جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 194 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 194 )

  • دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۶۰


جلسه یکصدو نود وچهارم                                                       19 مرداد ماه 1360 هجری شمسی
                                                                                       9 شوال 1401 هجری قمری

بسمه تعالی
مجلس شورای اسلامی

صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز دوشنبه نوزدهم مرداد ماه 1360
جلسه ساعت هشت و سی دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
فهرست مندرجات                                                                                                  صفحه
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید……………………………………        2
2- بیانات قبل از دستور آقایان مرتضی محمودی، محمدمهدی جعفری ………………………        3
3- مراسم تحلیف آقایان سید حسن طباطبائی و سید کاظم اکرمی ……………………………       13
4- تصویب تفویض اختیاربه کمیسیونهای دیوان محاسبات واموراقتصادی ودارائی جهت بررسی
   و تصویب آزمایشی طرح مربوط به رسیدگی به پرونده های کسری جمعداری به مـدت 2 سال      14
5- تصویب حذف تبصره 4 از طرح مربوط به دادگاههای انقلاب اعاده شده از شــورای نگهبان      20
6- تصــویب اجـازه ارجـاع لایحه اصلاح تبصره دوم ماده 91 قــانون استخدام ارتش جمهوری         
    اسلامی به کمیسیون دفاع برای تصویب به مدت سه سال …………………………..............     27
7- مراسم تحلیف آقای مطلب وحید نماینده کلیبر……………………………………………     29
8- تصویب اجازه ارجـاع لایحـه اصلاح بنـد 1 مـاده 20 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و
    داروئی و مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب سـال 1334 بـه کمیسیـون بهـداری برای تصویب
    به مدت سه سال …………………………………………………………….....................    30
9- تصویب اجازه ارجاع لایحه اصلاح لایحه قانونی تعیین حدود مسوولیت شرکت هواپیمائی ملی
    ایران در پروازهای داخلی به کمیسیون مشترک راه و ترابری و قضائی برای مدت سه سال …..    31 
10- گزارش آقای دکترولایتی درباره هدفهای سازمان اتحادیه بین المجالس و نـامنویسی بــرای
      تعیین  انتخاب کسری نمایندگان شرکت کننده در کنفرانس بین المجالس ………………..     33
11- تصـویب اجـازه ارجـاع قانون استخـدامی کارکنان مجلس شورای اسلامی به کمیسیونهای
      مشترک کار و استخدام و محاسبات مجلس برای تصویب به مدت 3 سال ………………     35
12- تصویب قانون راجع به اجازه تعیین حکم برای رسیدگی به اختلافات بین شرکت ایرانی
      کالسی مین و شرکت فیلیپ برادرز در مورد فروش سنگ سرب ………………………      39
13- تصویب قانون راجع به تمدید مهلت تسلیـم اظهارنامه و تـرازنامه و حسـاب سود و زیان
      شرکت های مشمول قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران ……………………….……     41 
14- پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده ……………………………………     47

1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
     رئیس – باحضور 185 نفر جلسه رسمی است. دستور جلسه قرائت شود.
     منشی – بسم الله الرحمن الرحیم، دستور جلسه یکصدونودو چهارم روز دوشنبه نوزدهم مرداد ماه یکهزار و سیصدو شصت هجری شمسی مطابق با نهم شوال یکهزار و چهار صدو یک هجری قمری.
1- تلاوت کلام الله مجید.
2- نطقهای قبل از دستور.
3- دنباله رسیدگی به گزارش کمیسیون امور قضائی درخصوص طرح قانونی الحاق دادگاههای انقلاب به دادگستری جمهوری اسلامی ایران که از شورای نگهبان اعاده شده و با اصلاحاتی در کمیسیون به تصویب رسیده است.
4- انتخاب نماینده برای کنفرانس بین المجالس.
5- اجازه تفویض اختیار به کمیسیونهای دیوان محاسبات و امور اقتصادی و دارائی جهت بررسی و تصویب طرح مربوط به رسیدگی به پرونده های کسری جمعداری طبق اصل هشتادو پنجم قانون اساسی برای مدت دو سال.
6- اجازه ارجاع لایحه اصلاح تبصره 2 ماده 91 اصلاح قانون استخدام ارتش جمهوری اسلامی ایران به کمیسیون دفاع وبودجه برای رسیدگی وتصویب بمدت دوسال طبق اصل هشتادوپنجم قانون اساسی.
7- اجازه ارجاع لایحه اصلاح بند 1 ماده 20 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و داروئی و مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب سال 1334 به کمیسیون بهداری برای رسیدگی و تصویب به مدت دو سال طبق اصل هشتادو پنجم قانون اساسی.
8- اجازه ارجاع لایحه اصلاح لایحه قانونی تعیین حدود مسوولیت شرکت هواپیمائی ملی ایران در پروازهای داخلی به کمیسیون مشترک راه و ترابری و قضائی برای رسیدگی و تصویب به مدت دو سال طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی.
9- گزارش شور اول کمیسیون مشترک امور استخدامی و محاسبات درخصوص طرح آئین نامه استخدامی کارکنان مجلس شورای اسلامی.
10- اعلام اسامی غائبین ودیرآمدگان
11- اعلام ختم جلسه و تاریخ و برنامه جلسه بعد.
 رئیس – تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید.
«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»
بسم الله الرحمن الرحیم
     «یا ایها الذین امنوا استجیبوالله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم و اعلموا ان الله یحول بین المرء و قلبه و انه الیه تحشرون، واتقوا فتنه لاتصیبن الذین ظلموا منکم خاصه و اعلموا ان الله شدید العقاب، واذکروا اذ انتم قلیل مستضعفون فی الارض تخافون ان یتخطفکم الناس فاویکم و ایدکم بنصره ورزقکم من الطیبات لعلکم تشکرون. یا ایها الذین امنوا لاتخونوا الله و الرسول و تخونوا اماناتکم و انتم تعلمون.»
(صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند)
(سوره الانفال آیه 24 الی 27)
2- بیانات قبل از دستور آقایان مرتضی محمودی
محمد مهدی جعفری
     رئیس – سخنرانان پیش از دستور را دعوت کنید.
     منشی – آقای مرتضی محمودی بفرمائید.
     مرتضی محمودی – بسم الله الرحمن الرحیم، «ولنبلونکم حتی نعلم المجاهدین منکم و الصابرین.» و ما شما را می آزمائیم تا مجاهدان و صابران حقیقی شما معلوم گردد و مدعیان دروغین رسوا شوند.
     با درود بیکران به رهبر عزیز انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و با درود بیکران به همه شهیدان بخون خفته انقلابمان بخصوص 72 شهید عزیزمان در کربلای حزب جمهوری اسلامی مخصوصا با درود بیکران بروان مطهر سید شهیدان آیت الله دکتر بهشتی، ونیز با درود، به روان پاک شهید تازه بخیل شهیدان پیوسته مجلس شورای اسلامی دکتر سیدحسن آیت، و درود به همه رزمندگان جان برکف در جبهه های حق علیه باطل نکاتی چند را بعرض میرسانم:
     1- برادران و خواهران عزیز، امت مسلمان و قهرمان ایران، نمایندگان منتخب ملت، من یکی از کسانی هستم که در آن شب ظلمانی خون آلود در کنار عزیزان بخون خفته بحق پیوسته برای بحث و بررسی یکی از مهمترین مشکلات مملکت یعنی تورم و گرانی در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی اجتماع کرده بودیم. این جلسه دنباله جلساتی بود که هر هفته برای بررسی مشکلات مردم و پیدا کردن راه حلهای آن تشکیل میشد. جلساتیکه درباره مشکلات مستضعفین و ستمدیدگان، و جنگ زدگان
و کشاورزان و کارگران در آن بحث میشد، جلساتیکه صادق اسلامی در آغاز آن قرآن میخواند و استکی عزیز اداره اش می نمود و منتظریها و دانشها و شرافتها و ناطقها و حیدریها و صادقیها و رحیمیها و حسینیها و حقانیها در آن نظریه میدادند، و بهشتی بزرگ با بزرگواری و تواضع بنظریات همگان گوش میداد و درمیان آن نظریات نتیجه مورد قبول همگان را اخذ می نمود. آری، جلساتی که در آنها، از اسلام و از قرآن از امام، از امت، از ولایت فقیه، از خط امام، از مستضعفین، از پیروزی جنگ، از دشمنان انقلاب، از مقاومت، از سازش پذیری، از عدم تسلیم در برابر امپریالیزم، از نجات دهقانان از یوغ فقر و فئودالها، از گرفتاری آوارگان مصیبت دیده جنگی، از تقویت ارگانهای اسلامی مردمی، انقلاب، از اسلامی کردن همه نهادهای طاغوتی از طرد قاطعانه ضد انقلاب، از رسوا نمودن خط سازش با غرب استعمارگر، از تبیین سیاست خارجی نه شرقی نه غربی، از پشتیبانی مستضعفین جهان، از کمک و یاری به همه انقلابیون در سرزمینهای تحت ستم، از مکتب و از تقوا، و از تلاش پیگیر تا پای شهادت برای تحقق بی چون و چرای احکام سعادتبخش اسلام. بحث و گفتگو میشد مگر ممکن است چنین جلسه ای با چنین ترکیب و کمیت و کیفیتی مورد یورش وحشیانه سردمدار امپریالیزم جهانخوار یعنی امریکای ضد بشر و نوکران سرسپرده اش در داخل یعنی منافقین کوردل و همدستان مزدور آنان یعنی ساواکیها و پیکاریها و سرمایه داران و بنی صدریهای آمریکائی و سازشکاران ترسو و خودفروخته قرار نگیرید!! مگر ممکن است این دیوهای ضد انسان و ضد انسانیت تمام نیروی شیطانی خود را برای کشتن بهشتی سازش ناپذیر و مبشر اسلام راستین و ولایت فقیه و یاران او بکار نگیرند. غافل از اینکه شهادت در مکتب اسلامی بهشتی مظلوم و یاران شهیدش و رهروان زنده اش فلسفه زندگی آنان و پلی برای رسیدن به قرب محبوبشان باریتعالی است. برای آیت الله بهشتی عزیز همان بس که شما ای مزدوران سرسپرده به بیگانگان، در مذمت شخصیت والای او با بلندگوهای خارجی امریکائی و اسرائیلی و اروپائی و عراقی همداستان شده بودید. برای بهشتی همان بس که امپریالیزم تمامی نیروهایش را اعم از چپی و راستی و منافق و سازشکار و لیبرال در داخل و خارج کشور برای ترور شخصیت او بکار گرفته بود، که شاید او را از دید مردم مستضعف ما بیندازد. اما او با شهادت مظلومانه خویش همه آنها را شکست داد. و در روز شهادتش دیدید که چگونه میلیونها مردم مستضعف در فقدانش بر فرق خود مشت می کوبند و از درد از دست دادن بهشتی

و یارانش ضجه می کشند. ای بهشتی عزیز و ای یاران شهید بهشتی بدانید که ما اکنون مجددا با روح پرفتوح شما پیمان می بندیم که تا آخرین قطرات خونمان برای پیشبرد اهداف اسلامی و انقلابی شما از پای ننشینیم.
     2- و تو ای امریکا، ای شیطان بزرگ و ای ام الفساد قرن، و نیز تو ای فرانسه ای نوچه زبون و ناچیز امریکا، و ای همه جهانخواران ضد بشر، بدانید که انقلاب پرشکوه اسلامی ملت ایران، با فرار شاه و بختیار و اویسی و ازهاری و مدنی و نزیه، ورجوی و بنی صدر و فرار سایر همدستان خودفروخته آنان که هنوز فرار نکرده اند و شاید در آینده نزدیکی بآنان بپیوندند شکست نخواهد خورد.
     و باید هم شما و هم این مزدورانتان، آرزوی برقرار کردن حکومتی امریکائی و سازشکار را بگور ببرید. زیرا می بینید که اکنون به کوری چشم شما و همه وابستگانتان برادر مکتبی و انقلابیمان رجائی در مسند اسلامی و خط امامی جمهوری اسلامی و حجه الاسلام و المسلمین باهنر، انقلابی، سابقه دار و اسلامشناسی آگاه و پیرو خط امام بر کرسی وزارت نشسته اند. وخدای قادر متعال و رهبر بزرگوار انقلاب و بیش از 35 میلیون مردم ما حامی آنان است. اینها نشانه یاس و شکست شماست و ترورها و تخریبهای بی رحمانه ای که بوسیله مزدوران شما انجام میشود، آخرین دست و پا زدن عمال کثیف شما در داخل کشور ماست، واکنون بیشتر به موشهای کوری می مانند که چون در خارج از سوراخ خود توانائی دیدن خورشید را ندارند، به هرکس و هرچیز گاز می زنند. ما  و امت ما از این شهید دادنها مایوس نخواهیم شد، زیرا ما پس از استقرار خط امام که ان شاءالله به استقرار کامل و نهائی برسد انتظاری غیر از این اعمال جنایتکارانه از شما امپریالیزم جهانخوار و نوکران سرسپرده شما نداشته و نداریم. و اگر تاکنون چهره کثیف و درنده خود را باین اندازه نشان نداده بودید، چون خط سازش که همان دولت موقت در ابتدای انقلاب باشد و بنی صدر منافق فراری پس از آن، در دل تو، ای ضدبشر امیدها آفریده بودند. واکنون که امیدت به ناامیدی بدل شده به خوکان کثیف و درنده ات در داخل ایران دستور این همه شقاوت را داده ای.
     ما دراینجا ضمن اعلام پشتیبانی خود از دادگاههای انقلاب از آنها میخواهیم که بدون اینکه تحت تاثیر هرگونه تبلیغات خارجی و داخلی و تحت تاثیر هرگونه شانتاژی قرار بگیرند، درباره محاربین با خدا و رسول و باغی در مقابل حکومت عدل اسلامی حکم خدا را قاطعانه و بی چون و چرا جاری سازند و بدانند در چنین حالتی است که

تمام مردم مسلمان ایران از آنان حمایت خواهند کرد.
     3- آیا آنانکه با افتخار و آب و تاب مقاله «کی باید برود» را دوباره در روزنامه و یکبار بصورت اعلامیه چاپ و پخش نمودند، و چون در تحلیل سیاستمدارانه خود به بن بست رسیده بودند فکر میکردند انقلاب و مملکت به بن بست سیاسی رسیده است، پس از آن همه پیامهای روشنگرانه امام و پس از انقلاب شکوهمند و خونرنگ سوم ملت مسلمان ایران، آیا فهمیده اند چه کسی به بن بست رسیده است؟ و آیا فهمیدند چه کسی باید برود و چه کسی و چه خطی در واقع رفته است و باید ریشه کن شود؟.
     آیا هنوز، از این ملت داغدیده مسلمان که عزیزانی بآن بزرگی را از دست داده اند خجالت نمی کشند، که کمتر از یک هفته پس از شهادت 72 تن در کربلای حزب جمهوری اسلامی، باز هم با بلندگوهای صهیونیستی و با فراریهای خود فروخته همصدا شده و دم از اختناق و دیکتاتوری می زنند؟
     این سازشکاران، باید بدانند که درمیان انقلاب ما و در اندیشه آگاه امت اسلامی نه تنها پایگاهی ندارند بلکه آنانرا بزرگترین عامل خط انحراف در جهت سازش میدانند خود را اصلاح کنید، وگرنه باید از هم اکنون بفکر دریافت پناهندگی سیاسی باشید، (رئیس دو دقیقه وقت دارید.) اینکه میگویم انشاء الله استقرار خط امام به کمال خود برسد برای اینست که متاسفانه در بسیاری از زوایا و ادارات و وزارتخانه ها و ارگانهای انقلابی و ارتش و سایر نیروهای مسلح، خط منحرف ضد انقلابی بنی صدر امریکائی و لیبرالها گرچه بسیار اندک اند اما هنوز حذف نشده است. لذا به همه مسوولین کشوری و لشکری بعنوان نماینده ملت تذکر میدهم، هرچه زودتر، در حذف و تصفیه مزدورانی که باوجود این همه دگرگونی، اصرار در ترویج خط لیبرالها و سازشکاران امریکائی و منافقین وابسته به امپریالیزم و سایر منحرفین را دارند، و با هر مخالف خوانی مخالف میشوند بکوشند.
     از این گذشته، باید هوشیار بود، زیرا، از خصلتهای لیبرالها اینست که چون برای ضربه زدن به انقلاب و خط امام فرصتی از دستشان در رفت بفکر فرصت دیگرند. لذا، اکنون لیبرالها در چهره و قیافه متشرع بمیدان آمده اند، زمینه می چینند تا شاید با این ماسک و چهره جدید فرصتی بدست آورند، که برمجلس و انقلاب اسلامی ملت ایران و خط امام ضربه ای وارد کنند. اما بدانند، این بار هم، مثل گذشته بیاری خدا و با هوشیاری ملت آگاه و روحانیت هوشیار اسلام شکست خواهند خورد. از این

بابت از اساتید و روحانیون عزیز صادقی که صرفا بخاطر اسلام و واقعا بخاط تشرعشان به اسلام بعضی مخالفتها میکنند و بعضی مسائل درست هم مطرح می نمایند از صمیم قلب پوزش می طلبم، اما به این اساتید و روحانیون بزرگوار هم مثل یک شاگرد ناچیز تقاض میکنم هوشیارتر عمل کنند.
     5- در مورد گروههای باصطلاح صلحی که از خارج به کشور ما می آیند، همانطور که برادر رجائی گفتند، جز اینکه عراق را بزرگ جلوه دهند و بر روحیه رزمندگان عزیز ما اثر سوء بگذارد نقش دیگری و اثر دیگری نخواهد داشت زیرا ما صلحی را می پذیریم که به حیثیت انقلاب اسلامیمان ضربه ای وارد نسازد (رئیس – وقتتان تمام است) و تمامیت ارضی ما را حفظ کند و مانع صدور انقلاب ما و پشتیبانی ما از انقلابیون و نهضت های آزادیبخش نباشد. و چنیـن صلحـی هم هرگـز مورد قبول امپـریالیزم و کشورهای مرتجع سرسپرده اش نخواهد بود.
     لذا باید بکوشیم تا بیاری خداوند در این جنگ سرنوشت ساز پیروز شویم.
     6-جنگ در منطقه انتخابیه من در جبهه های قصر شیرین، سرپل ذهاب گیلان غرب و سومار، پس از تصرف چغالوند و بازی دراز غیراز مبادله معمولی آتش توپخانه و خمپاره انداز و بعضی ضربه های بدون پیشروی یا هیچگونه تحرکی و پیشروی برای آزاد کردن شهرها و خاک کشور عزیزمان نشده است، باوجود اینکه نیروها زیاد و آماده رزمند. لذا ضمن قدردانی از همه رزمندگان در جبهه بعنوان نماینده بخش عظیمی از جنگ زدگان آواره ای که برای بازگشت به خانه هایشان دقیقه شماری میکنند، از مسوولین امر، از شورای عالی دفاع و فرماندهان مسوول میخواهم که هرچه زودتر برای پیشروی و پیروزی نهائی اقدام نموده و حالت تهاجمی خود را بطور جدی و پی گیر گسترش دهند.
     7- منطقه قصر شیرین، این قسمت از غرب کشور گوئی فراموش شده است آنچنانکه حتی رسانه های گروهی هم در بیان اخبار و تهیه رپرتاژی از رزمندگان آنجا تعلل میکنند. مثلا مردم مسلمان و قهرمان گیلانغرب همچون برادران اهوازی و آبادانی و دزفولی خود، ماههاست در زیر گلوله های توپ مقاومت میکنند، و داغ تخلیه شهر را بر دل مزدوران بعثی گذاشته (رئیس – آقا وقتتان تمام است. من نمیدانم حرف من را شما نمی فهمید؟ مکرر تذکر دادم. (عده ای از نمایندگان – پرده گوششان پاره شده است) محمودی –گوشم سنگین است.) (رئیس – پس زودتر تمام کنید.) و هر روز

بوسیله فریب خوردگان صدام آمریکائی گلوله باران میشود، علت چیست که خبر ناچیزی از مقاومت آنان داده نمیشود.
     8- جنگ زدگان ما این همه تبلیغات و کاغذ سیاه کردن نمی خواهند که مسوولین از کارهای خود میدهند. آنان از مسوولین کار و رفع مشکلاتشان را میخواهند و هرگاه وضعشان بخوبی بهبودی یافت ملت می فهمند که مسوولین کار کرده اند. ولی من میگویم تا امام امت هم بداند که باوجود گذشتن ماهها از جنگ تحمیلی هنوز یک فکر اساسی و قطعی برای جنگ زدگان غرب نشده است، جنگ زدگان سرپل ذهاب، که در اطراف آن شهر زندگی میکنند وضع ناهنجاری دارند. و بنیاد جنگ زدگان تنها به کسانی خوب میرسد که در اردوگاهها هستند، درحالیکه در غرب کشور بیش از آن تعداد، در شهرها و روستاها در کنار بستگانشان، با فقر زندگی میکنند. آیا بنیاد جنگ زدگان برای اردوگاه گواور در اسلام آباد غرب که زیر چادر زندگی میکنند، برای زمستان آنان فکری کرده است؟ و طرحی دارد؟ زیرا این اردوگاه و اردوگاههای نظیر آن در چله و کاسه گران موقتی و در طول فصل گرما هستند، آیا برای زندگی و اسکان آنان در فصل سرما و یخ بندان چه چاره اندیشیده است؟ درحالیکه محلی مثل گواور از مهرماه سرما و بارندگی و برف شروع میشود و سردترین نقطه آن منطقـه است. لذا از مسوولین و سرپرست بنیاد امور جنگ زدگان ضمن قدردانی از زحماتیکه تاکنون کشیده اند میخواهم، هرچه زودتر، پیش از فصل سرما برای اسکان این جنگ زدگان و زیرپوشش گرفتن کسانیکه در اردوگاهها نیستند چاره ای بیندیشند.
     9- در پایـان میخواهم بگویم که خیلی دلم میخواست از آن شب زیر آوار واز آن ناله های عاشقانه و زمزمه های مخلصانه یاران شهید امام که بگوش خود می شنیدم برای شما سخن بگویم، و بگویم که آن عزیزان بجای ناله و فریاد کمک با خدای یگانه، با محبوب خود راز میگفتند. و بگویم که گوئی شب دعائی بود و چراغها را خاموش کرده بودند و هم با خدای خود زمزمه عاشقانه میکردند، و دعا میخواندند که افسوس نه وقت آنرا دارم و نه اینجا جای آنست.
     من در این خصوص درخود مسوولیت احساس میکنم و برخود فرض میدانم که پیام شهادت آنها را به همگان ابلاغ کنم و تصمیم دارم بیاری خداوند، همچنانکه از پیش هم رهرو راهشان بوده ام، پیام رسان شهادتشان باشم و برای تحقق رسالتشان تا پای جان بکوشم، روانشان شاد و یادشـان گـرامی بـاد والسلام. (عده ای از نمایندگان -


احسنت، احسنت).
     رئیس – سخنران بعدی را دعوت کنید.
     منشی – آقای جعفری.
     جعفری – بسم الله الرحمن الرحیم، «ان الذین ارتدواعلی ادبارهم من بعدما تبین لهم الهدی الشیطان سول لهم واملی لهم. ذلک بانهم قالوا للذین کرهوا مانزل الله سنطیعکم فی بعض الامر والله یعلم اسرارهم.»     «محمد(ص) 25 و 26»
     بدون شک کسانی که پس از آشکار شدن هدایت برای ایشان به پشت سرشان بازگشتند، شیطان برایشان (این واپسگرائی را) بیاراست و بدانان دستور داد آن را، این واپسگرائی و فریب خوردن بدان جهت است که این افراد به کسانی که از آنچه خدا نازل کرده است اکراه داشتند و نمی پسندیدند گفتند: به زودی ما در بخشی از امر شما را پیروی خواهیم کرد، و خدا رازگوئی و پنهانکاریشان را می داند.
     انقلاب اسلامی ما در کنار امتیازات فراوانی که دارد، دو امتیاز چشمگیر نیز خدا بدان کرامت کرده است که باید قدر آن را بدانیم و بدان عمل کنیم تا نعمتهای دیگری را از جانب پروردگار نصیب خود گردانیم: و آن دو نخست بازشناسی قرآن و اسلام است. این بازشناسی باعث بازگشت ما به خویشتن خویش و در نتیجه پیروزی انقلاب در مرحله نخستین آن گردید و آنچه که از آن پس لازم است، ادامه دادن این راه و کوشش برای شناخت بیشتر اصول اسلام و عمل به تعالیم قرآن وسنت در تمام زمینه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و نظامی و داخلی و خارجی می باشد.
     امیتاز دیگر این انقلاب دشمنی همه قدرتها و شیاطین و کسانی که راه خدا و مانزل الله را نمی پسندند و با منافع و هواهای خود سازگار نمی بینند با آن میباشد. این دشمنی همه جانبه اصالت و حقانیت انقلاب ما را ثابت می کند. به گفته حامد الگار اگر امریکا و شوروی هردو با این انقلاب موافقت و دوستی داشتند، بایستی در اصالت آن شک میکردیم. آری دشمنی طاغوتیان با انقلاب ما بدان جهت است که میگویند چرا حرکت شما به شکلی نیست که ما برای دنیا تعیین میکنیم؟ آنان مدعی این هستند که همه جهان و حتی نهضتهای آزادیبخش هم باید به ساز آنان برقصند و خط مشی خود را آنچنانکه بامنافع و خواست آنان سازگار است تطبیق دهند. چون انقلاب اسلامی ایران تنها در سبیل الله قدم برداشته است و جز به مردم خود و امت اسلامی و مستضعفین جهان به چیز دیگری نمی اندیشد مورد بغض آنها است و پیوسته توطئه هائی به صورت جنگهای نهان و آشکار


علیه ما طرح می ریزند. و لذا از کثرت دشمنانی از قماش امپریالیستها و سوسیالیتها نباید هراس و خدا بسی شایسته تر است از اینکه در برابرش احساس نگرانی و هراس کنیم. امید است دولت آینده برادر متعهد و اندیشمند جناب آقای دکتر با هنر همچنان بر این صراط مستقیم الهی حرکت کند و اساس سیاست خارجی دولتش، همانگونه که از مقدمات آن به دست برادر گرامی آقای مهندس موسوی پیداست، بر پایه استقلال و استقامت در برابر توطئه های جهانخواران و همبستگی باملل اسیر و در بند و نهضتهای آزادیبخش و صدور انقلاب و دفاع از منافع مستضعفین باشد.
    و اما در سیاست داخلی نیز امید است قاطعیت انقلابی با حسن سیاست و مردمداری توام شود و هرگز مباد که یک جنبه را بگیرند و از جنبه های دیگر غفلت ورزند. البته قاطعیت انقلابی که در شرایط حاضر بسیار ضروریست، اگر با شتابزدگی و واکنش در مقابل اعمال عصبانی کننده و روز مرگی و آنی نگری عوضی گرفته شود، زیانش به مراتب بیشر از سود آنست. دولت انقلاب اسلامی باید برای استقرار قسط اسلامی، تحکیم انقلاب، ایجاد امنیت،و رفع گرفتاریها چنان سیاست مستقلی داشته باشد که هیچ کنش ضد انقلابی توطئه آمیر و دام انگیز او را به واکنشهای موضعی نیندازد، از جای مستحکم خود به در نبرد، و از برنامه های ضربتی و میان مدت و دراز مدت باز ندارد، من در اینجا فقط یک قسمت از سخنان حکمت آمیز و همیشه جاوید امام علی بن ابی طالب علیه السلام را به مالک اشتر نقل میکنم، امید است که هیچ سوء تفاهمی به وجود نیاورد و با حسن ظن تلقی شود :
    ایاک والدما وسفکها بغیر حلها، فانه لیس شیءادعی لنقمه ولا اعظم لتبعه ولااحری بزوال نعمه وانقطاع مده من سفک الدماء بغیر حقها …
    زنهار، زنهار در باره خون، و ریختن نا روای آن، زیرا هیچ چیز برای جلب خشم و غضب برانگیزنده تر و هیچ امری برای بدنبال آمدن نکبتها بزرگتر، و هیچ موضوعی برای زوال و به پایان رسیدن مدت مناسب تر از خونریزی به ناحق نیست. و خدای سبحان میان بندگانی که خون یکدیگر را ریخته اند در روز قیامت پیش از دیگران حکم کردن را آغاز کننده است، هرگز مباد که قدرت خود را با ریختن خون محترمی تقویت کنی،زیرا چنین خونریزی باعث تضعیف و سست کردن قدرت و موجب به زوال بردن و به دیگران سپردن آنست …الی آخر این قست ...
   به استناد آیه ای که در ابتدا خواندم بعرض میرسانم که منافقان ، مرتدان، واپسگرایان و از حقیقت روشن رویگردانان خود هیچ پایه و اساسی برای باقی ماندن ندارند. اینان اگر
به تروریسم کور و کشتار مردم بیگناه روی می آورند، همانند غریق حسودی هستند که مرگ خود را قطعی میدانند و می خواهند دراین لحظات آخر هر کس به دستشان آمد، با خود به قعر دریا فرو برند و بهترین راهی که در پیش پایشان است. فرار است، ولی اینان اصلاح حال و پایداری مومنان و بیهودگی نتیجه عمل خود را بدانند که :« ذلک بان الله مولی الذین آمنوا وان الکافرین لامولی لهم » . علت نابود شدن نتیجه و تلاشهای مذبوحانه منافقین و کفار و مرتدان کوردل آنست که مولا و وسیله ابقاء و پیوند با منبع هستی و برکت دهنده به کارها ندارند و خدا مولای کسانی است که ایمان آورند و پیوسته بر ایمان خود افزودند. این دولت الحمدالله دارای حجت است، دارای نعمت بزرگ تمسک به عروه الوثقای نا گسستنی ولایت است ( از ولایت فقیه گرفته تا حلقه اصلی آن ولایت الله ) و بهره مند از پشتوانه بسیار استوار مردمی است، و با این نعمتها می تواند بی اعتنا به تحریکات داخلی و خارجی به اجرای برنامه هائی همت گمارد که شور انقلابی و امید واطمینان و برادری را به مردمان مستضعف و محروم ولی کم توقع و با ایمان باز، از تورم و گرانی و سوء استفاده های اقتصادی بکاهد، بکوشد تا سنتهای سنیه ای که قبلا وجود داشته همچون بند « ج » در کشاورزی و بندهای «ب» و«ج» در امر صنایع بطور کامل به اجراء درآید، در زمینه مسکن و رفع بیکاری قدمهائی جدی برداشته شود، و از همه بالاتر از آقای دکتر باهنر، برادر عزیز که سالها در فرهنگ و آموزش و پرورش تجربه ها دارد و عضو ستاد اتقلاب فرهنگی و وزیر اخیر آموزش و پرورش بوده است، انتظار جدی و فوری آنست که برنامه آموزش و پرورش را بطور کلی و برنامه انقلاب فرهنگی و تحول بنیادی در نظام آموزش عالی و تحقیقات و ابتکارات را هر چه سریعتر به گونه ای درآورد که شایسته جمهوری اسلامی باشد و اصولا از فرهنگ انقلاب پاسداری کند و نگذارد عده ای سطحی و بی بینش و فرصت طلب فرهنگ ریشه دار انقلاب را بازیچه دست خود قرار دهند و سید جمال الدین حسینی و میرزا رضای کرمانی و میرزا کوچک خان و آیه الله طالقانی و دکتر شریعتی را به شکلی تحلیل کنندکه نسل جدید را از آن فرهنگ بیگانه سازند و نافرهنگی سطحی و بی ریشه به جای آن تحویل مردم مسلمان و انقلابی دهند.
      … بالاخره انتظار مردم با ایمان و همیشه در صحنه ایران و بخصوص استان بوشهر آن است که اقداماتی جدی و سریع برای رفع محرومیتهائی که در رژیم نابود شده گذشته داشته اند از طرف دولت مردمی برادرمان جناب رجائی ریاست محترم جمهوری و جناب دکتر باهنر به عمل آید، بخصوص تقویت شبکه برق که در این گرمای طاقت فرسا مرتب قطع 
می شود و قدرت کشش ندارد. عده زیادی حدود یکصد هزار نفر از خواهران و برادران جنگ زده خوزستانی نیز بدین آتش می سوزند. شبکه آبرسانی ـ کشاورزی و مشرب ـ تقویت شود و بوجود آید.
      برادر شهیدمان میربهزاد شهریاری، که یادش پیوسته زنده است، آرزو داشت که سدی بر روی رودخانه مند در منطقه دشتی زده شود و آب آن رودخانه را که اکنون به هدر می رود، به روی زمینهای تشنه و بسیار مستعد منطقه بازگردانند، و یکی دیگر از درخواستهای شهید شهریاری و شهید حیدری و این کمترین، نمایندگان استان بوشهر، اجرای پروژه آبیاری خیرآباد بود که بیش از یکسال است جانشین طرح استعماری و وابسته ساز پروژه شیرین کردن آب شور دریا شده و اجرایش 48 ماه به طول می کشد، ولی تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
      کمبودهای این استان در زمینه کشاورزی، بهداشت ودرمان، آموزش وپرورش و چند برنامه صنعتی کردن بیش از سایر مسائل به چشم میخورد. همچنین موضوع تقویت فرستنده رادیوئی استان و ایجاد دستگاه فرستنده تلویزیونی در استان بوشهر و منطقه وسیع لارستان که در آنجا به علت نبودن این دو پیوسته مردم از تلویزیونهای آن سوی خلیج فارس استفاده میکنندبرنامه های آنها غیر از تبلیغات دروغین به قدری در زمینه های دیگر مبتذل و استعماری است که از برنامه های استعماری ضد انسانی رژیم نابود شده گذشته بسی بدتر است و متاسفانه تمام آن منطقه را تلویزیونها میپوشاند ولی صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران در آن جا بردی ندارد که بتواند آن منطقه را بپوشاند من در همین جا از ریاست محترم مجلس تقاضا دارم از نمایندگان منتخب مجلس در شورای سرپرستی صدا و سیما بخواهد که گزارش دقیق و مفصلی از مشکلات و اقدامات و موانع و امکانات خود در این مدت به نمایندگان ارائه دهند اگر مشکلی دارند که نمیتوانند برنامه ها را بطور انقلابی و وسیع به اجرا درآورند با مجلس در میان گذارند تا چنانچه ممکن است در رفع آنها کوشش شود و اگر علت دیگری هم دارد باز با نمایندگان در میان گذارند تا اقدام جدی به عمل آید برادران عزیز جناب آقای رجائی و جناب آقای دکتر باهنر و سایر اعضای کابینه مکتبی ایشان در اوایل خرداد ماه از استان بوشهر بازدید کرده اند و نور امیدی در دل محروم آن منطقه دمیدن گرفت (رئیس ـ دو دقیقه وقت دارید آقای جعفری)و هنوز هم امیدوارند که برنامه های وعده داده شده به اجرا در آید. از خدا توفیق خدمت می طلبیم و آرزوی ما این است که دلهای پریشان به سامان    
و اطمینان رسند و دستها در یکدیگر گره شوند و قدم ها در یک جهت که همان جهت  اسلام و فی سبیل الله است به حرکت در آیند با به پایان رسیدن جنگ تحمیلی امپریالیستی و دفع شر آشوبهای داخلی به شیوه اسلامی همه در خدمت سازندگی و رفع کمبودها به فعالیت افتند. امیدوارم که این نطقهای پیش از دستور تنها یک رفع تکلیف و برنامه پرکن نباشد بلکه مسوولین امر با دقت به این خواستها توجه بفرمایند و تا آن جا که امکان دارند و تا آن جا که دل مردم و دست نمایندگان و سایر مسوولین با آنها است در رفع مشکلات بکوشند که تنها همین گفتن و دل خوش کردن به آن نباشد. الان حدود پانزده ماه است که از عمر این مجلس میگذرد برای دومین بار من نطق قبل از دستور در اینجا داشته ام و بعضی از برادران هنوز برای بار دوم نوبت به آنها نرسیده است ولی اگر این نطق به همین جا ختم شود و هیچ نتیجه ای عملی در بر نداشته باشد بهتر است که همان یکبار و دو بارش هم انجام نگیرد که فقط وقتی از مجلس گرفته شود. بنابراین ما امیدواریم که یک ترتیبی داده شود که همه این خواستها، این مسائل و این بصورت دقیق و برنامه ریزی شده منعکس گردد و در جهت رفع آنها کوشش شو د با درود به شهیدان انقلاب سراسر تاریخ و انقلاب و جنگ کشورمان و شهدای هفتم تیر ماه و دنباله روان آنها و همه رزمندگان در جبه های جنگ و درود خدا و فرشتگان خدا به مردم بر ولی امر و رهبر گرانقدر امام امت خمینی بزرگ والسلام علیکم و رحمه الله.
    رئیس ـ متشکر، چون نماینده شورای نگهبان هنوز تشریف نیآورده اند دستورات بعدی را انجام میدهیم تا نماینده شورای نگهبان بیایند.
    هادی ـ به شعبه ها هم تذکر بدهید که اعتبار نامه ها را رسیدگی کنند.
               3 ـ مراسم تخلیف آقایان سید حسن طباطبائی و اکرمی
    رئیس ـ برای مراسم تحلیف اعتبار نامه ای رسیده است.
    منشی ـ بلی، اعتبار نامه های آقای طباطبائی و آقای اکرمی رسیده است.
    رئیس ـ آقایان برای مراسم تحلیفشان تشریف بیاورند. و لطفا به تنهائی هر کدام متن سوگند نامه را بخوانند. آقای سید حسن حسینی طباطبائی فرزند سید علی نماینده زابل بفرمائید. ایشان برادر شهید طباطبائی هستند.
    سید حسن طباطبائی ـ سلام علیکم و رحمه الله و برکاته ـ بسم الله الرحمن الرحیم من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد میکنم و با تکیه بر شرف انسانی
خویش تعهد مینمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشیم ودیعه ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل، پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت امانت وتقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پای بند باشم از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهار نظرها استقلال کشور آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مد نظر داشته باشیم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
     رئیس ـ آقای اکرامی نماینده بهار بفرمائید.
     اکرمی ـ سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم، من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد میکنم وبا تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد مینمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم ودیعه ای را که ملت به ما سپرده است به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پای بند باشم از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهار نظرها، استقلال کشور آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مد نظر داشته باشم.
      رئیس ـ لطفا امضاء بفرمائید. آقای الویری دستور اول را مطرح کنیدو به شورای نگهبان هم اطلاع بدهید تا نماینده شان تشریف بیاورند.
                         4ـ تصویب تفویض اختیار به کمیسیونهای دیوان محاسبات و امور
                  اقتصادی و دارائی جهت بررسی و تصویب آزمایشی طرح مربوط به رسیدگی
                                  به پرونده های کسری جمعداری به مدت دوسال
      الویری (منشی) ـ اجازه تفویض اختیار به کمیسیونهای دیوان محاسبات و امور اقتصادی و دارائی جهت بررسی و تصویب طرح مربوط به رسیدگی به پرونده های کسری جمعداری.
      زرهانی ـ آقای الویری اصل 49 چه شد؟
      رئیس ـ در اینجا چند تفویض به کمیسیون داریم، همانطوری که آقایان اطلاع دارند لایحه بازسازی آمده و در دستور قرار گرفته و آن لایحه مدت زیادی وقت ما را میگیرد و بعد هم به تعطیل مجلس میخوریم، لذا ارجاع این مسائلی که مطرح شده به کمیسیونها یک ضرورتی است و برای هر یک از آنها یک مخالف و یک موافق میتواند صحبت  
کند، اگر مخبر میخواهند میتوانند توضیح بدهند. چون آقای کشفی مریض هستند آقای حمیدی توضیح بفرمایند.
      حمیدی (نایب رئیس کمیسیون دیوان محاسبات) ـ بسم الله الرحمن الرحیم، گزارش از کمیسیون دیوان محاسبات و بودجه مجلس شورای اسلامی کمیسیون دیوان محاسبات بودجه مجلس طرح رسیدگی به پرونده های کسری جمعداری را که به این کمیسیون ارجاع گردیده بود در جلسه روز سه شنبه 12 / 3 / 60 مورد بررسی قرار داد و به اتفاق آراء عینا تصویب نمود اینک گزارش شور اول آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم میدارد.
    طرح رسیدگی به پرونده های کسری جمعداری.
    ماده واحده ـ به منظور تسهیل و تسریع در رسیدگی و اتخاذ  تصمیم نسبت به پرونده هائی که تحت عناوین کسری جمعداری اعم از نقدی و جنسی و اوراق بهادار و پرونده هائی که در اجرای مواد 36 و34 و63 و87 و88 و91 قانون محاسبات عمومی مصوب 49 تا تاریخ 1/10/57 در دیوان محاسبات تشکیل شده است به رئیس دیوان محاسبات اجازه داده میشود کمیسیونی مرکب از 5 نفر به شرح زیر. دو نفر از اعضای متخصص دیوان محاسبات به انتخاب خود.
     یکنفر از طرف کمیسیون دیوان محاسبات و بودجه مجلس که میتوانید از خارج از مجلس نیز باشد.
     دونفر نماینده وزارت اقتصاد ودارائی به انتخابات وزارت مذکور.
     تشکیل دهد. کمیسیون بطور کدخدا منشی وبا توجه به اوضاع واحوال هر مورد و خارج از تشریفات مقرر در قانون دیوان محاسبات مصوب سال 1352 عمل و اتخاذ تصمیم خواهد نمود. نظرات کمیسیون در محدوده این ماده قطعی و اکثریت مناط اعتبار است.
      تبصره 1ـ کمیسیون وقت رسیدگی به پرونده ها را تعیین و به ذیحساب مربوطه و کسر آورنده در مورد پرونده های کسری در مورد سایر پرونده ها به طرفهای ذینفع و دخیل جهت حضور در جلسه ابلاغ مینماید. عدم حضور نامبردگان مانع از تشکیل جلسه و صدور رای نخواهد بود.
     تبصره 2ـ کمیسیون اختیار دارد و از وزارتخانه ها و موسسات دولتی هرگونه اطلاعات و همکاری که موثر در رسیدگی تشخیص دهد مطالبه نماید و وزارتخانه ها و موسسات مذکور مکلف به این امر میباشند.   
تبصره 3 ـ اختیارات حاصله از مواد (1) و (7) آئین نامه شماره (17761) مورخ 16/9/51  دادن مهلت و نحوه تقسیط بدهی اشخاص به وزارتخانه ها و موسسات دولتی و تعیین نرخ بهره و خسارت تاخیر تادیه به کمیسیون بالا اعطا میشود. توضیحی عرض کنم که اولا درخواست ارجاع به کمیسیون بر حسب اصل / 58 این خواست کمیسیون نیست اگر نمایندکان محترم بخواهند ارجاع بکنند البته اختیار با خودشان است ولی خواست کمیسیون نیست و گذشته از آن در این آخر یک اصلاحی باید بشود که کسانی که کسری دارندیعنی از پول مردم کسر آورده اند اینجا یک مساله ای دارد که تعیین نرخ بهره و خسارت تاخیر و تادیه البته این هم در پیشنهادات باید اصلاح بشود فعلا کمیسیون به عنوان شور اول به مجلس تقدیم کرده که علی القاعده باید امروز کلیات بحث شود و اما اصل موضوع را توضیحی عرض بکنم از سال هزار وسیصدو …
       رئیس ـ این اندازه توضیح ندارد، برای ارجاع کمیسیون میخواستیم شما توضیح بدهیئ.
    هادی ـ آقای هاشمی، اجازه بدهید توضیح بدهند.
    رئیس ـ این که دست شما بوده است تا حالا نخوانده اید؟
    هادی ـ چرا خوانده ایم ولی بهتر است که ایشان توضیح بدهند.
    آقا محمدی ـ مبلغ ریالیش چقدر است و از چه سالی؟
    رئیس ـ آقای حمیدی توضیح بفرمائید.
    حمیدی ( نایب رئیس کمسیون دیوان محاسبات ) ـ اجازه بفرمائید، ازسال 1317 تا کنون پرونده هائی در دیوان محاسبات برای رسیدگی از جمعداری و ذیحسابان باقی مانده است، کسانیکه اموال دولتی در اختیارشان یا اموال نقدی یا سپرده یا اوراق بهادار اینها باید یک تضمینی به دولت بسپارند یا سندی در گرو بگذارند یا پولی بعنوان وثیقه بگذارند که اگر کسر آوردند از آن وثیقه استفاده بشود از سال 1317 که متجاوز از 30 سال و در حدود 37 سال است یک چنین پرونده هائی معوق مانده است علت معوق ماندن آنها چند چیز است :
    یا کسیکه در رابطه با این ذیحسابها و جمعداران بوده است که باید پاسخگو باشد از دنیا رفته. بنابراین روی قانون دیوان محاسبات و مقررات قانون محاسبات این پرونده قابل رسیدگی نیست.
    یا پرونده بعضی از اوراقش نیست و ازبین رفته است والان آنطوری که قرار به این پرونده ها رسیدگی بشود. بنابراین است که آن اشخاصی که کسر آورده اند کسری را     
بپردازند و بسیاری از آنها هم مراجعه میکنند به دیوان محاسبات از 37 سال پیش یک کسی سندش را برای اینها با حسن نیت گرو گذاشته حالا بطوری که رئیس دیوان محاسبات میگفت پول اینها هر نفرشان از بیست هزار تومان تجاوز نمیکند، حالا یک سند خانه گرو بیست هزار تومان است، آخرش که باید این بیست هزار تومان را از اینها یا گرفت  یا نگرفت. اگر باید گرفت که این کمکی است به بودجه دولت و از طرفی هم آن افرادی که سندشان در گرو است خلاص خواهند شد از طرفی چندین اطاق در دیوان محاسبات اسیر است برای همین پرونده ها و چندین کارمند هم برای اینها …
    دیوان محاسباتی که در گذشته روی رژیم طاغوتی آنهم می آمده به حساب این خرده پاها رسیدگی میکرده و بطور کلی در بار و نوکران حلقه بگوشش از محاسبات فارغ بودند الان مساله آنها مطرح است بهرحال ما هیچ نظری نداریم و عرض کردم نظر ما این است که در مجلس مطرح بشود و بهر حال این مساله بهر صورتی که هست باید حل بشود. دیوان محاسبات میگوید شما که از ما میخواهید که ما به محاسبات جدید رسیدگی کنیم باید یک خانه تکانی بکنید و تکلیف این پرونده های معوقه را بهر صورتی که مجلس صلاح میداند یا به این ترکیبی که در کمیسیون آمده یک کمیسیونی تشکیل داده بشود برای رسیدگی به اینها یا به هر کیفیتی که نمایندگان مجلس اگر اینجا مطرح شد که پیشنهاد میدهند و اگر به کمیسیونها ارجاع شد آنطور عمل میشود، بنابراین کمیسیون هیچ نظر خاصی ندارد حالا هر طوری که نظر مجلس محترم و نمایندگان محترم است عمل بشود.
    رئیس ـ متشکر، هیچ یک از آقایان مخالف ارجاع به کمیسیون هستند؟ ( آقای محمدی ـ بلی بفرمائید.
    آقا محمدی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. از اینکه این مساله همانطوری که جناب آقای حمیدی فرمودند باید حل بشود، صحبتی نیست بلکه صحبت این است که این ماده واحده میخواهد اختیار را به یک کمیسیون بدهد و اندازه اختیار را هم معین بکند از سال 1317 اموال دولتی میدانیم در اختیار چه کسانی میرفته و چه کسانی نمی آمدند با دولت تسویه حساب بکنند یعنی از زمان رضا خان قلدر بعد در تمام طول سلطنت محمد رضا معدوم و بعد از او تمام این مدت کسانیکه اموال را گرفته اند که بروند کاری را انجام بدهند حالا الان اختلاف حساب پیدا کرده اند و این ها ریششان در نزد دولت گرو است یعنی اینها الان پیش دولت یک وثیقه ای و یا چیز دیگری را دارند حالا آن کسانیکه در رفتند که رفتند یعنی آنهائی که چیزی را نگذاشته بودند رفتند حالا آن کسانیکه بردند و یک وثیقه دارند
ما سرنوشت این که چه کسانی رسیدگی بکنند و با چه رائی یعنی این ماده واحده را بخواهیم تصویب بکنیم. فکر نمیکنم صلاح باشد که از خودمان سلب اختیار بکنیم و این اختیار رابه کمیسیون بدهیم با وجود این که مبهمات بسیاری هم دارد و الان مجموع ریالی اش جالب بود که گفته میش، گفته میشد که ما سرنوشت چقدر پول را میخواهیم بدهیم که یعنی سلب اختیار از خودمان بکنیم که کمیسیون تعیین بکند که چه کسانی بگویند که آیا اینها باید پرداخت بکنند یا نباید پرداخت بکنند من نظرم این است که چون ما مسوولیت داریم در برابر اینها و هر کدام از این پولها اگر نابجا مصرف شود ما شرعا مسوول خواهیم بود این مساله ماده واحده اش در مجلس رسیدگی بشود و تمام توضیحات در مجلس داده بشود تا ما فکر کنیم که به پنج نفر اختیار بدهیم یا به کمیسیون بیشتری با ترکیب دیگری اختیار بدهیم وهر چیزی را اصلاح اندیشی بکنیم و وظایفمان را در قبال مسوولیتی که داریم انجام بدهیم این از مواردی هم نیست که قابل آزمایش باشد، شما ببخشید یعنی آن کمیسیون برود و هر ترکیبی بشود دیگر کار تمام شده است و باید پاسخگوی تمام این اموال بود.
    منشی ـ آقای انصاری موافق هستند بفرمایند.
    مجید انصاری ـ بسم الله الرحمن الرحیم. من یکی از افرادی بودم که تقاضا کردم تصویب این ماده واحده به کمیسیون واگذار بشود و علت هم این بود که لایحه در کمیسیون اقتصاد و دارائی دقیقا در چند جلسه با حضور نماینده کمیسیون دیوان محاسبات آقای سید جوادی و مسوولین مربوطه از وزارت امور اقتصادی ودارائی شرکت داشتیم و دقیقا مورد رسیدگی و بحث قرار گرفت، مساله این نیست که آن افرادی که الان مطرح هستند از سال 1317 نه که آن بدهیشان را بپردازند خودشان هر روز می آیند بسیاری از اینها جالب است پیر زن ها و پیر مردهای مردنی هستند مثلا در 1317 در یک جا عامل فروش قند و شکر بوده و 5000 تومان یا 10000 تومان به پول آن روز کسر آورده است الان هم میگوید آقا بیائید و دو برابر از من بگیرید و من را آزاد بکنید از آن روزی هم که همیشه دم وزارتخانه یا ادارات دولتی او مدعی بوده است و از نظر شرعی یا هیچ ملاکی نداریم خانه فردی که بیست سال قبل 1000 تومان کسر آورده هم چنان در گرو نگهداریم چون مقصر در اینجا سازمان دولتی بوده که نرسیده است، او همیشه خودش را عرضه کرده است بر قانون، ولی فرض کنید طرف فوت کرده بوده و یک واسطه در اینجا بوده است و می بایستی می آمد و جواب میداد و آن واسطه هم فوت کرده حالا ورثه آن فرد که بدهکار بوده در اینجا باید چوب نبود آن واسطه را بخورند و همچنان وضعشان معوق و نا معلوم باشد از نظر شرعی و عقلی مشخص

   
   
است که باید هر چه زودتر حساب اینها رسیدگی بشود علاوه بر این دیوان محاسبات الان شما یک لایحه دیگری در مجلس دارید باید هر چه زود تر تکلیفش روشن بشود و بطور فعال وارد بشود و در امور کشور و حسابرسی کند. شاید ده هزار پرونده روی دست اینها ریخته است و هر لحظه احتمال از بین رفتن آنها است. یک عده کارمند هم آنجا هستند و پرونده های بیجهت. اگر این تصویب نشود دیوان محاسبات هرگز نمی تواند فعال باشد. چون الویت با پرونده هاست. ما گفتیم که در کمیسیون هم مطرح شد بر اساس این لایحه یک هیاتی تشکیل شود و دو نفر نماینده وزارت امور اقتصاد و دارائی به معرفی وزیر، ( حالا دقیقا ترکیبش یادم نیست ) یکی دو نفر از دیوان محاسبات یعنی به معرفی کمیسیون دیوان مجلس. و از قوه قضائیه و از چند جای مطمئن یک کمیسیونی تشکیل بشود این پرونده هائی که از نظر قانون محاسبات عمومی، نقص دارد مثلا یک برگه گم شده و امکان رسیدگی بآن نیست. بنشینند و بطور کدخدامنشی حل کنند آن فردی که خودش اقرار دارد من ده هزار تومان بدهی داشتم این هم ده هزار تومان. یا ممکن است کمیسیون تشخیص بدهد که او باید یازده یا دوازده هزار تومان بدهد آن ها استنکافی از پرداخت ندارد. فقط اصرارشان بر این است که تکلیفشان روشن بشود. اگر بخواهد بیاید به مجلس شما این را دقت کنید که مجلس نمیخواهد باین پرونده ها رسیدگی کند. مجلس می خواهد کمیسیون را تشکیل بدهد. ممکن است در جلسه علنی مطرح بشود صدها پیشنهاد بیاید که آقا بجای نماینده امور اقتصاد و دارائی فرض کنید نماینده نخست وزیر باشد. حداکثر تغییری که شما می توانید بدهید این است. مساله رسیدگی به اصل پرونده ها نیست. و با توجه با اینکه کمیسیون اقتصاد ودارائی و کمیسیون دیوان محاسبات و متخصصینی که آمده بودند در این زمینه بیشتر کار کردندو با تخصص برخورد کرده اند با قضیه من فکر نمکنم که اگر در جلسه علنی هم مطرح بشود چیزی اضافه بر آنچه در کمیسیون ما به آن رسیدیم مجلس بآن برسد. خوب چرا وقت مجلس را بی جهت بگیریم و در این موقعیت حساس که مجلس کارهای اساسی دارد ما با این کار فرعی و جزئی که دقیقا در شان کمیسیون هست برسیم. ایشان هم فرمودند این آزمایشی نیست. نه. اتفاقا آزمایشی است. این مدتی که نمی دانم یکسال تقاضا شده است یا شش ماه آن مدت را شما باین کمیسیون می دهید یک سری از این پرونده ها میرسد اگر در عمل بعدا دیدید که صحیح نبود شما میتوانید از نو بگوئید همان پرونده ها باید مورد رسیدگی قرار بگیرد. پرونده که از بین نمی رود. خیلی از این پرونده ها بر خلاف فرمایش برادرمان آقای آقا محمدی مال سرمایه داران و سردمداران نیست. سردمداران دزدی و
چپاول بیت المال نه احتیاجی به حسابرسی داشتند و نه سند بلکه آنها دزدیده اند و رفته اند الان نوعا یقه جمعداران مثل یک پیرزن یا پیرمردی که در یک جائی عامل فروش قند و شکر بوده است، یقه اش در گرو است ملاحظه به پرونده ها نشان میدهد نوعا از افراد طبقات متوسط و مستضعف هستند. از سرمایه دارانی که ایشان فکر می کنند اصلا در آنها شاید یک نفر هم نباشد. و در مجموع همین که عرض کردم باید دیوان محاسبات آزاد بشود. باین پرونده ها رسیدگی بشود. و در جلسه علنی هم چیز اضافی شما نخواهید آورد. پس ارجاع بدهید به این کمیسیون و کمیسیون کار خودش را انجام می دهد. با این دلیل من موافقم.
      رئیس ـ صد و هشتاد و سه نفر در جلسه حاضرند کسانیکه با ارجاع این طرح به کمیسیون مشترک محاسبات و امور اقتصاد و دارائی که برای مدت دو سال آزمایشی تصویب بشود موافقند قیام فرمایند. (اکثر برخاستند) تصویب شد.
                               5ـتصویب حذف تبصره 4 از طرح مربوط به دادگاههای انقلاب
                                                اعاده شده از شورای نگهبان
      رئیس ـ طرح مربوط به دادگاههای انقلاب که از شورای نگهبان برگشته است مطرح است.
      رضوی ـ تذکر آئین نامه ای دارم.
      رئیس ـ هنوز ما شروع نکرده ایم که شما تذکر بدهید.
      رضوی ـ تذکر من مربوط بهمان طرح دادگاههای انقلاب است.
      رئیس ـ آقای رضوی بفرمائید.
      رضوی اردکانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. در ماده چهل و دو آمده است:
      هر طرح یا لایحه ای که به کمیسیون ارجاع میشود باید در ظرف مدتی که از طرف کمیسیون مربوطه و هیات رئیسه مجلس معین میشود و حداکثر آن بیش از یکماه از تاریخ وصول بدفتر کمیسیون نخواهد بود به مجلس داده شود. در غیر اینصورت هر یک از نمایندگان یا دولت حق دارد از مجلس تقاضا نمایدکه آنرا در دستور مجلس قرار دهد الی آخر.
      عرض کنم لایحه یکپارچگی ورزش چند ماه پیش آمد…
      رئیس ـ این چه ربطی به اینجا دارد؟ شما تقاضا کنید در دستور قرار نگرفته؟
      رئیس ـ نامه بنویسید که در دستور قرار بدهیم.
      رضوی ـ الان سه ماه است تخلف شده است.
      رئیس ـ تقاضا کنید در دستور قرار بدهیم. این که تذکر آئین نامه ای نیست …
   

     رضوی ـ چرا، برخلاف آئین نامه در دستور قرار نگرفته است.
     رئیس ـ آئین نامه میگوید هر نماینده ای حق دارد تقاضا کند شما تقاضا کنید.
     رضوی ـ تقاضا می کنم.
     رئیس ـ خیلی خوب،تقاضا کنید،نامه بنویسید،اینقدروقت مجلس راگرفتید که چه؟ پیشنهاد ها مطرح است.
     منشی ـ در مورد تبصره 4، یک مقدار از پیشنهادها دیروز مطرح شد.
    حسینعلی رحمانی ـ تذکر آئین نامه ای دارم.
    رئیس ـ مثل اخطار آئین نامه ای قبلی نباشد شمادیروز مگر در مجلس نبودید این اخطارها بکجا مربوط است؟ آقای رحمانی بفرمائید.
     حسینعلی رحمانی ـ اصلاح باید با حضور نمایندگان شورای نگهبان باشد …
     رئیس ـ خیر، نمایندگان در کمیسیون و در مجلس. نمایندگان یکی در کمیسیون است و یکی در مجلس. جمع به این اعتـبار آمده است. بفرمائـید بنـشینید اگـر این را خصوصی بمـن می گفـتید وقـت مجلـس را نمی گرفتید.  
    منشی ـ در مورد تبصره 4 یک مقدار از پیشنهادها دیروز مطرح شد، پیشنهادی بود از آقای امامی کاشانی که اصلا پیشنهاد حذف تبصره 4 را داده اند و بدنبال آن پیشنهادهای دیگری از آقای موسوی تبریزی، محمد یزدی، محمد خامنه ای،محلاتی، حسینعلی رحمانی و بیات در مورد حذف تبصره 4 رسیده است. آقای امامی کاشانی توضیح بدهید.
    امامی کاشانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. در تبصره 4 مطالبی را می بینیم که این مطالب قابل بحث و توضیح است. مثلا می بینیم که آتش زدن مزارع، این مراتب دارد. بر چه پایه ای است و یا ایذاء و ارعاب مردمء این مراتب دارد. ما در فقه به خیلی چیزها بر خورد می کنیم که مراتب دارد مثلا در فقه بر خورد می کنیم، که اگر کسی قاتل باشد یا مباشر باشد در قتل و یا آمر باشد. مباشر رد می گویند مجازاتش قتل است. آمر حبس می شود که در حبس آنقدر بماند « حتی یموت » تا بمیرد. ولی اینجا نگاه می کنیم و می بینیم که این مراحل مختلف همینطور به یک حساب رویش بررسی شده است و باید تمام اینها جزء به جزء مشخص شود. این یک مطلب، و مطلب دوم در باره ماده دوم و تبصره دوم است در ماده 2 آمده است : به دادگاههای انقلاب اسلامی اجازه داده میشود که در موارد حدود و قصاص و دیات مطابق ترجمه « تحریر الوسیله » امام خمینی عمل نموده حکم قضیه را صادر نمایند. پس ماده 2 یک مقداری برای دادگاههای انقلاب اسلامی تسهیلاتی از این جهت آماده کرده
است. در تبصره دوم آمده است «شورایعالی قضائی موظف است حداکثر تا شش ماه پس از تصویب این طرح قانونی، لوایح مورد لزوم دادگاههای انقلاب را به مجلس شورای اسلامی برای تصویب ارائه دهد». بنابراین، تبصره دوم هم نشان میدهد که بایستی این مسائل دقیقا بررسی بشود و با یک رسیدگی کامل که واقعا براساس موازین اسلامی باشد که یکمرتبه نشود در موارد فراوان یک مورد مثلا بی جهت اعدام بشود و یا غیره پیش بیاید این خیلی باید رویش کار بشود با اینکه ماده دوم و تبصره دوم کار را حل کرده است. لذا من عرض کردم که این تبصره چهار را حذف کنیم بعدا طبق تبصره 2 شورایعالی قضائی موظف است که لوایحی بفرستد. این لایحه را هم دقیق تنظیم خواهد کرد و بعد به مجلس تقدیم خواهد کرد.
     موحدی ساوجی – اخطار آئین نامه ای دارم.
     رئیس – آقای موحدی ساوجی بفرمائید.
     موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم. طبق ماده یکصدو شانزده بنده پنج دقیقه وقت دارم که اخطارم را توضیح بدهم.
     ماده یکصدو سی و پنج – رئیس مجلس مکلف است در اجرای اصل نودوچهارم قانون اساسی کلیه مصوبات مجلس رابه شورای نگهبان ارسال نماید و در صورت اعاده آن از طرف شورای نگهبان مجددا دستور بررسی و اصلاح آن را با حضور نمایندگان شورای نگهبان در کمیسیونها به مجلس بدهد. بحثی نیست که شورای محترم نگهبان در رابطه با تبصره چهارم این طرح نظرش این بوده که چون در تبصره 4 موارد مجازات یک به یک مشخص نشده است مثلا این جا یازده یا چهارده مورد جرم ذکر شده است. برای این یازده یا چهارده مورد در تبصره پیشنهادی که تصویب شده بود…
     رئیس – شما دارید بعنوان مخالف صحبت می کنید نه بعنوان اخطار آئین نامه ای.
     موحدی ساوجی – مخالف نیستم. این پیشنهاد آقای امامی نمی تواند مطرح بشود.
     رئیس – می خواهید بگوئید پیشنهاد حذف نمی توانند بدهند. این مخالفت است.
     موحدی ساوجی – چرا مخالفت است؟
     رئیس – اخطار آئین نامه ای یعنی یک روالی که مجلس …
     موحدی ساوجی – جناب آقای هاشمی، اصلا قابل طرح نیست.
     رئیس – خیلی خوب، این مخالفت است. بگوئید قابل طرح نیست. پس بعنوان مخالف صحبت کنید.
     موحدی ساوجی – چرا مخالف؟
     رئیس – میگوئید قابل طرح نیست. باین دلیل.
     موحدی ساوجی – مخالف این است که بنده مخالفت کنم با حذفش بعد مجلس رای بگیرد. ولی وقتی اخطار آئین نامه ای می کنم یعنی اصلا نمی تواند طرح بشود.
     رئیس – مخالف البته به یک دلیلی مخالف است، این هم جزو ادله است (موحدی ساوجی – اجازه بدهید توضیح بدهم) توضیحتان را که دادید بازهم بفرمائید.
     موحدی ساوجی – بنابراین، آنچه را که شورای نگهبان رد کرده است اصل تبصره یا موارد جرم نبوده است فقط چون گفته شده است «کلیه موارد فوق را به حکم قوانین اسلامی و احکام اسلامی تعیین میشود»‌گفته است این باید مشخص شود که احکام اسلامی درباره آنها چیست؟ و در اینجا کمیسیون قضائی مشخص کرده است و ما نمی توانیم در اینجا تبصره را حذف کنیم و پیشنهادش را هم نمیتوانیم بدهیم.
     رئیس – بسیار خوب، حرف آقای موحدی وارد نیست. بدلیل اینکه شورای نگهبان یک ماده ای را اشکال میکند و می گوید این قسمتش اشکال دارد ما دوجور می توانیم برخورد کنیم. یک جور از اصل ماده را صرف می کنیم و می گوئیم این ماده را اصلا برمی داریم برای اینکه مورد اشکال شورای نگهبان نباشد. این خودش اصلاح است. یا میگوئیم یک عبارتی می گذاریم که اصلاح می کنیم. این تابحال مکررا در اینجا مطرح شده و رویه هم عمل شده یک مواردی را با حذف اصلاح کردیم و یک مواردی با اضافه یا کم کردن اصلاح کردیم. یا بخشی از یک ماده ای را حذف می کنیم و یا تمام ماده را حذف می کنیم و یا تبصره را حذف می کنیم. این رویه بوده است. من خواهش میکنم آقایان توجه کنند در آینده تذکرات با مطالعه باشد.
     منشی – آقای عباس عباسی بعنوان مخالف بفرمائید.
     عباس عباسی – بسم الله الرحمن الرحیم. تبصره 4 موارد را ذکر کرده است. فرمایشات آقای امامی کاشانی هیچ مخالفتی با این تبصره ندارد و این تبصره هم هیچ مخالفتی با فرمایشات ایشان ندارد. برای اینکه در تبصره و مـاده قبلی آمده است که «دادسراها و دادگاههای انقلاب طبق قوانین مدون مصوب یا مصوب مدون عمل می کندو آنچه را که مدون نیست از «تحریرالوسیله» استفاده می کنند. و شورایعالی قضائی ظرف مدت شش ماه یا کمتر و یا بیشتر موظف است این لایحه را تکمیل کند و بفرستد».
     تبصره 4 از قوانینی است که وقتی تصویب بشود، مدون شده است. پس این هیچ اشکالی ندارد شورایعالی قضائی لایحه را که آورد اگر با این، مخالفتی داشت فوقش یا نسخ
می کند یا آن قبول نمی شود و تبصره 4 هم ناظر براعمال ضد انقلابی است که طرف، گروه، دسته، سازمان فقط نظرش براندازی نظام جمهوری اسلامی است یعنی محاربه مستقیم با خدا و فساد در زمین. غیر از این چهار موردی که خداوند در قرآن ذکر کرده است پس چه کارش میکنند؟ مثلا آقائی که آمده سه چمدان حامل مواد منفجره را کار بگذارد. خودش هم دارد می گوید می خواستم در راه آهن در سه مورد کار بگذارم که جان هزاران نفر بخطر بیفتد آیا او را با صد شلاق رد میکنند؟ و یا رفته هزاران خانه تیمی ترتیب داده، گروهها را جمع آوری کرده است آموزش اسلحه داده خودش هم اعلام جنگ مسلحانه کرده است برای براندازی این نظام. نگفته است برای براندازی لااقل دولت، گفته براندازی این نظام، یک چنین گروهی و فرد وابسته باین گروه با آن مواد و سوابقی که دارند و با آن اقداماتی که کرده اند و دست به هرچیز می زنند. حالا از کشتن، انفجار و آتش سوزی. آخر چرا خرمنها را آتش می زنند؟ چرا مزارع را آتش می زنند برای اینکه او می گوید یکی از راههای سقوط این رژیم این است که از نظر اقتصادی فلج بشود و از بین برود و اقتصادش نابود بشود دست گدائی دراز کند و کشورها هم به او ندهند (رئیس – وقتتان تمام است) تا این رژیم سقوط کند بعد هم می گوید که رژیم ملی سرکار میآوریم و همه هم میآیند. و اسلام بی اسلام. بنابراین هیچ مانعی ندارد و من با حذفش مخالفم.
     رئیس – آقای محلاتی اولین موافق بفرمائید.
     محلاتی – بسم الله الرحمن الرحیم. آقـایان نمایندگان محـترم که قبلا بـا این تبصره 4 موافقت کردند جمله ای داشت این بود که «طبق دستورات اسلامی». این تبصره الان باین صورت درآمده است که مصادیقی ذکر شـده و اعـدام و یا آن سه مورد دیگری که دیروز اضافه شد. با مطالعه ایکه روی این تبصره شد و مشاوره ایکه در یک جلسه ای داشتیم، آقای یزدی، آقای موسوی تبریزی و آقای خامنه ای و آقای امامی کاشانی و آقای رحمانی و بعضی از آقایان دیگر. جملاتی در این تبصره است که موجب سوءاستفاده خواهدشد. بعضی از آنها مصداق مسلم محارب است. وهیچ شبهه ای هم در آن نیست. مثل آتش زدن مزارع و محصولات و تخریب منابع اقتصادی. یا کار گذاشتن مواد منفجره در اینها هیچ شبهه ای نیست ولیکن بعضی از مصادیقی در اینجا ذکر شده است که خدای ناکرده موجب سوء استفاده می شود. وهم مصداق محارب دارد و هم مصداق غیرمحارب. یا مورد اختلاف، من یکی، یکی عرض می کنم توجه کنید.
     باتوجه به اینکه حدود اسلام اصلا با یک شبهه خود حد اجرا نمی شود ما ذکر یک
قوانین و مصادیقی در اینجا بکنیم که خدای ناکرده یک سلسله حدودی اجراء بشود و در دادگاههای انقلاب مقرراتی اجراء بشود برخلاف احکام اسلام. (رئیس – یک دقیقه دیگر وقت دارید) آقا حرف خیلی دارم اجازه بدهید فهرستش را بخوانم که زود تمام بشود. «تهیه و حمل» اعم است در رابطه با مواد منفجره. «ایذا و ارعاب مردم» اعم است یک مساله دیگر که مبهم است «بمنظور تامین مقاصد سیاسی» اینجا محاربه با حکومت اسلامی ذکر نشده است «تهیه و حمل و نگهداری و تامین مقاصد سوء سیاسی».
     چهارم – تهیه و حمل و نگهداری سلاح برای ترور.
     در اینجا هم باز ذکر نشده است که ترور افراد انقلابی بمنظور … چون این بمنظور قبلا ذکر شده است، اعم است. همینطور یک کلی دیگر دارد «انواع همکاری موثر» یک کلی قابل سوء استفاده برای دادگاهها. باتوجه به تمام این مسائل و باتوجه به اینکه آقای امامی هم فرمودند در ماده دوم که می گوید به دادگاههای انقلاب اسلامی اجازه داد میشود حدود و قصاص و دیات و تمام اینها را طبق ترجمه «تحریر الوسیله» عمل کنند اولا الان دست دادگاهها باز است برای مبارزه با محاربین ولیکن تصویب این قانون موجب سوء استفاده می شود و خود آقایانی که با این تبصره توافق کرده بودند باین نتیجه رسیدند و با این شبهاتی که هست موافقت فرمودند براینکه این تبصره فعلا حذف شود و با وعده ایکه شورای عالی قضائی داده است و ماهم اینجا آن را مکلف کردیم با تبصره 2 ان شاء الله مصادیقش جامع ذکر بشود که خدای ناکرده سوء استفاده از این قانون در دادگاههای انقلاب نشود. و لذا من با حذفش موافق هستم تا ان شاء الله یک چیز جامعی تنظیم بشود.
     رئیس – آقای موسوی تبریزی از طرف کمیسیون بفرمائید.
     ابوالفضل موسوی تبریزی – بسم الله الرحمن الرحیم. البته این تبصره 4 در کمیسیون ما به این صورت که آقایان ملاحظه می فرمائید تصویب شده است. بعد امروز با رفقا نشستیم البته یک سلسله موارد شهبه هم بنظر ما آمد. ولی آقایان توجه بفرمایند که اینکه تصویب شده است مواردی است که اعمالی بصورت سازمان یافته و متشکل. و قطعا اگر اعمالی از این قبیل بصورت سازمان یافته و متشکل و منسجم باشد با آن قیودی که در این مصوبه کمیسیون است، این مسلم محارب است. و حکم محارب هم در قرآن روشن است یا اعدام و یا آن چهار حکمی که دیروز مجلس محترم تصویب کرد. ولی احتمال اینکه شاید در دادگاهها سوءاستفاده بشود، مضافا براینکه در ماده دوم همین مصوب مجلس که بدادگاههای انقلاب اسلامی اجازه داده میشود در مورد حدود و قصاص و دیات …

در موارد حدود که مجلس محترم اجازه داد و تصویب کرد به ترجمه فارسی «تحریرالوسیله» امام عمل شود یکی از موارد حدود همان مساله محارب است و با آن حکم مشخصش در قرآن و مسائل دیگری. و آن قانون مصوب شورای انقلاب که پنج ماده دارد. یک ماده هم که اینجا اضافه شده است. تبصره بند شش بماده دوم مصوب شورای انقلاب اسلامی اضافه می شود آن پنج ماده و این یک ماده تقریبا اکثر اینها را شامل است از این جهت من و آقای یزدی و آقای خامنه ای و آقای علیزاده از اعضای کمیسیون، موافقیم که این تبصره حذف شود تا شورای عالی قضائی که تا شش ماه …
     رئیس – شما باید از نظر کمیسیون دفاع کنید.
     ابوالفضل موسوی تبریزی – عرض کردم دفاع کمیسیون این است که ما این اعمال را که دوازده مورد است باستثنای دو مورد اعدام قائل شدیم برای این جهت است که این اعمال سازمان یافته و متشکل بوده است. و اگر اعمالی از این قبیل بصورت سازمانی که الان در مملکت ما مشهود است، مسلم محارب است و هیچ جای شبهه نداریم. (فاضل – نظر کمیسیون نیست) این نظر کمیسیون است (معادیخواه – کمیسیون تشکیل نشده) منتها مواردی چون از این جهت مستغنی هستیم از آن دو مورد که گفتم…
     فاضل – این نظر کمیسیون نیست.
     رئیس – شما از اعضاء کمیسیون هستید؟
     فاضل – بلی.
     رئیس – آقای موسوی شما ادامه ندهید چون بعضی از اعضای کمیسیون می گویند این نظر کمیسیون نیست.
     ابوالفضل موسوی تبریزی – این چه حرفی است؟ این نظر کمیسیون بوده است. اقای هاشمی، شما توجه بفرمائید من چه گفتم، آقایان توجه کنند اعضای کمیسیون گفتند این یازده و دوازده مورد که تصویب شد باستثنای دو مورد «اعدام» بعنوان محارب و مفسد فی الارض بوده است.
     رئیس – بلی، حرف شما روشن شد.
     ابوالفضل موسوی تبریزی – اما الان ما نشستیم چهار نفر که من اسم بردم…
     رئیس – آقای موسوی چهار نفر کمیسیون نمیشود بفرمائید بنشینید مطلب روشن است (موسوی تبریزی – من موافق حذف هستم) اشکالی که ما الان داریم این است که مخبر کمیسیون باید از نظر کمیسیون دفاع کند نه از نظر چهارنفر. یکصدو هشتادوشش نفر در مجلس حاضرند

پیشنهاد حذف تبصره 4 بطور کلی مطرح است آقایانی که با پیشنهاد حذف تبصره چهار موافقند قیام فرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. پس این طرح اصلاح شد با حذف تبصره چهار.
     موسوی خراسانی – اگر دیروز رای گرفته بودید تمام شده بود.
     رئیس – دیروز پیشنهاد حذف نرسیده بود والا اول این را مطرح می کردیم، دستور بعدی را مطرح کنید.
6- اجازه ارجاع لایحه اصلاح تبصره دوم ماده 91 اصلاح قانون
استخدام ارتش جمهوری اسلامی به کمیسیون دفاع برای مدت سه سال
     منشی – اجازه ارجاع لایحه اصلاح تبصره دوم ماده نودویکم اصلاح قانون استخدام ارتش جمهوری اسلامی به کمیسیون دفاع مطرح است. مخبر کمیسیون دفاع آقای دکتر روحانی بفرمائید.
     رئیس – آقای دکتر روحانی، البته پیشنهاد این را هیات رئیسه داده است شما اگر توضیحی دارید بفرمائید.
     روحانی (مخبر کمیسیون دفاع)- بسم الله الرحمن الرحیم.
     ماده واحده – در تبصره دوم ماده نودویکم اصلاحی قانون استخدام ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 12/5/56 عبارت: «ومنحصرا ناظر به زمان صلح خواهدبود» حذف می شود. مقررات این ماده واحده نسبت به زمان جنگ از تاریخ 23 بهمن هزارو سیصدو پنجاه و هفت و نسبت به زمان صلح بشرط آنکه در عملیات سرکوبی مردم قبل از بیست و دوم بهمن سال پنجاه و هفت شرکت نداشته باشند از همان تاریخ لازم الاجراء شدن مواد نود و نودویکم اصلاحی قابل اجرا می باشد. این ماده نودویکم اصلاحی که در پشت همین صفحه است من حالا اصل ماده نودویکم اصلاحی را می خوانم تا بعد آن عبارتی که باید حذف شود درباره اش توضیح بدهم.
     قانون اصلاح مواد 90 و 91 قانون استخدام نیروهای مسلح:
     ماده واحده – مواد 90 و 91 قانون استخدام نیروهای مسلح به شرح زیر اصلاح میگردد:
     ماده 90 – کسانیکه درحین انجام خدمت وظیفه عمومی در هریک از دوره های زیر پرچم، احتیاط و ذخیره بسبب انجام وظیفه یا شرکت در عملیات رزمی و یا قیود خدمتی معلول شده و یا بشوند از لحاظ حقوق وظیفه و مستمری مشمول مقررات مربوط به پرسنل
(کادر ثابت همدرجه میباشند و حقوق وظیفه و مستمری آنان از بودجه وزارت جنگ (که الان وزارت دفاع شده است) پرداخت میگردد.
     ماده 91 – کسانیکه درحین انجام خدمت وظیفه عمومی درهریک از دوره های زیر پرچم ( احتیاط و ذخیره ) بسبب انجام وظیفه ویا شرکت در عملیات رزمی و یا قیود خدمتی شهید ویا فوت شده و یا بشوند با وراث مستمری بگیر آنها برابر مقررات مربوط به پرسنل کادر ثابت همدرجه رفتار میشود. و مستمری مربوطه از بودجه وزارت جنگ پرداخت میگردد.
    تبصره 1ـ در صورتی که مشمولین این ماده و ماده 90 قبل از ورود به خدمت وظیفه عمومی یا احضار به دوره های احتیاط و ذخیره از کارمندان دولت یا سازمان های تابع یا وابسته به دولت بوده و آخرین حقوق دریافی آنان از سازمان مربوط از میزان حقوقی که برابر قانون استخدام نیروی مسلح به آنان تعلق میگیرد، بیشتر باشد، حقوق وظیفه و مستمری وراث آنان بر اساس حقوق بیشتر از بودجه وزارت جنگ پرداخت خواهد شد.
    تبصره 2ـ ( این تبصره 2 است که اصلاح شده ) مقررات این ماده و ( ماده 90 ) از تاریخ یکم فروردین ماه 1356 قابل اجرا است و منحصرا ناظر به زمان صلح خواهد بود. آن موادی که قبلا بوده راجع به پرسنل نیروهای مسلح وظیفه است. یعنی افرادی که بعنوان وظیفه، حالا چه در دوره خدمت زیر پرچم، چه دوره احتیاط، چه دوره ذخیره، اگر شهید بشوند در حین عملیات رزمی و یا قیود خدمتی و یا معلول بشوند، طبق آنچه که قانون استخدام نیروهای مسلح برای کادر مقرر داشته، یعنی اگر سربازی کادر باشد، گروهبانی کادر باشد، یا افسری کادر باشد، هر مقرراتی که برای کادر وجود دارد،برای وظیفه هم همان مقررات خواهد بود، مگر آنکه دوره خدمت وظیفه بوده، کارمند دولت باشد و حقوق کارمندی او از حقوقی که در ارتش هست، بیشتر باشد، که آن حقوق بیشتر را به او خواهند داد، آنوقت در آن قانون بوده که این مقررات ماده 90 و 91 منحصرا مال زمان صلح است، یعنی مشمول زمان جنگ نمیشده، برای اینکه، این مقررات مشمول زمان جنک هم بشود که الان ما در زمان جنگ هستیم، اینست که اصلاح شده، آن کلمه منحصرا ناظر به زمان صلح خواهد بود، حذف میشود، بعد هم این جملات اضافه شده، برای اینکه سوء استفاده نشود « مقررات این ماده واحده نسبت به زمان جنگ از تاریخ 23 بهمن 57 » . برای اینکه قبل از 23 بهمن اگر جنگی بوده، فرض کنید در جنوب یا در غرب یا در هر کجا، در زمان رژیم گذشته اگر جنگی بوده شامل آن نشود، که نیایند و بگویند که

 

فلانی معلول شده بوده در سال 53 در فلان در گیری، در 42 در فلان در گیری،برای اینکه مشمول حال آنها نشود، قید کردیم که « این ماده واحده نسبت به زمان جنگ از تاریخ 23 بهمن 57 » و نسبت به زمان صلح اگر جنگی نبود و زمان صلح بوده. فرض کنید در یک جائی داشته خدمت مکرده. در حین خدمت دستش قطع شده، پایش قطع شده و جنگی نبوده، نسبت به زمان صلح بشرط آنکه در عملیات سرکوبی مردم قبل از 22 بهمن شرکت نداشته باشد، اگر توی عملیات سرکوبی نبوده و در حین خدمت طوری شده، معلول شده یا کشته شده، این مقررات شامل حال او بشود، اما اگر در عملیات سرکوبی بوده در زمان صلح، معلول شده و یا کشته شده،مسلما این دو ماده شامل حال آنها نخواهد شد. اینرا هم ما اضافه کردیم، برای اینکه سوء استفاده ای از این مواد نشود.
    رئیس ـ این اضافات را کمیسیون باید اضافه کند. اگر تفویض تصویب شد، این کارها را میکند.
    منشی ـ مخالف ارجاع به کمیسیون کسی هست؟ ( مخالفی نداشت )
    رئیس ـ چون الان نصاب نیست، اگر کسی هست برای مراسم تحلیف خواهش میکنم تشریف بیاورند برای تحلیف. آقای مطلب وحید نماینده کلیبر هستند که سوگند نامه را قرائت میکنند.
                             7 ـ مراسم تحلیف آقای مطلب وحید نماینده کلیبر
    مطلب وحید ـ بسم الله الرحمن الرحیم، من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد مینمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. ودیعه ای را که ملت به ما سپرده بعنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره با استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پای بند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهار نظرها. استقلال کشور،و آزادی مردم و تامین مصلاح آنها را مد نظر داشته باشم. واسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
    رئیس ـ متشکر، آن ورقه سوگند نامه را امضاء بفرمائید، رای گیری مطرح است برای ارجاع لایحه اصلاح قانون استخدام ارتش جمهوری اسلامی به کمیسیون که صحبت شد ولی برای مدت سه سال باشد. چون اینها را همه دو سال باشد. چون اینها را همه دو سال که می کنیم، دو باره یکدفعه مجلس دچار تراکم لایحه میشود، مدت سه سال پیشنهاد میکنیم چون هیات رئیسه پیشنهاد کرده
کسانیکه با ارجاع این لایحه به کمیسیون دفاع برای مدت سه سال، موافق هستند، قیام بفرمایند. (اکثر برخاستند)، تصویب شد اجازه ارجاع بعدی مطرح شود.
8- تصویب اجازه ارجاع لایحه اصلاح بند 1 ماده 20 قانون
مربوط به مقررات امور پزشکی و داروئی و مواد خوراکی و آشامیدنی
     منشی – اجازه ارجاع لایحه اصلاح «بند1» (ماده 20) قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و داروئی و مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب سال 1334 به کمیسیون بهداری برای رسیدگی و تصویب برای مدت دو سال، آقای دکتر ولایتی مخبر کمیسیون بهداری توضیح بفرمائید.
     رئیس – آقای دکتر ولایتی تشریف بیاورند توضیح بدهند.
     دکتر ولایتی (مخبر کمیسیون بهداری) – بسم الله الرحمن الرحیم، ماده واحده بند 1 (ماده 20) قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و داروئی و مواد خوردنی، آشامیدنی مصوب سال 1334 به شرح زیر اصلاح می شود:
     بند 1- برای کلیه امور پزشکی یک نفر استاد یا متخصص بیماریهای داخلی و یک نفر استاد یا متخصص جراحی و یک نفر استاد یا متخصص رشته ای که موضوع آن در کمیسیون مطرح است، به انتخاب شورای دانشکده پزشکی و در صورت عدم وجود دانشکده پزشکی به انتخاب نظام پزشکی مرکز استان و مدیر عامل سازمان منطقه ای بهداری استان مربوطه و یک نفر از پزشکان آزاد به دعوت وزارت بهداری.»
    اما قانون قبلی که حالا ما بنای اصلاح آنرا داریم.
    ماده 20- به منظور رسیدگی به صلاحیت کسانیکه می خواهند در موسسات پزشکی و داروسازی مصرح در ماده یکم عهده دار مسوولیت فنی گردند و یا تقاضای صدور یکی از پروانه های مربوط به این قانون را بنمایند و رسیدگی به صلاحیت ورود و ساخت داروهای اختصاصی، کمیسیونهائی بنام کمیسیون های تشخیص مرکب از اعضای زیر در وزارت بهداری به ریاست معاون وزارت بهداری تشکیل میگردد و رای اکثریت قطعی خواهد بود.»
     بند 1- برای کلیه امور پزشکی یک نفر استاد بیماریهای داخلی و یک نفر استاد جراح به انتخاب شورای دانشکده پزشکی و مدیرکل بهداری شهرداری و یک نفر از پزشکان آزاد به دعوت وزارت بهداری.»
     البته این لایحه در حقیقت در جهت ایجاد تسهیلاتی برای صدور پروانه، برای موسسات پزشکی و حرف وابسته بخصوص در شهرستانها است، چون مطابق قانون قبلی هر   

کسی اگر دریک نقطه دورافتاده از کشور هم میخواسته که یک موسسه پزشکی بنا بکند و جوازش را بگیرد، حتما باید به تهران بیاید و ترکیبی هم که در آن قانون ذکر شده، این ترکیب بنظر ما کافی نیست، باتوجه به اینکه دیگر بهداری شهرداری هم در میان نیست، یعنی الان ما سازمانی بنام بهداری شهرداری نداریم، بنابراین لازم است که این قانون تغییر بکند. اما باتوجه به اینکه یک امر کاملا فنی است، ما تقاضا میکنیم که مجلس اجازه بدهد در کمیسیون بررسی بشود و افرادی که باید در این شوراها شرکت داشته باشند و صلاحیت فرد متقاضی را تایید و تصویب بکنند، مورد رسیدگی قراربدهد.
     رئیس – بسیار خوب، مخالف ارجاع به کمیسیون چه کسی است؟
     منشی – مخالف چه کسی است؟ (اظهاری نشد)
     رئیس – بسیار خوب، مدتش هم سه سال پیشنهاد می شود. چون در این دوره ما دو سال خیلی داریم، (183 نفر در جلسه حاضرند) کسانیکه با ارجاع این لایحه بحث شده به کمیسیون بهداری برای مدت سه سال در آنجا تصویب بشود، موافق هستند، قیام بفرمایند. (اکثر برخاستند) تصویب شد، یک ارجاع دیگر هم داریم، آقایان زحمت بکشند، بیرون تشریف نبرند تا تمام بشود.
9- تصویب اجازه ارجاع لایحه اصلاح لایحه قانونی تعیین حدود مسوولیت شرکت
هواپیمائی ملی ایران در پروازهای داخلی به کمیسیون مشترک راه
و ترابری و قضائی برای مدت سه سال
     منشی - «اجازه ارجاع لایحه اصلاح لایحه قانونی تعیین حدود مسوولیت شرکت هواپیمائی ملی ایران در پروازهای داخلی به کمیسیون مشترک راه و ترابری و قضائی برای رسیدگی و تصویب به مدت سه سال».
     رئیس – آقای باغانی مخبر کمیسیون راه و ترابری تشریف بیاورند.
     باغانی (مخبر کمیسیون) – بسم الله الرحمن الرحیم،
     گزارش از کمیسیون راه و ترابری به مجلس شورای اسلامی:
     لایحه شماره 83822 مورخ 2/2/1360 دولت راجع به اصلاح لایحه قانونی تعیین حدود مسوولیت شرکت هواپیمائی ملی ایران در پروازهای داخل کشور که در جلسه علنی مورخ 8 اردیبهشت 1360 به این کمیسیون ارجاع شده بود، در جلسات مکرر با حضور معاون پارلمانی راه و ترابری و مسوولین شرکت هواپیمائی ملی ایران (هما) مطرح و مورد رسیدگی و مذاکره قرار گرفت و توضیحات لازم در مورد لایحه مزبور به اطلاع آقایان رسید و عینا مورد
تایید و تصویب واقع شد.»
     (اصل این لایحه) – شورای انقلاب در 22/12/58 مصوبه ای را تصویب کردند که مسوولیت شرکت هواپیمائی ملی ایران در پروازهای داخلی همانند مسوولیت این شرکت در پروازهای خارجی باشد. در پروازهای خارجی، ایران ملحق به کنوانسیون ورشو شده که اگر هواپیمائی خدای ناخواسته سقوط بکند، نسبت به مسافر و اثاثه او هواپیمائی باید خسارت پرداخت کند، خسارتی هم که در پیمان ورشو مقرر شده «بیست هزار دلار آمریکائی» است شورای انقلاب مصوبه ای را در تاریخ 22 اسفند سال 58 گذرانده اند که در پروازهای داخلی هم اگر هواپیما دچار سانحه شد، نسبت به مسافر و اثاث و مسافر، شرکت هواپیمائی مسوولیت داشته باشد، چون تا آن تاریخ فقط مسوولیت هواپیمائی راجع به پروازهای خارجی بوده، حالا آن مصوبه شورای انقلاب را بخاط جملاتی که در آن بوده، دولت اصلاح کرده به اینصورتی که الان میخوانیم. جملات واقع در مصوبه شورای انقلاب، علاوه بر الحاق به کنوانسیون ورشو یک جملات دیگری بوده که احتمالا اگر مسوولیت هواپیما از بیست هزار دلار به هفتادوپنج هزار دلار یا صدهزار دلار آمریکائی که پیشنهاد شده ولی به تصویب نرسیده، در آن جملات الحاق ایران به این متمماتش هم پیش بینی شده، بخاطر اینکه الان مستمسکی نشود آن جملاتی که هنوز تصویب نشده و پیمانی که هنوز امضاء نشده، از بیست هزار دلار به بالا، به خاطر این دولت، مصوبه شورای انقلاب را به این صورتی که الان میخوانم اصلاح کرده اند و در کمیسیون هم باحضور معاون پارلمانی عینا به تصویب رسید، کمیسیون امور قضائی هم عینا لایحه را تصویب کرده است، اصل ماده واحده این است:
     «لایحه قانونی راجع به تعیین حدود مسوولیت شرکت هواپیمائی ملی ایران در پروازهای داخل کشور مصوب 22/12/58 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، از تاریخ تصویب آن بشرح زیر اصلاح و این قانون جایگزین لایحه قانونی مذکور میگردد، حدود مسوولیت شرکت هواپیمائی ملی ایران در مورد مسافرین و همچنین بار و اثاثه آنان در پروازهای داخلی تابع حدود مسوولیت شرکت مذکور در پروازهای خارج از کشور میباشد.»
    تبصره – مفاد این قانون در مورد مسافرین و بار و اثاثه آنها در پرواز شماره 291 مورخ 1/11/58 هواپیمای بوئینگ 727 در مسیر مشهد به تهران نیز قابل اجراء میباشد (هواپیمائی که در لشکرک سقوط کرد و منجر به کشته شدن 120 نفر یا 122 نفر شد)
    ماده واحده و لایحه دولت همین است. حالا هم تقاضای ارجاع این به کمیسیون
         

شده که در کمیسیون به تصویب برسد.
     رئیس – بسیار خوب، مخالف و موافق.
     منشی – مخالف ارجاع چه کسی است؟ (اظهاری نشد)
     رئیس – مخالف ندارد. (182 نفر درجلسه حاضر هستند) آقایانی که با پیشنهاد ارجاع این لایحه به کمیسیون برای مدت سه سال موافق هستند، قیام بفرمایند. (اکثر برخاستند) تصویب شد.
10- گزارش آقای دکتر ولایتی درباره هدفهای سازمان اتحادیه بین المجالس
و نامنویسی برای تعیین انتخاب کسری نمایندگان شرکت کننده در کنفرانس بین المجالس
     رئیس – دستور بعدی ما موضوع بین المجالس است، آقای دکتر ولایتی تشریف بیاورند مسائلی را که میخواهند توضیح بدهند. آقایان توجه بفرمائید، این یک مساله ای است که یکبار هم در مجلس سابقه دارد، ایشان توضیحاتی میدهند.
     دکتر ولایتی – بسم الله الرحمن الرحیم، سازمان اتحادیه بین المجالس یک سازمان جهانی پارلمان ها است که در حدود 80 کشور در این سازمان عضویت دارند تاریخچه تشکیلش به حدود یک قرن قبل برمی گردد. مقر این سازمان در ژنو یکی از شهرهای سوئیس هست و هدفهایی که این سازمان دارد آنطور که خودشان در اساسنامه شان ذکر کردند افزایش تماسهای فردی بین نمایندگان از پارلمانهای مختلف دنیا و همچنین ایجاد وحدت در اقدامات مشترکی ک پارلمانها میتوانند داشته باشند برای اهداف انسانی و رفع مشکلات مبتلا به کشورها، تشکیلاتی که این سازمان دارد، همانطورکه عرض کردم مقر اتحادیه در ژنو هست، یک کمیته اجرائی دارد مرکب از یازده نفر که به انتخاب اعضاء هر چهار سال یکبار انتخاب می شوند و دو نوع جلسه یا نشست سالیانه دارد، یکنوع آن بنام شورای بین المجالس است که همه ساله در هنگام بهار در ماه فروردین و یا مطابق ماه آوریل فرنگی تشکیل میشود که در سال جاری در فیلیپین (درمانیل) تشکیل شد و از پارلمان جمهوری اسلامی ایران هم آقایان خاتمی و مهاجرانی شرکت کردند، کار این شورا در حقیقت تعیین دستور جلسه کنفرانس همان سال بین المجالس است، پس این یکنوع نشست و یا جلسه که بنام شورای بین المجالس و از هر پارلمانی، از هرکشوری با هر تعداد رای و جمعیت دونفر شرکت میکنند، اما جلسه دیگری که مهمتر است و در پائیز هرسال تشکیل می شود، اواخر شهریور تا اوائل مهر از هر پارلمان، تعدادی نماینده متناسب با تعداد آرائی که آن پارلمان در سازمان اتحادیه بین المجالس دارد افراد شرکت میکنند، در این کنفرانس همانطور که

عرض کردم بیشتر هم و غمشان در جهت بر آورده شدن هدف های مشترک بین کشورها است که نوعا هدفهای انسانی است. ( حالا این چیزهائی است که اعلان شده البته ) تعداد آراء ه کشور باین ترتیب است : هر کشور با هر تعداد جمعیت حداقل هشت رای دارد و بعد تا پانزده میلیون نفر جمعیت به ازای هر پنج میلیون نفر یک رای و از پانزده میلیون نفر به بالا به ازای هر ده میلیون نفر یک رای، باین ترتیب ما که جمعیتمان چیزی حدود سی و شش میلیون هست، تعداد آراءمان از این رهگذر پنج عدد است، به اضافه آن هشت تا حداقل که میشود سیزده عدد.
    یک نوع دیگر از آراء هست که تخصص داده میشود بسته به تعداد نمایندگان مجالس عضو، اگر تعداد نمایندگان مجالس عضو از صد نفر کمتر با شد یک رای به آن مجموع آراء گفته شده اضافه میشود. و اگر تعداد نمایندگان مجلس عضو بیش از صد نفر باشد، دو رای به آن مجموع اضافه میشود، باین ترتیب ما که تعداد نمایندگان مجلسمان در قانون اساسی پیش بینی شده 270 نفر است دو نفر میتوانیم اضافه برآن سیزده نفر داشته باشیم یعنی پانزده نفر. یکبار که در فروردین ماه این مساله مطرح شد، انتخاباتی شده که سیزده نفر انتخاب شدند بعنوان اعضائی که از این مجلس میتوانند در کنفرانس شرکت کنند. عرض کردم به تعداد آراء افراد میتوانند انتخاب بشوند که از این سیزده نفر مرحوم منتظری و محوم حقانی به شهادت رسیدند و آقای کیاوش که هنوز بیمار هستند، بنابراین سه نفر از این سیزده نفر کم شدند، ده نفر و ما میتوانیم الان پنج نفر دیگر انتخاب بکنیم، باضافه آن ده نفر پانزده نفر که در کنفرانس سال جاری که در هاوانا پایتخت کوبا تشکیل میشود از بیست و چهارم شهریور تا اول مهر ماه در این کنفرانس هیاتی از ایران با این ترکیبی که عرض کردم شرکت بکند، این توضیحی بود راجع به کیفیت و ماهیت و هدف و تشکیلات سازمان اتحادیه بین المجالس.
    زرهانی ـ آقای هاشمی،این ربطی به مجلسه علنی ندارد ضمنا وقت هم میگیرد.
    رئیس ـ خیر این وقت نمیخواهد،بعدش برای انتخابات کسانیکه اسم بنویسند خودشان در جلسه غیر رسمی انتخابات میکنند، فقط اطلاعی دادند که همه آقایانی که مایلند اسم نویسی کنند که در آن انتخابات شرکت کنند. ده نفر انتخاب شدند، پنج نفر دیگر انتخاب خواهند شد، البته این در صورتی است که آقایان اسم نویسی بکنند، اگر اسم نویسی نکنند ، آن دو نفر انتخاب نمیشوند.
    دکتر ولایتی ـ اجازه بدهید آن دو نفر را بخوانم : 1ـ آقای هاشمی رفسنجانی، 
2ـ آقای پرورش،3ـ آقای موسوی خوئینی ها، 4ـ آقای خاتمی، 5ـ مرحوم حقانی بودند، 6ـ آقای امامی کاشانی، 7ـ آقای مهاجرانی، 8 ـآقای الویری، 9ـ آقای بشارتی، 10ـ آقای محمدی، 11ـ آقای کیاوش، 12ـ آقای هادی، 13ـ مرحوم منتظری که همانطوریکه عرض کردم، مرحوم حقانی و مرحوم منتظری و آقای کیاوش از این جمع کم میشوند و تعداد ده نفر میشوند.
    رئیس ـ آقای کیاوش ممکن است برسند.( یکی از نمایندگان ـ آقای کیاوش مریض هستند ) تا مدتی که ایشان بروند زمان خیلی مانده ( خانم طالقانی ـ در جلسه رسمی باید انجام شود ) نباید رسمی باشد، در جلسه غیررسمی کسانیکه داوطلب هستند شرکت میکنند ورای میگرند، آندفعه هم اعلام کردیم کسانیکه اسم نویسی کردند آمدند اینجا رای گیری شد.
    دکتر ولایتی ـ الان اسم نویسی کنند.
    رئیس ـ کسانیکه مایلند اسم نویسی کنند.
11- تصویب اجازه ارجاع قانون استخدامی کارکنان مجلس شورای
اسلامی به کمیسیونهای مشترک کار و استخدام و محاسبات مجلس برای
تصویب به مدت 2 سال
     رئیس – گزارش کمیسیون استخدامی درباره قانون استخدامی کارکنان مجلس شورای اسلامی مطرح است. آقای دری نجف آبادی برای توضیح تشریف بیاورند.
     دری نجف آبادی – بسم الله الرحمن الرحیم، گزارش از کمیسیون مشترک امور اداری و استخدامی و محاسبات به مجلس شورای اسلامی:
     طـرح قـانونی اداری و استخـدامی کـارکنان مجلس شورای اسلامی که بصورت ماده واحده توسط عده ای از نمایندگان محترم در جلسه 3/12/1359 به مجلس شورای اسلامی تقدیم و جهت رسیدگی به کمیسیونهای امور اداری و استخدامی و محاسبات ارجاع شده بود، درجلسات متعدد با نظرخواهی از کارشناسان سازمان امور اداری و استخدامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و چون در حقیقت، قانون استخدامی کارکنان مجلس شورای اسلامی بود نه آئین نامه، با اصلاحاتی و اضافاتی تصویب و اینک ضمن چهل و شش ماده برای شور اول تقدیم مجلس محترم میگردد. و باتوجه به ضرورت روشن شدن هرچه سریعتر تکلیف کارکنان مجلس شورای اسلامی از نظر استخدامی تقاضای اجازه تصویب آن را طبق اصل 85 قانون اساسی به کمیسیونهای مشترک کار و استخدام و محاسبات
مجلس برای مدت 2 سال بطور آزمایشی دارد تا تسریعی در روشن شدن وضع استخدامی کارکنان بعمل آید. والسلام
                                                                                     مخبر کمیسیون – دری نجف آبادی
     ضمنا بعضی از برادران میگویند برای مدت 3 سال باشد، این دیگر با اختیار مجلس است و احتیاجی هم نیست که من آئین نامه را بخوانم چون چهل و شش ماده است و مفصل است شما را خسته میکند و گمان نمیکنم ضرورت داشته باشد. اگر توضیحی هم لازم دارد خدمتتان هستم.
     رئیس – اگر توضیحی دارید، بدهید و دلیل اینکه تقاضا کرده اید به کمیسیون ارجاع شود چیست؟
     دری نجف آبادی – اولا یک کاری است که در حقیقت بیشتر مربوط به خود مجلس است نه مربوط به کل کشور که بخواهیم بیائیم ووقت مجلس را بگیریم در رابطه با کل کشور اولی، است تا در رابطه با این کاری که اختصاص به کارکنان مجلس دارد. ثانیا ضرورت دارد زودتر انجام بگیرد. چون مدتها است معوق مانده است. الان هم یک ماده در ذهنمان بوده که ضمیمه بشود که از اول فروردین 60 ان شاءالله طبق این طرح قانونی یا لایحه ای که بصورت قانون درمیآید عمل بشود. از جهت دیگر چون 46 ماده است و تبصره های زیادی است وقت مجلس را زیاد میگیرد و ضرورت دارد هرچه زودتر این بصورت آزمایشی هم باشد (مخصوصا برادران امور اداری و استخدامی مطرح میکردند که این ممکن است بصورت یک مقدمه ای مطرح باشد که ان شاءالله بعدا در رابطه با قانون اداری و استخدامی هم بتوانیم از این مقدمه در حقیقت اقتباس بکنیم) و این وقتی بصورت آزمایشی پیاده بشود و ببینیم خوب است، مثبت است بعد برای قوانین بعدی امور اداری و استخدامی هم یک نمونه ای باشد که طبق این تقلید و پیروی بشود.
     رئیس – کسی مخالف است؟
     عباس عباسی – من مخالم.
     منشی – آقای عباسی بفرمائید.
     عباس عباسی – بسم الله الرحمن الرحیم، البته من میدانم که ارجاع این رای هم میآورد. اما برادران، موضوع موضوع کارکنان مجلس شورای اسلامی است یعنی عالیترین مجلس در سطح جهان و این هم در یک ماده واحده با 3 تبصره نیست. به فرمایش آقای دری نجف آبادی چهل و شش ماده دارد، چندین تبصره دارد. بندهایش را من مطالعه


کرده ام، حدود 78 بند و تبصره و ماده است و در رابطه با استخدام کارکنان این مجلس است. آنوقت بصورت آزمایشی ارجاع بشود که آن را چکار بکنند؟ بعد 2 سال اینها را اینجا نگهدارند، پس از 2 سال معلوم بشود این عده و یا این قانون بکار نمیخورده است طرف تمام زندگیش را هم از دست داده، شاید درجای دیگر هم قابل استخدام نباشد، نقایصی در قانونی که الان تدوین شده بصورت پیشنهاد پیش بینی شده باشد و پیش بیاید عملا با موانع روبرو بشوند، پس از دوسال بگویند آقا تو اخراج هستی، طبق قانون کلی استخدام کشوری شما حق استخدام در مجلس شورای اسلامی ندارید. نه پاداشی، نه حقوق بخصوصی و یا پس اندازی و یا هیچ چیز از اینها را ندارد، نه حق بازنشستگی دو سال هم عمرش را در اینجا گذرانده است. بنابراین من نظرم این است که باید این قانون در همینجا مطرح بشود و بررسی دقیق بشود و یکباره تکلیف کارکنان مجلس شورای اسلامی در حال و آینده تمام شده باشد، دیگر اینها را معلق هم نکنند و من با ارجاع آن مخالفم.
     مجید انصاری – تذکر آئین نامه ای دارم.
     رئیس – آقای انصاری بفرمائید.
     مجید انصاری – بسم الله الرحمن الرحیم، در اصل هشتادو پنجم که واگذاری به کمیسیونها را مطرح کرده، موارد را بطور موقت روی مسائل ضروری برده است، بعد گفته که باید تصویب نهائی در مجلس بیاید باتوجه به اینکه از این دور کمتر از 3 سال باقی مانده است، این مهلتهای 3 ساله ای که ما دادیم در این دور ما موفق نخواهیم بود که تصویب نهائی بکنیم. بعد ما در این دور چیزی را تصویب بکنیم که در دور بعدی هنوز مشخص نیست، آیا ما هستیم یا نیستیم؟ مسوولیت این را از نظر شرعی بعهده گرفتن یک مقدار مشکل است مدت را از 3 سال کمتر بکنید بحدی که مجلس بتواند رسیدگی بکند.
    رئیس – بسیار خوب، این را قبلا هم گفته بودند ماهم جواب داده بودیم. مجلس میتواند قانون بگذراند و قانون مجلس موقت به زمان نیست، برای دوره بعد هم معتبر است. ما ممکن است ده روز به آخر همین دوره مانده باز ارجاع داشته باشیم برای یکسال دو سال و این حق این مجلس است. تا آن تاریخی که ما بگذاریم، 10 سال هم بگذاریم آن 10 سال معتبر است بعداز 10 سال برمیگردد. این مخصوص دوره خودمان نیست.
     حسینعلی رحمانی – بنده هم تذکر دادم.
     رئیس – آقای رحمانی بفرمائید.
حسینعلی رحمانی – بسم الله الرحمن الرحیم، برنامه هفتگی باید اعلام بشود و آنچه که اعلام شده گزارش شور اول کمیسیون مشترک امور استخدامی محاسبات درخصوص طرح آئین نامه استخدامی کارکنان مجلس شورای اسلامی است و ارجاع به کمیسیونها در اینجا مطرح نیست. بنابراین نمیتوانیم در اینجا راجع به ارجاع بحث بکنیم و میتوانیم راجع به خود این طرح در مجلس بعنوان شور اول بحث بکنیم.
     رئیس – اگر یک کمی پائین تر خوانده بودید مطلب برایتان روشن شده بود. «پیشنهادهای رسیده قرائت و بدون بحث به کمیسیون ارجاع میشود» ارجاع به کمیسیون را در مجلس هم کسی میتواند تقاضا بکند. ما آئین نامه ای برای کیفیت ارجاع به کمیسیون نداریم و از اول هم رویه مان اینجور نبوده در دستور بگذاریم. همینجا هم اگر کسی آمد و گفت به کمیسیون ارجاع بکنید میتوانیم اینکار را بکنیم اصلا پیشنهاد هم شده است، در نامه کمیسیون این پیشنهاد هست.
     منشی – آقای علیزاده موافق هستند.
     رئیس – آقای علیزاده بفرمائید.
     علیزاده – بسم الله الرحمن الرحیم، اصل هشتادو پنجم میگوید «ولی در موارد ضروری میتواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتادو دوم به کمیسیونهای داخلی خود تفویض کند.» آنچه که این اصل به آن تکیه دارددر موارد ضروری است و ضرورت با توجه به اینکه لوایح تصویب شده و مجلس واقعا فرصت موارد ضروری را حتی آنجائی که باید خود مجلس تصویب کند، ندارد و باتوجه به اینکه بعد از انقلاب اسلامی ما باید بنیادی تمام موارد را چه از نظر حقوقی و چه از نظر اقتصادی و بازرگانی در مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف کنیم و ما مورد به مورد لوایح یا طرحهائی را تصویب کرده ایم. هنوز بنیاد حقوق و بنیاد اقتصاد و بازرگانی ما به مقتضای قوانین اسلامی نشده است و واقعا سزاوار نیست که برای استخدام کادر اداری مجلس ما بیائیم اینجا روی 36 ماده تک تک بحث کنیم و مدتها عمر جلسه علنی مجلس را به این موضوع اختصاص دهیم. مضافا به اینکه خود کمیسیون مسوولیت وضع این قوانین را بطور آزمایشی عهده دار میشود و آنچه را که نظر نمایندگان محترم از نظر دقت است که آقای عباسی فرموده اند، خود آن کمیسیون این موارد را درنظر میگیرد و برای مدت معینی این قانون را تصویب میکند. و بعدا هم برای

تصویب نهائی به مجلس میآید که البته مجلس اختصاص به این مجلس ندارد چون ما بموجب قانون اساسی هیچ زمانی نداریم که مجلس شورای اسلامی تعطیل باشد. در زمان انتخابات هم این مجلس بکارش ادامه میدهد تا نمایندگان قبل از اینکه انقضای مدت مجلس بشود، نمایندگان دیگر منتخب میشوند و روی این جهت من موافقم که این طرح و این چیزی که امروز مطرح است و همچنین موارد مشابهی که داریم که کار مجلس را واقعا سنگین کرده، به کمیسیونها ارجاع بشود و امروز این کار اساسی را مجلس روی چند طرح و لایحه انجام داده است. امیدواریم بعدا هم در موارد مشابه این موضوع تکرار بشود تا اینکه مجلس بتواند به کارهای اصولی رسیدگی بکند.
     رئیس – متشکر، (184 نفر حاضرند) نمایندگی که موافقند که لایحه امور استخدامی کارکنان مجلس به کمیسیون مشترک امور استخدامی و محاسبات برای تصویب به مدت 2 سال ارجاع بشود قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. خوب ما امروز دو دستور دیگر داریم که هر دو کوتاه هستند ان شاءالله عمل میکنیم که فردا بتوانیم کارهای دیگرمان را انجام بدهیم.
     عده ای از نمایندگان – تنفس بدهید.
     رئیس – من میترسم تنفس بدهم و دیگر مجلس تشکیل نشود. من فکر میکنم این دو دستور بیش از نیم ساعت طول نکشد چون خیلی کار ساده ای است و وزراء هم تشریف آورده اند در عرض نیم ساعت تمام میشود بعضی از آقایان هم میتوانند تا راه افتادن مجلس بروند بیرون و برگردند.
     12- تصویب قانون راجع به اجازه تعیین حکم برای رسیدگی به اختلافات بین شرکت ایرانی کالسی مین و شرکت فیلیپ برادرز در مورد فروش سنگ سرب.
     بسیار خوب، مخبر کمیسیون مشترک نفت و صنایع برای توضیح تشریف بیاورند.
     منشی – آقای امین ناصری بفرمائید.
     رئیس – آقایان توجه بفرمائید مطلب خیلی کمی است.
     «تعیین حکم برای آن اختلافات «شرکت کالسیمین» و «شرکت فیلیپ برادرز» است و این شور دوم آن است بفرمائید.
     امین ناصری (مخبر کمیسیون نفت و صنایع) – بسم الله الرحمن الرحیم، لایحه راجع به اجازه تعیین حکم برای رسیدگی به اختلافات بین شرکت ایرانی «کالسیمین» و شرکت «فیلیپ برادرز» در مورد فروش سنگ سرب:

ماده واحده – به بانک مرکزی ایران کمیته دعاوی اجازه داده میشود که باتوجه به قرارداد مورخ فوریه 1979 منعقده بین شرکت ایرانی «کالسیمین» و شرکت «فیلیپ برادرز» در مورد فروش سنگ سرب، برای رسیدگی به اختلاف شرکتهای مزبور یک نفر حکم تعیین نماید.
     در شور اول توضیح دادیم که شرکت ایرانی «کالسیمین»، یک کارخانه ای است که سنگ سرب را استخراج میکند، تغلیظ میکند و به یک شرکت خارجی به نام «فیلیپ برادرز» میفروشد. این کارخانه، از آن کارخانه هائی است که جزو مصادره شده ها و ملی شده ها میباشد و الان زیر نظر سازمان حفاظت صنایع ملی است. قراردادی که سابقا بسته شده بود. یک قراردادی بود که بعداز انقلاب با تغییراتی که در جامعه ما با افزایش دستمزدها و با تغییر شرایط دیگر ایجاد شد، صرف نمیکرد. این بود که شرکت ایرانی یک تقاضائی از شرکت فیلیپ برادرز کرد که یک تجدید قراردادی بکنند و مجددا یک مذاکره ای در مورد این قرارداد بکنند. شرکت فیلیپ برادرز قبول نکرد. طبق قراردادی که این دو شرکت با هم بسته اند اگر از یکی از طرفین دعوت برای تجدید قرارداد و برای مذاکره مجدد بشود باید بپذیرند، اگر نپذیرفت هرکدام از طرفین میتوانند دعاوی خود را برای حکمیت ارجاع بدهند که شرکت ایرانی کالسیمین همین تقاضا را کرد. (یعنی تقاضای ارجاع به حکمیت را) چون طبق قانون اساسی باید مجلس حکمیت را اجازه بدهد و این به مجلس ارجاع شد و الان شور دوم آن هست. درضمن این حدود یکسال است در مجلس مانده است. طبق قرارداد بایدیکماه بعد از اینکه آن شرکت ارجاع به حکمیت را قبول میکرد، بعد از یکماه ما باید حکم را معرفی میکردیم که الان مدت یکسال است که در مجلس مانده است. من از هیات رئیسه خواهش میکنم که لوایح این چنینی را به یک ترتیبی یا از همان اول به کمیسیون ارجاع بدهند یا به طریق دیگری بعنوان یک فوریتی خیلی زود حکم انتخاب بشود.
    منشی – کسی بعنوان مخالف اسم ننوشته فقط چند نفر موافق اسم نوشته اند.
    (در این موقع آقای موسوی خوئینی ها (نایب رئیس) اداره جلسه را بعهده گرفتند)
    نایب رئیس – آقای نعمت زاده اگر شما مطلبی دارید بفرمائید.
    نعمت زاده (سرپرست وزارت صنایع و معادن)- بسم الله الرحمن الرحیم، ضمن عرض سلام، یک توضیح مختصری بدهم. این شرکت، شرکت معدنی است که نزدیک زنجان است و سنگ سرب استخراج میکرده و به این شرکت میفروخته است. یک قرارداد طاغوتی


داشتیم که بنفع آن شرکت انگلیسی بود. بعداز انقلاب ما گفتیم که باید مفاد این قرارداد تجدید بشود، آنها پولی را کـه در نـزدشان داشیتم (حـدود یک میلیون دلار) این را به ما ندادند و این جزو مطالباتمان مانده است. گفته اند که نه، ما قبول نداریم، بعد به هر صورت راضی شدند ولی باصطلاح یک دعوا بوجود آمده که طبق مفاد قرارداد اگر اختلافی داشته باشیم باید به اطاق صنایع و معادن پاریس بعنوان حکم ارجاع بشود آنها طبق قرارداد حکم خودشان را معرفی کردند که ماهم میبایست در عرض یکماه معرفی میکردیم که ما از آن موقع به خاطر اصل یکصدوسی ونه، که ارجاع دعاوی را به داوری دراختیار مجلس شورای اسلامی قرارداده، اینجا درخواست شده ولی متاسفانه بعلت اینکه به ظاهر اهمیت ندارد مساله مانده است. یک میلیون دلار بیخود مانده و خدای نکرده ممکن است مساله ای پیش بیاید و ما یقین داریم اگر به داوری برویم، داوری بنفع ما رای خواهد داد، بنابراین صرفه وصلاح کشور در این است که این را تصویب بفرمائید که برود به داوری و ان شاءالله حل بشود.
     نایب رئیس – چون نصاب کامل نیست مساله بعدی را عنوان میکنیم تا آقایان تشریف بیاورند. آقای امین ناصری بفرمائید توضیح بدهید.
13- تصویب قانون راجع به تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب
سود و زیان شرکتهای مشمول قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران
    امین ناصری (مخبر کمیسیون صنایع و معادن) – بسم الله الرحمن الرحیم، گزارش از کمیسیون مشترک نفت و صنایع و معادن به مجلس شورای اسلامی:
     «لایحه راجع به تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان شرکتهای مشمول قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران.» و لایحه قانونی تعیین مدیر یا مدیران موقت در جلسه مورخ 7/5/60 کمیسیون برای شور دوم مورد رسیدگی قرار گرفت و باتوجه به پیشنهادهای رسیده با اصلاحاتی تصویب گردید. اینک گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم میدارد.
    ماده واحده - «در مورد شرکتهای مشمول قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران و لایحه قانونی تعیین مدیر یا مدیران موقت و ملحقات بعدی قوانین فوق و لایحه قانونی راجع به شرکتهای حمل و نقل مربوط به بارو اموال مصوبه 25/4/59 شورای انقلاب که پایان سال مالی آنهادر فاصله زمانی 30/10/59 لغایت 31/6/60 قرار دارد، مدت 6 ماه به مهلت تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود وزیان مصوب مجمع عمومی مربوط به

عملکرد مذکور آنها اضافه میشود.
    تبصره ـ حکم این ماده نسبت به شرکتهای مذکور که در موعد مقرر اظهار نامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان عملکرد سال مورد بحث خود را تسلیم کرده اند، برای تسلیم اظهار نامه و حساب سود و زیان اصلاحی حسب مورد و همچنین تسلیم مصوبه مجمع عمومی جاری خواهد بود.
    در شور اول این لایحه توضیح داده شد که قانون حفاظت صنایع ایران که سازمان صنایع ملی، این قانون را اجراء میکند و شرکتها و موسسات و کارهای صنعتی را که مشمول بندهای « الف » و « ب » و « ج » بوده به نحوی در اختیار خودش گرفته و اداره میکند. طبق قوانین باید این شرکتها که در دست سازمان صنایع ملی است تا 31 تیر ماه ترازنامه اظهار نامه مالیاتی خودشان را تسلیم بکنند که در شور اول این لایحه آمده بود.
( نزدیک بود که آن موعدش پایان بپذیرد.) که شور اولش تصویب شد و لایحه برای شور دوم رفت چون ممکن بود، این شرکتها احتمال دادند که تا شور دوم تصویب بشود مهلت تسلیم اظهار نامه مالیاتی شان بگذرد، یک اظهار نامه مالیاتی داده اند. و الان این لایحه میخواهد تسلیم آن اظهار نامه ها را 6 ماه تمدید بکند. ما تبصره ای اضافه کردیم چون شاید بعضی یا اکثر آن شرکتها اظهار نامه ای تسلیم کرده اند، منتها ممکن است که این اظهار نامه هائی که تسلیم کرده اند احتیاج به اصلاحاتی داشته باشد. آن اصلاحات برای اینکه ملحوظ بشود در مجمع عمومی یک تبصره ای اضافه شده است. که حکم این ماده نسبت به شرکتهای مذکور که در موعد مقرر، اظهار مامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان عملکرد سال مورد بحث خود را تسلیم کرده ـ اند، برای تسلیم اظهار نامه و تراز نامه و حساب سود و زیان اصلاحی حسب مورد و همچنین تسلیم مصوبه مجمع عمومی جاری خواهد بود. یعنی شرکتهائی که اظهار نامه شان را تسلیم کرده اند، چون احتیاج به اصلاحاتی دارند که بعدا ممکن است بدهند، هر زمان که اصلاحات خودشان را دادند از آن زمان به بعد باز این مهلت 6 ماه برای آنها جاری خواهد بود فکر میکنم یک پیشنهادی در این مورد هست که بعنوا یک تبصره مطرح بشود.
    هادی ـ آقای امین ناصری این برای آخرین بار است یا باز میخواهید تمدید کنید؟
    امین ناصری ـ برای آخرین بار است. همین الان هم اکثر شرکتها اظهار نامه شان را داده اند منتها بعضی هایشان ممکن است یک اصلاحاتی احتیاج داشته باشند چون به


سرعت داده اند آنرا زمانی که آن اصلاحیه را دادند این مهلت 6 ماه برای آنها هم صادق باشد.
    یکی از نمایندگان ـ کمتر مهلت به آنها بدهید.
    امین ناصری ـ این 6 ماه را آقایان در کمیسیون گفتند که کمتر از این نمیشود و کمیسیون هم تصویب کرد حالا ممکن است خود آقایان توضیحاتی در این زمینه بدهند.
    نایب رئیس ـ کسی در اینجا اسم نویسی نکرده است؟
    منشی ـ الان یک پیشنهاد الحاقی داریم ولی الان شما میتوانید برای موضوع قبلی رای گیری کنید.
    بایب رئیس ـ الان چون تعداد کافی هست در مورد مطلب قبلی رای گیری میکنیم بعد مساله بعد را مطرح میکنیم.
    منشی ـ ماده واحده ـ « به بانک مرکزی ایران ( کمیته دعاوی ) اجازه داده میشود که با توجه به قرار داد مورخه فوریه 1979 منعقده بین شرکت ایرانی کالسیمین و شرکت فیلیپ برادرز در مورد فروش سنگ سرب برای رسیدگی به اختلاف شرکتهای مزبور یکنفر حکم تعیین نماید.»
    نایب رئیس ـ 184 نفر در جلسه حاضرند. کسانیکه با ماده واحده قرائت شده موافق هستند قیام کنند ( اکثر بر خاستند ) تصویب شد. پیشنهادی که در باره ماده واحده بعدی بود و آقای امین ناصری توضیح دادند مطرح است.
    منشی ـ پیشنهاد این است. ( بصورت یک تبصره الحاقی ) « وزارت صنایع و معادن موظف است گزارش کلی و اجمالی از وضع صنایع ملی شده و کارخانجات دولتی کشور شامل تغییرات و میزان تولید، بودجه های مصرفی سالیانه، وضع شوراها ( وجود یا عدم وجود آنها ) وضع مدیریت ها و اسامی مدیران و سایر اطلاعاتی که برای مجلس شورای اسلامی در تصمیم گیری راجع به صنایع کشور میتواند مفید باشد، حد اکثر ظرف مدت 2 ماه از تاریخ تصویب این قانون تهیه و به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند.» پیشنهاد از آقای کاشانی است.
    نایب رئیس ـ آقای کاشانی بفرمائید.
    منشی ـ مخالف کسی نیست؟ ( اظهاری نشد ) .
    نایب رئیس ـ نسبت به پیشنهادتان توضیحی نمیخواهید بدهید؟
   احمد کاشانی ـ اگر مخالفی ندارد، خیر.
       نایب رئیس ـ مخالفی ندارد ولی توضیح برای پیشنهاد احتیاج به مخالف نیست لطفا دو سه دقیقه راجع به پیشنهادتان توضیح دهید.
       مصطفوی کاشانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم، با توجه به اینکه مساله صنایع بالاخره باید در مجلس مطرح شود و نمایندگان محترم با آگاهی کامل نسبت به آنچه که در آنها گذشته است و میگذرد روی آنها تصمیم بگیرند، از وضع کنونی آن باید مطلع باشند. شما میدانید بعد از انقلاب تا حالا در صنایع تحولات فوق العاده زیاد ناشی از وجود شوراها و امثالهم بوجود آمده، تغییرات تولید حتی رسیدن به ده درصد قبل از انقلاب وجود داشته است و با توجه به آن اختیار و آن حقی کلی که مجلس مبنی بر تحقیق و تفحص در تمام امور مملکت دارد، این اطلاع داشتن یک امر ضروری است خصوصا که الان داریم میگوئیم 6 ماه دیگر علاوه بر یک ماه و نیمی که باقی مانده است که آنها ترازنامه و حساب سود و زیان خودشان را دیرتر به مجلس تحویل بدهند. بنابراین الان، داشتن اطلاع برای ما لازم است که درباره تصمیم گیری راجع به آینده اش بتوانیم بهتر عمل کنیم. بنابراین چنین پیشنهادی تنظیم شده است و تقاضا کردیم ظرف این 2 ماه این را تهیه بکنند و به مجلس گزارش بدهند.
        نایب رئیس ـ آقای نعمت زاده اگر مطلبی دارید بفرمائید.
        نعمت زاده (سرپرست وزارت صنایع و معادن) ـ بسم الله الرحمن الرحیم، واقعا خیلی خوشحال شدیم که برادران در مجلس واقعا حساسیت نشان دادند در رابطه با مساله صنایع کشور یکی دوبار هم درخواست شد که خدمتتان برسیم که واقعا دو سه ساعت پیرامون این مساله صحبت بشود.
مساله تولید بسیار مهم است همه ما میدانیم و دگرگونی که در نظام تولیدی و اقتصادی کشور بوجود آمده استواقعا همکاری همه اقشار ملت منجمله نمایندگان محترم را لازم دارد که ما ان شاء الله بتوانیم آن نظام جدیدی را که همه ما دلمان میخواهد بر اساس قانون اساسی پی ریزی کنیم، ولی این نیرو وتوان و تلاش و امکانات خیلی زیادی میخواهد که یک سیستم و نظام صد در صد وابسته سرمایه داری به آنصورت را در خدمت مردم قرار بدهیم. این مساله از یک وزیر و چند معاون و کارمند واقعا ساخته نیست گر چه همه همکاران واقعا تلاش میکنند من خیلی استقبال میکنم و خودمان را ملزم میدانیم و همکاران و مسوولین آینده هم قطعا این نیاز را احساس خواهند کرد و این گزارش را ان شاء الله تا دو ماه دیگر خدمتتان میدهیم در رابطه با صنایع ملی شده،         
گزارش آن همین حالا در زیر چاپ است که امیدواریم ظرف یک هفته تکمیل بشود و خدمت برادران ارائه خواهد شد، که یک گزارش خیلی مختصر و فشرده است در رابطه با تاریخچه سازمان صنایع ملی و تولید آنها، ویک مقدار مشکلات همراه با پیشنهاداتی که فکر میکنم مفید باشد ولی اگر آن گزارش کافی نباشد، آماده ایم گزارش کاملتری را در این فرصت ارائه بدهیم و تمنا داریم که این ماده واحده تصویب شود چون پارسال هم شورای انقلاب این ماده را تصویب کرد ما با بوجود آوردن موسسه حسابرسی که زیر نظر خود دولت است موفق شدیم یک حسابرسی ریشه ای در کلیه شرکتهای ملی شده شروع بکنیم، ولی از آنجا ایکه تعداد این شرکتها که فعال آنها حدود 470ـ460 عدد است و غیر فعال آنها جمعا حدود متجاوز از 600 شرکت است اینها تا حسابرسی دقیق بشود، با توجه به اینکه یک مقدار زیاد از مدارک و اسناد را مفقود کرده اند و از بین برده اند و در دسترس نیست واقعا نیاز به زمان داشت خوشبختانه یک روند خیلی خوبی پیدا کرده وما پیش بینی کردیم حداکثر تا 5ـ6 ماه دیگر کلیه این حسابرسی ها تمام میشود که اگر این حسابرسی ریشه ای تمام شد دیگر سالهای بعد کارمان خیلی راحت خواهد بود. بنابراین برای امسال مجبوریم این تمدید بشود که بتوانیم مدارک و اظهار نامه مان را تسلیم وزارت دارائی بکنیم البته سعی شده است و آنهائی که حاضر شده است در مهلت مقرر ارائه داده ایم ولی یک مقدار زیادی از اینها نصفه است که در دست تکمیل است و سالها بعد قطعا در آن تاریخ مقررتسلیم خواهد شد و نیازی به تمدید مجدد و این قبیل نیست. مشکل ما حسابرسی ریشه ای بود که میبایست بعد از ملی شدن انجام میدادیم و میباید موسسه ای بوجود میآید و تشکیلاتی از این قبیل تا این کارها را بکنیم یک مقدار طول کشیده است و برادرمان آقای مستاجران هم مسوول موسسه هستند که بعض از برادران ایشان را میشناسند که با 400 نفر کادر متخصص و دلسوز این کار را شروع کردند و امیدواریم ان شاء الله سالهای بعد یک گزارش و بیلان کار حسابی بتواند صنایع ملی به عموم ملت و منجمله مجلس، ارائه بدهد.
       نایب رئیس ـ بسیار خوب، متشکر، آقای الویری پیشنهاد را بخوانید.
       منشی ـ تبصره ـ وزارت صنایع ومعادن موظف است گزارش کلی و اجمالی از وضع صنایع ملی شده و کــارخانجات دولتـی کشور شامل تغییرات و میزان تولید، بودجه های مصرفی سالیانه، وضع شورا ها، مدیریت ها و اسامی مدیران و سایر اطلاعاتی که برای 
مجلس شورای اسلامی در تصمیم گیری راجع به صنایع کشور میتواند مفید باشد، حد اکثر ظرف مدت دو ماه ازتاریخ تصویب این قانون تهیه و به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند.
    نایب رئیس ـ ( 187نفر حاضرند ) نمایندگانی که با تبصره پیشنهادی موافق هستند قیام فرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد.
    منشی ـ مخالف و موافق کسی هست که بخواهد صحبت کند؟ ( اظهاری نشد ) لذا برای رای گیری میخوانم.
    ماده واحده ـ در مورد شرکتهای مشمول حفاظت و توسعه صنایع ایران و لایحه قانونی تعیین مدیر یا مدیران.
    مصطفوی کاشانی ـ آقای الویری، پیشنهاد حذف داشتم.
    نایب رئیس ـ آقای کاشانی، اعلام رای شده است.
    فواد کریمی ـ 6 ماه زیاد است.
    منشی ـ آقای کاشانی اصلا شما پیشنهادی نداده اید.
    نایب رئیس ـ حالا نمیتوانیم مطرح کنیم. آقای الویری برای رای گیری بخوانید.
    منشی ـ ماده واحده ـ در مورد شرکتهای مشمول حفاظت و توسعه صنایع ایران و لایحه قانونی تعیین مدیر یا مدیران موقت و ملحقات بعدی قوانین فوق و لایحه قانونی راجع به شرکتهای حمل و نقل مربوط به بار و انبار مصوبه 25/4/59 شورای انقلاب که پایان سال مالی آنها در فاصله زمانی 30/10/1359 لغایت 31/6/1360 قرار دارد مدت 6 ماه به مهلت تسلیم اظهار نامه و ترازنامه و حساب سود و زیان مصوب مجمع عمومی مربوط به عملکرد مذکور آنها اضافه میشود.
    تبصره 1 ـ حکم این ماده نسبت به شرکتهای مذکور که در موعد مقرر اظهار نامه مالیاتی و تراز نامه و حساب سود وزیان عملکرد سال مورد بحث خود را تسلیم کرده اند برای تسلیم اظهار نامه و ترازنامه و حساب سود وزیان اصلاحی حسب مورد و همچنین تسلیم مصوبه مجمع عمومی جاری خواهد بود.
    تبصره 2 ـ وزارت صنایع ومعادن موظف است گزارش کلی و اجمالی از وضع صنایع ملی شده و کارخانجات دولتی کشور شامل تغییرات و میزان تولید، بودجه های مصرفی سالیانه، وضع شوراها، مدیریتها و اسامی مدیران وسایر اطلاعاتی که برای مجلس شورای اسلامی در تصمیم گیری راجع به صنایع کشور میتواند مفید باشد، حداکثر ظرف 
مدت دو ماه از تاریخ تصویب این قانون تهیه و به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند.
      نایب رئیس ـ (عده حاضر 186 نفر) ماده واحده با دو تبصره قرائت شده به رای گذاشته میشود. نمایندگانی که موافق هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. چون تنفس نداده بودیم برنامه بعدی را به فردا موکول میکنیم، آقای قائمی اسامی غائبین را قرائت کنند.
      منشی ـ بسم الله الرحمن الرحیم، جلسه امروز (دوشنبه) مورخ 19/ 5/ 60 غائبین غیر موجه:
      آقایان ـ صباح زنگنه از شیراز ـ حجت کشفی از اصطهبانات ـ هادی غفاری از تهران ـ گلزاده غفوری از تهران ـ لاهوتی از رشت ـ احمد توکلی از بهشهر ـ.
      14 نفر غائب غیر موجه داریم که شامل یک مامور، 4 مجروح، 4 بیمار و 5 مرخصی است. 3 تاخیری غیر موجه داریم که شامل:
      خانم طالقانی (30 دقیقه) ـ شاهچراغی ـ (43 دقیقه) ـ تاتاری (60 دقیقه) .
14 ـ پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده
      نایب رئیس ـ جلسه فردا (سه شنبه) ساعت 8 صبح است، دستور جلسه گزارش کمیسیون طرح های انقلاب در مورد پیاده کردن اصل 49 قانون اساسی و همچنین نیرو در مورد اجازه تعیین نرخ برق، برای مصارف خانگی و صنعتی و کشاورزی و همچنین گزارش شور اول کمیسیونهای بازرگانی و کشاورزی در مورد لایحه بخشودگی خسارت تا دیه قبوض اقساطی زارعین مشمول قوانین و مقررات اصلاحی ارضی.
                               (جلسه در ساعت یازده و پانزده دقیقه پایان یافت)
                                                 
                                  رئیس مجلس شورای اسلامی ـ اکبر هاشمی رفسنجانی