اخبار

سوگ فراجناحی برای «آیت الله»

پیام های تسلیت و ابراز تاسف مسئولان و فعالان سیاسی ادامه دارد

  • سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵

یم نگاه

آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی مرجع تقلید: آیت الله هاشمی رفسنجانی مجاهدی خستگی ناپذیر بود که فقدان وی را تنها فضل الهی می تواند جبران کند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی: ملت ایران با حضور در مراسم تشییع مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی فرمایش حضرت امام(ره) را که فرمود «هاشمی زنده است، انقلاب زنده است» عینیت می بخشند.

سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا: حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در مناصب مختلف مسئولیتی پس از انقلاب و خصوصا فرماندهی جنگ در دوران دفاع مقدس نقش بسزایی در حیات نظام جمهوری اسلامی ایران ایفا کرد.

سرلشکر محمدباقری رئیس ستاد کل نیرو های مسلح: آیت الله هاشمی نقشی اساسی در تثبیت نظام ایفا کردند.

سرلشکر فیروزآبادی رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح: آیت الله هاشمی پشتوانه عظیم معنوی و روحی و رابط میان رزمندگان و امام بود.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: آیت الله هاشمی رفسنجانی حتی در دوران جنگ هم به فکر سازندگی بود.

معصومه ابتکار: آیت الله هاشمی رفسنجانی پیونددهنده بسیار قوی در عرصه سیاست داخلی بود.

محمدرضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری: آیت الله هاشمی را می توان به حق عضو هیات امنای انقلاب اسلامی ایران نامید.

فاطمه راکعی: هاشمی صندوقچه اسرار نظام بود.

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار: دغدغه آیت الله هاشمی حقوق مردم و آزادی های شهروندی بود.

احمد وحیدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: همه مدیون شخصیت هاشمی رفسنجانی هستند.

حزب اتحاد ملت ایران: آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره برای پیشبرد دیدگاه های خود در حوزه سیاست، ریسک قرار گرفتن در معرض رای مردم و پذیرش یا رد آن در پای صندوق های رای را وجهه همت خود قرار می داد و از این نظر الگویی ستودنی از یک سیاستمدار انقلابی در معنای دقیق آن و در طراز جمهوری اسلامی بود.

حزب اسلامی کار: درگذشت آیت الله هاشمی در تاریخ انقلاب اسلامی قابل جبران نیست.

فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی: فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی ضایعه بزرگ ملی است.

حزب کارگزاران سازندگی: نقش بی بدیل آیت الله هاشمی در تمام شئون سیاسی و اجتماعی از ایشان چهره ای ساخته بود که تکرار آن در تاریخ ناممکن است.

جامعه روحانیت مبارز: تاثیر انکارنشدنی او در شکل گیری انقلاب اسلامی در دوران مبارزات و پس از پیروزی، از ذهن و زبان هیچ ایرانی انقلابی و میهن دوست منصفی نخواهد رفت.

آیت الله سیدمحمد موسوی خوئینی، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز: آیت الله هاشمی در ادامه راهی که با خدا بر سر آن پیمان بسته بود، در طول ۶۰ سال مبارزه چه دشنام ها و زخم زبان ها و بی مهری ها و نامهربانی شنید و دید و همه را به جان خرید ولی از پای ننشست.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری: کاروان زنده انقلاب، یکی از پیشقراولان خود را از دست داد.

محمدکاظم بهرامی، رئیس دیوان عدالت اداری: آیت الله هاشمی پشتیبان جدی انقلاب و یار امام بود.

علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران: آیت الله هاشمی در زمره حواریون حضرت امام خمینی(ره) و یاران دیرین رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای و از استوانه های انقلاب اسلامی ایران به شمار می رفت.

سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا: تدبیر و تصمیم گیری آیت الله هاشمی در دوران جنگ باعث پیروزی بود.

سیل پیام های تسلیت مسئولان پیشین و فعلی برای درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنان جاری است. روز گذشته بیت امام راحل، مراجع عظام تقلید، وزرا و معاونان رئیس جمهوری، رئیس و نمایندگان مجلس، رئیس قوه قضائیه، ارتش و سپاه پاسداران، احزاب و تشکل های سیاسی، حوزه های علمیه و دیگر نهادها و شخصیت های حقیقی با صدور اطلاعیه جداگانه، تاسف و تالم خود را از ضایعه فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی ابراز کردند.

پیام پنج مرجع تقلید

آیات عظام جوادی آملی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، علوی گرگانی و حسین مظاهری نیز در پیام های جداگانه ای درگذشت آیت الله هاشمی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفتند. آیت الله جوادی آملی در پیام خود، آیت الله هاشمی را «استوانه انقلاب اسلامی»، «صحابی صالح و صابر و صادق امام راحل» و «امین امت» توصیف و تاکید کرد: «بهترین ابراز همدردی در این سانحه سنگین ملی و رخداد توانفرسا، حفظ نظام اسلامی، تقویت ارکان، حرکت در مدار پیام رهبری است.» آیت الله حسین نوری همدانی نیز با ابراز تاسف خود از فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: امروز که با مشیت الهی آن برادر عزیز به لقاءالله پیوسته، ملت وفادار به امام و رهبر معظم انقلاب در تجلیل از مقام ایشان در تشییع جنازه و مجالسی که تشکیل خواهد شد، شرکت خواهند کرد و یک بار دیگر وحدت، اتحاد خود و پشتیبانی از نظامی که با زحمات ملت شریف و امثال ایشان به وجود آمده است را در برابر چشم بدخواهان و تفرقه طلبان به نمایش خواهند گذاشت و بار دیگر دشمنان را ناامید خواهند ساخت. آیت الله مظاهری نیز درگذشت آیت الله هاشمی را «ضایعه ای بس عظیم» و «مصیبتی جبران ناپذیر» توصیف و تصریح کرد: حق عظیم این حصن حصین انقلاب و ملت که در همه صحنه های خطیر، سنگ زیرین آسیاب نظام جمهوری اسلامی بود و همواره به همدلی هرچه بیشتر نیروهای معتقد به اسلام و انقلاب می اندیشید و در این مسیر جفاهای فراوانی دید، هیچ گاه از یاد تاریخ ایران و اسلام نخواهد رفت و نام نیک و بلند او در صدر فهرست سابقون اولون از مجاهدان و خدمتگزاران به ملت مسلمان ایران ثبت خواهد شد. در پیام تسلیت آیت الله مکارم شیرازی نیز آمده است: با نهایت تاسف خبر فقدان ناگهانی مجاهد نستوه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقای هاشمی رفسنجانی را دریافت داشتم. اینجانب ایشان را از آن زمان که در حوزه درسی ما شرکت داشت بخوبی می شناختم. مردی بسیار جدی، باهوش، شجاع و صاحب اراده بود.

آیت الله سیدمحمد علی علوی گرگانی هم در پیام تسلیت خود تاکید کرد: ایشان با هشیاری و زحمات فراوان بعد از رحلت امام خمینی(ره) نیز در سازندگی و آبادی مملکت ایران نقش ماندگار ایفا کردند. آیت الله فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) هم در پیامی، ارتحال رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

درد دل آیت الله امینی با هاشمی

آیت الله امینی هم در پیام تسلیت خود خطاب به مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشت: خبر درگذشت و فقدانت را به من دادند. خدا می داند آنچنان این مصیبت اندوه بار، جانکاه، ناگوار و دردآور بود که ساعت ها گریستم؛ زیرا برادری بصیر، سنگ صبوری مدبر، همسنگری صمیمی و یار و رفیقی ۶۰ ساله را از دست داده ام. وی افزود: علی رغم آنکه همه دنیایت را فدای انقلاب و نظام کردی، در این اواخر به شما بی مهری های فراوان شد؛ مظلوم تر از شهید بهشتی بودی و تحمل و صبر کرده و مکررا در ناملایمات روزگار می فرمودید: «اگر صبر نکنم، چه کنم؟! اصل نظام به خطر می افتد»، اما از شما در مقابل عوامفریبان و دشمنان حقیقی و پنهان انقلاب که طرفدار دین منهای روحانیت بودند، حمایت نکردند. خداحافظ رفیق بی بدیل روزهای سخت و بحرانی ایران؛ سلام مرا به امام و رفقای شهیدمان برسان. دور نیست آن زمان که من نیز به شما ملحق شوم.

تسلیت مقام ها، وزیران و شخصیت های اقتصادی

مقام ها، وزیران و شخصیت های اقتصادی کشور هم در پیام های جداگانه، درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفتند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری گفت: دولت احساس می کند تکیه گاه بزرگ و شجاعی را از دست داده است. وی با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی به درستی شناسنامه انقلاب بودند، اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی درمقاطع پیچیده و حساس به درستی ایفای نقش کردند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در حاشیه مراسم وداع با پیکر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره برای ما در سیاست خارجی نظراتی راهگشا بیان می کردند و از دست دادن این شخصیت همه ما را غمگین کرده است»، ادامه داد: ایشان به واقع از استوانه های بزرگ انقلاب بودند و هموار در کنار رهبری به عنوان یاری دلسوز حضور داشتند.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشورنیز از رحلت آیت الله هاشمی ابراز تاسف کرد.

حمید چیت چیان وزیر نیرو، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، حسین دهقان وزیر دفاع، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با صدور پیام های جداگانه ضمن یادآوری خدمات «سردار سازندگی»، از رحلت او ابراز تاسف کردند. محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری، مرتضی بانک معاون کل نهاد ریاست جمهوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان نیز در پیام های جداگانه، درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.

علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در حاشیه این مراسم تاکید کرد که آیت الله هاشمی رفسنجانی هیچ جایگزینی ندارد.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور هم گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی جزئی از تاریخ انقلاب اسلامی است و از یاران امام و رهبری در روزهای سخت محسوب می شد.

رئیس قوه قضائیه: رحلت آیت الله هاشمی بیدارباش برای همه ماست

رئیس قوه قضائیه نیز آیت الله هاشمی رفسنجانی را مجاهدی خستگی ناپذیر و شخصیتی موثر در فراز و نشیب های انقلاب توصیف کرد و گفت: ارتحال ناگهانی و تکان دهنده ایشان، بیدارباشی برای همه مسئولان است تا خود را برای مسیر دشوار و بی نهایت پس از مرگ آماده کنند. به گزارش ایسنا، آیت الله آملی لاریجانی روز گذشته در جلسه مسئولان عالی قضایی با تسلیت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی سال های متمادی قبل از انقلاب از مجاهدان خستگی ناپذیر، بعد از انقلاب یار صدیق حضرت امام راحل و رهبرمعظم انقلاب و در همه فراز و نشیب های انقلاب، شخصیتی تاثیرگذار بود.

تسلیت آیات محمد یزدی و مصباح یزدی

در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی با بیان اینکه «با جناب آقای هاشمی رحمه الله علیه از روزهای اول انقلاب مانوس بودیم» چند خاطره از آیت الله هاشمی تعریف و در پایان تاکید کرد: خداوند ان شاءالله عاقبت همه ما را به خیر کند، ایشان در نظام وزنه ای بود و یک عمر کار کرد. خداوند جزای خیر به ایشان بدهد و آنچه که خیر است برای همه ما پیش بیاید. اگر بخواهم درباره شخصیت ایشان و در ناحیه موضعگیری های مثبت و منفی صحبت کنم، بحث طولانی خواهد شد ولی باید همواره نیکی ها و خدمات گذشتگان را دید. خداوند هم از سر تقصیرات ما خواهد گذشت. آیت الله مصباح یزدی هم در همایش «بررسی اخلاقی آثار غفلت در پیدایش فتنه» که روز گذشته با حضور طلاب و دانشجویان در دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد مقدس برگزار شد، تصریح کرد: آقای هاشمی رفسنجانی قبل و بعد از انقلاب اسلامی در خدمت نظام اسلامی بوده و خدمات فراوانی نسبت به نظام اسلامی داشتند که دعا می کنیم خداوند ایشان را به اولیای خود، امام راحل و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی محشور بفرمایند. آیت الله سید احمد علم الهدی خطیب جمعه مشهد نیز ضمن صدور پیام تسلیت، تاسف خود را از درگذشت ناگهانی یار دیرین امام راحل ابراز و تصریح کرد: «خبر درگذشت ناگهانی یار دیرین امام راحل عظیم الشان، آیت الله هاشمی رفسنجانی، مایه تاسف همه کسانی شد که در مبارزه با رژیم ستمشاهی نقش داشته اند. اینکه ایشان تا آخرین روزهای حیات خود، مصر بود مکررا نظر و تاکید بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر شایستگی رهبر معظم انقلاب برای جانشینی حضرت امام را یادآوری کند، از نقاط برجسته و ستودنی کارنامه سیاسی اوست. از خداوند متعال برای آن مرحوم که اکنون دستش از دنیا کوتاه شده و چشم به دعای بازماندگان دارد، طلب غفران و مغفرت دارم.»

سپاه: نام هاشمی در ذهن همه دلسوزان و علاقه مندان خواهد ماند

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در پیامی، ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری و از پیشتازان انقلاب اسلامی را تسلیت گفت. در این پیام نام هاشمی رفسنجانی از اجزای غیرقابل انفکاک تاریخ نهضت اسلامی توصیف و تصریح شده است: مرحوم هاشمی رفسنجانی یار همراه امام، رفیق دیرین و همسنگر و همگام رهبرمعظم انقلاب در دوران نهضت اسلامی و عصر پرفروغ جمهوری اسلامی ایران و از طلایه داران مبارزه ضد نظام ستمشاهی محسوب می شود و خدمات ارزنده وی در عرصه های دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی و حمایت و همراهی با جایگاه رهبری انقلاب در عصر امام خمینی(ره) و دوران امام خامنه ای (مدظله العالی) عامل عصبانیت دشمنان ملت ایران و خناسانی است که در رویای گسستن ارتباط وثیق وی با ولی فقیه زمان بودند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد بی تردید نام «هاشمی رفسنجانی» و جلوه های خدمات این مبارز کهنسال و یار دیرین رهبر معظم انقلاب به کشور و نظام اسلامی، در ذهن همه دلسوزان و علاقه مندان ایشان خواهد ماند. سازمان بسیج مستضعفین هم در پیامی با «آرزوی طول عمر شریف و پر برکت رهبری حکیم انقلاب اسلامی»، تصریح کرد: خبر درگذشت ناگهانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و همسنگر همراهتان جناب حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی موجب تالم و تاسف دلسوزان انقلاب اسلامی گردید. وی که از جمله پیشتازان مبارزان نهضت اسلامی بوده و مسئولیت های گوناگونی را در طول این انقلاب الهی عهده دار شده است، همواره عشق به امام عزیز و رهبری حکیم را مورد توجه قرار داده و به رغم شیطنت های وسواسانه خناسان در مسیر دلسوزی نظام مقدس ایران اسلامی گام نهاد.

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در پیام جداگانه ای آورد: «ارتحال یار دیرین حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنه ای(مد ظله العالی)، آیت الله حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی که عمر خود را در مبارزه با نظام ستمشاهی و شکل دهی به نظام جمهوری اسلامی ایران و پذیرش مسئولیت هایی خطیر در ارتقای موقعیت کشور سپری نمود، به محضر رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، ملت شریف و بزرگوار ایران و خانواده آن مرحوم، تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.»

ارتش: درگذشت هاشمی ضایعه بزرگ است

ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را «ضایعه ای بزرگ» برشمرد و در پیام خود آورد: «خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی که نمونه ای از مبارزان انقلابی و تکیه گاهی مطمئن برای نظام، کشور و انقلاب بود، غمی بزرگ می باشد که جامعه را سوگوار نمود... مسئولیت های مختلف این شخصیت سیاسی انقلاب اسلامی از روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تا ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و از همه مهم تر مسئولیت های مختلف در دوران دفاع مقدس، از ایشان شخصیتی تاثیرگذار در تاریخ انقلاب اسلامی و دارای پرونده ای مشحون از تلاش و فعالیت های گوناگون ساخته بود.»

رئیس سازمان صدا و سیما: خدمات هاشمی هیچ گاه محو نخواهد شد

رئیس سازمان صدا و سیما هم در پیامی، فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی را «ضایعه ای دردناک» ارزیابی کرد و این ضایعه را به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، مردم فهیم ایران اسلامی و بیت شریف ایشان تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «ارتحال یار دیرین امام (ره) و رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی موجب اندوه فراوان گردید. بی شک نقش اساسی این مجاهد نستوه در مبارزه با رژیم ستمشاهی، شکل گیری و پیشبرد نهضت اسلامی به رهبری امام راحل و عظیم الشان و همچنین خدمات ارزشمند ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جایگاه ها و مسئولیت های گوناگون سیاسی، هیچ گاه از ستور ماندگار تاریخ انقلاب اسلامی و خاطره مردم انقلابی ایران محو نخواهد شد.»

دختر امام: هیچ چیز از دست دادن آیت الله هاشمی را جبران نمی کند

زهرا مصطفوی، دختر امام خمینی در پیامی به همین مناسبت تاکید کرد: اگرچه به تعبیر امام «ملت ایران راه خود را یافته است» و با تکیه به فضل الهی به مسیر روشن انقلاب ادامه می دهد و رحلت و شهادت یاران با وفای انقلاب، وقفه ای در راه ظلم ستیزی، آزادیخواهی، تعالی اخلاق و معنویت جامعه ما ایجاد نمی کند، اما از دست دادن شخصیت بی بدیل هاشمی، خللی است که هیچ چیزی آن را جبران نمی کند.

محمدرضا خاتمی نایب رئیس مجلس ششم نیز به خبرنگاران گفت: شاید کمتر کسی شبیه به شخصیت آقای هاشمی داشته باشیم که از هر جهت قابل توصیف باشد. بعدها کمبود آقای هاشمی برای این انقلاب و مملکت حس می شود.

محمود احمدی نژاد هم در پیامی ضمن عرض تسلیت، تصریح کرد: «خبر درگذشت ناگهانی جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای هاشمی رفسنجانی از مبارزین صدر نهضت امام خمینی(ره) و یار دیرین رهبر معظم انقلاب اسلامی و از جمله موثرترین چهره های سیاسی دهه های اخیر کشور که در صحنه های گوناگون و حساس انقلاب و در مناصب مختلف نقش آفرینی گسترده ای داشته اند، موجب تاسف و تاثر گردید.»

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه های علمیه، جامعه روحانیت مبارز، حزب موتلفه اسلامی، حزب مردمی اصلاحات، رئیس خانه احزاب ایران، آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه، آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، آیت الله ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی، سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیا، ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور، اعضای شورای شهر تهران، محمدحسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور و شماری دیگر از مسئولان در اظهارات و بیانیه های جداگانه، درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفتند.