سفرها
  • صفحه اصلی
  • سفرها
  • سفر ده روزه آیت الله هاشمی رفسنجانی به کشور عربستان سعودی -

سفر ده روزه آیت الله هاشمی رفسنجانی به کشور عربستان سعودی -

دومین روز – دیدار قاضی القضات اردن

  • عربستان سعودی
  • سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۷

دیدار قاضی‌القضات اردن  آقای احمد هلّیل، قاضی‌القضات اردن که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی گفت و گو به عربستان سفر کرده بود، پس از اطلاع از حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مکه، تقاضای دیدار کرد که این دیدار در ساعت 33/4 در محل استقرار رئیس مجلس خبرگان رهبری در قصرالضیافه برگزار شد:


 

● خیلی خوش آمدید. O شما خیلی خوش آمدید.● خیلی ممنون، اوضاع کشور شما چگونه است؟O الحمدلله خوب است. نگرانی ما به خاطر بعضی از کشورهای اسلامی مثل لبنان، فلسطین و به ویژه عراق است. ● بله اوضاع عراق واقعاً نگران‌کننده است. اوضاع لبنان و فلسطین هم غمبار است. مخصوصاً وقتی می‌شنویم گروههای داخلی به جای وحدت، همدیگر را می‌زنند. O واقعاً جای تأسف دارد.● انشاءالله مسئولان لبنانی و فلسطینی و سران کشورهای اسلامی تلاش کنند و راه چاره‌ای پیدا کنند. O اوضاع شما چطور است؟● الحمدلله بد نیست. دشمنان با بهانه‌گیری‌ها ایجاد مزاحمت می‌کنند که مهم نیست. O به خاطر این است که کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های خود مثل کنفرانس اسلامی درست استفاده نمی‌کنند. ● بله، درست می‌فرمایید. O سخنرانی مشهور شما در کنفرانس سران در سنگال را فراموش نمی‌کنیم که ملک حسین از شما برای سفر به اردن دعوت کرد. امروز جهان اسلام نیاز به اعتدال و افراد حکیمی مثل شما دارد که از راه وحدت کلمه و بصیرت به حل مشکلات بپردازند. نقاط احساس جهان اسلام امروزه شاهد درگیری‌ها و جنگهاست و لازم است برای کاهش رنج مردم اسلامی با هم باشیم. از آنچه که امروز در عراق در جریان است و خون مسلمان ریخته می‌شود، رنج می‌بریم و امیدواریم عراق با قدرت به دامن اسلام برگردد و از شما انتظار داریم در رفع مشکلات به ما کمک کنید. اجازه بدهید مراتب درود ملک عبدالله را ابلاغ کنم. شما شایستگی چنین احترامی را از سوی پادشاه هاشمی که در جهان اعتبار دارد، دارید. امیدواریم مشرف بفرمایید از اردن، مردم خود و پادشاه اردن دیدار فرمایید. ● از اظهار محبت شما تشکر می‌کنم. انشاءالله کنگره‌ای که آقای ملک عبدالله در اینجا ترتیب دادند، بتواند در نزدیکی علمای اسلامی مؤثر باشد. به یادم آوردید که برنامه‌ای در سنگال داشتیم. آخرین باری بود که ملک حسین را در آنجا ملاقات کردم. قبل از انقلاب یک بار به اردن آمدم. چون اکرم زعیتر آنجا زندگی می‌کردند و من کتاب ایشان یعنی القضیه الفلسطینه را ترجمه کرده بودم. آمده بودم ایشان را ببینیم که ایشان نبود و خواهرش را که مدیر مدرسه‌ای بود، دیدم. توفیق نشد که اردن را از نزدیک ببینم. O اکثر علمای اردن از این مسئله یاد می‌کنند. ● علمای اردن همیشه در مسایل اسلامی تأثیرگذار بودند. O درست می‌فرمایید. اما الان بیشتر مسایل سیاسی شده است و از دست علما کار آنچنانی ساخته نیست. ● الحمدلله ارتباطات اردن با کشورهای غربی خوب است. نمی‌توانید با استفاده از این ارتباطات مانع کارهای اسرائیلی‌ها شوید؟


 

O ما در همه محاوراتی که با غربی‌ها داریم، به این نکته اشاره می‌کنیم. اما اسرائیل برنامه‌هایی دارد که گاهی از خود آمریکا هم حرف شنویی ندارد. ● در مورد شهرک‌سازی و کارهایی که نزدیک بیت‌المقدس می‌شود، شما مسئولیتی ندارید که مخالفت کنید؟O ملک عبدالله در اکثر سخنرانی‌ها و دیدارهای با مسئولان کشورهای غربی و آمریکا و حتی در کنگره آمریکا به حق مسلمانان و اعراب در فلسطین اشاره می‌کند و حتی درباره حقوق مردم فلسطین در خاک این سرزمین سخن می‌گوید. ● مسئولیت اردن مخصوصاً درباره فلسطین سنگین است. به خاطر حضور انبوه آوارگان فلسطینی در اردن توقع می‌رود از این جایگاه برای کاهش فشار رژیم صهیونیستی بر ملت مظلوم فلسطین و احقاق حق مردم این کشور اقدامات مؤثری به عمل آید. O ما این کارها را می‌کنیم. ● بله می‌کنید، ولی نیاز به تلاش بیشتر است. نقش شما برای جلوگیری از تجاوز صهیونیست‌ها به قدس و حراست از بیت‌المقدس بسیار مؤثر است. O اردن همیشه خود را موظف به حمایت از فلسطینی‌ها می‌کند و شاهد ادعای من انبوه آوارگان است که سالهای سال در اردن زندگی می‌کنند. ● بله، انشاءالله با همکاری مستمر همه کشورهای اسلامی، به خصوص کشورهای تأثیرگذار مشکلات جهان اسلام حل شود. O انشاءالله، جناب آقای هاشمی، خدمت رسیدم که بگویم ملک عبدالله با تمام وجود آمادگی دارند که از شما در اردن استقبال نمایند. ● از لطف ایشان ممنونم. می‌آیم. O چون حامل دعوت ایشان هستم، باید جوابی هم ببرم. ● انشاءالله در آینده نزدیک می‌آیم. چون علاقه‌مندم که اردن را ببینم. O من بیش از این مزاحم نمی‌شود. ● شما لطف کردید.  

 

تصاویر ضمیمه