جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 131 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 131 )

  • یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۶۰

جلسه یکصدوسی ویکم                                                           23فروردین ماه 1359هجری  شمسی
                                                       بسمه تعالی                   7جمادی الثانی 1401هجری قمری
                                        مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی                                                                                                   
                  صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روزیکشنبه بیست وسوم فروردین ماه 1359
فهرست مندرجات
1-اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
2-بیانات قبل از دستور آقایان حجتی کرمانی ،خلخالی،دکتر زرگر،متکی ،سلمانی زارجی.
3-تصویب  قانون تربیت بهداشت کار دهان و دندان بمنظور گسترش  خدمات درمانی و بهداشتی .
4- قرائت نامه آقای مهدوی کنی وزیر کشور و تقدیم  دو فقره لایحه از طرف وزارت کشور با قید دو فوریت و تصویب  دو فوریت آنها.
5-تقدیم  چهار فقره لایحه بوسیله آقای دکتر مهران (معاون وزارت دفاع)و تصویب دو فوریت لایحه مربوط به دوره خدمت  نظام وظیفه.
6-طرح پرونده انتخابایت  سید ابوطالب  محمودی از شهرستان گلپایگان .
7-طرح گزارش  کمیسیون در خصوص پرونده حوزه انتخاباتی  شهرستان کلیبر دایر بر انتخاب آقای حسن بهروزیه و اعزام گروه تحقیق به محل .
8-پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده .
جلسه ساعت هفت و پنجاه  و پنج دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم . با حضور  جلسه رسمی است، دستور جلسه قرائت بشود .
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم .دستور جلسه یکصد و سی و یکم  روز  یکشنبه  بیست و سوم فروردین ماه 1360 هجری  شمسی  مطابق  با هفتم جمادی الاخر  1401 هجری قمری .
1-تلاوت کلام الله مجید .
2- نطقهای قبل از دستور.
3- دنباله رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون بهداری در خصوص طرح تربیت  بهداشت کار دهان  و دندان به منظور گسترش  خدمات درمانی و بهداشتی در روستاها .
4- 4-گزارش شعبه  9 در خصوص تأیید  پرونده  انتخاباتی آقای سید ابوطالب  محمودی از شهرستان گلپایگان .
5- 5-گزارش کمیسیون تحقیق  در خصوص پرونده  حوزه انتخاباتی شهستان کلیبر دائر بر انتخاب آقای حسن بهروزیه.
6- قرائت اسامی  غائبین  و دیر آمدگان .
7- اعلام ختم جلسه  و تاریخ و برنامه جلسه بعد .
رئیس- تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید .
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
‹‹وما ابری نفسی  انالنفس لاماره بالسوء الامارحم ربی ان ربی  غفور رحیم . وقال الملک  ائتونی به استخلصه لنفسی  فلما کلمه  قال  انک  الیوم لدینا مکین امین . قال اجعلنی  علی خزائن الارض  انی حفیظ علیم . و کذلک مکنا لیوسف  فی الارض  یتبوء منها حیث یشاء‌نصیب  برحمتنا من نشاء و لا نضیع اجرا لمحسنین . و لاجرالاخره  خیر للذین آمنوا و کانوا یتقون.
(صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند)
‹‹از آیه 53 الی آیه 58 سوره یوسف ››
2-بیانات  قبل از دستور  آقایان حجتی کرماین ،خلخالی ، دکتر  زرگر،متکی ،سلمانی زارجی
رئیس- سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید .
منشی- آقای حجتی  کرمانی بجای آقای انواری.
حجتی کرمانی – بسم الله الرحمن الرحیم .با تشکر از برادر بزرگوارمان جناب  آقای انواری وبا عرض معذرت  از برادران وخواهران نماینده که باز مصدع می شوم ودر ضمن تذکر بدهم که جناب آقای خلخالی دو دقیقه از وقت را خواسته اند من  در  اختیارشان قراردادم و برادرمان آقای دکتر زرگر هم 3 دقیقه ،بنابراین من 10  دقیقه وقت دارم که صحبت  کنم البته آقایان که میایند اینجا یک مقداری خودشان هم  شاید یک دقیقه ای بتوانند دست و پا  کنند ودر نتیجه بیشتر می شود . اعوذ بالله من الشیطان الرجیم . بسم الله الرحمن الرحیم . و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم و اصبرواان الله مع  الصابرین .
 من در این صحبتم چند خطاب دارم ،خطاب  اول به محضر امام است  واینکه خدمت ایشان می خواهم عرض کنم، راهنمائیها و ارششادات واز نظر من بیش از  همه اخلاص  و معنویت و تقوا و آن روح  حسینی که در شما از جداطهرتان به ارث  رسیده، موجب  شد که ملت  ما حیاتی نوین  بیاید و پس از 1400 سال بتواند یک معجزه ای جدید را به جامعه بشریت عرضه بدارد .این رهبری که با اخلاص  و  استعداد  از خدا  توانست اینقدر  نیرومند  باشد وقتی که به ما می رسد،آلوده میشود و آن خلوص  وآن پاکی  که در این آب زلال  ودر این نسیم رحمت  هست،از آن  صافی و زلالی میافتد وامام هم این معنا را میداند . بنابراین منخطاب  به امام می کنم و  عرض  می کنم که آنچه که دیروز در بیانات شما بود مبنی بر اینکه مردم همانگونه  هستند  که در آغاز  انقلاب میخواهم عرض  کنم که یک استثناء خورده و آن درما یعنی  در کسانی که مصدر امر شده اند ومشاغلی را به دست گرفته اند مردم همه در  همان خلوص  هستند وما داریم دراین بین ….
فؤاد کریمی – شما فقط می توانید از طرف خودتان صحبت کنید .
 حجتی کرمانی- فاصلة بین امام و امت را داریم یک مقدار ایجاد می کنیم وکاری می کنیم که یک مقدار این آب زلال  آلوده بشود وملت  نتواند از آن نور معنویتی که در امام هست  بطور  مستقیم بهره بگیرد . ما حجاب  می شویم ،این نور را یک مقداری کمرنگ  تر به مردم میرسانیم، در برابر این نسیم  ،حائل  میشویم و  می زنیم  و آن خلوص  رهبری  را آلوده می کنیم و نمونه اش را هم همین الان شما  مشاهده کردید. بنابراین آنچه مایه امید  است  این است که ما از میان فاصله  بین امام و امت ،برخیزیم ‹‹تو خود حجاب  خودی حافظ از میان برخیز›› وواقعاً از این رهبری مخلصانه وپاک که فارغ  از همه این بند وبست هائی  هست که ما داریم ومرتب  دارد پخش می شود در جامعه ،آن را هدف  قرار بدهیم . آن را اصل  قرار بدهیم ومن از امام می خواهم که راهنمائیشان را نسبت به رهبران وسردمداران و سران هر چه بیشتر بکنند واینها را هر چه بیشتر دعوت کنند و نصیحت  کنند که   همانگونه که امام رهبری  می کنند اینها هم تابع  امام باشند و براستی در خط امام باشند .
مطلب دیگر، دربارة سران است، این برادران که من همه شان را خادم به اسلام ومسلمین می دانم واز همین جها همهست که برادرمان آقای بنی صدر  به ما می گوید التقاطی هستید وجمع بین حق  و باطل  می کنید ومن هم به ایشان گفتم شما خودتان را حق  مطلق  می دانید و لذا ما را التقاطی می دانید؟و از این طرف این  برادران هم ما را متهم می کنند به اینکه مثلا از خط امام خارج  شده ایم  یا در خط دیگری قرار  گرفته ایم بر این اساس است که من آنچه که خودم معتقدم و آن چه که از تصریحات  امام،تصریحات بدون تأویل امام فهمیدم،این است که امام  نسبت  به همة این آقایان  لطف دارند ونسبت به همة این آقایان علاقمند ند وراستی  دلشان  می خواهد که اینها با هم کنار بیایند و تأیید می کنند اینها را و ما هم اگر در  خط امامیم و واقعاً پیرو  رهبر هستیم باید همة اینها را تأیید بکنیم وهیچکدام  را نشکنیم وبه نظر من کسانیکه  زیر این پرچم  جمع میشوند وعلیه آن شعار می دهند .  زیر آن پرچم  جمع میشوند وعلیه این شعار می دهند،اینها هر دو یا نادانند،مثل  کسانیکه بعضی اوقات می بینم اینجا حرفهائی  می زنند ،یا تحریک شده اند و نمی دانند،یااینکه مغرضند وخودشان توی این بند و بست ها شرکت دارند و افرادی  را من می شناسم که اینها کارشان شب و روز این است که پرونده جمع کنند واین طرف و آنطرف مثل همان مگسی  که دبنال چیزی  می گردد که بازی در بیاورد و مملکت را بهم بریزد . برادران مسلمان ….
 موحدی ساوجی- بعد از فرمان امام چرا این حرفها را می زنید ؟
حجتی کرمانی – ای سران مملکت وای کسانیکه د رراه این جمهوری ودر راه این مملکت می خواهید قدم بردارید،بدانید هیچکدام از ما معصوم  نیستیم ،هر یک از ما ممکن  استیک اشتباهاتی کرده باشیم ولی اگر چنانچه  این پرونده سازیها،این بازیها،این دسیسه  بازیها،اگر بنا بشد(از طرفین را دارم می گویم) چون من اطلاع دارم از طرفین است،اینها ادامه پیدا کند،کل  جمهوری منفجر می شود وشما به خاطر خدا، به خاطر  خلق  همینطور که آنروز هم عرض کردم،  تمام کارهایمان  را ما به هیأت  سه نفری رجوع  کنیم واگر این مطالب را من اینجا عرض می کنم  برای این است که یک مقداری آن خط امام راآنطوری  که من خودم می فهمم برای شما عرض کنم، چون این مسأله  را انسان آزاد هست که بگوید من اینطوری  تشخیص می دهم از خط امام من رهبری  را اینطوری  تشخیص  می دهم اگر اشتباه می کنم ،لازم   نیست وسط صحبت من حرف بزنید بعداً بیائید بگوئید تو اشتباه می کنی  من از تصریحات  امام، از تصریحاتی که در جلسات خصوصی می کنند ودر بیانیه هائی که دارند ، میفهمم  که تمام این سران مملکت .
رئیس- یک دقیقه وقت دارید .
حجتی کرمانی- همه مورد  تایید  امام هستند وماباید همه را تایید کنیم نه یکی را چماق  کنیم علیه دیگری  و همه کسانیکه  هم زیر این پرچم  هر یک ازاینها جمع می شوند وعلیه دیگری دسیسه بازی می کنند به نظر من مربوط  به اینها نیستندومن می دانم که  خود این آقایان به اندازه ای کار دارند که نمی رسند و زیر پرچم  طرفین فساد زیادی انجام  می گیرد  ومن بیدار باش می دهم  به سران که یک مقداری متوجه بشوند و فسادهائی را که زیر پرچم هایشان چه اینطرف، چه آنطرف دارد  انجام می گیرد ، متوجه بشوند .
رئیس- وقتتان تمام شد .
حجتی کرمانی- یک  جملة دیگری می خواستم عرض کنم و آن این است که دیروز من خدمت آقای موسوی اردبیلی  بودم د رضمن گلایه ای که من از ایشان داشتم،ایشان از مجلس  گله مند بودند وبه من گفتند که در اینجا بگویم وآن این است که مسأله شکنجه  را  نماینده مجلس  رسیدگی نکرده ،و مردم در  حیرت  هستند وخود آقای موسوی گفتند من باامام صحبت  می کنم،شما هم با مجلس  صحبت  کنید که یا نمایندة دیگری انتخاب کنند یا از همنی نماینده برادرمان آقای بشارتی   بخواهند که زودتر مردم را از حیرت بیرون بیاورند و آن بی اعتمادی که بر اثر این اهمال کاریها به وود میاید ان شا ء‌الله از بین برود . من با  عرض معذرت مطالب بسیاری زیادی داشتم که بعداً ان شاء‌الله به یک وسیله  دیگری خدمتتان عرض می کنم . اگر جسارت  شد معذرت  می خواهم ،والسلام علیکم ورحمت الله وبرکاته .
رئیس- من تذکر  بدهم که آقای بشارتی  آنطور نبودند،یعنی آقای بشارتی  در تمام روزها رفته اند واز من هم اجازه گرفته اند (بشارتی – ما دیروز  دنبال همین کا ربودیم .)وآقای موسوی  هم از آقای بشارتی راضی  بودند،من نمی دانم این حرف آقای حجتی  از کجا منشأ گرفته .
اعظم  طالقانی – بمن  هم گفته اند که از هر دو تایشان گله مندند.
رئیس- البته آقای محمد منتظری روزهای آخر نرفته اند،اما آقای بشارتی  تمام برنامه ها را رفته اند .من ازبرادران خواهش می کنم همانطوریکه مکرر توجه داده ایم نمایندگانی که در سخنرانی قبل از دستور صحبت  می کنند مسؤول حرفهایشان خودشان هستند،عده زیادی از آقایان در این فاصله  ای که آقای حجتی  صحبت می کردند تذکر دادند وبعضی از آقایان هم شفاهاً تذکر  دادند .ایشان حرفهایشان را خودشان مسؤولش  هستند،خواهش می کنیم  انتظار نداتشه باشید من چیزهائی را که شما نوشته اید اینجا بخوانم .آقای  خلخالی بفرمائید .
 خلخالی- بسمه تعابی، نمایندگان محترم وظیف دارند از معلولین جنگی  مخصوصاً در بیمارستانهای تهران دیدن کنند ووضع اینها را ببینند ودر ضمن  وضع خود بیمارستان هم مشاهده می شود که نارسائیهائی  هست .من خواهش  می کنم از آقایان محترم، دسته،دسته،بروند به دیدن معلولین ولو اینکه تلویزیون و رادیو چیزی نگوید،چون آنها بنا ندارند که مطالبی را منتشر کنند  ومن از امام امت تقاضا  می کنم یک نفر یا دو نفر را مبعوث  کنند برای رسیدگی  به وضع بیمارستانها چون وقتی که به آنها سرکشی می کنیم  می بینیم که نارسائیهای  زیادی هست،بااین حال که بودجه کافی برای این جهت  اینجا تصویب شده ودر اختیار دولت قرار داده شده،مسأله  دیگری که من از دولت می خواهم وجداً هم می خواهم جلوگیری از فحشاء است،مخصوصاً در قسمت  شمال شهر ودر کاباره های طاغوتی ،عصرها مرکز فساد ورفت وآمد زنهای لخت وخلاصه بشکل  زننده است ودولت که ملتزم  است که از طریق امر بمعروف ونهی از منکر  جلوی  فحشاء ومنکرات را بگیرد ،بستن چهار،پنج  تاکاباره  طاغوتی   برای  این مملکت  چیزی ،یعنی بحرانی ایجاد نمی کند .مسأله سومی که باز می خواهیم ،دولت اقدام کند  تمام تابلوهائی را که به اسم خارجی هستند واصلا معنا ومفهومی  هم از آنها برای ما متفاهم  نیست،عوض کنند که این تابلو ها در سر مغازه ها و هتلها و دیگر جاها،رنگ اسلامی  به خود بگیرد . ومسأله  دیگری که باز از دولت  آقای رجائی  می خواهیم درمسأله لبنان وماباید در این کارها جدی باشیم و اقدامات اکیدی ار مبذول  بدارند تایانکه  جلو این فاجعه  گرفته بشود ویک  اسرائیل  دومی در  این  وسط  به وجود نیاید وما اقدامات جدی  حافظ اسد رئیس  جمهور  محترم سوریه  را قبول داریم  ئو تصدیق  می کنیم وایشان اگر کار به آنجا برسد که سراسر لبنان را هم اشغال بکند  برای خاطر  اینکه  توطئه ابرقدرتها به شکست کشیده  بشود این حتماً لازم است وباید این کار را بکند وما پشتوانه ایشان هستیم و گفتار مجلس  سنای آمریکا را که دست اندر کار فرستادن ارتش  برای لبنان است ،این گفتار را ما محکوم می کنیم وهشدار میدهیم که جریانات ویتنام  و اسرائیل را شما نمی توانید در لبنان  تکرار  کنید .
رئیس- وقتتان تمام شد .
خلخالی- مساله دیگری را که  می خواستم بگویم آمدن ژنرال  هیگ است ایشان هم آمده به خاورمیانه  برای ایجاد نفاق و آشوب  و دامن زدن به جنگ ایران و عراق  و تقسیم  لبنان  .این آدم ماهیتش شناخته شده است در جریان واتر گیت  یکی از جاسوسان زیر دست نیکسون  بوده حالا او را روی کار آورده اند واین یکی از آتش افروزان  جنگ است،یک مدتی  هم رئیس  پیمان ناتو بوده  ودر ویتنام  خون ریزی  کرده،خون منتهای مظلوم از چنگال وپنجول آقای  ریگان وآقای هیگ  معلوم است مومشاهده می شود ودارد میریزد واینها در پیش منتهای مستضعف  هیچگونه ارج  وقربی  ندارند،در خاتمه  اینکه د رقضاوت  عجله  نکنید این هیأت  سه نفری ان شا ء‌الله جریانات را بررسی می کنند وما هم امیدواریم که احقاق  حق بشود واینطور  هم نیست که یک کسی مثلا 20 سال  قبل درحوزه  علمیه بوده وبرید رفت به آمریکا وبرگشت وحالا شد یک قهرمان آن موقع نامه نوشته اند به شاه  که ما نمی دانم خانه می خواهیم منزل می خواهیم ،کتاب می خواهیم ،پرونده  اش  هم موجود است .
رئیس- آقای دکتر زرگر بفرمائید . من از این به بعد از آقایان خواهش می کنم وقتشان رااینجور تقسیم نکنند خرده، خرده، چون در اینتقسیم وقت مجلس  وحق مجلس  ضایع می شود.
دکتر زرگر – بسم الله الرحمن الرحیم ،ضمن  تشکر از برادرمان جناب  حجتی  عرض کنم هر وقت که عده ای از نمایندگان که دور هم می نشینیم همیشه علاقمند به کارهای اسامی هستند وگروهی به اسم طرفداران کارهای اسامی، من اینجا عرض می کنم یکی از کارهای اسامی که دولت و نمایندگان می توانند انجام بدهند مسأله  بیمة محصولات کشاورزی است ودر ارتباط با این مسأله اگر ما می خواهیم واقعاً کشاورزان را از این حالت تزلزل  خارج  کنیم  راهش وطرحش  را بحمدالله آماده کرده اند وامیدوارم هر چه زودتر   این مسأله  تصویب  بشود وبه اجراء در بیاید تا این حالت تزلزل  درمساله محصولات کشاورزی از بین برود .در حوزه  انتخابیه من که بیشتر  زندگیشان از طریق محصولات سر درختی  می گذرد در آن سرمائی که در روز 12و13 پیش آمده ،تقریباً تمام محصولشان  را از دست دادهاند وفوق العاده ناراحت هستند از برادرمان جناب آقای رجائی وهمچنین آقای سلامتی وزیر محترم کشاورزی درخواست دارم که با رسیدگی و با یک مسافرتی به این منطقه دلجوئی وکمکهای  لازم را برایشان انجام بدهند . تا از این حالت ناراحتی که برایشان پیش آمده وفوق العاده ناراحت  هستند در بیایند عرضی ندارم (احسنت ).
 منشی- آقای متکی  بفرمائید .
متکی- بسم الله الرحمن الرحیم .خدا را شکر که به ما  نعمت زندگی در جمهوری اسلامی  را  عنایت کرد و درود بر رهبر ،مراد و امامی که با اتخاذ  شیوه ای صحیح در مبارزه بر مبنای اسلامی،دشمن را چچه  در آنزمان در داخل  مملکت  وچه اکنون ،گیج،مبهوت وسردرگم کرد،به طوری که مشاوران شاه معدوم به اومیگفتند که این مرد را اگر بازداشت بکنی  اشتباه  است ، اگر  تبعید  بکنی اشتباه بزرگتر واگر بکشب نهایت حماقت و وای برتو واین نشان دهنده این است که  حرکتی اگر برمبنای الهی باشد دشمن هر کاری که بکند به شکست ونابودی او منجر خواهد شد ودرود بر شهیدان پاک  باخته ای که  خون  های سرخشان را به نشانه عشق  پاکشان به خدا وراه او و انقلاب اسلامی افشان کردند.درود برملتی که  جوان سیزده ساله اش با نارنجک  بریدن بر تانک  می زند و پدر پیری  در  همین  هفته ای که به منطقه رفته بودم موقعی  که  جوان خلبانش  را که به  شهادت رسیده د رمیان انبوه جمعیت به خاک می سپارند به مردم تبریک می وید وبرای آنها مرثیه  فتح  و پیروزی می خواند و پدر  ترکمن که وقتی به او عرض می کنم تو از غم از دست دادن جوانت ناراحت نباش که او رادر راهه اسلام دادی  ودر این جنگ به شهادت رسیده،د رجواب  می گوید  که پسرم  وقتی به جبهه می رفت  گفت من اگر کشته شدم ناراحت  نباش، من نارحت نیستم  وهمه مردم دلاور  ما د رجنوب در غرب وهمه جای ایران که مصمم  شده اند تاآخرین نفس علیه خصم  بایستند .درود بر پزشکان و پرستارانی که از منافع شخصی  گذشتند ودر جبهه ها و پشت جبهه ها،تلاش میکنند ولعن  و نفرت این ملت بر آن معدود پزشکان  یا شبه پزشکان و عوامل دیگر که  به خاطر منافع مادی شان یا از ایران رفتند ویا اینکه هنوز کارشکنی  میکنند و همینطور درود بر همه  کارگران  وهمه کسانی که به نحوی از انحاء در خدمت به انقلاب میکوشند .انقلاب اسلامی ایران در سیر خویش  آن زمان که با  حکومت خود کامه در داخل  مواجه بود دشمنان نتوانستند باتمام قوا شاه را بر سر پا نگه بدارند وبالاخره به زانو در آمدند وشاه مجبور به فرار از ایران شد و انقلاب  مرحله نوینی را آغاز کرد ، د رمرحله  دوم تلاش  کردند یعنی دلخوشی  شان بر  این بود وقتی که د رنوبت اول نتواسنتد د رهجوم  خشم ملت ما بایستند بعد از  پیروزی انقلاب باایجاد  اختلافات ویا پیاده کردن برنامه هائی که د رنظر  داشتند  ودر کشورهای مختلف  تجربه  کرده بتواند آب  از جوی  رفته را دوباره  به جوی در جهت منافع شان بازیگر  دانند دانند در اینجا  باایجاد بلواها  در نقاط  مختلف کشور ومسائل  گوناگون  سعی  کردند انقلاب  را با آن روبرو بکنند اما بیداری مردم از یک طرف و اتخاذ  صحیح  موضع گیری ،اتخاذ  موضع گیری صحیح این دو مورد باعث شد که در هر مرحله ای با شکست  مواجه بشوند و  همه اشخاص گروهها ودستجاتی که نتوانستند هماهنگ بااین موضع گیری دقیقه که تبلور و خواست مردم ما بود هماهنگی ،همردیف  هم جهت  بشوند مجبور  به انزوا وشکست  ونابودی شدند، چه آنهائی که در رأس  کا ربودند،آنهائی که نتوانستنداین معنا را از عمق انقلاب  وعمق موضع گیری امام درک بکنند به جهت  تز خاصی  که آن را دنبال  میکردند ونیز به جهت ترکیبی که د رآن  مجموعه  داشتند مجبور شدند که کنار بزنند وقتی  د رجناح  داخلی  موفق نشد،بنا را بر هجوم از خارج  گذاشت ودر این هجوم  به نهایت وحشیگری  و دشمنی  را تا دندان مسلح  به مبارزه  علیه انقلاب اسلامی ایران بر انگیخت  که او خود باز برای از دست ندادن پایگاه داخلی  یا حفظ حکومت خودش مجبور  بود که بالاخره  به این تهاجم  دست بزند.(حکومت  کافر بعثی عراق) اما  همه تصوراتشان نقش  برآب و بعد از مدتی که دیدند مسؤولین  ومردم  ما مصمم  هستند که از نقاط  مختلف  بعد از شش ماه مقاومت هجوم  را آغاز  بکنند یک باره  ندا سر دادند که  جنگ جهانی سوم میشود،چنین میشود، چنان میشود واین نهایت عجز و لابه و تسلیمشان در برابر این همه استقامت و پایداری است خدا را سپاس بر این همه مرحمت و سپاس وتشکر از ملتی  که اینگونه  ایستاده است و خداوند نعمت این رهبر را بر ما تا پیروزی نهائی این انقلاب مستدام  بدارد ان شا ء‌الله (نمایندگان – ان شاء الله ) چند موردی که بهحسب  فلسفه  نطقهای  قبل  از دستور به عنوان مسائل مهمی  که د رذهنم آمد برای برادران وخواهران عرض میکنم . مجلس به عنوان  تعیین کننده محور  کلی حرکت انقلاب  ودر موارد مختلف از وزارتخانه ها چه در تصویب  قوانین وچه در مراحل دیگر بایستی  در جریان کلیه مسائل که در کشور میگذرد ومطلع از همه ممسائل  باشیم . کمیسیون امور خارجه مجلس  نباید آن گونه باشد که از ملاقاتها و مسائلی که در رابطه با سیاست خارجی است وهمینطور هر کمیسیون دیگر در   رابطه  با مسائل خودش بی خبر باشد . وقتی که بعضی از مقامات به ایران میایند وملاقاتهائی انجام میشود کمیسیون امور خارجه  از وزارت خارجه میخواهد که کمیسیون را در  جریان  این ملاقاتها بگذارد،بعد می بیند خود  وزارت امور  خارجه بی اطلاع است واین اگر چه اکنون  همه هماهنگ وهمه دلسوز  به انقلاب هستند اما در  دراز مدت برای انقلاب خطر  دارد .در مورد دیگر بعد از  از تصویب  آن طرح  سرپرستی  وزارتخانه های  بی وزیر  که الحمدلله  دو وزیرش  انتخاب  شد وزارت  خارجه با جنابعالی  جناب آقای رجائی است ،سفارتخانه های ما هم آنگونه که علت تسریع در تصویب آن طرح بود بسیار ناهنجار  ورقت  انگیز است این برادران  و هیأتهائی کهبه خارج  رفته اند بپرسید  چه آنهائی که که منعکس  کردند  هیأت های قبل و هیأتهای اخیری کهبه ابتکار شورای عالی  تبلیغات  رفته اند .کسانی  یعنی  بعضی  از آنها  البته  مسلماً کسانی  که کار و تلاش  می کنند حسابشان جدا است ولی بعضاً  برایاینکه  یک محیط  آرام و بی سرو صدائی  را بعد از انقلاب داشته باشند وازاین سرو صداهای داخلی  مملکت  در امان باشند ،آمدند گفتند  ما را به فلان کشور یا فلان  کشور بفرستید  سفیر  بشویم اینگونه است بعضی ا ز سرکنسولها قاچاق  ارز میکردند در پنج  ماه ،شش ماه قبل  این مطلب در اینجا گفته شد . چرا آن هیأتهائی که برای رسیدگی به وضع سفارتخانه ها بنا بود بروند، نمیروند؟ مجلس  و جناب رجائی برادر عزیز ما باید در این زمینه اقدام  عاجل به عمل بیاورد ،محیطهای د انشجوئی  در حال انفجار  است  به علیت این وضع ناهنجار سفارتخانه ها و دانشجویانی که به خاطر  حفظ  انقلاب  با آن عومال  مفسد   و گروههای منحرفی  که در کوبیدن سفیر میخواهند  جمهوری  اسلامی  را بکوبند ومقابلشان ایستاده اند کاربجائی  رسید که  خود  اینها د رآمدن هیأتها به آن کشور که البته جای بحث واشکال هست در مقابل  هیأت  علیه  سفارتخانه  و علیه آن مسؤول شعار  بدهند، چرا  رسیدگی  نمیشود؟ وباز  در مورد مسأله  دانشجویان  خارج از کشور  که  اینها  در دوران  انقلاب  با  حداقل  امکانات ده روپیه  و 20 روپیه  پولی که  داشتند سعی میکردند به انقلاب  کمک بکنند .واز تحصیلاتشان زده اند،اینهاکسانی که الان اینجا میاینداز این طرف واز آن طرف 1000 تومان 2000 تومان ،پنجهزار  تومان مختصر  پولی زا که میخواهند ببرند برای تبلیغاتشان می بینیم بانک  مرکزی  مخالفت  میکند یانمیدهد یا نمیدانم میگوید  دلار را یازده تومان شما ببرید در حالی که این آژانس مسافرتی  مهاجری و شرکاء را ببینید میلیونها تومان را با کلکها وبهانه های مختلف به خارج از کشور بردند.
رئیس- یک دقیقه دیگر  شما وقت  دارید  اگر سه دقیقه از وقتتانرا به آقای رحیمی داده اید .
متکی – من  دو دقیقه از وقتم را به آقای رحیمی  داده ام .
رئیس- بسیار خوب،پس  دو دقیقه دیگر وقت دارید .
متکی- مسأله دیگر مسأله مرکزیت دادن به امکانات است در استانها  شهرستان این همه  امکانات وبودجه ای را که میاید میگیرد  اما به توابع  خودش آن گونه که باید نمیرساند واین اشکال هست .  گرانی،دولت جمهوری اسلامی  یک علت از گرانی  عدم رسیدگی  به وضع  فروشندگان است 6 عدد  نعلبکی  در دو مغازه  پانزده تومان اختلاف قیمت دارد .این یک نمونه خیلی  کچک  به عنوان نشان دهنده وضع سر سام آوری است  که مشتری  هیچ معیاری ندارد،در مغازه که میرود اگر جنس  5 تومان را 205  تومان بگویند هیچ  معیاری ندارد که ببینند  چه میگویند گران شده است ویکی دو مورد آخر  که مطالبم راخلاصه  بکنم سیلی  است که در ترکمن صحرا آمده است و چندین  هزار هکتار از زمینها هم اکنون د رزیر سیل است دو هزار هکتار  قبل از سال  جدید،سه ماه قبل زیر هجوم  سیل قرار گرفت ومحصول  گندم  اینهمه از بین رفت وزراء‌تشریف  نداتشند،سمینار داشتند جلسه  داشتند از وزیر کشاورزی میخواهیم که به منطقه بروند وضمناً  این صندوق  ترمیم خسارات در چنین  مواقعی  باید بدرد  آن نیم هکتار زمین دار و دو هکتار زمین  داری که همه  سرمایه اش را از دست داده است بخورد د رحالی که بعضی از آقایان الان یکسال  است پیگیری میکنند بجائی نرسیده است . من موارد دیگری را نوشته  ام ولی چون دو دقیقه از وقتم را به برادرم همتی  داده ام صرف نظر میکنم خداوند  ما را بر پایداری  در مسیر  اسلام و استقرار کامل جمهوری اسلامی در رهبری با ولایت  فقیه امام امت  ان شاء الله مؤید ومنصور   بدارد  والسلام علیکم ورحمت الله وبرکاته .
رئیس- آقای رحیمی  از همانجا صحبت  بکنید .
 سلمانی زارجی (رحیمی ) –بسم الله الرحمن الرحیم . وصلی اله علی سیدنا محمد وآله اجمعین (حضار  صلوات فرستادند) با توجه به اینکه مسؤولین امور د رده  بالا کوشش و تلاشهای خودشانرا انصافاً در بهبود وضع کشور ووضع  مردم وملت عزیز و قهرمان ما دارند ولی گاهی میشوند بعضی از مناطق گویا از یاد میرود  در اثر  کثرت مشاغل ،حوزه انتخابیه بنده  سنقر کلیائی  وروستاهای اطراف  از مناطقی است که  تقریباً فراموش  شده است چون بعد از پیروزی انقلاب  باید به طور کلی  بگویم اداران ماهیچوقت  وضع خوبی نداشته اند یا اصلا مسؤول و سرپرست  نداشتند یا اغلباً،غالب  ادارات  مسؤول  متعهد ومکتبی  نداشته است د رحال حاضر فرماندار نداریم ،شهردار  نداریم رئیس دادگاه نداریم رئیس   شرکت  تعاونی مان د راثر خلافکاریها  وشکایات زیاد  مردم مورد  تعقیب  دادگاه  انقلاب است و نتیجتاً در این موقعیت که بایست با وضع جیره  بندی وکوپن  ارزاقی  به روستائیها از این  طریق  برسد  نمیرسد ورئیس  ومسوول  و سرپرست  ندارد علاوه بر اینکه د راعضایش هم باید تجدید نظر بشود  وضع  راههامان بسایر خراب است که در این مرتبه که من به حوزه  انتخابیه رفته بودم غالب  راههای اصلی و فرعی  را طی  کردم در ارتباط  بااینکه میخواستند باخانواده های شهدای آن محل  سربزنم واز آنها دیدن بکنم  غالب راههای اصلی و فرعی  محل  را طی کردم واقعاً  وضع راههای ما قابل تحمل نیست راههای اصلی مان به سه شهر جمعاً 180 کیلومتر نمیشود بعضی هایش چچهار  سال است که طرحش  در دست اجرا است وخبری از اجرایش نیست  بعضیش  دو مرتبه  تابحال  اسفالت گرمش  در طرح قرار گرفته است و  حذف شده . بعضی دستور شن ریزیش  داده شده است و شن ریزی نشده این وضع راههای  اصلی مان است  این سه راه 180 کیلومتر فاصله  تاجاده های اسفالت  ندارد معذلک  دراین دوسال حتی  راهبانی  و نگهداریش  هم نشده است کگه پلهایش هم در معرض  خطر است  وضع بیکاری و فقر تقریباً عمومی در منطقه بیداد میکند وبه  سرحد  فاجعه آفرینی  دارد میرسد .(رئیس – وقت شما  تمام شد .) ودر این مدت نه از امکانات صنعت  صنایع کوئچک  یا بزرگ  خبری هست و نه  ازامکانات  توسعه  کشاورزی خبری  هست ونه از امکانات توسعه دامپروری بااینکه شورای انقلاب در خصوص  صنعت طرح و برنامه داشت و برای اشتغال بی کاران تصویب  نامه داشت و علت اینکه عرض میکنم  محل ما مثل اینکه فراموش  شده این است که هیچیک  ازاین موضوعات در آنجا منظور نشده است وهیچ گام و قدمی  در رفع بی کاری ودرنتیجه فقر مردم  برداشته نشده است .امیدوار هستم که مسوولین رده بالا و همچنین مسؤولین  دیگر توجه بیشتری  به این منطقه  بکنند ومردم را از این نگرانی و ناراحتی  بیرون آورند والسلام .
بشارتی – جناب آقای هاشمی چون جناب آقای حجتی  مطالبی فرمودند لازم است توضیح  بدهم اگر اجازه بفرمائید . یک توضیح کوتاهی  بهعرض تان برسانم .(نمایندگان – خیلی  لازم است )
 بشارتی- بسم الله الرحمن الرحیم .و به نستعین  والسلام علیکم ورحمت الله وبرکاته با تشکر از برادر عزیز ومهربان  جناب آقای  حجتی  که باعث شدند ما بیائیم اینجا ومقداری توضیح بدهیم آقایان روحانیون میگویند بحثی است در اصول  به نام ‹‹قطع  قطاع›› یعنی کسی به چیزی زود  یقین  بکند به یقینش زیاد نمیشود اعتماد کرد من تاکنون یک بار هم نشده است کسی به من بگوید که چرا در هیأت  بررسی شایعه  شکنجه  شرکت نمیکنم اعم از آقای موسوی  اردبیلی  دادستان محترم ویا ریاست محترم مجلس هر چه بوده دوستان عزیزمان برای توضیح از من خواسته اند که جریان چیست،ما تاآخرین جلسه ای کهبه این منظور  تشکیل  شده بود شکرت کرده ایم وحتی این روزها هم در تماس دائم  با دیگر  اعضاء هستیم جناب آقای حجتی  برادر عزیزمان که از قدیم الایام به ایشان ارادت داشتیم وایشان هم به ما لطف  داشتند ما روزها چند بار همیدگر  را می بینیم خوب بود از من توضیح میخواستند که چرا د راین زمینه اقدامنکردم و چرا شرکت نکرده ام کم لطفی کردند وایشان آمدند وموضوعی  را گفتند که  فکر نکنم کسی بتواند برای آن دلیلی  بیاورد خود من با جناب اردبیلی  تماس  گرفتم با منشی  شان  با آقای دادگر دادستان تهران توضیح خواستم د رجلسه  شرکت نکردم حتی  کارمنشی را هم ما در آن هیأت  انجام  داده ایم و چون جناب آقای هاشمی رفسنجانی  ریاست محترم مجلس از ما خواستند که در روزهائی شرکت کنیم در آن هیأت که جلسه علنی نیست همانطور که  امام فرمودند ما از  شرکت کنیم  در آن هیأت   که جلسه علنی نیست همانطور که امام فرمودند مااز جهت  حضور و غیاب  تابع  رئیسمان هستیم  واگر ایشان موافقت  نکنند که ما در روزی که جلسه علنی  داریم شرکت نکنیم مسلم  باید بپذیریم به ایشان هم  عرض  کردم اگر ایشان به من بفرمایند یا مأموریت بدهند که پیاده بروم تا ابرقو هم میروم  چون  میخواهیم بگوئیم  تابع  امام هستیم در عمل هم این را  ثابت  کنیم هیأت تاکنون به زندان های قصر ،قزل قلعه  قزل حصار  زندان آگاهی زندان دژبان کمیته مرکز  وکمیته سابق ضد خرابکار باز داشتگاه  موقت  سپاه سرکشی کرده است وبحرفها و صحبتها ودرددلهای کلیه زندانیان دقیقاً رسیدگی  کرده و گوش داده زندانیها بعضاً به جزئیات  پرونده شانهم تذکر وتوجه میدادند که کلیاتش هم به ما ربطی نداشت  ما روز اول خیال میکردیم که آنجا میرویم ودرباره شکنجه بحث وتحقیق خواهیم کرد ولی  تنها چیزی که د رزندانها  از آن صحبت  نمیشد  مسأله شکنجه  بود طرف  از اینکه  ملاقاتی  ندارد درد داشت از اینکه مدتی است به کارش رسیدگی  نشده است شکایت داشت حرفهائی میزدند که اصلا به ما ربطی نداشت گوش بیکاری  گیر آورده بودند وبه اصطلاح  مجانی شروع میکردند به درد دل و دوستان عزیز اطلاع دارند جناب آقای  منتظری  اینجا هستند که ما بعضی موقعها 4 ساعت توی  یکی از اطاقهای  بند 2 اوین مثلا می نشستیم  وبه حرفهاشان رسیدگی میکردیم روزانه بین 8الی 11 ساعت  ما  با اینها سروکلیه میزدیم  وبحرفهای آنها توجه میکردیم  اگر صحبتی  بحثی و حرفی در این زمینه بود منعکس کردیم یک  قسمت  از کا رهیأت  رسیدگی  به شکایاتی بود که به اطاق 221 کاخ دادگستری  رسیده بو  نه از  زندانیها از آنهائی که بیرون هستند شهادت یا شکایت داشتند یا احیاناً زندانی بودند و آزاد شده بودند ما به /3620  پرونده رسیدگی کردیم شاید این به زبان آسان  باشد و همانطور که خود شما اطلاع دارید ما که قاضی  نیستیم واز این کار  قضاوت که اصلا یک چیز فنی  و ظریفی  هست  سردر نمیاوریم  ولی دوستان دیگر ما که در این هیأت بودند متوجه بودیم که چقدر دقیق باید به مسأله رسیدگی کرد  به صرف  اینکه  یک نفر  شکایت  بکند  این را نمیشود  حمل  بر این بکند که در این مملکت شکنجه  میشود بخدا قسم  مسایلی  در زندانها جریان  دارد که افتخار  جمهوری اسلامی است  یک یاز ژنرالها خودش میگفت وقتی هم من خودم  ازاو پرسیدم که شما شکنجه  شده اید ناراحت شد واشک د رچشمانش حلقه  زد و گفت  بخدا قسم  باید دست  شماها را بوسید گفتم چرا گفت اگر من را تیرباران هم میکردید  حق جمهوری اسلامی بود د رحالی  که  عذر  میخواهم از شما گفت که شبهای  جمعه اطاق  من را خلوت  میکنند که باخانواده مان باشم از جمله  مسائلی که مطرح بود این صحبتها را هم حتی کرد که وراء تمام وظایفی است که یک زندانبان نسبت به زندانی دارد باز هم میگوئیم شکنجه  است و عجیب  شکنجه هائی در زندانهای جمهوری اسلامی اعمال میشود این نکته  را توجه  داشته باشید که یک ونیم درصد زندانیهای  جمهوری اسلامی زندانیان یکی از  گروهها است توجه بفرمائید به این آمار که برای خیلی ها جالب است یک و نیم درصد زندانیان زندان های جمهوری اسلامی ایران اعضاء یکی از گروهها است و نود درصد  شکایات هم متعلق  بهمین گروهها است اینها یک جوی ایجاد کردند که خود ما هم باورمان شد هم آنها را میشناختیم ،هم با آنها زندگی کرده بودیم هم خصوصیات خصلتها مختصات  خط مشی های آنها را هم میشناختیم  ولی باورمان  شده بود که نکند در زندانها شکنجه است وقتی که رفتیم عکسش  ثابت  شد یکی از پاسداران در حالی که صورتش  سوخته بود میگفت من را انداخته اند روی والور روی بخاری علاءالدین  و بعد گفت بیائید  ببینید آیا  ما شکنجه  به آنها میدهیم یا آنها ما را شکنجه میکنند؟در یک جمله باید بگویم حداقل از شش ماه به اینطرف بهیچوجه  درزندانهای جمهوری اسلامی ایران یک مورد هم ما شکنجه  ندیده ایم طبق  اصل 38 قانون اساسی که میگوید ‹‹هر نوع شکنجه برای گرفتن  اقرار ویا اعتراف جرم،و قابل تعقیب است›› از شش ماه به اینطرف بهیچوجه  نبوده است اگر اسم درگیریهای خیابانها را شکنجه  بگذاریم شکنجه  هست  ولی آیا این شکنجه است ؟ خطا  است خلاف است،هیأت  هم در یک  اعلامیه ای رسمی  تقبیح کرد و این کارها را رد کرد اما این شکنجه نیست که ما بخواهیم بررسی بکنیم در عین حال یکی از کارهای جنبی  هیأت رسیدگی به همین درگیریهای خیابانی بود که در این زمینه هم گزارش مستند و دقیقش را عنقریب  ان شا ء‌الله به عرض ملت شریف ایران خواهیم رساند کارهائی  که تا حالا هیأت انجام داده مسائلی که انجام داده گزارشاتی  که داده لیستهائیکه  تهیه کرده از متهمینی که ما تشخیص  داده ایم که اینها شایستگی دارند مشمول  عفو واقع شوند و آزاد شوند این کارها هم که انجام شده است ما چون بر  هیچکس  متنی نداریم نگفتیم ولو جزو وظایف ما هم نبوده است این کارها را انجام داده ایم یک مسایلی هست که من باید اینجا دقیقاً به عرض مجلس  محترم برسانم  از  کلیه  عزیزانیکه در این زمینه ما را کمک کرده اند .گزارشان کتبی یا شفاهی  را به ما داده اند از همه آنها صمیمانه سپاسگزار ومتشکر و  ممنون هستیم ویک بار دیگر هم باید تذکر بدهم که کارها در تهران نزدیک  به اتمام است اگر می بینید که یک مقدار گزارش نهائی به تأخیر افتاده است  مسائلی  بود (مسائل  مستحدثه بقولا) که  اصل کار ما را عقب  انداخت  دادستان عمومی تهران مسؤول رسیدگی به جریانهای دیگری  شدند آقای عابدی به کار  دیگری  پرداختند جناب آقای منتظری  بتازگی از مسافرت آمده اند علی   مانده بود و حوضش ،آقای افتخار بود وما بنابراین  اولا عملا بعد از عید  ما نتوانستیم  جلسه ای  مثل سابق داشته باشیم دوم اینکه کما فی السابق ما نتوانستیم بعد از  تعطیلات  عید مثل سابق  هر روز یعنی در هفته شش روز به زندانها برسیم ویا به شکایات رسیدگی  کنیم  چون مجلس  از اکثریت می افتاد و طبق  گفته آقای هاشمی  ما مجبور بودیم روزهائی که غیر علنی است برویم یک شنبه ،سه شنبه و پنجشنبه  جلسه علنی  دوشنبه و چهار شنبه هم کمیسیون ماندیم وروز شنبه ،شنبه هم (یعنی دیروز رفتیم تا آنجا که میتوانستیم به این کارها رسیدگی کرده ای بی ضابطگی در زندانها بوده است بلاتکلیفی بزرگترین رنج  زندانیها است زندانی از  اینکه  می بیند یک ورق  روزنامه را که در خیابان مشغول فروختنش  بوده است از دستش گرفته اند وبه زندان آورده اند ناراحت است اسم این  را شکنجه میگذارد  ازاینکه گروهها آزادی عمل سابق را ندارند و الان ممنوع شده اند وبجای آزادی ها حماقداری در این مملکت دارد اعمال میشود ناراحتند اینها شکنجه است اگر اسم  اینها را شکنجه میگذارید ،بله … در این مملکت شکنجه فراوان است ما برای حفظ کیان و اعتبار  جمهوری اسلامی ایران تاکنون این کارها را انجام داده ایم  و الان هم در برابر نمایندگان ملت ایران با شجاعت و شهامت میگوئیم در زندانهای جمهوری اسلامی  شکنجه نیست . واگر هم بوده است که من از آن  اطلاعی ندارم مربوط به قبل است حداقل از شش ماه قبل .
اعظم طالقانی – آقای بشارتی پس چشمهای ما عوضی  دیده است ؟آقای  بشارتی خواهش میکنم با صداقت برخورد کنید .
بشارتی – آقای منتظری  نماینده امام در هیأت بررسی شایع شکنجه  اینجا تشریف دارند .
خلخالی- اثبات دلیل میخواهد.
اعظم طالقانی – یعنی چه ؟ چیزی را که من به چشم  دیده ام روی بدن بچه سیزده ،چهارده ساله این هم دروغ  است ؟
خلخالی- بله دو نفر مجاهد جلوی درگفته اند که این شکنجه  شده شما هم باور کرده اید .
رئیس- آقای بشارتی اگر ممکن است بحثتانرا خلاصه کنید .
بشارتی- بله، در همینجا من فعلا حرفهایم را تمام میکنم گزارش کامل را به وقت دیگری که ان شاء الله خیلی هم طول  نخواهد کشید موکول  میکنیم ‹‹انهم یرونه بعیداً و نریه قریباً›› والسلام علیکم  ورحمت الله وبرکاته (نمایندگان – احسنت – طیب  الله ).
خلخالی- آقای هاشمی یک جمله راجع به آن شکنجه شده شیراز مطلبی  بگویم .
رئیس- حالا دیگر نمیشود آقای خلخالی، الان نمیشود خارجاز برنامه است .
خلخالی- آنکسی که روی دستش نوشته شده بود آمده  دم در به خط خوانا بود.
رئیس- خارج از برنامه است .
 خلخالی- و حال آنکه  اگر شکنجه بود کج و راست روی دستش می افتاد خط را قشنگ نوشتند خیلی پاکیزه معلوم است  که یا او را بیهوش کرده اند یا خودشان تسلیم شده اند والا درود بر خمینی روی دست مجاهد شیرازی  شکنجه  نمیشود که واضح  بیفتد .
3- تصویب  قانون تربیت بهداشت کار دهان و دندان  بمنظور گسترش خدمات  درمانی و بهداشتی درروستا
رئیس- اولین  دستور  ما ادامه بحث  در طرح کمیسیون بهداری بود یک قسمت جزئی از برنامه هفته گذشته مانده بود که آقای  دکتر ولایتی  بیایند و  آن مسائلی را مطرح کنند،یک تبصره پیشنهاد شده است که به طرح اضافه میکنیم  ورد میکنیم برود، با شورای نگهبان هم صحبت  شده  است که در این حد با قانون اساسی منطبق است .
دکتر ولایتی – بسم الله الرحمن الرحیم ،روز گذشته طرح تربیت بهداشت  کاران دهان و دندان برای شور دوم تقدیم مجلس شد وبخش اعظم  پیشنهاداتی کهبه کمیسیون واصل  شده بود مورد رسیدگی  و مذاکره  قرار  گرفت،و بواسطة وجود یک اشکالی  ادامه شور متوقف شد و آن اینکه در متن  طرح  به خلاف  اصل 75 قانون اساسی که در آن تصریح  شده که هر طرحی  که به مجلس داده میشود مستلزم  هزینه ای هست، حتماً باید محل  تأمین هزینه  طرح مشخص باشد .البته ما از همان اوائل  متوجه  این امر بودیم و با بهداری  به یک تفاهمی رسیدیم که بهداری این محل  را تعیین بکند وبما ابلاغ بکند، بهداری  طی یک نامه ای این مبلغ را مشخص  کرد و اعلام کرد دفعة گذشته که این جا هم مطرح شد ، گفته  شد که این کافی نیست، بعد از پایان جلسه ما با برادران  شورای نگهبان تماس  گرفتیم  و آنها فرمودند که همین نامه کافیست،بشرطی  که  محل این پول دقیقاً مشخص  بشود (ردیفش مشخص  بشود) وما اینرا  به معاونت پارلمانی وزارت  بهداری اطلاع دادیم ،آنها هم قبول  کردند و قرار  شد امروز که آقای دکتر  هنر دوست  معاون پارلمانی وزارت بهداری تشریف  میاورند به مجلس  اصلاح شده عبارت مذکور  را بیاورند واز نظر شورای  نگهبان  این کافی است .
رئیس- حالا این پیشنهاد تبصره را میدهید یا صبر میکنید  آقای معاون  پارلمانی  بیایند . البته دعوت شده اند که بیایند حالا پیشنهاد بعدی  را مطرح کنید .
منشی- آقای صلواتی پیشنهاد  کرده اند  تبصرة 8 باین شکل  اضافه بشود :
تبصرة8- پس از مدت شش سال  کار  در روستاهای تعیین شده این افراد  با شرکت در امتحان مخصوصی میتوانند به تحصیلات خود تا اخذ درجه دکترای  دندانپزشکی  ادامه  دهند .
 رئیس- توضیح بدهید آقای صلواتی.
صلواتی- بسم الله الرحمن الرحیم بخاطر  اینکه یک مسأله تشویق آمیزی برای این افراد در روستاها باشد وما این کار را مداوم انجام بدهیم، اول نظر من این بود . چون قبلا توی طرح نوشته بودند که  دیپلم  میگیریم،  حالا  هم مغایر  نیست ،دیپلم  فنی میدهند . شش سال اجازه بدهند که این در آن روستای  ده هزار نفری کمتر،بیشتر کار بکند . بعد از شش سال یک  تسهیلاتی فراهم کنند .
یک امتحان  کنکور کوچکی ،باصطلاح یک امتحان ساده ای برگزار  کنند که اینها بتوانند به رشتة داندانپزشکی  ادامه بدهند .این را برادران اطلاع دارند وخواهران ، که اگر فقط  باینها بگوئیم که شما این شغل  تا آخر  عمرتان هست یا فقط این پنج  سال این شغل  را دارید این یک حالت یکنوختی در زندگی  اینها خواهد بود ، بگذاریم این امید را داشته باشند،این آیندة روشن  برایشان باشد . ممکن است صدی چهل آنها،صدی  پنجاهشان بیشتر قبول  نشوند . ولی در عین حال اجازه   بدهیم که اینها بتوانند از یک کنکور  داندانپزشکی  با یک   تسهیلات  بیشتری  همانطور که وزارت بهداری برایشان فراهم کند شرکت  کنند آنوقت روی این حساب  شش سال هم کار کرده اند در روستاها ،باز هم فارغ التحصیل  های بعدی ، چون هر سال یک تعدادی فارغ التحصیل میشوند واینها میایند  جای آنها وما بعد از ( چهار  سال هم که میخوانند) ده سال  دندانپزشک های متخصص  و واردی در این قسمت داریم واین نظر  من بود که پیشنهاد کرده بودم که بعد  از شش سال  اینها  دندانپزشکی بتوانند بخوانند .
منشی- آقای آقا محمدی موافق هستند . مخالف کسی هست ؟(دکتر خلیلی – من مخالفم).
رئیس- آقای دکتر خلیلی بفرمائید .
دکتر خلیلی- بسم الله الرحمن الرحیم . آنطور که برادرمان آقای صلواتی   فرمودند که برایاینها تسهیلاتی قائل بشویم از نظر تحصیلات عالیه ،هیچ  منعی نیست برایاینکه بتوانند د رکنکور شرکت کنند،و در هر رشته ای که  قبول  شدند ادامه  تحصیل  بدهند و جلوی  تحصیل  آنها گرفته نشده،اما اینکه  امتیازاتی  قائل بشویم برایشان رشته های دیگر همهست،فرض کنیم  بهیاران هم هستند،پرستاران هم هستند،سایر دیپلمه های فنی ،مال  هنرستان ها هم هستند . کارمندان سایر ادارات هم هستند،واین اگر خواسته باشد عملی شود یک وضع فوق العاده  بلبشوئی  ایجاد میکند کسانیکه  باصطلاح  صلاحیت آنرا  داشته باشند وزحمت شیده باشند،میتوانند د رکنکور شرکت  کنند  قبول  شدند، ادامه تحصیل میدهند.  هیچ  منعی هم برای ادامه  تحصیلشان نیست وجلوی تحصیل  آنها هم گرفته نشده،والسلام .
 منشی-آقای آقا  محمدی موافق.
آقا محمدی- بسم الله الرحمن الرحیم،این پیشنهاد آقای صلواتی را اگر بیائیم در این رابطه بگیریم که ستاد انقلاب فرهنگی هم دررابطة با مدارکی که افراد قرار است بگیرند،مراحلی را دنبال میکند که بعد از تحصیل  کار ومجدداً بعد از تجربه  وکار ،تحصیل  واین ادامه پیدا کند که کسی تبدیل  نشود به یک عنصری که دیگر  یک عامل اجرائی میشود وهمیشه این خواهد بود تا آخر عمرش،بلکه آن ادامة  تحصیلات و آن  رشدی  را که ما بعنوان ‹‹اطلب  العلم من المهد الی اللحد›› داریم .اگر آنرا بخواهیم رعایت بکنیم این پیشنهاد مناسبی  است البته ممکن است زمانش لازم باشد نظر ستاد  انقلاب فرهنگی هم در آن تأمین بشود .یا وزارت بهداری هم نظر بدهد حالا شش سال  یا کمتر یا بیشتر ، ولی خود پیشنهاد ، پیشنهاد بسیار  درستی است، افرادی  که میایند و انتخاب میشوند بعد از تحصیلاتشان ،دیپلم  فنی میگیرند میروند دندانپزشکی را عملا انجام میدهند .اینها لایق ترین افراید هستند که بتوانند مدارج را طی بکنند وبه درجات بالاتر ارتقاء پیدا کنند واین سبب امید  هم هست و افراد را دائماً در کارشان پر تلاش خواهد کرد،اینست  که پیشنهاد بسیار مناسبی هست و  ان شاء الله که این یک قدمی خواهد بود برای مصوبات بعدی  مجلس در رابطه  با  هر  شغل آینده وهر مدرک  تحصیلی  که تمام اینها در طول  عمل بتوانند مدارج  بعدی را هم طی بکنند ودر یک مرحله  باقی نمانند .
رئیس- آقای دکتر ولایتی توضیح بدهند .
 دکتر ولایتی – تا آنجائی که من فهمیدم ،منظور  جناب آقای صلواتی اینست که این آقایان از ادامة تحصیل  محروم نشوند،در صورتی  میشود از این تبصره ها ومادة واحده استنباط  محرومیت از ادامه  تحصیل  کرد که  تصریح بشود که اینها کارشان اینست والی الابد  هم محکوم هستند که بمانند . ما این پیش بینی  ماندن الزامی برای کار را کرده  ایم وحتی یک قدم  جلوتر از پیشنهاد جناب صلواتی در  جهت  منافع آنها ویا د رتبصره 5 اگر دقت بفرمائید . تأکید شده ‹‹ که پنج سال اولیه بعد از فراغت  تحصیل  افراد مذکور منحصراً در اختیار وزارت بهداری بوده و وزراتخانه مزبور مکلف الی آخر ….›› بعد از پنج سال  این ها آزادند که د رهر کنکوری که میخواهند وضوابط آموزش عالی اجازه میدهد شرکت  بکنند واگر توفیق پیدا کردند  هیچ  منعی  برای ادامة تحصیلاشان نیست . این که آقای آقا محمدی فرمودند اگر دفعة قبل به عرایض  بنده  توجه میفرمودند بنده عرض کردم که  تنظیم  این ماده واحده برای شور دوم د رارتباط  نزدیک با شاخة  دندانپزشکی  ستاد انقلاب  فرهنگی بوده ویا اطلاع  وموافقت  آنها  تنظیم  شده،و بعضی  از تغییراتی را که ملاحظه  میفرمائید ،  بنا به پیشنهاداتی بود که برادران ما د رشاخة  دندانپزشکی  ستاد  انقلاب فرهنگی کردند. بنابراین هیچ منعی  نیست برای ادامة تحصیل . چون  هیچ  تصریحی  در این ماده واحده و تبصره ها نیست که اینها نمیتوانند ادامة تحصیل  بدهند،اینها دیپلم  فنی  خواهند گرفت  و ضوابط آموزشی  بعداً طی  یک آئین نامه ای که باز در یکی از تبصره های ماده واحده پیش بینی شده،ضوابط آموزشی  دقیقاً  مشخص  خواهد  شد،همکاری بین وزارت بهداری و آموزش  عالی و آموزش و پرورش در این خصوص الزامی است بعضی  از دوستان میپرسیدند که چرا آموزش عالی با توجه به اینکه  مدرکی  که اینها میگیرند دیپلم هست واین درحد صلاحیت  آموزش و پرورش است . توجه ما بهمین نکته بود، که اگر اینها بخواهند ادامة تحصیل  بدهند،حتماً لازم است که نظر خواهی از وزارت آموزش  عالی بشود . بنابراین بنده خلاصه  میکنم که لازم نیست که ما اینرا  تصریح  بکنیم، چون تحصیل  حاصل است  چون منعی وجود ندارد .دیپلمه های فنی دیگری در سایر رشته ها هستند که با توجه به آئین نامه های وزارت آموزش عالی میتوانند در بعضی از  کنکورهای دانشکده ها شرکت  بکنند .
 منشی- تابلو را روشن کنید ….
موحدی – ضررش اینست که باید دید سایر دستگاهها همکاری میکنند یا نه؟ ستاد انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش  عالی اینها موافقت میکنند یا نه ؟
آقا  رحیمی – من پیشنهادی مشابه  همین داشتم ولی اگر میخواندید خیلی   بهتر بود.
رئیس- خوب پیشنهاد آقای آقا رحیمی را هم بخوانید .
آقا رحیمی – اتفاقاً با این شورای  ستاد فرهنگی هم جورتر  است اجازه بدهید بخوانم .
رئیس- دو تا پیشنهاد با هم که نمیشود .
آقا رحیمی- یعنی عین همین است .
رئیس- همین است ؟
آقا رحیمی – بهتر  به ستاد انقلاب فرهنگی میخورد .
رئیس- میگویند تفاوت زیاد دارد  .میتوانید جداگانه بخوانید .آقای صلواتی شما پیشنهادتان را مشخص  کنید برای رأی گیری .
صلواتی – پیشنهاد من همانطور  که فرمودند من شش سال  هم نوشته بودم برایاینکه اگر کسی خواست بعد از پنج سال بیرون برود،برود و آنهائیکه واقعاً علاقه به داننپزشکی  دارند باشند . من در کمیسیون هم د ر خدمتشان رسیدم  ومسائلی را مطرح کردیم .
تبصره8- پس از مدت شش سال کار در روستاهای تعیین شده این افراد با شرکت در امتحان مخصوصی (البته  این کنکور دیگر نیست امتحان مخصوص خودشان امتحان کنکور  سراسری نیست اینها  نمیتوانند  در کنکور سراسری شرکت کنند چون دیپلم آنها فنی است ) در امتحان مخصوصی میتوانند به تحصبلات خود تا اخذ  درجه دکترای دندانپزشکی  ادامه دهند .
رئیس- بسیار خوب 189 نفر در جلسه حاضر هستند . پیشنهاد آقای صلواتی را شنیدید؟ کسانیکه با این پیشنهاد موافق هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند ) تصویب  شد . پیشنهاد دیگری را  بخوانید .
منشی- پیشنهاد آقای موحدی ساوجی را بخوانم ؟
موحدی ساوجی – پیشنهادات من یک بحثی مورد قبول   قرار گرفت بقیه را هم گذشت کردم .
رئیس- آقای تاج گردان .
تاج گردان- من پس گرفتم.
منشی- آقای شجاعیان .
رئیس- پیشنهاد آقای شجاعیان را بخوانید .
منشی-‹‹در تبصرة 2 برای هر استان متناسب با  جمعیت و وسعت جغرافیائی و درجة محرومیت سهمیه ای تعیین میشود واین سهمیه برای هر شهرستان از استان ها هم صادق خواهد بود. ››
صمد شجاعیان – این نظر تأمین شد .
منشی- تبصره 3‹‹ داوطلبین از بین دیپلمه های محلی  با د رنظر گرفتن سهمیه  استانی و شهرستانی بعد از گذرانیدن امتحان انتخاب  خواهند شد . ›› که اینهم تأمین شد .
تبصره4- ضوابط آموزشی  توسط  وزارت بهداری با همکاری  ومشاورة وزارت فرهنگ و تحقیقات  تعلیمات  عالیه تهیه  ومدرک  تحصیلی  افراد مذکور  معادل  لیسانس  خواهد بود.
رئیس- این که حالا تصویب شد و پیشنهادهایشان را قبول کردند.
منشی- آقای آقا رحیمی  پیشنهادتان را بخوانم ؟
رئیس- آقای آقا رحیمی  هم که نظرشان تصویب  شد.
توکلی- آقای آقا رحیمی پیشنهاد شما مغایر این پیشنهاد تصویب شده مجلس  است .
آقا رحیمی – من میخواهم ببینم که چه کسی باید تصویب بکند .اینها را حتماً خودشان اینجوری اعلام کرده اند اینها قبلا دیپلم بوده اند .
منشی- حالا مجلس تصویب کرده است .
آقا رحیمی – خیر مجلس  تصویب نکرده است .
رئیس- خیلی خوب، حالا بگوئید پیشنهادتان را .
آقا رحیمی – بسم الله الرحمن الرحیم . ببینید  قبلا اینجا نوشته بودید دیپلم،اینها خودشان رفته اند در کمیسیون و باصطلاح گذاشته اند دوم تجربی (دوم نظری یا چهارم قدیم،کلاس ده) اصل بحث بنده اینست که بچه هائی که توی  دبیرستانها درست میخوانند  ما که اینقدر دیپلم بیکار داریم،آن  بچه  ای که کلاس  ده هست،شاید استعدادش زیاد باشد،بتواند بهترین دکتر بشود، بهترین  جراح بشود،بهترین مهندس بشود،ما میائیم  در ذهنش  میاندازیم که بله بیا ده  ذوق  زده  میشود،درس  ومشق  و زندگیش را ول میکند  میاید  اینجا. اگر واقعاً میخواهید شما همان سپاه  بهداشت آنوقت را درست کنید   رویتان بشود وبگوئید . چرا از راه غیر مستقیم میروید وهمان کارها را میکنید؟آخر اسفالت  هم محمد رضا شاه کرده بد که نیست ،برق هم باصطلاح بعضی  جاها بوده.
رئیس- پیشنهادتان را بگوئید .
آقارحیمی – من همین را میخواهم بگویم. ماست مالی  ما نباید بکنیم نهضت سواد آموزی خوب غیر مستقیم همان سپاه دانش بوده اگر ماسست بیائیم  میشود همان،بهداشت هم همین طور  پس بنده عرضم اینست که بچه های کلاس  ده نباید از دبیرستان ها گرفته بشوند، بیایند 2 سال  درس بخوانند،در حالی که  ما ازینقدر  دیپلم  بیکار  داریم همین  دیپلم ها که الان دوازده سال درس  خوانده اند اینها را دو سال بگذاریم در مراکز پزشکی  درس بخوانند. میشوند فوق  دیپلم  حالا  یا علوم پایه پزشکی ،یا علوم پایه دندانپزشکی ، بعنوان فوق  دیپلم  بفرستیدشان در روستاها،دو سال آنجا کار بکنند ،باز برگردند،دو سال  دانشگاه بخوانند .  دوباره دو سال ،سه سال بروند روستا و برگردند دکتری خود را تکمیل بگیرند . مثل پاکستان ،مثل  هندوستان،مثل  جاهای دیگر ،وگرنه از این فرستادن دیپلمه ها به روستاها چیزی عاید نمی شود . در ضمن اینکار هم باستاد  انقلاب فرهنگی  جورتر  است .
رئیس- یک دقیقه وقت دارید ، پیشنهاد خود را بگوئید .
آقا رحیمی – نه آقای هاشمی من به جان خودم باید همه چیز  را بگویم آقای دکتر زرگر از آنطرف میایند میگویند این با انقلاب فرهنگی جورتر است . آقای دکتر ولایتی میگوید ماباستاد انقلاب فرهنگی بحث  کردیم گفتند اینجور نیست . خوب ما حرف کدام یک را باور کنیم ؟
 رئیس- حالا پیشنهادتان را بگوئید .
آقا رحیمی – پیشنهاد بنده اینست که باید دیپلم  باشد .دو سال در مراکز  دانشگاه ها یاپایه پزشکی، دندانپزشکی  بخواند برود، روستا دو سال آنجا باشد برگردد مجدداً تا دکتر بشود .
رئیس- مخالف وموافق صحبت کنند .
منشی- اولین موافق آقای شجاعیان بودند و دومین موافق آقای دکتر  میلانی .
 رئیس- مخالف بگوئید صحبت کنند .
منشی- آقای دکتر خلیلی بفرمائید .
دکتر خلیلی- بسم الله الرحمن الرحیم . اللهم اشغل الظالمین  بالظالمین آقای آقا رحیمی  کلا مخالف باصطلاح  این طرح هستند، بااین تبصره خودشان این طرح را کلا  بهم میزنند.
آقا رحیمی – درست است ،لطفاً جمله اول را ترجمه  بکنید( خنده نمایندگان )
دکتر خلیلی-  همانطوریکه آقای  دکتر ولایتی  گفتند،این طرح در ارتباط با  ستاد انقلاب  فرهنگی  شاخة پزشکی  و دندانپزشکی  تنظیم  شده و برای اینکه ما باصطلاح طرحی اینجا تصویب نشود که بعداً با آن  برنامه ریزی ستاد انقلاب  فرهنگی  کلا مغایر  باشد و بعداً در اجرا  مشکلات زیادی ایجاد بکند، قبلا  ما  تماس  گرفتیم  با ستاد انقلاب  فرهنگی  دو سه جلسه با برادران شاخة  پزشکی  آن نشستی  داشته ،آنها برنامه هائی دارند برای مراحل  پیش  دانشگاهی ،که باصطلاح برای  کمک های دندانپزشکی  چهار رشته  بعنوان رشته های پیش  دانشگاهی ،در  برنامة ستاد انقلاب فرهنگی پیش بینی شده،و اگر  توجه کرده باشید اسم  این را هم  ما عوض کردیم . قبلا بود‹‹ تکنسیسین  بهداشت دهان و دندان›› که شد  ‹‹بهداشت کار ›› که یکی از همان شاخه های  چهار گانة ستاد انقلاب  فرهنگی  است واین دو سال  را که میخوانند میشوند دیپلم  فنی،  مااگر  خواسته باشیم  باصطلاح  از دیپلم  بگیریم وبعد از دو سال باینها فوق دیپلم   بدهیم،  کلا یک  مرحلة آموزش  عالی هست، که این در صلاحیت  ستاد  انقلاب  فرهنگی  وکمیسیون  آموزش  عالی است . ومشکلات  زیادی ایجاد میکند . لذا،  اینهم که بگوئیم  باصطلاح  ما محصلین  روستائی را مجبور میکنیم  که بیایند بروند اینجا بهیچوجه  اینجور نیست هیچ  اجباری در کار نیست،اینقدر  هم محصلین  در دورة دبیرستان  تعدادشان زیاد هست که اگر  تعدادی هم در اینجا پذیرفته   بشوند  تازه  با شرایط  خیلی مشکل،وبا کنکور  هست برایاینکه  داوطلب خواهی  نخواهی خیلی  زیاد خواهد بود.  مخصوصاً با آن تبصره ای که تصویب  شد و برای  ادامه  تحصیل  اینها یک  امتیازی قائل  شد داوطلبین خیلی زیادتر خواهند بود .هیچ  مغایرتی  هم ندارد .بااینکه تا استعدادهای خوب روستائی را باصطلاح  کلا از روستا بکشیم بیرون ،هیچ  اینجوری نیست .
منشی- موافق آقای شجاعیان هستند بفرمائید .
صمد شجاعیان – بسم الله الرحمن الرحیم . همانطوری که جناب آقای آقا رحیمی  فرمودند با وجود تعداد زیادی دیپلمه  بیکار در مملکت سزاوار نیست که  بچه های  کلاس اول نظری را بیاورند ودو سال دوره ببینند وبعد تکنیسین بشوند اینکار در زمان گذشته د رفارس  اتفاق  افتاده است و عده ای را بنام بهدار روستا آورده اند وهمین کار را انجام داده اند یعنی دوره دیده اند و الان تکنیسین هستند ومشکلات  زیادی هم همین الان  این بهدار روستاها در فارس  دارند خیلی از اینکار هم ناراضی  هستند،دو شب پیش عده ای از این ها منزل بنده بودند ودر رابطه با  این طرح  هم آگاه بودند ومی گفتند که  این چه  طرحی است که  به مجلس  میاورند؟ ودوباره  بر مشکلات بهداری و بهزیستی  اضافه می کنند  اگر  قرار  است که مسائل  بهداشتی و درمانی ویا مثلا  فرهنگی  روستاها بهمان شکل بماند افراد بی سوادتر  با تجربه  کمتری دو باره به روستاها بروند وخدمت بکنند که این خدمتی  برای  روستاها ومتسضعفین  نیست . معلمینش  از طبقه ای  هستند  که دارای  سواد  پائین  هستند،بهداشت ودرمان واین ها هم هیمنطور ،پس این چه خدمتی میتواند به روستاها باشد؟ این یک مسأله ومسألة دیگر این که باوجود دیپلمه های زیادی  که ما داریم این شایسته نیست که این حق را بدهیم  به کلاس اول نظری ، بیکار میتواند از این استفاده بکند . چه بهتر  که ما پایه  را بر این بریزیم که اگر  میخواهیم  خدمتی  به روستاها و نقاط  محروم  بکنیم از همین اول یک پایه اساسی و بنیاید باشد که نشانگر این باشد که ما واقعاً میخواهیم خدمت کنیم . مسألة دیگر،  مسأله ای است که آقای دکتر خلیلی فرمودند که این در رابطه با ستاد انقلاب  فرهنگی است،اینجا نمایندگان مجلس  هستند ونمایندگان مردم  هستند . هر چیزی  که د رنهایت بخواهد تصویب بشود باید بتصویب   نمایندگان مردم برسد  و انقلاب فرهنگی  هم جای خودش ولی آن ها در تصویب قوانین از ما برتر نیستند که  هر چه باشد ما از آن ها بگیریم،درست است  که ما  از آنها کمک  می گیریم  ولی  آن ها برای ما نتیجه نهائی نیستند که  همیشه تابع آن ها باشیم مجلس  هم باید تصمیم بگیرد و بر اساس تصمیمش  قانون وضع بکند .
رئیس- بسیار خوب آقای  دکتر ولایتی بفرمائید .
دکتر ولایتی ( مخبر  کمیسیون بهداری )- بسم الله الرحمن الرحیم – عرض کنم که پیشنهاد جناب آقا رحیمی مغایرت دارد با مصوبه  اخیر،یعنی همین پیشنهاد آقای صلواتی ،بخاطر این که تصویب  پیشنهاد ایشان یک تأکیدی  بود بر اینکه این ها  حتماً افرادی هستند که پائین تر از دیپلم  مدرک  دارند وبعد از دوسال  به حد دیپلم  خواهند رسید که آمادگی دارند برای ورود  به دوره های عالی ،بنابراین همانطوری که آقای  هاشمی  هم د رابتدای کار تذکر دادند طرح چنین پیشنهادی که نقض میکند تصویب  قبلی را بنظر من بی مورد است .
رئیس- ککجا  من چنین  تذکری دادم؟ من تذکر ندادم،آقای توکلی  گفتند. بی خود  هم گفتند . هنوز چیزی را تصویب نکرده ایم .
دکتر ولایتی – ببینید پیشنهاد آقای صلواتی  را از شما  تصویب کردید مفهومش این است  این است که …
رئیس- اصل تبصره  تصویب  نشده است . فقط یک پیشنهاد ایشان  تصویب  شده است .(همهمه  نمایندگان )
دکتر ولایتی -…. اگر منتی که  تصویب  شده است یکبار دیگر…
رئیس- هیچ چیزی تصویب نشده است .
 دکتر ولایتی – پیشنهاد آقای صلوتی …
رئیس- فقط اینطور  شده است که میتوانند امتحان  بدهند ودر کنکور  بروند .
دکتر ولایتی – کسی که دو سال  دوره دیده است وبعد تازه  معادل  دیپلم  فنی به حساب  می آید حتماً کمتر از دیپلم  بوده است که آمده است ودو سال  دوره  دیده استومعادل  دیپلم  شده است .
 رئیس- ما به این اشکالی نداریم . ما فقط برای رسیدن به آن مرحله رأی دادیم .
 دکتر ولایتی -…. البته  اینطور صحبتی  که اینجا میشود قرار است که موافق ومخالف طبق  یک ضابطه ای صحبت کنند نه اینکه هر کسی از یک گوشه ای از  مجلس  صحبت  بکند  شما لطف بفرمائید تذکر بدهید تا مراعات کنند .
 رئیس- حالا شما این را به من نسبت  دادید؟
دکتر ولایتی – این که فرمودند انقلاب فرهنگی ،تصمیم  نمیگیرد وما تصمیم  می گیریم هیچکس  چنین صحبتی نکرده که کمیته پزشکی  انقلاب  فرهنگی تصمیم  گیرنده است،بلکه با توجه  به فرمان  امام که فرموده اند ‹‹ستاد انقلاب فرهنگی خط آموزش  عالی را مشخص بکند››و طبیعی  است که پیشنهاداتی که آن ها می کنند د رنهایت باید از تصویب مجلس بگذرد  ومجلس  و ستاد انقلاب فرهنگی می توانند دوش بدوش هم، کا ربکنند . مجلس  حق تصمیم گیری یا تصویب  یا رد دارد  و آنها به لحاظ تخصصشان د رشاخه های مختلف  می توانند پیشنهادهائی بدهند که سازنده و کارآمد وبا حفظ  موازین تخصصی در خط مکتب ومتناسب  باانقلاب  اسلامی باشد و دلیلی ندارد که این دو،رو درروی هم باشند ویکی جای دیگری را بگیرد وهیچکس  هم چنین   ادعائی  نکرد که ستاد انقلاب فرهنگی می خواهد که  جانشین  مجلس  بشود .وامااینکه فرمودند از دیپلم  به بالا باشد  یا داوطلبان  دیپلم  باشند ، چنانکه آقای دکتر خلیلی هم فرمودند،در هماهنگی با  ستاد انقلاب  فرهنگی بوده است .با رشته های پیش دانشگاهی که آنها مد نظر دارند تا در آینده یک تعارضی  بین این تصمیم گیریها نشود ،ما یکچنین  هماهنگی با آنها به وجود آوردیم .
رئیس- آقای هنر دوست بفرمائید .
هنر دوست (معاون وزارت بهداری)- بسم الله الرحمن الرحیم . همان طوریکه در کمیسیون بهداری مجلس  هم گفتم طرح ایدآل برای مملکت  ما این بود که هر چه بیشتر ،ما تعداد دندانپزشک را اضافه  بکنیم ، ولی در رابطه با تربیت  بهداشتکارهائی که صحبتش بود تحت همین عنوان یعنی درست با عنوان:‹‹بهداشتکار››الان در دانشکده های دندانزشکی  دانشگاههای تهران  وملی دارند دانشجوهائی   را می گیرند و آنها دوره دو ساله ای را  می بینند وبه آنها  فوق  دیپلم  داده می شود  . بنابراین  اگر  قرار باشد  درست با عنوان بهداشتکار دهان و دندان  تربیت  بشوند، از نظر مالی ،مقداری  اشکال استخدامی به وجود می آورد . یعنی آنهائی را که ما می خواهیم بگیریم اگر زیر دیپلم  باشند با آنهائی که الان دیپلمه  اند وهمین  حقوق  ثابت  را دارند می گیرند تعارضی  پیدا می کند .
پیشنهاد  ما این است که عنوان اینها تغییر داده شود . چرا که الان آنها مثلا با یک حقوق  ثابتی  دارند می آیند …
 رئیس- شما نباید پیشنهاد جدیدی بدهید .شما فقط روی آنچه که پیشنهاد شده است که آنها باید دیپلم  باشند بحث  بکنید .
هنر دوست (معاون  وزارت  بهداری)- از نظر ما اگر  دیپلم  باشند بهتر است زیرا دانشجویان ما که به دانشکده می رفتند  با سن حدود 20-22 سال مریض می دیدند وباز سر مریض  دیدن اشکالاتی داشتند بخاطر  اینکه  یک تمرکز  لازم برای مریض  دیدن با سن پائین با آن یونیتهای دندانپزشکی  مشکل  بود .اگر ما آنها را با دیپلم  بگیریم به نظر ما ایده آل است که همین عنوان را داشته باشند ولی با ستاد انقلاب فرهنگی و برنامه هائی که دارند تعارض  می کند . ولی اگر قرار باشد درست با حدود چهارم دبیرستان از آنها دانشجو بگیریم بایستی  در عنوان آنها  تغییر داده بشود تابا عده ایکه الان هستند از نظر اداری و استخدامی تعارض پیدا نکند و وزارت بهداری عامل این تعارض نباشد .
رئیس- ایشان هم موافقند که دیپلم باشند .
هنر دوست(معاون وزارت بهداری)- ما موافق دیپلم  هستیم منتها اگر …..
شهرکی- پیشنهاد مسکوت ماندن آن را  برای یک  هفته  دارم که برود به کمیسیون …
رئیس- این آخرین پیشنهاد است حالا شما می خواهید مسکوتش کنید؟آقای آقا رحیمی شما قسمت دوم پیشنهادتا را بردارید و فقط روی دیپلم  بودنش پیشنهادتان را مشخص کنید ولی آن قسمت که بروند به قسمت پزشک عمومی  و غیره را حذف کنید .
آقا رحیمی – آقای هاشمی  شما اگر شمارة چاپ 22 و تاریخ 1/8/1359 کمیسیون بهداری مجلس را ملاحظه  بفرمائید خواهید دانست که فقط در کمیسیون دیپلمه  به کلاس  ده تنزل  داده شده است .
 رئیس- بسیار خوب توضیح ندهید .
آقا  رحیمی – حالا نظر بنده این است که باید دیپلم  باشند و دفتر چه پایان  خدمت هم داشته باشند ومرتب  ومنظم ،دوره دو ساله را هم در علوم  پایه  دندانپزشکی  ببینند و بروستاها بروند حالااگر تصویب می شود که بسیار خوب واگر  همنمیشود که هیچ .
بعضی از نمایندگان – پیشنهاد مشخص نشد .
منشی- پیشنهاد ایشان این است که:
درجه  تحصیلی بجای سال چهارم دبیرستان در نظام  قدیم  وسال دوم در  نظام جدید دیپلمه باشد .نوشته اند که حداقل  مدرک تحصیلی  لازم  برای داوطلبان  کارنامه قبولی ششم متوسطه نظام قدیم  یا چهارم دبیرستان نظام جدید است .
رئیس- همین مقدار کافی است وروی همین رأی بگیریم . روی اینکه ایشان قید کردند که  دیپلمه باشد ومعاون وزات بهداری هم با دیپلم موافقند .
هنر دوست – اجازه بفرمائید  توضیح بدهم .
 رئیس-آقای هنر دوست بفرمائید .
هنردوست(معاون وزارت بهداری)- مادر طرح  اولیه موافقت کرده بودیم که عنوان آنها بهداشتکار دهان و دندان باشد . عرض من فقط در رابطه با امور اداری و استخدامی آنها بود . اگر دیپلم باشند و عنوان آنها بهداشتکار دهان و دندان باشد از نظر ما  تعارضی ایجاد نمی کند  اما اگر طبق طرحی  که برادران ما آورده اند که از دیپلم به پائین  باشند نمی تواند عنوان آنها  بهداشتکار دهان  و دندان باشد . چون با تربیتی که الان دردانشکده ها می شوند و دانشجویانی که فارغ التحصیل  می شوند از نظر اداری و استخدامی برای  ما اشکالی  بوجود میاورد .آنها  هم میایند  تقاضای  حقوق فوق  دیپلم  براساس  عنواین که دارند می کنند د رحالیکه دیپلمه هستند . و براساس طرحی که داده شده گفته شده است که آئین نامه دروس آنها را هم ما بنویسیم . حالا  اگر آنها دیپلم  باشند تا یک حدی می نویسیم واگر فوق دیپلم  باشند در حد  فوق دیپلم نوشته می شود .از نظر ما فرقی ایجاد نمی کند  عرض من فقط در رابطه با عنوان آنها بود وحقوق ومزایا و امور اداری و استخدامی که برای  ما مزاحمت ایجاد می کند .
رئیس- ما  هم همین را فهمیدیم که بهر حال شما ترجیح  دادید که دیپلم باشند . عده حاضر در جلسه 188 نفرند . پیشنهاد آقای آقا رحیمی  مشخص شود …
کاشانی- تذکر آئین نامه ای دارم .
رئیس- آقای کاشانی تذکرتان را  بفرمائید .
احمد کاشانی – بسم الهل الرحمن الرحیم . مادة 89 می گوید د رمواردیکه طرح قانونی مربوط به امور داخلی مجلس نباشد  باید به وزیر یا مسوول اجرائی
مربوطه اطلاع داده شود که خود یا معاون او درجلسه حاضر شود ومذاکرات در حضور او بعمل آید وحق دارد اظهار  عقیده نماید .این تبصره ایکه  الان تصویب  شد ویا آنچه که الان پیشنهاد شده است مربوط به آموزش  عالی است که پس از تشکیل  ستاد انقلاب  فرهنگی مربوط به این مسأله جدید می شود والان آنها حضور ندارند و دعوت هم نشده اند وبه آنها اطلاع داده نشده است بنابراین بررسی این مسأله  الان خالی از اشکال نیست .
رئیس- ا این مسأله که سرکار  می فرمائید در مورد اصل  طرح  است که مربوط به یک وزارتخانه استاما اگردر وسط  طرح یک پیشنهاد یا یک تبصره داده شد در آن موقع  چطور  می شود آنها را دعوت کرد؟
کاشانی- مسأله این است که حضور آنها لازم است برای اینکه بررسی ما یک بررسی علمی  باشد .
رئیس- فهمیدیم  ولی آئین نامه این را نمی گوید بعد باید آن را در آئین نامه جدید بیاوریم حالا اگر در وسط بحث  پیشنهادی داده شد که به وزارتخانه ای ارتباط پیدا می کند چطور  می شود دعوت کرد؟
کاشانی – لزومی ندارد که حتماً در آن جلسه  روی آن تصمیم بگیریم .
رئیس- این تذکر آئین نامه ای نیست بنشینید .
جعفری- علت اصلی اشکال این که به کمیسیون آموزش عالی نفرستادند.
رئیس- این تبصره مال امروز است  به کمیسیون آموزش عالی مربوط نیست .
یدالله سحابی – من د رهمین زمینه پیشنهادی داده ام اجازه بفرمائید توضیح بدهم .
رئیس- اجازه نمی دهم .
سحابی- من خودم یکی از پیشنهاد دهندگانم .
رئیس- پیشنهادتان را بعداً مطرح  وبحث خواهید کرد .
سحابی- پیشنهاد من در همین زمینه است .
 رئیس- پیشنهادتان را بعداً طرح کنید .
 سحابی- مطلب من مشابه همین پیشنهاد است .
رئیس- مخالف وموافق صحبت کرده اند .
سحابی- من به عنوان موافق میخواستم صحبت کنم و صحبت من مربوط  به همین پیشنهاد است شما که بعداً به من اجازه خواهید داد پس همنی جا  اجازه بدهید صحبت کنم وخود من هم از پیشنهاد دهندگانم .
رئیس- آقای سحابی  بفرمائید .
آقا محمدی – اگر ایشان صحبت کنند من هم به عنوان مخالف صحبت می کنم .
موحدی ساوجی – بنده هم مخالفم .
رئیس- باید پیشنهاد مستقیم  باشد .
منشی- آقای سحابی سه پیشنهاد داده اند در پنجاه سطر.
رئیس- آقای سحابی شما پیشنهادتان را بعداً مطرح کنید .
188 نفر در جلسه حاضرند نمایندگانی که با پیشنهاد آقای آقا رحیمی  موافقند مبنی براینکه از دیپلمه  ها گرفته بشود قیام فرمایند (اکثر برخاستند )تصویب شد . پیشنهاد مسکوت ماندن آقای شهرکی  مطرح است آقای شهرکی  توضیحتان رابدهید .
 شهرکی- بسم الله الرحمن الرحیم .اولا از این طرحی که برادرانمان داده اند باید تشکر کنیم که خیلی زحمت کشیده اند وازاینکه آقایان بفکر روستاها بوده اند بسایر ممنون هستیم .ولی اشکالاتی داشت و نمایندگان ملاحظه  فرمودند یکی از آنها این بود که ما یک نوجوانی را از کلاس چهارم دبیرستان  یا دوم نظام جدید….
رئیس- این مسأله که تمام شد .
 شهرکی – او را به عنوان یک دکتر دندان پزشک بروستا می فرستیم  یعنی  او کار دکتر را انجام میدهد . خوب .این خوب شد که رد شد . من از  این جهت  خوشحالم .اما سایر  تبصره های این لایحه با توجه به این تبصره تنظیم شده است . حتی من در تبصره 3 پیشنهاد حذف داشتم که بهتر می دانم  اگر ممکن بشود که یان طرح برود به کمیسیون ویک هماهنگی بین ستاد انقلاب فرهنگی و دستگاه اجرائی وکمیسیون بهداری مجلس بشود ویک  طرح  جامع وخوبی به مجلس  بیاید ویک هفته هم مهلت خواسته ام که مسکوت بماند بعد بیاید ود رمجلس  تصویب بشود .اگر نمایندگان محترم  صلاح  می دانند مسکوت بماند  چون بعضی از اشکالات دیگر هم دراین طرح وجود دارد .
رئیس- مخالف صحبت  کند .
منشی- مخالف آقای مجید انصاری.
رئیس-آقای انصاری بفرمائید .
مجید انصاری- بسم الله الرحمن الرحیم .گر چه از نظر آئین نامه د رهر موقعی که طرح یا لایحه ای  مطرح باشد  نمایندگان حق پیشنهاد مسکوت ماندن یا حذف موادی را دارند اما باید توجه داشت که این حق  را برای این گذاشته اند که اگر مشکلی  در موقع طرح آن  لایحه  پیش آمد یا در موقع طرح پیشنهادیکه نمایندگان بعنوان طرح به مجلس داده اند پیش آمد کرد راه قانونی داشته باشد که به کمیسیون برگردد . اما مسأله ایکه دو روز در مجلس  مطرح  بوده است ودر کمیسیون تخصصی مجلس  که هم از پزشکان ودکتر و اطباء  کشورند شرکت داشته اند وطرح را تهیه کرده اند ود رمجلس هم دو روز بحث شده است و بعضی  از مواد اصلاح شد و تبصره هائی افزوده  شد وهمه نمایندگان شاهد بودند که با چه  دقتی   همین  تبصره اخیر که تصویب شد یا تبصره قبل که آقای  صلواتی پیشنهاد دادند نشان دهنده دقت مجلس روی این طرح است واگر برگردد به کمیسیون فکر نمی کنم  چیزی بر آن افزوده  شود جز اینکه دو  روز از وقت مجلس که د رواقع وقت ملت است گرفته  شده است لذا تقاضائی که از نمایندگان دارم این است که پیشنهاد مسکوت ماندن را اگر  احیاناً می خواهند بدهند در همان روزهای اول در لحظات اول و ساعت اول طرح  لایحه  یا طرح  بدهند نه اینکه تاکنون دو روز گذشته است والان در آستانه تصویب  نهائی طرح هستیم .پیشنهاد مسکوت ماندن بیاید واین مفهومش آن است که  هر چه تابحال صحبت شد از موافق و مخالف و پیشنهاد  دهنده و وقت مجلس  گرفته شده است بیهوده بوده است واین خود یک توهینی به مجلس  است ومن با مسکوت ماندن آن مخالفم .
رئیس- نمایندگان محترم  توجه داشته باشند  که اگر بخواهد برگردد نم یتواند تغییر داده شود وکمیسیون نمی تواند تغییر بدهد . وگرفتار ابهام خواهیم شد .بهر حال  پیشنهاد آقای شهرکی برای مسکوت ماندن در یک هفته مطرح است نمایندگانی که موافقند قیام فرمایند .(عدهکمی برخاستند )تصویب نشد .
رئیس- تبصره بعدی را بخوانید .
منشی- تبصرة9 دولت مکلف است هزینه لازم  جهت اجرای این طرح را از محل اعتبارات آموزشی وزارت بهداری که در بودجه سال 1360 پیش بینی خواهد نمود تأمین نماید .
 رئیس- خودتان توضیح بدهید .
توکلی- مشکلی  که در مورد این طرح داشتیم این بود که اصل 75 قانون اساسی مد نظر قرار نگرفته بود ضمناً تا این  طرح تصویب بشود  و  مراحل ابلاغ  را طی  کند زمان به آن روزهائی که بودجه سال 1360 تقدیم  مجلس  خواهد شد نزدیک خواهد شد .روی  این حساب ما اگر بیائیم محل  تأمین اعتبار اجرای این طرح را مشخص کنیم ان شاء‌الله شورای  نگهبان  با این  طرح مخالفت نخواهد کرد .روی  این زمینه در بودجه سال 1360 ما میدانیم که ردیفهائی  وجود دارد که به وزارت بهداری امکان آموزشی می دهد و اعتبار  در آن می گذارد ما از الان دولت را مکلف می کنیم که در آن ردیفها بودجه  این طرح  را منظور کند .یعنی  اجرای این طرح تا آئین نامه اش نوشته بشود و آماده بشود بودجه اش هم ان شاء الله تصویب خواهد شد.
رئیس- مخالف وموافق را مشخص  کنید .
منشی- مخالف آقای معین فر.
معین فر- بسم الله الرحمن الرحیم .اصلی که در قانون اساسی است که نمایندگان مجلس حق پیشنهاد خرج ندارند مگراینکه  منبع تأمین  پول را معین کنند معنایش این نیست که  نمایندگان مجلس  می توانند پیشنهاداتی بدهند و دولت  را مکلف کنند که دولت برود منبع تأمین را پیدا کند .این تبصره به این شکلی که نوشته شده است دولت را مکلف می کند که برایاینکه اینهزینه را انجام بدهد خودش  برود ومنبع درآمد را خودش تأمین کند این صحیح  نیست و برخلاف  اصل قانون اساسی است .واگر بر فرض بخواهیم یک شکلی  مسأله را حل  کنیم می توانیم بگوئیم  دولت  می تواند از محل  صرف جوئیهای بودجه وزارت بهداری هزینه این کار را تأمین نماید .به این شکل  می توانیم بگوئیم .ولی اگر دولت را مکلف کنیم به اینکه حتماً این هزینه را انجام بدهد دولت را مکلف به هزینه  ای کرده ایم که منبع تأمین آن را ما معین نکرده ایم .
رئیس- موافق صحبت کند .
منشی- آقای شهرکی  موافقند .
شهرکی – بسم الله الرحمن الرحیم . براساس همان اصلی که از قانون اساسی جناب آقای معین فر اشاره کردند در جلسه  قبل  مجلس  که این لایحه  مطرح بود برادرنمان گفتند که وزارت بهداری محل  این بودجه را تعیین کرده  است و مشخص  است واین پیشنهاد براساس  نامه وزارت بهداری داده شده است پس هیچ  اشکال نمیتواند داشته باشد که براساس همان نامه  دولت مکلف یا موظف باشد که از محل  آن اعتبار این هزینه راانجام بدهد . اصل  قانون اساسی هم بر همین مبنا است که دولت محلی برای هزینه این کاریکه الان درنظر گرفته می شود داشته باشد .د ولت محلش را مشخص کرده ودر  بودجه سال 1360 هم منظور کرده است پس ایرادی ندارد که در لایحه  گنجانیده بشود .اگر محلش مشخص نشده بود این ابراد بجا بود پس حالا که  خود دولت محلش را مشخص کرده است هیچ ایرادی به نظر من نمی رسد .
رئیس- آقای  دکتر ولایتی یا آقای هنر دوست اگر توضیحی  دارند  بفرمایند .
دکتر ولایتی – همان طوریکه آقای شهرکی فرمودند این تبصره الحاقی  به استناد نامه ای است که امروز آقای هنر دوست از وزارت بهداری آوردند و  دقیقاً مشخص کرده اند که  محل  هزینه این طرح از چه ردیفی است وبا شورای  نگهبان هم همان طوریکه عرض کردم قبلا مشورت شدهاست ویان را موافق  قانون اساسی  دانسته اند ومغایر ندانسته اند بنظر من این تبصره خوب است که  اضافه بشود .
رئیس- آقای  هنر دوست مطلبی دارید ؟
هنر دوست (معاون وزارت بهداری )- من د رمورد بودجه آن صحبتی  ندارم .
رئیس- متن را برای  رأی گیری بخوانید .
منشی-تبصرة9 دولت مکلف است هزینه لازم  جهت اجرای این طرح را از محل اعتبارات آموزشی وزارت بهداری که در بودجه  سال….
هنر دوست(معاون وزارت بهداری)- اینکه من آورده ام از بودجه  آموزشی نیست .
رئیس- همان صرفه جوئی است که آقای معین فر اشاره کردند .
توکلی- پیشنهاد من همان است که  قرائت کردم اگر دیگران  می خواهند پیشنهاد دیگری  بدهند  خوب پیشنهاد کنند ولی من قبول  ندارم .
رئیس- پیشنهاد دولت  هم همان است که آقای معین فر به آن اشاره  کردند . نامه ای که از طرف وزارت بهداری فرستاده اند نیز منطبق  است  با اظهارات آقای معین فر  نامه به این شرح  است:‹‹پیرو  فرستاده اند نیز منطبق  است بااظهارات  برای اجرای طرح مراقبین بهداشت دهان و دندان در بودجه سال 1360 از  وزارت بهداری مبلغ دویست میلیون  ریال از محل صرفه  جوئیهای حوزه مرکزی ردیف …جهت  گزینش و آموزش  دانشجو قابل  تأمین است . ›› یعنی  همان که آقای  معین فر به آن اشاره کردند بنابراین همین ردیفی که خودشان آوردند دولت از این  محل تأمین می کند …
فؤاد کریمی – ردیف باید تصویب بشود .
رئیس- من از آقای توکلی خواهش  می کنم برایاینکه بحث جدیدی لازم نباشد ….
توکلی- این ، تعلیق به محتمل است و رد می کنند  آن را .
دیالمه – وقتی تصویب نشده است  چطور…..
یکی از نمایندگان –اگر  تصویب نشد، این طرح  می خوابد .
هادی- ای بسا که رد بشود .
رئیس- چرا رد بشود ؟
منشی- این اصلا تعلیق  به محتمل  است اجازه بفرمائید توضیح بدهم .
رئیس- آقای توکلی بفرمائید .
توکلی- ملاحظه  کنید برادران عزیز شما می فرمائید صرفه جوئی  بکن واز روی صرفه جوئی خرج  کن . صرفه جوئی پیش بینی است که  ممکن  است تحقق پیدا نکرد، تعلیق  به محتملی  است که شورای  نگهبان  آن را رد می کند .این طرح شما عملی نخواهد شد .ولی اگر شما گفتید ای دولتی که بهر حال یک مجموعه درآمدی خواهی  داشت  از آن درآمد آن مقداری کهبه وزارت  بهداری اختصاص  می دهی  باید  این طرح را اول تأمین کنی بعد مخارج دیگر را در نظر بگیری.
رئیس- پیشنهادتان را بخوانید تا رأی بگیریم . منتها ایشان کلی گفتند وممکن است یکی از مصادیقش هم همین باشد . پیشنهادتا را مشخص کنید .
توکلی – دولت مکلف  است هزینه لازم جهت اجرای این طرح را از محل  اعتبارات آموزشی وزارت بهداری که در بودجه  سال 1360 پیش بینی خواهد نمود  تأمین  نماید .
رئیس-  همین متن قرائت شده را به رأی می گذاریم 182 نفر در مجلس  حاضرند .
دیالمه – دولت قبول دارد ؟
رئیس- بلی نماینده دولت آمد گفت قبول دارد واین هم یکی از مصادیقش می شود که از محل صرفه جوئیها یا از هر محل دیگری تأمین کنند .ایشان خودشان گفتند موافقند .
نمایندگانیکه با تبصره پیشنهادی آقای توکلی که قرائت شد موافقند  قیام فرمایند .(اکثر برخاستند ) تصویب  شد .
رئیس- مطلب بعدی  را مطرح کنید .
منشی- آقای شهرکی پیشنهاد حذف داده اند .
رئیس-پیشنهاد حذف آقای شهرکی را مطرح کنید .
منشی- پیشنهاد حذف آقای شهرکی این است که در تبصره 3 کلمات ..‹‹حتی الامکان وبا اولویت ››حذف بشود. با حذف این کلمات تبصره به این شکل در می آید:
تبصره 3- داوطلبین  از بین موافقین واجدین شرایط محلی با در نظر گرفتن سهمیه استانی بعد از گذرانیدن امتحان انتخاب خواهند شد .وپس از  استخدام د رحوزه خود مشغول  خدمت خواهند شد .
رئیس- آقای شهرکی بفرمائید توضیح بدهید .
 شهرکی- بسم الله الرحمن الرحیم . پیشنهاد حذف این دو کلمه دست مسؤولین را باز می گذارد که سهمیه استانی ار که  تعیین می کنیم تغییر بدهند و احتمالا جوانانی که د رتهرات یا شهرهای بزرگ  زندگی می کنند و دسترسی  بیشتری به روزنامه ها و رسانه های گروهی دارند بتوانند زودتر بیایند و ثبت نام  کنند .ومثلا جوانی که د رچاه بهار زندگی می کند و دیپلم  گرفته وبا هزار بدبختی تحصیلش را تمام کرده است نتواند بموقع بیاید و برسد و مستحق هم  باشد .من پیشنهاد کردم کلمات :‹‹ حتی الامکان و با اولویت ›› حذف بشود ما در هر استانی  چهار و پنج هزار  دیپلمه بیکار داریم . اگر میگوئید نه .من از استان سیستان و بلوچستان آمار بیاورم استان مزبور از محرومترین استانها است که ان شاء‌الله کلمه ‹‹محروم ›› هم بفرموده برادرمان جناب آقای  رجائی  از استان مزبور  با اقداماتی که انجام می شود برداشته شود . محرومترین استان حداقل سه یا  چهار  هزار  دیپلمه  بیکار دارد .وما نمی توانیم بگوئیم ‹‹حتی الامکان ›› یعنی اگر آن نشد .چرا نشود؟ باید بشود .چرا  ما حق آن جوان را بدیگری  بدهیم که  توانسته است از امکانات بیشتری  از نظر رادیو  و تلویزیون  و روزنامه استفاده کرده وبه موقع آمده ثبت نام کرده است و بموقع توانسته است خودش  را معفی  کند . ما این حق راهر چند هم مشکل  باشد بایستی  به افراد استانها بدهیم .چون همانهایند که توانسته اند به آن استانها خدمت  بکنند .شما نم یتوانید یک فرد تهرانی را به چاه بهار بفرستید و برای او امکان ندارد که بتواند د رآن جا دو سه سال زندگی کند .  او به  هزار  کلک می خواهد به تهران  بیاید .حداقل شورای پزشکی  تشکیل می شود و او به تهران می آید . چه بهتر که ما از همان استانی که حق او است و این سهمیه را  به  او داده ایم از همانجا   انتخاب کنیم .دیپلمه های زیاد هستند وما تعهدش را  می کنیم که دیپلمه  د رهمان استان  به اندازه کافی باشند .ومن معتقدم که این دو کلمه مزبور  را در تبصره نگذاریم . چون همین دو کلمه باعث می شود که مشکلاتی  پیش  بیاید و سهمیه استان های دور افتاده حداقل بدلیل عدم  دسترسی به امکاناتی که بتوانند خودشان  را معرفی  کنند از بین برود .
منشی- مخالف آقای موحدی ساوجی وموافق توکلی.
رئیس- آقای موحدی ساوجی بفرمائید .
موحدی ساوجی- بسم الله الرحمن الرحیم . منظور جناب آقای شهرکی که توضیح دادند در این تبصره با وجود قید :‹‹ حتی الامکان ›› باز هم تأمین است . زیرا خو ایشان  توجه  دارند در یک جا ممکن است دیپلمه به اندازه کافی نباشد یا ممکن است اگر هم باشند واجد شرایط نباشند ولذا در اینجا اگر گفته شده: ‹‹داوطلبان حتی الامکان ››،از آن  طرف کلمه اولویت هم آمده است یعنی  در تبصره  آمده است :‹‹ وبا اولویت ››یعنی از بین واجدین شرایط محلی با در نظر گرفتن سهمیه  استانی بعد از گذراندن امتحان ، انتخاب  خواهند شد . بنابراین اگر  چنانچه  واجد شرایط نباشند. بنابراین بتوانند از جاهای دیگری هم دیپلمه را بگیرند . اتفاقاً قید ‹‹حتی الامکان ››با قید ‹‹اولویت›› منظظور آقای شهرکی را تأمین میکند و نیازی به حذف ‹‹حتی الامکان ›› نیست .
توکلی- به خواهران و برادران عزیز توجه میدهم که پیشنهادی را در جلسه قبل تصویب  کردید که در آخر این تبصره آمده است که با این ‹‹حتی  الامکان واولویت ›› نمی خواند. شما تصویب  کردید که پس از استخدام د رحوزه خود مشغول خدمت میشوند . حالا شما ‹‹حتی الامکان ›› را زدید ویک آقایی را از تهران گرفتید او میگوید  من باید در حوزه  خودم که در تهران است حتماً خدمت  کنم . ولی وزارت بهداری میگوید که سیستان لازم دارد .این یک نکته .نکته دیگر اینکه ما باید با واقعیات  سروکار داشته باشیم وبه آنها توجه  کنیم . کجا غیر ممکن است که ما دیپلمه پیدا بکنیم از زمان قبل که تحصیل  خیلی مشکلتر بوده مقدار زیادی دیپلمه  بیکار داریم که حد ندارد .از این ببعد  که امکان تحصیلی بیشتر فراهم میشود ومخصوصاً به استانهائی که قبلا  کمتر توجه میشده است بیشتر توجه خواهد شد حتماً در آنجا هم دیپلمه خواهیم  داشت واین هیچوقت غیر ممکن نخواهد بود .روی  این حساب  وجودش زائد  است مضافاً به اینکه یک تعارض جزئی هم با قسمت آخر این تبصره که تصویب فرمودید دارد .
رئیس- آقای ولایتی شما مطلبی دارید بفرمائید ؟
دکتر ولایتی – بنظر من موقعی که قید شدهاست که ‹‹حتی الامکان وبا اولویت ››آن مقصودی  را که آقای شهرکی دارند حاصل است .یعنی اگر فرد واجد شرایط در استان مورد بحث بود آن مسؤولین اجرائی با توجه به این تبصره حق ندارند که از استان دیگری بیاورند .از طرف دیگر بعضی از برادران اشاره  کردند و اشاره شان به حق بود که خواستار این هستند که کیفیت کار این افراد  که بعنوان کمک دندانپزشک ،مراقبین بهداشت  و عناوینی از این قبیل میروند  ولی در عمل  کار دندانپزشکی میکنند به آن  توجه بشود . اگر قرار باشد که ما  شانس انتخاب را محدود به استانها بکنیم ومثلا احتیاج  داشته باشیم برای این کار  200 دیپلمه دانتخاب بکنیم و دیپلمه های واجد شرایط  با توجه  به نوع مدرک  تحصیلی بر طبق ضوابطی که بعداً وزارت علوم و بهداری تعیین خواهند کرد . تعداد داوطلبین  250 یا 300 نفر. طبیعی است که شانس  انتخاب اصلح از بین اینها خیلی کمتر است . یعنی به آن معنائی که  مورد نظر  ومطلوب  ما از نظر کیفیت است .تا اینکه شما  تعداد بیشتری داوطلب داشته باشید ومجال این را داشته باششید که افراد با صلاحیت تر و با سوادتری را برای یک چنین کار حساسی که با جان مردم سروکار دارد انتخاب بکنید .بنابراین به نظر من خودمان را محدود نکنیم با توجه به اینکه بعضی از استانها تعداد دیپلمه های  واجد شرایطشان برای این کار کم است
رئیس- آقای هنر دوست شما مطلبی دارید بفرمائید ؟(هنر دوست – خیر)آقایان توجه بفرمائید پیشنهاد برا ی رأی گیری قرائت میشود .
 منشی- عبارت ‹‹حتی الامکان و با اولویت ›› از تبصرة3  حذف گردد تبصره به این شکل  در خواهد آمد ‹‹داوطلبین از بین واجدین شرایط محلی با در نظر گرفتن سهمیه استانی بعد از گذرانیدن امتحان  انتخاب خواهند شد و پس از  استخدام در حوزه مشغول خدمت میشوند . ››
رئیس- 182 نفر در جلسه حاضرند . آقایانیکه  با پیشنهاد حذف این دو  کلمه قرائت شده از این تبصره موافق هستند قیام فرمایند .(اکثراً برخاستند ) تصویب شد . پیشنهاد دیگری  هست ؟
توکلی- یک پیشنهاد  حذف دیگری است که خودم  خدمت شما  داده ام . میخوانم  توجه  بفرمائید . عبارت ‹‹ و مدارک تحصیلی افراد مذکور دیپلم  فنی خواهد بود ›› از تبصرة 4  حذف شود .
رئیس- آقای توکلی  توضیح بدهید .
توکلی- علتش  این است که شما حداقل  مدرک  تحصیلی  را دیپلم  فرض کرده اید ودر تبصره 1 تصویب  کرده اید . واین قسمت تبصره 4 مربوط به آن وقتی  بود که شما حداقل مدرک تحصیلی را کمتر گرفته بودید .روی این حساب  لازم نخواهد بود .یعنی اگر از تبصره 4 این قسمت حذف  بشود تبصره به این صورت در میاید:ضوابط آموزشش  مشترکاً توسط وزارتخانه های بهداری و آموزش و پرورش  و فرهنگ و تحقیقات و تعلیمات عالیه تهیه خواهد شد .
یکی از نمایندگان – فوق  دیپلم بگذارید .
توکلی- من نمی توانم  چیزی جایش بگذارم ،فقط میتوانم پیشنهاد حذف بکنم .رئیس- پیشنهاد را متناسب  کنید .
توکلی- ضوابط آموزشی مشترکاً توسط وزارتخانه های بهداری و آموزش و پرورش و فرهنگ و تحقیقات و تعلیمات عالیه  تهیه و مدرک تحصیلی افراد مذکور فوق دیپلم  فنی خواهد بود (همهمه نمایندگان )
رئیس- مخالف وموافق صحبت بفرمایند .
منشی- کسی مخالف هست؟(اظهاری  نشد )
سلامتیان – اصلاح  جمله است پیشنهاد جدید نیست .
رئیس- د رآئین نامه اصلاح جمله پیش بینی نشده است .
سلامتیان – اصلاح عبارتی است . پیشنهاد جدید  نیست اصلاح عبارتی  اشکال ندارد .
رئیس- اصلاح عبارتی نه اینکه معنا عوض بشود .مثلا در یک جائی یک کلمه غلط رفته است آنرا درست بکنیم .ولی معنا را نمیتوانیم عوض بکنیم .
یکی از نمایندگان – یک کلمه ‹‹فوق ›› اضافه کنید .
رئیس- کلمه ‹‹فوق دیپلم ›› را پیشنهاد کنید .
منشی- ضوابط آموزشی  مشترکاً توسط وزارتخانه های بهداری آموزش و پرورش و فرهنگ و تحقیقات و تعلیمات  عالیه تهیه ومدرک تحصیلی افراد مذکور  فوق دیپلم   فنی خواهد بود .
 استکی- خلاف است ،نمی شود فقط می شود ‹‹دیپلم فنی ›› را حذف  کرد .
رئیس- خلاف نیست ولی آئین نامه نمیگوید که میشود این کار را بکنیم  مصرح نیست که خلاف است .
استکی – این پیشنهاد جدید است .
 توکلی- پیشنهاد جدید نیست . شما قبلا  چیزی را تصویب  کرده اید که این را تغییر داده است . کجای آن جدید است .
رئیس- 180 نفر در جلسه حضور دارند . پیشنهاد را مشخص کنید تا رأی بگیریم .
منشی- تبصرة4-ضوابط  آموززشی  مشترکاً توسط وزارتخانه های بهداری و آموزش و پرورش و فرهنگ و تحقیقات  و تعلیمات  عالیه تهیه ومدرک تحصیلی افراد مذکور  فوق دیپلم فنی  خواهد بود .
 رئیس- کسانیکه با این اصلاحیه موافقند قیام بفرمائید (اکثر برخاستند )تصویب شد . پیشنهاد دیگری هست (منشی – خیر ) خوب، اصل ماده  واحده را برای رأی گیری بخوانید آقایان دقت بفرمائید ، ماده واحده برای رأی گیری قرائت میشود
صلواتی- آقای هاشمی ! من یک پیشنهاد داده بودک که  بجای ‹‹بهداشت  کار›› تکنیسین بنویسید
رئیس- پیشنهاد جدید پذیرفته نمیشود .
مهندس رازرگان –آقای هاشمی در تبصرة 6 یک ابهامی است .
رئیس- تبصرة6 را بخوانید ببینیم چه ابهامی دارد .
 مهندس بازرگان – تبصرة6  که میگوید افراد به هیچ عنوان حق اشتغال  بطور آزاد در امور دندانپزشکی و حرف وابسته را ندارند .این معلوم  نکرده است که آیا تا آخر عمر این حق را ندارند یا فقط آن 5 سالی که تبصره 5 ذکر کرده  است .این باید رفع ابهام بشود .
رئیس- آقای دکتر ولایتی  توضیح بدهید .
دکتر ولایتی – عرض کنم که منظور این است  و فکر میکنم از عبارت هم همین بر بیاید که به هیچ عنوان مادامیکه مدرکشان همین فوق دیپلم فنی است که تصویب  شد هست حق اشتغال آزاد در امر دندانپزشکی  ، یعنی داشتن مطب را ندارند .اینکه ما به آن توجه داشتیم این بوده است که به کمتر از یک  کسی که د رحد طبابت  حالا در دندانپزشکی یا پزشکی  تحصیل کرده است اختیار جان مردم را ندهیم، واین یک چیزی در سطح  بین المللی است ومورد قبول وخواسته بسیاری  از برادران هم که به این مناسبت مطالبی  فرمودند همین بود که همانطوریکه عرض کردم کیفیت کار پائین نیاید .اما زمانیکه اینها در استخدام وزارت بهداری ودر مناطق  محروم هستند فرض بر این است که در آن شبکه های  تندرستی و درمانی که وزارت بهداری دارد ودر آینده بنای گسترش  آنرا دارد و اساس کار پیشنهاد شاخه پزشکی ستاد انقلاب فرهنگی هم بر تاسیس آن شبکه  ها هست و برمبنای آن ضوابط این نوع افراد در حقیقت تحت کنترل یک دندانپزشکی که به لحاظ  داشتن مدرک پزشکی و احراز  درجات بالاتر صلاحیت  را دارد اینها کار میکنند . یعنی مستقلا کا رنخواهند کرد .ومنظور ما این بوده است کههی چ زمانی اینها حق ندارند که بطور آزاد ومستقل  اشتغال  بکار داشته باشند . و فایده دوم این تبصره  این است که یکی از مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر وزارت بهداری است این است که همین پرسنل  محدود پزشکی  وحرف وابسته را هم در اختیار ندارد . که مثلا  به آن اصل 29 قانون اساسی جامه عمل  بپوشاند .
چون بهداری در صورتی میتواند تعمیم درمان و بهداشت بدهد که پرسنل  متخصص در اختیارش باشند .وما باید از این پس گامهایی را که برمیداریم بیشتر در این جهت باشد و این فایده دوم تبصرة6 است .بنابراین منظور ما این  بوده است که اینها هیچگاه این حق را ندارند .اما اگر استناد به تبصره 5 هست تبصره 5 درمورد انتخاب محل هست .انتخاب محل  در 5 سال  اول بعد از  فراغت  از حصیل  با نظر و انتخاب وزارت  بهداری با توجه به محرومیتهایی که د راقصی نقاط مملکت هست خواهد بود .و طبیعی است ک که زمانی که انتخاب محل به اختیار خود فرد گذاشته بشود جائی را انتخاب میکند که به رفاهیاتش  نزدیکتر است .وزمانیکه انتخاب بعهده وزارت بهداری گذاشته بشود .وزارت  بهداری جائی را انتخاب میکند کهبه مصلحت  ملت نزدیکتر است .
 رئیس- بسیار خوب،ماده  را قرائت کنید .
(بشرح زیر قرائت شد )
ماده واحده – بمنظور گسترش و پیشرفت  خدمات درمانی و بهداشتی دهان و دندان در مناطق  محروم وروستاها،وزارت بهداری تربیت بهداشت کاران مربوط را عهده دار و پس از تعلیم  به نقاط  مذکور اعزام میدارد
تبصرة1- برای نقاط  محروم هراستان متناسب با جمعیت و وسعت جغرافیائی  و درجه محرومیت سهمیه ای تعیین میشود .
تبصرة3- داوطلبین از بین  واجدین شرایط محلی با در نظر گرفتن سهمیه استانی بعد از گذرانیدن امتحان انتخاب خواهند شد و پس ازاستخدام د رحوزه خود مشغول خدمت  میشوند .
تبصرة4- ضوابط آموزشی مشترکاً توسط وزارتخانه های بهداری ،آموزش و پرورش و فرهنگ و تحقیقات و تعلیمات عالیه تهیه و مدرک تحصیلی افراد مذکور فوق دیپلم فنی خواهد بود .
تبصرة5- 5 سال اولیه بعد از فراغت از تحصیل  افراد مذکور ….
امامی کاشانی – منظور  از ضوابط آئین نامه است یا مقررایت که شورای فرهنگی تصویب می کند ؟ضوابط آموزش  به یک مسائلی اطلاق می شود که ارزش قانونی  داشته باشد .
رئیس- اگر قانون داشت که  به مجلس میاورند .
جعفری- این اسم مربوط به کمیسیونی است که در  مجلس  هست .اسم .وزارتخانه،وزارت فرهنگ و آموزش عالی است بعداً اشکال پیش نیاید  که چنین وزارتخانه ای نداریم .
رئیس- بله،  فرهنگ و آموزش  عالی است .
منشی- تبصرة4 را دوباره می خوانم .
تبصرة4-  ضوابط آموزشی مشترکاً توسط وزارتخانه های  بهداری ،آموزش و پرورش و فرهنگ و آموزش  عالی تهیه ومدرک تحصیلی افراد مذکور  فوق دیپلم  فنی خواهد بود.
تبصرة5- 5 سال  اولیه بعد از فراغت  از تحصیل افراد مذکور  منحصراً در اختیار وزارت بهداری بوده ووزارتخانه  مزبور مکلف به استخدام مشارالیهم  د رنقاط محروم وکمتر از ده هزار  نفر به تفصیل آئین نامه خواهد بود .
بازرگان – بعد از 5 سال  چه میشود ؟
رئیس- آقای هنر دوست جواب  بدهید .
دکتر هنر دوست (معاون  پارلمانی وزارت بهداری )- تبصره 5 میگوید 5 سال اولیه بعد از فراغت تحصیل  افراد مذکور منحصراً در اختیار وزارت بهداری خواهند بود. یعنی اینکه اینها برای یک بیمارستان دیگر یا جائی دیگر نمیتوانند کار بکنند وبه صرف اینکه  فرض کنید که اینهااین مدرک را دارند . الان ما یک سری کسانی را داریم به اسم کمک دندانپزشکان تجربی  که با وجودیکه یک محدوده مشخص کار دارند اینها اولا چند تا مطلب دارند ،ثانیاً آنها همه کار هم انجام میدهند .اینکهمکلف کرده است که اینها صد درصد در اختیار وزارت بهداری خواهند بود . یعنی اینکه اولا اینها زیر نظر پزشک کار میکنند ثانیاً در آن محدوده ای که قانون برایشان مشخث کرده است که چه کارهایی را انجام بدهند کار میکنند .بعد از 5 سال در آن حد آزاد خواهد بود  که برای جای دیگری هم بتواند کار بکند . اما د راین محدوده  5 سال صددرصد  در اختیار ما و در همان  محلی است که ما برایش  تعیین کرده ایم کا رمیکند .
رئیس- بعد از 5 سال چکار بکند،یک مسأله دیگری است که یک قانون جدیدی می آورند که بعداً تکلیف را روشن کند . فعلا در این مدت 5 سال تعیین تکلیف  با دولت است .(همهمه نمایندگان ).
دکتر هنر دوست (معاون پارلمانی وزارت بهداری )- در مورد تبصره  چهار هم من فکر می کنم قید آموزش و پرورش که در اینجا آمده است این اضافه است . برای این که این در زمانی بود که  این ها با مدرک زیر دیپلم استخدام می شدند . حالا که قرار شده است که این ها دیپلم بگیرند،قید وزارت آموزش و پرورش در  تعیین آئین نامه یا ضوابط آموزش  اضافه است .
غلامرضا  دانش- آقای هاشمی یک ابهامی در تبصره یک هست .
رئیس- این ابهام چیست ؟
غلامرضا دانش- چون دیپلم  است ،دیپلم  ممکن است حتی یا علوم انسانی و یا تجربی باشد .
رئیس- آن را در ضوابط خودشان تعیین می کنند در آئین نامه تعیین می کنند .
 غلامرضا دانش- این جا مطلق است .
رئیس- ممکن است هزار تا سوال ریز بیاید که در آئین نامه قابل  توضیح است . آن هارا خودشان تعیین می کنند،آقایان اگر مخالفتی ندارید کلمه آموزش  و پرورش که  هیچ ربطی ندارد در این جا برداشته بشود .(اظهاری نشد ).
 توکلی- تبصرة4 ضوابط آموزش مشترکاً توسط وزارتخانه های بهداری و فرهنگ و آموزش  عالی تهیه ومدرک تحصیلی افراد مذکور فوق  دیپلم  فنی خواهد بود .
تبصرة5- پنجسال اولیه بعد از فراغت از تحصیل افراد مذکور منحصراً د راختیار وزارت بهداری بوده است و   وزارتخانه مزبور مکلف  به استخدام مشارلیهم د رنقاط محروم وکمتر از ده هزار نفر به تفصیل  آئین نامه خواهد بود .
تبصرة6- این گونه افراد به هیچ عنوان حق اشتغال بطور آزاد در امور  دندانپزشکی و حرف وابسته را ندارند .(همهمه نمایندگان ).
 یکی از نمایندگان – تبصرة5 ابهام دارد .
رئیس- شما همه عقلتان بعد از این که طرح یا لایحه به مجلس آمد راه می افتد .(همهمه نمایندگان )توجه بفرمائید تا بخوانند،برادران ! همه اینکارها مربوط به کمیسیون است آقایان اگر بخواهید دائماً در مجلس  به این ریزه کاری ها برسید که مجلس نمی شود .در بین 220 نفر مابنشینم و با الفاظ بازی کنیم ، علاقه تان را بروید در کمیسیون نشان  بدهید .می آید خدمت تان  ،شما هم بروید آن جا و وسواس به خرج بدهید تا اینجا دیگر نیاید .
 منشی- تبصرة7- وزارت  بهداری مکلف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این ماده واحده آئین نامه های لازم را تهیه  وبه مورد اجرا گذارد .
تبصرة8- پس از مدت شش سال کار در روستاهای  تعیین شده این افراد با شرکت در امتحانات مخصوصی می توانند به تحصیلات خود تا اخذ در جه دکترا دندانپزشکی ادامه دهند .
تبصرة9- دولت مکلف است هزینه لازم جهت اجرای این طرح را از محل  اعتبارات آموزشی وزارت بهداری که در بودجه سال 1360  پیش بینی  خواهد نمود  تأمین نماید .
رئیس- این متن را با همه تبصره های قرائت شده اش به رأی می گذاریم تابلو را روشن کنید .(یکی از نمایندگان – تبصرة7…)آقایان وقتی عبارت  در اختیارتان  هست تشریف ببرید به کمیسیونها واینکارها باید در کمیسیون ها اصلاح بشود . 189 نفر در جلسه حضور دارند کسانیکه با این ماده و تبصره های قرائت شده موافقند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند ،با اکثریت قاطع تصویب شد .
4-قرائت نامه آقای مهدوی کنی وزیر کشور و تقدیم دو فقره لایحه از طرف وزارت کشور با قید  دو فوریت  و تصویب دو فوریت آنها
 رئیس- چند لایحه دو فوریتی  داریم که از طرف وزارت دفاع و وزارت کشور آمده اند این دو فوریت ها الان مطرح میشود وبعد تنفس میدهیم آقای زواره ای  بفرمائید . خواهش میکنم چون میخواهیم رأی گیری کنیم هیچ یک از آقایان از جلسه بیرون نروند .بفرمائید آقای زواره ای
زواره ای (معاون  وزارت کشور)- بسم الله الرحمن الرحیم.آن چیزی که الان خدمت تان قرائت میکنم نامه ای است که برادرمان آقای مهدوی بحضور ریاست مجلس نوشته اند .وبعد لوایح را قرائت میکنیم .
بسمه تعالی
حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجلس شورای  اسلامی .
 پیرو نامه  شمارة 59974 مورخ 17/1/1360 و 59978 مورخ 10/1/60 جناب آقای نخست وزیر به عنوان جنابعالی موضوع تقدیم لوایح  قانونی مربوط به ماده واحده الحاقی به قانون انتخاب مجلس  شورای اسلامی و تمدید  مدت اعتبار اجرای قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب  جلسه مورخ 25/12/1359 هیأت وزیران .
 دلایل  تقاضای  دو فوریت تصویب آن ها را ذیلا به استحضار میرسانم .
پس از افتتاح  مجلس  شورای اسلامی و تشکیل شورای نگهبان قانون اساسی در اجرای اصل نود ونهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران لایحه قانون نظارت  شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی تهیه و تقدیم گردید که در  تاریخ  دوم مهر ماه 1359 به تصویب کمیسیون امور داخلی مجلس  رسید و پس از  سیر مراحل قانونی طی نامه شمارة 2686-5/9/1359 نخست وزیر  جهت اجرا به این وزارت ابلاغ گردید و بلافاصله آئین نامه اجرائی قانون نظارت شورای نگهبان  و دستورالعمل اجرائی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به  موازین  مقرر در قانون نظارت شورای نگهبان تهیه  و پس از تصویب آئین نامه و دستورالعمل  اجرائی ونسبت به تشکیل هیأت  های  نظارت در تعدادی از استان ها و حوزه های انتخابیه اقدام شد و چون با توجه به این که مدت اعتبار  اجرائی  قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی 6 ماه از تاریخ تصویب یعنی  2/7/1359 تعیین شده بود منقضی  میگردید و فرصت کافی برای برگزاری انتخابات نبود مبادرت به تهیه لایحه قانونی تمدید مدت اعتبارات اجرای قانون مذکور شد و  از طرفی چون در تعدادی از حوزه هایانتخابیه که دور اول انتخابات به پایان رسیده است وبه علت وجود اشکالات برگزاری دور دوم میسر نشده بود برایاینکه  حقی از  انتخاب کنندگان  و انتخاب شوندگان تضییع نگردد لایحه الحاقی به قانون انتخاب  مجلس شورای اسلامی تهیه گردید و نظر به اینکه تسریعی  درتصویب دو لایحه مذکور  در تکمیل  عده  نمایندگان محترم مجلس  شورای اسلامی مؤثر بوده واز وقفه در برگزاری انتخابات میان دوره ای نیز جلوگیری می نماید لذا تقاضای دو فوریت برای  بررسی و تصویب آنها رادارد .
محمد رضا مهدوی کنی – وزیر کشور
 اما آن لوایح  این دو تا است :
بسم الله الرحمن الرحیم
حجت الاسلام آقای هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
لایحه  الحاقی به قانون انتخابات مجلس  شورای اسلامی که در جلسه  مورخ 25/12/1359 هیأت وزیران به تصویب رسیده است به پیوست تقدیم و تقاضای  تصویب آنرا به قید دو فوریت دارد
نخست وزیر—محمد علی رجائی
بسم الله الرحمن الرحیم  لایحه الحاقی به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی :
مادة واحده – موارد زیر به قانون انتخابات مجلس  شورای اسلامی مصوب  17/11/1358 شورای  انقلاب  جمهوری اسلامی ایران اضافه میشود :
1- در حوزه های انتخابیه ای که فاصله  اخذ رأی بین دور اول و دور دوم  انتخابات  بیش از 6 ماه باشد با توجه به اشکالاتی که موجب تأخیر اجرای  مرحله  دوم انتخابات در آن حوزه ها گردیده است  انتخابات آن حوزه  انتخابیه ملغی میگردد
2- در حوزه های انتخابیه ای که تعدادی از نمایندگان آن بابدست آوردن اکثریت مطلق به مجلس  راه یافته اند فقط برای تکمیل  کسری تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه اخذ رأی بعمل  خواهد آمد.
3- کسانی که دردور اول انتخابات مجلس  شورای اسلامی اکثریت نسبی آراء را بدست آورده وبه دور دوم انتخابات راه یافته اند و انتخابات حوزه  انتخابیه آنها بر اساس این ماده واحده ملغی گردیده، بدون رعایت شرط  سنی  می توانند بدون نامزد نمایندگی در انتخابات میاندوره ای شرکت کند .
نخست وزیر – وزیر کشور،شورای  عالی قضائی .
بسم الله الرحمن الرحیم
حجت الاسلام آقای هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
لایحه راجع به تمدید مدت اعتبار اجرای قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی که در جلسه مورخ 25/12/59 هیأت وزیران  به تصویب رسیده است به پیوست تقدیم  و تقاضای  تصویب آن را با قید  دو فوریت  دارد .                                                            نخست وزیر  - محمد علی رجائی
بسم الله الرحمن الرحیم
لایحه راجع به تمدید مدت اعتبار  اجرای قانون نظارت شوراینگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی .
ماده واحده – از تاریخ تصویب این ماده واحده مدت اعتبار اجرای قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 3/مهر ماه 1359 شمسی کمیسیون امور داخلی مجلس  تا پایان روز ششم خرداد ماه 1361 شمسی  تمدید می گردد.
 نخست وزیر،وزیر کشور، شورای  عالی قضائی .
رئیس- خوب،شما باید از فوریت آن لایحه اول دفاع کنید .
معین فر- جناب آقای رئیس ،شورای  قضایی نباید لایحه را امضاء بکند ؟ شورای  قضایی که وزیر نیست .
 سلامتیان – آقای هاشمی ! اخطار قانونی اساسی ،اخطار آئین نامه ، همه اینها هست .هم با قانون اساسی مغایرت دارد و هم مخالف با آئین نامه  داخلی مجلس است .
رئیس- ما که  حالا در اصل آن  بحث  نداریم ،فقط در فوریت آن بحث  داریم .
 معین فر- تقدیم  لایحه باید باامضای وزراء باشد ، شورای  قضایی که وزیر نیست .
سلامتیان – شورای  عالی قضایی وزیر مسوول و مربوطه که  نیست ،ما در آئین نامه مان داریم که باید لایحه به امضای وزیر مسوول ومربوطه رسیده  باشد .
رئیس- خیلی خوب، حالا فرض کنیم آن زائد است ،امضایشان را حذف می کنیم .
یکی از نمایندگان – اصلا چه ربطی  به شورای  عالی قضایی دارد .
 رئیس- شورای  عالی قضایی برای چه  امضاء کرده است ؟
معاون وزارت کشور- خود من هم درجریان نیستم .
یکی از نمایندگان – آقا حذفش کنید .
 رئیس- بلی، امضای شورای  عالی قضایی را نمی خواهد .امضاء وزیر کشور ونخست وزیر را دارد .دیگر اعتراضی نیست ؟
سلامتیان – در مورد نظارت شورای  نگهبان هست .(رئیس – بفرمائید ) بموجب  اصل 85 قانون اساسی ،کمیسیون مجلس  تصویب کرد . اصل 85 قانون اساسی  در این باره مشخصاً می گوید . ‹‹سمت نمایندگی  قائم به شخص است ››.
رئیس- خوب آن یک بحث دیگری است .
یکی از نمایندگان – می شود تمدید کرد .
سلامتیان – قابل  تمدید نیست .
رئیس- چطور؟
سلامتیان – بموجب اصل قانون اساسی مدتش در مجلس  معین می شود و بعد باید به تصویب نهایی برسد،مگر اینکه دو مرتبه به کمیسوین تفویض اختیار  بشود، چون این قانون نیست ،تصویب ندارد .
رئیس- حالااگر خواستیم آنطور  عمل می کنیم ویا به کمیسیون میدهیم که بکند . بهر حال مدت می خواهد که تمدید بشود وشما درفوریت صحبت کنید . وقت را مجلس  باید تمدید بکند نه کمیسیون ،وقت را مجلس  تعیین می کند نه کمیسیون .
سلامتیان – مجلس شش ماه تعیین کرده است .
رئیس- خوب،حالا می خواهد یک سال  دیگر  هم تعیین کند .
موحدی ساوجی- آقای هاشمی ،این اخطار وارد نیتس .
رئیس- آقای زواره ای دلیل فوریت این لوایح چیست ؟
زواره ای (معاون وزارت کشور)- توضیح  اینکه مثل  همان مدت شش ماهی کهدر نظر گرفتند تا مقدمات کار فراهم شد،مدت  شش ماه  منقضی شد، چون انجام انتخابات یک مقدماتی دارد ،یعنی مدتی طول  خواهد کشید،بنابراین به جهت تکمیل  مجلس  فوریت دارد که زودتر به تصویب برسد .
رئیس- آقایانی که مخالف فوریت هستند صحبت کنند .
 منشی- آقای انصاری،آقای آقا محمدی مخالف هستند .
رئیس- فقط فوریت مطرح است، بحث  در ماهیت لایحه  نیست .مخالف فوریت صحبت کند .
منشی- آقای انصاری نفر اول  و آقای  آقا محمدی نفر دوم هستند .
سلامتیان – آقای هاشمی ، کدام لایحه  است ؟
رئیس- لایحه اولی که خواندند برای الحاق چند ماده به  قانون انتخابات
مجید انصاری – بسم الله الرحمن الرحیم .تجربه ای را که ما در رابطه با لوایح دو فوریتی  تا بحال کسب کرده ایم ،نشان  دهنده این بوده است که  نوعاً از آنجایی که عجولانه با لوایح  برخورد می شود،هم وقت مجلس گرفته می شود و گاهی مطلب نپخته  وخامی تصویب می شود وشاید بعد از بحث فراوان اصل موضوع رد بشود .مسأله ای  که مطرح فرمودند،در رابطه باانتخابات بقیه نمایندگان کشور  است ومسأله بسیار حساس و حیاتی است گر چه همه مردم وبخصوص  مجلس  بعلت کمبود  تعداد نمایندگان از آن حد نهائی قانونی اصرار بر این دارند که هر چه  زودتر  مقدمات و تسهیلات انتخابات درسطح کشور فراهم بیاید واین آرزوی همه ما  است که هر چه زودتر این مسأله بر پا بشود و انتخابات برگزار  بشود . اما طوری  برخورد نکنیم که بعداً بهانه ای بدست تبلیغات چی های بیگانه بدهیم که بله،عجولانه   کار کردند .بنابراین یک مدتی طول  کشیده است ،اشکال ندارد  که یک هفته  بیشتر  طول بکشد . من پیشنهاد می کنم که به قید  یک فوریت باشد کهبه کمیسیون مربوطه هم برود و طرح پخته تر به مجلس  بیاید  و فکر می کنم تفاوت زمانی  حداکثر  یک هفته باشد ، چون در کمیسیون خارج  ازنوبت بررسی  می شود،در مجلس  هم خارج از نوبت مطرح  می شود . فاصله یک هفته  خواهد بود ،بااین  تفاوت که آن  من با  دو فوریت مخالف هستم .
منشی- آقای هاشمی  رفسنجانی عنوان موافق بفرمائید .
رئیس- در مورد انتخابات ،همانطور  که میدانید یکی از  مشکلات کا رمجلس  ما الان مسأله کمبود نمایندگان است .این سبک  رأی گیری  را ببینید ،برای هر رأی گیری  کوچکی  ما یک مقدار وقت مجلس را ضایع می کنیم . که آقایان از بیرون ،از راهرو ها پیدا بکنیم واینجا بیاوریم .دست ما د رمرخصی دادن خیلی می لرزد ونمی توانیم مرخصی بدهیم در آئین نامه  نامه این اجازه را نمیدهیم به دلیل اینکه افراد کم هستند . و چون مااجازه نمیدهیم غیبتهای غیر موجه هم زیاد است برایاینکه آقایان گاهی کارهای ضروری دارند،ما هم به خاطر حفظ اعتبار مجلس  ناچاریم  شما را محدود کنیم ،در نتیجه این مشکل  را ،من که در مدیریت  مجلس  هستم  بیشتر از همه شما احساس می کنم خیلی فوریت دارد که به انتخاباتمان برسیم .تابحال برای نظارتها و انجمنهای نظارت مشکلاتی داشتیم ،همه حل شد ویکفعه  متوجه شدیم که قانون مدتش تمام شده است،شش ماه تعیین کرده  بردیم  تمام  شده  است ومن به سهم خودم یک روز را هم تأخیر روا نمیدانم .اولا خیلی جاها نماینده ندارد،این خودش عیب  است .روح  قانون اساسی از این مبرا است که جایی  بی نماینده بماند و قانونی هم که آقایان داده اند چیزی نیست .یکی که تمدید مدت است و یکی هم یک ماده واحده با یکی دو تا تبصره است ،اینقدر  نیست که ما بخواهیم به کمیسیون  ببریم و بحثهای زیاد بکنیم .یک جلسه  شورای نگهبان به اینجا تشریف  میاورند ومااگر هر کلمه اش را بخواهیم در مجلس  صحبت بکنیم، این فرصت را داریم  . اهمیت حضور نماینده هر شهر در مجلس و اهمیت  خوب اداره شدن مجلس  و اهمیت رسیدن شما به حوزه انتخابیه خود،همه دلیل این است که  ما هر چه زودتر و لو یکساعت بتوانیم این را تصویب بکنیم ،بهتر است .
187 نفر در جلسه  حاضرند ،الان رأی برای دو فوریت آن لایحه اول مطرح است،یعنی الحاق آن ماده واحده و تبصره ها به قانون  انتخابات .کسانی که با دو فوریت لایحه اول موافقند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند )بااکثریت  قاطع تصویب  شد .در مورد دوم  هم اگر مخالفی داریم صحبت کند .
منشی- آقای آقا محمدی.
رئیس- در مورد لایحه دوم است ،یعنی لایحه تمدید  مدت اعتبار  اجرای قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی .
 سلامتیان –آقای هاشمی ،اخطار قانون اساسی دارم .
رئیس- آقای سلامتیان بفرمائید .
سلامتیان – بسم الله الرحمن الرحیم ،اصل هشتاد و پنجم  قانون اساسی که به موجب آن ،اصلا مجلس تفویض  اختیار کرد به کمیسیون داخلی مجلس برای  تدوین و تصویب قانون نظارت شورای نگهبان می گوید:‹‹ سمت نمایندگی  قائم به  شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست .مجلس نمی تواند اختیار بعضی از  قوانین را با رعایت اصل هفتاد ودوم به کمیسیونهای داخلی خود تفویض کند .در اینصورت این قوانین در مدتی که مجلس تعینی می نماید ،بصورت آزمایشی  اجرا می شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.›› عملا از آنجایی که زمان  تفویض  اختیار  به کمیسیون داخلی برای شش ماه تفویض  اختیار  شده بود و قانون هم برای شش ماه تنظیم شده  است و هنوز  به تصویب نهایی نرسیده است ودر آن دوره فقط می توانسته بصورت آزمایشی اجرا بشود ،الان ،یا قانون باید قبلا به تصویب نهایی برسد تا ما بتوانیم آن را بکا رببریم یااینکه خود آن تفویض اختیار و اجازه  به کمیسیون داخلی  مجدداً داده بشود، نه اینکه آن قانون بتواند تمدید  بشود .
رئیس- متشکرم،من  توجه کردم . ببینید آقای سلامتیان در اینجا یک اشتباهی کردند که  وقت را جزء تفویض به کمیسیون  حساب کرده اند . ما به کمیسیون تفویض می کنیم که قانون تصویب بکند . قانون که تصویب کرد ، تعیین وقتش با مجلس است .ما در آن موقع اینکار را نکردیم که این دو را از هم  تفکیک کنیم ،یعنی  ضمن اینکه به کمیسیون ارجاع کردیم ،با شش ماه ارجاع کردیم  یعنی گفتیم  کمیسیون تصویب کند و برای شش ماه ابلاغ بکند .این را گفتیم ،در این اصل قانون اساسی هم هیچ متعرض این نشدهاست که این وقت قابل تمدید نیست یا نمی  توانیم این را سه بار تمدید بکنیم و برای این هیچ مانعی نداریم ، بنابراین ما فوریت را تصویب می کنیم  بعد در ارجاعش اگر مجلس  با تمدید موافقت کرد،آن موقع مسأله دیگری است . حالا فقط فوریت مطرح است ،اگر  کسی در رابطه با فوریت حرفی دارد بزند؟آقای آقا محمدی بفرمائید .
آقا محمدی- بسم الله الرحمن الرحیم ،من وقت مجلس را بیشتر نمی گیرم .چون آقای سلامتیان بعنوان اخطار  قانون اساسی مخالفت کردند . برای اینکه مسأله روشن تر  باشد  من با دو فوریت موافق نیستم ،با یک فوریت موافقم که این مسأله در کمیسوین بررسی  بشود . بیشتر از این هم فکر نمی کنم توضیحی لازم باشد .
رئیس- من باز بعنوان موافق صحبت می کنم .
من  نمیدانم این یک فوریتی که آقای آقا محمدی مطرح می کنند یعنی چه ؟ این به چه کمیسیونی برود و آن کمیسیون چه چیز را رسیدگی بکند . ما برای  رسیدگی  هیچ چیز  نداریم غیر از اینکه می خواهیم بگوئیم قانونی که شش ماه وقت داشته است ،یکسال یا دو سال وقت دارد .این چه چیزش  در کمیسیون رسیدگی بشود و دوباره به اینجا برگردد،یا مجلس  موافق این است که وقت  تمدید  بشود که وقتی شورای  نگهبان آمد نظرش  را میدهد،یا مجلس با تمدید مخالف است،تمدید نمی کند واین اصلا چیزی که در کمیسیون بخواهد مطرح بشود نداریم . /188 نفر در جلسه حاضرند .کسانی که با دو فوریتی  لایحه دوم وزارت کسور موافقند قیام بفرمایند .(اکثر بر خاستند )تصویب شد .
معین فر- آقای رئیس !لااقل لایحه ای که در کمیسیون تصویب شده بود تکثیر بفرمائید .وبما بدهید .
رئیس- بسیار خوب،تکثیر می کنیم .
5-تقدیم چهار فقره لایحه بوسیله آقای دکتر مهران (معاون وزارت دفاع)و تصویب دو فوریت لایحه مربوط به دوره خدمت  نظام وظیفه
رئیس آقای دکتر مهران بفرمائید .
دکتر مهران – بسم الله الرحمن الرحیم . من چهار لایحه برای وزارت دفاع تقدیم کرده ام، که ازاین چهار لایحه فقط یک لایحه آن با قید دو فوریت است و سه لایحه دیگر بدون فوریت تقدیم شده است که خدمت جناب آقای رفسنجانی است .
یکی لایحه ای مربوط به تشکیل گروههای صنعتی سازمان صنایع  سازمان دفاع است .
یکی مربوط به لغو قانون شمول قانون استخدام کشوری به افراد غیر نظامی نیروهای مسلح و یک قانون هم مربوط است به وضع شهدای زمان جنگ ،یعنی افراد احتیاطی که به خدمت فرا خوانده شده اند واینها در صحنه های نبرد شهید می شوند.
لایحه چهارم  مربوط به دوره خدمت نظام وظیفه است .همانطور که استحضار  دارید این لایحه قبلا هم تقدیم مجلس شده بود ودر کمیسیونهای چهار گانه دفاع و  قضایی و استخدامی و کار تصویب شده بود . کلیات آن در مجلس هم تصویب  شد،ولی بخاطر اینکه با یک مواد دیگری  که مربوط به مجازات غائبین و مطالعه  بیشتری دارد و آن لایحه با تصویب مجلس  محترم پس گرفته شد و حالا از نظر ضرورتی که هست ،قسمت اساسی آن لایحه که عبارت است از تعیین دوره خدمت  نظام وظیفه به مدت دو سال که همه مراحلش طی شده است تقدیم می شود و همانطور که استحضار دارید چون تمام مراحل رسیدگی انجام شده بود  بنابراین فکر کردیم که دیگر بحث  بیشتری نکنیم و با قید دو فوریت تقدیم شده است . استدلال ضرورت دو فوریتش همنی است که قبلا تمام این مراحل طی شده است و بایستی این قانون از اول فروردین 1360 به موقع اجرا گذارده بشود، ، این است که استدعا می کنم،لطف بفرمائید  و دو فوریت آن تصویب بشود ودر جلسه بعد در مورد کلیات و جزئیات آن خدمت آقایان توضیحاتی به عرض برسانم .
موحدی ساوجی- مادة واحده را بخوانید.
رئیس- مادة واحده را بخوانید .
(بشرح زیر قرائت شد)
ماده واحده – از تاریخ یکم فروردین ماه سال 1360 هجری شمسی ،خدمت زیر پرچم از 18 ماه به دو سال افزایش می یابد .
تبصره – خدمت زیر پرچم مشمولینی که تا آخر  اسفند ماه سال 1359 هجری شمسی  به خدم اعزام شده اند برابر مقررات قبلی 18 ماه خواهد بود .
تبصرة2-‹‹از تاریخ  تصویب این قانون خدمت درهیچ  سازمانی به منرله خدمت وظیف عمومی محسوب  نخواهد شد،مگر در موارد مصرحه  در قانون خدمت وظیفه عمومی یا به موجب قانونی که به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد . ››
 منشی- آقای موسوی تبریزی مخالف و آقای محلاتی موافق هستند .
ابوالفضل موسوی تبریزی- بسم اله الرحمن الرحیم . خوب بود که وزارت دفاع این دو فوریتی را در مورد آن لایحه سوم که گفتند ‹‹ مربوط  به شهدای زمان جنگ است ››میدادند من قبل از مخالفت پیشنهاد می کنم آن لایحه ای که مربوط  به شهدای ارتش در زمان جنگ است،با قید دو فوریت به مجلس  بدهند که بازماندگان آنها بتوانند به حقوق  حقه  خودشان برسند واین اشکالی را که  مادر  اصل لایحه داشتیم ودر مجلس شورای اسلامی هم صحبت شد . این قید دو فوریت  یک چیزی را در ذهن آدم  تداعی می کند . ما اصلا ضرورت ندارد که با قید دو فوریت این مادة‌واحده را با چند تبصره اش تصویب کنیم بطوری که ملاحظه  فرموده اید با در نظر گرفتن این که الان جبهه های ما الحمدلله از نیروهای مسلح  ارتشی و غیر ارتشی ،سپاه،نیروی مردمی  پر است،ما احتیاج  نداریم که این لایحه را با قید دو فوریت تصویب بکنیم تا اینکه یک چیزهایی هم د رخارج  تداعی  بکند . پس بهتر است ،به  همان صورت  عادی ،  وزارت دفاع لایحه را به مجلس  بدهد،مجلس  در وقت خودش رسیدگی بکند،بعلاوه آن پیشنهاد قبلی را که گفتم  راجع به شهدای زمان جنگ است که از ارتش  واز نیروهای  مسلح شهید می شوند تأکید  می کنم که به قید دو فوریت بدهند که باقیمانده مردم به حقوق حقه شان برسند .
منشی- آقای محلاتی بعنوان موافق بفرمائید.
محلاتی- بسم الله الرحمن الرحیم.این لایحه که بصورت دو فوریتی آمده است،یک حسنی  دارد و آن ،این است که دیگر لازم نیست وقت کمیسیون گرفته شود ودر اینجا بحث شدهاست .موافق ومخالف صحبت کرده بود ند، منتها یک مقدار اضافاتی داشت که آقایان آمدند زندان راد رمورد غائبین و اینها رد کردند،  معاون وزارت  دفاع هم این لایحه را پس گرفت بنابراین ماباید حتی المقدور کاری بکنیم  که وقت مجلس گرفته نشود ومسأله دیگر این است که این قانون الان دارد اجرا میشود واز اول هم قرار گذاشته اند که بعد از اول فروردین کسانی که می آیند خدمتشان دو سال باشد وبنابراین ضرورت دارد که در یک جلسه با یک بحث مختصر اینکار تمام بشود و این فقط بصورت  دو فوریتی انجام بشود وبه لایحه  شهداء هم ربطی  ندارد .آن خودش الان قانون دارد و حقوق خانواده های شهید را می پردازند و لایحه ای به کمیسیون میرود که احتیاج  به رسیدگی داشته باشد و مسأله دیگر موقع جنگ  است . خدمت بسیاری از افراد تازه شروع میشود،باید  متوجه بشوند که چه سرنوشتی  دارند وچه مدتی باید خدمت بکنند . خیانتی  در این مملکت شد و آن اینکه آمدند و سربازی را به یکسال تقلیل دادند،برای  اینها زحمت می کشند و آموزش میدهند،آن شش ماه آخر که موقع استفاده هست، رهایشان می کنند .بنابراین من با دوفوریتی موافق  هستم،چون لازم  نیست وقت کمیسیون هم گرفته بشود.
رئیس- بسیار  خوب، تعداد را برای رأی گیری مشخص کنید .
یکی از نمایندگان – این مطلب  را آقای محلاتی توضیح  بدهد،اگر اجرا بکنند …
رئیس- حالا تازه سرباز می گیرند،دو سال دیگر معلوم می شود که اجرا می کنند . تا یکسال و نیم  که قانونی است  بعد از یکسال ونیم مطلب روشن می شود .190 نفر در جلسه حاضرند .آقایانی که با دوفوریتی  پیشنهادی  موافقند قیام  بفرمایند .(اکثر برخاستند )تصویب شد .آن لوایحی که دادند به کمیسیون می فرستیم .یکربع ساعت تنفس می دهیم .
(جلسه در ساعت 50/10 بعنوان تنفس تعطیل  و مجدداً در ساعت 25/11 دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد )
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است . قبلا یک تذکری بدهم چون یک سوالی شده بود،ممکن است در ذهن خیلی از آقایان باشد .در برنامه هفته گذشته ما یک لایحه در مورد کیفر کسانی که در  بازجویی خودشان را معرفی نمی کنند . واسمشان را نمی گویند داشتیم . توجه  کردیم  که از لحاظ قانونی،یعنی آئین نامه ،‌یک اشکال دارد و آن این است که باید امضای وزیر و امضای نخست وزیر پایش باشد چون ما وزیر  دادگستری  نداشتیم ،امضای وزیر ندارد،این را نگه داشتیم که یا بصورت طرح مطرح بشود  ویا وزیری پیدا بشود تا پای آن را امضاء بکند .
صباغیان – چرا وزیر تعیین نشده است .
رئیس- گفتند معرفی کرده اند به آقای رجایی که ایشان به آقای بنی صدر  معرفی کنند .
6-طرح پرونده انتخاباتی سید ابوطالب محمودی از شهرستان گلپایگان
رئیس- بقیه چیزهائی که در دستور داریم،یکی پرونده آقای محمودی گلپایگانی است که مخبر شعبه گزارش شعبه را بخواند .آقایان توجه داشته باشید کسانی که می خواهند مخالفت کنند در جلسه باید مخالفت کنند، مثل گذشته مشکلی پیش نیاید .
مخبر شعبه 9- بسم اله الرحمن الرحیم .
ریاست محترم  مجلس  شورای اسلامی
پرونده انتخاباتی  آقای سید ابوطالب  محمودی از شهرستان گلپایگان در ساعت 14 روز 11/12/59 در شعبه 9 مورد بررسی قرار گرفت و به اکثریت آراء تأیید  گردید.
رئیس- نظری  نیست ؟
منشی- آقای الویری ،آقای منتظری ،آقای یوسفی اشکوری ،آقای  مجید  انصاری ،آقای آقا محمدی بعنوان مخالف ابراز نظر کردند .
رئیس- پرونده آقای محمودی برای تحقیق به کمیسیون تحقیق ارجاع
می شود .پرونده آقای بهروزبه مطرح می شود .
7- طرح گزارش کمیسوین تحقیق در خضصوص پرونده حوزه انتخاباتی شهرستان کلیبر دایر بر انتخابات آقای  حسن بهروزه و اعزام گروه تحقیق به محل
رئیس- مخبر  کمیسیون تحقیق برای قرائت گزارش بیایند .
بهروزبه – آقای هاشمی ! من تذکر آئین نامه ای دارم .
بهروزبه – بسم الله الرحمن الرحیم . مادة 14 آئین نامة داخلی ،‌نوشته است که : ‹‹رأی کمیسیون باید مدلل و موجه باشد ودر مجلس قرائت خواهد شد .›› به تاریخ 12/9/ 59 کمیسیون تحقیق تشکیل جلسه  داده است ،بعد پرونده را با اکثریت آراء رد نموده است منتها بعد از اینکه رأی گرفته شده آمده اند جلو  تمامی مواردی که نوشته شده است یک کلمه  اتهام اضافه کرده اند . نوشته اند :اتهام فلان … تمامی مواردی که نوشته شده است بصورت اتهام است و ثابت  نشده است .من در تاریخ 18/9/59 نامه ای به اعضای کمیسیون تحقیق به این  مضمون نوشتم . ‹‹حال  که بیش از چهار ماه ازارجاع پرونده انتخاباتی اینجانب  به آن کمیسیون می گذرد متأسفانه تاکنون به دلایلی چند کمیسیون توجه جدی به مسأله ننموده است و گویا نه براساس تحقیق که بر مبنای تخمین طی یک جلسه  رأی گیری بعمل آمده است .اینک  به جهت رفع هر گونه شبهه ای از موارد اتهام متنسب به اینجانب و قاضوت به حق کمیسیون تقاضا دارم نمایندگانی را به منظور تحقیق و بررسی  دقیقتر  به حوزه انتخابیه ام اعزام نمائید تا به مصداق آیه شریفه  ‹‹انا جعلناک خلیفه فی الارض  فاحکم بین الناس بالحق و لاتتبع الهوی›› حداقل  قضاوتی به حق شده باشد .
آیت – حق صحبت ندارند،در دفاع باید حرف بزنند.
رئیس- ایشان تقاضا دارند که مجلس …
موسوی تبریزی- اجازه بدید من توضیح بدهم .
بهروزبه- آقایان اجازه بفرمائید .بعد به تاریخ 23/9/59 کمیسیون تحقیق سه نفر را برای اعزام  به منطقه انتخاب کرده است وشما به ایشان مأموریت نوشته اید .بنا به درخواست کمیسیون تحقیق جهت  تحقیق و تهیه گزارش ازت اریخ 11/11/59  الی 15/11/59 در مورد برادر حسن بهروزبه نماینده کلیبر ،به  آقایان سید محمد میلانی ،سید ابوالفضل ریحانی ،سید نورالله طباطبائی نژاد،مأموریت  داده می شود به کلیبر عزیمت  کنند .
رئیس- ایشان به مطرح شدن پرونده شان اعتراض دارند .
آیت- نمی توانند چنین اعتراضی  داشته باشند .
رئیس- بر طبق آئین نامه دارند اخطار آئین نامه ای می کنند آقای آیت اخطار آئین نامه ای است .
آیت- این جچه اخطار آئین نامه ای  است که ایشان نیمساعت صحبت می کنند .
رئیس- ایشان اخطار آئین نامه ای را دارند توضیح میدهند .
بهروزبه – بعد من به تاریخ  17/1/60 نامه ای خدمت آقای هاشمی فرستادم .
‹‹ریاست  محترم  مجلس شورای اسلامی – به اعتقاد حقیر امروز اسلام درگرو
رئیس-  نامه ها واینها را که نمی خواهید بخوانید . بفرمائید که چه از مجلس می خواهید ؟
بهروزبه – من منظورم این بود ،مواردی  که اینجا مطرح است ،اساساً صحت دارد یا ندارد . اینکه اینها درست   است یا درست نیست  در مورد تحقیق روشن می شود . نظر من  این بوده است که کسانی را به منطقه بفرستند برود به منطقه آن مواردی که مطرح بوده است آنها را تحقیق بکند وقتیکه آن مطالب  ثابت شد،کمیسیون براساس آن بیاید گزارش تهیه بکند،طبق صورتجلسه ای که خدمت  شما است ومیخواهند قرائت بکنند، در آن  صورتجلسه  اول تمامی موارد آن کلمه  اتهام را اضافه کرده اند و نوشته اند اتهام فلان اتهام فلان ،که دقیقاً مغایر اصول ‹‹22و29 قانون اساسی ›› است که تعرض به حیثیت و هتک حرمت افراد جامعه را ممنوع کرده است   واز طرف  دیگر  مغایر  است ‹‹ با اصل  37 قانون اساسی ›› که اصل را بر برائت  دانسته است .من تقاضایم از مجلس  محترم این است  به احترام اینکه این  مجلس ،در روز افتتاحش مصادف بوده است با ولادت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام،و افتخار این دارد که مزین است به آرم عدالت حضرت علی،یک مقدار برادران توجه بیشتری بفرمایند واگر با پیشنهاد من موافق باشند،از طرف اعضاء  کمیسیون افراید برای منطقه  انتخاب بشوند و تحقیق بکنند،آنوقت  مواردی که  ثابت شد براساس آن گزارش کمیسیون تنظیم  بشود ودر اینجا مطرح بشود .
ابوالفضل موسوی تبریزی- آقای هاشمی ،مخبر کمیسیون فقط صورتجلسه  کمیسیون را  میخواهند در این موارد که آقای بهروزبه گفتند ودر مورد رأی گیری که پرونده ایشان رد شداجازه بدهید توضیح  بدهم که بر چه اساسی بوده؟ تا مجلس تصمیم بگیرد(همهمه نمایندگان ).
رئیس- آقای حقانی مخبر کمیسیون شما توضیح بدهید،(بهروزبه –آقای هاشمی روی پیشنهاد من رأی بگیرید )به رأی میگذارم،بگذارید ایشان توضیح بدهند که چرا برای تحقیق آن افراد را نفرستادند اگر مجلس  لازم دید برای تحقیق بفرستند ….
غلامحسین حقانی (منشی کمیسیون تحقیق )- بسم الله الرحمن الرحیم . پرونده آقای بهروزبه ،پرونده پیجیده ای است ،که طبق معمول به کمیسیون تحقیق آمده است و کمیسیون طبق وظیفه ای که داشت از مخالفین دعوت کرد یعنی کسانی که برای آقای بهروزبه مخالفت کرده بودند ،و آن آقایان به کمیسیون تحقیق آمدند و ادله مخالفت خودشان راذکر کردند از آقای بهروزبه   هم دعوت شد ایشان هم از خودشان دفاع نمود بعد طبق  صباحثی که در آنجا شد،رأی گیری شد ودر مرحله اول بااکثریت آراء اعتبار نامه ایشان رد شد .
طبق آئین نامه اعتبارنامه ای که رد بشود باید ادله رد ذکر بشود آقای دکتر یزدی که مخبر کمیسیون  بودند چون د رجریان کامل پرونده نبودند ابزار کردند که ‹‹من نمی توانم بنویسم ››آقای طباطبائی نژاد که پرونده را دقیقاً خوانده بودند به ایشان محول شد که ادله رد را استخراج بکنند وبنویسند .ادله رد را ایشان نوشتند ولی چون کمیسیون، جلسه  دیگری  تششکیل  نداد،آن ادله رد(صورتجلسه) به اعضاء کمیسیون داده شد که امضاء بکنند بعضی از افراد جلو آن ادله، کلمة اتهام راذکر کرده اند .اتهامی که ایشان ذکر کردند به این نحو است که  اضافه  کردند ‹‹ که این جرم نیست بلکه اتهام است ›› به دنبال  این بازدو مرتبه تصمیم گرفتیم که جلسه ای تشکیل بدهیم و بررسی بیشتری بکنیم در آنجا اصرار  خود آقای بهروزبه بود البته اصرار شخصی  من این بود که چون پرونده ایشان اتهام قتل  در آن هست ومسأله ای است که مربوط به دادگستری میشود  خوب است قبل ازاینکه کمیسیون  بررسی  بکند ومجلس  نظر خودش را بدهد پرونده به دادگستری  ارجاع بشود .واز خود ایشان هم خواستیم .ایشان خودشان هم موافق بود  به آقای  اردبیلی  هم نوشتند ولی نتیجه  ای عاید ما نشد یعنی هنوز کاملا بررسی نشده یک نامه ای البته آن آقایان برای ما نوشتند که شکایتهائی شده واین ادله را هم ذکر کردند و گفتند چون  نماینده است و مصونیت دارد مربوط به شما است به دبنال  این نباشد که دو مرتبه جلسه ای تشکیل بدهیم، جلسه ای تشکیل شد وباز طبق مسائلی که مطرح شد،رأی گیری شد باز هم ایشان رأی موافق نیاورد البته رد هم نبود .
رئیس- رأی موافق نیاورد رد حساب میشود .
غلامحسین حقانی( منشی کمیسیون تحقیق )بلی، رد است . یعنی موافقین زیادتر بودند ولی چون ممتنع هم داشت قهراً … بعد دو مرتبه جلسه ای تشکیل شد و تقاضا شد که چند نفری ازاعضاء‌کمیسیون برای تحقیق بروند و تصویب شد 3 نفر از آقایان بروند از جمله آقای طباطبائی نژاد  و آقای  موسوی تبریزی و آقای  میلانی  این 3 نفر تصویب  شد که بروند تحقیق کاملی بکنند از منطقه ،و بیایند نتیجه گزارش خودشان رابدهند وبعد رأی گیری بکنیم . ومتأسفانه آقایان تشریف  نبردند و بعد از مدتی خود آقای بهروزبه اصرار خیلی زیادی کردند که نیازی نیست ،پرونده من زیاد مانده ووضع من برایتان روشن است وشما جلسه ای تشکیل بدهید و رأی گیری بکنید این مطالب به دبنال اصرار خود ایشان  بوده که این افراد نرفته بودند و آن اشکال اولشان هم همانطوری که عرض کردم  وارد نیست .آن صورتجلسه ای که ایشان  میگویند  ‹‹اتهام  ››آن  اصلا مطرح نیست  و الان صورتجلسه ای که میخوانم و گزارش آن را میدهم غیر از آن گزارش است .
به اصرار خود ایشان ما ( کمیسیون تحقیق ) دو مرتبه تشکیل جلسه دادیم و رأی گیری کردیم  ودر آنجا باز اعتبار نامه ایشان رد شد ادله  رد هم ذکر شده اگر  بنا  است گزارشی بخوانیم این ادله طبق همان مدرک موجود است  و قهراً نظر کسانی است که نظر رد دادند چون در هر کمیسیون مطلع هستید که عین خود مجلس ،
عده ای نظرشان مخالف است و عده ای هم موافقند و عده ای هم نظر ممتنع دارند . ادله موافق نظر  کسانی  است که قابل به رد هستند و رأی مخالف میدهند .بنابراین کمیسیون رسمی  بوده هم از نظر افراد جلسه و هماینکه تحقیق هم به اندازه معمول شده غیر ازاینکه آن دو سه نفر از آن آقایان نرفتند وما هم مایل بودیم که تشریف  ببرند .
یکی از نمایندگان – علت آن رابگوئید .
غلامحسین  حقانی – خالا علت آن بحث  دیگری است .
طباطبائی نژاد – علت نرفتن رااگر اجازه بدهید ما یگوئیم .
دکتر میلانی- من هم حاضرم در مورد نرفتن توضیح بدهم .
 غلامحسین حقانی – بهر حال من ‹‹ماوقع›› را عرض میکنم آقایان تشریف نبردند وبعد به اصرار خود آقای بهروزبه هم از ریاست مجلس  تقاضا کرده بودند وهم از خود کمیسیون،که رأی بدهید ومرا از این بلاتکلیفی خلاص کنید و گزارشی که الان دو مرتبه  تهیه شده گر چه  شبیه به همان استاما این گزارش ،گزارش اولی  نیست که یک چیزی نوشته باشند و بعد روی آن را خط بزنند ویک چیزی هم به آن اضافه بکنند حالااگر می خواهید تقاضای آقای بهروزبه را مطرح کنید ورأی بگیرید در غیر اینصورت گزارش آن را بخوانم .
دکتر میلانی – آخرین اقدام را هم بفرمائید که امضاء گرفتید که بروند  و بعد این امضاء به همین نحو مانده است ؟
غلامحسین  حقانی- بلی، این کا رهم شد که آقایان امضاء گرفتند که  دو سه  نفر بروند .
رئیس- چون آقای میلانی می خواهند که شرح  داده بشود من بگویم .  آقایان همانطوری که ایشان  گفتند آقای بهروزبه چند روزی به من فشار آوردند که  ‹‹چرا پرونده من را مطرح نمی کنید ›› ومن نامه کمیسیون که رسید پروند ایشان را مطرح  کردم و دو هفته پیش که اعلام کردیم ایشان روز بحث تشریف نداشتند . دوباره به من مراجعه شد که بهتر این است که فردی برود در محل تحقیق بکند، قضایا روشن تر بشود خود آقای بهروزبه همهمین دفعه  موافق رفتن بودند،ایشان  نامه ای نوشتند( نامه ای که خواستند بخوانند) من نامه را به آقای خلخالی  رئیس کمیسیون ارجاع کردم گفتم کمیسیون تشکیل بشود چون کمیسیون به ما  نامه نوشته است که پرونده رد شده ودر نتیجه شما در مجلس مطرح کنید من به  کمیسیون برگردادنم و گفتند کمیسیون روی این نامه نظر داده است آقایان دیگر جلسه تشکیل ندادند به جای اینکه جلسه کمیسیون تشکیل  بدهند ورسماً  کمیسیون به ما نامه بنویسد و نامه قبلی خودش را پس بگیرد و تقاضای اعزام محقق به آنجا بکند، در خارج کمیسیون از افراد کمیسیون امضاء  گرفتند (خارج از کمیسیون یک یک امضاء کردند) که بهتر  این است که گروهی برای تحقیق بروند ( سازگارنژاد – قرار شد آقای بیات بروند) حالا اشکال ما همین بود که این شکل قانونی  نبود یعنی بایستی  کمیسیون به من نامه بنویسد ومن طبق وظیفه آئین نامه ای  الان  پرونده را به مجلس آوردیم . تنها چیزی که الان مطرح است  این است که چون آقای بهروزبه  تقاضای  اعزام گروه تحقیق دارند،آئین نامه  هم ازاین جهت ساکت است ودر آئین نامه چیزی در مورد این مسائل مطرح نشده است طبیعی  گفته است که همان طور  از کمیسیون بیاید .اگر مجلس  این اجازه را بدهد .برایاینکه مطلب روشن تر بشود،موافقت بکند،ما میتوانیم پرونده را یک کمی تأخیر بیندازیم و …
آیت-آقای هاشمی کدام ماده ؟
رئیس- هیچ  ماده ای نیست .
سید ابوالفضل موسوی تبریزی- اگر علت نرفتن گروه تحقیق را آقای طباطبائی  بگویند دیگر احتیاج به این حرفها ندارد .
رئیس- حق این است که  علت نرفتن گروه تحقیق را هم آقایان بگویند برای  اینکه مجلس روشن بشود آقای طباطبائی علت آن رابگویند چون آقای میلانی در این کا ردخالتی ندارند .
 منشی-آقای طباطبائی نژاد .
طباطبائینژاد – بسم الله الرحمن الرحیم . همانطوری که جناب آقای حقانی فرمودند پرونده جناب آقای بهروزبه ،پرونده فوق العاده پیچیده است . حدود هفت هشت ماه که عقب افتاده به علت پیچیدگی  پرونده بوده چند مرتبه  در کمیسیون رأی گیری شده است با تقاضای خود ایشان بنا شد که چند نفر برای تحقیق بروند .ما آماده بودیم براینکه برای تحقیق بخ حوزه  انتخابیه ایشان برویم بعد دیدیم که  حوزه انتخابیه ایشان که بخش کلیبر هست،شکایتها مربوط به آنجا نیست .شکایتها مربوط به حوزه دیگری است بنام مشکین شهر.ایشان در کلیبر دادستان بوده اند می رفتند به مشکین شهر ودر آنجا دخالت می کردند وهمه شکایتها مربوط به آنجا هست .آقای میلانی که از ایشان دفاع می کردموافق نبود که ما به مشکین شهر برویم می گفت بروید به کلیبر ما گفتیم که اگر ما به عنوان قاضی به آنجا برویم و تحقیق کنیم .هم باید به کلیبر برویم که موافق ایشان هستند وبه ایشان رأی داده اند وهم به مشکین شهر باید برویم که مورد شکایات مربوط به آنجا هست.ایشان  چون دیدند  که ما میخواهیم به مشکین شهر برویم. خلاصه خود آقای بهروزبه دو مرتبه اظهار تمایل  کردند که در کمیسیون رأی گیری بشود،بدون رفتن ما.
بنابراین تقاضای رفتن از طرف خود ایشان بوده است .تمایل به اینکه کمیسیون مجدداً رأی گیری بکند بدون رفتن باز با نظر خواهی خود ایشان بوده است .وما هیچگونه مسؤولیتی  د راین زمینه نداریم .
بهروزبیه- آقای هاشمی من د رآن نامهای که خدمتتان فرستادم آنجا قید کردم که بروند از مشکین شهر،اردبیل ،زابل،خداآفرین،کلیبر….  تحقیق کنید .
رئیس- آقای بهروزیه این حرف جدید است .شما این نامه را ….
بهروزیه – همان موقع هم شفاهاً به ایشان گفتم ،گفتم بروید  از مشکین شهر و از روستاهای اطراف آن بپرسید .
 رئیس- بسیار خوب،آقای دکتر میلانی بفرمائید .
دکتر میلانی –بسم الله الرحمن الرحیم ،آقای هاشمی ،جریان آن اینطوری بود که جناب آقای همتی نماینده  محترم مشکین شهر که شدیداً باایشان مخالف هستند طبق نوار موجود به مشکین شهر رفته بودند و صحبت کرده بودند و صحبت کافر و بیدین ولامذهب  واینجور چیزها در بین بوده و شدیداً افکار عمومی آنجا را  علیه آقای بهروزیه  تحریک کرده بودند  و با این  جمع، حوزه نمایندگی  ایشان  که کلیبر بود اینجا یکعده از برادرها که با ایشان مخالف بودند،از اول هم در  کمیسیون تحقیق با ایشان مخالفت میکردند،چون مسأله را اینطوری  دیدند،  گفتند که ما نه تنها به کلیبر،باید به مشکین شهر هم برویم. بین ما و ایشان .  من قبول دارم  در اینمورد  بگومگوهائی شد ولی این مسأله  عامل  نرفتن نبود .مسأله این بود که د رتبریز به جناب آقای سید ابوالفض موسوی تلفن  زدم که  برویم،ایشان در جواب گفتن که راه بسته وخراب است،و فعلا نرویم  چون  اوضاع جور نیست بعد آمدیم دراینجا اگر خاطرتان باشد دوباره پیش جناب آقای حقانی  رفتم  و نامه ای از ایشان گرفتم که اجازه بدهید ما برویم و حضور جناب آقای  هاشمی آمدم که مجدداً به ما مأموریت  بدهید که هر سه نفر ما برویم د رمنطقه  بگردیم .آقای موسوی از اول گفتند ‹‹من نمیروم›› و آقای طباطبائی  بمن گفتند ‹‹من میروم مشهد›› برمیگردم ومیروم من با وجود اینکه  با تمام قوا دنبال ایشان  دویدم که تشریف بیاورند برویم گفتند چون آقای موسوی تشریف نمی آورند ‹‹من هم  نمیایم ›› موضوع  خود تعیین هیأت  که برود از ایشان  تحقیق بکند از اول هم فرمایش آقای بهروزیه این بود که شما که بمن اتهام میزنید میگوئید   فلان  مسجد فلان جوری بوده فلان مساله فلان جوری بوده مسائلی است که روستا، جای کوچکی است شما میتوانید بطور ناشناخته بروید آنجا مردم را  جمع کنید و ببینید واقعاً راست بوده یا نه ؟ ومن  احساسک این بود که کمیسیون ما بعضی از برادرها از تحقیق میترسند(رئیس – شما بحث این فرمی نکنید ) اجازه بدهیداین  مساله را روشن کنم  جناب آقای موسوی در آنجا  شدیداً بعضی از برادرها که از راههای مختلف با ایشان مخالفت کردند و مخالفت آنها به نتیجه نرسید آخر وقت دیدند که من پیشنهادم این است که ایشان بیایند ود رمنطقه تحقیق بکنند واین مساله را کمیسیون می پذیرد، خودشان داوطلب شدند  که بیایند کسانی که  با ایشان مخالف بودند داوطلب شدند که بیایند بعد از اینکه کمیسیون تحقیق تصویب کرد رفتن ایشان را، همان برادرهائی که  داوطلب بودند همانها با آمدن  مخالفت کردند در معنی برداشت من از روش و برخورد این برادرهااین بود که  ایشان چون میخواستند موضوع تحقیق  به هم بخورد خودشان داوطلب شدند که بیایند و بعداً چون نیامدند موضوع تحقیق را بهم زدند .
 رئیس- آقای موسوی شما توضیح بدهید که عضو کمیسیون هستید (قره باغ – طبق آئین نامه نمی شود ) حالا اجازه بدهیداین تمام بشود .این ماده سرگردانی است .
قره باغ- آئین نامه چنین چیزی ندارد شما خلاف آئین نامه دارید عمل میکنید .
رئیس- شما همین که دارید حرف میزنید خلاف آئین نامه است آئین نامه در اینمورد گنگ است وما داریم راه حل  پیدا  میکنیم .
قره باغ- شما برای اداره کردن  دلیل ندارید .
رئیس- آقای موسوی بفرمائید .
ابوالفضل موسوی تبریزی- عرض شود حضور نمایندگان محترم مطلب ازاول  همان بود که آقای حقانی گفتند در وسط آن موردی که مربوط به ما 3 نفر است  جریان اینطور  بوده بعد از رأی گیری دوم که دوباره تقریباً با 5رأی موافق 4رأی مخالف یا 4 رأی ممتنع،3رأی ممتنع که اینطور شد که حالا صور تجلسه تحقیقاً یادم نیست .
من نه با آقای بهروزیه آشنا هستم ونه باایشان حسابی  دارم بلکه فقط  در مجلس او را دیدم اینها به هر دری متوسل شدند بعد دیدند که جریان رأی گیری دوم اینطور شد وباز به نفعشان تمام نشد من نمیدانم انگیزه اینکه برادرمان آقای دکتر میلانی  اینقدر پافشاری  دارد چیست؟ گفتند برویم تحقیق ،در کمیسیون تحقیق انتخاب کردند بنده را و آقای طباطبائی و آقای  دکتر میلانی را، چه وقت بود؟ تقریباً وسط  چله زمستان بوده است چون اینطور بوده است از اول ننظر  این  آقایان بود که ما فقط به حوزه کلیبر برویم . شما میدانید  کلیبر از نظر جغرافیائی  یک منطقه کوهستانی  است راه ندارد،راه ماشین رو تا مرکز به اصطلاح اهر کلیبر است،آن اطراف  که به آنها رأی دادند و عده ای هم انصافاً رأی دادند که باید این را هم بگویم آنجا اصلا راه نداشت مگر راه مال رو(خلخالی – عده ای نه ،همه ) این یک مسأله ای بود .
 مسألة دوم بطوری که آقای طباطبائی گفتند از اول برای تحقیق در اینجا جهت میدادند حتی از پاسدارهای اینجا، از پاسداران خارج وقتی که متوجه شدند که ما میخواهیم به عنوان گروه  تحقیق برویم در مورد پرونده آقای  بهروزیه  تحقیق بکنیم آمدند دور ما را گرفتند که باید به کلیبر برویم من به خود آقای دکتر میلانی  گفتم رفتن من فایده ندارد چون همه چیز را میدانم ومستند هم  پیش  من هست و عندالله  هم میتوانم شهادت بدهم عملا بفرمایش پیغمبر اکرم که دستش را به طرف آفتاب گرفت فرمود ‹‹علی مثلها فاشهد والا فدع›› اگر برایت مثل آفتاب  است شهادت بده والا رها کن آنطور  میتوانم شهادت بدهم برای من فایده نداشت برای اعضاء کمیسیون تحقیق این کار بودهآنها  هم ازاول میخواستند جهت بدهند بر یان تحقیق ما، حتی توسط پاسداران مجلس  دو نفر بود که الان شخص آنها را ببینم می شناسم  دو سه نفر هم از محل آمده  بودند میخواستند این تحقیق را فقط به  کلیبر ببرند اما در مشکین شهر ،اما د ربندر انزلی ،در جاهای دیگر.
دکتر میلانی- در مشکین شهر آقای همتی جو درست کردند.
ابوالفضل موسوی  تبریزی- شما حرف هایتان را زدید آقای همتی جو درست کردند اما آن 200 نفر که آمدند …. مردم از گوش آنها گوشواره ها را گرفتند آنها که جودرست نکردند شما دیگر حرف تان را زدید ما دیدیم از اول دارند جهت میدهند برای تحقیق مان،لذا  ما منصرف شدیم اینها هم وقتیکه رفتند حساب کردند دیدند  بااین وضعیت ،ما 3 نفر برویم اول مشکین شهر، تمام اطراف مشکین شهر را و تمام آن جاها که شکایت از آنجا آمده نه د رکمیسیون تحقیق ،به تبریز هم آمده و چون شکایت برای من  زیاد  آمده اگر لازم است میگویم دیدند اگر ما به این نحو برای تحقیق برویم آنوقت نتیجه معکوس  خواهد شد بعد بلافاصله خودشان منصرف شدند و گفتند که ما نمی  خواهیم .دوباره جلسه کمیسیون تحقیق تشکیل بشود و رأی گیری  بشود .  در تشکیل جلسه  سوم کمیسیون تحقیق ،اینطرف  زدند بالاخره  آقای  خلخالی که رئیس کمیسیون  تحقیق بود ایشان هم اول یک رد داشتند بعد رأی دیگری داشتند آخر الامر این شد که  الان مدلل، د رآنجا هست بصورت  اتهام هم نیست  مدلل است که کمیسیون تحقیق  با رسمیت  تحقیق با رسمیت  تشکیل  شد وبا اکثریت آراء پرونده آقای بهروزیه رد شده است و ادله اش هم در آنجا  است  این جریان نرفتن به تحقیق ما بوده است .
رئیس- متشکر.
خلخالی- آقای هاشمی ،من با اجازه شما میخواهم صحبت کنم .
رئیس- خیر، دیگر شما نمی خواهد صحبت کنید .
قره باغ- تذکر آئین نامه ای دارم .
خلخالی- خواهش میکنم اجازه بفرمائید .
رئیس- دیگر زمینه صحبت نیست این مربوط به کمیسیون تحقیق و گروه تحقیق بوده است هر دو نفرتان بفرمائید بنشینید .
قره باغ- در جلسه نخواهم نشست، برای اینکه مطابق آئین نامه عمل نمیکند .
رئیس- خوب، ننشینید .آقای قره باغ  تذکر آئین نامه ای تان چی هست که نمی نشینید طبق چه ماده ای ؟(قره باغ- مادة 14 است) حالا بخوانید .
توکلی- آقای قره باغ.
قره باغ- مادة 14 آئین نامه داخلی مجلس میگوید که ‹‹اگر اعتبار نامه از شعبه به مجلس  آمد وبا آن مخالفت شد به کمیسیون میرود در صورتیکه گزارش شعبه  مبنی بر عدم تأئید اعتبار نامه نماینده باشد ویا در مجلس کسی مخالفت کند پرنده انتخاباتی بدون بحث در مجلس  به کمیسیون تحقیق ارجاع میگردد این کمیسیون ظرف حداکثر 15 روز یا 6 ماه بدلیل و توضیحات مخالف وموافق و مدافعات طرف رسیدگی میکند ورأی میدهد عملا ،رأی کمیسیون  باید مدلل  وموجه باشد ودر مجلس قرائت خواهد شد،نماینده ای که در موقع طرح اعتبار نامه مخالفت کرده باشد میتواند حداکثر به مدت فلان الی آخر
بطور صراحت آئین نامه مجلس روشن میکند که گزارش کمیسیون تحقیق بوسیله مخبر کمیسیون قرائت میشود بعد مخالف صحبت میکند ونماینده مورد بحث خودش  یا نماینده اش دفاع میکند . کجای آن گنگ است .اینقدر هم آقایان  صحبت کردند خود آقای بهروزیه ،آقای طباطبائی ،آقای میلانی ،آقای  موسوی صحبت کردند این مخالف خود آئین نامه هم بود وظیفه  بود خوداین مادة 14 میگوید ‹‹مخبر باید گزارش خود را بطور  مدلل به مجلس  بدهد،بعد مخالف وموافق صحبت بکند›› هر چهار نفر آقایانی صحبت کردند خلاف آئین نامه بود .
 خلخالی- آقای هاشمی اجازه بدهید مطلبی را که ایشان گفتند جواب بدهم .
رئیس- آقای خلخالی شما دلیلی ندارید که صحبت بکنید ایشان اخطار آئین نامه ای داشت .
آیت- ایشان حق ندارد صحبت بکند .
رئیس- ببینید دلیلی که من د رمجلس این مسأله را مطرح کردم ،این بود
خلخالی- آقای توکلی چرا نمیگذارید ما حرف بزنیم (خنده نمایندگان )
رئیس- خود کمیسیون اقدام به اعزام گروه برای تحقیق کرده است و تردید پیش آمده است در اینکه چرا  این گروه نرفته،آقای بهروزیه از یک طرف و اعضاء کمیسیون تحقیق از طرف دیگر ،حرفهای متخالفی داشتند .براساس این،آقای  بهروزیه از ما خواستند که ما گروه اعزام بکنیم .ودر آئین نامه هم چیزی ندارد  آقایان ،دلم میخواست این ماده را میخواندند مادة 15 را ببینید که حلال مشکلات است .
بهروزیه – مشکین شهر را هم قید کردم، هر جا که میخواهند بروند .
رئیس- بلی، حالا اینطور  شده ماد مادة 15 نوشته ‹‹ اگر کمیسیون تحقیق ظرف 15 روز نظر خودش را به مجلس  اعلام نکرد نماینده ای که اعتبار نامه او مورد  اعتراض واقع یا در شعبه تأیید نشده است میتواند درخواست طرح اعتبار نامه خود ،و دلایل  عدم گزارش کمیسیون تحقیق را در م مجلس  بنماید .
آیت – این موضوع که الان طرح شده است .
رئیس- اجازه بدیهد ، همین را چون آقای بهروزیه خودشان از من خواسته  بودند که زودتر مطرح کنیم حتی موقعیکه به کمیسیون نرفته بود چون ایشان از من خواسته بودند من به این دلیل اعلام کردم با اینکه  کمیسیون نرفته بود باز ایشان مجدداً از ما خواستند کهبه کمیسیون برود ،و این اشتباهات واین شبهاتی که می بینید وجود داشت بر این اساس ما گفتیم  خود مجلس د رجریان قرار  بگیرد که از طریق مجلس مردم هم د رجریان قرار بگیرند حالا اگر آقایان  موافقند ما یک  نظر خواهی از مجلس  بکنیم که اگر مجلس  موافقت میکند همان کمیسیونی که تعیین شده برای  مدت سه چهار  روز بروند وبرگردند اگر مجلس  موافقت نمیکند (لطیف صفری- هیأت  رئیسه تحقیق بکند) خیر، هیأت رئیسه  حق ندارد،کمیسیون تحقیق این کار ار کرده آئین نامه در اینجهت چیزی ندارد اگر آقایان ،موافقت میکنند(همهمه نمایندگان )اینسه نفر از آقایان که تعیین شدند طبق همان روال اولی بروند والا نروند.
معین فر-آقا هیأت دیگر بروند آن هیأت  نظر خودش را داده است .
رئیس- در اصل اینکه گروهی بفرستیم یا نه؟ اول ببینیم این را موافق هستیم یا خیر(تابلو هم روشن بشود )
آیت – خلاف آئین نامه است .
رئیس- چرا؟ ( خلخالی- آئین نامه در این خصوص ساکت است )آقای  آیت .
آیت- در آنجا نوشته که اگر به تقاضای خودش مطرح بشود،بلی ، مجلس  میتواند  نظر بدهد ولی الان خود کمیسیون گزارش آن  را به مجلس آورده است و دارد مطرح میکند کجای آئین نامه داریم که شما گزارش آن را از دستور خارج کنیم  چنین چیزی نمی شود .
رئیس- شبهه ام  این بود که چون کمیسیون ،یک بار اعزام گروه تحقیق کرده  ما از آن جهت گیر بودیم .
آیت – به رحال خودش الان گزارش را به مجلس آورده (رئیس- جدیداً آورده )بلی، چون آورده نمی توانیم  چنین کاری را بکنیم .
حائری زاده – تذکر آئین نامه ای دارم .
رئیس- بفرمائید ،آقای حائری زاده .
حائری زاده – بسم الله الرحمن الرحیم .براساس مادة 127 آئین نامه داخلی و براساس مادة  14 آئین نامه داخلی با توجه به این دو تا که توضیح عرض میکنم  تذکر یدارم که شاید پیشنهاد خوبی باشد .
در مادة 127 قید میکند ‹‹ در موراد زیر اخذ رأی با قیام و قعود حتمی است  و بهیچ ترتیب دیگری بعمل نخواهد آمد .››
1- در صورتیکه  در تفسیر و توضیح یکی از مواد این آئین نامه اختلافی  حاصل ومنجر به اخذ رأی شود،در صورتیکه در تفسیر و توضیح یکی از مواد این  آئین نامه . برمی گردیم به مادة 14 آئین نامه داخلی،حالا به گفته آقای آیت اگر بفرض کمیسیون  هم دلایلش را داده بسیار خوب. من فکر می کنم کمیسیون  دلایل را بخواند براساس این مسأله که رأی کمیسیون باید مدلل وموجه  باشد  خود مجلس  این چیزها را فقط . خود مخبر کمیسیون ،و رئیس یا نایب رئیس ،آن دلایل را بخواند بدون دفاع مخالف وموافق رأی کمیسیون را اگر مجلس مدلل  وموجه تشخیص داد،بعد دیگر تفسیری نخواهد داشت این براساس این ماده 127 می شود رأی گیری کرد که آیا تفسیر این مسأله که این مدلل وموجه هست  یا نیست ،براساس مادة 127 می شود رأی گیری را انجام داد در عین حال که حالایا من بعنوان مدافع آقای بهروزیه تمام پرونده ار مطالعه کرده ام،آمادگی  کامل  هم دارم ،باز در عین حال معتقدم که رأی گیری کنید و اعزام گروه  فکر کنم خیلی جالب باشد .
غضنفر پور- آقای هاشمی  من اعتراض  دارم به کمیسیون تحقیق .
رئیس- من هم به کمیسیون تحقیق اعتراض دارم این کمیسیون تحقیق از روز اول برای ما  درد سر بود تا همین حالا .الان وقت اذان است.آقایان ما تصمیمی برای این پرونده بگیریم  تا آنوقت ببینیم مطرح کنیم یا نه؟ اگر مجلس  موافقت کند که مااعزام کمیسیون کنیم،‌همین امروز  میکنیم اگر نه، درجلسه  بعد پرونده را مطرح  می کنیم .
می خواهیم الان رأی بگیریم .آقایان توجه بفرمائید این یک راه حل  من درآوردی است، خواهش میکنم بگذارید ما از این بن بست  در بیائیم  دو نظر در مجلس  هست، یک نظر اینکه رأی گیری خلاف است وباید گزارش کمیسیون مطرح بشود (موسوی تبریزی- خلاف است بگویم چرا خلاف است)  یک نظر دیگر اینکه ،عدة زیادی هم از آقایان هستند که می گوشند:نه، کمیسیون چون یک بار اعزام گروه کرده از آنجا به بعد قضیه  ناقص شده اعزام گروه کنیداین دو نظر است و بگذارید  مجلس  یک نظری بدهد برایاینکه روشن بشود واز بن بست دربیائیم این رونده  باید تکلیفش روشن بشود .
تابلو 182  نفر را نشان میدهد کسانیکه با اعزام گروه تحقیق برای رسیدگی  به اتهامات آقای بهروزیه موافقند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند ) تصویب شد پس همان گروه سه نفری که قبول کردند حکم صادر می کنیم که بروند (همهمه نمایندگان – زنگ رئیس )
8-پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده
رئیس- جلسه را ختم میکنیم جلسه بعد روز سه شنبه ساعت هفت ونیم صبح و دستور جلسه هم لوایح دو فوریتی است که امروز دو فوریت آن بتصویب رسید . جلسه ختم میشود .
(ساعت دوازده  وده دقیقه جلسه ختم شد )
رئیس مجلس شورای اسلامی -  اکبر هاشمی رفسنجانی