جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 188 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 188 )

  • پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۶۰

صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز پنجشنبه هشتم مرداد ماه 1360 . جلسه ساعت هشت و چهل و پنج دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد . فهرست مندرجات صفحه 1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام ا لله مجید …..2 2 – بیانات قبل از دستور آقایان علو الهدئی و خلخالی ….2 3 – بیانات آقای رئیس بمناسبت شهادت سرگرد شهرام فر در استان کردستان و شهادت حجة الاسلام سید رضا کامیاب و وقوع زالزله کرمان و فرار بنی صدر و رجوی از ایران و همچنین تذکرات نمایندگان مجلس به مسوولین امور مملکت ….8 4- اعلام وصول دو فقره طرح و ارجاع آن به کمیسیون 14 5 – ادامه بحث پیرامون طرح اراضی شهری …..14 6 – پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده …..26 1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام ا لله مجید رئیس - بسم ا لله الرحمن الرحیم . با حضور 180 نفر جلسه رسمی است . دستور جلسه قرائت شود . منشی - بسم ا لله الرحمن الرحیم . دستور جلسه یکصدو هشتاد و هشتم روز پنجشنبه هشتم مرداد ماه 1360 هجری شمسی مطابق با بیست و هشتم رمضان 1401 هجری قمری . 1- تلاوت کلام ا لله مجید . 2- نطقهای قبل از دستور . 3- دنباله رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیونهای مسکن و شهرسازی و قضائی در خصوص طرح اراضی شهری . 4- اعلام اسامی غائبین و دیر آمدگان . 5 – اعلام ختم جلسه و تاریخ و برنامه جلسه بعد . رئیس - تلاوت کلام ا لله مجید را شروع کنید . اعوذ با لله من الشیطان الرجیم بسم ا لله الرحمن الرحیم «‌ فرح المخلفون بمقعد هم خلاف رسول ا لله و کرهوا ان یجاهدوا باموالهم و انفسهم فی سبیل ا لله و قالوا لا تنفروا فی الحرقل نار جهنم اشد حرا لو کانوا یفقهون . فلیضحکوا قلیلا و لیبکوا کثیرا جزاء بما کانوا یکسبون . فان رجعک ا لله الی طائفة‌ منهم فاستاذنوک للخروج فقل لن تخرجوا معی ابداً و لن تقاتلوا معی عدواً انکم رضیتم بالقعود اول مرة‌ فاقعدوا مع الخالفین . ولا تصل علی احد منهم مات ابداً و لا تقم علی قبره انهم کفروا بالله و رسوله و ماتوا و هم فاسقون » . (‌صدق ا لله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند )‌« از آیه 82 الی آیه 86 سوره الوبه » 2- بیانات قبل از دستور آقیان علم الهدئی و خلخالی گیوی رئیس - سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید . منشی - آقای علم الهدائی بفرمائید . علم الهدائی - بسم ا لله الرحمن الرحیم . « رب اشرح لی صدری ، و یسرلی امری و احلل عقدة من لسانی ، یفقهوا قولی » . انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران در دو سال و نیمی که از عمرش میگذرد ، تجربه های بسیار گرانبهائی اندوخته است . انقلاب تجربه دولت ائتلافی ملی گرایان را پشت سر گذارده است . انقلاب امیر انتظام ها ،‌نزیه ها ، مقدم مراغه ای ها ، مدنی ها ، قطب زاده هخا ، سلامتیان و بنی صدرها را میدان داده است و شناخته و افشا کرده است و به کنار زده است . انقلاب گروهها و احزاب ومطبوعات راآزادی مطلق داده است و تجربیات تلخ آن را بخوبی چشیده است . هر یک از این تجربیات در عین اینکه زیان بسیار به بار آورده است ،‌از سوی دیگر یک کامیابی بزرگ برای انقلاب بشمار می آید ، و عبرت آموزی از آن میتواند برای امت اسلامی کمک کوثری برای پیشبرد اهداف انقلابی نماید . از آن جمله تجربه های آموزنده و روشن کننده این است . با اینکه انقلاب اسلامی بنا به اعتراف دوست و دشمن با پرچمداری روحانیت اصیل انقلابی و رهبری امام امت پیروز گردید ، ولی روحانیت تا حال رل تماشاچی و نظارت را بازی کرده است و هر وقت که انقلاب به خطر افتاده است ، بعضی از پستهای مهم را بعهده گرفته است ، ولی بعد از این همه تجربیات روحانیت بدون اینکه به تبلیغات سوء دشمن اعتنا نماید باید دولت انقلاب اسلامی را بعهده بگیرد و مسوولیت مستقیم را قبول نماید . با اینکه خداوند متعال چهره ضد انقلابی بنی صدر و گروه منافقین و فدائیان و امثال آنها را زودتر از آنکه بتوانند زیانهای جبران ناپذیری به انقلاب شکوهمند اسلامی وارد آوردند ، از زیر نقاب تزویر و ریا بیرون آورد مخصوصا با فرار کردن بنی صدر با رئیس منافقی مسعود رجوی . با وضعی زننده و آرایشی زنانه ، پرده را بالا زد و رسوا فرمود ، ولی مانع از این نیست که ما دولت را مورد سوال شدید خود قرار بدهیم و با شدت در خواست نمائیم اگر بختیار ها و نزیه ها و مقدم مراغه ای ها از مرز بازرگان فرار کردند و خود جای بحث و سوال است چطور شده است بنی صدر با معیت رجوی . بازرگان – فقط یکی را گفتند از مرز بازرگان گذشته است ، شما همه را گفتید . یکی از نمایندگان – مرز ترکیه را میگویند . علم الهدائی – منظورم از مرز بازرگان است ، منظور شما نیستید . بنی صدر با معیت رجوی رئیس منافقین از طریق هوایی آن هم با هواپیمای جنگی فرار نماید و این سستی و عدم مراقبت دولت را نمیرساند ، و آیا برای ما جای سوال نیست ، هفتاد و دو نفر شهید که در راس آنها شهید مظلم آقای دکتر بهشتی در یک جا کشته شدند آن هم بعد از بمب گذاری در مسجد اباذر و مجروح شدن امام جمعه تهران ، عدم توجه مسوولین را نمی رساند و آیا خود حزب جمهوری اسلامی الان بخود آمده است و تصفیه افراد را شروع کرده است ؟ آیا ترور بهشتی نژاد در اصفهان در خانه خود ثابت نمی کند هیچ محافظی در جلو خانه ایشان وجود نداشته است . این سرسری گرفتنها و تسامح باعث نمیشود که ما شخصیتهای ارزنده خود را مثل بهشتی ها و مطهری ها و مفتح ها و منتظری ها از دست بدهیم و با گفتن ایران پر از بهشتی است دل خود را خنک نمائیم ، در حالیکه پیغمبر فرمود : «‌ اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیی » اگر عالمی بمیرد در اسلام شکستی رخ میدهد که هیچ چیزی نمیتواند جای او را بگیرد و جای او تا ابد خالی است . من در برابر نمایندگان محترم ملت اسلامی ،‌دولت را بطور جدی مورد سوال قرار میدهیم . بنی صدر و طرفدارانش سر سخت ترین دشمنان خود را که عبارت از رئیس دیوان عالی کشور و نمایندگان مجلس بود این همه فرزندان راستین اسلام را از بین برد و آخرش هم فرار کرد و رفت و آیا باند فرودگاه را چه کسی به روی اینها باز کرد ؟ و چرا تابحال دستگیرش نکرده بودند ؟ و من جدا از دولت میخواهم استرداد این جانی بالفطره را با همراه او رجوی از دولت فرانسه بخواهد و محاکمه نماید ، مخصوصا بعد از نطق دیشب او که از بی بی سی پخش شد . گر چه بنی صدر که ادعا میکرد من بزرگترین اندیشه جهان معاصر هستم ، کتاب تضاد و توحید من بزرگترین اثر قرن است و مردم را به مقاومت دعوت می کرد ، ولی به صورت زنانه و مفتضحانه فرار کردنش خیلی چیز ها را فاش کرد ، و آیا نمیتوانیم قوه قضائیه را نیز مورد سوال قرار بدهیم که چرا موضوع 14 اسفند را تعقیب نکرد تا بنی صدر در پیگرد قانونی قرار بگیرد و دستگیر شود ، قبل از آنکه این همه پیش امد ها پیش بیاید . بنازم به مجلس شورای اسلامی که در تاریخ دنیا یک فصل جدیدی باز کرد و با پشتیبانی و قاطعیت امام رئیس جمهور لیبرالیسم را پس از یکسال و نیم از کرسی صدارت به پائین کشید و رسالت خود را به احسن وجه انجام داد . بدین جهت است توطئه هفتم امریکا که از بین بردن نمایندگان و ترور شخصیتها است به اوج خود رسیده است ، چنانچه کاندیداها یا کسانی که منتخب شده اند به مجلس نیاوده ، ترورش می نمایند ، و آیا مسوول این همه خونها کیست ؟ ناگفته نمامد آمریکا و دشمنان داخلی و خارجی جمهوری اسلامی با وجود شکستهای پی در پی از انقلاب ایران هنوز سرکوب نشده است . درست است که با شکست اخیر مواضع سیاسی مهمی را که انقلاب اسلامی را تهدید جدی می کرد از دست داد . ولی تصور اینکه ریشه هایش در سر تا پای دستگاههای قانونگذاری و قضایی و اجرائی و نهاد های گوناگون انقلاب خشکیده باشد ، به کلی دور از واقعیت است . مهمتر آنکه پایگاه مهم اقتصادی این جبهه براندازی یعنی بزرگ مالکی و سرمایه دار غارتگر وابسته به امریکا همچنان باقی است و اینها هنوز بخش مهمی از عمده ترین شریانهای اقتصادی کشور را در دست دارند . مستضعفین شهری و دهاتی پس از گذشت دو سال و نیم از انقلاب هنوز لذت برادری و برابری را نچشیده اند هنوز جوانان مسلمان مستضعف که انقلاب هم با دست آنها پیروز شد ، در سنگرها با دشمن می جنگند ، می کشند و در راه خدا کشته میشوند . همیشه در صحنه اند ، ولی فرزندان متکبران با آزادی و ولگردی بر علیه اسلام با نامهای مختلف توطئه می کنند و جنگ داخلی راه می اندازند . اما راجع به فردا روز جهانی قدس . ( رئیس - دو دقیقه وقت دارید ) یکی از کارهای حیرت انگیز و دشمن شکن امام بعد از انقلاب بلافاصله از رهبر فلسطین یاسر عرفات به ایران دعوت کرد . سفارتخانه اسرائیل دشمن سرسخت اسلام و مسلمین را به او تحویل داد و بنیاد روز جهانی قدس را در جهان بنیانگذاری کرد . رادیو بی بی سی اعلام کرد رهبر انقلاب ایران با این عمل خود ، یعنی تحویل دادن سفارت اسرائیل به فلسطینی ها اختلاف سنی و شیعه را از میان برداشت . خواهشمند است مورد نظر جناب آقای مولوی نظر محمد قرار بگیرد اگر اشتباهی بنظر خودش ببیند در پشت تریبون دوباره تکرار کردنش اشتباه دوم و تشدید اختلاف خواهد بود . بلی ،‌تسخیر وادی سینا و دلتای نیل و نواحی اردن و سوریه و لبنان حتی کشور عراق و استرداد اراضی حول و حوش مدینه که قبل از اسلام در تصرف قبایل جهود خیبر و بنی قریظه و بنی النضیر و بنی قینقاع بود از هدفهای جدی صهیونیسم است ، و به نظر آنها از دره نیل تا رود فرات و اطراف مدینه و خیبر مرز واقعی اسرائیل میباشد . تسخیر لنگرگاه « مرشرمش » واقع در کرانه خلیج عقبه که جزئی از فلسطین است و فاصله بین مدینه تا این لنگرگاه یهود بیشتر از پانصد کیلو متر نیست ، و مشرف بر بحر احمر است و تاسیسات نظامی و دریا نوردی و هواپیمائی را در همان جا استوار نموده و می کنند و این خطر بسیار بزرگ و قابل توجهی است نسبت بر حجاز . حالا باید ملک خالد بفهمد دولت عراق را بر علیه ایران که دشمن سرسخت یهود است وادار به جنگ نمودن ، بر نفع چه کسی و بر ضرر کدام تمام میشود . دنیا باید بداند ما دولتی بنام دولت اسرائیل نمی شناسیم ،‌بلکه آمریکا برای به زانو درآوردن دولتهای خاورمیانه قشونی بنام اسرائیل تدارک دیده است و این یهود است که کشته میدهد و با نگرانی و جنگ زدگی ، ولی نفع را آمریکا می برد و بس . والسلام علیکم و رحمة ا لله و برکاته . رئیس - سه دقیقه از وقت آقای علم الهدئی را آقای خلخالی صحبت می کنند . خلخالی - بسم ا لله الرحمن الرحیم . با تشکر از جناب آقای علم الهدائی که سه دقیقه وقتشان را به اینجانب واگذار کردند ، همه ما و ملت ایران میدانند که آقای بنی صدر رئیس جمهور معزول از ایران با دسیسه کاری فرار کرده است . ایشان می توانست قبل از دوم مرداد هم فرار بکند . ولی صبر کرد بلکه ایادی دژخیم او بتوانند دوباره او را بر اریکه قدرت برسانند ، ولی در دوم مرداد مشت محکمی به دهان ایالات متحده امریکا و سردمداران فساد منجمله از آنان جوجه های نحسشان آقای بنی صدر وارد آمدند که ایشان دیگر نتوانستند در ایران بمانند ،‌و لذا فرار کردند و یکی از دیگر جنایتکاران به نام آقای رجوی او را خر کرد و بر او سوار شد و او را تا پاریس برد و ملت ایران هیچگاه جنایات اینها را فراموش نخواهد کرد . اینها وقتی که به پاریس رسیدند با کمال وقاحت در مقابل تلویزیونها قرار گرفتند و گفتند که حکومت ما در ایران محکم تر از حکومت فعلی است ، و دلیلش هم خوب معلوم و واضح است که سبیلهای تراشیده و ابروهای برداشته ،‌با وضع زنانه وارد پاریس شدند و در حال فرار ، البته همه مسائل را روشن میکند که حکومت آنها خیلی قوی است ، و تعجب آور اینکه همه بمبگذاریها و همه آتش افروزیها را در ایران آقای بنی صدر قبول می کند و می گوید برای اینکه ما به ایران برگردیم شاید این بمب گذاریها کم بشود . ملت ایران از تقصیر اینها نخواهد گذشت . اینها جنایتکارانی هستند که باید در پیشگاه ملت ایران محاکمه بشوند و ما از مقامات مسوول مملکتی میخواهیم که سفارت فرانسه در ایران چه میکند ؟‌آنجا نزیه و مراغه ای و مدنی و امینی و بنی صدر و رجوی علیه ما توطئه میکنند ،‌ما در اینجا سفارت فرانسه را داریم و این سفارت به درد نمیخورد . اگر دولت تصمیم نگیرد ، ملت تصمیم خودش را درباره این سفارت می گیرد . مساله دیگری که میخواهم بگویم با جناب آقای رجائی برادر محترممان است . « فان کنت لا تدری فتلک مصیبة و ان کنت تدری فالمصیبة‌ اعظم » اگر آقای بنی صدر از یک سوراخی از سردشت و ارومیه و اشنویه و زابل و زاهدان یا از چاه بهار فرار میکرد جای حرفی نبود . خوب ، بالاخره کسی که نمیتواند بماند فرار میکند مثل همه کسانی که قبلا فرار کردند . ولی از پایگاه یکم شکاری ، با هواپیمای جنگی ، برای چه ، بر چه مقصود این همه مسامحه کاری ؟ این مسامحه ها را ملت نمیتوانند از شما قبول کنند و شما در یک مقامی هستید که نمیتوانید در اینجا مانند شتر مرغ با ما رفتار بکنید و وقتی هم که اعتراض بکنند ، بگوئی من رئیس جمهور هستم ، نخست وزیر هستم ، وقتیکه همه حرفها را بگوئیم ، بگوئی نه ، اصلا من فرمانده کل قوا نیستم به من مربوط نیست . این مسائل را نه از شما قبول میکنند ، نه از جناب آقای هاشمی رفسنجانی که یکی از اعضای موقت اداره کننده حکومت است قبول میکنند و نه از آقای اردبیلی رئیس شورای عالی قضائی قبول می کنند . باید اینها بیایند در پیشگاه این ملت ، در حضور این مجلس بگویند که جریان از چه قرار بوده است ؟ آقای معزی را چه کسی آزاد کرده است ؟ کسی که در کودتا شرکت داشته است ، شاه را برده است ،‌حالا هم برگشته است به یک توبه مصنوعی ،‌معلوم می شود دادستان انقلاب اسلامی ایران آنطوری که شاید و باید عهده دار وظیفه اش نیست . نباید مسامحه کرد و نباید خیال کرد که این آخرین دسیسه اینها است . دسیسه های زیادی دارند و شاید کار به جائی یرسد ، خوب ما در اینجا نشستیم . چه میدانیم در مملکت چه می گذرد ؟ وقتیکه نیروی هوایی شما در اختیارتان نباشد ،‌وقتیکه پایگاه یکم شکاریتان در اختیارتان نباشد ، جنگنده های شما در اختیارتان نباشد ،‌با چه میزان این مملکت را میخواهید اداره کنید ؟ دیروز مثلا یکی دیگر فرار کرد و به مصر رفت ، آنجا عبرت نگرفتند (‌رئیس - وقتتان تمام است )‌ دوباره آقای بنی صدر میرود عبرت نمی گیرید . دوباره دیروز هم یک هواپیمای 707 فرار کرده است باز هم عبرت نمی گیرید . پس این مملکت را باید چه کسی اداره کند ؟ نیائید کاری بکنید که همه خرجها را از امام بکنید و بگوئیم که امام داریم . باید فکر این معنا را کرد که یک وقتی خدای نکرده امام در بین ما نبوده باشد آنوقت تکلیف ما چیست ؟ آنوقت هم باید ما گریه کنیم یا اینکه در برویم . آقا ملت پشتوانه شماست (‌رئیس - وقتتان تمام است ) و مردم شما ها را قبول دارند و مردم به پرسنل نیروی هوایی اعتقاد دارند ،‌پرسنل نیروی هوایی اعتقاد دارند ،‌پرسنل نیروی هوایی یعنی قدرت ملی ما است ،‌قدرت اسلامی ما است ، ما از اول هم قبول داریم . عده ای هستند در بین اینها طرفدار سلطنت هستند ، طرفدار شاه هستند ،‌طرفدار مدنی هستند ،‌اینها را باید در اسرع وقت تصفیه کنید و خود نیروی هوایی در این باره به ما کمک میکند و ما از نیروی هوایی تقدیر میکنیم . برای خاطر اینکه الان هم میگویند ، ما این همه توصیه ها را کردیم شما گوش نکردید . این همه به دفتر امام آمدند ، این همه آمدند به دفتر کی و کی ، هیچ کس به این حرفها گوش نکرد . رئیس - آقای خلخالی این دفعه سوم است وقتتان تمام است . خلخالی - حالا امیدواریم که گوش بکنند و فاجعه دیگری تکرار نشود . امیدواریم که ان شا ء ا لله این مملکت راه خودش را برود و آنها هم زوزه بکشند . « مه فشاند نور و سگ عوعو کند » بنی صدر مدنی و نزیه و مراغه ای و امینی هیچگونه ارزشی در پیش ملت ایران ندارند . والسلام علیکم ورحمة‌ا لله . یکی از نمایندگان - آقای خلخالی ،‌ خود شما آزاد کننده کودتا چی ها بودید . موحدی ساوجی - آقای هاشمی ، دو مورد را شما باید بگوئید یکی اینکه خود آقای خلخالی کودتا چی ها را در اهواز آزاد کرد . دوم اینکه اگر امام در بین ما نباشد ما اهل گریه کردن و فرار کردن نیستیم . رئیس - آقای خلخالی با آقای بنی صدر رفتند در دزفول و پنجاه نفر زندانی را آزاد کردند . خلخالی - معزی جزو آنها نبوده (‌همهمه نمایندگان ) رئیس - خوب ، آقای خلخالی هم اینرا می پذیرند که از اشتباهات عظیم ایشان بود . خلخالی - آنهائی را که ما آزاد کردیم یا کشته شدند و یا در زندان عراق اسیر هستند ….. رئیس - آقای خلخالی شما در آن قضیه تقصیر عظیمی کردید ،‌آقای بنی صدر که حق آزاد کردن نداشت . دادگاه باید حکم میداد و شما این حکم را دادید . (‌همهمه نمایندگان ) 3- بیانات آقای رئیس بمناسبت شهادت سرگرد شهرام فر در کردستان و شهادت حجة‌الاسلام سید رضا کامیاب و وقوع زلزله کرمان و فرار بنی صدر و رجوی از ایران و تذکرات نمایندگان مجلس به مسوولین امور مملکت رئیس - بسم ا لله الرحمن الرحیم ،‌چون یکی دیگر از برادران که بنا بوده است صحبت کنند آمادگی نداشتند سخنران دیگری نداریم . دو سه تذکر کوچک و یک مطلب اساسی دارم اولین مطلب در مورد شهادت برادر عزیزمان سرگرد شهرام فر در کردستان است که یکی از شخصیتهای برجسته مکتبی و فداکار ارتش بود . خدمات عظیمی در این جنگ .و مبارزه با ضد انقلاب کرد که با توطئه مشترک صدام و ضد انقلاب دو روز پیش شهید شد . روانش شاد و به خانواده محترمش تسلیت عرض میکنیم و شهادت برادر عزیزمان جناب حجة الاسلام آقای سید رضا کامیاب که از چهره های بسیار ارزشمند مبارز پیش از پیروزی و بعد از پیروزی این ملت بود که متاسفانه پیش از اینکه ایشان را در مجلس زیارت کنیم از دست ما گرفتند که امیدواریم خون این شهدا اثری که خداوند در آنها قرار داده است ، برای این انقلاب ما داشته باشد ، و تذکر سوم ابعاد وسیعی که رفته رفته برای زلزله کرمان دیده میشود که از مسوولان و مردم انتظار میرود که برای جبران این خسارت عظیم فداکاری و تلاش بیشتری را بکنند که فاجعه خیلی عظیم است . در مورد فرار آقای بنی صدر و آقای رجوی از ایران که مساله مهم امروز ما است ابعاد چندی باید مورد نظر باشد که جامعه ما و نمایندگان محترم و مسوولان دولت و مجموعا با این مطالب باید ما با توجه خاص برخورد کنیم . فرار آنچنانی آقای بنی صدر و قبلش فرار بوئینگ دیگری به مصر کاملا نشان میدهد که محیط نیروی هوائی آلوده است . البته این آلودگی چیزی نیست که از چشم ما دور بوده ،‌ یا ملت ایران و یا مجلس نمیدانسته است . بارها در این مجلس حرف زده شده است . شخص آقای بنی صدر در این آلودگی سهم عظیمی دارد همین آقای خلبان معزی از طرف دادگاه انقلاب حکم اخراجش صادر شده و موجود است اما ایشان تمکین نکرده و او را نگه داشته است که امثال آن فراوان است . اینها را حساب شده برای روز معین و برای کار معینی مهره چینی کرده اند این مطلبی بود که بارها تذکر داده ایم و دنبالش هم بوده ایم ولی شرایط جنگ و شرایط خاص و فرماندهی ایشان ومسائل دیگری مانع اجرای خواست و تصمیم ما بوده است اما امروز اگر این دو حادثه تلخ از یک جهت بوجود آمده خوشبختانه در خود محیط نیروی هوائی این جو و این زمینه پذیرش بوجود آمده که خلبانان محترم و رزمندگانی که جانشانرا فداکارانه در اختیار این ملت گذاشته اند و نقش عظیمی در پیروزی ما در این جنگ داشته اند و دارند و شرافت آنها با عمل چند نفر سارق دارد مخدوش میشود این زمینه کاملا مساعد شده که محیط نیروی هوائی از ایم ببعد سالم باشد و این از آثار بسیار خوب این جنایتی است که پریروز انجام شده است ، زمینه کاملا مساعد است و من به همه خلبانهای محترم و همافران و مسوولان دیگر اعلام میکنم که الان ملت از شما انتظار دارد امام از شما انتظار دارند و مجلس از شما انتظار درد که همکاری کنید تا محیط زندگی و کار شما هماهنگ با این انقلاب باشد و همانگونه که یک دستی در ارگانهای سیاسی کشور بوجود آمده در نیروی هوائی و انم شا ء ا لله در بقیه ارتش هم این هماهنگی و یک دستی و حکومت اسلام و مکتب بوجود آید . ما کار خودمانرا شروع کردیم ، دیروز تصمیمات قاطعی اتخاذ شد و خدمت امام عرض کردیم و الان کنترل کامل در سطح ستاد فرماندهی و پایگاههای نیروی هوائی و کنترل فرودگاهها و باند های نظامی برقرار شده که امیدواریم در جهت خیر این ملت این راه پیش برود . مساله سوم نگرش کوتاهی بر ابعاد فرار آقای بنی صدر است من از این جهت میگویم که مجلس راه گشای تفکر مردم باشد . روزهائی که از این خیابان عبور میکردم هنوز دیوارهای کاخ های بنی صدر پاک نشده بود . مردم شعارهائی بر دیوار نوشته بودند که خیلی مطلب تویش بود که این حادثه آن شعار ها را خیلی خوب مجسم کرد مثلا « سلطان ابوالحسن بنی رجوی » . این شعار میرساند که فطرت این مردم و آنهائی که دست به این شعار نویسی ها میزنند خیلی سالمند و خیلی خوب می فهمند . مجموعه این جمله را در نظر بگیرید و این حادثه ای هم که دیروز پیش آمده در نظر بگیرید . معزی خلبان مخصوص شاه و رجوی فرمانده بمب گذاران اخلالگر کشور و آقای بنی صدر با همه مشخصاتی که میشناسیم و لابد چند نفر دیگری هستند چون دست اندر کار این حادثه به این مهمی نمیتواند این سه نفر باشند ، افراد دیگری هم بوده اند . خلبان مخصوص شاه از مراکش که این سلطان ابوالحسن بی اشاره به آنجا نیست از مراکش با حادثه ای شبیه آنچه که در ایران واقع شد طیاره شاه را به ایران میآورد ، بهتر این بود که با شهباز هم میرفتند بجای بوئینگ تا مساله روشن بشود ، میآید اینجا و آقای بنی صدر از او حمایت میکند در مقام ریاست جمهوری و فرماندهی کل قوا و جلو تصفیه او را میگیرد . آقای رجوی به عنوان یک سوپر انقلابی که یکبار هم نزدیک یک سال و اندی پیش گزارشی همین آقای رجوی در همین مجلس داد که گزارشگرش همین آقای معزی بود از یک حرکت کوچکی که در درون ارتش بود خواستند با آن گزارش با ما معامله کنند و کلاه سر ما بگذارند که ما متوجه شدیم هماهنگی خاصی از دو سال پیش بین آقای رجوی و معزی و بنی صدر بوده البته اینها چیزهائی نبوده که ما ندانیم و در جریان بودیم و آن مخالفتهائی که میکردیم و آن درگیریها ، مسائلی مثل اینها را پشتش داشت . آقایان خواستند که ادای فرار شاه و اشرف و زاهدی ( زاهدی که از ایران فرار نکرد ، در ایران ماند ) آن گروه را در زمان 28 مرداد در بیاورند البته این ظاهر قضیه است باطن قضیه فرار کردند ، مایوس شدند بعد از انتخابات همه اینها مایوس شدند هیچ تفسیری غیر از یاس ندارد مساله مهمی که برای جامعه ما مطرح است و من این را برای جوانها مطرح میکنم ، برای این بچه هائی که آلوده شده اند بچیزی که عاقبتش تباهی خودشان و داغ دار شدن خانواده ها شان است مطرح میکنم . الان شما برای کی بمب میگذارید ؟‌به اتکاء کی ؟ شما خیال میکنید پناهندگی دادن آقای بنی صدر از طرف سیاست غرب بی معنا است ؟ یعنی چه ؟ بمب گذاران کی هستند ؟ اگر ایادی اویسی و ازهاری باشند خوب ، مطلی دیگری است ولی ما میدانیم آنها اینقدر نیرو ندارند . بچه های ظاهرا مسلمانند که این کارها را میکنند . این ترورها را چرا انجام میدهید ؟ کسی که هواپیما رابا خلبان شاه میتواند ببرد و از فراز ترکیه و یونان به آسانی عبور بکند ، ما برای عبور دادن یک هواپیما از این فضا مدتها باید کار بکنیم آنها چطور میتوانند یک هواپیمای نظامی را از این مسیر عبور بدهند و از یونان بگذرند ، از ایتالیا بگذرند ، از ترکیه بگذرند و مثل یک قهرمان پیروز در فرودگاه نظامی فرانسه فرود بیاید و خبرنگاران خارجی بیایند آنهمه میکروفون جلویشان بگیرند توی دنیا با یک تروریست اینجور برخورد میشود ؟ این سوال از فرانسه مطرح است ؟ البته آقای بنی صدر هم الان تروریست است چون از آنجا این بمب گذاریها را بعهده گرفت اما اگر از او حرف دارید رجوی را چه میگوئید ؟ شما چطور میتوانید یک تروریستی را که هر روز دارد خون این مردم را بصورت بمب گذاریهای کور توی خیابان بمب بگذارند و بدن یک کارگر عابر را به آنطرف پرتاب کنند ، قطعه قطعه کنند . به این شخص میشود پناهندگی سیاسی داد ؟ و میکروفون جلوش گرفت و فیلمش را به دنیا مخابره کرد ؟‌شما از این ببعد چگونه میخواهید با هواپیما ربائی و تروریست در دنیا مبارزه کنید ؟ با چه منطقی ؟ از فردا دیگر همه دنیا به شما نمیگویند شما اصول سیاست بین المللی را زیر پا گذاشتید و خرد کردید . اسمش این است که فرانسه مهد آزادی است . این میتواند برای این چنین جرم بزرگی موجه باشد و ملت ایران از شما میگذرد ؟ و در آینده شما میتوانید منافعتان را حفظ کنید که تروریست را اینگونه تائید کنید ؟ البته ما در این جریان ضرر نمیکنیم . فرار بنی صدر و رجوی برای ما الان چند تا مدنی و بختیار و امینی و رضا پهلوی داشتیم دو نفر هم اضافه و مجموعه اینها غیر از اینکه همدیگر را تضعیف کنند هیچ چیز نمیشود و محققا در داخل کشور ما امروز میلیونها علامت شوال در مغز جوانها هست . آن جوانهائی که در خانه ها شان اسلحه جاسازی کرده بودند الان سوال میکنند این اسلحه را بفرمان کی به کار ببرند ؟ به کسی که با توطئه مشترک آمریکا ، ترکیه ، فرانسه و حتما اسرائیل و ضد انقلاب داخلی این جور حرکت میکند برای او میشود آدم کشت ؟ این سوال برای این جوانها در مغزشان نمیآید ؟ اگر نیاید خیلی باید بیشعور باشند و اگر سوال بیاید برای این جواب لازم است و این خرد میکند هر چه که بوده است . برای ما بنی صدر با وضعی که در منزلش در فرانسه دارد نمیتواند فریبکاری کند که یک وضع عادی دارد . طبیعت جریان این طوری است که امروز بایستی بنی صدر مثل رضا پهلوی که در کاخ قبه در مصر زندگی میکند او هم در کاخ قمه در کنار کاخ قمه باشد هیچ فرقی ندارد پدر پهلوی و بنی صدر یک جور از این کشور در رفتند و شرایط یکی است این ملت دیگر گول این حرفها را نمیخورد و مساله هم فرار است ولی آنجا هم که رفتند یک شعار هم میدهند که ما آمدیم اینجا (‌چقدر جالب ) مردم دوباره مبارزه کنند ما برگردیم . مردم دیگر اشتباه گذشته را تکرار نمیکنند اینجا مبارزه کنند که شما آنجا بتشینید و بعد برگردیم و دوباره رئیس جمهور بشوید . این مردم اگر میخواستند این کار را بکنند شما را بیرون نمیکردند رای علیه شما نمیدادند . مردم اشتباه کردند و اشتباهشان را هم زود جبران کردند و این بار مساله طور دیگری است . برای ما واقعا مساله انتقام گیری مطرح نیست یکنفر آقای بنی صدر و یا یکنفر آقای رجوی چه مساله ای برای یک ملت انقلابی است بلکه شاید از لحاظ عاطفی کسی که سالها با یک نفر کار کرده خود این مشکل باشد که حتی کیفر بکند نسبت به کسی که روابط عاطفی داشته است . اما مساله ، مساله یک انقلاب و یک جریان است که این فرار توانست همه چیز رانشان بدهد . ترس ، بی عرضگی ، دروغگوئی ، شعار بی محتوا ، ادعای مقاومت تا آخرین قطره را همه این حرفها دروغ از آب در آمد . پاریس جای این کارها نیست . اگر هم خیلی میخواستید کار بکنید به کردستان میرفتید . قبلا این سوال برای مردم مطرح بود که این چه جوری شده که صدام که 8 ماه 9 ماه با فرمانده کل قوای ما در جنگ بوده است . اگر راستی بنی صدر با آنها می جنگیده و این همه خون عراقیها را ریخته است چطور میشود صدام میگوید ما بنی صدر را می پذیریم . شما قاتل اینهمه عراقی را می پذیرید بیاید آنجا ؟ یا صدام خیلی بی غیرت است یا قضیه طور دیگری بوده است . نمایندگان - هر دو است . رئیس - ارتش ایران در کردستان نمی جنگید ؟ سربازان ما دموکراتها و کومله ها را نکشتند ؟‌بنی صدر فرمانده اینها بشود اینها که قابل تردید نیست . قاسملو از زبان کی صحبت میکند ؟ به بنی صدر پیغام میدهد بیا کردستان در خانه خودت . خوب تا دیروز داشته بر سر شما بمب میریخته است او فرمانده بوده است یا مساله دیگری در کار است . پشت این حوادث ظاهر ارتباطات دیگری است که هست و یا اینها اصلا احساس ندارند نمی فهمند قاتل این همه مردم را بخیال خودشان دعوت میکنند . قاسملو به آقای بنی صدر پیغام میدهد در میان ملتت بمان و بیرون نرو ، خوب ، بیرون نرو ، دیدید که نمیشود ماند رادیوی ما در اختیار شما است بیا از اینجا حرف بزن ،‌دارند حرف میزنند ، خیلی ماجراها روشن شد ،‌ملت ایران ما با این یک حرکت اشتباه بنی صدر و رجوی به اندازه هزار مقاله و هزارکتاب روشن شد « و عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسی ان تحبو اشیئا و هو شر لکم » خداوند چیزهائی که در مسیر انقلاب دارد چیزهائی که بظاهر تلخ است اما پشتوانه این انقلاب قرار دارد . ما امروز ممکن است یک مقدار ملت ما ناراحت باشند از اینکه یک مجرمی از دستشان در رفته است اما فرار این مجرم که مجازاتش دیر نخواهد پائید خیلی گویا تر و مفید تر و سازنده تر است از کیفر او در قطعه ای از زمان است . ملت ایران مطمئن باشد البته این به این معنا نیست که من مسوولان را تبرئه کنم . مسوولان وظایف دیگری دارند . هر مسوولی که کوتاهی کرده که یک مجرمی فرار کند باید به کیفر خودش برسد . اما نتیجه باز بنفع انقلاب است و راه انقلاب دارد همانطور که شروع شده پیش میرود « و مکروا و مکر ا لله و ا لله خیر الماکرین » ( نمایندگان - ا لله اکبر ، ا لله اکبر ، ا لله اکبر ، خمینی رهبر مرگ بر ضد ولایت فقیه )‌ چند تذکر از نمایندگان است که عرض میکنم آقای مهندس طاهری نماینده کازرون به وزارت راه در مورد کمبود گوشت در بعضی از قصابی ها و مشکلات زمین در شمیران نو تذکر میدهند . آقای علی زاده نماینده قائم شهر در مورد بی آبی شهرستان سواد کوه ، شیر گاه ، زیر آب ، پل سفید تذکر میدهند .. آقای دکتر قائمی نماینده بابلسر در مورد اسفالت جاده بابل ، بند پی تذکر میدهند آقای ملکوتی نماینده سراب در مورد کمبود مصالح ساختمانی در سراب و راه سراب و بستان آباد ساختمان تلفن تذکر میدهند . آقای حمیدی وآقای آقا محمدی نمایندگان همدان در مورد کمبود سهمیه آرد همدان تذکر دارند . آقای زرهانی نماینده دزفول در مورد کمبود کود و پنکه و یخچال در دزفول تذکر میدهند . آقای رحیمی نماینده سنقر تسریع در کار تلفن خود کار تذکر میدهند . آقای عرفانی نماینده طالش در مورد راه انزلی هشت پروسد گرگان رود تذکر میدهند آقای تاج گردون نماینده گچساران ساختمانهای مخابرات گچساران و کهکیلویه و تقویت مخابرات گچساران را تذکر میدهند . 4- اعلام وصول دو فقره طرح و ارجاع آن به کمیسیون رئیس - دو طرح قانونی رسیده است که اعلام میکنیم . منشی - طرح قانونی تاسیس دبیرخانه شورای نگهبان 17 امضا رسیده است . طرح دیگری است طرح قانون دیوان محاسبات کشور با 16 امضا که به کمیسیون مربوط فرستاده میشود . 5 - ادامه بحث پیرامون طرح اراضی شهری رئیس - حالا دستور جلسه که ادامه بحث در طرح اراضی شهری است شروع میکنیم بنا بود مخالف و موافق در ماده 8 صحبت کند . آقای عباسی فرد نوبت شما است . عباسی فرد - بسم ا لله الرحمن الرحیم . حرف بنده ومخالفین این طرح و این ماده 8 این نیست که فقر و محرومین در اکثریت مردم جامعه ما حاکم نمیباشد و یا مشکلات اقتصادی نداریم که دولت و موافقین در توجیه این مطالب بیایند مشکلات اقتصادی و فقر و محرومیت مستضعفین را مطرح کنند من بخوبی وضع مردم محروم را که خودم از میان آنان آمده ام درک میکنم . بحث این نیست که غصب و دزدی و اختلاس و خلاف بوسیله عده معدودی نشده …….هادی - آقای هاشمی ، پیشنهاد کفایت مذاکرات مقدم است . رئیس - نه هنوز مخالف صحبت نکرده است ، اجازه بدهید یکنفر مخالف صحبت بکند . عباسی فرد - بنابر این صحبت این نیست که غصب و خلاف و دزدی و اختلاسی نشده است . این را بخوبی درک میکنیم و میفهمیم و باز سخن این نیست که دولت در مقابل این دو کیفیت آن استضعاف و این غصب و دزدی ، وظیفه و تکلیف ندارد ، دولت هم مکلف است و باید رسیدگی بکند . اما صحبت این است که اولا این طرح و این ماده قابل قبول هست یا نه ؟‌و ثانیا راه حل چیست ؟ این ماده در این طرح و یا خلاصه این طرح با یکی از دو مبنا بنظر بنده قابل قبول است یکی نفی مالکیت . دوم اعمال ولایت اما نفی مالکیت من در میان همه نمایندگانمجلس حتی یک نفر را نمی بینم که قائل به این باشد همه دیدگاه مذهبی و مکتبی و اسلامی در این زمینه دارند ، فتاوی علمای اعلام و مراجع تقلید عظام و استفاده هائی از مبانی مسلم اسلام را در مورد امور مالی و مالکیت آنچنان قبول دارند آقایان و نمایندگان محترم که برای دخل و تصرفهای غاصبانه و برای دزدی چه جرمها و مجازاتهای سنگینی قائل میشویم ، زندان و شلاق و کشتن و قطع دست بنابراین در امور مالی به این کیفیت برخورد میشود و قانون اساسی هم صریحا مالکیت مشروع را پذیرفته است اما اعمال ولایت ، اعمال ولایت را هم در مجلس نمیشناسم نماینده ای را که مخالف با ولایت فقیه و داشتن ولایت از ناحیه حاکم و امام مسلمین باشد . من نمیشناسم ولایت را همه قبول داریم با اعمال ولایت در حدودی که خود آن والیان و خود آن صاحبان ولایت قبول دارند پذیرفته ایم و از جمله اعتقادات ما است اما ولایت برای وارثان پیامبران و امامان و برای مراجع ذیصلاح و برای فقیه است که بمانند رهبر کبیر انقلاب اسلامی مثل اعلای انسانیت باشد . او ولایت دارد واو میتواند از ولایتش در این مورد استفاده کند . و اما مجلس نمیتواند با اعمال ولایتی که ندارد و حداقل نظر بنده این است که این ولایت را ندارد این قانون را تصویب کند . آنچهفرمودند در مورد فرمانداران و استانداران و بخشداران که آنها هم نوعی ولایت دارند خیلی تفاوت دارد با « ما نحن فیه » با آنچه در مورد بحث ما است اولا آن انتصاب است انتخاب به وکالت در امر خاص نیست . آن انتصاب از ناحیه حاکم و ولی است و ثانیا آن هم در حدود ، در یک محدوده خاص و با یک اختیاراتی است . خود آن هم نمیتواند با آن انتصاب فعال مایشاء باشد . ثالثا مگر ندیده ایم چقدر استانداران و فرمانداران که توبیخ میشوند بخاطر آنچه را که گمان میکنیم اگر ولایت داشتند میتوانستند انجام بدهند . پس ما همه مان در این شریکیم که استضعاف هست . همه مان در این شریکیم که عقیده داریم و میشناسیم و میدانیم که غصب و اختلاس بوده اما بعضی این طرح را و مجلس و نمایندگان را به عنوان راه گشای این مشکلات معرفی میکنند و من گمانم این است که باید یکی از دو راه یا اعمال ولایت بوسیله امام که او بهر شکلی تصمیم بگیرد روی چشم ما و قابل اطاعت است . دوم اگر بنا است مجلس تصمیم بگیرد مالکیت مشروع را تعریف کند و قوانین به این شکل بیاورد که اگر کسی خود را مالک میداند ولی راه مالکیت را درست نرفته حتی اگر کابین زنانشان کرده باشند بحکم عدالت علی وارو مجلسی که مظهر عدل علی است قانون بنویسید این چنین . به دادگاهها ابلاغ کنید و قاطعانه بایستند و بگیرند و دولت و مستضعفین و ملت از این راه هم بهتر و هم زود به نتیجه میرسند . وباز جمله آخری که عرض میکنم و عرایضم را تمام میکنم این است که همه قدرت را هم در یک جا متمرکز ساختن اگر چه دولت مکتبی امروز باشد چون به فردای آن آگهی و اطلاع و اشراف نداریم خلاف نظر قانون اساسی است که قدرتها را تقسیم میکند بخشی از قدرتها را در دست ملت بگذاریم ،‌رئیس مجلس ،‌نمایندگان مبارز شما اگر با دولتهائی مواجه بودید در موقع انقلاب که بنگاههای عظیمی بودند که همه چیز ، حتی خانه و آشیانه ملت و واگذاری زمین را در اختیار داشتند چه تکلیفی داشتید و اگر بعد از صدها سال یک وقتی خدای ناخواسته ورقی نباشد به عنوان دولتهای ناپسند و نامطلوب در جامعه ما در کتابی که در آن هستیم قرار بگیرد تکلیف آن رزمندگان مبارز مسلمان و آن علما و مراجع در آن روزی که ما نیستیم یاریشان کنیم ، حد اقل همکارشان باشیم چه خواهد بود ، والسلام علیکم و رحمة ا لله . رئیس - موافق میتواند صحبت بکند . ابو ترابی - من موافق هستم . منشی - آقای ابو ترابی شما اسم ننوشته اید ، بین کسانی که اسم نوشته اند آقای بشارت میتوانند صحبت کند . آقای ابوترابی ، شما قبلا ثبت نام نکرده اید . آقای بشارت . رئیس - آقای ابو ترابی به نوبت است کسانی که قبلا به عنوان موافق ثبت نام کردهاند میتوانند صحبت کنند . خواهش میکنم بفرمائید . بشارت - بسم ا لله الرحمن الرحیم ، اسلام به عنوان یک نظام در جهان جلوه کرده و میخواهد مشکلات اجتماعی خود و جهانیان را برطرف کند . ما نمیتوانیم در مقابل این همه ناگواریها و ناراحتیهائی که بر اثر مساله زمین و به اصطلاح ملکیت شرعی با ملکیت دیگر بخواهند هر کاری را انجام بدهند مملکت ما دچار بحران مسکن ، مشکلات مسکن ،‌ناراحتیهای مسکن و زمین باشد و اسلام هم به عنوان اینکه ، بلی ،‌هر کسی این همه زمین دارد این مالک و محترم است هیچگونه اعمال قدرت و اعمال ولایتی نکند . اولا این مشکل اجتماعی را اسلام باید حل کند و اگر ما امروز حل نکنیم در پیشگاه جهانیان سر افکنده خواهیم شد که ما نتوانستیم این مشکل اجتماعی کشورمان را حل کنیم . مساله ولایت را هم جناب آقای یزدی بخوبی توضیح فرمودند و من فکر نمیکنم دیگر احتیاجی به توضیح باشد وقتی امام مجلس اسلامی میداند و نمایندگان را بر ایشان ارزش و احترام قائل است و آنها را تائید میکند یک مقدار ولایتی را که به مجلس و مجلسیان داده آنها میتوانند از ولایتشان استفاده کنند و این یک بهانه ای است که هر روز تا یک مساله ولایتی میشود بگوئیم آقا ،‌خود شخص امام باید تشریف بیاورند و امضاء بکنند ما قبول داریم تو اگر شخص امام را قبول داری و هر کس که شخص امام ولایت امام را قبول دارد ،‌خوب این مساله ای نیست . این قانون تصویب میشود و بعد هم میرود زیر دست فقهای شورای نگهبان ،‌آنها هم از طرف امام منصوب شده اند . پس از آنکه آنها تصویب کردند ، ولایت امام هم در آنجا اعمال شده است . این معنا نداردکه خدمت اما مبگوئیم شما بیائید و این زمینها را بگیرید و بدهید به دست وزارت مسکن تا به مستضعفین برسد یا به دولت اسلامی یا شوون جمهوری اسلامی برسد . بهرحال این مساله خیلی روشن و واضح است و من از برادران اهل علم هم خیلی گلایه دارم که چرا در این زمینه کوشش نمیکنند مشکلات اجتماعی حل بشود ؟ و ملت فکر کنند که این آخوند ها هستند که طرفدار مالکین و زمینداران هستند ،‌این نیست . کسی نمیخواهد حق زمیندار یعنی حق مشروع کسی را که حق دارد مسکنی در این مملکت داشته باشد و از راههای حلال و از تعاونیها و از جاهای دیگر استفاده کند و معیشت کند اما مساله زمین را برای رضای خدا و برای توسعه جمهوری اسلامی و اینکه دشمنان به ما شاد نشوند کنار بگذارد و بگذارد دولت اسلامی کار خودش را بکند و در طول مدتی که وزیر مسکن قول داده است ان شاء ا لله مشکل مسکن و مستضعفین را حل کند . این است که نه از نظر ولایت ، اشکال دارد و نه از نظر مسائل دیگر . ان شا ء ا لله با لطف خدا ، مجلس شورای اسلامی این قانون را تصویب میکند و ملت مستضعف هم شاد و خرسند خواهد شد و دنیا هم میبیند که مجلس شورای اسلامی به چه صورت مشکل زمین را در کشور اسلامی حل کرد . و السلام علیکم . رئیس - مخالف و موافق صحبت کردند پیشنهاد کفایت مذاکرات را مطرح کنید . منشی - بسم ا لله الرحمنت الرحیم ، علت طرح این پیشنهاد این است که عمده اشکال آقایان مخالفین ، مکرر در ضمن هر پیشنهادی مطرح شده است . و اکثریت مجلس این اشکال را وارد ندانسته است و آن مساله اعمال ولایت است در این خصوص . و حد اقل پنج و شش بار این مساله مطرح شده است . و سر هر پیشنهادی مجلس رای گرفته و وقتی مجلس این ایراد را وارد ندانست ، من فکر میکنم صحبت مخالف و موافق بعدی هیچ مساله ای را حل نمیکند و فقط وقت مجلس تلف میشود . رئیس - آقای محلاتی مخالف پیشنهاد کفایت صحبت کند . محلاتی - بسم ا لله الرحمن الرحیم ،‌بنظر من اگر در این بحثها و مسائلی که بحث میشود اگر یک مقداری مسائل فقهی و عناوینی که در فقه است روشن بشود برای همیشه وضع مجلس روشن میشود . با ایجاد جو کردن و برچسب زدن بر اینکه کسی طرفدار فئودال ومالک است یا اینکه از طرف دیگر خطابه های دیگری بخواهند قوانینی را که از مجلس میگذرد به این صورت در بیاورند ، شأن این مجلس نیست . در اینجا ما باید قوانینی را وضع کنیم با ضوابط اسلامی و به دولت بدهیم دولت هم اجراء کند . من خودم در این ماده میدانم که مساله پخته نشده است ویک سلسله مسائل وضوابط غیر شرعی دارد که اینها باید حل بشود . من بیکی دو مورد آن اشاره میکنم بر اینکه بطور صریح مخالف است با ضوابط اسلامی . رئیس - شما الان نمیتوانید بگوئید فقط مذاکرات بحث کنید . محلاتی - دلیل میخواهد . من عرض میکنم دلیل بر اینکه مذاکرات کافی نیست این است که یک سلسله مسائل در اینجا بحث نشده است (‌یکی از نمایندگان – این چه ربطی به کفایت مذاکرات دارد ؟‌ ) اجازه بدهید بگویم و برای این جهت میخواهم دلیل بیاورم . رئیس - این مخالف با ماده میشود . محلاتی - مخالفت و موافقت نیست اجازه بدهید . و مساله ولایت که این آقایان صحبت کردند آیا بدون ضوابط و قواعد ، حاکم شرع و ولی میآید دخالت میکند ؟ یا در خود آنجا هم ضوابطی در اینجا مراعات شده یا نشده است ؟‌ آیا در این تبصره هائی که آورده اند و بسیاری از آنها با ضوابط اسلامی نمیخواند ( همهمه نمایندگان ) آیا دولت حق تملک دارد یا ندارد ؟ بدون رسیدگی قضائی ، این یک مساله … رئیس - آقای محلاتی خلاف انضباط رفتار نکنید . محلاتی - من اینجا صریح عرض میکنم یک سلسله مسائل شرعی است که بیان نشده است و بدون توجه به آنها رای دادن باین ماده را خلاف شرع میدانم . رئیس - شما بعنوان مخالف اسم نوشته اید جاهای دیگر هم باز پیش میآید ، میتوانید همه این حرفها را بگوئید اما در کفایت مذاکرات ، نه بعدا شما میتوانید بعنوان مخالف در هر ماده حرفتان رابزنید اما این جا بعنوان کفایت مذاکرات داریم بحث میکنیم ضمنا پنج دقیقه وقت شما هم تمام شده است موافق کفایت مذاکرات صحبت کند . منشی - آقای هادی بعنوان موافق بفرمائید . هادی - بسم ا لله الرحمن الرحیم ، در رابطه با ماده هشت همه مسائل و کلماتش بارها مورد بحث قرار گرفت و مخالف و موافق در آن ها صحبت کردند . اولا روی کلمات دایر ، تقویم ، ارزش معاملاتی بحث کردیم برای اصل ماده و نه برای تبصره ها چند پیشنهاد حذف بود پیشنهاد حذف نصف ، پیشنهاد حذف ثلث آن بود و هیچکدام رای نیاورد و مجلس دقیقا روشن شد در رابطه با مساله ماده هشتم . ثانیا در مجلس من فکر نمیکنم که کسی وجود داشته باشد که بخواهد یک چیزی خلاف اسلام در مجلس شورای اسلامی تصویب بشود . و همه هم تقریبا دلشان بحال اسلام یکسان میسورد . این که ما مطرح کنیم که اگر مسائل شرعی روشن نشود ما رای نمیدهیم . جناب آقای یزدی جناب آقای موسوی تبریزی مفصل در همین ماده باز صحبت کردند و همه جوانب این ماده بنظر من روشن شده است . اگر چیزی هم باشد که خدای ناخواسته خلاف شرع است شورای نگهبان هست ما نباید بیش از این روی این ماده بحث کنیم . بنظر من مذاکرات بیش از حد کافی بوده است . محلاتی - خود آقای یزدی قبول دارند که بعضی هایش خلاف شرع است . رئیس - آقای محلاتی بین الاثینن بحث نفرمائید . تند نویسهای مجلس به زحمت افتاده اند و میگویند آقایان که بین الاثنین حرف میزنند حرفهایشان شنیده نمیشود ولی جواب هائی که از تریبون داده میشود آن جواب ها در صورت مذاکرات نوشته میشود و این یک چیز بی ربطی در میآید . از آقایان خواهش میکنم که این رویه بین الاثنین صحبت کردن را ترک کنید . هنوز رقم برای رای گیری کافی نیست . پیشنهاد ها را میتوانیم مطرح کنیم . آقای رحمانی پیشنهاد کرده اند در تبصره 2 این ماده لفظ « و در وثیقه بودن ملک » حذف شود . فواد کریمی - ما درباره کفایت مذاکرات داریم صحبت میکنیم . رئیس - کفایت مذاکرات مربوط به مخالف و موافق است ، نهپیشنهاد ، پیشنهاد هر چه باشد مطرح میشود . فواد کریمی - مذاکرات در اصل ماده است . رئیس - پیشنهاد حذف هر چه باشد قابل طرح است . منشی - تبصره 2 به این صورت بوده است : « در صورت استنکاف یا عدم مراجعه یا عدم دسترسی به مالک پس از اعلام وزارت مسکن و شهرسازی و یا وجود تعارض ثبتی و در وثیقه بودن ملک و هر گونه اشکالات حقوقی دیگر … الی آخر . » ایشان پیشنهاد کرده اند که « و در وثیقه بودن ملک » حذف بشود آقای رحمانی بفرمائید . حسینعلی رحمانی - بسم ا لله الرحمن الرحیم ، تبصره 2 از ماده8 « در صورت استنکاف یا عدم مراجعه یا عدم دسترسی به مالک وزارت مسکن و شهرسازی سازی ویا وجود تعارض ثبتی و در وثیقه بودن ملک و هرگونه اشکالات حقوقی دیگر که مانع از انجام معامله دولت گردد دولت زمین را تملک و حسب مورد وزارت و شهرسازی یا شهرداری و به قائم مقامی مالک سند انتقال را امضاء مینماید . و در موقع مراجعه مالک پس از ارائه مفاصا حسابهای لازم و رفع هر گونه اشکال ،‌بهای آن پرداخت یا زمین معوض واگذار میگردد . » اشکال در این جا است که ملکی که در رهن باشد قابل بیع نیست و ما اگر اجازه دادیم به دولت که بیاید و از طرف مالک زمین رابه خودش منتقل کند دایر باشد یا بایر ، بر فرض این است که برای مالک یک چنین کاری صحیح باشد ، اما قائم مقام که نمیتواند فرع زاید بر اصل بشود . و ما نمیتوانیم همه چیز را در این طرح نادیده بگیریم و همه چیز رابخواهیم الغاء کنیم . وقتی که ملک در رهن باشد . و در وثیقه باشد از طرف مالک پیش از اینکه وجه را دریافت کند یا رضایت بدهد قابل برای انتقال نباشد چگونه ما اجازه بدهیم به دولت که به قائم مقامی از طرف مالک خودش این کار را بکند ؟ اگر دولت بخواهد این کار را بکند باید یک تبصره بگذراند که این ملک را از وثیقه بیرون بیاورد یعنی مانع انتقال را رفع بکند . منشی - آقای محمد یزدی مخالف . محمد یزدی - بسم ا لله الرحمن الرحیم ، منشاء شبهه جناب آقای رحمانی در اینکه فرمودند کلمه وثیقه را حذف کنند ، این است که وثیقه قابل معامله نیست . سئوال و موضوع بحث این است که زمینی دارم و بدهی هم دارم و این زمین برای بدهی وثیقه گذاشته شده است . دولت به این زمین نیاز الزامی پیدا کرده است ، مثل اینکه قرار است لوله گاز یا لوله آب و غیره از آنجا عبور کند یعنی از مواردی است که مصلحت عامه تقدم بر مصلحت خاصه دارد و میباید صاحب زمین این زمین را شرعا واگذار کند بخاطر تقدم به مصلحت عام بر مصلحت خاص ، من که چنین زمینی دارم و دولت باید آن را بگیرد و من این زمین را وثیقه گذاشته ام بخاطر اینکه بدهکار بوده ام حق طلبکار می بایست از بین نرود . آیا وثیقه که منشاء تعلق حق طلبکار میشود موجب میشود که زمین از ملک من خارج بشود یا موجب میشود که حق طلبکار محفوظ بماند ؟ ‌اگر در این ماده دولت تضمین میکند که حق طلبکار را بپردازد و در آخرش میگیرید مفاصا حساب باید بیاورد تا بقیه پولش را وصول کند بنابراین وثیقه مانع نمیتواند بشود . رئیس - موافق صحبت کند . منشی - آقای معزی بعنوان موافق بفرمائید . معزی - بسم ا لله الرحمن الرحیم ، چند اشکال به این تبصره وارد است و بعد هم گذشته از اشکالات اینکه دولت بتواند تملک کند یک حرفی است باطل . دولت نمیتواند ملک کسی را تملک کند و دیگر که دارد به قائم مقامی مالک امضاء کند این تناقض است . اگر تملک صحیح است دیگر معنا ندارد قائم مقام مالک باشد . رئیس - فعلا وثیقه بودن مطرح است . معزی - وثیقه را هم عرض خواهم کرد . اگر قائم مقام مالک است تملک معنا ندارد اما وثیقه ، آن کسی که پول داده است و این زمین رابعنوان وثیقه بنام خودش قباله کرده است هیچ قانونی و قدرتی نمیتواند از تحت وثاقت او بیرون آورد آن را . دولت بخواهد آن را بفروشد و پولش را نگهدارد تامالک بیاید و تصفیه حساب کند و پول رابه مالک برگرداند خوب آن کسیکه پول داده و این وثیقه شرعیه را گرفته است به چه چیز اکتفاء کند ؟ چه اعتمادی و چه سندی در دست دارد ؟ به چه مناسبت آن کسیکه نه مالک بوده و نه زمین داشته و نه مشمول این بوده که چون مالک است زمین را از او بگبریم . یک مردی است پول داده است و زمین را وثیقه گرفته است . حق او چرا تضییع بشود ؟‌از این جهت من مخالف هستم . رئیس - آقای گنابادی بفرمائید . گنابادی ( وزیر مسکن و شهرسازی ) - بسم ا لله الرحمن الرحیم ، دیروز عرض کردم با یک کلمه بالا و پائین کردن این مواد ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که اصلا قابل حل نباشد . حدود ده ماه کمیسیون قضائی و کمیسیون مسکن و برادران وزارت مسکن روی این کار کردند و بعد که این طرح تهیه شد ما برای کل کشور و هر کسی که احساس میکردیم میتواند نظر بدهد فرستادیم نتوانستند چیزی بر این اضافه کنند . یا ایراد بگیرند . جناب یزدی خیلی روشن فرمودند و من دیگر توضیحی در آن ندارم جز اینکه اضافه کنم که اگر طلبکار که ملک در پیش او وثیقه است فکر کند که مالک نمیآید و طولانی خواهد شد از طریق دادگاه میتواند پولش را از دولت بگیرد یعنی دادخواست میدهد ، پول پیش دولت است و مشخص است و پول بر میگردد به طلبکار اگر صاحب زمین نیاید . مطلب دیگری که اضافه میکنم این است که اگر بنا بشود این را حذف کنیم تمام زمینها بیمه میشود یعنی زمینها را در وثیقه میگذارند و ما ننیتوانیم زمینها را بگیریم . من فکر میکنم که حتما باید باشد . رئیس - یکصد و هشتاد و دو نفر در مجلس حاضرند پیشنهاد آقای رحمانی مشخص شود . منشی - پیشنهاد ایشان این است که عبارت : « و در وثیقه بودن ملک » از تبصره 2 ماده 8 حذف شود . رئیس - کسانیکه با حذف عبارتی که از طرف آقای رحمانی پیشنهاد شده است موافق هستند قیام فرمایند . ( 20 نفر ایستادند ) تصویب نشد . برای کفایت مذاکرات رای میگیریم . برای مخالف و موافق صحبت کردن پیشنهاد کفایت مذاکرات داده شد آقای محلاتی بعنوان مخالف و آقای هادی بعنوان موافق صحبت کردند و حالا میخواهیم رای بگیریم . کسانیکه فکر میکنند در ماده 8 به حد کافی مخالف و موافق بحث کرده اند و مذاکرات را کافی میدانند قیام فرمایند . ( 116 نفر برخاستند ) کفایت مذاکرات تصویب شد . منشی - حذف تبصره دوم پیشنهاد شده است . رئیس - یک پیشنهاد جدید آمده پیشنهاد حذف است که باید بپذیریم آقای واعظی پیشنهاد کرده اند که تبصره دوم حذف شود . واعظی - بسم ا لله الرحمن الرحیم ، در تبصره دوم یک نوع استبداد بنظر میرسد که دولت ، طرف را الزام کند بر اینکه اگر فرضا در غیاب او هم بود سند صادر کند و ملک طرف را تصرف بنماید من نمیدانم . در وضع این قوانین واقعا من نگرانم . غرضی ، مرضی ، در کار بوده است ؟ این چه وضعی است که به دولت حق بدهیم که اموال دایر و بایر جمعیت را حتی در غیاب او سند انتقال صادر کند . اینجا مطلبی است که مرتب زبانزد آقایان است خواهش میکنم آقایان توجه کند مخصوصا طرفداران ولایت فقیه اول بیائیم ما خودمان را مقام ولایت فقیه برداشت نکنیم . از امام امت که مصداق بارز ولایت فقیه است بپرسیم و ببینیم این ولایت فقیه دائره اش تا چه حدی وسعت دارد ؟ آیا این حق ولایت فقیه که الان ما در مجلس میگوئیم ، خود امام قبول دارد ؟ از این کارها رسول اکرم (‌ص ) که ولایت فقیه از اولویت و ولایت او انشعاب پیدا کرده است ،‌امیر المومنین و ائمه طاهرین علیهم السلام از این کارها کرده اند ؟‌یک مورد یا دو مورد به ما نشان بدهید علاوه بر این ،‌آقایان میگویند خیر ،‌امام دولت را معرفی کرده و امضاء کرده است حالا میخواهم عرض کنم بعد هم اگر اشکال داشت بگویند من قبول دارم اولا وقتی ولایت فقیه را در مملکت حاکم بدانیم که میدانیم بستگی به تشخیص خود ولایت فقیه و خود امام دارد . ما نمیتوانیم بگوئیم که او حق بدهد به دیگری . قاضی در محکمه با تشخیص خودش باید قضاوت کند . او نمیتواند بگوید آقا شما فلان پرونده را مطالعه کنید من تصویب میکنم . اینشرعا درست نیست . همانطوریکه قاضی در محکمه باید با تشخیص خودش حکم را صادر کند مقام ولایت فقیه هم باید خودش ضرورت ها را تشخیص بدهد نه دولت ، نه وزارت مسکن ، وزارت مسکن کیست ؟ یک عنوان کلی است عنوان کلی که مطرح نیست . ( رئیس - وقتتان تمام است ) حالا آقای گنابادی فرضا وزیر مسکن است نظر ایشان را امام تصویب میکند که هر چه تو کردی من قبول دارم ؟‌ در این مورد یک قدری دقت بفرمائید . و لذا به این مناسبت من با اینکه پیشنهاد حذف اصل ماده را داده بودیم و آن قبول نشده است ،‌حذف تبصره دوم را پیشنهاد میکنم . منشی - آقای عباسی بفرمائید . مخالف . عباس عباسی - بسم ا لله الرحمن الرحیم ، ترس آقایان از چند چیز است و تمام شور و هیجان یا فریاد ها در چند چیز است . یکی صحبت ولایت است که آیا ولی فقیه حق دارد هر کاری را خواست بکند ؟ بلی ، وقتی ضرورت ایجاب کرد ، میتواند. « النبی اولی بالمومنین من انفسهم و اموالهم »‌ تمام جزئیات زندگی پیامبر میتواند عوض کند حرفی هم در این نیست . و ولی فقیه نماینده همان پیامبر است تمام اختیارات و اعمال به استثنای وحی و عصمت همه را میتواند جابجا و موبمو اعمال کند و الا ما ولی فقیه را میخواهیم چکار کنیم ؟ آیا او فقط باید فتوی صادر کند برای وضو و غسل و تیمم ؟‌مطلب دوم وقتی ولاین فقیه را قبول کردیم دولت وقتی مشروع شد و مجاز شد و قانونی از نظر معاونین یا از نظر نمایندگان ولی فقیه گذشت ، و تایید کردند ، اعمال ولایت فقیه غیر مستقیم است با دو یا یک واسطه هیچ تفاوتی ندارد . ولی فقیه مجلس را مشروع میداند و دولت را هم مشروع میداند . یک روزی من منزل امام بودم با دیگر دوستانم ( البته من خدمت خود امام ) برای اینکه یدانید چه خبر است از شهرستان برای خواندن عقد آمده بودند چون ثبت نبود فرمودند من عقد را نمیخوانم . چون دولت مشروع است و من با دولت مخالفت نمیکنم . امام نسبت به دولت این نظر را دارند ما چطوری هستیم ؟ بارها فرموده اند که مجلس بزرگترین مرکز قدرت و تصمیم گیری کشور است . بعد مجلس قانونی میگذراند و میرود به شورای نگهبان فقیه دارد و حقوقدان هم دارد ، امام فرمود کسی حق ندارد روی حرف شورای نگهبان حرف دیگری بزند وقتی او تایید کرد ، اعمال ولایت فقیه است . رئیس - وقتتان تمام است . عباسی - این جمله را هم عرض کنم ، عرضم تمام میشود . اینکه میگویید سلب مالکیت میشود آقا در مواد 7 و 8 کجایش این است که طرف اصلا از مالکیت محروم میشود ؟ میگوید به نفع جامعه تغییری در برداشت و استفاده داده میشود نه اینکه بگوید اصلا محروم ، محرو م بشود . دانشگاه ، بیمارستان ، یا تاسیساتی میخواهد ایجاد بکند طرف هم ملکش در وثیقه است و میگوید من حاضر نیستم خوب ، دولت در این جا چه کار بکند ؟ ملکش را تصرف میکند و قیمتش را مطابق با قیمت عادله و منطقه ای میپردازد به او نمیگوید که تو بطور کلی محروم هستی و سلب مالکیت نمیکند . بنابراین هیچ مانعی ندارد و من شدیداً مخالفم با حذف تبصره 2 . منشی - آقای معزی بفرمائید . معزی - بسم ا لله الرحمن الرحیم ، مطلب خیلی عوضی و اشتباهی است . و من نمیدانم این آقایان چرا توجه ندارند ؟ و چه باید کرد تا اینها متوجه بشوند ؟‌ ( خنده نمایندگان )‌ سبحان ا لله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر بحث در ولایت فقیه نیست . اگر ولایت فقیه کسی را به کاری منصوب کرد قاعده اش این است و در کاری که منصوب شده است کارهایش را انجام بدهد . مثلا جناب آقای گنابادی را که به وزارت مسکن منصوب کرده اند او وظیفه دارد نقشه بکشد ، خیابان احداث کند ، نقشه خیابان بدهد . جریانی که راجع به ساختمان و مسکن ایست انجام بدهد بحث در ولایت فقیه نیست . وزیر مسکن اسمش با خودش ایست ، کارش این است که ترتیب کار خیابان و مسکن را بدهد . بحث در این است که اگر حکمی که حکم اولیه اسلام است ، مالکیت مثل زوجیت است . مثل ولایت است . آیا میشود بعنوان اینکه کسی چهار زن دارد به او گفت یکی بس است و سه زن دیگر را به دیگران بده ؟ مالکیت از زوجیت مهمتر است مالکیت مثل خود ولایت است همان طوری که امام فقیه را والی قرار داده است هر کسی زمینی را بخرد یا احیاء کند او را مالک قرار داده است ما نمیتوانیم احکام اولیه اسلام را عوض کنیم آن هم به دست وزیر مسکن یا وزیر بهداری یا غیره . اگر طبق دستور اسلام وزیر یا نماینده بخواهد عمل کند بلی بالای سر . اما اگر یک جا بخواهد حکم اولیه اسلام عوض بشود ، اینجا است که ما بحث داریم که کسی نمیتواند عنوان ثانوی و حکم ثانوی برای موضوعی بیاورد جز فقیه جامع الشرایط . مثلا در اسلام هیچ جا ندارد که واجب است رای بدهید و رئیس جمهور تعیین کنید اما ولی شرعی تشخیص میدهد در یک چنین موردی که سیاست جهانی و موضوع دیگر که مملکت و جمهوری در خطر است امر میکند ملت مسلمان ایران . مثل نماز بر شما فرض است که به رئیس جمهوری رای بدهید ( رئیس - وقتتان تمام است ) در یک چنین موردی که میخواهد حکمی ثابت بشود حکم اولیه را بردارد و حکم ثانوی بیاید ، بحث ما در این است که آیا هر کسی میتواند ؟ خود ولایت فقیه اسمش با خودش است . فقیه ولایت دارد ، نه من نماینده ، فقیه ولایت دارد نه من وزیر مسکن ، مسلمانها ، برای طاق کسری خانه یک بیوه زنی را میخواست بگیرد ، حاضر نشد گفت این کجی بماند . برای چه میخواهید ملک مسلمان ها را بگیرید ؟‌ ( همهمه نمایندگان ) . رئیس - مخبر کمیسیون و وزیر مسکن بحثی ندارد ؟‌ ( اظهاری نشد )‌آقایان ، من خواهش میکنم توجه بفرمائید شما که یک کمی همهمه میکنید غیر از اینکه این تهمت بیجا زده بشود که نمیگذارند کسی حرف بزند ،‌هیچ اثری برای این مجلس ندارد . شاه آبادی - این نحو صحبت کردن صحیح نیست . رئیس - ایشان خودش میداند میگویم این اعتراضات شما کار را بدتر میکند وسط صحبت من هم همین کار را میکنید . آقایان باید در ظرف این یکسال و خرده ای تشخیص داده باشید که دادن این پارازیتها روی صحبت دیگران غیر از ضرر هیچ چیزی ندارد من میگویم این روش درست نیست ، که یک کسی که در مجلس صحبت میکند ، آقایان همهمه کنید و یا اعتراضاتتان را بین الاثنین بگوئید ، این اثر بد دارد حتی روی رای هم اثر بد دارد و هیچوقت مفید نبوده است بگذارید متین مجلس اداره بشود ، حرفهایشان را بزنند قضاوت بارائی است که بعد میدهیم ، نکنید اینطوری که مجلس را بی نظم جلوه بدهد . مصطفی تبریزی - اظهارات نباید با خشونت باشد که عکس العمل داشته باشد . رئیس - خیر ، عکس العمل به آن شیوه درست نیست ، عکس العمل در توضیح بعدی است یعنی موقعی که آدم نوبت خودش است ،‌حرف طرف را اگر ضعیف است توضیح میدهید که آن حرف ضعیف بود ، این هم مفیدتر است و هم اثر بهتری دارد . عده ای از آقایان از جلسه بیرون رفته اند و حد نصاب برای رای گیری نیست . امروز ملت گوش بدهند ،‌ما معرفی میکنیم کسانی را که اینجور با مجلس بازی کرده اند و حاضرین هم موقع رفتن کارت بدهند که امشب از طریق تلویزیون اعلام بکنیم که چه کسانی نبوده اند . عده ای از نمایندگان - شما همیشه این حرف را میزنید ولی عمل نمیکنید . 6 - پایان جلسه و تاریخ تشکیل و برنامه جلسه آینده رئیس - امروز دو ساعت از وقت مجلس یعنی وقت مردم تلف شده است آنهائی را که تا بحال میشناسیم ، آقای فواد کریمی ، آقای اخوتیان و آقای عابدین زاده هستند البته افراد دیگری هم هستند . جلسه بعدی ما روز دوشنبه 9 صبح است دستور جلسه هم ادامه همین بحث است . ( جلسه در ساعت 25 / 10 دقیقه پایان یافت ) رئیس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی رفسنجانی