حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • ضرغامی هاشمی را قبول داشت، اما چارچوب صداوسیما اصولگرایی است

ضرغامی هاشمی را قبول داشت، اما چارچوب صداوسیما اصولگرایی است

قدرتعلی حشمتیان (رئیس «خانه احزاب ایران»)

  • صدا و سیما,تهران
  • دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵
رزمندگان در جبهه ها آقای هاشمی را یک سردار می‌دانستند؛ کسی که حساب شده کار می‌کند و هر تصمیمی می‌گیرد، به نفع نظام و بدنه جامعه است. از طریق ایشان بود که می‌توانستیم امام(ره) را ملاقات کنیم. سردار سلیمانی اخیراً گفتند «هاشمی همانی بود که از اول بود» و به واقع این تعبیر درستی است. کسانی که در زمان حیات آیت‌الله هاشمی به ایشان تهمت زده‌اند، باید آن دنیا جواب بدهند.

قدرتعلی حشمتیان، رئیس «خانه احزاب ایران» که هم مشاور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و هم مشاور عزت‌الله ضرغامی در صدا و سیما بوده است، می‌گوید رئیس سابق صدا و سیما برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی احترام قائل بوده است، اما بدنه و چارچوب صدا و سیما به راهی دیگر می‌رفته است. مشروح گفت‌وگوی حشمتیان را در زیر می‌خوانید:
«خانه احزاب» اعلام کرد همایش فصلی خود که قرار است برگزار شود را به یاد آقای هاشمی برگزار کند؛ این تصمیم بر چه اساسی گرفته شد؟
آقای هاشمی حقیقتاً شناسنامه و ستون انقلاب و نظام بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بعد از امام، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهید بهشتی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گرداننده اصلی کشور بودند و آیت‌الله طالقانی، شهید مطهری، شهید مفتح و دیگر بزرگان در کنار اینها فعالیت می‌کردند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نزدیک‌ترین یار به حضرت امام(ره) بود و فرمایش معروف‌شان مبنی بر اینکه «نهضت زنده است، چون هاشمی زنده است» ناظر به این قرابت و اعتماد بود. آیت‌الله هاشمی در زمان جنگ تحمیلی، جانشین فرمانده کل قوا بودند و از سوی امام اختیارات کل جنگ را به دست داشتند. بنده نیز از دست آقای هاشمی حکم مسئولیت روابط عمومی ستاد تبلیغات جنگ را دریافت کرده و از همان جا با ایشان از نزدیک آشنا شدم.
نگاه رزمندگان در جبهه‌ها، به هاشمی چه بود؟
آقای هاشمی را یک سردار می‌دانستند؛ کسی که حساب شده کار می‌کند و هر تصمیمی می‌گیرد، به نفع نظام و بدنه جامعه است. از طریق ایشان بود که می‌توانستیم امام(ره) را ملاقات کنیم. سردار سلیمانی اخیراً گفتند «هاشمی همانی بود که از اول بود» و به واقع این تعبیر درستی است. کسانی که در زمان حیات آیت‌الله هاشمی به ایشان تهمت زده‌اند، باید آن دنیا جواب بدهند. خیلی‌ها تا دیروز پشت سر ایشان بدترین حرف‌ها را می‌زدند و الان صاحب عزا شده‌اند؛ تا زمانی که ایشان زنده بود، قدر ندانستند و همین که رفت، به پشت دست می‌زنند و افسوس افسوس می‌گویند.
یکی از نهادهایی که بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی بشدت مورد انتقاد قرار گرفت، صدا و سیما بود. علاوه بر گلایه دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از آقای عسگری رئیس صدا و سیما، شرکت کنندگان در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی، شعارهای اعتراضی علیه این رسانه مطرح کردند. شما در زمانی که آقای ضرغامی ریاست این نهاد را برعهده داشت، مشاور آقای ضرغامی بودید. در آن دوره بود که صدا و سیما عملاً آیت‌الله هاشمی را بایکوت کرد. شما با آقای ضرغامی در این باره صحبت نداشتید؟
بنده مشاور سیاسی نبودم؛ مشاور اداری- مالی بودم و با آقای تقدس‌نژاد کار می‌کردم. صحبت بنده با ایشان به خاطر رفاقتی بود که در دوران جبهه و جنگ وجود داشت. در موضوعی که گفتید، صد درصد صحبت داشتیم و ایشان هم می‌گفت.
چه می‌گفتند؟
قبول داشتند آقای هاشمی را؛ برایش احترام قائل بود. منتها چارچوب تعریف شده صدا و سیما، اصولگرایی است. الان هم هر چه در مملکت فریاد می‌زنیم که در کشور سه جریان اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالگرا وجود دارد و باید هر سه تفکر در صدا و سیما فرصت داشته باشند، گوش کسی بدهکار نیست.
زمان مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ هم مشاور بودید؟
بله.
در جریان مناظره‌ها با ضرغامی صحبت نداشتید؟
گفتم آقای احمدی‌نژاد نباید آن حرف‌ها را می‌زد؛ ضرغامی هم گفت برنامه زنده بود.
آن برنامه زنده بود اما دیگر برنامه‌ها هم توفیر چندانی نداشت و در روی همان پاشنه می‌چرخید؟
این انتقاد وارد است؛ همان طور که گفتم، چارچوبی که برای صدا و سیما تعریف شده، اصولگرایی است. بنده به آقای علی عسگری هم پیشنهاد کردم زمان بدهید تا همه، همه جریان‌های سیاسی حرف‌شان را بزنند. متأسفانه عده‌ای فکر می‌کنند مملکت فقط مال خودشان است؛ فقط باید نظر آنها گفته شود.
در صحبت‌هایتان آقای هاشمی درباره صدا و سیما و رویه‌اش چه می‌گفتند؟
آقای هاشمی همیشه شنونده خوبی بود؛ هیچ موقع علیه جریانی صحبت نمی‌کرد. اگر هم مستقیماً در این باره از ایشان سؤال می‌شد، به طریقی از کنار پرسش رد شده و موضوع صحبت را تغییر می‌داد.
بعد از فوت آقای هاشمی، آقای ضرغامی را دیده‌اید؟
نه. در حسینیه جماران علی عسگری را دیدم.
در برخوردی که بین آقای عسگری و آقای مهدی هاشمی شد، حضور داشتید؟
تنش آنجوری نبود؛ یک اتفاق بود. آقای عسگری از سمتی می‌آمد و آقای هاشمی از سوی دیگر؛ برخورد اتفاقی بود. باید توجه داشت آقای هاشمی همیشه هم ما و هم سایر دوستان را به ولایتمداری، تبعیت از رهبری، وحدت در جامعه، همدلی و همراهی و پرهیز از جدل توصیه می‌کرد. تشکیل حزب مستقلین و اعتدالگرایان هم به توصیه ایشان بود. چرا که ایشان یکی از معدود مسئولانی بود که به کار حزبی اعتقاد داشت و از آن حمایت می‌کرد. ایشان به احزاب بها می‌داد و تفکرات‌شان باعث رشد تحزب می‌شد. بر همین اساس تصمیم گرفتیم همایش فصلی خود را با یاد ایشان برگزار کنیم. تا اینجای کار آقای پزشکیان نایب رئیس مجلس، آقای محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت و آقای رحمانی فضلی وزیر کشور قول داده‌اند در این اجلاس سخنرانی کنند. ۱۵ فعال حزبی هم سخنرانی خواهند داشت.
بعد از پلمب دفتر مشاوران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، برخی خبرگزاری‌ها مدعی شدند بعضی مشاوران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی «از امکانات و برخی دفاتر برای لابی‌های سیاسی و جلسات خاص غیرمرتبط با امورات مجمع تشخیص مصلحت نظام» استفاده می‌کردند.
مشاوران آقای هاشمی، به اصطلاح معمول «مشاول» نبودند؛ مشاوره‌شان واقعی بود. آقای هاشمی دو طیف مشاور داشت، طیفی مشاوران مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند و طیفی از جمله من مشاور هیأت امنای دانشگاه آزاد. به این مشاوره‌ها کار ارجاع می‌شد؛ گزارش تهیه می‌کردند.
مشاوره‌پذیر بود؟
تا جایی که احساس می‌کرد مشاوره واقعی داده می‌شود، می‌پذیرفت. گاهی خودشان زنگ می‌زدند و نظر می‌پرسیدند. باید بدانیم هیچ کس جای هاشمی را پر نمی‌کند. صندلی هاشمی در هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد، در مجمع و در خبرگان بالاخره به افرادی داده می‌شود اما هیچ کس، هاشمی نمی‌شود. کما اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «هیچ کس جای هاشمی را برای من نمی‌گیرد.» خیلی زود بود هاشمی برود؛ کاش می‌ماند و کمک می‌کرد تا به جاهای بزرگی برسیم.
منبع: روزنامه ایران