حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • مروری بر دیدگاه‌های ورزشی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

مروری بر دیدگاه‌های ورزشی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران
  • دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵
در این گزارش نگاهی کوتاه به فعالیت‌ها و دیدگاه‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و قولی که ایشان در دیدار با خانواده دانشگاه آزاد اسلامی به ورزش ایران دادند، انداخته‌ایم که از نظر می‌گذرد.

هاشمی که سردار سازندگی لقب گرفته است در طول عمر بابرکت خود نشان داد که علاقه فراوانی به ورزش دارد و حتی در این سال‌ها که سن ایشان بالای ۸۰ سال بود ورزش روزانه را قطع نمی‌کرد. رئیس جمهور دوره سازندگی ایران در سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶، یکی از کسانی بودند که در راه گرم شدن تنور ورزش پس از انقلاب و حضور بانوان در مسابقات برون مرزی کوشید.

مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز ۲۳ شهریورماه سال جاری در دیدار با ورزشکاران المپیکی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که با پیشنهاد محمد دادگان معاون ورزشی این دانشگاه به زودی در جنوب پایتخت ورزشگاهی در اندازه ورزشگاه آزادی احداث می‌شود.

به این منظور تلاش کردیم تا اشاره کوچکی به آخرین دیدگاه‌ها، تلاش‌ها و فعالیت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در امر ورزش داشته باشیم.

آذر ۹۴، در دیدار اعضای هیأت رئیسه فدراسیون هندبال:

(ضمن ابراز تأسف از تأثیرات منفی تفکرات افراطی در میان جوانان): احساسات پوچ برای هر انسانی در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی خطرناک است. باید عوامل جدی نشاط آور جامعه را تقویت کنیم که یکی از بهترین عوامل آن، ورزش است. جامعه مرکب از عوامل متعدد تأثیرگذار بر همدیگر است که باید نگاهی هم زمان به همه آنها داشت تا جامعه پویایی و نشاط خویش را حفظ نماید. جوانی که با ورزش سروکار دارد، همیشه شاداب و سرزنده است. ورزش در تاریخ بشریت، پادزهری برای حالت خمودگی جسمی و روحی انسان ها بوده و هیچ منکری در دنیا ندارد.

(با ابراز تأسف از ظلم تاریخی در حق زنان): توجه به ورزش خانم ها یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. نیاز زنان به ورزش به خاطر شرایط جسمی آنان، اگر بیشتر از مردان نباشد، کمتر نیست. خانم های ورزشکار به خاطر روحیات شادابی که دارند، علاوه بر آثار ملی و بین المللی، تأثیرات شگرفی نیز در خانواده ها و جامعه می‌گذارند.

(با یادآوری خاطرات خویش در ایام جوانی در حوزه علمیه قم و ابراز نارضایتی از عدم توجه طلبه های آن زمان به ورزش): گروهی از طلبه ها که اتفاقاً بعدها اکثر آنها از بزرگان سیاست و فرهنگ شدند، با یک توپ و تور در بیابان های اطراف قم به ورزش والیبال می‌پرداختیم که تأثیرات فراوانی نیز در تقویت روحی جمعی ما داشت.

شهریور ۹۵، دیدار با ورزشکاران المپیکی دانشگاه آزاد اسلامی

مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز ۲۳ شهریورماه سال جاری در دیدار با ورزشکاران المپیکی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که با پیشنهاد محمد دادگان معاون ورزشی این دانشگاه به زودی در جنوب پایتخت ورزشگاهی در اندازه ورزشگاه آزادی احداث می‌شود.

ایشان در این دیدار اعلام کرد: ورزش همزاد با جوانمردی و جوانمردی همزاد با اخلاق است. هر قدر ورزش در جامعه عمومی‌تر و جدی‌تر شود، جامعه سالم‌تر و بااخلاق‌تر می‌شود. انسانی که ورزشکار و پهلوان است ذاتا نمی تواند متجاوز باشد و شخصیتش به او اجازه اذیت ضعفا را نمی‌دهد.

مدال آوری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نمونه تلاش مسئولان این دانشگاه در جهت پیشرفت در این عرصه است. این یعنی علم و جسم با هم رشد می‌کند، بسیار اهمیت دارد و نقطه ای است که طالوت را مقابل همه قدرت‌ها شاه می کند.

(با اشاره به آیه‌ای از سوره بقره در خصوص جایگاه حضرت طالوت (ع) ): شما مدال آوران دانشگاهی می‌توانید نمادی از حضرت طالوت باشید که عالمی با قدرت جسمانی بالا بود.

مدال آوران المپیکی حاضر، قهرمانانی از جنس دانشگاه هستند. باید حقیقتا از مخترعان المپیک تشکر کرد چرا که انصافاً این سازمان از خیلی سازمان های بین المللی دنیا سالم تر است که اصولا میدان ورزش اینگونه است.

(با ذکر خاطره‌ای درباره علاقه خود به همه ورزش ها در دوران نوجوانی): برخی از موفقیت هایی که امروز در سن ۸۲ سالگی دارم محصول ورزش‌هایی است که از کودکی تا قبل از طلبگی انجام می داده ام؛ البته هم اکنون نیز با توجه به سن و مقتضیات شغلم ورزش‌هایی در حد دویدن و شنا را انجام می‌دهم.

ما اگر ورزش را در کشور توسعه می دادیم این میزان مواد مخدر در کشورمان جا نداشت.

هشتم دی ۹۵، در دیدار با مسئولان و قهرمانان کاراته کشور:

جامعه با دیدن نشاط ورزشکاران، روحیه خوبی پیدا می‌کند. ورزش یکی از ارکان خوب زندگی مردم است که سلامتی جسمی و روانی فرد و جامعه را تأمین می‌کند.

(با یادآوری مواردی مهم از تاریخ افتخارات بشریت در عرصه‌های مختلف): همیشه ورزشکاران مردمی و با اخلاق افتخارآمیز بوده‌اند و بی‌جهت نیست که در سراسر دنیا، مردم برای تماشای مسابقات ورزشی می‌روند.

(با ذکر آیه «اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَهً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ» و تشریح و تفسیر آن در زمان بنی‌اسرائیل): انتخاب یک انسان قوی الجثه و در عین حال دانشمند از طرف خداوند برای آنان، دلیلی بر جایگاه توأمان قدرت علمی و قدرت جسمی است.

(با ابراز خرسندی از حضور زنان و دختران ایرانی در مسابقات مختلف منطقه‌ای، آسیایی و جهانی) بانوان ورزشکار ایرانی با رعایت اصول، الگوی تمام زنان، به خصوص زنان کشورهای اسلامی هستند که با رعایت همه مسایل دینی و اخلاقی، در میادین ورزشی می‌درخشند.

(با مخاطب قرار دادن ورزشکاران): باید خوشحال باشید که از بین این همه جوانان انتخاب شده‌اید تا دل ملتی را شاد کنید. قدر این فرصت را بدانید و برای موفقیت‌های خویش و سربلندی کشورتان بیشتر تلاش کنید.

مرداد ۹۵، تذکر به متحجرینِ مخالف ورزش بانوان

(با ارائه تحلیلی از تفاوت‌ها و شباهت‌های کارهای بدنی با کارهای ورزشی): شادابی روحی حاصل از ورزش، ضرورت خستگی‌های جسمی کارگران پس از یک روز کاری است. ورزش علاوه بر مردان، به خاطر شرایط جسمی زنان، از ضرورت‌های زندگی آنان است. اینکه بعضی از متحجرین، ورزش را مغایر با شخصیت‌های زنانه می‌دانند، از وصله‌های ناجور در تفکرات اسلامی است و بزرگان دینی ما، بدون تبعیض البته متناسب با شرایط جسمی آنان بر اهمیت ورزش تأکید می‌کردند. اگر این گروه به جای تندروی، لااقل سکوت می‌کردند، انقلاب اسلامی با توجه به ظرفیت‌ها، الگوی ملت‌های مسلمان می‌شد.

۱۱ خرداد ۹۵ و خاطره‌ای از علی پروین، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس

وقتی برای بازی مقابل الاتحاد به این کشور رفته بودیم، عرب‌ها سراغ من آمدند و یک پیشنهاد ۵۰ میلیونی به من دادندف من هم این موضوع را به محض برگشتن با آقای غفوری فر که رئیس سازمان تربیت بدنی وقت بود مطرح کردم. ایشان یک روز من را خواست و گفت آقای هاشمی که رئیس جمهور بودند تماس گرفتند و گفته علی پروین هر چه دلش می‌خواهد بگیرد و بماند. من هم جواب دادم به حاج آقا سلام برسانید و بگویید پروین تیم محلش را ترک نمی‌کند و برود.