حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • شهید مطهری، شهید بهشتی و هاشمی‌رفسنجانی پیشرو در ایجاد تشکل متمرکز روحانیت در دهه ۴۰

شهید مطهری، شهید بهشتی و هاشمی‌رفسنجانی پیشرو در ایجاد تشکل متمرکز روحانیت در دهه ۴۰

مرحوم آیت الله عباسعلی عمید زنجانی

  • تهران
  • دوشنبه ۱ فروردین ۱۳۰۰
این سه بزرگوار (شهید مطهری، شهید بهشتی و آیت الله هاشمی) شاید از نخستین کسانی بودند که جامعه روحانیت مبارز تهران را پایه‌گذاری کردند .

مرحوم آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی  (از شاگردان امام خمینی(ره) و آیات عظام بروجردی و اراکی و از موسسین جامعه روحانیت مبارز تهران)، پس از پیروزی انقلاب نیز سمتهای مختلفی همانند نمایندگی مجلس و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی و .. عهده‌دار گردید. سطور ذیل یادنوشتهای مرتبط ایشان است :

تا آنجا که من اطلاع دارم، اگر اشتباه نکنم جامعه روحانیت مبارز، بنا به ضرورت زمان در شرایط سالهای آخر قبل از پیروزی انقلاب تشکل پیدا کرد، البته روحانیونی که در جریان نهضت امام در تهران بودند به صورت آزاد و غیر متشکل با هم همکاری داشتند. گروهی از روحانیون در تهران در پخش اعلامیه‌های حضرت امام در سطح وسیعی فعالیت می‌کردند، اما ارتباط آنها به صورت یک تشکیلات منسجم نبود. ضرورت پیگیری مسایل نهضت امام ایجاب می‌کرد تا کسانی که دست‌اندرکار امور نهضت هستند در تهران دست به یک تشکل صنفی بزنند و به صورت نسبتاً پنهان که بتوانند کارهای مربوط به نهضت را سازماندهی بکنند. تا آنجا که من اطلاع دارم مرحوم شهید مطهری، مرحوم شهید بهشتی و جناب آقای هاشمی رفسنجانی از جمله کسانی بودند که پیشقدم در این فکر بودند، چون در تهران حضور داشتند و مرکز ثقل هم تهران بود. لذا این سه بزرگوار شاید از نخستین کسانی بودند که جامعه روحانیت مبارز تهران را پایه‌گذاری کردند .

منبع: خاطرات حجت‌الاسلام‌والمسلمین عمید زنجانی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سال ۱۳۷۹