سفرها
  • سفرها

سفر به استان خوزستان در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی / روز دوم

به راستی آبادان هنگام سخنرانی هاشمی یکپارچه شور بود!!

• جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۷۴
سفر به خوزستان / روز دوم / افتتاح طرح توسعه ترمینال / مجتمع کشت و صنعت امیرکبیر / بازدید از  لوله‌های پلی‌اتیلین / طرح کاشت ۲۵ هزار هکتار اُکالیپتوس / بازدید از مراکز پمپاژ آب از کارون / بازدید از کشتی مسافربری نگین / بازدید از کارخانه نوشابه‌سازی آرسو / سفر به آبادان / افتتاح مدرسه تیزهوشان / افتتاح طرح پرورش میگو / دیدار با مردم آبادان / افتتاح کارخانه شیرپاستوریزه / جلسه ستاد بازسازی مناطق جنگ‌زده /

جمعه ۱۸ فروردین  ۱۳۷۴    | ۶ ذیقعده   ۱۴۱۵     // ۷  آوریل ۱۹۹۵

صبحانه را همراه با محسن خوردیم. گزارش‌ها را خواندم. به فرودگاه اهواز رفتیم و طرح توسعه ترمینال را افتتاح کردیم. مدیر فرودگاه، خواستار اجازه ایجاد باند جدید شد. به خاطر وجود چاه‌های نفت کنار باند، وزارت نفت اجازه نمی‌دهد. به محل طرح نیشکر پرواز کردیم. در راه آقای مهندس [سیدهادی] طباطبایی توضیح می‌داد. در [مجتمع کشت و صنعت] واحد امیرکبیر فرود آمدیم. در جلسه توجیهی توضیح دادند.

۸۰ هزار هکتار و ۷ واحد برای تولید ۸۰۰ هزارتُن شکر، ۳۵۰ هزارتُن کاغذ چاپ و تحریر و ۸۲۰ هزارتُن خوراک دام [و فیبر نیمه‌سبک] که مجموعاً به نرخ امروز، سالانه ۸۰۰ میلیون دلار ارزش افزوده دارد. نیازهای اساسی کشور را تأمین می‌کند و ۵۰ هزار شغل جدید ایجاد  و منطقه کویری را آباد می‌کند.[1]

لوله‌های پلی‌اتیلین را دیدیم که در اندازه‌های مختلف و به جای  کانال‌های درجه ۳ و ۴ آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث صرفه‌جویی در هزینه و مصرف زمین است و کار آبیاری را آسان می‌سازد. کارخانه  برای تولید آن ساخته‌اند که موادش را هم از پتروشیمی‌های داخل می‌گیرند.

همان‌جا شروع به کار ۲۵ هزار هکتار اُکالیپتوس را اعلام کردیم و نهالی غرس کردم که توسط [ستاد] بازسازی [مناطق جنگی] و کشت و صنعت، برای تولید کاغذ ایجاد می‌شود. سپس رفتیم، یکی از مراکز پمپاژ آب از کارون برای واحد دعبل خزایی را  دیدیم؛ با ۱۸ دستگاه پمپ، برای انتقال ۳۳ متر مکعب آب در ثانیه از کارون. هنوز پمپ‌ها نصب نشده، ولی ساختمان آماده است و کانال درجه یک هم ساخته شده است. پمپ‌ها را با تکنولوژی از چین گرفته‌اند؛ هر پمپ به قیمت حدود ۱۰۰ هزار دلار.

سپس به مزرعه رفتیم. ماشین‌های عظیم ترنچر[2] را تماشا کردیم که مشغول حفاری کانال و نصب لوله‌های زهکشی در عمق ۲ متری زمین بودند. هم‌زمان هم حفر می‌کنند و هم لوله را می‌گذارند و هم شن‌های دانه‌بندی شده را روی آن می‌ریزند و می‌توانند در هر ساعت، بیش از صدمتر پیش بروند؛ خیلی جالب است، حیف که خبرنگاران را نبرده بودیم.

به سوی خرمشهر پرواز کردیم. در مسیر، از فضا شهرک صنعتی خرمشهر و وضع کلی منطقه را دیدیم و برای دیدن وضع شهر، مدتی روی خرمشهر پرواز کردیم. هنوز نقاط ساخته نشده زیاد است. کنار استادیوم شهر فرود آمدم. اجتماع باشکوهی بود. علی‌رغم مشکلاتشان، خیلی پُرشور، با فارسی و عربی و سرود و دکلمه و کف‌زدن و دست‌افشانی و کِل‌کشیدن زنان، ابراز احساسات کردند. [آقای سید ابوالحسن نوری مهری]، امام جمعه و [آقای یونس محمدی کریم]، نماینده و فرماندار خیرمقدم گفتند و نیازها را طرح کردند و از کارهای انجام شده تشکر نمودند. من هم سخنرانی دلگرم‌کننده‌ای داشتم[3] و وعده انجام خواسته‌ها برای اشتغال و فاضلاب، من جمله ایجاد منطقه آزاد تجاری را دادم؛ نه با قول قطعی.

سپس به منطقه اسکله رفتیم و بندر را دیدیم؛ خیلی وسیع است، با چند اسکله و انبارهای خوب جدید و محوطه وسیع، در حدود یک و نیم میلیون مترمربع. از انبارها که کالاهای فراوانی هم داشتند، بازدید کردیم. از کشتی مسافربری نگین بازدید نمودیم؛ تمیز و پیشرفته و سریع است. هر روز به کویت می‌رود. از هر مسافر، حدود ۲۰هزار تومان می‌گیرند. ۴ ساعت در راه است. از استرالیا، به قیمت ۵ میلیون دلار خریده‌اند. آقای [محمد] مدد، [مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی] و آقای [اکبر] ترکان، [وزیر راه و ترابری] توضیح دادند و برای تکمیل و بازسازی بندر کمک خواستند.

در مقابل ما، جزیره ام‌الرصاص عراق قرار گرفته که به کلی خراب است؛ نخل‌هایش خشک‌شده و مردم از آنجا رفته‌اند. مقایسه خوبی برای بازسازی دو کشور است. مدتی در شهر گشتیم و قسمت‌های مختلف بازسازی و خیابان ساحل کارون را دیدیم. حدود هزار و ۵۰۰ لنج و قایق را که در جنگ غرق شده‌اند، بیرون آورده و بازسازی کرده و صاحبانشان برده‌اند. یک طرف ساحل را ساخته‌اند. محلی برای احداث موزه جنگ، در حال آماده‌سازی دارند. آقای [مهدی] چمران، [رییس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس] توضیح داد. جای گلوله‌های زمان جنگ را هم در ساختمان نگه‌داشته‌اند. ساختمان مین‌آفیس شرکت نفت است.

از کارخانه نوشابه‌سازی جدیدالتأسیس- آرسو- دفتر تبلیغات اسلامی قم بازدید کردیم. به کمک  ستاد بازسازی ساخته‌اند. گفتند مدرن‌ترین کارخانه خاورمیانه است. آقای [محمد] جعفری گیلانی توضیح داد. بیمارستان فاطمه زهرا (س) را افتتاح کردیم. تمام پرسنل آن خانم هستند.

به آبادان رفتیم. با استقبال پُرشور مردم، ابتدا مدرسه تیزهوشان را افتتاح کردیم. آقای [جواد] اژه‌ای، [مشاور رهبری و رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان] توضیح داد. رفتیم و هتل کارون‌سرا  را که به تازگی بازسازی‌اش تمام شده است، افتتاح کردیم. به کمک ستاد بازسازی ساخته شده است. مصادره و در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام است. در زمان جنگ، محل استقرار ستاد فداییان اسلام بود. همان‌جا اقامت کردیم.

بعد از ناهار و کمی استراحت، به سوی محل پرورش میگو در جنوب جزیره آبادان پرواز کردیم. در راه، مهندس [محمدرضا] شمسایی، [رییس کمیته آب جهادسازندگی]، از طرح مهم آبیاری جزیره گفت. قبل از انقلاب، توسط سوئدی‌ها طراحی شده؛ برای ایران و هم عراق، برای دورانی که آب اروند، شیرین نخواهد بود. از نقطه‌ای از کارون که با مد دریا شور نمی‌شود، آب را با پمپاژ عظیم به بهمن‌شیر و از بهمن‌شیر به جزیره منتقل می‌کنند؛ هزینه زیادی دارد.

در محل طرح میگو فرود آمدیم. آقای [رسول] لاهیجانیان [معاون وزیر جهادسازندگی و رییس شرکت شیلات] توضیح داد؛ خیلی عظیم است. بیش از ۵ هزار هکتار از کویرها را تبدیل به استخر پرورش میگو می‌کنند. با جزر و مد از بهمن‌شیر آب می‌گیرد و در اختیار بخش خصوصی می‌گذارند. گفتند که تا ۲۰۰ هزار هکتار در ساحل خوزستان قابل توسعه است. نمایشگاه فرش دستباف آبادان را هم برپا کرده بودند؛ کاری پُرسود و مولد و اشتغال‌زا.

از آنجا به اروندکنار رفتیم. از خیابان شهر، از مقابل مردم عبور کردیم؛ خیلی پُرشور استقبال کردند. خانمی، بطری گلاب را روی لباس‌هایم خالی کرد؛ گله داشتند، چرا نماندیم. خوب بازسازی شده و مردم بانشاط هستند. به سوی آبادان پرواز کردیم. از فضا خانه‌هایی که آقای [علی] فلاحیان، با کمک من برای محرومان می‌سازد، دیدیم و ایشان توضیح داد. همچنین بندر چوئبده  و لایروب‌های عظیم را دیدیم که بهمن‌شیر را لایروبی می‌کنند.

برای کم‌کردن راه رسیدن به محل سخنرانی، به جای فرودگاه، در جای دیگری فرود آمدیم. با اینکه از راه دیگری به سوی محل اجتماع رفتیم، انبوه مردم استقبال‌کننده حرکت‌مان را کُند کرد. در ورزشگاه آبادان، احساسات مردم در اوج بود؛ به‌خصوص زنان که روسری‌های خود را از زیر چادر درآورده بودند و بالای سرشان چرخ می‌دادند و لحظه‌ای صدای شعارهای ستایش‌آمیز قطع نمی‌شد؛ حتی در زمان صحبت. بعد از خیرمقدم آقای [غلامحسین] جمی، امام‌جمعه، صحبت کوتاهی کردم[4] که مرتباً با شعارهای حمایت قطع می‌شد. به راستی آبادان یکپارچه شور بود و باعث تعجب حضار.

برای افتتاح کارخانه شیرپاستوریزه رفتیم. وزارت دفاع ساخته است. قبل از جنگ، همین جا کارخانه شیر داشته که عراقی‌ها آن را اشغال و منهدم کرده بودند. اخیراً با کمک ستاد بازسازی، تجدید ساختمان شده است؛ مجهزتر و بزرگ‌تر. نماز مغرب و عشا را همان‌جا خواندیم. قرار شد جهادسازندگی، مثل سایر کارخانه‌ها به آن هم سوبسید بدهد.

گشتی در شهرک صنعتی آبادان زدیم. گفتند ۱۶۰ قرارداد بسته شده و برای تجهیز فاز دوم کمک خواستند. برای افتتاح بیمارستان طالقانی رفتیم. بازسازی شده و با ۲۴۰ تخت و ابزار مدرن، توسعه یافته است. به خاطر خستگی به قسمت‌های مختلف سرنزدم. در جلسه‌ای در آمفی‌تئاتر بیمارستان، اسناد خانه‌ها را به ده‌ها خانواده بی‌سرپرست، به صورت رایگان، هدیه کردم. حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن کوچک، توسط ستاد بازسازی از املاک مانده از اردوگاه‌های مهاجرین ساخته شده است.

جلسه ستاد بازسازی [مناطق جنگ‌زده] داشتیم. آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رئیس جمهور]، گزارش کارها را داد. من هم صحبت کوتاه تشکرآمیز نمودم.[5] از آنجا به محل بندر آبادان رفتیم. قایق‌ها و کشتی‌ها و لنج‌های  زیادی پهلو گرفته بودند. با یکی از آنها که سیصدتُن سنگ برای کویت بار زده بود، صحبت کردم. بحمدالله بندرگاه فعال است. برای شام و خواب، به هتل رفتیم. خسته خوابیدم.

[1]- - مطالعات اجرایی این طرح بزرگ، از سال ۱۳۶۸ توسط مهندسین مشاور در بخش‌های آب وخاک، صنعت و تکنولوژی، ساختمان، مسکن و راه‌آهن، شروع وکار اجرایی آن از اواخر سال ۱۳۷۰ آغاز شد. این طرح، شامل ایجاد ۷ واحد کشت و صنعت نیشکر، هر کدام به وسعت ۱۲ ههزار هکتار و مجموعاً ۸۴ ههزار هکتار است. از این ۷ واحد کشت و صنعت نیشکر، دو واحد در شمال اهواز، به نام‌های شعیبیه و دهخدا، سه واحد در جنوب اهواز به نام‌های دعبل خزاعی، فارابی و غزالی، دو واحد دیگر به نام‌های امیرکبیر و میرزاکوچک‌خان، در غرب رودخانه کارون قرار دارند. با بهره برداری از واحدهای هفتگانه طرح و توسعه نیشکر و صنایع جانبی، ۸۴ ههزار هکتار از اراضی استان خوزستان به زیر کشت نیشکر رفت.

[2]- ترنچر به ماشین‌های حفاری پیوسته گفته می‌شود. این ماشین‌ها به طور مداوم عمل حفاری را انجام می‌دهند.

[3]-  - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اظهار شادمانی شما مردم مقاوم، دلنشین‌ترین نغمه‌ای است که در مدت عمرم شنیده‌ام. ما امروز مباهات می‌کنیم که شاهد اجتماع مردم شهری هستیم که روزی به دست دشمن منهدم شد و مردم آن، در سایر نقاط متفرق شدند، اما این مردم و اجتماع این چنینی آنان، درس بزرگی به تاریخ می‌دهد. شما مورد توجه افکار عمومی دنیا هستید. اکنون لفظ خرمشهر، مصداق مقاومت وایثار وپیروزی را پیدا کرده است. خرمشهر طی سال‌های گذشته، بارها اشک مردم کشور ما را درآورد. روزی به خاطر سقوط مظلومانه‌اش، روزی به خاطر فتح قهرمانانه و روز دیگر به خاطر بازگشت مردمش و ما به این مردم که در دوران مهاجرت، مقاومت و بازگشت، روحیه سلحشوری خود را از دست ندادند، افتخار می‌کنیم. امیدوارم خرمشهر رونق گذشته خود را بازیابد و روزی به یکی از پُررونق‌ترین شهرهای کشور مبدل شود. خواسته‌های شما حق است و تحقق خواهد یافت؛ خرمشهر به عنوان بندر آزاد یا بندر حراست شده در دستور کار بررسی قرار خواهد گرفت و امیدواریم به این خواسته شما مردم که برای کشور هم مفید است، جواب مساعد بدهیم. این شهر امروز با همت و حضور شما مردم و تلاش مسئولان، به صورت یک شهر زنده است و با تجارب شما در طول جنگ و بازسازی، استوار و محکم می‌باشد. تلاش‌دولت و مسئولین و درصدر همه، رهبرمعظم انقلاب، در جهت برطرف کردن مشکلات این شهرستان است و کار اولیه بازسازی که حضور مردم برای مشارکت بوده، امروز تحقق یافته و سایر موارد زیربنایی نیز به ترتیب اولویت مورد توجه قرارمی‌گیرد و در آینده نزدیک، یکی از قطب‌های جذب توریست خواهد شد.» رجوع‌کنید ←  کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال ۱۳۷۴»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۶.

[4]- در بخشی از این سخنرانی آمده است: «مردم شریف آبادان، امروز نمایشی را در مقابل دوربین‌های تلویزیون و خبرنگاران همراه ما ارائه دادند که در تاریخ، ایران چنین صحنه‌ای به خود ندیده است و شما امروز اسطوره‌ای ثبت کردید که برای همیشه مایة افتخار و عظمت ایران و اسلام خواهد بود. آبادان با دفاع و مقاومتش، آن‌چنان درسی به تاریخ دفاع بشری داد که همیشه الگویی برای بشریت خواهد بود. دشمن در ۸ سال جنگ، همه تلاش خود را متوجه شکستن مقاومت آبادان نمود، ولی نتوانست. مردم آبادان، حق بزرگی بر گردن مردم ایران دارند و این مردم، هنوز حقوق زیادی دارند که باید به آن برسند.» رجوع‌کنید ←  کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال ۱۳۷۴»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۶.

[5]- در بخشی از این سخنرانی آمده است: «همزمانی بازسازی شهرهایی که به کلی بر اثر جنگ تحمیلی منهدم شده بودند، با سیاست تولید مصالح موردنیاز در کشور، کار را مقداری مشکل کرده بود، ولی به همت مردم و تلاش مسئولین، این حرکت از همان ابتدا با جدیت و همت بلند مردم و مسئولین دنبال شد و ما امروز بحمدالله شاهد طراوت و شادابی شهرهای جنگ‌زده هستیم. مردم ما مردمی قدرشناس هستند، لذا باید با توان هرچه بیشتر به آنها خدمت کنیم. علی‌رغم پیشرفت خیلی خوب بازسازی، در این مناطق، مشکلاتی هم از قبیل بیکاری وجود دارد که باید سریع‌تر آنها را برطرف کنیم. خوشبختانه در این مناطق، زمینه اشتغال زیاد است و به‌خوبی می‌توان زمینه اشتغال را فراهم آورد و مشکل بیکاری را برطرف کرد که ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی دقیق‌تر مسئولین، این کار در آینده انجام خواهد شد. امسال برای بازسازی مناطق جنگزده کشور حدود ۷۰۰ ممیلیارد ریال اختصاص داده شده است که این رقم در طول سال نیز افزوده خواهد شد.» رجوع‌کنید ←  کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال ۱۳۷۴»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۶.