جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 138 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 138 )

  • سه شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۶۰

جلسه یکصدوسی وهشتم                                                         8اردیبهشت ماه 1359هجری  شمسی
                                                       بسمه تعالی                    23جمادی الثانی 1401هجری قمری
                                        مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی                                                                                                   
                  صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روزسه شنبه هشتم اردیبهشت  ماه 1359
فهرست مندرجات
1-اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
2-بیانات قبل از دستور آقایان هادی . فخرالدین حجازی. محمد علی منتظری.
3- تصویب تفویض اختیار به کمیسیون بهداری جهت تصویب لایحه ثبت اجباری تومورهای بدخیم برای مدت یک سال.
4- بحث پیرامون اجازه تفویض اختیار به کمیسیون امور قضائی جهت  تصویب لایحه قصاص برای مدت سه سال و طرح نمایندگان در این مورد .
5- تصویب قانون تعیین مدت اجرای لایحه اصلاح لایحه قانونی اساسنامه  کمیته ملی المپیک ایران  که طبق اصل  85 قانون اساسی به تصویب کمیسیون سازمانهای وابسته به نخست وزیری رسیده است .
6- سؤال آقای محمد رضا عباسی از آقای وزیر کشور در خصوص اقدامات  غیر قانونی گروه مبارزه با قاچاق در اسلام آباد غرب.
7- تصویب شور اول لایحه راجع به ارجاع اختلافات ناشی  از اجرای قرارداد فی مابین شرکت  سهامی تولید و انتقال  نیروی برق ایران با شرکت اشکودا اکسپورت به داوری…
8- طرح گزارش کمیسیون امور قضائی مبنی بر رد لایحه توقف اجرای احکام و دستورهای اجرائی دادگاههای صالحه ومراجع ثبتی  در مورد اساسنامه اجاره محلهای مسکونی مشمول قانون روابط موجر ومستأجر و قانون مدنی برای مد شش ماه .
9- اعلام وصول طرح تغییر نظام آموزشی.
10- اعلام وصول 7 فقره لایحه از طرف دولت وارجاه آنها به کمیسیونهای مربوط.
11- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده و صورت اسامی غائبین ودیرآمدگان .
جلسه ساعت هفت و پنجاه و پنج دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم . با حضور 182 نفر جلسه رسمی است دستور جلسه قرائت شود .
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم .دستور جلسه یکصد وسی و هضتم روز سه شنبه  هشتم اردیبهشت ماه 1360 هجری شمسی مطابق با بیست و سوم جمادی الاخر 1401 هجری قمری.
1- تلاوت کلام الله مجید .
2- نطقهای قبل از دستور .
3- اجازه تفویض اختیار به کمیسیون بهداری جهت تصویب لایحه  ثبت اجباری تومورهای بدخیم  برای مدت یکسال.
4- اجازه تفویض اختیار به کمیسیون صنایع ومعادن  جهت تصویب لایحه تشکیل وزارت معادن و فلزات برای مدت سه سال طبق اصل 85 قانون اساسی.
5- اجازه تفویض اختیار به کمیسیون امور قضائی جهت تصویب لایحه قصاص برای مدت سه سال طبق اصل 85 قانون اساسی.
6-  تعیین  مدت  اجرای لایحه اصلاح  لایحه قانونی اساسنامه کمیته ملی المپیک  ایران که تصویب آن طبق اصل  85 قانون اساسی در جلسه  26/11/59 مجلس، به کمیسیون سازمانهای وابسته به نخست وزیری تفویض شده بود ودر آن کمیسیون به تصویب رسیده است .
7- سؤال آقای محمد رضا  عباسی از آقای وزیر کشور در خصوص اقدامات  غیر قانونی گروه مبارزه باقاچاق در اسلام آباد غرب.
8- گزارش کمیسیون امور قضائی مبنی بررد لایحه توقف اجرای احکام و دستورهای اجرائی دادگاه های صالحه ومراجع ثبتی  در مورد اساسنامه اجاره  محلهای  مسکونی مشمول قانون روابط موجر  ومستأجر و قانون مدنی برای مدت شش ماه .
9- گزارش  شور اول کمیسیون های نیرو و امور خارجه وامور اقتصادی و دارائی در خصوص لایحه به ارجاع  اختلاف ناشی از اجرای قرار داد فی ما بین شرکت سهامی تولید و انتقال  نیروی برق ایران با شرکت اشکودا اکسپورت به داوری.
10-اعلام اسامی غائبین ودیرآمدگان .
11-اعلام  ختم جلسه و تاریخ و برنامه جلسه بعد .
رئیس- تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید .
اعوذبالله من الشیطان الرجیم – بسم الله الرحمن الرحیم
یاایها الذین آمنوا لاتکونوا کالذین آذوا موسی قبراءالله مما قالواوکان عندالله وجیهاً.یاایهاالذین آمنوا اتقوا الله و قولواقولا سدیداً. یصلح لکم اعمالکم ویغفرلکم ذنوبکم ومن یطع الله ورسوله  فقد فازفوزاً عظیماً.انا عرضنا الامانه علی السموات والارض  والجبال  فابین ان یحملنها واشفقن منها وحملها الانسان انه کان ظلوماً جهولا. لیعذب الله المنافین والمنافقات والمشرکین والمشرکات ویتوب الله علی المؤمنین والمؤمنات وکان الله غفوری رحیماً.
(صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند)
‹‹از آیه 70 الی آیه آخر سوره الاحزاب ››
2-بیانات قبل از دستور آقایان هادی ،فخرالدین حجازی،محمد علی منتظری
رئیس- سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید .
منشی- آقای دیالمه ده دقیقه از وقتشان را به آقای هادی و پنج دقیقه را به آقای منتظری داده اند .آقای هادی بفرمائید .
هادی- بسم الله الرحمن الرحیم .با تشکر از برادرمان آقای دیالمه که ده دقیقه از وقتشان را به من دادند وبا سلام خدمت نمایندگان محترم ،سخنانم را آغاز می کم .امیدوارم نمایندگان محترم حوصله به خرج بدهند واگر من اسم کسی را بردم وخواست صحبتی بکند اجازه بدهند بعد از اینکه صحبت های من تمام شد صحبت بکنند(همهمه نمایندگان )
رئیس- اسم نبرید کهاسباب  زحمت فراهم کند .
هادی- من قبل از اینکه وارد بحث بشوم از اینکه خود من در صحبت های بعضی از آقایان بی نظمی کرده ام مانند صحبت های آقای پرورش معذرت میخواهم هماز آقای پرورش معذرت میخواهم وهماز مجلس .برایاینکه من بایستی صبر میکردم  تا صحبت ها تمام میشد ودرموقعیت  خودش اعتراض میکردم، دررابطه با سیاست خارجی ، من یکروز در این مجلس عرض کردم که سیاست خارجی ، مخصوصاً در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران از آن چنان اهمیتی  برخوردار است که اگر همه مسائل کشور را از وزارت کشور،از وزارت دفاع،از وزارت آموزش و پرورش و غیره همه رادر یک کفه  ترازو قرار بدهیم وسیاست خارجی را در کفه دیگر ترازو از نظر اهمیت و ظرافت ،سیاست خارجی هیچ کمتر از کل مسائل کشور  نیست .متأسفانه مسؤولین  وغیر مسؤولین د رایران،نمایندگان وغیر نمایندگان د راظهار نظرشان در رابطه  با مسائل خارجی کمترین توجهی به حساسیت مسائل سیاست خارجی ندارند ولذا گاهی نطقهای قبل از دستور یا اظهار نظرهای  بسیار کوچک برای این جمهوری اسلامی و برای مردم مشکلات زیادی را بوجود آورده است .یکی از نطقهای قبل از دستور را که من به آن اعتراض کردم،نطق جناب آقای حجازی بود .آقای حجازی  در نطقشان به عنوان صحبت های مستند که در صورت جلسه  چهارشنبه نوزدهم فروردین  نوشته شده است ،ایشان میفرمایند که مجلس باید در همه حوادث کشور حضور داشته باشد وما هم آن را قبول داریم واین ما نمایندگان مردم هستیم که باید خطرها را احساس  کنیم ودرصدد چاره جوئی  ومبارزه برآئیم ،من آن چه را که میدانم ومستند است (دقت کنید روی کلمه مستند) از تحریکات داخلی وخارجی که علیه انقلاب اسلامی ایران صورت می پذیرد  بیان می کنم (تحت مسائل خارجی )آنچه که بیخ گوشمان ودر کشورهای همسایه میگذرد در پاکستان خلبانان عراقی تعلیم می بینند،در ترکیه هسته ضد انقلابی تشکیل  شده است (در شهروان ) و شاخه نظامی آن هم توسط پزشکپور است .من سوال میکنم این چه مستندی  است که مقامات رسمی کشور نمیدانند؟ یعنی وزارت خارجه نمیداند،دولت  هم نمیداند . جای آن  این است که اگر جنابعالی مطلب مستندی دارید وهر نماینده هم مطلب مستندی دارد .اول مطلب مستند را بدهد به آن کسی که در این مملکت در رابطه با آن مطلب مسؤولیت دارد .مطالب را نباید قبل از اینکه   پخته بشود وروی آن تصمیم گیری بشود،فوراً ما بیائیم ودر مجلس  بگوئیم بهتر است که این مستند اتشان را آقای حجازی در اختیار مقامات مسؤول قرار  میدادند، چون هر چقدر ما تماس گرفتیم دیدیم که این مقامات مسؤول در این زمینه چیزی ندارند .در رابطه با نطق جناب آقای پرورش من این را عرض میکنم که اگر چنانچه بقول شما یک توطئه ای در آن سطح بین الملل و آن اهمیت ،یعنی به قول شما د رعالیترین  سطح  یک چنین توطئه ای علیه این نظام چیده میشود .این توطئه را صلاح  نیست که ما از اول در مجلس  مطرح کنیم ،(فواد کریمی – پس کجا باید بگوئیم ؟) من میپرسم شما که این همه پیش امام رفته اید ،بایستی  با امام صحبت بشود ،با رئیس جمهور صحبت بشود با وزارت خارجه ،با آقای نخست وزیر و تصمیم گرفته  بشود  نه این که ما د راینجا اظهاری نظری بکنیم که به دنبال آن اظهار نظر سفارت شوروی به تلاطم بیفتد واز صبح تا شب به هیأت رئیسه تلفن کند بعد هم یک اعلامیه توهین  آمیزی علیه این جمهوری  بدهد . ماباید حساسیت مسائل خارجی رادرک کنیم .
آیت- این مجلس که یک مجلس فرمایشی نیست ،آقای هادی این حرف ها چیست که شما می زنید ؟
هادی-آقای آیت شما هم لطفاً دخالت نکنید .بعد صحبت کنید ما  نمیگوئیم  مجلس  فرمایشی .ما میگوئیم اول بروید ومسائل را به آن کسی که میبایستی  بگوئید با او مطرح کنید و حل کنید وبعد نتیجه اش را بیائید واینجا بگوئید
فؤاد کریمی – همه نمایندگان  در مقابل ملت مسؤل هستند .شما هم یک مقام مسوول هستید .مگر شما مقام مسؤول نیستید؟ نمایندگان در مقابل ملت در تمام امور مسؤول هستند .
هادی- د ررابطه با همه این صحبت ها من یک یاد داشت خدمت آقای هاشمی  میدادم وگاهی آقای هاشمی یک کلمه میفرمودند که مسؤول  نطق ها خود آقایان هستند ولی این جمله مسؤول نطق ها خود آقایان هستند، در رابطه با کل مسائل دنیا کافی نیست .(یکی از نمایندگان – آقا اگر شما مطلبی  ندارید به مردم چه ) اجازه بدهید من تمام این حرف ها را کتباً به آقای هاشمی  گفته ام .ولی من به آقایان تذکر میدهم،که اگر یک  نماینده ای …..(همهمه  نمایندگان )
یکی از نمایندگان – بگذارید حرفش را بزند .
رئیس- اجازه بدهید ایشان صحبت شان را بکنند ومثل همیشه ایشان مسؤول صحبت هایشان هستند .
 هادی- من هم مثل دیگر نمایندگان مسؤول  صحبت های خودم هستم بنده هم تشخیص  دادم که باید  این صحبت ها را بکنم (یکی از نمایندگان – در این شرایط فعلی درست نیست ).
رئیس- خواهش میکنم که آقایان همهمه نفرمایند شما با همهمه  وقت مجلس را تلف می کنید .
هادی- در رابطه  با صحبت های جناب آقای خاچاطوریان ، چون آقای خاچاطوریان اینجا تشریف آوردند و صحبت هائی کردند که دررابطه با تمامیت ارضی یک کشوری بود که ما با آن کشور روابط حسنه داریم .اگر چنانچه  در پارلمان ترکیه یک مقام رسمی ترکیه ،در رابطه با تمامیت ارضی ایران یک  کلمه  حرفی بزند ما در همین نطق ها ویا در جائی دیگر چقدر علیه آن ها صحبت می کنیم ؟ برادر،ما الان درگیر با جنگ عراق هستیم ،الحمدلله با پیروزی  انقلاب اسلامی ایران تمام اکثریت ایران و اقلیت هائی که در ایران هستند به حقوق و آزادی های انسانی و اسلامی رسیده اند . حالا ما دوباره بیائیم ودر این مسائل یک مسائل جدیدی را مطرح کنیم بنام مسأله ارمنستان وباز حساسیت  ترکیه را تحریک کنیم . یک کمی به این جمهوری اسلامی رحم کنید ، این  نطق های قبل از دستور که دررابطه با سیاست خارجی است تأثیر منفی بسیاری  دارد .هر نطقی می تواند روابط ما را با یک کشوری بهم بزند و در آن واحد اعلان جنگ علیه کل دنی،هرگز سیاست نیست .ما می گوئیم نه شرقی،نه غربی،ولی معنای نه شرقی و نه غربی این نیست که ما اعلام جنگ بکنیم . (فؤاد کریمی – نطق آزاد اس هر نماینده هم در بیانش آزاد است .) واطلاعات  ناصحیح رادر اختیار مجلس قرار بدهیم (فؤاد کریمی – نطق یعنی عقیده یک  نماینده، خوب بعضی از نمایندگان  با امام هم مخالف هستند .) و قرآن هم این کار را ملامت میکند . قرآن درباره ملامت مؤمنین که وقتی یک خبری را میشنوند فوری می آیند ومیگویند،اینطور میگوید‹‹واذاجائهم امرمن الامن او  الخوف اذا عوابه ولوردوه الی الرسول والی اولی الامر منهم لعمه الذین یستنبطونه  منهم .›› خوب این را اگر به مقامات می گفتند آنها هم صحت و سقم آن را می گفتند .یک موقعی هم  هست که باید ناطق بیاید و در نطق قبل  ازدستور آن را بگوید .ولی چه خوب است که در این کشور هماهنگی  وجود داشته باشد ، نه این که وزارتخارجه یک سازی بزند واین مجلس هم یک سازی بزند،بنظرمن این به هیچوجه درست نیست .
آیت- در مجلس یک نفر وجود دارد .
هادی- آقای آیت شما حق دخالت در همه چیز را ندارید .
حجازی- تو هم حق دخالت نداری تو اصلا چکاره ای ؟
هادی- شما در نوبت خودتان حق صحبت کردن دارید موضوع دیگر در رابطه با اصل شصت و نهم قانون اساسی و پخش مطالب مجلس است . طبق اصل 69 قانون اساسی کلیه مسائلی که د رمجلس میگذرد باید از رسانه های  گروهی پخش بشود، یعنی از رادیو پخش بشود ودر روزنامه رسمی هم چاپ بشود این موضوع از ابتدای مجلس تا به حال به اینصورت است که مجلس  پخش میشود اما آنطوری که باید پخش بشود یعنی در سراسر ایران و حداقل  همان مناطقی که تحت پوشش کانال 1 رادیو هست . اما الان کانال یک ،مجلس  را تحت پوشش ندارد .
سلامتیان – بر خلاف قانون اساسی الان در روزنامه رسمی هم چاپ نمیشود .
هادی- مجلس الان در شهرهای  تهران،تبریز،اصفهان ،شیراز ،مشهد ،کرمانشاه و ساری پخش میشود ومن چند روز قبل که با آقای غفاری  عضو شورای سرپرستی  که گفتگو  داشتم ایشان می گفتند که امکان دارد بتوانیم در بجنورد. مریوان. خرم آباد .یزد .بندر عباس.رشت با همکاری پست و تلگراف پخش کنیم ،اما در بسیاری از مناطق ایران اصلا شنیده نمیشود یعنی اصلا در ارومیه هیچ شنیده نمیشود و بالاخره باید گفت که در بسیاری از شهرها که اسامی آن ها در اینجا نبود شنیده نمیشود .(قره باغ- در آن حدود شنیده میشود .) من از آقای هاشمی خواهش میکنم که اگر چنانچه فعلا  امکانات وجود ندارد که مجلس  را به همه ایران برسانند، حداقل همان برنامه ای که قبلا از کانال  2 پخش میشد مجدداً  از کانال 2 پخش بشود چون پخش نشدن مجلس  باعث منزوی شدن مجلس است .اگر ما عیبی داریم یا نقصی داریم اجازه بدهید  که مردم عیب و نقص  ما را بدانند و عیب و نقص  ما را رفع بکنند .در همان ایامی که مجلس پخش میشد من یادم است که مرتباً مردم  اعتراض میکردند که شما چرا اجازه نمیدهید فلانی حرفش را بزند و توی حرف  یکدیگر میدوید؟ این حرف ها باعث  میشد که ما اصلاح بشویم ، مگر ما نمیگوئیم که همه مردم باید همه چیز را بدانند؟اجازه بدهید که جلسات مجلس از کانال 2 تلویزیون  پخش بشود که حداقل مردم بدانند که نمایندگانشان چکار می کنند . پخش  نشدن جلسات باعث منزوی شدن مجلس است . من مطالب خیلی زیادی دارم ولی فکر میکنم که حوصله مجلس از شنیدن آن مطالب خارج است .
رئیس- مجلس آماده شنیدن است بفرمائید . البته شما ده دقیقه فرصت داشتید که تمام شده است .
فخرالدین حجازی- آقا،بنده باید جواب بدهم .
رئیس- بسیار خوب وقت بگیرید و بعداً جواب بدهید .
فخرالدین حجازی- خواهش میکنم، همین حالا باید جواب  بدهم .
رئیس- بسیار خوب آقای حجازی از همان جا جوابتان را بدهید .
فخرالدین حجازی- بسم الله الرحمن الرحیم .بنده بااستفاده از فرصتی که به من داده شده است که پاسخ عرض کنم، با تشکر از آقای هادی که ایشان  متولی مجلس شدند و ایشان دارای یک تخصص کاملی در امور خارجی کشور هستند البته فعالیت هائی هم که کرده اند که وزیر خارجه بشوند ولی متأسفانه هنوز موفق نشده اند (خنده نمایندگان ) واین اعتراضاتی را هم که میفرمایند برای این است که آقایان نمایندگان بفهمند که ایشان در امور وزارت خارجه  تخصص دارند وایشان را ان شاء الله به این پست انتخاب بکنند . صحبت در  این است که بنده هر وقت  راجع به مسائل خارجی حرف زدم، ایشان به بنده  پریده اند چون بنده را مظلوم ترین فرد تشخیص داده اند .آن روز هم که بنده گفتم چرا موشک های فراک 7 شوروی دزفول را دارد ویران میکند؟باز فرمودند که تو داری روابط مارا با شوروی به هم میزنی .بعد آنروز هم که بنده  گفتم که دلایل مستندی دارم کهدر کشورهای همجوارعلیه کشور اسلامی  اقداماتی میشود،باز به بنده پریدند که تو داری روابط را به هم میزنی .  من نمیدانم که چه باید بکنم ؟اگر ما مطالبمان رادر مجلس نگوئیم پس به  چه کسی بگویم  ایشان بنده را مجبور کردند که من حرفی بزنم . ایشان گفتند  که به مقامات دولتی باید این حرف ها را بزنیم ما که اصلا وزارت خارجه ای  نداریم .بااینکه این مجلس تصویب کرده است که آقای رجائی سرپرستی را  به عهده بگیرند هنوز این مسأله حل نشده است قبل از آقای رجائی هم وزیر خارجه ای نبوده است .بنده از خارج هم آمده ام و دلایلی هم داشته ام و اخباری هم داشته ام و وزارت خارجه ای وجود نداشته است که بگویم مسائل دیگری  بوده است که به آقای بهزاد نبوی تلفن کردم و گفتم بابا من از خارج آمده ام و حرف حساب دارم یا من بیایم به اطاق تو ویا تو به خانه ما بیا،یا من بیایم  به خانه تو،یا تو بیا به مجلس من درد دارم ، من حرف هائی دارم ،من اطلاعاتی  دارم . آقای بهزاد نبوی اصلا حاضر نشده است و اصلا مثل  اینکه ما مداد هستیم (خنده نمایندگان )آخر آقای وزیر مشاور ما با تو حرف داریم . آن هم که نمیاید ، وزیر خارجه  هم که کسی نیست ،مسائل هم مستند است ،من خیلی از گزارش ها هم هست که به رئیس مجلس میدهم ولی سایر آقایان نمایندگان هم باید  مطلع بشوند که چه میگذرد بنده این جا صاف و پوست کنده میگویم که هر چه اطلاعات داشته باشم به شرط اینکه مستند باشد می آیم ودر مجلس  میگویم (احسنت ) چون این مقامات اینجور هستند چرا آقای بهزاد نبوی نیامد که  حرف من را بشنود؟ چرا الان در رأس وزارت خارجه ما کهاز  حساس ترین وزارتخانه ها است کسی نیست ؟ واین جریانات هم مستند است ،بنده سندش را  به آقای رئیس میگویم. بعد آقای دکتر یزدی میگویند که چک کن که از کجا رسیده است ممکن است دست چندم آن دست کسانی باشد . خیر بنده چک  هم  کرده ام .ودرست است  که بنده مثل آقای دکتر یزدی  هفده سال در امور دیپلماسی وارد نبوده ام من یک معلمی هستم  ولی در هر صورت یچک شده هم هست ومطمئن  باشید .بنده به آقای رفسنجانی میگویم واگر هم بخواهید  می آیم واینجا  پشت تریبون میگویم من را عصبانی نکنید ( خنده نمایندگان ) ماهر سمأله ای که راجع به ایران وخارج باشد میگوئیم .این دیپلمات ها آدم های قالتاقی هستند باور بفرمائید آقای کاردار سفارت انگلیسی  به حضور آقای رئیس  مجلس  می آیدومی گوید ‹‹بله ،آن مسأله گروگانها تمام شده است وحالا با هم دوست باشیم .›› کجا ما دوست باشیم ؟ مارگارت تاچر الان دارد در خلیج فارس  علیه ما توطئه می کند .
رئیس- آقای حجازی این ها از موضوع  خارج است .
حجازی- این مسائل هست . بنابراین باید توجه کنید که آقای  هادی تتخصص  در امور وزارت خارجه دارند وایشان را وزیر خارجه کنید تا از اینجا برود وما از شر ایشان راحت بشویم (خنده نمایندگان ) مسائلی  هم که هست  بنده در اینجا طرح میکنم وحتماً هم خواهم گفت  کشورهای همجوار هم که با ما روابط خیلی خوب دارند بعضی هایش مسائل  دیپلماسی  ظاهری  است ودر بطن این ها  نمیتوانند با انقلاب اسلامی هماهنگ بشوند .به حضرت عباس  نمیتوانند با ما هماهنگ بشوند (صحیح است ).
هادی- بنده صحبت های ایشان را تحریف نکردم من صورت جلسه را خواندم ولی ایشان تهمت  زده اند .
رئیس-  شما آمدید اینجا واسم چند نفر را بردید و بی جهت ما را به زحمت انداختید .اگر بخواهیم اینطور  عمل کنیم باید تمام وقت مجلس  را آن آقا جواب بدهد ودوباره این آقا  جواب  بدهد واینطور نمیشود .
پرورش- بنده هم باید جواب بدهم .
رئیس- ببینید آقای پرورش هم مثل شما میخواهد صحبت کند .
هادی- آقای پرورش دیگر تهمت نمیزند ولی آقای حجازی تهمت میزنند .
رئیس- آقای هادی شما الان دارید بمردم میگوئید که نظم  داشته باشید  در حالیکه خودتان بدترین بی نظمی را می کنید . هر چه را می خواهید بگوئید .بنویسید وبمن بدهید . آقای  محمد منتظری  بفرمائید .
محمد منتظری- بسم الله الرحمن الرحیم . ‹‹انما جزءالذین  یحاربون الله ورسوله ویسعون فی الارض فساداً ان یقتلوا اویصلبوا اوتقطع ایدیهم وارحلبهم من خلاف ››.
جزای آنان که بادین  خدا وبا خدا و رسول می جنگند این است که با کشته شوند یابدار آویخته شوند یادست وپای آنان برخلاف  قطع گردد .
واعدوالهم مااستطعتم من قوه ومن رباط ابخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم و آخرین من دونهم لاتعلمونهم الله یعلمهم .
 یعنی آن چنان بایستی  قدرت تشکیل بدهید و اعمال قدرت بکنید که حتی منافقین و جاسوسان داخل این امت  نیز به وحشت بیفتند و فرار کنند و بروند آن هائی که خدا میداند وشما نمیدانید جاسوس هائی است که در داخل  این کشور هستند .متأسفانه شرایطی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیش  آمد که عناصری خواستند قاطعیت انقلابی ،گرفته بشود و اعمال قدرت در مقابل  عوامل خارجی و قدرتهای بزرگ بین المللی اعمال نشود همیشه مابا ضد انقلاب  در جنگ هستیم وبا ابرقدرتها همدر جنگ هستیم اعم از شرق و غرب. اگر  ابتکار  و قاطعیت در دست ما باشد  میتوانیم ضد انقلاب  را هر چه سریعتر و بیشتر نابود بکنیم اما اگر ابتکار را از دست ما گرفتند ضد انقلاب جوانان ما را و بهترین اشخاص مارا در تهران ،در کدستان، در خوزستان و در سراسر کشور از بین میبرند .بنابراین عدم قاطعیت واز دست دادن ابتکار،مساوی  با اینهمه  جنایت میشود که هم اکنون شاهد بسیاری از آنها هستیم که می بینیم در شهرهای ایران چه مسخره بازی هائی این گروهک ها د رآورده اند ومن مصاحبه ای  را از قاسملو بعد ازاینکه با کرایسکی  که یکی از بزرگترین صهیونیست های بین المللی است کرده بود خواندم که درروزنامه الحوادث  چاپ شده بود،که وقتی  قاسملو در ایران بوده ا مجاهدین خلق تماس گرفته است و هماهنگی در عملیات  مسلحانه را تصویب کرده اند،که این قاسملو یکی از عناصر صهیونیست در این کشور  هست ،زنش هم صهیونیست و یهودی است واز این  مسائل ،برادران  و خواهران در رابطه با ضد انقلاب الان اعمال قدرت نمیشود هر چه کمتر  اعمال قدرت بشود از آنطرف ضد انقلاب ابتکار دستش  است . یکی از مسائلی که اکنون درکشور می گذرد مسأله محاکمه عباس امیر انتظام است که جو درست می کنند و شرایطی را بوجود میاورند که طرف آزاد بشود .رفته اند صحبت کرده اند که زن و بچه  دارد ،رحم بکنید طرف را زود آزاد بکنید . کسی که اسرار انقلاب اسلامی و امام امت رادر اختیار سفارت امریکا گذاشته است و مرتب  دررابطه  بوده است ، چه قبل از پیروزی  انقلاب  چه پس از پیروزی انقلاب  این را این رقم برایش کار بکنیم که زود آزاد بشود واعمال قاطعیت نشود .این را بدانید که دادگاه امیر انتظام یکی از صحنه های جنگ اسلام و امریکا است . (احسنت ) به حکم ‹‹ اشداء علی الکفار ›› اگر ما از هم اکنون قاطعیت  خودمان را به خرج ندهیم ودرمقابل امریکا کوتاه بیائیم  این را احتمال بدهید که پس از یکسال دانشجویان مسلمان پیرو خط امام را می برند در آنجا محاکمه  می کنند که اصلا چرا سفارت امریکا رااشغال کردید؟ من نمی فهمم این چه مسخره بازی د رکشور است .من یک سندی دارم و الان برای برادران وخواهران می خوانم تا متوجه باشند .نامه ای است که آقای عباس امیر انتظام امضاء کرده است .
تیمسار فیروزی مدیر کل راهپیمایی کشوری.
جناب آقای نخست وزیر در مقابل تقاضای سفارت انگلستان و سفارت  امریکا د رایران موافقت  فرموده اند که برای خروج اتباع خود وسایر کشورهای  خارجی بوسیله هواپیماهای نظامی وکشوری (یکی از نمایندگان – کدام نخست وزیر،اسم ببرید) در زمان دولت موقت انقلاب بوده است .دولت مزبور هر چه  زودتر اقدام نماید ،لازم است برای انجام هر چه بیشتر این کار  به مسؤولین مربوطه دستور داده شود که د راین باره کمکهای لازم  را با توجه به شرایط زیر برای این گونه ،پروازها د راختیار مأموان انگلیسی وامریکایی بگذارند :
1-عبور از کلیه راههای ورودی ودرهای فرودگاه  مجاز باشد .
2-تأمین مأمور کافی برای انجام مسافرت یک هزار نفر مسافر در روز.
3- فراهم کردن تسهیلات لازم برای حمل اثاثه مسافران این پروازها،از درپاویون دولتی .
4- کمک ه تنظم برنامه پروازها و اطمینان دادن به مأموران سفارت ، که تمام هواپیماها بر طبق برنامه های سفارت  انگلستان و سفارت آمریکا اجازه پرواز خواهند داشت .به نمایندگان سفارتخانه مزبور اطلاع داده شده است که  برای انجام این منظور با شما تماس گرفته و مذاکره نمایند .
معاون نخست وزیر- عباس امیر انتظام تاریخ 26/11/57
یعنی پس از چهار روز که از انقلاب گذشته است هر چه ضد انقلاب بوده وهر چه مستشاران خارجی بوده و  همه عوامل جنایت وکشتار د راین کشور به دست عباس  امیر انتظام و سیاست آقای  مهندس بازرگان ون تبع او و اینهائی که دریوزه اند برای سیاست آمریکا د راین کشور،ازاین کشور خارج  شدند.در پاریس درلندن،نشریه درمیاورند .این همه توطئه می چینند ومی خواهند در اینجا شخصیتهای ما را به افتضاح بکشانند و انقلاب را به افتضاح بکشاند ودر  این کشور خط امام را از بین ببرند .یک فکری برای این کشور بکنید . همین  تیمسار فریور که یک افسر کودتاچی بود با تحمیل یک جناحی در این کشور، در این هفت ماه جنگ ،معاون وزیر  دفاع در امور  خرید اسلحه از دو طریق کودتابه این شخص رسیده  بود و افراد می دانستند و شخص بنده بارها در شورای عالی دفاع تذکر دادم که مسؤولیت  خرید اسلحه دردست یک افسر کودتاچی است  و طرف را آزاد کردند  باز  او را معاون وزیر دفاع قرار دادند و اخیراً هم دوبار می خواست خودکشی بکند .وبعد هم الان بحمدلله زندان است چون گندش درآمد. همین شخص سرهنگ حیدری نامی را که تصفیه شده ارتش بود و بدست تیمسار باقری خائن  داخل ارتش آمد به اسپانیا فرستادند، هفتاد و سه میلیون دلار را بلند کردند که پنجاه و چهار میلیون آن همین است که الان سرو صدایش است . یعنی جناحی به دولت تحمیل می شود وهر کاری  می کنند .می خواهند  به اسم دولت تمام بکنند وآبروی دولت جمهوری اسلامی و مجلس را که انتخاب کننده دولت است ،از بین می برند . هم اکنون نامه ای در اختیار  بنده است که به امضای سر تیپ ولی فلاحی و همینین سرهنگ ستاد علی هاشمی  روان است ، که تصفیه شده ها را باز برگردانده اند . یک سری تصفیه  شده را به داخل ارتش برگرداندند و آبروی  ارتش جمهوری اسلامی را می برند، چون صد نفر آدم ضد انقلابی آبروی کل جوانان و افسران ما را می برند .از آنطرف دوباره  نامه نوشته اند که پلی دارد موافقت می شود ورئیس جمهور موافقت کرده است که بقیه تصفیه شدگان را به داخل ارتش برگردانید . برادران وخواهران در مورد ضد انقلاب، اگر در داخل این کشور با قاطعیت  عمل نشود، هم آبروی  ما و هم آبروی دولت منتخب ما می رود وهم این همه جنایت در کشور می شود .به حال این کشور فکری بکنید واین عناصر ضد انقلابی که در شهرستانها یادر زندانها بسر می برند،آنهائی را که در جه  یک هستند به اشد وجه به حکم ‹‹اشداء علی الکفار ›› مجازات بکنید و اجازه ندهید که اینچتیت بشود . فقط عباس  امیر انتظام نیست که باید محاکمه بشود،باید افراد زیادی در این کشور محاکمه بشوند وبعضیهایشان هم د راین مجلس حضور دارند ومتأسفانه بدون داشتن قاطعیت اینها این رقم دارند در این کشور کارشکنی می کنند،بروید و ببینید (عده ای از نمایندگان – احسنت – احسنت ) (رئیس – وقتتان تمام است )(یکی از نمایندگان – چه کسی در این مجلس است اسم ببرید )آقای دکتر یزدی و آقای صباغیان و امثال اینها که د راین کشور …(رئیس- وقتتان تمام است ) یک نامه ای آقای دکتر میلانی نوشته اند:اخیراً تعداد زیادی از دانش آموزان مسلمان ومبارز تبریز طوماری در تأیید بند ‹‹ج›› به ساحت مقدس مجلس شورای اسلامی ارسال داشته اند که ضمن تشکر از زحمات این برادران مسلمان و شریف توفیق هر چه بیشترشان رادر خدمت به مستضعفین از خدای بزرگ مسئلت  دارد .
سید محمد میلانی – نماینده تبریز.
بازرگان – طبق مادة 66 من تذکر آئین نامه ای  دارم .
معادیخواه – آقای هاشمی ،ما تقاضای یک جلسه فوق العاده داریم .این  که نشد. اما هیأت سه نفری  انتخاب کرد مرتب این هیأت را تضعیف کردن، دیگر  چی برای این مملکت می ماند؟
رئیس- این بحث دیگری است این بحث مربوط به اینجا نیست .
 دکتر یزدی- آقای رئیس ! ایشان با اجازه چه کسی دارد حرف میزند؟
رئیس- آقایان می آیند پشت تریبون چیزی را می گویند وبعد وقت مجلس با ماده 66 واین جور چیزها دائماً گرفته میشود آقای مهندس بازرگان بفرمائید .
معین فر- برنامه از پیش تهیه شده است .
کیاوش- توسط شما است آقا .
قاسمی – مثل برنامه شما.
بازرگان – بسم الله الرحمن الرحیم .
معین فر-  خفه شو ،خفه شو،مرد که کودن،خفه شو.
رئیس- آقای معین فر اهانت نکنید .
عابدین زاده – بخاطر توهینی که آقای معین فر کردند جلسه را ترک  میکنم .
کیاوش – بنده هم به عنوان اعتراضی جلسه را ترک میکنم .
(در این موقع عده ای از نمایندگان به عنوان اعتراض جلسه را ترک کردند)
رئیس- آقای معین فر اهانت نکنید واز آقایان هم خواهش میکنم بفرمائید بنشینید ایشان دیگر صحبت نمیکنند (همهمه نمایندگان ).
خانم طالقانی – اصلا این جور را آوردند به داخل مجلس.
آقا محمدی- ایشان به همه نمایندگان توهین کردند شما هیچ چیز نمیگوئید .
رئیس- من به ایشان اعتراض کردم(همهمه نمایندگان )آقایانی که  جلسه را به خاطر اهانت آقای معین فر ترک کردند خواهش میکنم برگردند چون جلسه ادامه دارد .
متکی- این اهانت باید رسیدگی بشود .
رئیس- خوب رسیدگی میشود .آقای متکی به کسی که اهانت شده شکایت بکند . توبیخ هست و چند جلسه محرومیت از شرکت در جلسه این کار بدی بود من ایشان را توبیخ میکنم ولی به آقایان هم بگوئید به جلسه برگردند .
سلامتیان - آقای هاشمی این توهین نیست که آقای رهامی میگویند که اینها نماینده آمریکا هستند در این مجلس.
 رئیس- آن هم توهین است .
سلامتیان – آقایا هاشمی  این چه وضعی است هر کس در این مجلس صدایش درآید بلافاصله منهم میشود که آمریکائی است این چه توهینی است که با آن میخواهند جلو هر اعتراض را بگیرند وقتی پنج میلیارد پول این این کشور به غارت شرکتهای آمریکائی میرود،وقتی بدهی القائیان ها شمس پهلوی ،ثابت  پاسال و امثالهم را میپردازند، چگونه هر کس میخواهد حرفی بزند چماق اتهام و تهدید را به سراو میکوبند! اگر باین ترتیب میخواهند دهن نمایندگان را ببندند (یکی از نمایندگان – خفه شو،بنشین) خوب بکشید راحت شویم،بکشید دیکتاتوری خودتان را مستقر کنید .
کروبی- آقای هاشمی ! بااین جوسازی ها نمیشود مسائل مطرح نشود مسایل باید دقیقاً مطرح شود(رئیس – مطرح شد) باید پرونده آقای معین فر رو بیاید وروابطش باساواک خدالعنت کند کسانی که آنموقع که پرونده ایشان مطرح بود نگذاشتند رسیدگی کنیم .
منتظری-  این عکس ها را ملاحظه کنید مربوط به آقای صباغیان است .
صباغیان – کارهائی که چپی ها کردند حالا شما میکنید . تمام پرونده ها باید رسیدگی شود این درخواست من است .اگر مردانگی دارید بیاید رسیدگی کنید . امام گفته اند پرونده همه را مجدداً رسیدگی کنید .(زنگ رئیس )
رئیس- جلسه برای تنفس ده دقیقه تعطیل  میشود .
(ساعت هشت و چهل دقیقه جلسه بعنوان تنفس تعطیل ومجدداً ساعت نه و ده دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد ).
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه برای ادامه کار رسمی است و پیش از اینکه وارد ادامه کار مجلس بشویم، همانطور که ملاحظه فرمودید،سخنرانان قبل از دستور مطالبی را مطرح کردند که لااقل از نظر من  من ، ضرورتی  نداشت ولی  مدیر مجلس نمی تواند دخالت بکند وبگوید شما الان این حرف را نزن ،مگر  اینکه بعد یک قدری روشن تر بشود که مصلحت نیست . برای آقایان حق  هست چون  اسمشان برده شد. آقای مهندس بازرگان،آقای صباغیان آقای یزدی ،طبق آئین نامه که حرفشان رابزنند اما من از آقای مهندس بازرگان که  شروع کردند وبعد جلسه به دلیلی که ملاحظه فرمودید ،قطع شد تقاضا کردم که به من اجازه بدهند برای اداره مجلس و شرایطی که الان می بینیم این حقشان را محفوظ بدارم،حق آقایان محفوظ باشد .وقتی که جو جلسه آرام شد،در یک  شرایط مناسبی از این حق استفاده کنند وضمناً آقایانی که در جریان قرار گرفتند ما دعوتشان می کنیم از آنها خواهش می کنیم تشریف بیاورند ودر یک جلسه  خصوصی که بعداً وقتش را اعلام می کنیم به مسائلی که اینجا مطرح شد  رسیدگی کنیم و نتیجه را به دوستان نماینده و مجلس گزارش خواهیم داد و بطور کلی من از همه برادران تقاضا می کنم الان که ما وارد کار می شویم ،نسبت به لحظات قبل از قطع جلسه هیچگونه ابرازی ،چه مثبت ،چه منفی به  هیچ وجهی نشود تا ما نتیجه را گزارش بدهیم و برسیم به نقطه ای که باید برسیم  و تذکری که من خودم می خواستم در جلسه قبل از دستور در حرفهایم بدهم این بود که برادران می بینید که دشمنان انقلاب یا افراد فریب خورده ای که شاید بعضیهایشان به آن معنا دشمنان انقلاب هم نباشند . الان تشنج  می خواهند، مب  می بینید که تشنج می آفرینند ومن مطالبی تهیه کرده بودم که با توجه به مسائلی که دیروز در تهران و بسیاری از شهرستانها اتفاق افتاده است و توطئه ای که احساس می شود،تذکراتی بدهیم .متأسفانه حرکت امروز  مجلس ،خودش در جهتی بود که ناخواسته آنها را خوشحال می کند،که ما  امیدواریم با حسن نیت ودرایت و شعور جمع،خودمان باعث نشویم که آنها  را راضی وخشنود بکنیم  (محمد خامنه ای – آقای هاشمی ،مسأله به این سادگی نیست ،من می خواهم عرض کنم امنیت در مجلس  نداریم . جریان دیروز…..) چرا شما اجازه نمی دهید من کارم  را تمام کنم . شما وقتی  که حرف رئیس مجلس  را  قطع می کنید چه توقعی دارید که مجلس  اداره بشود (باباصفری – اجازه بدهید  رئیس مجلس  حرفش را بزند) خواهش می کنم  اجازه  بدهید من بتوانم بر مجلس مسلط باشم وممکن است من هم اشتباه  بکنم در این که نگذارم الان کسی حرف بزند،اما در مجموع تسلط من بهتر است و بهتر می توانم مجلس  را اداره بکنم. مادر شرایطی هستیم  که رادیو تبلیغ می کند که بزرگترین  تظاهرات  علیه جمهوری اسلامی برای اولین بار شروع شد،با حوادث  دیروز و رادیو‹‹کلن›› تفسیر می کند و برای این مسائل مقاله می نویسد .دشمنان حساب کرده اند .اینجا  نبض کشور است وباید کنترل بشود، اگر در کانون کنترل نبض ، ما بخواهیم نوسانا را زیاد بکنیم ،قدرت  کنترل کم می شود .من می خواستم  اینجا از مسؤولان قضائی و امنیتی کشور بخواهم که حساسیت موقف را،حساسیت زمان را توجه داشته باشند و اجازه ندهند که ما ناخواسته به جایی کشیده بشویم که  نمی خواهیم کشیده بشویم واز پیش با قاطعیت  کنترشان را برآرامش وامنیت  کشور داشته باشند و اجازه حدوث و حوادثی را که پایان آن با شکل  مطلوبی نخواهد بود، ندهند و مجلس  ناظر حرکت نیروهای امنیتی و قضائی است که ان شا ء الله وظائفشان را بخوبی در موقعی که توطئه را دارند  شروع می کنند، انجام بدهند .آقای زائری سخنران بعدی بودند. اگر بخاطر اینکه وقت زیاد گذشته است،صرفنظر می کنند که در جلسه بعد صحبت بفرمایند .(زائری – مانعی ندارد هر جور که صلاح میدانید ) خیلی متشکر. دستورات جلسه را یکی یکی مطرح کنید .
3- تصویب نفویض اختیار به کمیسیون بهداری جهت تصویب لایحه ثبت اجباری تومورهای بدخیم برای مدت یک سال
منشی- مخبر کمیسیون بهداری ،در مورد اجازه تفویض اختیار به کمیسیون بهداری جهت تصویب لایحه ثبت اجباری تومورهای بدخیم برای مدت یکسال .
رئیس- من از برادران وخواهران خیلی متشکرم که با نهایت صبروحوصله ، هم به حرفهای من توجه  فرمودید وهم آرامش بعد از طوفان را حفظ کردید ،امیدوارم  که موفق باشید . مخبر کمیسیون بهداری ،آقای دکتر ولایتی بیایند توضیح بدهند .
دکتر ولایتی – بسم الله الرحمن الرحیم . لایحه ای است که از طرف دولت  به مجلس  تقدیم شده است ودر جلسه مورخ 27/11/59 به تصویب رسیده است .
ماده واحده – به منظور بررسی و تحقیقات ابیدمیولوژیک و پیشگیری منطقه ای و تنظیم آمار بیماری سرطان ،کلیه آزمایشگاههای آسیب شناسیو تشخیص طبی ومؤسسات درمانی اعم از دولتی و غیر دولتی مکلفند هر بافتی را که بعنوان تشخیص ،درما ، تجسس،از بدن انسان زنده یا مرده نمونه برداری می شود،مورد آزمایش آسیب شناسی قرار دهند و چنانچه به موراد سرطانی ویا  مشکوک به سرطان برخورد نمودند،نتیجه آزمایش و اطلاعا مورد لزوم را طبق  ضوابطی که در آئین نامه اجرایی تعیین خواهد شد به مراکزی که وزارت بهداری  معین خواهد کرد،ارسال دارند .
تبصره -‹‹آئین نامه اجرائی این قانون توسط وزارت بهداری تهیه وبه مورد اجرا گذاشته خواهد شد .››
به لحاظ اینکه موضوع این لایحه تخصصی هست ،لازم است که یک  توضیح مختصری عرض بکنم و تقاضا بکنم که نمایندگان محترم موافقت بفرمایند کهاین لایحه د رکمیسیون ،برای یک مدتی که معین می شود،مورد رسیدگی و تصویب قرار بگیرد . همانطور که کم و بیش از متن لایحه مفهوم می شود منظور از تومورهای بدخیم،بیماریهای سرطانی است، که البته این یک لفظ  جامعی  نیست و آن را ان شا ء الله اصلاح خواهیم کرد، ولی منظور بیماریهای  سرطانی  است که یک سری بیماریهایی است بسیار وسیع و گسترده و همانطور  که اطلاع دارید در سال میلیونها نفر در سراسر جهان بعلت ابتلاء به این بیماری  فوت می کنند ومتأسفانه تابحال علت اصلی ویا علل اصلی ویا علت العلل  این بیماری مشخص نشده است، ولی خوشبختانه بر اثر مطالعات وکارهائی که چه در سطح جامعه  چه در آزمایشگاهها و لابراتورها انجام شده است  پیشرفت های چشمگیری در زمینه تشخیص ودر مان شده است . یکی از راههائی  که کمک  می کند به اینکه ان شاء الله هر چه زودتر ،نوع بشر به کشف علت  با علل این نوع امراض  برسد،آمارگیری صحیح ومتکی  ومستند به تجربیات  است . اگر قرار باشد کهاین پیشرفتها متکی به اسناد و آمار باشد ومؤسسات  ملزم  نباشند به اینکه در این راه با مقامات بهداشتی ودرمانی کشور همکاری بکنند طبیعی است کهاین مطالعات ناقص خواهد بود وزمان رسیدن به کشف نهائی  علت با علل سرطن را به تأخیر و تعویق  خواهند انداخت. در بسیاری  از ممالک  دنیا این امر هست، یعنی الزامی است ، گزارش مربوط به بافتها و نسوجی  که تحت عمل جراحی قرار می گیرند،به مرکزی که برای مطالعه و تحقیقات سرطان از طرف دولت مشخص می شود .در مملکت ما، تابحال به صورت قانونی نبوده است و تا قانون نباشد الزام آورد نیست ، که اگر کسی در مؤسسه خصوصی یا دولتی ، احیاناً برای آزمایش یک نمونه برداری می کند .یااینکه به اطاق  عمل می برد و آن بافت مشکوک را بر می دارد ،این فرد ،این  طبیب ملزم باشد که آنرا به آزمایشگاه آسیب شناسی بفرستد و آن آزمایشگاه ها ومراکزی که نتیجه نهائی
را به طبیب اعلام می کنند ،ملزم باشند رونوشتی از آن هم به مرکز تحقیقات سرطانی که در حال حاضر در مملکت دائر هست، ارسال بکنند این به ما کمک می کند ک بفهمیم عوامل مساعد کننده بیماریهای سرطانی چیست؟ به عنوان مثال الان ما میدانیم که ر منطقه ترکمن صحرا بیماری سرطان مری بیداد  می کند ودر هیچ کجای دنیا  چنین تراکمی از سرطان مری نیست ، یا بیماریهای مربوط به بدخیمیهای خون در منطقه شمال ایران ویا بعضی از سرطانهای روده این فقط بر اثر همین آمار صحیح بدست آمده است والا خیلی مکانیزم پیچده ای ندارد  همین قدر  که آن کسی که بررسی می کند اهلیت  داشته باشد و بعلاوه  ملزم باشد به اینکه نتیجه برسی اش را به یک مرکزی ارسال  بکند که این مرکز این نتیج را جمع بندی ونتیج را اعلام بکنند،آنوقت مرحله بعدی این می شود کهب ه منطقه ترکمن صحرا بروند و تحقیق بکنند ببینید که چه عاداتی بومیان آنجا دارند که احیاناً به این که مثلا سرطان مری توسعه داشته  باشد، کمک  می کند  وبعد با توصیه هایی که می کنند جلو عادات را بگیرند رابطه بین سرطان مری و سیگار دردرجه اول متکی و مستند به این آمار هست ، بعداً شواهد لابراتوری هم این را تأیید کرده است بنابراین بنظرما این یک  کار خیلی ضروری است و لازم است که بر طبق قانون الزام باشد . چه مراکز  دولتی ، چه مراکز خصوصی کهاین نمونه برداریهائی که می کنند، حتماً نتیجه تشخیص را به مرکز تحقیقات ومطالعات سرطانی که یک مرکز دولتی  است  ارسال بکنند تا ان شاء الله ما هم به سهم خودمان پیشرفتهایی در منطقه  ومملکت خودمان د رکشف علت یا علل سرطان داشته باشیم وبه لحاظ اینکه مسأله تخصصی هست و مطلبی نیست که حالا وقت مجلس که باید خیلی به مسائل مهمتر اختصاص داده بشود ، برای این کار  مصروف بشود این است که خواهش می کنم نمایندگان محترم موافقت بفرمایید به کمیسیون بهداری  ارجاع بشود .متشکرم .
رئیس- متشکر. یک مخالف وموافق می توانند صحبت کنند.آقای دکتر یزدی چون یک مطلبی فرستاده اند  بعنوان مخالف می توانند صحبت کنند .
دکتر یزدی – تذکر است ،آن را بخوانید .
رئیس- خوب، خودتان توضیح بدهید که بهتر است .
دکتر یزدی- تا  آنجا که من اطلاع دارم چنین قوانین هست احتیاج به تصویب نیست .
رئیس- این مطلب رادر کمیسیون بفرمائید آقای دکتر سامی بعنوان مخالف بفرمائید .
 دکتر سامی – بسم الله الرحمن الرحیم . آنچه را که مخبر کمیسیون بیان کردند،بیشتر در دفاع از خود ماده واحده بود،تا از دفاع ارجاع این ماده واحده به کمیسیون . آنچه  که الان   مطرح است ارجاع ماده واحده ای است که شرحش  را دادند به کمیسیون بهداری بعنوان یک قانون آزمایشی برای مدت  معینی که البته  مدتش را هم من نشنیدم ،شاید بعد خواهند گفت که برای چه مدتی است (رئیس – سه سال) برای سه سال،بنابراین اول باید از این مسأله  دفاع می شد که چرا می خواهند این کار را بکنند .یعنی آنچه را که در اصل 85 قانون اساسی آمده است .بیانگر یک ضرورت برای موارد  خاصی است . آنچه که الان آقایان مطرح می کنند اولا معنی ضرورت ،فوریت نیست ولی بفرض که فوریت هم بود،  بهیچوجه   چنین فوریتی  در مورد یک چنین ماده واحده ای وجود ندارد . آنچه که من از بیانات مخبر کمیسیون استنباط کردم این است . که امر تخصصی است و چون تخصصی است ،بنابراین باید به کمیسیون برود . اگر ملاک را این قرار بدهیم  د رآینده ما گرفتار  تخصصهای دیگر هم خواهیم بود،  یعنی هر موردی که مسأله تخصصی بود، بنابراین روال  این  می شود که به کمیسیون برود . پس شاید  بهتر بود که در قانون اساسی اینطور  گفته می شد که لوایح تخصصی اصولا در کمیسیونهای تخصصی و بقیه در سطح مجلس . تعجب هم می کنم که اگر قرار بود از این لایحه در خود مجلس دفاع بشود، چیزی بیشتر از آنچه که الان گفته شد نمی توانستند  بگویند ،وقت بیشتری  هم گرفته  نمی شد ، بنابراین بنظر من با اراجاع این نوع لوایح  دارد یک رویه  غلطی گذاشته می شود که به هر بهانه ای حق قانونگذاری از نمایندگان سلب بشود وبه کمیسیونها ارجاع بشود . قبلا  من عرض بکنم که کمیسیون بهداری (حالا اگر دقیقاً درست نگویم ) مثلا هفت نفر هستند که این هفت نفر ، دو سومشان می توانند اکثریت داشته باشند واز آن اکثریت وقتی نصف بعلاوه  یک به یک چیزی رأی بدهد، مصوبه کمیسیون می شود . بنابراین توجه بفرمائید که پنج نفر اکثریت وسه نفر می توانند یک قانون را وضع بکنند .این از نظر تالی فاسدهایی کهاین نحوهقانونگذاری در آینده خواهد داشت،من به نمایندگان محترم وبه مجلس  هشداری می دهم .همین جا عرض بکنم، اصل  ماده واحده هم بدون اشکال نیست ، یعنی این چیزی که اینجا گفته  میشود که بله مسأله خیلی علمی است و چون می خواهیم به کشف سرطان برسیم، بنا بر این لازم است که کسانیکه مبتلا  به سرطان یا بیماریهای بدخیم وتومورهای بدخیم هستند بعد از اینکه از اینها بافت  برداری می شود ومشخص می شود تشخیصشان را آزمایشگاه مربوطه بفرسد برای مرکز  تحقیقات .این معنیش این است که خدای ناکرده هر کدام از آقایان و خانوادة شما که مبتلا  به این بیماریها باشند با ذکر نام و نشان وتشخیصی که داده اند،اسمشان به یک مرکز تحقیقاتی می رود . شما می دانید که پزشکان  طبق سوگندی که خورده اند،موظف  به حفظ اسرار پزشکی  هستند به همین علت  هم هست که شما به آنها  مراجعه  می کنید و مطمئنید که تشخیص  شما را جائی بازگو نخواهند کرد، ازدواجهائی که می خواهند بکنند وخیلی از مسائل در گرو این است که مشخص نباشد که شما چه گرفتاریهائی دارید و اصلا دلیل مراجعة بیماران به اطباء این است که غیر از مسأله درمانشان اینها را حافظ اسرارشان می دانند در صورتیکه اگر قرار باشد وقتی ما به تشخیص می رسیم ، تشخیص رادر یک جائی غیر از آن موضعی که بیمار هست مطرح بکنیم ،  در حقیقت این موکول به اجازه خود بیمار باید باشد ،اینجاست که من عرض می کنم این در مورد تنها سرطان نیست در هر موردی که امروز پزشکی  احتیاج  به تحقیق دارد شما مواجه با این مشکل هستید .فرض کنید ،آسم یک بیماری  ریوی است ، هنوز علت  واقعیتش مشخص نیست بنابراین اگر ما خوستیم تحقیق کنیم ،بگوئیم لازم هست که ما هر جا با این تشخیص مواجه شدیم اسم این مشخصه را با این  تشخیص را به مرکز تحقیقات بیماری های ریوی  بدهیم خوب نتیجه اش این می شود که بتدریج شما اسم همة بیمارانتان رادر مؤسسات تحقیقاتی ضبط و ربط می کنید چنین  مسأله ای سالها است کهدر دنیا  مورد بحث است که آیا می شود این کار ار کرد یا نمی شود کرد؟ وبعد من می بینم د راین گیرو دار واین همه مشکلات اجتماعی که ما داریم یک مرتبه  دولت به فکر این میافتد که چنین لایحه ای را بیاورد وما مجبور می شویم در مجلس راجع به آن صحبت کنیم،این است که هم با اصل ماده من موافق  نیستم وهم با ارجاعش به کمیسیون به شدت مخالفم .
 منشی- آقای رضا اصفهانی موافق.
اصفهانی – بسم الله الرحمن الرحیم . اولادر همه جا و در همة کشورهای دنبا معمول است و برای اینکه بتوانند نتیج خوبی در قسمت پزشکی بگیرند، این نوع مسائل را ثبت می کنند ومیدهند به مرکز تحقیقات ، غیر از این که معمول است ومیدهند الزامی هم هست و حتی در خود کشور ما هم آنجوری که بنظرم میاید در بهضی از بیماریهای واگیری این مسأله هست از قبیل و با التور و امثال اینها که هست .بنابراین ،این یک مسأله خیلی ،خیلی طبیعی  است و حتی معتقدم اگر قانوناً هم پزشکان چنین الزامی نداشتند،شرعاً چنین  الزامی  داشتند، چون بعنوان مقدمه واجب ،ما میدانیم . مسلماً بیماران مبتلا به این نوع تومورها زیادند در کشور ماواز طرف دیگر می دانیم که معالجهکردن  اینها لازم است .در فقه اسلامی هم داریم که معالجة بیمار حداقل به عنوان یک واجب کفائی است .مرکز تحقیقات هم جائی است که بهترین مقدمات   را برای معالجه  این نوع بیمارها، فراهم  می کند . پس به عنوان یک وظیفه  و واجب  شرعی هست، اما آنچه که برادرمان آقای دکتر سامی گفتند، راجع به اسامی افراد ،من فکر  نمی کنم اگر قرار باشد یک آدم  بیماری که می رود پیش  طبیب و با توجه به اینکه معمولا  هم این آمارها که داده شده چه در زمینه این تومورها یا بیماریهای دیگر ،اسامی افراد را نگفته اند مثلا  می گویند که از 100 مورد، 150 موردش چنین بوده است، بقیه اش آنطوری بوده. یک عده ای هم در وسط این دو بوده به این صورتها مسأله  را مطرح می کنن و معمولا اسم  نیم آورند وتازه گیرم اگر ما احتمال بدهیم چنین ضروری تر است شاید این مسأله خیلی مهمی نباشد واما نسبت به اینکه گفتند به کسیسونها،یا به کمیسیون تخصصی ارجاع بدهند در این مورد بخصوص بله، خوب این معنا ندارد که ،بیاورند اینجا وکلی مطرح کنند این مسأله را که یک مسأله واجب شرعی است واگر هم حالا بعضی ها بگویند واجب شرعی نیست ،در همه  جای دنیا معمول است،بیماریهائی در حد پائین ترش را الزامی می دانند،این را خوب بدهند همان کمیسیون پزشکی  تمام کند در این شرائط حساس که این همه احتیاج داریم به اصلاح قوانین یا وضع قوانین تازه به نفع مصالح  جامعه اسلامی است که گیر این نوع کارها نشویم بله آن قسمت ارجاع به کمیسیون برای سه سال یک مسأله ای است که آیا آئین نامه چنین حقی را میدهد وهمینطور قانون اساسی چنین حقی را دارد .یا ندارد؟ این محل  بحث است ولی بهر حال یکسالش قدر مسلم است که هست ، اشکالی هم ندارد سال به سال تمدید می شود .
رئیس- متشکر، من یک تذکر بدهم این کار بدعتی بود آقای دکتر ولایتی گذاشتند باید صحبت درباره ارجاع به کمیسیون باشد ،ایشان از لایحه هم دفاع کردند و آقای دکتر سامی و آقای اصفهانی هم به تبع  ایشان وارد  مسائل لایحه شدند،ان شا ء الله در موارد بعد دیگر آقایان این رویه را تکرار  نکنند .
 دکتر ولایتی – باید توضیح بدهم که چرا این کار را کردم برای اینکه کسی از این موضوع اطلاع نداشت .
رئیس- حالا دیگر وقت اضافه نمی گیریم .برای توضیح  آقای اصفهانی گفتند،سه سال ویکسال  تردید داشتند خودشان که آیا فرق هست؟ نه ، تا سه سال یا دو سال. وقت تعیین نشده که یکسال باشد یا دوسال یا سه سال باشد گفته اند سه سال باشد که عمر مجلس است ، به اندازه عمر مجلس باشد والا  در مواردد یگر ممکن است کمتر باشد .
گلزاده غفوری- همانطور که گفتید راجع به ارجاع به کمیسیون  صحبت نشد،بنابراین مخالف بعدی صحبت کند .
 رئیس- نه بقدر کافی صحبت شد .
غفوری- بحث تازه ای وجود دارد .
 رئیس- آقای غفوری راجع به این مسأله همة آقایان صحبت کردند منتها چیزهای اضافی هم گفتند من روی مسائل اضافیش حرف دارم والا نگفتنش مطرح نیست .
 گلزاده غفوری- این مسأله فقط مربوط به بهداری نمی شود .بحث دیگری هم در اینجا هست .
رئیس- 181 نفر حاضرند کسانیکه باارجاع این لایحه به کمیسیون با این شکلی که تعیین شده موافقند قیام بفرمایند .(اکثربرخاستند ) تصویب شد .لایحه بعدی  را بگوئید .
منشی- اجازه تفویض اختیار  به کمیسیون صنایع ومعادن جهت تصویب لایحه تشکیل وزارت معادن و فلزات برای مدت یکسال.
آیت- من اخطار دارم،این دردستور هفتگی نبوده است .
رئیس- آقایان اخطار دارند که این تفویض در دستور هفتگی نبوده است . اعتراض وارد است دردستور هفتگی نبوده،البته در همان جلسه پیشنهاد شد . ما عجله ای  هم روی این کار نداریم و آن را برای دستور هفته بعد می گذاریم برای اینکه این اعتراض بما وارد نباشد واگر احیاناً وقت مجلس  را بخواهد  بگیرد سر این که آیا می توانیم مطرح کنیم یا نه؟  این قدروقت مصرف نمی کنیم لایحه بعدی را بخوانید .
4-بحث پیرامون اجازه تفویض اختیار به کمیسیون امور قضائی جهت  تصویب  لایحه قصاص برای مدت سه سال و طرح نمایندگان در این مورد
 منشی- کمیسیون امور قضائی ،اجازه تفویض اختیار به کمیسیون امور قضائی جهت تصویب لایحه قصاص برای مدت سه سال.
رئیس- یک نفر از آقایانی که نامه را نوشته اند دفاع بکنند .
گلزاده غفوری- آقای هاشمی  اجازه بدهید چون مخالفین چند نفر هستند وقت عادلانه آخر  تقسیم بشود(رئیس – بسیار خوب) چه بسا حرفهائی وجود دارد که مخالف آخر می گوید ولی مخالفین قبلی نمی گویند . لطفاً ببینید که چند نفرند تا وقت عادلانه تقسیم بشود .
رئیس- نه اصلا وقتی نیست ، یک مخالف و یک موافق صحبت می کنند .
غفوری- مثل آن قبلی ها نشود، بحث زیادی وجود دارد مسأله قصاص  خیلی مهم است ،این را سرسری نگیرید خیلی مهم است …..
رئیس- خیلی خوب حالا از آقایانیکه امضاء کرده بودند یک نفرشان بیایند دفاع کنند .آقای آقا محمدی بعنوان یکی از کسانیکه تقاضای ارجاع این لایحه را به کمیسیون کرده اند، صحبت می کنند .
آقا محمدی- بسم الله الرحمن الرحیم .توضیحی که لازم است در مورد لایحه قصاص داده بشود این  هست که لایحه قصاص احکامش شرعی و فتاوی استدرمور دیانکه آیا فتوائی داده نشده وموردی هست که فتوا لازم است  این باید فقط مشخص بشود والا که فتوای حضرت امام را بیاورمی اینجا، کسی مخالفش یا موافقش بحث بکند، کسی که مخالف فتوا نمی تواند باشد اینجا، فتاوی صریح است وما تکلیف شرعیمان است ودر مجلس شورای اسلامی چنین بحثی  اصلا وجود نخواهد داشت و ندارد.بنابراین بحث در این که آیا فتوا باید باشد یا ن؟ نیست، دوم اینکه طبق قانون اساسی دادگاهها اصلا موظف نیستند  که محاکمات را نگاه بدارند وبه قانون غیر شرعی عمل بکنند طبق قانون اساسی کهدر این مورد صراحت دارد موظفند بگردند ودر بین این ها اگر دیدند که احکام قانون مدونی دارد در موردش حکم بکنند اگر نداشت موظفند به فتاوی مراجعه بکنند واحکام را صادر بکنند و حتی …
غلامرضا دانش- اخطار آئین نامه ای دارم بحث ایشان خارج از موضوع است حالا خودتان تذکر دادید.
 رئیس- ایشان راجع به ارجاع به کمیسیون صحبت می کند .
غلامرضا دانش- این دلیل ارجاع به کمیسیون است به نظر شما،
رئیس- تشخیص شما این است وگرنه خارجاز موضوع این است که شما بی نوبت اینجوری حرف بزنید .
غلامرضا دانش- من اخطارم را نوشتم و خدمتتان تقدیم کردم .
رئیس- این نیست،ایشان دارد راجع به همان صحبت می کند وبه تشخیص من هم درست در موضوع است .آقای آقا محمدی بفرمائید .
آقا محمدی- وموظف است نمی تواند،به دلیل اینکه قانون وجود ندارد، حکم قضیه  را صادر نکند این صراحت دارد در قانون اساسی،موظف است برود فتاوی را پیدا بکند واین کار را بکند و الان طبق قانون اساسی دادگاهها مکلف به این کار هم هستند واین لایحه  صراحت فتاوی است وچیز دیگری هم نیست ،خوب حالا چرا گفتیم کمیسیون تصویبش بکند برایاینکه کمیسیون  تخصصی یک هیأت ویژه 18 نفره است نه کمیسیون قضائی این هیأت متشکل  است از کمیسیون قضائی به اضافه بقیة تعداد یعنی تعداد کمیسیون قضائی هر چه هست  کسریش را مجلس محترم انتخاب می کند از بین کسانیکه حقوقدان باشند وبه  حقوق اسلامی وبه حقوق مدون دنیا آشنائی داشته باشند که بروند آنجا مواردی را که احکامش در آنجا نیامده مشخص بکنند وبعداً اگر فتوای مدونی  وجود دارد  بیاورند در آن اضافه کنند اگر فتوای مدنی نیست از امام سؤال بکنند و فتوایش را بیاورند ودر مسأله بگذاند بنابراین ،این کار،کاری نیست که در مجلس اصلا لزومی داشته باشد انجام بشود، این درست یک کاری است که فقط باید مواردی راکه در قانون نیامده مشخص بکنند فتوایش را معین بکنند واجراءبشود  واین لایحه را ،بدهیم به همین کمیسیون ویژه کهاین کارها را انجام بدهد و آنجا تصویب بکنند جمهوری اسلامی است و صراحت دارد که جز به اسلام  به هیچ چیز دیگری نمی توانیم عمل بکنیم وهیچکس نمی تواند حرفی در مقابل  اسلام بزند وملت اسلام هم چنین  حقی را به کسی نمی دهد و حتی اسم مجلس  را هم ملت ایران در این مجلس ، مجلس  شورای اسلامی  گذاشته اند بنابراین آن اشکالاتی که این را دادگاهها شل خواهند گرفت واز این قبیل نیست اصلا نمی توانند جزبه این نوع فتاوی عمل بکنند واگر به چیزی غیر از اسلام دادگاهها عمل می کنند، الان من اخطار می کنم که خلاف  قانون عمل می کنند و قابل  تعقیبند والا به اسلام باید عمل بکنند واگر احکامی  خلاف اسلام دارند عمل  تعقیب قانونی خواهند شد والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته .
 منشی- آقای حسینعلی رحمانی مخالف.
دیالمه – این تفویض به کمیسیون نیست .یک طرح  جدید است ‹‹کمیسیون امور قضائی باضافه  نفرات دیگر است .›› پس یک کمیسیون ویژه  است .
رئیس- تفویض  به کمیسیون ویژه  است . تفویض به کمیسیون است منتها تفویض به کمیسیون خاصی.
دیالمه – کمیسیون قضائی نوشته اند .

پرئیس- خوب پیشنهاد آنها این بوده است حالا کلمه قضائی بایک قدری اضافه که ماهیت را عوض نمی کند .
آیت- اخطار قانونی دارم .
رئیس- آقای آیت اخطار قانونی دارند .
آیت- دو اخطار هست یکی مسأله اصل 160 است که این لایحه باید به امضاء وزیر دادگستری باشد .
رئیس- لایحه نیست . (آیت – طرح است ؟) طرح است ، الان آقایان بصورت طرح دارند میدهند .
آیت- خوب این مسأله ای نیست . اصل 85 که اینجا ما رویه اتخاذ کردیم ،من با اختیار دادن به کمیسیون مخالف نیستم ولی بناشد ،یک رویه شد که آقای شبستری هم آن دفعه صحبت کردند که اول اختیار به کمیسیون بدهیم ، قانون راتدوین بکند وبعد مدت اجرای آزمایش آنرا  روشن کنیم نه اینکه از همان اول مدت  اجرای آزمایشی  آنرا تعیین بکنیم .
رئیس- من از شورای نگهبان پرسیدم، شورای نگهبان گفتند،منع قانون اساسی ندارد .
آیت- یعنی باید از همان اول تعیین مدت شود ؟
رئیس- هر دو شکلش را می توانیم ،آنجا چیزی نگفته است نگفته اول و نگفته بعد . اگر تعیین کردیم که خوب ولی اگر تعین نکردیم  بعد تعیین می کنیم .
آیت- خوب این یک رویه ای شد  در مجلس و صحیح تر هم همین  است
رئیس- رویه ای هم نبود،ما هر دو شکل را عمل کردیم .
آیت- ما چطور قانونی را که نمی دانیم چیست ؟ مدت آزمایشش را هم تعیین بکنیم ؟
رئیس- حالا اگر ت تصمیم گرفتیم ، حرفی نداریم ولی قانون اساسی می گوید  مدت تعیین کنید . مدت را هم میتوانیم موقع  تفویض تعیین کنیم و هم  بعد از اینکه برگشت می توانیم تعیین کنیم . مخالف وموافق را بگوئید صحبت کنند .
آیت- یک روشی اتخاذ کنید آقای هاشمی .
رئیس- باید یک روشی اتخاذ  کنیم ولی من فکر  می کنم برای اینکه  وقت زیاد مصرف نکنیم موقع تفویض  تعیین کنیم چون یک سال و دو ماه و پنج ماه آنقدر تفاوت نمی کند . مخالف را بگوئید صحبت کند .
منشی- آقای رحمانی بفرمائید .
رحمانی- بسم الله الرحمن الرحیم . با تفویض  این به کمیسیون که  لایحه است و طرح نیست مخالفم چون اگر طرح باشد باید  15 نفر پیشنهاد داده باشند .
رئیس- آنرا امضاء کرده اند و بصورت طرح  داده اند .
رحمانی- آن چیزی که تکثیر شده است ودر دسترس ما هست ؟
رئیس- بلی اول بصورت لایحه آمده بود بعد طرحش  کردند .درست است بصورت لایحه آمده بود همان اشکال را هم داشت ولی بعد به صورت طرح دادند .
رحمانی- لایحه است وبصورت نیست و ما هم آن را به صورت طرح دریافت نکرده ایم …
رئیس- همین خودش طرح است . یعنی همان لایحه بدون  هیچ  تغییری با امضاء 15 نفر، بخاطر رفع اشکال و نیاز بصورت طرح درآمد است .
رحمانی – این قابل قبول نیست هر چیزی که رویرو بااشکال بشود فوراً بیایند و 15 نفر آن را امضا کنند …
خانم طالقانی – برای ما لایحه است .
رئیس- گفتند که طرح است .
رحمانی – پس بنابراین لازم است که این را به تأخیر بیندازیم بعد بعنوان طرح آن را به مجلس بیاورند ملاحظه بفرمائید .  در اینجا نوشته شده است :اجازه تفویض اختیار به کمیسیون امور قضائی جهت تصویب لایحه قصاص  برای مدت این طرح از کجا آمد؟
رئیس- خیلی خوب این تعبیر درست نیست ، حالا بصورت طرح است .
رحمانی- تعبیرش درست نیست ،ما فعلا روی لایحه بحث می کنیم ، برنامة ما روی لایحه است ،آن چیزی را که بدست ما رسید . لایحه است . ما قبول نمی کنیم این حرفها را …
رئیس- جناب آقای رحمانی ، ببینید قضیه با این شکل بود که اول  بصورت لایحه آمده بود …
رحمانی- آخر ما این را چه حساب بکنیم ؟
رئیس- حالا عرض می کنم، توضیح مجلس را توجه کنید این بصورت لایحه آمده …
رحمانی- برنامة هفتگی ما این است که بصورت لایحه آمده .
رئیس- خوب پس بگذارید من توضیح بدهم که روشن بشود . بصورت لایحه آمده بود در مجلس  ، بعد برخورد کردیم باین نکته که چون امضاء وزیر را ندارد قابل بحث و بررسی نیست ، با شورای قضائی صحبت کردیم آنها بما گفتند که اگر آقایان  موافقند 15 نفر امضاء کنند و بصورت طرح بدهند، ما این کار را کردیم 15  نفر از آقایاین امضاء کردند وبصورت طرح به مجلس دادند وهمراه طرحشان هم تقاضا کردند که به کمیسیون برود واینکه در بالای آن نوشته اند ‹‹لایحه  درست نیست ››. این را اصلاح می کنیم ومیگوئیم طرح .
رحمانی- خوب طرحش کجاست ؟ طرحش رفته کمیسیون تا از کمیسیون نیاید ؟ توزیع نشود ؟ تکثیر نشود؟ این قابل طرح در مجلس نیست .
رئیس- لازم نیست به کمیسیون برود از همان روز اول هم میتوانیم پیشنهاد کنیم .
 رحمانی – ما که نداریم همین الان آقایاین دریافت کرده اند
دکتر سامی – آقای هاشمی این تغییر دستور است ودرست نیست .
 رئیس- خیر، در دستور هفته گذاشته ایم .
رحمانی – الان در برنامه هفتگی لایحه است .( همهمه نمایندگان )دیالمه – در دستور جلسه نوشته اند : اجازه تفویض اختیار به کمیسیون  قضائی جهت تصویب لایحه قصاص .
صباغیان – آقای هاشمی ایراد آقای دیالمه وارد است .
 رئیس- خیلی خوب برای اینکه باز وقت مجلس را نگیریم .
رحمانی – روی همین بحث می کنیم .
رئیس- بحث نکنید پس حالا که گفتید بفرمائید . بنشینید ،ما این را هم می گذاریم برای هفته بعد حالا امروز طرح شد در مجلس ما این را می گذاریم برای هفته بعد . امروز طرح قصاص آمد در مجلس اعلام کردیم ، هفته بعد در دستور می گذاریم برای اینکه بحث کنیم ، برای ارجاع  به کمیسیون .
 دکتر سامی – آقای هاشمی طرح را باید تکثیر کنید .
 رئیس- اسامی آقایانی را که امضا کرده اند .بخوانید ،برایاینکه بحث  زیادی نکنیم و وقت را نگیریم .
 یکی از نمایندگان – باید  عنوان لایحه به طرح عوض شود .
رئیس- طرح  همین است ،متن همین است .
 منشی- اسامی پانزده نفر بشرح زیر است : محمد صادق حائری – ارومیان ناطق نوری- زائری – عبدالوهاب قاسمی- شاهرخی –اسماعیل معزی- دکتر  ولایتی – محمد علی حیدری- هاشم صباغیان – صلواتی – موحدی ساوجی – احمد علیزاده – علی آقا محمدی- احمد سلامتیان .
سلامتیان – من برای ارجع به کمیسیون امضاء کردم ، حالا پس می گیرم
رئیس- آقای سلامتیان امضایشان را پس می گیرند .
منشی- قاسم صادقی – محمد مجتهد شبستری. محمد یزدی- عبدالمجید معادیخواه – سید محمد خامنه ای .
رئیس- عده امضاء کنندگان بیش از 15 نفر هستند آقای سلامتیان  برای ارجاع به کمیسیون امضاء کردند، الان طرح در مجلس آمد ایشان می گویند من به این عنوان امضاء نکردم، خوب حقشان است .
 منشی- امضاء بیش از 15 نفر است .
رئیس- امضاء ایشان را می گذاریم برای ارجاع به کمیسیون
محمد مجتهد شبستری – ما هم به همین عنوان امضاء کردیم .
رئیس- آقایاین محمد مجتهد شبستری ، صباغیان هم به همین عنوان ارجاع به کمیسیون امضاء کرده اند بقیه امضاء کنندگان بعنوان طرح  امضاء کرده اند که باز هم بیش از 15 نفرند . چون امضاء بیشتر است مانعی ندارد لایحه بعدی را مطرح کنید .
5- تصویب قانون تعیین مدت اجرای لایحه اصلاح  لایحه قانونی اساسنامه کمیته ملی المپیک  ایران که طبق اصل 85 قانون اساسی به تصویب کمیسیون سازمانهای وابسته به نخست وزیری رسیده است
منشی- تعیین مدت اجرای لایحه اصلاح قانونی اساسنامه کمیته ملی المپیک ایران که تصویب آن طبق اصل 85 قانون اساسی در جلسه 26/11/59 مجلس به کمیسیون سازمانهای وابسته به نخست وزیری تفویض شده بود ودر آن کمیسیون بتصویب رسیده است .
رئیس- آقایاین بخاطر دارند که لایحه المپیک را تصویب کردیم وبه کمیسیون فرستادیم تصویب شده است و زمان تعیین نکرده بودیم . حالا برای تعیین زمان مطرح است . پیشنهاد سه سال  تعیین زمان برای آن معین می شود .
سلامتیان – آقای هاشمی ،اصولا باید قوانینی نیز که به تصویب کمیسیون ها میرسد  در جلسه  علنی بیان گردد . تا در صورت مذاکرات نیز درج شوند تادرآینده مجموعه صورت مذاکرات مجلس حاوی همه مصوبات باشد و اشکال ایجاد نکند .
رئیس- البته انشاء الله در آینده این کار ار میکنیم حالا امروز این را به تأخیر نیندازیم ضمناً توجه بفرمائید که اصلش تصویب شده فقط زمان مطرح استدر آئین نامه هم رویه خاصی نبوده که ما اول این را منتشر کنیم ولی از این به بعد به شما قول میدهیم کهدر لوایح بعدی کهاز کمیسیون میاید متن آنها رادر اختیار نمایندگان بگذاریم . البته آقایاین بایستی این کار ار میکردند اداره  قوانین بایستی  لوایح و طرحهائی که در کمیسیونها تصویب میشود چاپ کنند ودر اختیار نمایندگان بگذارند . حالا پیشنهاد دو سال شده است ( خانم دستغیب -   ما اصلا  مطمئن نیستیم کهاین خوب اجرا بشود ) این متنی بوده است که به کمیسیون رفته ودر آنجا تصویب شده است حالا شما که نمیخواهید تصویب کنید میخواهید زمان بدهید برای یک سال یا دو سال یا سه سال الان 181 نفر در جلسه حاضرند نمایندگانی که با دوسال وقت دادن به این لایحه …
موسوی خوئینی ها- این وعده ای که شما به آقایان دادید برخلاف آئین نامه است برای اینکه آنچه طبق آئین نامه باید طبع و توزیع شود لوایح و  طرحهائی است کهدر مجلس مطرح و تصویب میشود برای اینکه اگر میخواهند مطالعه کنند و پیشنهادی بدهند وبحثی بکنند در اختیارشان باشد ولی وقتی  شما برای تصویب به کمیسیون ارجاع میکنید بعد از تصویب که قانون شده است که دیگر طبع و توزیع نمیکنند .
 رئیس- آقای موسوی خوئینی ها میفرمایند آنچه که توزیع میشود چیزهائی است که پیش از تصویب است ولی خلاف آئین نامه هم نیست که توزیع کنیم حداقل نفعش اینست که آقایاین می فهمند در کمیسیون چه چیز تصویب شده است وزمانی هم که میخواهند معین کنند ممکن است رویش مؤثر باشد و این وعده ای که ما دادیم  بهیچوجه خلاف آئین نامه نیست بلکه یک چیزی  اضافه بر آئین نامه است پس ضرری ندارد . حالا 183 نفر در جلسه حاضرند  نمایندگانی که با دوسال وقت  برای این لایحه مصوب کمیسیون موافقند قیام  فرمایند (اکثر برخاستند ) تصویب شد .برنامه بعدی را مطرح کنید .
6- سؤال آقای محمد رضا عباسی از آقای وزیر کشور در خصوص اقدامات  غیر قانونی گروه مبارزه با قاچاق در اسلام آباد غرب
منشی- سؤال آقای محمد رضا عباسی از آقای وزیر کشور در خصوص اقدامات غیر قانونی گروه مبارزه با قاچاق در اسلام آباد غرب مطرح است .
رئیس- آقای محمد رضا عباسی سؤال خودشان را مطرح کنند .آقای زواره ای هم تشریف دارند .
محمد رضا عباسی- بسم الله الرحمن الرحیم .ایکاش لازم نبود در مقدمه  گفتار توضیح بدهم ما قصد تضعیف دولت یا نهادهای انقلاب و تشکیلات  اجرائی مملکت را نداریم . و ان شا ء الله بتدریج باین حالت خواهیم رسید تا بر  مبنای حسن نیت وحسن تفاهم و شناخت و آگاهی از افکار و عقاید وبرخوردها، موضوعات برمبنای  واقع بحث و بررسی شود . اما د رحال حاضر ناچارم عرض  کنم که همانطوریکه بارها و بارها وسیله نمایندگان مسؤول و متعهد در مجلس  شورای اسلامی گفته شده است هنگامیکه این دولا در مسیر قوانین اسلامی  ودر راه انقلاب و امام است ومورد حمایت  مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم ودر خدمت مردم است نه تنها تضعیف  نمی کنیم قاطعانه از آن حمایت  می کنیم و پشتیبانی می کنیم و طرفداری می کنیم و ان شاء الله به ضرس قاطع برای آینده هم ، چنین خواهد بود وما هم بالمال چنین  خواهیم بود . بخصوص  که از میان تعداد وزرائی که شدیداً به آنها علاقمند هستیم و ارادت مذهبی  داریم  وزیر محترم کشور هستند بااین توضیحات یهچوجه  جای اینکه قصد تضعیفی باشد در بین نیست .
 اما در مورد نهادها یا مأمورین اجرائی که سؤال در رابطة با آنهاست ، آنهم نمیتوانیم قصد تضعیف داشته باشیم ، اگر احساسی در مورد اسلام و انقلاب و کشور و امام و مجلس  داشته باشیم ، زیرا عقیده ام اینست نهادهای انقلابی  جوشیدة از متن انقلاب هستند و سرمایه  های عظیمی  برای نجات  مستضعفین ومحرومین با دفاعی که از حریم اسلام و قرآن وکشور جمهوری اسلامی ایران دارند . اما این توضیحات بهیچوجه  سبب نمیشود آنچه را که بعنوان اشکال می بینم نگوئیم ونیز سبب نمیشود آنچه میگوئیم بعنوان تضعیف  مطرح شود یا برما خرده بگیرید .با این توضیح مندر چند دقیقه اول فقط سؤال را میخوانم .امید آنکه جواب قانع کننده باشد ،با استدعا و تقاضای اینکه عیناً به سؤالها پاسخ بفرمائید .
بسمه تعالی ـحجت الاسلام هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی .
احتراماً گروه با قاچاق در اسلام آباد غرب بدون توجه به حدود اختیارات وحوزه عمل، به مردم بی پناه در قراء اطراف کوه دشت حمله نموده و در سه  روستای پریان اولاد،کمپ گنجعلی و شیرآوند ناوه، حوادث هولناکی آفریده و افرادی را بضرب گلوله مجروح ومصدومساخته اند،پاسداری از  کرج  در تعقیب یک متهم به روستای کونانی از توابع  کوه دشت مراجعه ،ودر حین تاخت وتاز شخصی بینوا وکور در حال عبور،از ناحیة ران مجروح شده است .با همة عشق و علاقه ای که نسبت به مأمورین دولت جمهوری اسلامی داریم  وزحمات شبانه روزی و فداکاری هایشان را می ستائیم انتظار میرود احترام  قانون محفوظ ،واز تعرض به مال وجان وحیثیت افراد جلوگیری شود . چون دادگستری فاقد وزیر است و اعمال مسؤولیت سپاه پاسداران در برابر مجلس ، در قانون اساسی مشخص نشده به وزیر محترم ومحبوب کشور که مسؤول کلیة  امور کشوری بوده وحفظ امنیت در شهر و روستا بعهدة وی میباشد اطلاع فرمائید ظرف فرصت قانونی در مجلس حضور بهمرسانیده به سؤالات  ذیل پاسخ فرمایند .
2- چرا گروه اقدام را از مقامات مسؤول محلی نخواسته اند؟با توجه  باینکه در کوه دشت،هم گروهان ژاندارمری و هم سپاه پاسداران وهم دادگاه  هست، چرا از خود آقایان نخواسته اند اطلاع بدهند و آنها اقدام کنند؟
2- چرا باسرو روی بسته ودرساعات شب و بطور ناشناس اقدام کرده اند؟
3-چرا از اموال مکشوفه در محل صورت جلسه تهیه نشده ومراتب باطلاع مسؤولین محلی نرسیده ؟
3- چرا افرادی را مجروح ومصدوم نموده ودر اعزام آنان به بیمارستان کمترین اقدامی نکرده اند؟
4- 5- امر،دیة مجروحینی که اتهامی نداشته و مقاومت نکرده اند، چگونه است ؟
5-  با توجه به سؤالاتی که مطرح شد و تقاضا کرده ام عیناً به این سؤالات پاسخ بفرمایند و توضیحی هم که برادرمان نماینده محترم اسلام آباد در مورد مأمورین کمیته و سپاه آنجا فرمودند که ‹‹ اتفاقاً بچه های با حسن نیت وخوبی هستند›› اینهم اضافه کنم که ایشان میگفتند بچه های خوبی بودند و تعجب  میکردند که چرا این اتفاق افتاده است ؟ تقاضا میکنم که به سؤالات پاسخ  بفرمائید . والسلام علیکم ورحمت الله و برکاته .
6- رئیس- آقای زواره ای بفرمائید شما یک ربع ساعت وقت دارید .
زواره ای (معاون وزارت کشور )- بسم الله الرحمن الرحیم . بطوریکه در خود سؤال هم قید شده این مسأله ،در ارتباط  با دستگاه قضائی و قوة قضائیه است ولی از جهت تکلیفی که شده است و تحقیقی که بعمل  آورده ایم ، طظاهراً قضیه باینصورت است که : به دادسرای انقلاب اسلام آباد اطلاع میرسد که عده ای  از ارتشیان فراری و عوامل رژیم گذشته در این دهات مسلح  شده اند  و  قصد خرابکاری دارند . دادسرا به مأمورین کمیته و بسیج  حکمی میدهد واینها برای دستگیری آنها  به این روستاها که د رمجاورت منطقة  اسلام آباد هست  میروند . ظاهراً یا چون دیر میرسند یا اینکه به هر ترتیب قبلا قضیه  لو میرود هوا روشن شده بوده که اینها رسیده بودند، قبل از اینکه دست به اقدامی بزنند مورد حملة مسلحانه از درون منازل و کوه یا تپه های مشرف به ده واقع میشوند،  که چند نفرشان هم مجروح  میشوند و عدة زیادی از آن افراد مسلح  هم به کوه فرار میکنند و دارای اسلحه های متنوعی بوده اند این اصل ماجرا است ، و اما اینکه چرا گروه اقدام از مقامات مسؤول محلی  نخواسته اند ،این درارتباط با قوة قضائیه است ، قوة قضائیه یک قوه مستقل است ،وزارت  کشور نمیتواند از قوه قضائیه توضیح بخواهد .در صلاحیت وزارت کشور هم نیست که این توضیح را بخواهد ،اینکه با سروری بسته وارد شده اند آنچه بما گزارش شده است اینطور نیست ، همانطوریکه عرض کردم در روشنی صبحگاه  وارد شده اند و قبل از آنکه دست به اقدام بزنند خودشان مورد حمله  واقع شده اند، بقیه مسائل  پاسخگوئی اش با قوة قضائیه است نه با وزارت کشور،ودر آن زمینه ها وزارت  کشور نمیتواند پاسخگو باشد .وزارت کشور مسؤول امنیت و اقداماتی است که از ناحیه سازمانهای وابستة ه وزارت کشور منشاء میگیرد نه یک قوة مستقل دیگری کهدر عرض دو قوة دیگر قرار دارد .والسلام علیکم .
رئیس- آقای عباسی فرد بفرمائید .
محمد رضا عباسی فرد – بسم الله الرحمن الرحیم . من احساس میکنم جناب آقای زواره ای به سؤال دیگری پاسخ فرمودند شاید سؤال دیگری از ناحیة برادرمان آقای عالی پور رسیده باشد واین پاسخ هائی که فرمودند ناظر  بود به آنچه که در مجاورات اسلام آباد بوسیلة همین گروه (‌چون آقای عالی پور یادداشتی برای من فرستاده اند من خدمتتان بخوانم )
بسمه تعالی همین گروه در چردآول ایلام با حمله به یک روستا،یک  نفر را به قتل میرسانند و چند نفر را زخمی و عده ای را مدتی زندانی میکنند و چند بار در منطقة شیروان وسرآبله به خانه های مردم حمله کرده و افراد بیگناهی را دستگیر و به زندان اسلام آباد برده اندوبعد از چندین روز زندانی آنها را رها  ساخته اند واین رفتار خلاف آنها باید سریعاً رسیدگی شود .
 اسدالله عالیپور – نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی
در مجاورت اسلام آباد ظاهراً این اتفاق بوده ، والا آنچه بنده عرض کرده ام د رده کیلومتری کوه دشت ودر چند کیلومتری اسلام آباد اتفاق افتاده ودر آنجائیکه مورد سؤال بنده است مسأله ای جز عنوان قاچاق مطرح نبوده و آقایان  از وزارت کشور اگر اطلاعی در رابطه با فراریان و وجود افرادی کمین کرده در آنجا رسیده است ،ان شاء الله آنها هم اشتباه کرده اند وخیال کرده اند راجع به جاهای دیگر است  والا در این سه موردی که بنده سؤال کرده ام، مطلبی جز  بعنوان تعقیب  ومبارزة با قاچاق نبوده ،مسألة بعنوان کمین و تعقیب فراری ها بهیچوجه مطرح  نبوده ومیتوانید از استان لرستان قبلا هم تحقیق کنید وارگ چنین چیزی بوده است و مسؤولین استان کرمانشاه و لرستان قبلا به اطلاع وزارت کشور نرسانیده اند،  به اطلاع  مسؤولین نرسانیده اند که عده ای فراری،من سوالم را الان به این شکل میپرسم این فراریان را مشخص کنند، چه کسانی بوده اند؟ چرا قبلا اطلاع داده نشده ؟ و چرا  تعقیبی صورت نگرفته ؟ ودر آنجائی که میفرمائید که افرادی زخمی  شده اند واز گروه با قاچاق یک نفر هم نه آسیب دیده، نه مجروح  شده،نه اتفاقی برایش پیش آمده است در این  محل.  اما این سه محل هستند که در یکجایش نفر و به اسامی( در نامه ایکه بحضور امام و به شورای عالی قضائی نوشته ایم به اسم گفته ایم ) مجروح  شده اند و افرادی در یک روستائی که سر راه هست در ده  کیلومتری کوه دشت ، و به ریاست محترم مجلس  نشان دادم کل جمعیت آنها در حدود پنجاه ،شصت نفر است ، چندین  نفر در آنجا آسیب دیده اند و شاید یکنفر یا بیشتر زنان باردار سقط جنین کرده اند و هیچگونه آسیبی و تعرض نسبت به گروه  مهاجم  بعمل نیامده . بنابراین من تمام قضایا را با حسن نیت تلقی میکنم و فقط  اینرا عرض میکنم که یا جواب به سؤال دیگری بوده یا مطالب را عوضی به عرض رسانیده اند .من مایل بودم جواب قانع کننده باشد و تعقیب نکنم . حالا هم حاضرم  از تعقیب قضیه به عنوان سؤال در مجلس  بگذرم تا وزارت کشور رسیدگی کند . اما بخاطر اشتباهاتی که در پاسخ بعمل آمده، تقاضا میکنم سؤال به کمیسیون عرایض برود . والسلام علیکم ورحمت الله و برکاته .
7- تصویب شور اول لایحه راجع به ارجاع اختلافات ناشی از اجرای قرار داد فی مابین شرکت سهامی تولید و انتقال نیروی برق ایران با شرکت اشکودااکسپورت به داوری
رئیس- بسیارخوب به کمیسیون سوالات خواهد رفت .
 گزارش شور اول کمیسیون های نیرو و امور خارجه و امور اقتصادی و دارائی در خصوص لایحه راجع به ارجاع اختلاف ناشی از اجرای قرار داد فی ما بین شرکت سهامی تولید و انتقال  نیروی برق ایران وبا شرکت اشکودااکسپورت به داوری.
لطیف صفری- آقای هاشمی ببخشید من د راین مورد میخواهم توضیح دهم .
رئیس- نمیشود ،می توانید توضیحتان را به کمیسیون بدهید در آئین نامه پیش بینی دخالت نمایندة دیگر ،در جواب سؤال نشدهاست . مخبر کمیسیون بیایند برای توضیح ،آقای ارومیان بفرمائید . ضمناً اعلام می کنم که آقای رجائی اطلاع داده اند امروز ظهر وزراء طبق قراری که ما گذاشته ایم که دو هفته یکروز در مجلس  بیایند ومیهمان ماباشند برای تماس با نماینده ها، امروز تشریف میاورند آقایان  کسانیکه  کار دارند باوزراء تشریف داشته باشند .
شهریاری- وقتش چقدر است ؟
رئیس- ناهار میایند لابد یکی دو ساعتی بعد از ناهار هستند .
ارومیان (نایب رئیس کمیسیون نیرو ) – بسم الله الرحمن الرحیم .
گگزارش از کمیسیون نیرو (آب و برق ) به مجلس  شورای اسلامی
لایحة شمارة 56212 مورخ 5/11/1359 تقدیمی دولت به مجلس  شورای اسلامی ، در خصوص لایحة راجع به ارجاع اختلافات ناشی ا اجرای قرار داد فیمابین شرکت سهامی تولید و انتقال نیروی برق ایران با شرکت اشکودا اکسپورت به داوری که به کمیسیون نیرو جهت رسیدگی ارجاع شده بوددر این کمیسیون با حضور آقایان مقدم،معاون وزارت نیرو،ارباب و بابائی ،کارشناسان آن وزارتخانه طی چند جلسه مورد بررسی و شور واقع شد و عیناً به تصویب رسید .
 اینک گزارش آن برای شور اول تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می گردد. لایحه راجع به ارجاع اختلافات ناشی از اجرای قرار داد فیمابسن شرکت سهامی تولید و انتقال نیروی برق ایران با شرکت اشکودا اکسپورت به داوری
مادة واحده – به وزیر نیرو و رئیس مجمع عمومی شرکت سهامی تولید و انتقال برق ایران (توانیر) اجازه داده میشود اختلافات ناشی از اجرای قرار داد فیمابین شرکت مزبور و شرکت اشکودا اکسپورت تبعة چکسلواکی را به داوری ارجاع و داور اختصاصی خود را تعیین ومطابق مفاد قرار داد ومقررات داوری اقدامات لازم را بعمل آورد .
گزارش از کمیسیون امرو خارجه به مجلس شورای اسلامی
ارجاع اختلافات ناشی لایحة شمارة 56212 مورخ 5/11/59 مبنی بر ارجاع اختلافات ناشی از اجرای قرار داد فیمابین شرکت سهامی تولید و انتقال  نیروی برق ایران با شرکت اشکودااکسپورت به داوری که د رتاریخ 8/11/59 برای شور اول به کمیسیون امرو خارجه  ارجاع شده بود . در جلسه مورخه 13/11/59 این کمیسیون با حضور نماینده ای از شرکت تولید و انتقال  نیروی برق ایران (توانیر) نهایتاً در جلسه  مورخه 28/11/59 کمیسیون امرو خارجه مورد بررسی قرار گرفت واز نظر کمیسیون ارجاع امر به داوری بلااشکال شناخته شد .
گزارش از کمیسیون امور اقتصادی و دارائی به مجلس شورای اسلامی
لایحة راجع به ارجاع اختلافات ناشی از اجرای قرار داد فیمابین  شرکت تولید و انتقال نیروی برق ایران باشرکت اشکودا به داوری در جلسه سه شنبه مورخه 25/1/60 در کمیسیون اقتصادی و دارائی مورد مطالعه وبحث قرار گرفت و با توجه به بودن ارجاع به داوری در متن قرار داد و تعیین موارد آن وتشکیل جلسات داوری د رایران طبق قرار داد مذکور باتفاق آراء مورد تصویب قرار گرفت
این راجع به همین شرکت چکسلواکی است که با مسؤولین ایرانی قرار دادی انجام میدهند راجع به این نیروگاههائی که د رمشهد  ساخته شده است اینها عمل های خودشان را خاتمه داده اند،ولی در فیمابین اینها متضرر شده اند از لحاظ اینکه آن سالهائی که مشغول  کار بوده اند  سرمای شدید و برف بسیار  در مشهد باریده و اینها آنچنانکه باید به عمل بپردازند ،نشده و چیزهائی از اینها به هدر رفته و بالاخره صدمه دیده اند .روی  همین اصل اینها شکایاتی کرده اند ودر آن قرار دادی که اینها هم فیمابین دارند،ارجاع  امر به داوری هم تعیین شده است ،روی این اصل وزارت  نیرو این لایحه را باینجا آورده است که این امر را  مجلس محترم شورای اسلامی اجازه بدهند به داوری ارجاع  بشود کهدر آن جا مسأله حل و فصل بشود و آنکه صلاح طرفین هست انجام پذیرد .
رئیس- بسیار خوب، مخالف وموافق اگر هست  صحبت کنند
منشی-  در کلیات آقای سلامتیان مخالفند که ایشان هم تشریف ندارند .
رئیس- آقای سلامتیان نیستند کسی دیگر هم به عنوان مخالف وموافق اسم ننوشته است اگر در مجلس کسی میخواهد بعنوان مخالف صحبت کند..
شهرکی – اگر دلیل این است من مخالفم .
رئیس- آقای شهرکی  بفرمائید .

شهرکی – بسم الله الرحمن الرحیم .من فکر میکنم برایاینکه کلیه آقایان از قرار دادهائی که بسته میشود اطلاعی داشته باشند . توضیحی که مخبر کمیسیون نیرو داد برای اینکه اختلافی اصلا بوجود بیاید که باز به داوری ارجاع بشود کافی نبود .یا دلیل دیگری دارد برای اینکه در یک قرار داد که بسته میشود یکی از مسائلی که در آن قرار داد مطرح میشود شرایط اقلیمی منطقه  است . یعنی اگر یک شرکتی میخواهد در یک منطقه ای کار بکند،ابتدا یک بررسی از نظر شرایط اقلیمی ،آب و هوائی آن منطقه میکند،وبا توجه به آن شرایط قرار داد می بندد واینجا اشاره شد که به دلیل برف و سرمائی کهدر خراسان آمده ،اینها خسارتهائی دیده اند،‌اگر خساراتی از این بابت دیده باشند،این خسارت شامل قرار دادشان میشود،یعنی  یک شرکت در شرایط عمومی پیمانی که بسته میشود حتماً این موضوع گنجانده میشود که شرکت با جمیع مسائلی کهدر منطقه مطرح است از نظر آب و هوائی این قرار داد را قبول میکند .اگر دلیل این هست اصلا این نمیتواند اختلاف باشد ،اگر دلیل این هست که بخاطر مسائل سرما صمه ای دیده اند این شرکت بایستی  حتی ده سال  یا پنجسال  بعد آنرا بررسی میکرد . این دلیل قانع کننده برای اینکه حتی به داوری برود،این مسأله  نیست تا اینکه برسد ما بگوئیم که ما نماینده انتخاب کنیم تا برود در یک دادگاهی یادر یک جائی داوری بکند . چون جزو شرایط عمومی پیمان هست . تمام مسائلی کهدر اثر مسائل جوی پیش می آید برای یک شرکت ، قبلا باید شرکت بررسی  کرده باشد ،‌جزو شرایط عمومی پیمان هست این مسأله .برادرانی که اطلاع دارند از قرار دادها،این مسأله گنجانده  میشود واین ایراد نمیتواند وارد باشد که ما به داوری بفرستیم این مسأله را .
رئیس- آقای هادی موافق-
هادی- بسم الله الرحمن الرحیم .یک  نکته ای را آقای ارومیان  فرمودند ما هم کهاین موضوع را بحث کردیم در کمیسیون ، چنین چیزی را به آن برخورد نکردیم ،وهمین موضوع باعث اشتباه  آقای شهرکی شد  .این قرار داد اولا وقتش  تمام شده بود قبل از انقلاب ،تا آنجائیکه من یادم هست قبل از انقلاب وقتش تمام شده بوده . آنها هم تعهداتشان را عمل کرده اند  و رفته اند ،در متن قرار داد ارجاع به داوری بوده، بعد از اینکه آنها رفته اند در متن قرار دادهم بوده که ایران حق گرفتن مالیات از آن استفاده ای که آن شرکت  میبرد  ندارد . ایران از اینها ( از درآمدی که اینها برده اند ) مالیات گرفته است پس بر طبق خود قرار داد میبایست اینها بروند شکایت بکنند که ایران خلاف عمل کرده چونکه ایران قرار بوده از ما مالیات نگیرد واز ما مالیات گرفته است ، باین  دلیل  اینها الان شاکی هستند از ایران ، حق ارجاع به داوری همدر متن خود  قرار داد هست ودادگاه هم بر طبق قرار داد میبایست در ایران باشد یعنی حتی  داوری را که طرف چکسلواکی انتخاب میکند باید دادگاه داوری در ایران  تشکیل بشود ودر ایران رأی گیری بشود .ولذا ما هم در کمیسیون موافقت  کردیم و الان هم من موافقم آن اشتباهی را که ( حالا نمیدانم از کجا این  برداشت را کرده اند )آقای ارومیان ،وبدنبالش آقای شهرکی کرده اند اصلا وارد نیست ومن باارجاع به داوری موافق هستم .
رئیس- از طرف وزارت نیرو آقای مقدم توضیح بدهند .
مقدم (معاون وزارت نیرو)- بسم الله الرحمن الرحیم .  این مسأله قرار دادی بوده کهدر سال 1348 باشرکت اشکودا منعقد شده و دو دستگاه مولد بخاری در خراسان نصب ومولدها هم الان مورد بهره برداری قرار میگیرد بعد مسأله ای  که هست  بر طبق مادة 28 قرار داد گفته است در مورادی که اختلافی بین پیمانکار وکارفرما پیش آمد و نتوانستند براساس  مفاد قرار داد این مشکل را حلش بکنند باید به داوری ارجاع بدهند وما می توانستیم براساس همین ماده ،این کار را انجام بدهیم منتها این امر مربوط میشد به قبل از تصویب قانون اساسی جمهوری  اسلامی ایران . در اصل  139 قانون اساسی گفته شده است :
‹‹صلح دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی یا ارجاع آن به داوری  در هر مورد موکول به تصویب هیأت وزیران  است وباید به اطلاع مجلس برسد . در مورادی که طرف دعوی خارجی باشد ودر موارد مهم داخلی باید به تصویب مجلس نیز برسد ،موارد مهم را قانون تعیین میکند ›› چون طرف دعوی، یک  طرفش شرکت اشکودا که تابع چکسلواکی است می باشد این امر ما را ملزم  میکند که تصوی مجلس را برای این مسأله اخذ کنیم وموضوعی را هم که میخواستم عرض کنم این است که ارجاع امر به داوری مستلزم آن نیست که حتماً هر چیزی که آن پیمانکار مورد در خواستش هست مورد پذیرش قرار بگیرد،آن ادعاهائی کرده و قبلا  هم با این ادعاها موافقتی نشده وحالا براساس مادة 28 قرار داد این درخواستی که حق آن بوده،این کار را کرده ،منتها قانون اساسی ما را ملزم می کند که تصویب مجلس  را د راین مورد اخذ بکنیم وفکر نمیکنم مشکلی ایجاد بکد برای مادر آینده،ولی اگر توضیح دیگری احتیاج  بود، نمایندگان محترم بفرمایند من راجع به قرار داد بیشتری خدمتشان عرض کنم :
رئیس- آقای شهرکی  یک توضیحی  میخواهند بدهند،بفرمائید .
شهرکی – اینجا برادرمان فرمودند که یک ادعاهائی کرده ویک قرار دادی هم هست . ومجلس الان میخواهد تصمیم بگیرد درمورد یک قرار دادی کهاز آن اطلاع ندارد ، کاین قرار داد چیست ؟ و ادعاها چیست ؟ یک لایحه آورده اند که شما این را به داوری واگذار بکنید ، چی را واگذار کنیم ؟این قرار داد کجاست ومواردی که طرف میخواهد در این دادگاه داوری مطرح کند چیست ؟ اینها را لطفاً یا توضیح بدهیدویا تکثیر کنید در اختیار مجلس قرار بدهید
هادی  -در سه کمیسیون بحث شده است .
رئیس- خوب حالا هم توضیح بدهند که نماینده ها هم بدانند .
شهرکی – من میخواهم الان رأی بدهم .باید بدانم که به چه چیز رأی می دهم .
رئیس- بسیار خوب،آقای شهرکی میگویند آن موراد اختلافی را که آقایان در کمیسوین ها دیده اند ودر سه کمیسیون هم بحث شده مجملا به مجلس  بگویند که بدانیم به چه چیزی میخواهیم رأی بدهیم ؟
مقدم ( معاون وزارت نیرو)- اگر نیاز این بود که کل قرار داد را خدمتتان بیاوریم مجلدات قرار داد خیلی فراوان بود . مادة 28 آنرا من عیناً برایتان قرائت  می کنم .در مادة 28 قرار داد که به زبان انگلیسی در باب حل اختلافات فیمابین  مقرر داشته است متن آن این است :
‹‹کلیة اختلافات ناشی از این قرار داد در مورد تعبیر و تفسیر آن ، اجرای مقررات مربوط ،خود داری از اجرای آن یا قوانین حاکمه برقرار داد فقط بایستی از طریق ارجاع امر به داوری حل و فصل شود .در این مورد متقاضای ارجاع امر به  داوری اخطار یة کتبی رسمی یا از طریق پست سفارشی  به طرف دیگر قرار داد  ارسال داشته و ضمن تعیین ومعرفی داور اختصاص خود خواستار ارجاع  مواد متنازع فیه به داوری میشود طرف دیگر مکلف است ظرف چهار هفته  داور اختصاص  خود را تعیین  وبه طرف مقابل معرفی نماید وضمن آن از طرف مقابل انتخاب داور ثالث  را بعنوان سرداور براساس توافق طرفین درخواست کند، درصورتیکه  ظرف چهار  هفته یکیاز طرفین از معرفی داور اختصاصی خود امتناع ورزد یا چنانچه  داور  بجای وی تعیین نگردد .در صورتیکه طرفین در انتخاب داور ثالث  به توافق  نرسند، داور ممتنع و داور ثالث  بوسیله  دادگاه صالح قضائی  تهران تعیین خواهد شد،ارجاع امر به داوری بایستی در تهران بعمل آید لکن طرفین میتوانند برای ارجاع امر به داوری به محل دیگری در ایران توافق نمایند که در چنین  موردی جلسه  داوری در آن محل  معین تشکیل خواهد شد نظر داوری که بایستی  اصل قرار داد منعکس است ، مواردی که پیمانکار در طول سال  53 تا 55 این ادعا  را داشته وکارفرما  که توانیر باشد معتقد بودیم که اینها را نباید بپردازیم  وایندر نهایت  چون به راه حلی نرسیده براساس این ماده درخواست ارجاع امر مسألة زمستان بسیار شدید سال 1350 در مشهد را عنوان کرده، بعد به تعویق  افتادن بهره برداری آزمایشی  را،بعد ترقی غیر قابل پیش بینی  و شدید سطح  قیمت  مواد  ساختمانی  رادر سالهای  49 تا 53 که پس از عقد قرار داد رخ داده و اضافه کرده است که به علت بروز مشکلات فوق خساراتی بشرح زیر به او وارد شده  است که برای هر کدام اینجا مبالغی را قید کرده است ، من فکر میکنم اگر اجازه بفرمائید آن مبالغ را نخوانیم  که در یک جلسه رسمی برای آنها احساس  کنند که این مورد تأیید هم هست در صورتیکه مورد تأیید مانیست اگر میخواهید نخوانم یا اگر لازم باشد عین آن مبالغی که مورد ادعایش هست میتوانم برایتان بخوانم .
گلزاده غفوری- سؤالی شده است آقا جواب بدهید ،همان موارد سؤال شده است سؤال را ملاحظه بفرمائید وجواب بدهید .
رئیس- سؤال پیش شما آمده است ملاحظه کنید جواب بدهید .
رشیدیان – داورچه کسی بوده است ؟
مقدم (معاون وزارت نیرو )- داور را بعد عرض میکنم اجازه بدهید به سؤالی که شده است جواب بدهم . مورد اختلاف  ادعاهائی است که پیمانکار درخواست میکند که خساراتی  به او وارد شده است وباید اینها به او پرداخت بشود، کارفرما که عبارت از شرکت توانیر باشد میگوید که نه،این قابل   پرداخت نیست و بعد برای اینکه  آن مرجعی که باید تشخیص بدهد که کدام طرف درست تر میگویند آن باید داوری باشد مورد اختلافش را هم عرض کردم ایشان ادعا میکنند بخاطر زمستان شدید سال 50 حدود پنجاه و هفت میلیون و ششصد و پنجاه هزار و دویست ریال بابت این کار ادعا کرده است در مورد خسارت نصب  هفده میلیون ودر مورد پیمانکار دست دومش که شرکت نوید باشد حدود سی ویک میلیون جمعاً صد و هفت  میلیون در این مورد ودر مورد تأخیر  دوره آزمایش خسارتی که مطالبه کرده است و بیست و هشت میلیون و همینطور در این ارتباط برای شرکت نوید که پیمانکار دست دومش  بوده است چهار میلیون و چهل هزار ریال که جمع این قسمت هم سی و دو میلیون ریال است درمورد تعدیل قیمتهای چهار مورد که یکی شرکت فروشنده خود  پیمانکار در تکنولوژیک سیزده میلیون پیمانکاری ساختمانی نیروگاه شرکت سیویل سیزده میلیون و هشتصد هزار وصد و بیست و هشت ریال در مورد حمل  و نقل هفت میلیون و هفتصد و هیجده هزار و نهصد و بیست و دو ودر مورد بیمه هفت میلیون و چهارصد و شصت و دو هزار  و پانصد ریال  که جمع کل این قسمتها صد و هشتاد و دو میلیون و پانصد و پنجاه و چهار هزار و هشتصد و بیست و هشت هزار ریال است برای اینها مدارکی به پیوست داده بود که در کمیسیونهائی  که تشکیل شده بود آنجا   ارائه کردیم ولی باز هم اینجا تأکید میکنم که اینها ادعای پیمانکار هست و هیچ تأییدی نیست که از طرف کارفرما  در این مورد شده باشد .
گلزاده غفوری- آن سؤال بعدی هم درباره همین قسمت است که نظر فعلی دولت در این زمینه چیست ؟
 مقدم – من فکر میکنم اگر این را اینجا بگوئیم یک کمی شاید پیش داوری باشد
گلزاده غفوری- در چه تاریخی این دعاوی طرح شده است ؟
رئیس- قبلا که نظر دولت را از تریبون اعلان نمیکنند آن به دادگاه  میرود ونظر خودش را میگوید .
گلزاده غفوری- حالا که خواندند تلقی به قبول نشود، بگویند که این مسأله …
 رئیس- آخر نظر دولت هر چه باشد به دادگاه میرود و نظر خودش را میگوید اینجا که نمیتواند اعلام بکنند .
گلزاده غفوری- اجمالا که تلقی به قبول نشود .
 مقدم – اینجا شرکت مزبور وکیلی در ایران دارد که اظهار یه ای برای  وزارت نیرو فرستاده است ،اگر اجازه بفرمائید متن اظهاریه را میخوانم .
اظهارکننده آقای آرتا واز ملکیان وکیل  پایه یک دادگستری که از طرف  شرکت اشکودا برای شرکت توانیر ارسال کرده است ، گفته ‹‹در تعقیب مکاتبات و مذاکرات قبلی در خصوص  پرداخت  و تسویه مطالبه مؤسسه بازرگانی خارجی  اشکودا اکسپورت چون تا کنون هیچگونه اقدامی نسبت به واریز مطالبات حقه  موکل  بعمل  نیامده است لذا طبق مادة 28 قرار داد منعقده ارجاع امر را به داوری اعلام و آقای  دکتر  امیل  کونوپیک را به عنوان داور اختصاصی موکل تعیین ومعرفی و خواهشمند است ظرف ده روز نسبت به تعیین ومعرفی داور اختصاصی آن شرکت و نیز تعیین سرداور که بایستی  به توافق و تراضی طرفین صورت گیرد اقدام ودر غیر این صورت طبق قسمت اخیر مادة 635 قانون   آئین دادرسی  مدنی از طریق دادگاه ذیصلاح  در این مورد اقدام  خواهد شد . مسأله  ومشکل  عمده د راین مورد این است که ارجاع امر به داوری در هر حال احتیاج  به تصویب مجلس  دارد واین اخطاریه هم از طرف پیمانکار آمده ولی ما موظف  هستیم  که قانون اساسی کشورمان را رعایت بکنیم وما نمیتوانیم که … از آنطرف  هم قبلا در سال 1348 یک قراردادی با پیمانکار منعقد شده است بر طبق یکی از آن موادی که خدمتتان عرض کردم این حق را به طرفین داده من جمله  طرف مقابل که پیمانکار است برای ادعای مطالبات  خودش که مورد تأیید توانیر هم همه اش قرار نگرفته است ارجاع  امر را به داوری خواستار شده است آن مطابق  قرار داد میتوانسته است ولی ما موقعی میتوانیم موافقت بکنیم که مجلس  قبول  بکند این را فکر میکنم د رمورد اینکه   میزان اختلاف از نظر مالی چقدر  است هم ذکرش ،نه آن رقم ضعیفش در ذهن  هست و هم اینکه فکر میکنم شاید ذکرش هم صحیح نباشد یعنی گفتن آن د راینجا یک سند رسمی میشود که ما این مبلغ را حداقل قبول داریم که بعد  ممکن است مشکلی  هم ایجاد بکند ولی موقعی که به داوری  با ذکر دلایلی  که در خود شرکت هست و داوری که ما تعیین خواهیم کرد  و بعد این با تراضی  طرفین یک سرداور که براساس قوانین مراجع  قضائی ایران در نهایت قضاوت خواهد شد آن موقع است که تعیین میشود که اصولا این مطالباتیکه عنوان  کرده است شاید اصلا هیچکدامش قابل پرداخت  نباشد ولی این که بخواهیم حدود مبلغ را بگوئیم .
گلزاده غفوری- سؤال این است ککه نوسان درچه حدود است آدم بداند که این داوری حداقل  و حداکثر آن چقدر بوده است .
رئیس- آقای غفوری این اولا که شور اول است آقای غفوری  اگر تصویب شد در فاصله  دو شور آقایان بروند قرار داد را ببینند  نوسان را هم ببینند هر چه خواستند به این ماده واحده اضافه کنند تا آنچه  که نظرشان هست تأمین بشود .
مقدم – اگر در این مورد نیازی بود پس از اینکه به کمیسیون ارجاع شد آن مبلغی را که  وزارت نیرو معتقد است که مطالبات ایشان حقه است آن را تقدیم میکنیم اگر صلاح دانستید که د رجلسه علنی هم منعکس  بشود ولی دیگر آن  ادعائی میشود  ولی دیگر آن ادعائی میشود برای پیمانکار که بطور حتم این پول برای او قابل دریافت کردن هست .
نصیری لاری- آقای هاشمی با وجو اینکه مطلب دقیقاً گفته شد ولی روشن  نیست اجازه بدهید چند کلمه عرض  کنم تا مطلب روشن بشود من چون  خودم در کمیسیون دارائی بودم و اطلاعاتی دارم میخواستم توضیح بدهم .
رئیس- آقای نصیری شما میتوانید  به عنوان موافق صحبت کنید .
 مقدم – مورد چهارم که د رمورد تعدیل  است طبق مقررات سازمان برنامه و بودجه که این را مجبوریم قبول بکنیم چون باید در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم با شاخص هائی که برای سالهای مختلف داده محاسبه بشود که این تقریباً رقمی است که میشود گفت مورد تأیید ما هست وباید محاسبه بشود وشاید هم محاسبه شده است ولی رقم دقیقش نیست و بهمین ترتیب.
 ششم زیان دیر کرد ناشی از تأخیر پرداخت صورت وضعیتها است که برای این هم رقم مشخصی نمیشود بیان کرد .
 رئیس- شما مطلب دیگری ندارید ،آقای سلامتیان شما هم به عنوان مخالف میتوانید صحبت کنید بفرمائید .
 سلامتیان – بسم الله الرحمن الرحیم . یکی از نکات بسیار مثبت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصل 139 آن است اصل 139 قانون اساسی میگوید  ‹‹صلح دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی یا ارجاع آن به داوری در هر مورد  موکول  به تصویب هیأت وزیران است وباید به اطلاع مجلس  برسد ، در مواردی که طرف دعوی خارجی باشد ودر موارد مهم داخلی باید به تصویب مجلس نیز برسد ، موارد مهم را قانون معین میکند ››
در این اصل قانونگذار قانون اساسی با توجه به اهمیت فوق العاده ای که  مسأله قرار دادهای مختلف تجارتی ،پیمانکاری و صنعتی در دنیای امروز بین شرکتهای مختلف و شرکتهای وابسته به دولتها یا دولت مستقیماً انجام میشود وبا توجه به اینکه معمولا در همه این قرار دادها به شکلی شرکتهای بزرگ چند ملیتی و یا شرکتهای خارجی سعی میکنند با بکار گرفتن فرمولهای مربوط به ارجاع دعاوی  به داوری از حاکمیت  قانون محلی کشوری که در آن کشور کار یا تجارت میکنند ویا تأسیساتی را ایجاد میکنند فرار بکنند واز حاکمیت محاکم آن کشور صلاحیت  محاکم آن کشور هم فرار بکنند معمولا در قرار دادهای بین المللی خیلی رایج  شده ، بنگاههای مشخصی هم که از بنگاههای بزرگ حیف ومیل  اموال ملل محروم وضعیف دنیا هستند در لندن و پاریس به عنوان اطاقهای داوری بوجود آمده  است مثل  اطاق  داوری تجارت  پاریس  اطاق  داوری تجارت لندن و اطاقهای داوری  نظائر و اشباهش ، حال اینکه اصل بر این است که اگر شرکتی در یک کشوری  معامله ای انجام میدهد از نقطه نظر شرایط  حقوقی عیناً مساوی شرکتهای داخلی  عمل بکند اگر شرکتهای داخلی در مورد دعاوی مختلف ناگزیر به مراجعه  به محاکم  صالحه  لازم الاتباع  است برای شرکتهای مختلف خارجی هم که میایند در یک کشوری کا یا تجارت میکنند همان قانون و همان قاعده باید رعایت بشود این چیزی است که قانونگذار اساسی مادنبالش بوده و قانونگذار اساسی ما خواسته شرکتهای خارجی را که در هر صورت یا بهر شکلی پیمانکاری یا تجارت  عمده ای را انجام میدهند در مورد امورشان که ارتباط با بیت المال و ثروت مردم کشور ما دارد آنها را تحت حاکمیت قانون داخلی ایران بیاورد و تحت حاکمیت محاکم ایران . بهمین لحاظ هم هر دعوائی که د رمور ارجاع به داوری باشد باید مجلس  راجع به آن بحث بکند وبعداً تصویب بکند لازمه بحث  کردن و تصویب کردن مجلس  و نظر دادن نمایندگان اطلاع داشتن از چند و چون  آن مورد داوری است نه فقط اطلاع داشتن از مبلغش چه مبلغی  که طرف ادعا کرده است و چه مبلغی  که مادر مقابل او را محق میدانیم که باید دقیقاً برای نمایندگان مشخص بشود بلکه از نقطه نظر حقوقی هم باید مشخص بشود که :
 قانون حاکم برآن قرار داد چیست ؟ محکمه صالحه بر آن قرار داد چیست ؟ در صورتیکه به داوری ارجاع بشود به موجب  چه قانونی داوری حکم خواهد داد و در صورتیکه داوری میسر نشد محکمه صالح باز نهایتاً که خواهد بود؟ بهترین فرمش این است که محکمه صالح  محاکم خود جمهوری اسلامی ایران  باشند با توضیحاتی که الان دادند ومتأسفانه اطلاعات کافی تا قبل از این  توضیحات که اینجا داده بشود راجع به ماهیت و مواد این قرار داد وجود نداشت بین خود نمایندگان توزیع نشده بود معلوم شد که حتی در صورتیکه داوری را مجلس تصویب نکند، اجازه اش  را ندهد و طرفین به داوری نروند بنابراظهارنامه ای  که از وکیل آن طرف خواندند ناگزیر به دادگاههای صالح  ایرانی مراجعه خواهد کرد اگر من اشتباه فهمیده ام  توضیح بدهید اگر این است که در صورتیکه  ماب ه داوری مراجعه نکنیم او ناگزیر است به دادگاه صالح ایرانی مراجعه  بکند که چه بهتر ،دادگاه صالح ما یعنی همه حاکمیت ما حال آنکه داوری یعنی حاکمیت ما و حاکمیت او و سرداور حاکمیت هر دوی ما یعنی ما در واقع از  30 امتیاز 5 امتیاز  اضافه  به او داده ایم و 10 امتیاز هماز اول برایش قبول  کرده ایم که شده است 15 امتیاز.  حال اینکه وقتی حاکمیت محاکم  ما،صلاحیت  محاکم ما باشد کل امتیاز در مورد رسیدگی به این دعوی در اختیار ومربوط به ما خواهد بود اگر چنیننیست و آن مطلبی را که در اظهار نامه خواندید صحت ندارد وبعد از اینکه ما داوری را نپذیریم آن شرکت به دادگاه صالح  ایرانی مراجعه  نخواهد کرد بلکه به موجب قرار دادش به دادگاه دیگری مراجعه خواهد کرد  آن را توضیح  بدهید باز در آن صورت برای جلوگیری  از یک ضرر وخسارت بیشتری برای اینکه مبادا حاکمیت مادر مورد این دادگاه صددرصد از اختیارمان خارج  بشود آنوقت بحث میکنیم ومن هم مخالفتم را پس خواهم گرفت اما اگر به موجب  قراردادی که در اختیار شما هست و در اختیار من نیست اگر ما داوری را قبول نکنیم محکمه صالح فرضاً دادگاه  شهرستان  تهران یا دادگاه فلان استان ایران خواهد بود من ترجیح  میدهم که دادگاه ایرانی بنابرآنچه که خواست قانونگذار  قانون اساسی ما بوده راجع به دعوائی که مربوط به اموال عمومی مردم ایران  است خود آن صالح  باشد و بس وما تن به داوری ندهیم .
رئیس- تا صحبت کردن موافق من یک تذکری بدهم این تذکر برای چندمین بار داده شده است ببینید تاریخ  چاپ این 29/1 بوده است یعنی امروز  9 روز ده روز است کهاین از کمیسیون برگشته چاپ شده به آقایان داده اند  نماینده مردم معنایش این نیست که همان لحظه  که به مجلس  میاید بیاید اینجا مطالبه بکند که اسناد چیست ؟ شما این مدت وقت داشتید  به وزارت نیرو مراجعه میکردید، قرار داد را میگرفتید مطالعه میکردید اینجور نیست که ما هر لایحه ای را آوردیم قرار دادی که مثلا 50-100-200 صفحه ممکن است باشد به تعداد  نماینده ها چاپ بکنیم ده  هزار صفحه چاپ بکنیم اینجا بگذاریم که آقایان بخواهند بخوانند یا نه شما همه تان حق داشتید اینکه گفته اند 72 ساعت قبل چاپ بکنند برای همین گفته اند  حال این  72 ساعت شده ده روز آقایان  مراجعه  کنید آنهائی  که مایلید اطلاعات پیدا  بکنید ومیخواهید  رأی بدهید  از دفتر  حقوقی مجلس  هم که بخواهید  برایتان میاورند اگر از کمیسیون بخواهید باید بیاورنداعضای  کمیسیون  باید قرار  را ببینند نیائید  هر روز در مجلس که مطرح  میشود بگوئید  ما نمیدانیم ، خوب نمیدانید این عیب  ما است نه عیب مدیران مجلس  است نه عیب کمیسیون ونه عیب وزارت نیرو است خواهش میکنم آقایان از این ببعد اگر بعد از این اظهار بی اطلاعی کردید درباره یک چیزی کهدر اختیارتان بوده ومیتوانستید بگیرید ،این دیگر تضییع وقت مجلس است .
غفوری- لااقل مخبر کمیسیون باید گزارش جامعی بدهد آمدیم یکنفر ندیده بود .
 رئیس- آقای غفوری میگویم  شما کهاین را میفرمائید به عنوان نماینده مردم تهران چرا این ده روز نرفتید بگیرید ؟
غفوری- میگویم در جلسه مخبر کمیسیون باید اجمالا گزارش بدهد اگر یکنفر نرسیده ببینید باید در جلسه مطلع بشود . معنی مخبر همین است آقا.
رئیس- میگویم شما چرا  اظهار بی اطلاعی میکنید من نمیدانماین قرار داد چیست مبلغش  چقدر است طرفش کیست  خواهش میکنم اینطور  برخورد نکنید شمااینجا که میائید از مسؤولانی که اینها را خدمتتان آورده اند طلبکار میشوید طلبکاری که ندارید .
غفوری- به چیزی که آدم رأی میدهد باید آگاه باشد همین جا باید مخبر بگوید .
رئیس- بسیار خوب،آقای نصیری  لاری بفرمائید صحبت کنید .شما تمام اطلاعتتان را میخواهید از مخبر کمیسیون بگیرید من که نمیتوانم این را بپذیرم در مجلس  نماینده ای که میخواهد مخالفت بکند نداند که با چه مخالف میکند بفرمائید .
نصیری لاری- بسم الله الرحمن الرحیم .در مورد اینکه آقای سلامتیان فرمودند راجع به طرح این لایحه درکمیسیونها باید به عرضتان برسانم که بیش از دو ماه پیش این لایحه در کمیسیون امور اقتصادی و دارائی مطرح بوده است و آقای مقدم وهمکار ایشان دوبار به آنجا آمدند و توضیحات کافی را دادند دیگر اینکه قرار دادی است که در سال  1348 منعقد   شده و آنچه  را هم که طرف  میبایستی انجام بدهد انجام داده است ویک مقداری هم که ایران قرار داد داشته که نگیرد   آن  مبلغ  را هم گرفته است ودر متن قرار داد برای رسیدگی به موارد  اختلاف رجوع به داوری هم گنجانده شده مبالغی هم که آن ادعا کرده است  بهیچوجه  مورد تأیید ما قرار  نگرفته است و همانطور که نقل کفر، کفر نیست نقل  ادعا هم تأیید نیست بالغ بر 27 میلیون تومان  ادعای خسارت کرده است آن ادعا بکند هر کس هر چه خواست که به او نمیدهند منتها مسأله این است که رجوع  به داوری در متن قرار داد گنجانده شده وهمچنین اینکه دولت ایران چیزی مطالبه  نکند این قسمت از متن قرار داد عمل نشده مطالبه کردند واز او هم گرفته اند پس بنابراین طرف دیگر در حل اختلاف مطابق قراردادی که بسته شده است  ناگزیر باید به داوری رجوع بشود یعنی اگر ما نکنیم او خواهد کرد همانطور که فرمودید چنین چیزی هست حتماً او خواهد کرد واز طرف دیگر با اینکه فرمودید در آن زمان بوده است مع الوصف نوشته وقتی که طرف دیگر امتناع کرد  از اینکه داور انتخاب بکند محل تعیین داوری همدر تهران انجام شده یعنی  مطرح شده است ودیگر اینکه چون اصل مقدس  قانون اساسی میفرماید کلیه قرار دادها ومقاوله نامه ها باید به تصویب مجلس برسد از نظر احترام به اصل  قانون اساسی به مجلس آمده است برای اینکه امضاء به این کار داده بشود زیر آنها  راه رسیدگی به این اختلافات رجوع به داوری است البته آنها ذکر میکنند  مواردی را که برای ما بصورت خسارت  تعیین کرده اند وما هم دلایلی داریم براینکه مثلا فرض کنید سرمای سخت زمستان سال  50 در خراسان  هیچ  ایجاب  نمیکند این مبلغ خسارت را با اینکه  تورم  قیمتها  چنین چیزی نیست البته آن   طرف در ادعا آزاد است هر چه دلش میخواهد بگوید اما ما بهیچوجه هیچگونه اجباری در قبول قرار دادها نداریم ومسلم آنها مدعی هستند جا نمی تفتد اما  مسأله  این است از یک طرف احترام  به اصل قانون اساسی که قرار دادهائی که طرف خارجی است باید مجلس تصویب بکند باید در مجلس  مطرح و تصویب  بشود واز طرف دیگر قرار دادهم باید محترم شناخته بشود چون طرف به آنچه کهدر قرار داد گنجانده عمل کرده است دیگر عرضی ندارم .
رشیدیان – تنها راه داوری نیست .
رئیس- نماینده دولت اگر توضیحی دارید بفرمائید .
 مقدم (معاون وزارت نیرو)- مسأله ای که د رمورد داوری مطرح شد فکر میکنم اولین موردی نباشد که در اینجا مطرح  بشود ویا آخرین مورد بطور مطمئن نخواهد بود که اینجا مطرح بشود در شرایط ع عمومی  پیمانها تا قبل از انقلاب و الان هم یک چنین ماده ای بطور کلی هست ، در مواردی که اختلافی وجود دارد اگر موارد اختلاف را نتوانستند براساس مفاد قرار داد حل بکنند باید به  داوری ارجاع بشود عین مفاد ماده ای که در قرار داد منعقده با شرکت مزبور بود من خواندم ودر آنجا هماین مسأله کاملا تأکید و تصریح شده است که بر طبق قوانین قضائی ایران در نهایت تصمیم گیری خواهد شد منتها حالا پیمانکار قراردادی را که با دولت ایران درسال  1348 منعقد کرده است برایش مطرح است و براساس آن عمل میکند میگوید یک اختلافی داشته ام ومدت زیادی هم هست که مکاتبه و مباحثه شده است ومورد تأیید کارفرما واقع نشده است ومن خودم  را محق میدانم و برطبق مادة 28 میتوانم به داوری ارجاع بکنم وبرایاین کار اخطاریه هم میفرستم اخطاریه هم خوب یک زمانی دارد ما هم باید به آن پاسخ  بدهیم حالا مسأله این است که آیا قرار دادهائی که قبل از انقلاب منعقد شده است آیا مفادش را میتوانیم بطور کلی بگوئیم کلا باید همه اش بیاید مجدداً بررسی بشود، خوب ، این یک امری است علیحده  ولی اگر به حساب بخواهیم بعضی از مفادی که قانون اساسی ایجاب وملزم  میکند که ما بیائیم قبلا از مجلس  مصوبه  بگیریم  تأیید مجلس را برای اجرای آن امر بگیریم آن را میخواستیم روشن بشود که من فکر میکنم در مورد آنچه گفته شده است که حتماً مراجع قضائی  ایران است کهدر این مسأله توجه داشته باشند نوشته است که :‹‹ در این مورد متقاضی ارجاع امر به داوری اخطاریه  کتبی رسمی یا از طریق پست سفارشی بطرف دیگر قرارداد ارسال داشته و ضمن  تعیین   ومعرفی داور اختصاصی خود خواستار ارجاع موارد متنازع فیه به داوری میشود، طرف دیگر مکلف است ( که شرکت  توانیر باشد ) ظرف چهار هفته  داور اختصاصی خود را تعیین وبه طرف مقابل معرفی نماید طرفین  درخواست بکند در صورتیکه ظرف چهار هفته یکی از طرفین از معرفی داور اختصاصی خودامتناع ورزد یا چنانچه  داور تعیین شده استعفا نموده یا صالح  برای رسیدگی به موضوع نباشد و داور جدیدی بجای وی تعیین ومعرفی  نشود وهمچنین درصورتیکه طرفین در انتخاب داور ثالث به توافق نرسند   داور طرف ممتنع و داور ثالث بوسیله  دادگاه صالح قضائی تهران تعیین خواهد شد .›› این متنی است که در مادة 28 قرار داد تصریح شده است . مسأله  این بود ، حالا اگر ما براساس مفاد این قرار داد اقدام نکنیم ممکن است از طریق دیگری که مشکل است نهایتاً حل مسأله  را شاید ارجاع بدهد به همان مراجعی که شما ذکر کردید در خارج از ایران چون بالاخره  خودش  را محق  میداند منتها درموقعی که در محدوده قوانین ومقرراتی که در داخل کشورمان داریم اگر مسأله را حل نکنیم آن امکان دارد پافشاری بکند وآن مراجعی را که شما اسم بردید ومن نمیشناسم  ممکن است در نهایت به آنجا برساند
رئیس- بسیار خوب، 182 نفر در جلسه حاضر هستند الان هم اصل لایحه مطرح استدر شور دوم اگر اصلاحاتی لازم بود آقایان  پیشنهاداتی داشتند ومطالعه میکنند میتوانند آن اصلاحیات را بکنند، کسانیکه  با اصل لایحه ارجاع به داوری موافقند قیام بفرمایند) اکثربرخاستند ) تصویب شد .
8- طرح گزارش کمیسیون امور قضائی مبنی بر رد لایحه توقف اجرای احکام و دستورهای اجرائی دادگاههای صالحه ومراجع ثبتی در مورد اساسنامه اجاره محلهای مسکونی مشمول قانون روابط موجر ومستأجر و قانون مدنی برای مدت شش ماه
رئیس- آقای شاهچراغی پیشنهاد مسکوت ماندن لایحه توقف اجرای احکام و دستورهای اجرائی دادگاهها را داده اند که دلیلش را میگویند اگر مجلس قبول کرد رأی میگیریم . بفرمائید .
شاهچراغی(منشی)-بسم الله الرحمن الرحیم . دولت در متن لایحه خواسته توقف اجرائی کلیه احکام برای شش ماه باشد و برای آخرین بار هم شش ماه بیشتر مهلت نخواسته است شروع این مهلت از 29/8/59 است تا بحال حدود چهار ماه، چهار ماه ونیم گذشته است و تا این قانون برود تصویب بشود واز شورای نگهبان بگذرد و رئیس جمهور امضاء  و ابلاغ  بکند  قاعدتاً این مدت  شش ماه  تمام میشود بنابراین اصلا معنا  ندارد که در مجلس   مطرح بشود رویش  بحث  بشود بخصوص  که کمیسیون  قضائی  همدر شور اول و همدر شور  دوم این رارد کرده و بنظر من میرسد اشکالات شرعی  دارد بهر  صورت باتوجه به این اشکالی که عرض کردم معنا ندارد ما اینجا وقت بگذارنیم ورویش بحث  بکنیم .
منشی- آقای سید محمد خامنه ای مخالف هستند .
رئیس- مخالف دیگر نمیشود موافق باید صحبت بکند .
محمد  خامنه ای – من مخالف مسکوت ماندن آن هستم .
رئیس- مخالف  مسکوت ماندن؟
 خامنه ای – بله .
رئیس- آقای خامنه ای بفرمائید .
سید محمد خامنه ای – بسم الله الرحمن الرحیم . این لایحه را همانطور که توجه دارند در مجلس طرح شده است دلایلی بازگو شده له و علیه ومجدداً بعد از قبول نکردن رد اولیه کمیسیون قضائی برگردانده اند به کمیسیون وبالمال به دلایلی کمیسیون قضائی مجدداً این را رد کرده است این دلایل چیزهائی است که گاهی  حاوی اصول کلی است و بازگو کردنش با وقت کمی  کهدر مجلس  میگیرد ا منافع  زیادی را دارد مادر آینده به نظایر اینها برخورد میکنیم ومن عقیده ام این است که با توجه  به اینکه آراء کمیسیون قضائی مقداری بستگی دارد به آراء  شورای نگهبان وکار مجلس را تسهیل  میکند اشکالی ندارد که با توجه به اینکه وقت زیادی نمیبرد طرح بشود وبه مقتضای رد آقایان نظر بدهند وبه این صورت مسکوت ماندن غیر از اینکه کار  کمیسیونها را بی حاصل و معوق میگذارد از یک فایده مسلمی هم مارا محروم میکند .
رئیس- بسیار خوبآقایاین دقت بفرمائید می خواهیم رأی بگیریم ، 182 نفر در جلسه حاضرند . پیشنهاد مسکوت ماندن آقای شاهچراغی را شنیدید و ادله شان را هم شنیدید،آقای خامنه ای هم مخالفت شان را بادلیلشان ذکر کردند، کسانیکه با مسکوت ماندن این لایحه …
یکی از نمایندگان – برای چه مدت
رئیس- برای همیشه است ، چون یک مدت شش ماهی خواسته بودند دیگر آن مدت شش ماه تمام شده ، کسانیکه موافق با مسکوت ماندن این لایحه برای همیشه هستند قیام بفرمایند ،( 88 نفر برخاستند) تصویب نشد پس باید درباره اش بحث بکنیم . حالا مخبر کمیسیون بیایند برای قرائت گزارش – ضمناً گزارش کمیسیون هم مبنی بررد لایحه است .
بیات –آقای علیزاده مخبر کمیسیون قضائی بفرمائید .
 علیزاده (مخبر کمیسیون قضائی )- بسم الله الرحمن الرحیم .لایحة راجع به توقف اجرای کلیه احکام و دستورهای اجرائی دادگاههای صالحه ومراجع ثبتی  در مورد اسناد اجازة محلهای مسکونی مشمول قانون روابط  موجر ومستأجر و قانون مدنی برای مدت  6 ماه که پس  از شور  اول و رد گزارش کمیسیون قضائی مجدداً  برای  شور دوم به این کمیسیون رسیده بود،در روز 12/11/59 در جلسة رسمی   کمیسیون مطرح  گردید وکلیه نظرات و پیشنهادات براساس مصوبه شور اول مجلس،نظریة کمیسیون مسکن وشهرسازی ،تحت بحث و بررسی قرار گرفت ولی چون قبول نظریة کمیسیون مسکن و شهرسازی برخلاف  اصل چهارم  قانون اساسی ومادة 494 قانون مدنی  ومخالف حکم صریح ومشهور فقهاء است ، کمیسیون امور قضائی مجلس  شورای اسلامی ناچار نتوانست  پیشنهادات موافق مصوبة مجلس را بپذیرد . بنابراین ، لایحه مذکور را با توجه به دلائل ومستندات فوق رد می نماید .
رئیس- کمیسیون – سید محمد خامنه ای
رئیس- حالا توضیحتتان را بدهید .
علیزاده (مخبر کمیسیون امور قضائی )- قبلا در این مور د استدلال شده که دادگاهها،در مواردی حکم تخلیه صادر   می کنند که قانون معین کرده و حکم تخلیه قبل از اجرای قانون مدنی محصور  ومحدودبه همان مواردی بوده که در قانون روابط مالک ومستأجر وبعد در قانون روابط مؤجر ومستأجر پیش بینی و احصاء شده واین موارد محدود را هم دادگاهها با توجه به سیاستهای قضائی  بسیار سخت گیری می کردند وحکم تخلیه صادر نمی کردند ودر صدور حکم تخلیه  امساک داشتند،  واحکامی که برمبنای این قوانین و تحت این شرائط صادر شده است دو سه بار به موجب لایحه جلوی اجرای این احکام  این چنینی گرفته شد وحال اینکه مابموجب  قانون نمی توانیم جلوی احکام دادگاهها را بگیریم واگر هر دفعه بوسیلة لایحه یا تجدید مدت لایحه جلوی  احکام صادرة دادگاهها گرفته شود ،  نقض  غرض  و تعطیل  قوة قضائیه هست . بنابراین ، کمیسیون امور قضائی  همچنانکه  در سابق استدلال نموده است  ودر این گزارش هم بنده  استدلال را خوانده ام، نم یتوانست قبول کند که اجرای احکام صادره از دادگاهها برای بار چندم متوقف شود .بنابراین ،این پیشنهاد واین لایحه رارد کرده است .
رئیس- بسیار خوب، گزارش کمیسیون مسکن را هم بخوانید .
موسوی  تبریزی- از نظر مسایل  دیگر هم مطرح کنید که چرا رد کرده است
علیزاده – عرض کردم و توضیح دادم .
رئیس- مخالف وموافق میتوانند صحبت کنند .
موسوی تبریزی- آقای هاشمی من نایب رئیس کمیسیون هستم اجازه بدهید توضیح بدهم .
رئیس- شما نمیتوانید .
موسوی تبریزی- آئین نامه میگوید اگر مخبر نباشد نایب رئیس میتواند توضیح بدهد .
رئیس-حالا که مخبر هست .
موسوی تبریزی- ایشان منشی کمیسیون هستند .
علیزاده - ‹‹ کمیسیون مسکن و شهرسازی  لایحه راجع به توقف اجرای  احکام و دستورهای اجرائی دادگاههای صالحه  ومراجع ثبتی در مورد اسناد اجازة محلهای مسکونی مشمول قانون روابط موجرو مستأجر برای مدت 6 ماه را که در تاریخ  24/10/ 59 برای شور  دوم به این کمیسیون ارسال شده بود،در تاریخ  11/12/59 مورد بحث و بررسی قرار داد ومصوبه شور اول را عیناً تصویب کرده است .
اینک گزارش آن را برای شور دوم به مجلس شورای اسلامی تقدیم می دارد :
مخبر کمیسیون – کاشانی
رئیس- حالا موافق ومخالف صحبت کند .
منشی- آقای معادیخواه اولین مخالف در کلیات هستند .
رئیس- آقای معادیخواه مخالف رد هستید (معادیخواه – بله مخالف رد  هستم ) بفرمائید .
معادیخواه – بسم الله الرحمن الرحیم . برادرمان جناب آقای کروبی پیشنهاد کردند که من وقتم را به ایشان بدهم که بعنوان مخالف صحبت کنند، من گفتم  از نظر آئین نامه چون ایشان اسم ننوشته اند، من نمی توانم وقتم را به ایشان بدهم .اگر شما این خلاف آئین نامه را می کنید ، من حاضرم وقتم را به ایشان بدهم .
 رئیس- خیر، شما خودتان صحبت کنید .
معادیخواه – اما عرضی که بنده دارم ، همان روزی که این طرح در مجلس مطرح شد، من به عنوان موافق صحبت کردم، البته به کمیسیون قضائی  حق می دهم که نگران تضعیف قوه قضائیه باشد که به هرج ومرج کشور  می انجامد . امادر عین حال این مسأله یک جنبه ای دارد که من بیشتر با توجه به آن جنبه مخالفت می کنم .اینجا هر دو طرف قضیه اشکال دارد ، و فکر می کنم کمیسیون قضائی هم به این اشکالی که در هر دو طرف هست  توجه دارد . منتها مخالفت من  به این دلیل است که یک طرف را شر بشتر می بینم و تشخیص کمیسیون قضائی تشخیص این است  که نه،آنطرف مقابل شر بیشتری است ‹‹لیس العاقل من عرف  شر نفسه ولکن العاقل من عرف خیر شرین ›› از بین دو تاشر باصطلاح کدامش اشر  است بنده عرضم این است که بالاخره فردی که یک منزلی را طبق قانون به ی نفر اجاره می دهد مستأجر حق ندارد ضوابط را نادیده بگیرد ، و اجاره  ندهد و امثال اینها به بهانه های مختلف . وبعد از انقلاب هرج ومرجی  هم در این خصوص بوده، منتها این دادگستری که می خواهد رسیدگی کند به شکایات  ومستجرهای متخلف را از خانه بیرون بکند، اگر دارای یک بافتی باشد که انسان اعتماد پیدا بکند که حداقل پنجاه  درصد افرادی را که حق دارند حقشان احقاق می شود ، پنجاه درصد آنهائی که حق ندارند باز بنده می گویم بسیار هرج ومرج نمی شود .باید برای تخلفات یک مرجعی وجود داشته باشد . اما بنده  عقیده ام این است ، حالا این عقیده درست است یا درست نیست . که بافت  فعلی  دادگستری یک جوری است که به مسأله ای با خصوصیتی  که در مسکن هست ، بخواهد رسیدگی بکند، اعمال نفوذ در آن بیش از پنجاه درصد می شود و آن افرادی  که حق دارند که خانه شان را تخلیه کنند،از این داگستری نمی توانند حکم  بگیرند  برای تخلیه خانه شان .این  عقیده  بنده ممکن است خلاف واقع باشد ولی مبنای مخالفت من این معنا است : اگر بشود مرجع  رسیدگی به این مسأله  را یعنی  آنجاهائی که می خواهد خانه  تخلیه  بشود، یعنی اثاث یک نفر را بیرون بریزند، مرجع این رسیدگی  یک جائی باشد که یک اعتماد نسبی ، یک جائی  از دادگستری  (باز نمی گویم که دادگستری را بگذاریم کنار ) مثلا فرض کنید ، دادگاههای  مدنی خاصی  یک مقداری اعتماد انسان بیشتر به آنها جلب می شود .البته یک اشکالی وجود دارد در مجلس که انسان وقتی می خواهد نظرش  را بگوید باید  10-20 جا را مواظب باشد که از آن علیه انقلاب سوء استفاده نشود بین  محظورات مختلف انسان گیر می کند ودر عین حال می خواهد وقت مجلس  را هم  رعایت  بکند . خلاصة مطلب این است که آن جائی که می خواهد مرجع رسیدگی یک چنین مسأله ای باشد ، یعنی اثاث مردم را بردارد بریزد  بیرون که گاهی می شود آن شخص  حتماً مستحق  است وباید اثاثش  را بیرون ریخت ، گاهی اینجور اتفاق می افتد ولی مواردی هم هست که به این صورت قضیه  نیست ، وموارد زیادی هم هست که افرادی که …(رئیس- شما پیشنهاد دیگری را بدهید ) من با رد مخالف هستم به این دلیل که شما وقتی این را رد کردید (رئیس- پس شما دارید موافقت را رد می کنید ) خیر.  من مخالف رد هستم بدلیل  اینکه  وقتی این طرح رد شد ، معنی طرح این رد این است ک که دادگستری با همین بافت موجود حکم تخلیه صادر بکند واجراء بشود . ومن مجموعاً ضرر این را بیشتر می دانم از ضرر آن جنبة مقابل ،مگر اینکه یک مرجعی با وضع دیگری براین معنا در خود دادگستری معین بشود .
رئیس- بسیار خوب، موافق رد می تواند صحبت کند . آقای موسوی تبریزی بفرمائید .
موسوی تبریزی- بسم الله الرحمن الرحیم .در کمیسیون امور قضائی که  این لایحه آمد، عمدة نظر مابر موافقت رد این جهت بوده،مااولا متعهد هستیم که به مسائل اسلامی تا آنجائی که امکان دارد عمل بکنیم و خارج را وقتی  که ملاحظه می کنیم ،می بینیم دو رقم اجاره بیشتر نداریم ،این خانه ها که اجاره  داده شده است ودر اختیار مستأجرین هست ، دو رقم بیشتر نداریم . یا اصل آن خانه که اجاره داده شده است ، صاحبش اصلا مالک نیست جزو اموالی است که باید مصادره بشود، جزو اموالی است که از اختلاس وربا ورشوه اموالی  طبق اصل  49 قانون اساسی بدست آورده است ،باید حکومت اسلامی آنهارا پس بگیرد . یاخیر ، خانه ای هست که واقعاً مالکیت شرعی دارد ، یک خانه چهار اطاقه است ، دوتا اطاقش را اجاره داده . آن رقم خانه ها که اصل مالکیت  آنها مشروع نیست  و طبق اصل 49 قانون اساسی باید از مالکین ظاهری آنها گرفته باشد آنجا اصلا  مفهوم اجاره ،مستأجر،موجر،این حرفها آنجا مطرح نیست اصلا اجاره نیست تا دادگاه حکم تخلیه صادر بکند،  باید مستأجر  ومالک هر دوتای آنها را بیرون کرد، آن مال دولت است ، مال حکومت  اسلامی است . پس بناء علیهذا آنجا سالبه به  انتفاء موضوع است و اصلا موضوع منتفی است اما در آن اجاره هائی که اصل  مالکیت موجر محرز است ،‌مالکیت شرعی با  همان حدود و قیود مالکیتی که الان دراختیار ما هست از نظر نقش اسلام در مالکیت ،آنجاها ما چه دلیلی داریم بگوئیم که مالک بعد از تمام شدن مدت اجاره یا بعد از تخلف مستأجر،یا بعد از  مثلا  عناوینی که می آید ومدت اجاره تمام می شود، چه دلیلی داریم براینکه اینجا بنشیند یا ننشیند . ما اگر اصول اسلام را بخواهیم مراعات بکنیم ،(منتها  این مشکل شد من توضیح دادم ) مسأله مشکل مسکن امروز یک مشکل جهانی است ،منتها  در مملکت ما دو چندان شده است ،بی برای اینکه روابط  موجر ومستأجر  آنطور که در مجالس طاغوتی سابق گاه آنطرف، اه اینطرف نوسان داشت ونمی خواستند واقعاً حقیقت شرعی را اجراء بکنند،‌این مشکلات را مسلماً الان در مملکت ما ایجاد  کرده است ، والان هماین مشکلات از ناحیة دیگری هم باصطلاح  اضافه شده است ،این را هم می دانم ولی ما با این مشکلات ،ما نمی توانیم  خلاف شرع را با خلاف شرع باصطلاح درست بکنیم ،ما نمی توانیم چیزی را که اساسش خلاف  شرع است از این طرف یک خلاف شرع است ، این طرف یک خلاف  شرع  هم بکنیم . پس آن مشکلات را برطرف بکنیم ،این درست نیست  ،این  از نظر فقه اسلامی ،از نظر دید اسلام این مسأله صحیح نیست. ما بیائیم  ما باشیم و واقعیت ، ببینید آنهائی  که واقعاً خانه هایشان جزو اموال عمومی است و بیت المال  هست و اختلاس  از بیت المال کرده اند وبه عنوان اجاره دراختیار  مالکیتی  که به عنوان موجر به این مستأجرین  داده اند بگیرد واگر صلاح  دانست  ابقاء بکند واگر  صلاح  دانست آنها را لغو بکند . اما آن اجاره هائی که مالکیتش محرز است ،مالکیت شرعی  اش محرز است ،نگوئید حدود مالکیت مشخص نیست ، نه حدود مالکیت از نظر رسانه علمیه  واز نظر کتابهای تحقیقه ، اسلام ما خیلی روشن است منتها مدون نیست . وقتی که حدود مالکیت از نظر کتابهای ما روشن هست ،از نظر فقه روشن است ومالکیت محرز است و اجاره هم یکی
از آن عقودی است که مثل سایر عقود تحت یک شرایط خاص شارع امضاء کرده است ، ما نمی توانیم تخلف از مقررات شرع بکنیم ،بناء علیهذا مدت اجاره تمام شد یا مستأجر تخلف کرد یا موجر تخلف کرد، یا قرار داد طبق شروطی که مشروع است در عقد اجاره نامه شده است طبق آن باید عمل بشود .من از برادران وخواهران محترم نماینده این را می خواهم که ما نیاوریم  قوزبالای قوز بکنیم که یک کار مشکل را حل  بکنیم ، مااساسی ،ومنطقی فر بکنیم مشکل را از اساس حلش بکنیم واز اساس بخواهیم مشکل را حل بکنیم ، اجرای صحیح اسلام حقیق است و اسلام راستین هست ( و اتفاقاً این را بین پرانتز عرض می کنم د ررابطه با این مسأله  ما چند  نفر امضاء کردیم و دادیم یا می دهیم ، نم یدانم رفقا داده اند یا نه؟ که در آن مسائلی که ما قانون مدون نداریم ، حداقل  این  هست که این را حتماً باید قبول بکنیم که به تحریر الوسیله  امام بتوانند عمل  بکنند در ابعاد مختلف مسائل اجتماعی ومسائل  سیاسی  وخصوصاً مسائل دادگاهها .این مسائل هم همینطور است .  ما نباید اصول مسلم دنیا یادر یک  طرف مملکت ماواقع می شود  ما امروز اگر نخواهیم اساس اسلام را اجراء بکنیم ، فردا دیر خواهد شد ).
 منشی- آقای شهرکی به عنوان مخالف بفرمائید .
غلامعلی شهرکی – بسم الله الرحمن الرحیم . اولا من به طرز کار مجلس اعتراض دارم چرا که این لایحه  در تاریخ 14/8/59 به مجلس  آمده و امروز 8/2/60 در مجلس  دارد شور دومش مطرح می شود .بایستی بررسی بشود کهاین لایحه کجا مانده و طبق آئین نامه عمل بشود، کمیسیونهائی که این لایحه را نگهداشته   اند، حتی کمیسیون خودمان ،اگر این لایحه  را نگهداشته اند،وقتش  را تمدید نکرده اند طبق مواد آئین نامه بایستی  به آن کمیسیون رفتار بشود . (رئیس- یعنی به کمیسیونها اعتراض دارید ؟) این اعتراض را من مکرر به کمیسیونها دارم ،‌الان لایحة بازسازی در کمیسیون …) همانجوری که الان در آئین نامه هست که  ‹‹یک  کمیسیون اصلی می تواند یک ماه یک لایحه  را نگه دارد  وبعد  بایستی  مجوز از مجلس بگیرد ، اگر کمیسیونی عمل  نکرده باید به آن حداقل  یک اخطار بشود، کمیسیون خودمان هم اگر باشد این کار را بکنید ،باید این آئین نامه رعایت بشود .اگر کمیسیون فرعی  هم بوده باید ظرف ده روز گزارشش  را به کمیسیون اصلی بدهد ››.
رئیس- این تذکر آقای شهرکی خیلی بجاست و آقایان این را به عنوان تذکر از طرف من هم بپذیرید که کمیسیونها در ظرف یک ماه باید گزارششان را بدهند . اگر می بینند وقت کم است ، تقاضای  تمدید مهلت کنند .
شهرکی – همین امروز ما شاهد این نقص د رکار کمیسیونها هستیم که یک لایحه به خاطر اینکه به موقع مطرح نشده و وقت آن گذشته است بایستی یا از مجلس  ، پس گرفته بشود یااینکه مسکوت بماند د رحالیکه به نظر خود برادران که می گفتند در جامعه  امروز ما مهمترین مسأله است .
واما با صحبت هائی که شد  و استدلالی که کمیسیون قضائی برای رد این لایحه دارد ، اشاره به مادة 4 قانون اساسی شده است . ما وقتیکه قانون اساسی را نگاه می کنیم بایستی  تمام مواد آن را  که در رابطه با هم  هستند حداقل در زمینه امور اجتماعی بررسی بکنیم چرا مواد 31و 49 قانون اساسی بررسی نمی شود ؟ مادة  49 قانون اساسی حتماً بایستی  اجرا بشود که ما بدانیم این آقائی که حداقل  60 واحد مسکونی در تهران  دارد و به اجاره می دهد ، از کجا آورده است ؟ حداقل  بایستی  به آن رسیدگی بشود ، تا بعد بگوئیم  که آقا ،این مالک حقش  هست وما الان داریم این مالک مظلوم را اذیت می کنیم در حالیکه چنین چیزی نیست . مادر همین لایحه که تصویب کردیم مواردی را به آن اشاره کردیم مجلس بایستی با توجه به موقعیت ها و شرایطی  که در مملکت وجود دارد در بعضی مواقع  تصمیم بگیرد ،  وغیر شرعی هم نخواهد بود،اگر ما به فردی بگوئیم آقا، تو 30 باب خانه داری ،یکی  را خودت بنشین ،یکی را هم پسرت بنشیند ویکی را هم دخترت  بنشیند حتی فامیلت بنشیند،تا  تا 10 باب را هم خودت  بنشین ولی 20 باب اضافه را تو در این مملکت نمی توانی احتکار کنی اجاره بده اگر ما آمدیم و رسیدگی کردیم که این چند هزار باب خانه ای را که گفتند خالی است و اجاره داده نمی شود ، آنها را رسیدگی کردیم امروز بگوئیم که احکام  تخلیه  اجرا بشود ولی وقتیکه آنها را رسیدگی  نمی کنیم واز این طرف یک بعدی  فکر کردن که ما بیائیم مالک مظلوم  را بکشیم خیر، این افراد مظلوم نیستند ما حق مظلوم را رعایت کردیم ودر این لایحه گفته شده است کسانی که نیاز شخصی دارند، کسانی که از مناطق جنگ زده به تهران آمده اند وخانه ای داشته اند وسایر افرادی که دادگاه باز هم مصلحت بداند که اینها لازم است خانه آنها تخلیه  بشود، اینها تخلیه  بکنند .ولی آیا این دفاع از حق افراد نیست که 50-60 باب  خانه  دارند ؟اول بایستی ببینیم کهاین 50-60 باب خانه رااز کجا آورده اند؟( هادی غفاری-  بعضی ها دویست خانه دارند) بایستی این خانه ها رسیدگی  بشود وقتی به این وضع رسیدگی شد ودیدیم که این 50-60 باب خانه حق این آقایان است آنوقت میگوئیم مالکیت محترم است وحق ایشان هم هست .ولی قبل از رسیدگی  ما بیائیم  تعداد زیادی مستأجر  فقیر و بیچاره ای که من یک مورد آن را که کارمندان دولت است ، بقیه را خیر،این افراد را مثال  میزنم کارمند دولت داریم که از شش هزار تومان حقوقی که میگیرد ، چهار هزار  تومان کرایه خانه میدهد،شما چقدر بیشتر میخواهید  که این شخص کرایه خانه بدهد .این مالک چقدر بیشتر میخواهد اجاره  بدهد؟ اگر شش هزار تومان را کرایه  خانه بدهد با چه مبلغی  زندگی بکند وبه چه نحو از این کارمند ماانتظار داشته باشیم که شش هزار  تومان حقوق بگیرد ، شش هزار  تومان را هم کرایه خانه بدهد و آنوقت  دزد هم نشود .در جامعه از کارش هم ندزد  و برود  بیرون کار هم نکند و زندگی زن و بچه اش را هم تامین  نکند . شرع هم به این مسایل  توجه  دارد ،واقعاً هم توجه دارد اینطور هم نیست که به این مسائل توجه نشو وما هم بگوئیم که چون این مشکلات است بایستی  این قبیل افراد را بیرون بریزیم . بایستی اول فکری برای این افراد بکنیم که اینها را بیرون میریزیم بعد  بیائیم به فکر آن مالکیتی باشیم که 30- 40 باب  خانه دارند .(رئیس- بسیار خوب ).
 واماما به اصول اسلام صد درصد معتقد هستیم ودر کمیسوین مسکن هم که مطرح شده است ،ما به نظر آقایان احترام می گذاریم ولی از خود آقایان نظر میخواهیم اینکه گفته میشود که به اصول  اسلام توجه نکردند خیر، ما توجه  داشته ایم تا آن حدی که مااز این اصول میدانستیم .بلی، شما بهتر میدانید اگر دلایل  بالاتری هست ما تسلیم  هستیم ولی تا آنجائی که ما میدانیم اول بایستی  اصل 49 رعایت بشود بعد بگوئیم اصول  اسلام بایستی  پیاده بشود .
هاشمی  سنجانی – اول اصل چهارم باید رعایت بشود .
رئیس- آقای سنجانی شلوغ نفرمائید .
هاشمی سنجانی – اول اصل چهارم باید رعایت شود .
رئیس- شلوغ نفرمائید این دفعه دوم است .
شهرکی – ما د راسلام معتقد به مالکیت هستیم ،مالکیت محترم است اما چه مالکیتی ؟ اصل 49 قانون اساسی را برای اطلاع بیشتر  آقایان میخوانم :
‹‹اصل 49 قانون اساسی دولت را موظف میکند که به ثروت هائی که از  راههای نامشروع به دست آمده به آنها رسیدگی بکند ›› وتا حالا  اگر کوچکترین کاری در این زمینه شده است آقایان بگویند مگر آن مواردی که رسیدگی نشده آنهائی که محرز ومسلم  بوده ولی بایستی  به اینها هم رسیدگی بشود . اصل  49 قانون اساسی میگوید ‹‹ دولت موظف است ثروت های ناشی از ربا، غصب ،رشوه ، اختلاس،سرقت،قمار،سوء استفاده از موقوفات،سوءاستفاده از مقاطعه کاریها ومعاملات دولتی ،فروش زمین های موات ومباحات اصلی ،دایر کردن اماکن فساد وسایر موارد غیر مشروع را گرفته وبه صاحب حق رد کند ودر صورت  معلوم نبودن او به بیت المال بدهد این حکم باید با رسیدگی و تحقیق و ثبوت شرعی به وسیله دولت اجرا شود .››
کوچکترین قدمی اگ ردر این زمینه برداشته شده ، بلی ،ما بگوئیم مثلا  غیر شرعی  است . در حالی که ما میگوئیم آقا، اگر کسی خانه برای نیاز شخصی احتیاج دارد .
هاشمی سنجانی – اصل چهل و چهارم را هم بخوانید .
رئیس- آقای هاشمی سنجانی تذکر سوم است دیگر شلوغ نفرمائید ،آقای شهرکی ادامه بدهید .
شهرکی – ببینید آقایان ، من  نمی خواهم یک چیزی که غیر شرعی باشد اگر من عقلم  نرسید به یک  مسأله  غیر شرعی ، من قبول میکنم افرادی که از من بیشتر میدانند صددرصد روی  چشمم قبول دارم . ولی من میگویم شما به این رخواست ما هم توجه کنید . دوسال و خرده ای از انقلاب میگذرد . آیا در مورد اصل 49 قانون اساسی ماکوچکترین کاری انجام دادیم که بگوئیم آقا،این مالکیت ها محترم است وما بایستی  به این مالکیت ها  ارج بگذاریم و حتماً قانون اسلام در مورد این نوع مالکیت ها رعایت بشود . چنین نیست ›› قانون اسلام به هم وصل است .تمام اصول قانون اساسی در فصول مختلف آن اگر یک فصل آن را توجه کنیم از اصل اول تا آخرش که در فصول  مختلف به همارتباط  دارد وبه هیچوجه نمی شود .ما یک اصلی  را از قانون اساسی بیاوریم و آن راتفکیک بکنیم ،آن اصل را استناد قرار بدهیم وبه نفع یک گروه عمل بکنیم .
رئیس- متشکر ،موافق ومخالف بعدی ؟
شاهچراغی (منشی)- موافق بعدی آقای علیزاده  ثبت نام کرده اند .
رئیس- مخالف رد چه کسی است ؟
هاشمی سنجانی – مخالف رد بنده هستم .
شاهچراغی(منشی)- ایشان مخالف رد هستند حالا موافق رد باید صحبت کند .
رئیس- موافق رد صحبت بکنند .
شاهچراغی(منشی )- این اسامی را میخوانم خودشان اگر موافق رد هستند بفرمایند آقای موحدی ساوجی ،آقای فضل الله محلاتی  (موحدی ساوجی – بنده مخالف رد هستم ) آقای خامنه ای بفرمائید .
رئیس- آقای خامنه ای به عنوان موافق رد بفرمائید (محمد خامنه ای – انصراف حاصل کردم ).
شاهچراغی(منشی )- آقای حججی ،موافق رد هستید ( حججی – بلی )بفرمائید .
 حججی –بسم الله الرحمن الرحیم .باتوجه براینکه شرعاً مالک یا موجر حق تصرف در ملک خودش را دارد ومستاجر  هم طبق  دستور شرع باید از خانه یا مغازه که متعلق به دیگری است به محض اینکه اخطار شد تخلیه کند ولی  عرض میکنم آن افرادی که اجاره نشین هستند به طوریکه برادران بیان کردند خانه  یامغازه ندارند اجاره نشین هستند وراه چاره و علاجی  هم ندارند باید به فکر اینها اول بیفتیم و برای آسایش اینها هم طبق دستور قانون اساسی ( البته مشروع نه روی خلاف شرع ) مسکن و لانه و آشیانه برای هر کس لازم است حالا اگر اینها را هم از خانه و آشیانه اجاره ای بیرون کردیم غیر از اینکه  ناراضیان و  و بی خانمان رااضافه کنیم وبه دگرگونی از نظر شهر ومملکتمان فزونی بخشیم  کاری نکرده ایم باید  علت و راه چاره ای برایاینها پیدا کنیم خود موجر یا  مالک اگر در شرایط مستأجرین بودند …
 رئیس- پس شما موافق رد هستید ؟
حججی- بلی من موافق رد هستم .
رئیس- این موافق نیست دارید مخالف رد صحبت می کنید .
 حججی-  من عرض کردم که مخالف رد هستم البته طرفدار حق مشروع مستأجرین بااین کیفیت هستم که وضع مستأجرین را باید در نظر بگیریم مخصوصاً آنهائی که به قول آقای شهرکی چند خانه دارند بیائیم اینها را هم به دست همین مالکین وموجرین وسرمایه داران طاغوتی بدهیم  امااین مستضعفین و بیچارگان رااز خانه و لانة اجاره ای بیرون برانیم راه علاج  این است که باید  تحقیق کنیم اگر واقعاً اجاره بهای اینها کم است یک هیأت منصفه ای معین بشود اجاره بهای این خانه های اجاره ای را بالا ببرند .اگر واقعاً این موجر فقط یک خانه دارد آن هم اجاره ای ، باید آن هیأت منصفه از مستأجر خانه را تحویل  بگیرد و تحویل خود موجر بدهد …
رئیس- این را بعداً پیشنهاد بدهید . حالا اصل لایحه مطرح است . مخالف رد کیست .
منشی- آقای موحدی ساوجی  مخالف رد بفرمائید .
 موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم .آنچه که در این لایحه مطرح است وکمیسیون امور قضائی این لایحه رارد کرده اولا در این لایحه برای  مدت این مسأله اجرای احکام و دستورهای دادگاهها را فقط برای تخلیه  برای  مدت شش ماه متوقف کردند وازاین 6 ماه از 29/8/59 تا حالا پنج ماه و ده روز میگذرد و فقط بیست روز دیگر مانده (شاهچراغی – چهارماه ) یعنی اگر فرضاً گزارش رد و نظریه کمیسیون قضائی بخواهد تصویب بشود فقط برای بیست  روز است والا عملا بعداز پایان  این مدت دادگستری  ها و دادگاهها میتوانند احکام خودشان رادر این زمینه ها اجرا کنند این یک مسأله بود که عرض کردم .
رئیس- خوب آن را میتوانیم تمدید کنیم مدت بیشتری  پیشنهاد می کنیم .
موحدی ساوجی – برای آخرین بار فقط نوشته که 6 ماه تمدید میشود ، در آن لایحه اینطور نوشته شده است .این یکنکته بود که عرض کردم واما مطلب اصلی که باید عرض کنم اینست ،هیچ بحثی نیست که د راسلام مسائل  اقتصادیش خاص به خودش است یعنی شرایط مالکیت و شرایط موجر و مستأجر  و اجاره این حرفها،آنچه  که د راسلام هست ما خواهان این هستیم که پیاده بشود، هیچ  بحثی  نیست . اما ما الان همانطور که در سایر زمینه ها ارث روشهای خلاف اسلامی از رژیم گذشته هستیم در زمینة مالک ومستأجر  هم همینطور ما هم در میان مالکین ستمگر و ظالم  داریم که موجرند وهمدر میان مستأجران موجر مظلومی هم داریم ،مستأجر  مظلوم هم داریم وما الان با یک چنین لایحه ای که فقط در یک مورد تخلیه  هست ،نمیتوانیم مسأله اجاره و موجر ومستأجر را حل کنیم .باید یک مقداری فرصت بدهیم ، تا لایحه لازم همة زمینه ها وموارد را طبق موازین اسلامی در نظر بگیرد و بیاید بگوید موجر چه شرایطی داشته باشد ومستأجر چه شرایطی و چه جور باید عمل بکنند و آن تصویب بشود بعد  هم به مرحله اجرا در بیاید این است که من با این شکل موضعی مقطعی با مسائل ومشکلات برخورد کردن مخالفم والسلام .
منشی- آقای موسوی خراسانی شما موافقید ؟(موسوی خراسانی – من مخالف رد هستم .)آقای محمد مجتهد شبستری  موافق رد هستید ؟(شبستری – نه مخالف رد هستم )آقای محمد مجتهد شبستری  موافق رد هستید ؟(ششبستری – نه مخالف رد هستم )آقای حاج  سید جوادی موافق رد بفرمائید .
حاج سید جوادی – بسم الله الرحمن الرحیم .بنده از نظر فرمایشات برادرمان آقای معادیخواه باز هم مثل دفعه قبل عرضکنم که یک شاهد مثالی لااقل راجع به اعمال نفوذی که در دادگستری  میشود وبافت  دادگستری الان د رجمهوری اسلامی می آوردند ومی گفتند که چه چیزی موجب شده است که این احکام به نفع مستکبرین صادر بشود چرا ایشان چنین تفکری  و تصوری دارند الان دادگاههای دادگستری طبق روال اسلامی و واقعاً خواستة جمهوری  اسلامی حکم صادر میکنند و وضع مستضعفین را هم توجه دارند وبه این  صورت نیست که به نفع مستکبرین  رأی صادر کنند .
کروبی- آقا من این را ثابت میکنم احکامی را هم نشان میدهم که ثابت می کند .
رئیس- آقای کروبی بفرمائید بنشینید .
کروبی- خیلی خوب نشان بدهید بعد بیاورید و بیائید صحبت کنید .
حاج سید جوادی – ایکاش نشان بدهند ویک شاهد مثالی بیاورند .تا ما هم قانع بشویم به این مسأله . بعلاوه الان کجا  مالکینی هستند که بیست سی خانه دارند و تمام اجاره داده اند و بصورتی که مستأجرین به زحمت می افتند  برای تخلیه آن ؟ برایاین هم لااقل یک شاهد مثالی میدادند که ما متوجه میشدیم .بحث دیگر این است که دادگاهها مدتها وقت صرف کردند، رسیدگی کردند به این کارها  و نتیجه اش این شده است که به حکم قطعی  منتج  بشود  و دستور اجرا صادر بشود . خود این مسأله صدور اجرائیه و صدور دستور اجرا  از طرف دادگاهها بعضی از آقایان  اطلاع دارند که چه مدت مدیدی  طول  میکشد دو سال،سه سال، یک صاحب  خانه زحمت  کشیده حکمی  صادر کرده الان باز متوقف خواهد بود همانطور که جناب آقای هاشمی فرمودند بعید  نیست  مجدداً بیایند برای تمدید لایحه دیگری  بیاورند بنابراین از نظر اسلامی هم این را دارند یا نه؟ بنده واقعاً میتوانم چندین مورد شاهد مثال خدمتتان نشان  بدهم که پیرزنی هست ،بیروه زنی هست . پیرمردی  هست که صاحب  خانه است ولی یک آپارتمان بیشتر ندارد ،یک آپارتمان هم خودش نشسته فقط  زندگی وممرمعاشش از همان یک آپارتمان هست مستأجر  نشسته وبه زور  بلند هم نیمشود تعیین تکلیف هم نمی کند با مال الاجاره  خیلی کم . آن  تبصره ای که ملاحظه  میفرمائید  برای کسانی است که چیزی نمیدهند هستند چنین افرادی  هم که در آن تبصره توجه شده است بنابراین بنده معتقدم از نظر اسلامی هم که شده آقایان رأی بدهند واین بیست روز هم چیزی نیست اجازه بفرمائید که احکام دادگاهها و دستور اجراها صادر بشود .
منشی- آقای شبستری بفرمائید .
 محمد مجتهد شبستری- بسم الله الرحمن الرحیم . اینکه بنده اسم نوشتم که صحبت کنم بیشتر از این نظر هست که بعضی از برادران عزیز زیاد روی مسأله خلاف شرع بودن این جریان تکیه می کنند واین مسأله بالاخره باید در مجلس روشن بشود برای اینکه در آینده هم طرحها و لوایحی  از این قبیل خواهد آمد چه خوب هست  که صحبت باز بشود ورویش بحث درگیرد و جاده برای مسائل بعدی صاف بشود جای تعجب  اینجاست که برادران عزیز وضعیت  گذشته مملکت را بصورت یک نظام تلقی نمی کنند که بگویند این نظام ،نظام  غلطی  بوده یانظام درستی بوده است مسائل را موضعی و فرعی بررسی می کنند مطلب اینست که نظام اقتصادی حاکم گذشته بر مملکت از نظر موازین اسلامی  نظام غلطی بوده ما محاسبات را میبریم روی نظام .اگر اینرا  می پذیریم کهنظام غلطی بوده محصول مالکیت است نمیتوانیم صحه بگذاریم  باید مشکوک تلقی  کنیم چطور  میشود که نظام سیاسی گذشته را ما طرد می کنیم ولی به نظام اقتصادی  که میرسیم  مسائل را فردی وموضعی تلقی می کنیم ومیرویم سراغ  تک تک اشخاص  وبا یک  موازین  نارسا  حکم صادر می کنیم اگر مسأله  به این شکل  است آنچه که ما وارث  آن هستیم  از نظام اقتصادی گذشته از نظر  اسلامی مشکوک است مگر موارد قدر متیقن آنچه که با قدر متیقن خارج هست  تکلیفش روشن است آنچه که با قدر متیقن خارج نیست نمیتوانیم بگوئیم اشخاص  مالکیت  اسلامی دارند مشکوک است اگر قضیه  اینطور  باشد جای اعمال ولایت  کجاست ؟ چرا حکومت اسلامی نمیتواند به نفع  طبقه محروم مملکت در یکچنین  موارد مشکوکی  اعمال ولایت بکند؟ چطور  میشود که این مسأله ولایت  را مادر مسائل  سیاسی اینقدر  ساری و جاری میدانیم ولی به مسائل اقتصادی  که میرسیم اینجا پایش  می لنگد بنده می خواهم اینرا عرض کنم که یکی از حقوق مسلم  مجلس است که در این موارد اعمال ولایت بکند اینکه  برادرمان میفرمایند که اگر مالکیتهای مسلمی وجود دارد در آنجا اصلا  جلویش نمیشود رفت  منظورشان از این مالکیتهای مسلم  برخانه ها چیست ؟ معیار مالکیت مسلم چه هست در یکی از اصول قانون اساسی مواردی را اسم بردند گفتند آن مواردی  که از راه اختلاس  ورشوه و دزدی وسوء استفاده وچه وچه … اموالی که از این راه بدست آمده باشد بعد یک عنوان کلی هم گذاشتند وموارد غیر مشروع دیگر مادام که ما هنوز مشخص نکرده ایم که موارد غیر مشروع دیگر چه مواردی هستند که بنده باز روی آن مسأله نظام تکیه می کنم یکی از حقوق  مجلس شورای اسلامی  است که در چنین مواردی که قدر متیقن ها را کنار می گذاریم مشخصاً اعمال ولایت بکند والا شما برای تقنین هیچ معنائی  نمیتوانید پیدا کنید البته اینجا یک بحثی هم باز میشود بین مجلس  و شورای  نگهبان حالا آن بحثی است در جای خودش که اگر قرار  باشد  در مواردی که مجلس  الزامی می کند چیزی را بعنوان ارگانی از حکومت اسلامی اعمال ولایت می کند که ما مبانی تقنین را از این راهها باید درست کنیم والا از نظر فقهی چرا مجلس  حق تقنین دارد مبنای فقهی تقنین چیست ؟ جز اینکه شما مجلس را یک قوه ای بدانید که حق اعمال ولایت دارد میخواهیم  با اصلاحات فقهی عرض کرده باشم والا هیچ مبنائی برای تقنین نداریم .
 یکی از نمایندگان – آقای هاشمی این مطالب خارج از موضوع است .
مجتهد شبستری – اجازه بدهید مبنائی مسأله  فقهی است آن اشکالی که کمیسیون قضائی مرتباً به رخ می کشد بر همین مبناا ست باید این برای آینده حل بشود بهمین جهت هم هست (همهمه نمایندگان ) بفرمائید آقا (همهمه نمایندگان – زنگ رئیس )آقای هاشمی اگر شما تشخیص میدهید که خارج از موضوع است که بنده صحبتم را قطع کنم .
رئیس- خیر خارج  از موضوع نیست بفرمائید .
مجتهد شبستری- و بر همین مبنا است که اینجا این بحث پیش میاید که آیا مواردی که مجلس الزام میکند وماهیت تقنینش  الزام و اعمال ولایت است آنجا هم شورای نگهبان میتواند رد کند؟ این یک سؤال است با همه حفظ  حرمتی که برای شورای نگهبان هست که اگر قرار باشد بگوئیم در مورادی که مسأله ،مسأله الزام است وماهیت یک مسأله (همهمه نمایندگان )
هاشمی سنجانی – مجلس اعمال ولایت دارد ….
رئیس- آقا اجازه بدهید آقای هاشمی سنجانی شما امروز دارید تخلف  میکنید چرا امروز اینقدر شلوغ میکنید اگر اعتراض دارید بنویسید  بدهید آقای شبستری بفرمائید .
مجتهد شبستری- اگر قرار باشد که بگوئیم در مواردی که ماهیت کا رمجلس الزام است در آنجا حق رد کردن وجود داشته باشد معنایش این است  که  شما از نظر حقوقی هیچ  پایه ای برای تضمین مجلس نمیتوانید درست کنید حالا این یک بحثی است در جای  خودش  در این مورد میخواهم اینطور عرض  بکنم این مسأله قابل اصلاح است ممکن است با پیشنهادی که د رشور دوم داده میشود مثلا گفته بشود که موارد نیاز شخصی  اشخاص که آن موارد نیاز شخصی اشخاص هم توضیح  داده میشود این مسأله  ر حل کرد و آقایان پیشنهاد  میشود این مسأله  کاملا  قابل استدلال  است ومااین مسائل رادر آینده خواهیم داشت یکی از مصادیق  بارز اعمال ولایت است واین حق مجلس است مجلس شورای اسلامی میتواند الزام بکند در صورتی که آن را صلاح تشخیص بدهد ( همهمه نمایندگان ).
هاشمی سنجانی – حق فقیه است نه حق مجلس .
 رئیس- آقای هاشمی  چرا شلوغ میکنید .
هاشمی سنجانی – آقا شلوغ یعنی چه ؟
رئیس- شمااگ راعتراض دارید حرفتانرا بموقع خودش بزنید موقع  حرف دیگران کسی نباید صحبت کند .
 شبستری- بنابراین بنده میخواهم از حالااین جاده صاف شده باشد و بخصوص از اعضای محترم کمیسیون قضائیاین را میخواهم که یک روز برای این مجلس توضیح بدهند آن ولایت فقیه و اعمال ولایتی که اینها روشن تکیه میشود چیست که ما وقتی به این موارد میرسیم فوراً میگوئیم خلاف شرع است  برای مجلس  این توضیح   داده بشود تا برای آینده تکلیف روشن بشود بنده هیچگونه خلاف شرعی در این مسأله  نمی بینم در صورتیکه مصالح مملکت ایجاب  بکند مجلس میتواند این تقنین را بکند و صحیح هم هست در شرایط فعلی که هستیم آثار عملش چنین خواهد بود که اگر قرار باشد در غیر موارد  نیاز شخصی  یعنی د رجائیکه شخص موجر  نیاز شخصی دارد که این جا هم د رتبصره 2 این پیشنهاد هم آمده است خوب آن را استثناء بفرمائید والا این واقعیت دارد که افراد زیادی هستند  با خانه های زیادی و افرادی که د رآن  خانه ها می نشینند افراد محرومتری هستند بعضی هاشان فوق العاده محروم هستند این به صلاح انقلاب و به صلاح مملکت است والا ما بیائیم شعار بدهیم  در مسائل عملی جلو محتکران ومستکبران ودرآمدهای کلان را باز بگذاریم  وبگوئیم انقلاب اسلامی .برادرهااین راه حل قضایا نیست ومشکلات  سیاسی  دیگری  هم که  مملکت داریم حل اصلیش  از این است که شما خودتان مجلس  شورای اسلامی در این مسایل واقع بینی کند و به نفع محرومان قوانین را وضع کند زمینه بسیاری از تبلغات مغرضان از بین خواهد رفت .
 رئیس- متشکر ، حالا یک تذکری که باید بدهم این است که اداره قوانین یک اشتباهی کرده ومسؤول  تنظیم این لوایح هم یکاشتباه دیگری کرده است اصولا این شور دوم بوده نه شور اول .الان که پرونده را آوردند من دیدم شور دوم بوده است و کمیسیون قضائی حق رد کردن لایحه را به این شکل نداشته است لایحهدر شور اول در مجلس تصویب شده و رفته فقط پیشنهادها میبایست بررسی میشده ومیامده وحالا مخالف وموافقی که باید بعد  از پیشنهادها صحبت بکنند قبل از پیشنهادها صحبت کردند ما  دو پیشنهاد از آقای رحمانی و آقای حمیدی داریم که آن پیشنهادها را باید درباره  لایحه  مطرح بکنیم و روی متن لایحه تصمیم بگیریم و پیشنهاد جدیدی هم نمیتوانیم بپذیریم ومن متأسفانه از شیوه کار اداره قوانین و دوستانی که مسؤول بوده اند این را تنظیم بکنند این جور آورده اند (همهمه نمایندگان )
عباسی – بحث ایشان خارج از موضوع است .
 رئیس- آقای عباسی  یک بحث اساسی بود در مجلس باید هم میشد باید هم تعقیب بشود که ببینیم حقوق مجلس در قانونگذاری تا چقدر است (همهمة نمایندگان ) خوب، طرفین نظر خودشان را گفتند نظر شما را که نگفتند الان فرصت اینکه پیشنهادها را مطرح کینمی نداریم چون ظهر نزدیک است ادامه بحث میماند برای اول جلسه بعد .
9- اعلام وصول طرح تغییر نظام آموزشی
رئیس- طرحی از طرف نمایندگان راجع به تغییر نظام آموزشی رسیده است که وصول آن اعلان میشود .

منشی(الویری )- بسم الله الرحمن الرحیم .یک طرح قانونی با شانزده امضاء درباره تغییر نظام آموزشی رسیده است که وصول آن اعلام میشود .
10- اعلام وصول 7 فقره لایحه از طرف دولت و ارجاع آنها به کمیسیونهای مربوط
رئیس- نماینده دولت 7 فقره لایحه آورده اند که وصول آنهااعلام وبه کمیسیونهای مربوط ارجاع میشود .
1-لایحه راجع به تعیین مستمری وراث یکنفر متوفی در مراسم رژه 22 بهمن ماه 1358 ارتش جمهوری اسلامی ایران .
2- لایحه راجع به اعتبار   اجرای اسناد عادی که از طرف گیرندگان وام بدون وثیقه به شعب و نمایندگیهای بانک کشاورزی و یا وامهای بدون وثیقه که از طرف شرکتهای تعاونی روستائی و اتحادیه های تعاونی روستائی و شرکتهای تعاونی کشاورزی و اتحادیه های تعاونی کشاورزی به اشخاص پرداخت میشود .
3- لایحه راجع به استفاده از خدمات جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ  تحمیلی رژیم عراق علیه ایران .
4- لایحه راجع به اصلاح لایحه قانونی تعیین حدود مسؤولیت شرکت هواپیمائی ملی ایران در پروازهای داخل کشور .
5- لایحه راجع به انحلال سازمان معاملات تریاک .
6- لایحه راجع به اصلاح لایحه قانونی اجازه فروش خانه های سازمانی مصوب 29/11/1358 شورای انقلاب.
7- لایحه راجع به پرداخت  حقوق افرادی که قبل از تاریخ 22/11/57 به درجه شهادت نائل شده اند .
موسوی خوئینی ها- آقای هاشمی این شور اول است یا دوم است ؟
 رئیس- شور دوم است .
موسوی خوئینی ها- پس چرا پیشنهادهارا قبول کردید؟
رئیس- پیشنهاد نمیگیریم .
موسوی خوئینی ها- پس چرا میفرمائید اداره قوانین چرا  چاپ نکرده ؟
رئیس- پیشنهادات اینجا چاپ شده اش هست .
از آقای واعظی ،آقای حسینعلی رحمانیو آقایانی که روی ردیف صندلیهای آخر هستند همه شان به اضافه 8 نفر از آقایانی که دو طرف ردیف اول و دوم و سوم هستند آقای یونس محمدی آقای عسکر اولادی آقای اسماعیل معزی آقای عباسعلی ناطق نوری آقای مرتضی اعظمی لرستانی آقای واعظی آقای آقا رحیمی  این آقایان فردا ساعت 7 صبح مراجعه بکنند برای قرعه که صندلیهای جدید تعیین میشود به اضافه تمام  آقایانی  که در ردیف  آخر تشریف دارند فردا صبح قرعه کشی میشود صندلیهای جدید تعیین میشود .
11-پایان جلس و تاریخ تشکیل جلسه آینده و صورت اسامی غائبین ودیرآمدگان
رئیس- جلسه  بعد ما روز پنجشنبه ساعت هفت و نیم صبح است اسامی غائبین خوانده بشود .
(به شرح زیر قرائت شد )
غائبین  جلسه روز سه شنبه امروز 8/2/60 غائبین غیر موجه آقایان : یونس محمدی- حسن حبیبی- محمد مهدی کرمی .
 جلسه روز یکشنبه مورخ 6/2/60 غائبین غیر موجه آقایان : فخرالدین حجازی – محمد علی حیدری – فخرالدین موسوی ننه کران – حسن ابراهیم حبیبی – حسن لاهوتی – سید حسین پورمیر غفاری- تأخیرهای غیر موجه هم براساس 15 دقیقه اول ببعد در هر دو روز منظور شده است .
(ساعت دوازده جلسه پایان یافت )
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی