر کشت وکارهای جنبی دیگری که میتواند در بالا بردن معیشت روستایی وکارایی های لازم دیگر نقش موثر داشته باشد وبرای اینکه ما بتوانیم دستگاهی را در مملکت بوجود آوریم که این دو جنبه کمی وکیفی را بارور کنند وابزار وامکانات وشرایط تحقق اهداف بلند مدت ما را جامه عمل بپوشاند احتیاج به کار وتحقیق ومطالعه وزحمت زیادی است که بایستی نمایندگان مجلس،کارشناسان،کمیسیونهای تخصص دولت وقوه مقننه روی این امر کار کنند وزحمت بکشند ویک شکلی که متناسب با واقعیتهای جاری در انقلاب باشد برای سازماندهی یک دستگاه کشاورزی مسئول بوجود آورند واگر ماقرار باشد قیچی بگیریم وبگوییم یا جهاد ویا وزارت کشاورزی با درنظر گرفتن ظرفیتها استعدادها وتجربه‌ها ومعایب ومحاسنی که در هر دودستگاه وجود دارد یقیناً ما توفیق خیلی زیادی بدست نخواهیم آورد .ما در جنگ وقتی که احساس ضرورت شدید کردیم ارتش ما وسپاه ما ومردم ما یکی شدند ودر هم به طور طبیعی ادغام شدند وروحیه آنها شرایط خاص حرکت را پیدا کردند ما توفیق بدست آوردیم تا زمانی که جوهای کاذب ،رقابت منفی وجود داشته باشد چشم وهم چشمی وجود داشته باشد در یک روستا در عین حال که جهاد سازنذگی جهاد روستا را درست میکند با کلی مخارج در همان روستا هم وزارت کشاورزی مرکز خدمات درست کند هر دو کار فیزیکی جذب مصالح ودادن دستمزد به کارگر وبنا ومهندس وکارهایی از این گونه ما نمیتوانیم مسئله کشاورزی وروستای خودمان را در این مملکت حل کنیم. البته توقف هم در این برزخ کار صحیحی نیست ومنجر واتلاف بیت المال وبه هم ریختن برنامه های دولت وعدم دستیابی سریع به اهداف خودکفایی میشود .باید کاری کرد اما نه این کار را .کاری را که برادران به عنوان یک طرح به مجلس پیشنهاد دادند از بار مطالعاتی وتحقیقاتی وزمین برخوردار نیست آیا مطالعه شده که استعدادهای تحقیق وترویج وآموزش در جهاد سازندگی چقدر است؟آیا مطالعه شده تکنوکراتها ومتخصصین وکارشناسانی که در بعد کشاورزی ودر وزارتخانه کشاورزی کار میکند وبرخوردار از یک روحیه وتربیت روانشناسی خاص هستند آیا اینها قابل ادغام در جهاد سازندگی هستند؟ آیا مطالعه شده که اگر ما اینها را به جهاد سازندگی منتقل کنیم وتحویل نگیریم از این نیروی پرورش یافته که بازده هم دارد در کدام دستگاه میشود استفاده کرد ؟تمام این مسائل ریز ومحتوایی ودقیقی هستند که رویشان مطالعه نشده است البته ممکن است برادران وزارت کشاورزی بیایند اینجا استدلال کنند که ما نشسته‌ایم ومطالعه کرده‌ایم وچارت وزارت کشاورزی را بوجود آورده‌ایم ما اگر چه تمام آن چارت ومحتوا را هم ندیده‌ایم ولی مقداری برادران در ارتباط با او درکمیسیون برنامه وبودجه توضیحی داده‌اند واز زبان برادران دیگر نیز اطلاعاتی بدست آورده‌ایم نوعاً آنهم نمیتواند یک چیز ایده‌آلی باشد چرا؟ برای اینکه هردو طرف وقتی مینشینند به تنهایی به قاضی میروند با رضایت برمیگردند باید ترتیبی اتخاذ شود ومجلس هم بعنوان قدرتی که این برنامه ریزی را انجام داده است باید بنشیند استعدادها وامکانات ونیروهای انسانی در ارتباط با استعدادهای طبیعی وآب وخاک ونیازهای آینده ارزیابی بشود ومجلس تصمیم خودش را بگیرد وقانوناً این دستگاهها موظف کنند که کار کنند .والا از این روزمره‌گی ما بیرون نخواهیم آمد وتصمیماتی شتابزده که در مقابل افراطهای موجود در جامعه صورت میگیرد جنبه‌أی جز تفریط نخواهد داشت نکته دیگری را که در این جا من بایستی متذکر بشود این است بلی بین ماهی ودام یک وجه اشتراکی وجود دارد وآنها هم هردو تا گوشت دارد وماآدمها از گوشت آنها میخوریم اما واقعیت این است که بین دام وکشاورزی اشتراک تولیدی بیشتری وجود دارد وآنهم این است که دام بایستی مرتع در اختیارش باشد که بتواند رشد کند ما تا چند سال میتوانیم از اروپا وکشورهای خارجی علوفه خشک وارد کنیم؟در کشور ما تپه‌ها کوهپایه‌ها ودشتهای وسیعی وجود دارند که در زمان اصلاحات اراضی کذایی رژیم گشته اینها تبدیل به اراضی کشاورزی شدند وبه مالکین ونیمه مالکین واگذار شدند نمونه‌اش در گرجستان است که مرتع هستند وسالیان دراز مردم از آنها استفاده کردند ودامپروری کردند اینها را تبدیل کردند به اراضی کشاورزی ودر قسمتهای دیگر مملکت هم این نوع زمینها وجود دارد بایستی یک دستگاه بانیروهای متفکر وجود داشته باشد این استعدادهای مراتع را در ارتباط باکشاورزی بسنجد واز بین اینها انتخاب کند یعنی دامپروری به کشاورزی بسیار نزدیکتر است تا به شیلات به این دلیل که رابطه ماهی ودام یک رابطه مصرفی است اما رابطه دام وکشاورزی یک رابطه تولیدی است نکته دیگری راکه من بایستی اینجا عرض کنم این است که اساسنامه جهاد سازندگی به صورت یک وزارتخانه در کمیسیون ویژه تصویب شده والان در شورای نگهبان است واگر این طرح رد بشود صدمه‌أی به وزارتخانه شدند جهاد سازندگی هم وارد نمی‌آید اگر برادران مجلس(این اگر تقریباً میشود گفت باید است)این رسالتی است بر عهده ما همه ما که دلسوز رسیدن به خودکفایی هستیم بایستی چشم ما مسلح باشد واعماق حرکتهای اقتصادی جامعه را بشکافیم وتصمیمی در ارتباط با پیدایش یک دستگاه کشاورزی مسئول وتوانا برای بارور است استعدادهای طبیعی وانسانیمان بوجود آوریم.
(درساعت32/9 دقیقه آقای محمد یزدی نائب رئیس ،ریاست جلسه را به عهده گرفتند)
منشی ـ آقای سید حسن موسوی تبریزی مخالف.
نائب رئیس ـ ایشان منصرف نشدند ؟
سید حسن موسوی تبریزی ـ بسم الله الرحمن الرحیم .قرار بود بطور اختصار صحبت کنیم که متاسفانه یک ربع است دارند صحبت میکنند دلایلی که کمیسیون مربوطه(همین کمیسیون کشاورزی وعمران روستایی)ومخبرکمیسیون آوردند خیلی دلایل ضعیف وبی‌اساس بوده اگر دلیل این باشد که ما با توجه به اساسنامه جهاد سازندگی که بر مبنای وزارت کلیتش تصویب شده دیگر از نایب کشاورزی
وزارت کشاورزی چشم پوشی کنیم این یک بعدی نگا ه کرن به مسئله است ما با همین دلیل که کلیات وزارت جهاد سازندگی تصویب شده است مخواهم بگویم که وزارت کشاورزی هم به یک شکلی اصلاح شود آن شکلش این است که اگر قرار باشد باتوجه به عملکرد خیلی خوب در طول پیروزی انقلاب تا الان جهاد سازندگی تبدیل به یک وزارتخانه‌أی میخواهد بشود بیاییم تمام کارهای غیر عمرانی وآبادی وزارت کشاورزی تبدیل کنیم به یک وزارت خاص بنام شیلات ودامداری.اگر شما دلیل بیاورید که شیلات ودامپروری ربطی بهم ندارد یعنی در دلایلی که کمیسیون کشاورزی آورده این است که دامپروری وشیلات هیچ ربطی بهم ندارند در صورتی که در حال حاضر دروزارت کشاورزی هم دامپروری وهم شیلات است. یعنی شیلات هم به کشاورزی ربطی ندارد لااقل به قول برادرمان آقای زرهانی میخواستند بگویند ارتباط دامپروری به کشاورزی زیادتر از ارتباط شیلات به کشاورزی است.این یک دلیل بی‌اساس وهمینطور هوکردن است مسئیه دیگر ما باید یک ماده واحده نمی‌آییم دووزارتخانه راتشکیل بدهیم ویک وزارتخانه را از بین ببریم به دلیل همین اساسنامه مفصل جهاد سازندگی یک وزارتخانه را تشکیل میدهد ما با این ماده واحده میخواهیم وزارت کشاورزی را تبدیل بشود به وزارت دامداری وشیلات .اما این طرح وماده واحده معایب زیادی دارد ما هم معتقدیم الان تمام وظیفه تمام نمیشود وحل وفصل نمیشود اولا درکلیات صحبت میکنیم یعنی اصل تشکیل وزارت شیلات ودامپروری تصویب بشود بعد از کارشناسی که مورد نظر آقای زرهانی بود دعوت میشود حتما درکمیسیون مربوطه برای تشکیل همین وزارتخانه صحبتهایی میشود جزئیاتی گفته میشود واضافاتی میشود هم در کمیسیون وهم در شور دوم در مجلس .مسئله دیگر دلایل ضرورت این طرح بررسی مسائل کشاورزی ووزارت کشاورزی درحین رسیدگی به اساسنامه جهاد سازندگی مسلم شده که با توجه وسعت کشاورزی که یک قسمت عمده‌اش را عملا وزارت جهاد سازندگی انجام خواهد داد این طرح باید به تصویب برسد و از برادران و خواهران نماینده محترم تقاضا دارم اصل این مسئله را تصویب بکند که وزارت کشاورزی از این وضعیت و حالت بی تناسب با وضعیت انقلاب در بیاید . و مشخص بشود وظایفش را نمیخواستیم بگوییم 3 تا وزارتخانه تشکیل بدهد . وزارت شیلات و وزارت دامپروری و در کنارش وزارت جهاد سازندگی ارتباط شیلات با دامپروری همین است که خود آقای زرهانی که به عنوان موافق رد صحبت کردند اعتراف دارند که مسائل پروتئین کشور از دو جهت برای ما تامین میشود . اگر شیلات قوی بشود و تقویت بشود عمده مسائل گوشتی کشور تامین خواهد شد . و نیاز به واردات گوشت و ماهی نخواهیم داشت . بلکه مقدار زیادی سالانه از شیلات صادرات خواهیم داشت . مسئله دیگر این است که اهمیت دامداری و شیلات ( نائب رئیس ـ مطالبتان را خلاصه‌تر بفرمایید . ) که مسلم شد و هر دو ارتباطشان با هم معلوم شد باید یک وزارت مستقلی باشد از کشاورزی منتها زمینها و علوفه‌های مورد لزوم دامپروری را حتما در نظر خواهند گرفت و از وزارت جهاد سازندگی کمک خواهند گرفت . و برای خودشان به کار خواهند برد من بیش از این دیگر نمیخواهم مزاحم وقت شما بشوم امیدوارم برادران به این کلیات رای بدهند . و در جزئیات و در شور دوم پیشنهادات تکمیلی و اصلاحی را دقت کنند و در کمیسیون هم بررسی خواهد شد . والسلام علیکم و رحمه الله برکاته .
منشی ـ آقای پورسالاری موافق رد .
پورسالاری ـ بسم الله الرحمن الرحیم . موافقت من بر رد این طرح طبیعتا همان مطالبی است که مخبر کمیسیون فرمودند با یک مقدار توضیح قبل از اینکه دلایل خود را عرض کنم در جواب برادران مخالف عرض میکنم که برادر زمانیان فرمودند مشکل وزارت کشاورزی . آیا اگر یک وزارتخانه‌أی مشکلاتی داشت یا اینکه موانعی بر سر راه داشت راه حلش این است که آن وزارتخانه را بگوییم حالا تو نه یک وزارتخانه دیگر؟ این راه حل است ؟ اگر این طور است تنها وزارت کشاورزی نیست . وزارتخانه‌های دیگر هم یک چنین موانع و مشکلاتی دارند . خوب به نوبت یکی یکی را اوت کنیم بگوییم یک وزارتخانه جدید و حال آنکه عنایت دارید که ایجاد یک وزارتخانه چه مشکلاتی و چه موانعی و چه گرفتاریهایی خواهد داشت ؟ اگر واقعا آن سوزی که در دل همه مسئولین است و همه نمایندگان وقتی سری به حوزه‌های انتخابیه میزنند و از مشکلات مردم دلشان به درد میاید یک مقدار به آن نقطه‌های حساسی که گره خورده و باعث شده که ایجاد مشکل بکند و کارها پیش نرود آن مشکلات را دسته بندی کنند و آنها را رفع بکنند . والا وزارتخانه نمیتواند تقصیری داشته باشد . مثلا همه مسئولین دلسوزی خاصی و سفارش و توصیه اکیدی بر مسئله کشاورزی دارند و حال اینکه همه برادرها از نزدیک لمس کرده‌آند و میدانند تا زمانی که مسئله زمین در مراکز کشاورزی ، روستاها حل نشده هیچ زمانی این توصیه ها نمیتواند جامه عمل بپوشد و هیچ وزارتخانه‌أی و اداره‌أی قادر به حل این مشکل نمیتواند باشد . مسئله مشکل زمین هنوز سرجای خودش است . مشکلات دیگری به وجود آمده روستاییان سر مسئله زمین دارند به درگیریهای شدیدی میرسند . مسئله درگیری وزارتخانه های دیگر که مثل مسئله ‌‌‌آب ، مسئله مراتع ، مسئله جنگلهاست در روی مسئله زمین دارد گره میخورد . و اینها روز به روز دارد مشکلات را بیشتر میکند از آن طرف هم همه‌اش خواستمان این است که مسئله کشاورزی یک رونقی پیدا بکند یا گندم 3 سال در روستا مانده و هنوز کسی از او نخریده است . سازمان تعاون میگوید باید اول بیاری پهلوی تا من بخرم . خوب ، آن روستایی میگوید که من پول اینکه یک ماشین بگیرم و بیارم آنجا 15 ریال برای من درمیاید ( هر کیلو ) خوب خودت بیا بخر . او میگوید که نه به من دستور داده‌آند که اول بیار پهلوی من خوب گندم3 سال است مانده واز آن طرف گندم از جای دیگر بخریم . این مشکلات اینها اگر رفع بشود نه وزارتخانه کشاورزی گناهکار است . یا آن مشکلاتی که شیلات دارد الان در بندرعباس شما اگر بروید توی صف هم بایستید معلوم نیست که یکدانه ماهی گیرتان بیاید خوب اینها مشکلاتی دارد  بالاخره . این مشکلات باید رفع بشود گره‌ةایی که خورده باید برطرف بشود . والا شیلات خودش گناهکار نیست وزارت کشاورزی گناهکار نیست . و راه علاج هم این نیست که یک وزارتخانه دیگر کنارش گذاشته بشود . جهد شرح وظایفش و وزارتخانه‌اش مشخص شده و معلوم شده در یک کمیسیون بررسی شده گفته‌آند که این در صلاحیت این وزارتخانه است . حالا از گوشه و کنار مدام بر وظایف او افزوده بشود که با زنتواند کار خودش را انجام بدهد . و از آن طرف وزارت کشاورزی میبینیم فعال شده به صورت مراکز خدمات . واقعا دارند زحمت میکشند عملا در آن نقطه‌های دور دست کشور و مملکت عملا وارد کار شده‌اند و دارند پیشرفت میکنند . خوب ، حالا بگویید که کم و زیاد بکنیم . جابجا بکنیم وزارتخانه اضافه بکنیم . اینها است که مسئله را حل میکند ، خیر این طور نیست . لذا من موافق با رد این طرح هستم و امیدوارم که همان طور که چند تا کمیسیون به این نتیجه رسیده‌آند مجلس هم به این نتیجه برسد و بر رد این طرح رای بدهد . والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
نائب رئیس ـ متشکر ، وزیر محترم کشاورزی جناب عالی اگر نظری دارید بفرمایید .
عابدین زاده ـ آقای یزدی من مخالف ثبت نام کرده‌ام .
نائب رئیس ـ‌گویا گفتند آقایان مخالفتهایشان را پس گرفته‌آند تقریبا بحث روشن است . ..اگر پس گرفته‌آند که دوباره نمیتوانند مخالفت کنند .
منشی ـ بلی ، صحبت شد و مثل اینکه آقایان پس گرفتند .
نائب رئیس ـ‌اگر پس گرفتند که مجدداً مطرح نمیشود اجازه بفرمایید که رد بشویم . وزیر محترم کشاورزی جناب آقای سلامتی .
محمد فاضل ـ من که پس نگرفتم .
منشی ـ شما پس نگرفتید ؟
نائب رئیس ـ ایشان مخالفند ؟
منشی ـ‌اقای فاضل اصلا اسم ننوشته‌آند .
نائب رئیس ـ آقای فاضل اصلا اسم شما در اینجا نیست . آقای سلامتی جناب عالی بفرمایید .
سلامتی ( وزیر کشاورزی )‌ـ‌بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن تبریک سال نو به تمام برادران و خواهران محترم نماینده مجلس شورای اسلامی این طرح منعکس شده البته ما فلسفه این طرح را هنوز دقیقا در جریانش قرار نگرفته‌ایم . که یک تحلیل عمیق و ریشه‌أی بشود که ببینیم در رابطه با آن تحلیل و آن فلسفه ما نقطه نظرهایمان را ارائه بدهیم . اما آن طور که اثبات کرده‌آیم و از صحبت برادران موافق هم این طور برمیاید ظاهراً‌ به علت تجانسی که شیلات و دامپروری دارد به علت تامین پروتئین مملکت که از این دو منبع تامین میشود این طرح ارائه شده که وزارت دامپروری و شیلات یا وزارت شیلات و
دامپروری بوجود بیاید. البته همانطور که برادرانمان مطرح کردند و ضمن تائید تمام نکته‌هایی که کمیسیون کشاورزی توسط برادرمان جناب آقای کیان ارثی ارائه شد دامپروری و شیلات به آن مفهومی که بخواهد در یک وزارتخانه کارش منعکس شود همانطور که مطرح شد تجانسی ندارد . دامپروری متشکل از کارهای مربوط به دامداری و مربوط به دامپزشکی ، مرغداری ، چه بصورت سنتی و چه بصورت صنعتی است که در رابطه با این کارهای مربوط به دامپروری ایستگاههای تحقیقاتی ، ایستگاههای اصلاح نژاد هست و ایستگاههای تکثیر دامهای اصلاح شده است که بوسیله ارگانهای ذیربط تدارک دیده میشود. اما آنچه که در رابطه با شیلات هست سوای اینها است . البته این را عرض کنم که در تمام این موارد ضعفای بسیار ریشه‌أی و عمیقی داشته‌ایم . چراکه در گذشته روی وظایفی که می‌بایست ارگانهای ذیربط وزارت کشاورزی کارشان را انجام بدهند کار نشده و در واقع تعطیل بوده . هرکاری که بخواهد بشود درواقع میشود گفت از زیر صفر باید شروع مکیشد و شروع شد . اما آنچه که مهم است ارتباط بسیار زیاد دامپروری و زراعت و جنگل و مرتع است . امکان ندارد ما یک برنامه ریزی کنیم در مورد دامداری ، در مورد دامپروری بدون درنظر گرفتن برنامه ریزی در مورد زراعت یا بدون درنظر گرفتن برنامه ریزی  در مرد جنگل و مرتع اینها از هم غیرقابل تفکیک هستند و بر این اساس میبینیم در هیچ کشوری از جهان این دوتا از هم جدا نیستند و هیچ وقت هم جدایشان نکرده‌اند که باز دو مرتبه یکیشان کنند . ما وقتی که میبینیم دام به علوفه نیازمند است در برنامه زراعت مقدار زمینی که زیر کشت علوفه باید برود باید منعکس شود و وقتی دامداری با زراعت و جنگل و مرتع است +-میرود دنبال تولید محصولات ضروری که بیشتر مورد توجهش است و به تولید علوفه به آن شکل که باید بپردازند ، نمیپردازد و برنامه ریزی در این جهت انجام نمیدهد . همینطور در مورد مرتع ، مرتع وقتی بخواهد اصلاحخ بشود ، وقتی بخواهد عمران بشود ، وقتی بخواهد که این مرتع بیشتر علوفه تولید بکند ، وقتی که در ارتباط با دتامپروری قرار میگیرد ، میتواندخوب کارساز باشد . مدیریتی که روی این اعمال میشود و همینطور ارتباط زراعت و مرتع است که میتواند با برنامه ریزی مقدرا مرتعی که باید قرق بشود یا مقدار مرتعی که باید عمران بشود ویا بقول معروف استراحت کند ، مقدار رمتعی که بتواند بیشتر باروری داشته باشد امکان پذیر است. روی این حساب ارتباط دامپروری با مراتع و با زراعت کامل است و از هم غیر قابل تفکیک هستند . بخصوص در کشور ما که یک کشوری است که دامداری بصورت عشایری اداره میشود و اینها سروکارشان مرتب با مرتع است و مراتع ما در طول سالیان سال تخریب شد ، تبدیل شد و الان ظرفیت داممان به مراتب بسیار بیشتر از ظرفیت مراتعمان است و کششی ندارد. مراتع ما روی این حساب باید حتما با برنامه ریزی مرتبط با با دامپروری این مراتع اصلاح و عمران شود و به یک حالتی تبدیل بشود که بتواند دامها را تغذیه کند . وقتیکه اینها از هم جدا باشند امکان پذیر نیست . مطلب بعدی این است که جهاد سازندگی با توجه به اینکه کارهای زیادی را بعهده دارد ، چه در زمینه بهداشت ، درمان ، راههای عمرانی ، عمران روستایی و غیره و غیره . کار جنگل و مرتع که از حجم وسیع و از یک نیروی جدیدی باید برخوردار باشد و از تمرکز برنامه ریزی و تمرکز کاری در آینده باید برخوردار باشد نمیدانم که چقدر برادران جهاد سازندگی (کلا جهادسازندگی) چقدر آماده پذیرش جنگل و مرتع و زراعت را داشته باشند . علیرغم کارهای دیگرشان بخصوص الان که حجم کاری که در زمینه کشاورزی انجام میشود توسط وزارت کشاورزی و ارگانهای ذیربط نسبت به جهاد سازندگی بسیار بیشتر است . اصلا قابل قیاس نیست . در شرایط فعلی وقتی بخواهد همه این کارها را متقبل بشود فکر میکنم امکان عملیش کم باشد . علاوه برهمه اینها همانطور که برادران محترم مستحضر هستند وزارت کشاورزی موظف شده طرح تشکیلاتی تهیه کند. سیستمش را تغییر بدهد. این صحبت کاملا بجا است که وزارت کشاورزی با سیستم طاغوتی که به ارث رسیده امکان ندارد به کشاورزان خدمت برساند. این باید بهم بریزد ، متلاشی بشود، سیستم جدیدی جایگزین آن بشود . بر این اساس است که ما از همان ابتدای دولت برادر شهید رجایی دنبال تغییر تشکیلات بودیم . تشکیلاتی که در خدمت کشاورز و در خدمت روستا باشد ، بتواند پرسنل فنی ، متخصص ما پرسنل متعهد و ما در کنار روستایی هم درد آن را حس بکنید و هم به او خدمت بکند و وزارت کشاورزی کار بسیار حجیمی انجام داد تا اینکه توانست تشکیلات دقیق میشود گفت که یکی از افتخارات جمهوری اسلامی حالا برادرانی که میخواهند در این زمینه تحقیق بکنند بگیرند مطالعه بکنند شکیلات  وزارتخانه را تشکیلات وزارتخانه ها در سراسر دنیا را برر سی بکنند و ببینند کاری که در این زمینه شده قیاس بکنند ببینند چه هست ، واقعاکار ظریف ودقیقیانجام شده تا توانستیم یک مقدار تشکیلات را به صورت مدون ارائه بدهیم وداده ایم به ارگانهای قانونی که به تصویب برسد وبه وازاتاین ، تشکیلات مان را تغییر داده ایم یعنی الان نزدیک به 500 مراکز خدمات کشاورزی و  روستائی و عشایریدر سطح روستاها تشکیل داده ایم در صورتیکه هنوز کاملا تمام قصمتهای مختلف، آن ریزه کاریهای تشکیلاتمان به تصویب نرسیده است . واین کار بسیار مشکلی است کسی که تشکیلاتی را تغییر داده باشد متوجه این مطلب میشود که واقعا کار ظریف و دقیق و حسابی است و ما این مراکز خدمات را که تشکیل دادیم برادرانی که با ما تشریف آورده اند واز این مراکز خدمات بازدید کرده اند میتوانند اظهار نظر بکنند که چهقدر توانسته تغییر ما هیت در کار وزارت کشاورزی بوجود بیاورد . یعنی در سطح روستاها پرسنل ما ، مردم یعنی روستائیان و روحانیون دست به دست هم داده و دارند با هم کارها را انجام میدهند بصورتیکه بودجه این مراکز شش ماه بعد که مثلا بدستشان رسیده قبلش از خود روستائیان کمک گرفته‌اند و کار ار انجام داده‌اند و رفته‌اند یعنی اینقدر وحدت عمل وجود دارد. این را میشود گفت یک تغییر بنیادی ، منتها اینکه باید کاملا تمام وزارتخانه‌ها تغییر پیدا کند به زمان احتیاج دارد و زمانش مشخص شده . 5-6 سال طول میکشد و حالا که این تغییرات دارد بوجود می‌آید وقتیکه احیانا مطرح بشود یک شیوه جدیدی ، یک شیوه دیگری ، یک تفکیک دیگری ، مثلا دو وزارتخانه بشود . عوض اینکه خود این وزارتخانه از حالت طاغوتی به حالت مردمی تبدیل بشود. این یک مقدار تزلزل روحیه بوجود میاورد. برای پرسنلی میخاهند بروند در روستا خدمت بکنند حساب این را داشته باشند . بعضی از پرسنلی که رفته‌اند آموزش جدید دیده‌اند و تخصصی که نداشته‌اند ، آموزش تخصصی دیده‌اند و به آنجا رفته‌اند. در بعضی از جاها بعلت اینکه بودجه ما برای اینها کفاف نداده که محلی را اجاره بکنیم یا بسازیم اینها دارند زیر چادر زندگی میکنند و این را میشود گفت باز یک تحول ، حالا اینکه ایجا رفته اگر اینطور عنوان بشود که آقا این وضع متزلزل است اصلا فرستادن اینها به سطح روستاها با مشکلات زیادی مواجه میشود . کما اینکه تابحال مواجه شده است . بعلت اینکه مرتب مسئله مراکز خدمات و تغییر تشکیلات در کش و قوس بوده و مرتب این بوده که آیا جهاد این کار را انجام بدهد . وزارت کشاورزی انجام بدهد یا نهاد دیگری ؟ در هیچ جایی تصمیم قاطع گرفته نشده بود که الحمدلله اخیرا در مجلس تصمیم قاطع گرفته شد و کار را یک مقدار زیاد بهتر کرد. ولی حساب این را داشته باشید که تا دو سه ماه پیش ما حدود بیش از یک چهارم سطح کشور را زیر پوشش قرار دادیم . با وجود همه این مشکلات که همه متزلزل بودند و ایمانی نداشتند که بالاخره وقتی میروند آیا ماندگار هستند یا نیستند. بهرحال ما باید وقتی که یک ضعفی در جاهایی ملاحظه میکنیم علت اینها ببینیم چیست و وقتیکه علتها را مشاهده بکنیم متوجه میشویم که باید چه جوری با اصل قضیه باید برخورد کرد . ما فکر میکنیم که یک مقدار زیادی الان ، ما واقعا در سطح روستاها ، درست است ، من حرف تمام برادرانی که در این رابطه صحبت میکنند تائید میکنم که ما مشکلات فراوانی در سطح روستا داریم . ما خطر مهاجرت روستایی به شهرها را الان داریم که یک اعلام خطر است و این بعلت عدم تعادلی است که در شهر و روستا هست بعلت تورمی است که بوجود آمده و ما به یک شکلی انشاالله باید در این جهت حرکت کنیم. یعنی دولت ومجلس باید حرکت کند . با توجه به این عدم تعادلی برخوردی بکندکه انشاالله روستایی در روستا ماندگار بشود و این عدم تعادل و احساس اینکه اینها ممکن است مهاجرت کنند در شرایطی تست که واقعا امکانات وسیعی در روستا داده شده . یعنی اگر نهادهای کشاورزی بوده . اگر وام بوده ، اگر امکانات دیگری بوده ، چه توسط جهاد و چه توسط وزارت کشاورزی جدیدا داده شده ، اگر قیمت محصولات کشاورزی بوده که یک مقدار … اما اینها همطراز با رشد تورم یا اینکه حرکتهایی که به صورت کاذب و مشاغلی که بصورت کاذب در سطح شهر بوجود امده است با این هماهنگ نبوده و به این نرسیده . روی این حساب عدم تعادل در اینجا است برای این باید فکری بشود . وقتیکه برای این فکر بشود و ما در جهت تغییر تشکیلات قدم برداریم قطعا               
مطمئن باشید که ما در اسرع وقت چون ظرفیت و امکانات وجود دادر خودکفا میشویم و میتوانیم انشاءالله روستایی را در روستا پابرجا کنیم .
الله بداشتی ـ چه امکاناتی به وجود آمده است ؟
سلامتی ـ و مسئله این است که واقعاً …
نائب رئیس ـ‌بحث ذکر مزایای کشاورزی نیست بحث در اطراف خود طرح است ایشان برای بیان نظرشان نسبت به این رد بحث کنند والا مزایای کشاورزی را نمیخواهند ذکر بکنند که الان چیست .
سلامتی ـ یا مسئله این است که در شرایط جنگ و محاصره اقتصادی آن چیزهایی که واقعا مورد نیاز کشاورزان و روستاییان است که به خصوص بعد از انقلا بیک توقع جدیدی هم به وجود آمده و به حق است که این عملا امکان پذیر نیست که بشود ، چرا ؟ چونکه این محدودیت هم باعث میشود که ما عوض مثلا چند ده هزار دستگاه فلان ماشینی که میخواهیم تهیه بکینم و تدارک ببینیم و عرضه بکنیم نتوانیم یا همین طور امکانات دیگر . حالا باشد که یک مقدار رشد داشته اما این رشد آن رشدی نبوده که مورد توجه باشد و همین طور پرسنل ، حساب این را داشته باشند که تعداد پرسنل متخصص و ماهر است که این مسئله است . برای اینها با توجه به برنامه  ریزی باید فکری برداشته بشود که انشاءالله وقتی که این حفره‌ها ترمیم بشود از بین برود خیلی از مسائل قابل حل است و تشکیلات عمومی کاری را به آن شکل نمیتواند انجام بدهد تشکیلات یبه این شکل که ما یک تکه‌هایی را از وزارتخانه بکنیم جدا بکنیم که بخواهند خودش مستقلا عمل بکند . این کار را جز اینکه با نقصان مواجه بکند اثری ندارد .والسلام علیکم و رحمه الله .
نائب رئیس ـ متشکر ، 183 نفر در مجلس حاضرند گزارش کمیسیون را عنایت دارید که مبنی بر رد طرح است بر حسب روال اصل ماده واحده به را یگذاشته میشود آقایانی که با اصل طرح یعنی ماده واحده و طرح موافق هستند قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستد ) به شدت رد شد. یک ربع ساعت تنفس داده میشود .
( جلسه در ساعت 15/10 دقیقه به عنوان تنفس تعطیل و مجدداً در ساعت 55/10 به ریاست آقای محمد یزدی (( نائب رئیس )) تشکیل شد)
نائب رئیس ـ‌بسم الله الرحمن الرحیم. مجلس برای ادامه مذاکرات رسمی است دستور بعدی را بفرمایید .
6 ـ‌ بحث پیرامون طرح قانونی اصلاح قانون امور تشکیلاتی ، استخدامی و انضباطی وزارت امور خارجه مصوب 30 خرداد ماه 1352
منشی ـ گزارش شور اول کمیسیونهای سیاست خارجی و کار و امور اجتماعی در خصوص طرح قانونی اصلاح قانون امور تشکیلاتی استخدامی و انضباطی وزارت خارجه مخبر کمیسیون خارجه ، آقای شاهچراغی .
شاهچرانی ( مخبر کمیسیون امور خارجه ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم . طرح قانونی اصلاح قانون امور تشکیلاتی ، استخدامی ، و انضباطی وزارت امور خارجه مصوب 30 خرداد 1352 .
با توجه به وجود شرایط خاص انقلابی ضرورت تقویت کادر سیاسی موجود وزارت امور خارجه ماده واحده ذیل پیشنهاد میشود .
ماده واحده ـ به وزارت مذکور اجازه داده میشود در صورت تشخیص شورای معاونین و تایید وزیر امور خارجه شرط دارا بودن دانشنامه لیسانس برای ورود بودن به خدمت رشته سیاسی موضوع بند 8 ماده 5 قانون امور تشکیلاتی استخدامی و انضباطی وزارت امور خارجه مصوب 30 خرداد ماه 1352 را استثنا در مورد داوطلبان واجد شرایطی که فاقد مدرک لیسانس میباشد ونیز شرط محدومیت رشته‌های مذکور در بند فوق الذکر را مورد بعضی از داوطلبان لیسانسیه واجد شرایط حذف نمایند .
در توضیح این ماده واحده باید عرض بکنم که در عرض بکنم که در ماده 5 بند 8 قانون مقررات تشکیلاتی استخدامی وزارت خارجه برای افرادی که در کادر سیاسی وزارت خارجه شاغل هستند دو شرط آمده . شرط اول این است که این افراد باید دارای دانشنامه لیسانس یا بالاتر باشند و شرط دوم هم این است که لیسانس آنها باید محدود باشد به رشته های سیاسی ، اداری ، تاریخ ، جغرافیا ، با توجه به شرایطی که بعد از انقلاب پیش آمده و نیاز فراوانی که به نیروهای مومن و متعهد است برای استخدام در کادرهای سیاسی وزارت خارجه و ماموریتهای خارج از کشور بخصوص کمبود عناصری که دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس یعنی بالاتر از لیسانس یا لیسانسیه‌هایی که محدود باشند رشته‌هایشان به این رشته‌هایی که عرض و ذکر شد. وزارت خارجه ضروری دانسته که این ماده از قانون حنما تغییر پیدا کند و یا تشخیص شورای معاونین و تائید وزیر امورخارجه شرط لیسانس را برداشته و همچنین محدودیت را از رشته‌هایی که ذکر شده برداشته. کمیسیون امور خارجه هم وقتی این مسئله را بررسی میکرد تغییر این ماده از قانون را ضروری دانست و فکر میکنم که بحث زیادی ندارد. شرایط انقلاب و ضروریتهایی که در وزارت خارجه هست اقتضا میکند که مجلس محترم هم این را تائید بکند و این را تغییر بدهد . بنده عرضی ندارم. این طرح هم محدودیت را برمیدارد. یعنی اگر لیسانسیه‌هایی بودند در این رشته‌ها مدرک لیسانسشان نبود ، ولی واجد شرایط بودند . میتوانند در کادر سیاسی شاغل بشوند و همچنین اگر کسی بود که اصلا لیسانس نداشت ولی شرایطش را داشت.
منشی ـ آقای احمد کاشانی مخالف .
احمد کاشانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . البته صحبت که میکنیم برای رفع تکلیف و انجام وظیفه است. والا اینکه حالا اثر داشته باشد یا نداشته باشد انشاالله با خدا است. مخبر محترم کمیسیون توضیح دادند که روح این طرح چیست. در وزارت خارجه کسانیکه بخواهند در رشته سیاسی کار کنند باید یک ضوابطی در موردشان از نظر تحصیلات رعایت بشود و این طرح آمده دارد میگوید ما در مواردی که آن ضوابط وجود نداشت ولی فرد حائز شرایط بود بتوانیم از او در این رشته استفاده کنیم . ظاهرا قضیه همانطور که مخبر محترم هم توضیح دادند این است که در شرایط انقلاب ما احتیاج داریم که بتوانیم از نیروهای متعهد استفاده کنیم . یعنی در حقیقت همه قضیه برمیگردد به اینجا که ما اگر بخواهیم آن ضوابط را اعمال کنیم ، آن کادر لازم را بصورت متعهد نخواهیم داشت. کادر متعهد دارای آن ضوابط که آن تحصیلات را داشته باشد وجود ندارد . من همه مخالفتم برمیگردد به همبن قضیه. اگر واقعا راهی را که ما طی کرده بودیم به همین ترتیب یعنی در بین تحصیل کرده‌ها و فارغ التحصیلهای رشته‌های مذکور در آن ماده 5 ما از همه نیروهای موجود استفاده کرده بودیم ، میرسیدیم به اینجا که الان به کادر احتیاج داریم و آن افراد کفاف کار را نمیکنند. اجازه بدهید که این ضوابط را موقتا در شرایط استثنایی رعایت نکنیم. بحثی نبود ضمن اینکه تازه ما به فرض اینکه به اینجا هم میرسیدیم دلیل نداشت که بگوییم که دستگاه اجرایی خودش این کار را عملی بکند. می‌آمدیم یک ضوابطی را درنظر میگرفتیم همانطور که قانون قبلی گفته که با این ضوابط شما افراد را در رشته سیاسی بگیرید ما می‌آمدیم یک ضوابط جدیدی جانشینش میکردیم به آن اضافه میکردیم نه اینکه بگوییم شورای معاونین با تصویب وزیر خارجه میتوانند استثناعا اینها را درنظر نگیرند ضمن اینکه من توجه نمایندگان محترم را جلب میکنم به این مطلب که درست است اینها گفته‌اند استثناعا ولی عملا اگر چنانچه همه کادر مورد نیاز را هم بر اساس این مجوز خارج از آن ضوابط استخدام کند و به کار بگیرند هیچ منعی وجود ندارد . من بنظرم می‌آید نه تنها نیروهایی را که در جامعه ما و در رشته‌های مختلف تحصیل کرده‌اند و صلاحیت دارند و میشود از آنها استفاده کرد به کار گرفته نشدند ، بلکه به مقدار بسیار زیادی در موردشان بی‌لطفی هم شده و بیخود آنها را از صحنه کنار زدند. شما اگر چنانچه نگاه کنید به آن عملکردی که بعد از انقلاب تا حالا وجود داشته و براساس همین روابط بوده ، ملاحظه میکنید که دردی را دوا نمیکند . ما بیاییم یک ضوابطی را که در قانون وجود داشته حذف بکنیم و بگوییم با تصویب شورای معاونین افراد بتوانند بیایند در رشته سیاسی کار کنند. شما همین وزارت خارجه را نگاه کنید. از ابتدای انقلاب تا کنون من حتی در شرایط کنونی نمیخواهم اسم افراد را ببرم که ببینید کسانیکه بر اساس روابط آمده‌اند و شرایط و تحصیلات هیچ کدام از اینها را هم نداشته‌اند ، خود افراد زحمت کش وزارت خارجه از دستشان ناراحتند و اگر در خارج از این کشور فریاد دانشجویان ما بلند است ، وقتی که به خود وزارت خارجه هم مراجعه میکنیم کسی به داد ما نمیرسد ، کسی به حرف ما گوش نمیکند . البته برادرمان آقای ولایتی وضعش مشخص است . همه میشناسند ، میدانند تکلیف ایشان که به هرحال فرد متعهد و درستی است مشخص است . اما ببینید براساس روابط در بالاترین پستها و مسئولیتها افرادی قرار گرفته‌اند و ببینید دانشجویان ما در خارج از کشور چه میگویند . ببینید کسانیکه بعنوان کاردار یا سفیر بجاهای مختلف رفته‌اند چه میگویند؟ من یادم نمیرود یک روزی آقای قطب زاده آمد در همین مجلس پشت
این تریبون گفت آقا ما کادر نداریم که در وزارت خارجه بکار بگیریم و تلاش کردیم که توانستیم 600 نفر ، 700 نفر آدم را به خدمت بگیریم . درحالیکه خود از هرکسی این حرف پذیرفته باشد از خیلیهای دیگر پذیرفته نیست که بیایند بگویند ما کادر نداریم . از تحصیل کرده‌هامان به خدمت بگیریم و از آنها استفاده کنیم . این واقعا ظلم است وقتیکه الان شما نگاه کنید یک عده دست اندرکاران پستهای حساس در این کشور کسانی هستند که در کشورهای خارج آمریکا ، اروپا تحصیلاتی داشتند ، آمکده‌اند الان مسئولیتهای مهمی را هم گرفته‌اند . بسیار خوب قدمشان روی چشم و شما میدانید بنده به شخصه معتقد هستم باید همه نیروها را حتی آنهایی را که در خارج داریم جذب کنیم از آنها استفاده بشود و با آن برخوردی هم که شد و این واقعا خواست امام و رهبری این انقلاب نبود که عده زیادی بیخود از این کشور بروند. ما مخالفیم ولی بحث بر سر این است کسانیکه خودشان در خارج از کشور بودند و اگر نگاه کنید مبارزه و فعالیت سیاسی درخشانی هم نبوده که حالا بیایند در یک پست بسیار مهم قرار بگیرند. این برای ما ناراحت کننده و دردناک است که بگویند ما جوان متعهد تحصیل کرده در این مملکت نداریم و باید برویم تا بتوانیم کادر را تامین بکنیم. این مسئله واقعا ناراحت کننده است . آن بیچاره‌أی که در آن دوران طاغوت توی دانشگاههای ما تحصیل کرده ، زحمت کشیده و شما میدانید این موضوع بعد از چهار سال بعد از انقلاب دیگر خوشایند نیست . دیدید شما گزینشها چه جوری رفتار کرده بودند یا کسانیکه میخواستند بیایند در دستگاهها کار کنند حالا ما باز بیاییم بگوییم ضوابط را بگذارید کنار ، چون آدم متعهد با آن ئشرایط نیست . بنده با اطمینان خاطر میگویم اگر رفته بودن فارغ التحصیلان ما را چه آنهایی که در داخل و چه در خارج هستند با یک برخورد یک مقدار بازتری با سعه صدر بیشتر نه تنگ نظرانه و خیلی اوقات خیانتکارانه با آنها برخورد میکردند ،میدیدند کادر لازم برای کار کردن با توجه به این شرایط وجود دارد و لزومی نداشت ما بیاییم اینجا 4 سال بعد یک همچون کاری را انجام بدهیم . اما یکسری دلایل دیگری هم برای مخالفت من وجود دارد . یکی از دلایل این است که شورای انقلاب تصویب کرده است که وزرا ، معاونین وزرا ، خارج از آن ضوابط بتوانند باشند . خوب اگر همین تیپ را افراد خوبی انتخاب کنند یک مقدار زیادی از مشکلات ما حل است. دیگر چرا کادرهای پائینتر را هم ما بخواهیم بگوییم که به همین اساس عمل بشود؟
دلیل دیگر مخالفت من با این ، این است که جامعه ما را اگر با آن اینطور برخورد کنیم ازنظر علمی سقوط خواهد کرد. ما بهرحال برای اینکه وضع علمی جامعه را بالا ببریم ، مدرک و لیسانسی که در اختیار فرد است یک ملاک و یک ضابطه است . ما که علم غیب نداریم بگوییم چه کسانی باسوادند و چه کسانی بیسوادند . ما باید به این بها بدهیم و توجه بکنیم نه اینکه بیاییم بگوییم آقا فلان کس گوشه بازار آدم خوبی است . ما هم به او احترام میگذاریم یا فلان پست .فلان کار ، این بیاید در فلانجا بنشیند بدون اینکه واقعا دانش لازم را داشته باشد بخواهد در آنجا قرار بگیرد.
مسئله دیگر این است که این شکل برخورد ازنظر اخلاقی و با توجه به قانون اساسی یک مقدار زیادی جامعه را ساقط میکند . شما اگر به اصول مربوط به حقوق ملت در قانون اساسی توجه کنید اصول 19-20-28 قانون اساسی میبینید که یک شرایط یکسانی برای همه مردم جامعه قائل شده‌اند . یعنی اگر یک عده‌أی میخواهند بیایند یکجا مشغول کار بشوند ما باید سعی کنیم حتی المقدور بر اساس ضوابط عمل کنیم . حقوق یکسانی برای ملت یعنی این ، یعنی حاکم بودن ضابطه ، آقا لیسانسه‌هایی که در فلان رشته تحصیل کرده‌اند بفرمایند جلو ، کنکور هست ، مصاحبه است . هیچ عیبی ندارد. ولی با یک ضابطه کلی نه اینکه برداریم و کنار بگذاریم و بعد بگوییم بسیار خوب این چندنفر بنشینند اگر تصویب کردند فرد بیاید در اینجا کار کند . یعنی این چند اصل قانون اساسی را اگر آقایان مطالعه کنند (اصول 19-20-28 قانون اساسی ) برای عملی کردنش در جامعه باید در جامعه ضابطه حاکم باشد و هرکجا که ما ضابطه را کنار بگذاریم این اصول را در حقیقت کنار گذاشته‌ایم و بنظر من اگر واقعیت را بخواهید اینها خلاف قانون اساسی است.
مسئله بعد این است که یک تکه‌أی بعدا گفته است کسانیکه برایشان محدودیت رشته‌أی وجود دارد به اینها هم اجازه بدهید افرادی هستند ، مهندس هستند ، دکتر هستند ، بتوانند بیایند در رشته‌ سیاسی وزارت خارجه کار کنند . این خودش یک مقدار زیادی شگفت انگیز است . ضمن اینکه من به برادران محترم عرض میکنم الان چنین ضابطه‌أی وجود ندارد . یعنی عملاد وزارت خارجه این کار را کرده است. یعنی خیلی از کسانیکه تحصیلات دیگر دارند در این رشته از آنها استفاده کرده است که حقش بود اول می‌آمد مجوز قانونی میگرفت بعد این کار را میکرد . ولی چیزی که مهم است ، این است که الان دستگاههای دیگر مملکت ما احتیاج به مهندس و تحصیل کرده‌های دیگر دارند . صدایشان بلند است. میگویمند ما کادر لازم برای انجام امور عمرانی و امثالهم را نداریم. ضمن اینکه من این حرف را هم تائید نمیکنم. یعنی معتقدم متاسفانه بعد از انقلاب یک عده کسانیکه از گرد راه رسیده بودند آمدند جامعه را متهم کردند و در را به رویعده زیادی بستند . یعنی در آنجا ها هم ما نیرو داریم که استفاده کنیم . ولی فرض کنیم که این حرف برادرانمان در دستگاههای دیگر درست باشد. چرا همه میخواهند برروند در کمار سیاسی ؟ یعنی ما مهندس داشته باشیم در نقاط محروم و در اقصی نقاط این کشور به آنها احتیاج باشد ، آنوقت بخواهند بیایند بروند در رشته سیاسی وزارت خارجه فقط کار کنند و جاهای دیگر نروند کار کنند . همین چندی پیش بنده بوشهر بودم . استاندار بوشهر، گفتند (درست یا غلط) میگفت کارهای ما زمین مانده است و کسی نیست بیاید انجام بدهد (نائب رئیس ـ وقتتان تمام است) اگر افرادی وجود دارند با تخصصهای دیگر میخواهند بیایند بروند در رشته سیاسی وزارت خارجه بهتر است که بیایند بروند در جاهای مختلف کار کنند که من معتقدم اگر دستگاه دولت خوب برخورد کند مسائل حل میشود . علی ایحال یک جمله میگویم و عرایضم را خاتمه میدهم . این طرح یک بینشی ، یک فکری بر آن حاکم است که این فکر برای اداره یک مملکت و یک جامعه کوچک است. این ضعف ، ضعف کوچکی است ، این ضعف ، ضعفی است که یک گروه سیاسی در آن جا میگیرد که ما بخواهیم بیاییم اینطوری با آن برخورد کنیم . والا برای اداره یک کشور پهناوری مثل کشور ما باید بیاییم با ملت یک برخورد صحیحی داشته باشیم . ملت را مبرای از تقصیرات بدانیم و در آنجایی که باید حساسیت به خرج بدهیم که تعیین پستهای کلیدی است ، آنجا حساسیت بخرج بدهیم . آقایان نماینده شما دیده‌اید برادر عزیزمان آقای هاشمی رفسنجانی وقتیکه موقع دادن رای اعتماد به کابینه است امروز اعلام میشود فردا در دستور است و پس فردا از این مجلس رای میگیرند . وزیر اینطوری تعیین میشود. آنوقت ما دمیخواهیم یک لیسانسه حقوق و امثالهم بیچاره را در وزارت خارجه بکار بگیریم باید بیاییم بگوییم عنصر متعهد وجود ندارد و اجازه بدهید خارج از ضوابط عمل کنیم . من فکر میکنم این بینش ، بینش کوچکی است و برای اداره مملکت کافی نیست و باید حتما توجه کنید و این طرح را رد کنید.
منشی ـ آقای حسینعلی رحمانی موافق.
نائب رئیس ـ آقای رحمانی بفرمائید.
حسینعلی رحمانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. با توجه به قیودی که در این لایحه ذکر شده است تمام اشکالات رفع میشود . ما اگر چنانچه مسلم بدانیم که دولت ما دولتی انقلابی و متعهد است و از طرفی با تصویب شورای معاونین شرایط لازم را ما قطعا میتوانیم احراز بکنیم و جمود و رکود و سروطی که در زمان سابق بوده است ، این چیزی نیست که برای انقلاب ما قابل قبول باشد . علم به تنهایی مفید نیست و امکان هم دارد ما نتوانیم با شرایط لازم اشخاصی را پیدا کنیم که دارای آن مبلغ از شرایط علمی باشند. آنچه که در اینجا در لایحه تقاضا شده است که حذف بشود چنان نیست که مطلق صلاحیت علمی باشد ولی این صلاحیت را محدود بکنیم به آنچه که در سابق شرط کرده اند قابل تردید است و ما نمیتوانیم بیاییم و بگوییم که به هرحال این شرایط را بایدذ لحاظ کنیم ولو دارای افرادی که واجد این شرایط و شرایطی که در انقلاب معتبر است که عبارتست از تعهد و سایر شروط نداشته باشد و این بمعنای از حرکت انداختن وزارت امور خارجه است. بنابراین ما اگر چنانچه بخواهیم وزارت امور خارجه را فعال کنیم ناچار هستیم خلاهایی را که وجود دارد و قابل انکار نیست پر کنیم و اگر چنانچه امکان نداشته باشد این خلاها را از جمیع جهات پر کنیم(المیسور لا یسقط بالمعسور ) و بنابراین این لایحه بنظر میرسد که باید تصویب بشود و اگر چنانچه ما این لایحه را تصویب نکنیم دربرابر مسئولیتهایی که وزارت خارجه از نزدیک لمس میکند و در برابر آن خلاهایی که وجود دارد
مجلس دارای مسئولیت است . ( به وزارت مذکور اجازه داده میشود در صورت تشخیص شورای معاونین و تایید وزیر امور خارجه شرط دارا بودن دانشنامه لیسانس برای ورود به خدمت رسته سیاسی موضوع بند 8 ماده 5 قانون امور تشکیلاتی ، استخدامی و انضباطی وزارت امور خارجه مصوب 20 خرداد 52 استثناً در مورد داوطلبان واجد شرایط که فاقد مدرک لیسانس میباشند ) پس بنابرای آن چیزی را که شرط میدانیم در اینجا شرط شده است که باید وجود داشته باشد . اگر چنانچه فاقد مدرک لیسانس باشند که یک مسئله تشریفاتی و مدرکی است این ضرری به آن شخصی که واجد شرایط است نمیرساند . یعنی شرایطی که قانونا لازم است و نیز مشروط محدودیت رشته‌ةای مذکور در بند فوق الذکر ررا در مورد بعضی از داوطلبان لیسانس واجد شرایط حذف نماید و هم چنین شرط محدودیت در رشته‌ةای مذکور . لیسانس باشد ولیکن اختصاص نداشته باشد به اینکه رشته‌های جغرافی و غیرذالک باشد . علی هذا چنان نیست که به طور کلی دانشنامه لیسانس را حذف کرده باشد انحصار را حذف کرده است و از طرفی هم چنان نیست که بخواهیم بگویم که واجد شرایط نباشد مانعی ندارد واجد شرایط لازم باشد . ولو اینکه این احراز شرایط در لباس مدرک لیسانس نباشد . از اینها گذشته ما فعلا راجع به کلیات این لایحه در شور اول بحث میکنیم اگر چنانچه نمایندگان محترم تردید داشته باشند در بعضی از این مسائل موجب نمیشود که به طور کلی از این لایحه احراز بکند امکان دارد بعضی از نمایندگان محترم نظرشان به این باشد که نباید لیسانس داشته باشد اما از آن مقدار رشته‌ةایی که قبلا شرط کرده‌آند این را تجاوز بدهند و بعضی از نمایندگان امکان دارد که به طور کلی نظر به اصلاحات دیگر داشته باشند علی هذا ما بخواهیم در این مسئله حساس و خطیر کا کار با مسائل جهانی ما دارد و پرسنلی که در وزارت امور خارجه لازم است این یک نیرویی است که ما خواه نا خواه اینها را باید احراز و جذب بکنیم اگر بخواهیم به آسانی از این لایحه بگذریم مشکلات موجود ما که کمبود پرسنل است هم چنان به حال خود باقی خواهد ماند علی هذا بنده انتظار دارم انشاءالله نمایندگان محترم به کلیات این را یبدهند و اگر چنانچه اصلاحاتی لازم باشد  در شور دوم انشاءالله آن اصلاحات را انجام بدهند . والسلام .
منشی ـ آقای آقا رحیمی مخالف.
آقا رحیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. آقای رحمانی علاقه‌أی به موافقت هم نداشتند . دیدید که مدتی اینجا بودند و حرکتی نمیکردند چون خودشان میدانستند که استدلالهای درست و حسابی نمیتوانند از این لایحه داشته باشند و فرمودند کلیات و جزعیاتش است اصطلاح معروف میگویند مورچه چیست که دیگر فشار خونش باشد . یک ماده واحده چیست که دیگر جزعیات و کلیات داشته باشد . این همه‌اش همین است و بنده هم میدانم که وزارت امور خارجه یا وزارتخانه‌های دیگر احتیاج به نیروهایی دارد . مخصوصا بخش فرهنگی وزارت امور خارجه که اگر بشود زیر نظر یک روحانی مبارز خوبی در کشورهای خارجی باشد و جمهوری اسلامی را به مردم معرفی کند بسیار خوب است ولی دولت هر روز یک ماده واحده میاورد و همین چیزها را میخواهد . اگر واقعا اینطور چیزی را دولت دارد برای یک بار برای همه وزارتخانه‌ها این طور چیزی را بیاورند ولی اشکالات بنده این است .
1 ـ خود شورا ی معاونین را که میخواهند معرفی و پیشنهاد کنند و وزیر امور خارجه تصویب بکنند آیا چنین چیزی در قانون اساسی است که بتواند شورایی پیشنهاد کند و وزیری تصویب کند و این برا یخودش یک قانونی بشود ؟ و بعد آیا خود وزیر امور خارجه با آن ارادتی که به ایشان داریم خود ایشان دکتر پزشکی نیست ؟ چطور شده است که میتواند وزیر امور خارجه باشد و در امور سیاسی نظر قاطع داشته باشد ؟ پس اگر ایشان میتوانسته معاونینشان را هم که ما مدرکهایشان را ندیده‌ایم ببینیم چه است خوب بنابراین رده‌های بعدی را هم همین کار را بکنند همین که شورا را انتخاب کرده است آنها را هم انتخاب بکند با همان قانونی که آن شورا الان هست ، آن معاونین هستند ، با آن هم میتواند باشد . در درجه دوم هر چیزی در نظام طبیعت و در نظام اسلامی حساب و کتاب دارد ما که نمیتوانیم با هر چیزی که مثلا شاه داشته است مخالف باشیم . شاه مثلا از پول همین ملت راه‌آهن درست کرده است ما برویم راه‌آهن را به هم بزنیم . بگوییم باید مثلثی شکل باشد یا مثلا برق را به هم بزنیم بگوییم طاغوتی است . نه معیارهایی در جهان به عنوان علم شناخته شده است و اگر یک معیاری درست و صحیح باشد هر کس میخوهد باشد و معیار داخل شدن در یک پست در دنیا حساب و کتاب دارد هیچ وقت نمیشود بروید یک گلگیر ساز را مثلا برای پزشکی بگذارید . شما که میخواهید این لیسانسه ها را محدود بکنید خوب اینها یک مدارکی است که واقعا از نظر و دیدشان میتواند تشخیص بدهند که سیاست این جهان چیست . آخر چطور بنده که سیکل دارم خیلی هم متدین و حزب اللهی من را بگذارید سفیر ایران در نیکاراگوئه من که اصلا جغرافیای ایران را نمیدانم جغرافیای جهان را نمیدانم چطور میتوانم سیاست جمهوری اسلامی را در خارج نشان بدهم این خودش ضد صدور انقلاب اسلامی میشود یعنی یک کسی است که وارد نیست بعضی حرفها را میزند که مثلا جزیره فلان در فلان جا است و در مجامع عمومی میگویند عجب سفیری است آخر اینها یک حساب و کتابی داشته است که گذاشته‌اند لیسانسهایش مشخص است ما نمیخواهیم بگوییم که یک روحانی که مثلا مجتهد و عالم است به درد یک کاری میخورد تمام کارها را در خارج یا داخل کشور میتواند انجام بدهد بیایند به آقا یهاشمی لیسانس سیاسی بدهند بعد وزیر کشور میشود این را همه میدانند ولی ما میگوییم این فقط یک استثنایی است و ما میتوانیم برای اینها راه درست بکنیم چرا ما بیاییم آیینه را بشکنیم . بیاییم خودمان را بشکنیم بیاییم یک کلاسهایی بگذاریم یک سال بود این بنی صدر دربه در شده نمیگذاشت هیچ کاری بکنیم 2 سال دست حاکمیت حزب الله این جمهوری اسلامی این کشور نبوده است . الان که 2 سال است این مدرسه عالی مطهری ، این دانشگاه تهران ، دانشگاه تبریز ، دانشگاههای دیگر این استادهایی که بعضا به غیر از تحقیقات کاری ندارند بیایید یک دوره فشرده 1 ساله 6 ماهه 2 ساله بگذاریم امتحان بدهند 5000 نفر 10000 نفر بروید روی آنها شناسایی بکنید آنها بیایند وارد کلاس بشوند 2 ، 3 ترم زبان انگلیسی بخوانند ، فرانسه بخوانند به آنجایی که میخواهیم بفرستیمشان عربی بخوانند وارد بشوند ما از این طرف زودتر به اینها مدرک بدهیم چنین خط ما ندادیم 4 سال بیاید بعضی واحدهای بیخود را در دانشگاه بخواند بعد لیسانسه شود ما میتوانیم یک موادی که طبق دانشگاههای دنیا و ایران در لیسانس است این مواد را فشرده‌تر در 5/1 ، 2 سال به یک عده بگوییم حالا اگر ما این مدارک را حذف کنیم فردا وزارت امور خارجه اعلام میکند آقا 50نفر سفیر میخواهیم خوب معیار و مدرکی که ندارد همه ملت ایران میتوانند شرکت کنند چون دیگر مدرکی نمیخواهد . میایند مینشینند سر کنکور حالا شما از 36 میلیون 50 نفر سفیر را انتخاب کنید . آخر این مدرک میخواهد . حساب و کتاب میخواهد . من نمیدانم که این ماده‌های واحده چگونه و چطور میاید و اگر هم 10 نفر ، 5 نفر ، 3 نفر لازم دارید اینها را در هیات دولت مثل خود وزیر مثل معونینش انتخاب کنید و فعلا در یک شرایط ضرورت و خاصی بفرستید یا اقلا در مجلس نیالورید طبق اصل 85 به کمیسیون بدهیم تصویب بشود و برود نه اینکه ما که انقلاب فرهنگی کرده ایم که این مدرکهایی که در زمان شاه ملعون میداند به درد نمیخورد و بی محتوا است . حالا یک مرتبه بیاییم تمام مدرکها را از بین ببریم و در جهان ایران اسلامی معروف بشود که با مدرک مخالف است ولی ما با مدرک گرایی مخالفیم ولی با تحصیلات بالا موافق هستیم و دانشگاههای ما هم باز شده است امیدواریم لنشاءالله دولت جمهوری اسلامی یک فکر اساسی راجع به تمام موضوعها مخصوصا این موضوع باشد . متشکر .
منشی ـ آقای ناصری موافق .
ناصری ـ بسم الله الرحمن الرحیم . با توجه به اینکه اگر بخواهیم صحبتهایی که برادران مخالف کرده‌آند جواب بدهیم آن مطلب اصلی گفته نمیشود ولی دو تذکر خیلی کوتاه عرض میکنم در رابطه با فرمایشات برادرمان آقای کاشانی
من با دقت هم مطالعه کردم مخالفتی بین این طرح و اصول 19 ، 20 ، 28 نیافتم . باز نمایندگان محترم میتوانند دقت کنند مربوط به قوم وزبان و آزادی در انتخاب شغل و این طو رچیزها سات با توجه به اینکه این طرح اولویت را برای دارندگان این مدارک علمی نفی نمیکند یعنی هیچ وزارتخانه‌أی با وجود یک لیسانس واجد شرایط نمیرود مثلا یک دیپلم را بگیرد این کاررا خودشان نمیکنند و نباید هم بکنند این آن را نفی نمیکند اولویت با کسانی است که قطعا دارای تحصیلات عالیه باشند . و برادرمان آقای آقارحیمی هم مطالبی را فرمودند اما باید عرض کنم که اینها همه‌اش جا است که برا ی شور دوم گنجاند . مطالبی داشتند که خوب خواندند . اما میشود خیلی از همان مطالب را جبران کرد و این منافاتی با کلیات این طرح ندارد و اما دلایلی که باید برای موافقت خیلی خلاصه عرض بکنم نمایندگان محترم توجه داشته باشند وزارت امور خارجه یکی از وزارتخانه‌هایی است که میتواند در صدور انقلا بکه همیشه شعار ما است و از اول پیروزی تا امروز داده‌ایم و میدهیم و باید هم بدهیم و عملا هم در این سمت حرکت میکنیم میتواند موثر باشد و تا حالا هم دیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیم که از طریق این وزارتخانه تا حد قابل توجهی توانستیم عمل کنیم که از طریق بعضی از وزارتخانه‌های دیگر به مسئولیت تبلیغ و اینها را دارند مثل وزارت ارشاد  و جاهای دیگر تا این حد موافق نبوده‌ایم پس وزارت امور خارجه اگر فعال بشود در صدور انقلاب نقش بسیار موثری میتواند داشته باشد مسئله دوم اینکه با توجه به حساسیت این وزارتخانه در گذشته در رژیم قبل در فاسد کردن این وزارتخانه خیلی سعی شده است یعنی هر چقدر وزارتخانه حساس بوده است به همان اندازه در انتخاب مهره‌ةا و اشخاصی که در آنجا باید کار بکند بخصوص در رشته‌ةای بالا مثلا در رسته سیاسی خیلی سعی میشد و در انتخاب افراد دقت میشد از آن فیلتر های مخصوص باید رد میشد پس بنابراین در گذشته خیلی سعی کرده‌اند که این وزارتخانه را خراب بکنند و مهره‌ها را آنجا بچینند که به درد خودشان میخورد و نیروی متعهد ( این جسارت به کارکنان و کارمندان وزارت امور خارجه نباشد ) ولی مهره‌های متعهد به درد بخور در این وزارتخانه در گذشته سعی میشد که یا نباشد یا حالا یکی رد بشود و آنها ندانند خیلی کم بود این هم مسئله دوم .
مسئله سوم نوسانات سیاسی است که این وزارتخانه بعد از پیروزی انقلاب داشته است همه نمایندگان محترم بهتر از بنده میدانند که این وزارت امور خارجه گرفتار چه بلاها و چه مصیبتهایی بوده و چه دوره‌هایی را دیده است چه وزیرهایی را دیده است چه اشخاصی آن جا به عنوان وزیر امور خارجه رفته‌اند و همه میدایند که چه خبر بوده است و آن طوری که باید و شاید نشده است که کار بشود در وزارت امور خارجه جز در این اواخر که یک مقدار کار شده است و در گذشته هم آن قانونی که آورده‌آند طبعی است که برا یجذب لیسانسهایی بود که از دانشگاههای داخل و خارج مدرک میگرفتند و برای اینکه به اینها کار بدهند و یک عده را با حق السکوت جذب کنند و اینها سرگردان نمانند مخالفت یبر علیه رژیم نداشته باشند اینها را جذب میکردند و یک شرایطی هم میاوردند که ملاحظه میفرمایید لیسانس فلان نوع را باید داشته باشد و کمتر از حد لیسانس نباشد یعنی از همان فکر مدرک گرایی نشات میگرفت که بر رژیم حاکم بود پس با توجه به این مسائل لازم است یک تکانی در وزارت امور خارجه داده بشود و یک حرکتی بشود این حرکت با گذاشتن یک وزیر نمیشود هر چقدر هم مابگوییم وزیر خوب آنجا گذاشتیم چند معاون برایش بگذاریم این نمیشود این یک خیال است ما در خارج باید فعال باشیم باید یک افراد متدین متعهد که خود برادران مخالف هم قبول داشتند برادرمان آقای آقا رحیمی میفرمودند که بلی باید یک عده‌أی استثناً وارد بشوند خوب همان عده‌أی که میفرمایند استثنا باید وارد بشوند بر چه اساسی باید وارد بشوند با چه قانون ؟ بارها من از زبان نمایندگان محترم در همین مجلس شنیده‌آم فرموده‌آند آقا شما فلان کار را که کرده‌آید با چه اساسی کرده‌اید ؟ ولو کم بوده 5 نفر بوده 2 نفر بوده 3 نفر بوده 10 نفر بوده بالاخره آن استثنا هم خودش قانون میخواهد و باید قانون حاکم باشد بر اساس قانون عمل بشود و مدتی هم هست که دانشگاههای ما بسته است تازه دانشگاههای ما از امسال یک تعدادش شروع شده و یک تعداد هم انشاءالله باز میشود و شروع میشود 4 ، 5 سال طول میشکد تا اینها به جامعه لیسانس تحویل بدهند . خوب این مدت را ما چه کار بکنیم ؟ پس بنابراین لازم است یک عده افراد متدین متعهد وارد وزارت امور خارجه بشوند و اینها یک حرکتی را در وزارت امور خارجه به طور عموم به وجود بیاورند و اینن قانونی که در گذشته بوده که از مدرک گرایی نشات میگرفت از بین برود یک عده افراد متدین متعهد البته چهارچوب هم باید داشته باشد من خودم پیشنهاداتی دارم که در شور دوم امیدوارم که تصویب بشود و یک مقدار چهارچوب پیدا بکند و این نکته را هم تذکر بدهم که برادرمان مخبر کمیسیون نفرمودند یا شاید بعداً برادرانمان در بیاناتشان بگویند یک دوره آموزشی برا ی اینها است این طور نیست که همین طوری از سر کوچه یکی را بردارند و بیاورند بگویند آقا شما بیا برو سفیر باش . نه یک دوره‌هایی برای اینها است در گذشته هم در این مدتی که آقا ی ولایت آنجا بودند و قبلا آقای موسوی بودند و الان هم هست و بعداً هم تقویت میشود این طور نیست با توجه به این مسائل لازم است این طرح تصویب بشود و یک عده افراد متدین و متعهد و وارد که اینها در آن دوره یک مقدار مسائل سیاسی هم میبینند پخته تر میشوند از روحانیون و از غیر روحانیون دست وزارتخانه را باز بگذارید وارد بشوند تا آنشاءالله به یاری خدا ما در صدور انقلابمان به نحو بهتری بتوانیم قدم برداریم . با توجه به این مسائل من با این طرح موافقم و امیدوارم انشاءالله نمایندگان محترم هم را یموافق بدهند والسلام .
منشی ـ آقای حمیدزاده مخالف .
حمیدزاده ـ بسم الله الرحمن الرحیم . از آنجایی که مجلس دوره اول در پایه گذاری قوانین مملکت میتواند برا یدوره‌های بعد الگو باشد من میترسم گاهی در رابطه با بعضی از سنتهای شیعه هر آن چه را دیگران بعد میاید و عمل میکنند مورد توجه خودش بکند یعنی وزر و بار دیگران را به مجلس دوره اول بر گرده بکشد طرح کردن مسئله این چنینی یعنی نادیده گرفتن یک ضابطه مشخص و روشن . به طور قطع و یقین شبیه آن پزشک روستا است . آن پزشکی که در روستا آوردند و تصویب کردند در حالتی که یک جریان بسیار نادرستی بود چه از نظر متخصصین و چه از نظر آنهایی که شناخت اجتماعی داشتند . حالا در همین رابطه هم باز یک ماده دیگری و فردا هم لابد مواد دیگری و بالاخره به کجا ؟ من نمیدانم چرا که مملکتی که 40 میلیون جمعیت دارد امروز اگر نتواند 500 لیسانسه به درد بخور برای وزارت امور خارجه‌اش داشته باشد خیلی باید مصیبت بار باشد یعنی همه باید بنشینیم و گریه کنیم که چرا مملکت 40 میلیونی ما 500 لیسانسیه ندارد البته نه به عنوان مدرک گرایی این را عرض میکنم نه بلکه به عنواناینکه کارها بایستی یک مبنای علمی داشته باشد . کارها بایستی یک جوری پیش برود که فردا نگویند زنده باد رابطه و مرگ بر ضابطه امروز چرا ما در مقام جذب عناصر تحصیلکرده بر نیاییم ؟ چرا با عنایت به فرما ن اخیر اما یعنی فرمان 8 ماده‌أی به حال فعلی آنها توجه نشود ؟ چرا بسیاری از دکترهای خوب  باز نشسته بشوند ؟ چرا بسیاری از اساتید به درد بخوری که حداقل در بعد تخصصی شان دانشگاه ما و دانشجویان ما میتوانند استفاده کنند اینها خانه نشین بشوند ؟ چرا ما در مقام این بر نیاییم که جامعه را به درس خواندن تشویق بکنیم و به رشد و تعالی فکری پیدا کردن با عنایت به اینکه چنین مصوباتی که من امیدوارم تصویب نشود چنین مصوباتی یعنی دفع تحصیلکرده‌ها و در دراز مدت و خنداندن دشمن به ریش انقلا بکه به جای اینکه هر رو زجلوتر برود زمینه را برا ی تعالی تحصیل و تحصیلکرده‌ها ، نه غرب زده و شرق زده ، نه هر عنصری تحت عنوان لیسانس ، دکتر ، مهندس ، بلکه تحصیلکرده‌های به درد خور مملکت و به درد خور انقلاب تصویب این مصوبه . یعنی دفع تحصیلکرده‌های به در =د بخور شما الان از همین نماینده‌ها بخواهید هر کدام در رابطه با شناخت اجتماعی‌شان که دارند هر کدام چند تا لیسانسه معرفی بکنند در همان بعد سیاسی وزارت امور خارجه بتوانند کارساز باشند و کار ما به اینجا کشیده نشود که آنجا پزشک روستا تصویب بشود و اینجا هم تصویب یک ماده واحده‌أی که لیسانس یا تحصیلات علیتر برای وردو در قسمت سیاسی وزارت امور خارجه شرط نباشد ، هر کسی
که از در وارد شد وارد بشود. که میگویند یک وقتی استادی سر کلاس بود به شاگر دانش گفت که رودخانه می‌سی‌سی‌پی به کجا میریزد؟ گفت به جزیره گاوخونی. اگر ما در مقام این هستیم که بتوانیم کشور را در مسیر و طریق علم و فرهنگ قرار دهیم ((و ما اخذ الله علی العلما الا یقاروا علی کظه ظالم)) امام صادق به هشام بن حکم را بغل دست خودش مینشاند و آن دیگرانی که در مجلس حضور داشتند هرچند که اهل تقوی و فضیلت هم بودند و دعوی ما یک وقت بنی‌صدر و جریان حاکمیت عناصر آنچنانی بود خوب ما گفتیم که تخصص آمده ، تخصصی که تعهد در آن نیست . حالا ما نباید دیگر دنبال این باشیم که تعهد باشد ولی تخصص نداشته باشد . باید تشویق بکنیم به اینکه دانشگاههای ما درست کار بکنند ، ستاد انقلاب فرهنگی کارش را جدی دنبال کند و تحصیل کرده به این مملکت تحویل بدهد . تازه از حوزه یعنی حوزه‌های علمیه هم بخواهند افرادی را جذب کنند میشود برای آنها معادل تعیین کرد ، معادل دیپلم ، معادل لیسانس ، معادل دکتر یعنی ضابطه حاکم باشد. پس بنابراین اول آفت تصویب این ماده دفع تحصیل کرده‌ها است . دوم ترویج بیسوادی است . ما مگر میتوانیم منکر این معنا بشویم که بسیاری از تحصیل کرده‌های ما برای امرار معاش تحصیل میکنند . ممکن است که یکی بگوید میخواهیم آن تحصیل کرده‌ها تحصیل نکنند . خوب بفرمائید در دانشگاه را ببندند . بایست افراد را درنظر گرفت که وقتی بنا شد ما اینجوری استخدام کنیم دیگر نه دیپلمی ، نه لیسانسی و بالاخره مملکت فردا دچار فقر فرهنگی میشود و چطور میتواند بار سنگین مسئولیت صدور انقلاب اسلامی را بردوش خود بکشد و تحمل کند و آفت سومش این است که یک برادری از برادرانی که موافق بودند فرمودند که خوب ضابطه‌أی است و اگر لیسانس نیست ضوابط دیگری و صلاحیتها و نقاط قوت دیگری هست . چطوری؟ ضمانت اجرایی شما کدام است؟ درآنجاهایی که چنین کارهایی شد و افراد وارد شدند دردسرهایی درست کردند شما چه ضمانت اجرایی داشتید که امروز برای وزارت امروخارجه داشته باشید . درحالیکه وزارت امور خارجه در هر سفارتخانه‌اش گویا وزیری دارد که آن وزیر باید بتواند محوریتی برای فرهنگ انقلاب ، سیاست انقلاب و جذب نیروهای فعال باشد . ما در خارج زیاد داریم ، بچه‌های حزب اللهی تحصیل کرده و در ایران هم زیاد هستند. بنای کار ما باید بر این باشد ، نه بر اینکه مرتب از آن طرفی متحول شویم، از این طرف متحول شویم و ازطرف دیگر ما چرا سوژه تبلیغاتی بدست دشمنان بدهیم که فردا در هر رسانه‌أی و هر بلندگویی بعنوان اینکه مملکت همانجوری که شما برادرها شنیده‌اید و نیازی به تکرار بعضی از حرفهای زشت آنها نیست بیایند و بگویند برگشت به جاهلیت ، دفع عناصر تحصیل کرده ، نفی ضوابط ، شاه، شاه بود و هر حرکتی که بنام شاه و طاغوت بود که طاغوتی نیست. ما بایستی این ضوابط را محترم بشماریم. البته میتوانیم راه دیگری ، تبصره دیگری در رابطه با این ماده داشته باشیم که الان افراد لایق و شایسته را آن هم با تکیه بر ضوابط ضبط و جذب کنیم و این برادرانی هم که مخالف و موافق صحبت کردند نهایتا از فرمایشاتشان همین استفاده میشود که بلی ، چون نیرو کم است . کمبود نیرو است، چرا کمبود نیرو است؟ ما بگردیم نیرو پیدا کنیم. در جامعه ما نیرو زیاد است . در جهاد سازندگی نیرو زیاد است. در سپاه نیرو زیاد است ، در کمیته‌های انقلاب نیرو زیاد است و گاهی در سپاه و جهاد افرادی هستند که آنجا خیلی بکار نمی‌آیند ولی در وزارت امور خارجه بکار می‌آیند . بهرحال من تصویب این مصوبه را یک سیر نزولی و یک حرکت منفی برای مجلس میدانم و یک سنت سیئه‌أی هم که هرکسی هم در آینده به آن عمل کند وزر دیگران بعهده این مجلس خواهد بود. لذا من از برادران و خواهران نماینده استدعا میکنم که به این ماده رای موافق ندهند. والسلام.
منشی ـ آقای دهقان موافق .
دهقان ـ بسم الله الرحمن الرحیم. برادر عزیزمان مخالف آخر چراهای متداوم و پی‌درپی را مطرح فرمودند و قیاسهایی با بعضی از لوایح دیگر فرمودند که نوعا قیاس ، قیاس مع‌الفارق بود . هیچ ارتباططی به اینکه ما شرایط را یک مقداری محدود کنیم ، یعنی شرایط را برداریم و محدود کنیم به همان مقدار که شرایط محدود میشود دست مسئولین باز میشود . به همان مقدار که شرایط برداشته میشود دایره انتخاب وسیعتر میشود و هیچ نفی صاحبان مدرک هم نیست. برادرمان آقای شریعتی یک پیشنهادی هم دارند که حتما آنهم تصویب خواهد شد و آن این است که در صورت تساوی شرایط صاحبان مدرک مقدم باشند ، این را میشود گنجاند نه نفی مدرک است و نه نفی مدرک گرایی است و نه چیزی . میفرمایند که میخواهند روابط را بر ضوابط حاکم کنند . اولا این یک شعاری است . در ثانی اگر خدای ناکرده بنا بر این باشد که روابط بر ضوابط حاکم باشد در صورتیکه بخواهند صاحبان مدرک و صاحبان دانشنامه را هم بگیرند آن روابط برقرار خواهد شد . اما انشاالله چنین نیست . فرمودندکه چرا میخواهید دانشجویان را خانه نشین کنید؟ اصلا ربطی ندارد چه کسی میخواهد دانشجویان را خانه نشین کند؟ مسئله هشام بن حکم را فرمودند . درست به مسئله هشام بن حکم در تثبیت این لایحه و در اثبات این لایحه باید رای داد . اینها میخواهند با تصویب این لایحه این مسئله را محقق کنند که اگر یک هشام بن حکمی پیدا شد و آمد آنجا نشست نگویند آقای هشام بن حکم تو به این حساب که مدرک نداری ، تو به این حساب که دانشنامه نداری، تو نمیتوانی این پست را قبول کنی. آقای هشام بن حکم برای اینکه تو از 140 واحد 130 واحد را گذرانده‌أی نمیتوانی این پست را قبول کنی. مسئله دیگر که میفرمایند و نوعا برادرمان آقای آقارحیمی هم روی آن عنایت داشتند این است که سوژه تبلیغاتی بدست دشمنان می‌آید . ما این سوژه تبلیغاتی را بدست دشمنان داده‌ایم و خواهیم داد و آنها از ما راضی نمیشوند : ((ولن ارضی عنک الیهود ولا النصاری حتی تتبع ملتهم )) هرکاری را که ما بکنیم آنها سوژه تبلیغاتی خواهند داشت . اما استخوانبندی این طرح این است که دانشنامه را حذف کنند . ما خیلی از برادران بزرگوار روحانی داریم که در کوران جریان سیاسی بوده‌اند و مطالب سیاسی را خیلی بهتر از صاحبان دانشنامه میدانند . آن مدارکی که اینجا مطرح است آورده‌اند که در یکی از رشته‌های علوم سیاسی ، حقوقی، اقتصادی ، شما را به خدا لیسانسیه‌های اقتصادی ما بهتر مسائل اقتصادی جهان را میدانند یا یک طلبه‌أی که یکی از مجلدات لمعه را خوانده باشد . برادرانی که در دانشگاه مشهد بودند شاهد هستند که ما از لیسانس فرهنگ پرسیدیم که فرهنگ یعنی چه ؟ خدا میداند که نمیتوانست بگوید اصلا فرهنگ یعنی چه؟ این را مطرح نیست درصورتیکه نفی مدرک هم نشده است. و افرادی که مدرک داشته باشند آنها در اولویت هستند. مثلا یک کسی لیسانس جغرافیا میداند ، لیسانس دانستن چه ربطی دارد به اینکه سیاست اسلام را ، سیاست نه شرقی نه غربی را در آن کشورها مطرح کنند . اگر یک کسی لیسانس تاریخ خوانده ، تاریخی هم که خودمان در جریان آن هستیم که نادر چنین کرد و نمیدانم سلغریان چنین کردند یا اتابکان فارس چنین کردند. آن به چه درد سیاست امروز میخورد که نوعا سیاستهای امروز را بچه‌هایی میدانند که ممکن است مدرک نداشته باشند …
نائب رئیس ـ آقای دهقان معذرت میخواهم با اینکه مسئله حساسی در مجلس دارد مذاکره میشود می‌بینیم که حتی بعضی از اعضای کمیسیون خارجه نه به حرفهای مخالف نه به حرفهای موافق توجه نمیکنند و مذاکرات مختلف در گئشه و کنار مجلس هست برای اینکه اسم شخص را نبرم خواهش میکنم یک مقداری بیشتر توجه بفرمائید . عذر میخواهم ، بفرمائید.
دهقان ـ یک کسی لیسانس جامعه شناسی خوانده است . این لیسانس جامعه شناسی چه میداند که ولایت فقیه را که استخوانبندی اساس جمهوری اسلامی است در دنیا مطرح کند . روی اسن حساب ما نفی آنها را هم نکردیم . آنها هم در این لایحه نفی نشده‌اند. اما اجازه بدهید که دست مسئولین و دست گزینش گران و دست انتخاب کنندگان را یک مقداری باز بگذاریم که اگر یک نفر خوبی یک هشام بن حکمی پیدا شد که این آقا چند واحد از دروسش باقی مانده بود و یا اصلا دانشنامه نداشت بتوانیم در سطح وزارت خارجه از او استفاده کنیم . بیش از این هم وقت برادران را هم نمیگیرم . والسلام.
نائب رئیس ـ دیگر در لیست مخالف و موافق نداریم. نماینده دولت بفرمائید.
اختری ـ آقای یزدی من میخواستم بعنوان مخالف صحبت کنم و وقت هم هنوز هست.
نائب رئیس ـ وقت هست اما اسم جنابعالی در لیست نبوده ، بعد هم که تمام شد و اعلام شد که نماینده دولت صحبت بکند قبل از اعلام صحبت کردن نماینده دولت میتوانستید .
اختری ـ من قبلا ثبت نام کرده‌ام.
نائب رئیس ـ اگر اسم نوشته‌اند ، میتوانند صحبت کنند ، بفرمائید.
منشی ـ آقای اختری مخالف.
اختری ـ بسم الله الرحمن الرحیم . ((هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون )) از نمایندگان محترم استدعا و تقاضا میشود که عنایت بفرمایند و بعد هرجوری که نمایندگان تصمیم بگیرند، تصمیم نمایندگان مطاع است.
برخوردهای گوناگونی پیش می‌آید برای کسی که بخواهد در این قسمت خدمت کند . او باید جریانهایی که در سطح جهان نسبت به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی پیش می‌آید ، آگاهانه برخورد کند. نسبت به جریانهایی که در سطح منطقه مطرح است باید بتواند نظر مثبت و صحیحی را داشته باشند و اظهار کند . این جوری نیست که یک فرد سیاسی را که میگذارند در هر موردی فوری بتواند با یک مقام بالایی تماس بگیرد و کسب رای کند . در خیلی از موارد باید خودش رایی داشته باشد و اظهار کند با شخصیتهای مختلف برخورد خواهد داشت . آقایان محترم شاید اکثر شما میدانید که کشورهای دیگر شیطانهای کارگشته و پخته‌أی هستند و برای مسائل سیاسی میگذارند و پایبند به دین و حریت و آزادی نیستند ولی کادرهای شیطان زیاد دارند که در سیاست بازی هم زرنگ هستند . عهده‌دار این مسئولیت باید از سواد لازم برخوردار باشد . آقایان محترم این را میدانند که یک جوان دیپلمه چقدر سواد دارد ؟ بچه‌های شما خیلیها دیپلم هستند و اگر یک دوره لیسانسی را هم طی نکرده باشند 4 سال بعد از دیپلم درس نخوانده باشد ، حد دیپلم چقدر میتواند جوابگوی این نیازهای سیاسی باشد . صحبت مدرک گرایی نیست ولی بالاخره یک مرز علمی نیاز است . ما الان مواردی را سراغ داریم که به جهت مسائلی نمیشود اسم ببریم . کسانی که به عنوان استاد برای پاره‌أی از مدارس علمی فرستاده میشوند که مدرک حذف شده و ضابطه دیگر هم نبوده خدا میداند که بعد از یک سال 500 شاگرد آمده‌اند و اعتراض کرده‌آند که ما پارسال در سر کلاس فلان هر چه اشکال میکردیم ، چون آقا نمیتوانست جواب بدهد میگفت فعلا شما باید گوش بدهید . عنایت دارید که ضوابط برای هر کاری لازم است . سراسر قوانین اسلام ضابطه است و این حد سواد ، آن حداقل سواد لازم است . حذف این ضوابط و عدم تعیین ضابطه دیگری به معنای واگذاری به حدس است وقتی چیزی به حدس واگذاری شد آقایانی که هم میخواهند تصمیم بگیرند و بعد به تایید وزیر امور خارجه برسانند ، مگر دیگر آنها میتوانند بروند در سراسر کشور تحقیق کنند . لااقل به حرف یکی دو نفر گوش میدهند وقتی که واگذاری به حدس شد ، قهراً یک تشویقی ایجاد میشود . بعضی از برادران محترم در موافقت فرمودند که ما باید خلاها را پر کنیم . ولی باید با نیروی صحیح و درست پر کنیم . انصاف بدهید که نه در حوزه و نه در غیر حوزه خدا میداند که نیرویابی نمیشود و به قول حضرت آیت الله منتظری (( قحط الرجال )) نیست این توهم است که ما قحط الرجال داریم . جهل الرجال است شناخت نیرو لازم است و جذب نیرو لازم است . الان یک نانه‌أی اینجا است که یکی از برادران نوشته است و دو سه تا نیرو معرفی کرده برای بنده نامه‌أی آمده است که کسی لیسلنس است و انگلیسی صحبت میکند از یک شهرستان حالا این جوری است از شهرستان کوچکی است میگوید که من ئاوطلب هستم که در کادر وزارت خارجه خدمت کنم . شما عنایت بفرمایید در این ماده 5 شرایط چقدر باز است فقط لیسانس یک رشته که نیست که پیدا نشود . لیسانس در رشته‌ةای علوم سیاسی ، حقوقی ، اقتصادی ، قضایی ، جامعه شناسی ، ادرای ، تاریخ و جغرافیا .نمیخواهیم بگوییم کسی که جغرافی میداند همه مسائل سیاسی را میداند کسی تا لیسانس تاریخ و جغرافی میشود در کنار آن با هزاران مسئله آشنا میشود و این خودش او را کارکشته و پخته بار میاورد . بنابراین لیسانس یک رشته نیست لیسانس زیاد است ما افراد زیاد داریم اما اگر منظور استفاده از طلاب محترم حوزه است و فضلایی که در مواردی کارایی بیشتری از لیسانس دارندعنایت بفرمایید ما در بای قضا یک مسئله آوردیم و از طلاب واجد شرایط استفاده کردیم . اینجا هم من فکر میکنم حق این است که یک تبصره آقایان بیاورند و طلاب واجد شرایط را مجوز برای به کارگرفتن آنها از مجلس بگیرند و اگر این کار را بکنند اصلح است ما امتحان کرده‌آیم در مواردی که به کلیات رای دادیم بعد در جزئیات هیچ گونه تغییری نتوانسته‌ایم ایجاد بکنیم . این با آبروی جمهوری اسلامی با آبروی مجلس با آبروی سیاست ما در خارج ارتباط دارد الان باز مواردی است که در سفارتخانه‌ها ما لیسانس حقوق داریم ولیکن میگویند در آن حد هم کافی نیست چون دیده ایم برخورد میکنیم با دکترهایی که مثلا از کشورهای دیگر گذاشته‌آند من با توجه به این مطالب از باب خیرخواهی عرض کردم و انشاءالله نمایندگتن عنایت میفرمایند این صحیح نیست که ضوابط را حذف بکنیم و به این طرح رای داده نشود انشاءالله یک تبصره جداگانه‌أی برا یاستفاده از فضای حوزه تهیه بشود که ما بدانیم برا یچه داریم رای میدهیم از این جهت بنده مخالفم . والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
منشی ـ آقای زنگنه موافق .
زنگنه ـ بسم الله الرحمن الرحیم . بنده از مطالبی که مطلع هستم خدمت برادران عرض میکنم خود نمایندگان محترم تشخیص خواهند داد و رایی که با مصلحت جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی مناسب میدانند به این طرح خواهند داد اولا اینکه این شرایطی که برا یاستخدام در رسته سیاسی وزارت امور خارجه است چندین شرط است 7 ، 8 تا شرط است که یکی از این شرایط این بند 8 ماده 5 است این شرط میگوید که افرادی میتوانند در رسته سیاسی وزارت امور خارجه به استخدام در بیایند که لیسانس باشند آن هم هر لیسانسی ، لیسانس مطلوب به اصطلاح وزارت خارجکیها . لیسانس مطلوب هم این لیسانسهایی است که ذکر شده . لیسانس قضایی و لیسانس علوم اجتماعی ، لیسانس اقتصاد حقوق ، ساسی ، تاریخ و جغرافیا . اینها لیسانسهای مطلوب هستند بنابراین شرایط دیگری در استخدام افراد وجود دارد برادران به خصوص برادران مخالف این طوری نفرمایند که هیچ شرایطی و هیچ ضابطه‌أی وجود ندارد 7 ، 8 شرط دیگری قبل از این شرط 8 وجود دارد همه آن شرایط پابرجا و برقرار است اگر برادرتن در بعضی از موارد تخلفی از وزارت امور خارجه میبینند باید تذکر بدهند و تذکراتشان و ناراحتی‌شان را از عدم مراعات بقیه شرایط روی سر این بند نیاورند این بند دست وزارت امور خارجه را و دست سیاست خارجی ما را بسته است حالا باید این را اصلاح کنیم . برادران میتوانند در جزئیات پیشنهاد اصلاحی بدهند و من هم موافقم که بعضی از اصلاحات نسبت به این ماده واحده طرح داده بشود اما ببینیم آیا این حذف شرط داشتن لیسانس و به خصوص لیسانس مطلوب ضربه‌أی به علمگرایی جمهوری اسلامی میزند یا نه ؟ آیا این به معنای تنزل و افت کردن جمهوری اسلامی از نظر علمی و آن هم در سطح جهانی ضربه‌أی میزند یا نه ببینید برادران شما توجه بکنید که تا حالا فارغ التحصیلان این رشته‌های علوم انسانی که حساسترین رشته‌ةا و نزدیکترین رشته‌ها نسبت به مسائل انقلاب یا ضد انقلاب به حساب میایند فارغ التحصیلان این رشته‌ها تا حالا چه درسهایی را خوانده‌آند چه واحدهایی را گذرانده‌اند آیا درس علوم سیاسی که خوانده‌آند متناسب با علوم سیاسی از دیدگاه اسلام است یا نه که شما این قدر برای آنها دلسوزی میکنید و اصرار میکنید که حتما از همانها استفاده بشود آنهایی که درس تاریخ خوانده اند به جز تعداد معدودی آنهایی که درس اقتصاد خوانده‌اند ، درس حقوق خوانده‌آند ، درسهای دیگر خوانده‌اند ، جامعه شناسی خوانده آند که علوم انسانی به حساب میاید و حساسترین و ظریفترین علوم به حساب میایند آیا به چه سیستمی با چه روشهایی با چه اهدافی این درسها را خوانده‌آند که شما این قدر برای آنها اصرار میکنید که حتما همینها  را وارد رسته‌ةای سیاسی بکنید مگر آنهایی که واقعا با هدف اسلامی و مذهبی وارد دانشگاهها شده‌آند ما که بودیم و برادرانی که اینجا هستند و از آنها سوال کردند در علوم انسانی ، در علوم جامعه شناسی ، در تاریخ ، شما که وارد این رشته‌ها شده‌اید با چه هدفی وارد شده‌اید آیا با هدف گرفتن مدرک وارد شده‌آید یا نه ؟ هدفی داشته‌اید ؟ یک هدف اسلامی و انسانی و مبارزاتی داشته‌آید ؟ آنهایی که با این هدفها وارد شده‌آند یک چیزی شده‌آند و متناسب با اسلام درس خوانده‌آند و متناسب با انقلاب الان میتوانند عمل کنند اما آنهایی که به خاطر گرفتن مدرک و همه‌تان هم میدانید که رشته‌های علوم انسانی در رژیم گذشته در پایینترین سطح از نظر نمره‌های کنکور قرار گرفته بود هر کسی که نمره‌های پایینتری میگرفت وارد این رشته‌های علوم انسانی میشد این از یک جهت ، از جهت دیگر افرادی وارد رشته‌های علوم انسانی میشدند ( علیزاده ـ این طوری نبوده ) حالا اکثراً این جوری بود ممکن است که بعضی از برادران با علاقه خاصی به علوم انسانی وارد این
رشته‌ها میشدند به هر حال این علوم انسانی که درس داده میشد آن علوم انسانی نبود که متناسب با ظرفیت انقلاب و با هدفهای انقلاب باشد اصلا با بیشنهای اسلام باشد مگر آنهایی که مطالعات شخصی داشتند این مطلب را هم در نظر بگیرید حالا بعضی از برادرانی که وارد رسته سیاسی وزارت امور خارجه شده‌اند و یا انشاءالله میشوند از برادران طلاب علوم دینییه هستندو برای این برادران نمیشود رشته‌ةای علوم انسانی به مفهوم متعارف دانشگاهی قرار داد که بسیاری از این برادران واردتر و متخصصتر هستند و دارای کارایی و آگاهی کافی به مسائل سیاست جهانی هستند نمیشود در این بند 8 ماده 5 گنجاند که حتما باید شما دارای لیسانس مطلوب در اقتصاد از فلان دانشگاه باشید . این یک امر غیر معقولی است علاوه بر این شما الان در برابر یک واقعیتی هستید بعضی از برادراتن کاردار سفرا و یا کارمندان سیاسی وزارت امور خارجه دارای این لیسانسها نیستند و اینها الان دارند کار میکنند و کارایی بسیار خوبی هم دارند بعضیهایشان دارای فوق لیسانس مهندسی برق هستند دارای فوق لیسانس مهندسی ساختمان هستند . دارای دکترای پزشکی هستند دارای دکترای ادبیات هستند و هیچ کدام از اینها جزو لیسانسهای مطلوب چند گانه‌أی که اینجا شمرده شده‌آند نیستند و وزارت خارجه نسبت به اینها  دارای گرفتاری مالی است یعنی نمیداند با اینها چه طوری رفتار کند ؟ چه حقوقی به اداری که در داخل کار میکند بدهد ؟ حقوق کارمند اداری بدهد یا کارمند سیاسی بدهد ؟ یا کارمند اداری در خارج کار میکند بدهد  و شما باید این گرفتاری را از دست سفرا و کاردارهایتان و کارمندهای سیاسیتان در خارج رفع بکنید علاوه بر همه اینها مگر ما چقدر لیسانس متعهد وارد و دارای لیسانس مطلوب در علوم انسانی داریم ؟ اکثر برادران متعهد شما در سپاه و جهاد و ارگانهای انقلابی هستند . یا باید کار این نهادهای انقلابی را لنگ کنیم و اینها را بکشیم . یا اینکه از نیروهای غیر متعهد استفاده بکنیم . شما بین این دو راهی هستید دانشگاهایتان هم که هنوز بازده نداده ، نیروهای متدین وارد آگاه لیسانس با این مدرک هنوز بیرون نداده است این چه اصراری است ؟ آن چه که در این طرح آمده این است که استثنا از افرادی که دارای لیسانس دیگری هستند استفاده بشود و به خصوص شما میدانید در انقلاب و در بوته انقلاب و تجربیات انقلاب افرادی ساخته شده‌آند که واقعا دهها برابر دکترهای متخصص علوم سیاسی ، قضایی ، اقتصادی ، علوم اجتماعی ، ساخته و پخته و وارد شوند . اینها دیگر واقعا غیر قابل انکار است که ما فقط افرادی که مدرک دارند بخواهیم مقایسه بکین و اینها را وارد بکینم . ( نائب رئیس ـنمایندگان تشریف داشته باشیذ برای اینکه یک مخالف بیشتر نداریم و آن هم محبت کردند و قرار شده صحبت نکنند وقت است . اگر آقای زنگنه از همه وقتشان استفاده نکنند . میشود به نتیجه نهایی برسیم .) من دارم صحبتم را تمام میکنم عرضم این است که این مشکلاتی که بر دست و پای وزارت خارجه پنجه افکنده ، این را میتواند برطرف کند . شما برادران با تو.جه به واقعیتهای موجود و با توجه به امکانات و نیروهای موجود در جامعه ، با توجه به فرق میان مدرک و فرق بین تعهد و آگاهی ، با توجه به همه این مسائل انشاءالله به این طرح رای بدهید و اصلاحاتی هم اگر در شور دوم قابل طرح است .
نائب رئیس ـ خیلی متشکر ، نماینده دولت تشریف بیاورند .
میرمهدی ( نماینده دولت ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین . چون اصل مطلب برای نمایندگان محترم روشن است من پاره‌أی از مشکلات را در خلال فرمایشاتی که برادران به عنوان مخالف کردند میدهم . یکی این صحبت شد که معنای قبول این طرح نیست که ما جوان تحصیلکرده در مملکت نداریم . خیر این طور نیست . اگر ملاحظه بفرمایید الان کساننی که در وزارت خارجه کار میکنند از قبل این کار را میکردند انتخاب میشوند از برادران لیسانسیه هستند . بالاتر از لیسانس هستند و تحصیلکرده هستند . بلکه من یک سوال را برای نمایندگان محترم مجلس طرح میکنم که اگر ما در حال حاضر که این چنین است یک روحانی داریم دانشمند است صاحب بینش است از هر جهت لایق است از نظر اخلاقی کامل است و این میتواند در شرایط حساس به ما خدمت بکند ما به این برادر نگاه کنیم و او به ما نگاه کند و نتوانیم از وجود او استفاده کنیم چرا ؟ تمام گناهش این است که تحصیلات کلاسیک را طی نکرده آیا این مقصود مجلس است . این همه صحبتی که برادران کردند راجع به علم و تکیه بر علم بلی همین مورد نظر ما است اما آیا واقعا فقط و فقط علما در بین کسانی یافت میشوند که این سیستم را طی کرده باشند سیستم کلاسیک راطی کرده باشند ؟ حالا خود بنده این سیستم را طی کرده‌ام و ظاهراً باید مدافع آن سیستم باشم ولی از اینکه میبینم برادرانی که سالیان سال کار کشته شده‌آند و به راحتی میشود نامشان را سیاستمدار گذاشت و از اینها نمیتوانیم استفاده بکنیم آیا حق داریم به عنوان وزارت خارجه بگوییم برادران محترم نمایندگان مجلس کمک کنید وزارت خارجه خودتان را ؟ الان هر کجا که ما با برادران سطح بالا و مسئولین مملکت صحبت میکنیم میگویند وزارت خارجه و نمایندگیهایتان در خارج را دریابید بنده با برادر ولایتی نزد حضرت امام مدالظله بودیم ایشان این سفارش را کردند . جناب آقای هاشمی ، جناب آقای ریاست جمهور و بقیه مسئولین هم …‌( آقا رحیمی ـ سفارش به چه کردند ؟ ) سفارش کردند که دریابید و از افراد صالح پر کنید هر چه زودتر کادرهای خالی را آیا فقط و فقط این افراد لیسانس و یا مدرک دارند که باید این جاهای خالی را پر کنند ؟ یقینا این طور نیست برادران محترم نماینده استحضار دارند که کادرمان در وزارت خارجه دارد به سرعت افزایش پیدا میکند شاید قریب بیش از 50 نمایندگی ( الان رقم دقیقش یادم نیست ) و بیش از 200 نفر افراد ما انتخاب کرده‌ایم و به خارج فرستاده‌ایم و روز به روز دارد مقدار نیاز ما به این برادران زیاد میشود . دیروز یکی از برادران ما از یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس آمده بود و خلاصه حرفش این بود که من هستم و یک نفر دیگر دریابید ما را من نیرو ندارم . ما همه تلاش را کرده‌ایم و از بین افراد لیسانسیه و دکترا تا اندازه‌أی که توانسته‌ایم انتخاب کرده‌ایم و برادران شاهد هستند و فعلا کار به اینجا رسیده است .
دیگر اینکه این شرط و قید است که ، وزیر خارجه است که باید نظر نهایی را بدهد یقینا از وزیر خارجه‌أی صحبت میشود که از کانالهای متعدد گذشته به خصوص مجلس شورای اسلامی روی آن وزیر نظر داده و آن وزیر در مقابل مجلس مسئول است وزیر نمیاید هر فردی را که واجد صلاحیت نیست و به قول برادران علم ندارد دانش ندارد ، انتخاب کند . صحبت شد که الان در وزارت خارجه برادرانی هستند که اینها لیسانس مطلوب ندارند و مشغول کار هستند ( یکی از برادرانی که مخالف صحبت کردند این فرمایش را کردند ) بله این برادران با مشکل مواجه هستند ما الان مدیر کلی داریم که آقای ولایتی میگویند وقتی ایشان به خارج از کشور میروند خیال من راحت است و میدانم که با دست پر برمیگردد . این برادر برای گرفتن حقوقش دچار مشکلاتی است و هنوز نتوانسته به عنوان یک مدیر کل سیاسی استخدام شود . این مشکلات و محذورات وجود دارد برای همینها است که لازم شد حتی به صورت لایحه این مسئله به هیات دولت رفته بود و این قدر ما به این مسئله نیاز داریم که خواهش کردیم به صورت طرح در مجلس مطرح بشود . اشاره شد که باید از کسانی که جغرافیا خوانده‌آند ، تاریخ خوانده‌آند و یا در دانشکده علوم سیاسی فارغ التحصیل هستند و علوم سیاست را میدانند استفاده کنیم . آیا واقعا کسانی که فارغ التحصیل این دانشکده‌ةا هستند اینها فقط میتوانند سیاستمداران باشند ؟ آیا فرقی نیست بین رشته سیاسی که بیشتر به ذوق ما میبینیم بر میگردد تا مثلا مهندسی که یک تخصص صرف است ؟ شما الان برادرهایی که به عنوان معاون ( منهای خود بنده که رشته‌ام حقوق بوده )‌در شورای معاونین در وزارت خارجه هستند اغلب رشته‌ةای فنی هستند ولی خود بنده اذعان میکنم که خیلی از آنها از کسانی که فارغ التحصیل این رشته‌های خاص بوده‌آند کارامدتر هستند .
یک اشاره‌أی برادران کردند که ما باید افراد را تربیت کنیم . برای همین رشته خاص و برای امور سیاسی ما این کار را کرده‌ایم . اخیراً دانشکده علوم سیاسی وزارت خارجه به وسیله برادرمان نخست و زیر افتتاح شد و الان 100 نفر در آن جا مشغول تعلیم هستند و بعد از اینکه یک دوره‌أی گذشت 100 نفر دیگر تا 300 ، 400  نفر دیگر ما اینها را خواهیم داشت ولی برای الان ما و این نیاز مبرمی که داریم ما به این برادرانی که صحبتش شد نیاز داریم .
یک نکته خیلی جالب برادران گفتند ما میخواهیم سفیر به خارج بفرستیم باید این سفیر این شرایط را داشته باشد به شما عرض کنم که اتفاقا سفیر این مشکل را ندارد به قول معروف سفیر او کادر یا بالای کادر است سفیر اگر دیپلم هم نداشته باشد میتواند سفیر ما باشد حال که ما میتوانیم بدون
این شرایط سفیر بفرستیم و دست وزیر باز هست ، دست وزارت خارجه باز هست ، ما نتوانیم در قسمتهای دیگر افرادی را انتخاب کنیم که این مدرک را ندارند ؟ من تمنا میکنم با توجه به کاری که وزارت امور خارجه دارد ، نیازی که ما داریم و دقیقا افراد واجد شرایط را در مقابل چشممان میبینیم و حسرت میخوریم وزارت امور خارجه را کمک کنید .
نائب رئیس ـ متشکر ، 187 نفر در مجلس حضور دارند . ماده واحده برای رای گیری خوانده بشود .
طرح قانونی اصلاح قانون امور تشکیلاتی استخدامی و انضباطی وزارت امور خارجه مصوب 30 خردادماه 1352
ماده واحده ـ به وزارت مذکور اجازه داده میشود در صورت تشخیص شورای معاونین و تائید وزیر امور خارجه شرایط دارا بودن دانشنامه لیسانس برای ورود به خدمت رسته سیاسی بند 8 ماده قانون امور تشکیلاتی ، استخدامی و انضباطی وزارت امور خارجه مصوب 30 خرداد ماه  1352 را استثناعا در مورد داوطلبان واجد شرایطی که فاقد مدرک لیسانس هستند و نیز شرط محدودیت رشته‌های مذکور در بند فوق الذکر و در مورد بعضی از داوطلبان لیسانسه واجد شرایط حذف نماید .
نائب رئیس ـ 189 نفر حضور دارند . نمایندگان محترمی که با ماده واحده‌أی که خوانده شد موافق هستنمد قیام بفرمایند. (یکی از منشیان ـ تصویب نشد آقا) چرا تصویب شد (چند نفر از نمایندگان ـ آقای یزدی تصویب نشد .) اسامی غائبین را قرائت بفرمائید .
منشی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه امروز سه شنبه مورخ 16/1/62 ، غائبین غیرموجه عبارتند از :
آقایان : محسن پورمیرغفاری از تبریز ، حجت کشفی از اصطهبان ، صمد شجاعیان از ممسنی ، علی طاهری از ایذه ، ناقی از گروه کلیمیان ، هاشمیان از رفسنجان .
ضمنا هشت نفر هستند که تاخیرهایی از 20 دقیقه تا 36 دقیقه دارند که در پرونده شان ضبط میکنیم .
8ـ پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده
نائب رئیس ـ جلسه بعد ساعت 30/7 صبح روز پنج شنبه خواهد بود . ختم جلسه اعلام میشود .
(جلسه در ساعت 25/12 ختم گردید .)
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ اکبر هاشمی رفسنجانی