سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهر گلپایگان

سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهر گلپایگان

اجرایی شدن وعده های آیت الله هاشمی به مردم گلپایگان در سفر به این شهر علم و فقاهت

  • چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۷۵

سفر به یاد ماندنی آیت الله هاشمی رفسنجانی به گلپایگان در آخرین روز مرداد ماه سال ۱۳۷۵ افتاد که پس از استقبال بی نظیر در خیابان ها ، در استادیوم ورزشی شهر در سخنانی گفت:


* مردمی مثل مردم گلپایگان برای بنیان تمدن اسلامی کشور ارزشمند هستند. شما تازه به دوران رسیده نیستید. منطقه ای عمیق و اصیل با سابقه تاریخی درخشان که همیشه در هر دوره ای به تناسب علوم زمان دانشمندانی از گلپایگان درخشیده اند. حوزه علمیه گلپایگان همیشه در ترویج علوم اسلامی نقش داشته و امروز هم همین طور است. این که در عرصه یک مسابقه ۳ تن از فرزندان این خطه می توانند در مصاف با کشورهای دیگر طلا و نقره کسب کنند ، دلیل خوبی برای استعدادهای مردم این منطقه است. امروز علوم روز بخصوص علوم پزشکی گلپایگان در شهرستان های کشور پیشتاز است. به علاوه گذشته گلپایگان هم دارای مفاخر بزرگی نظیر آیت الله العظمی گلپایگانی «ره» است که بخش عظیمی از مردم کشور مقلد ایشان بوده اند.
* امروز این شهرستان دارای مستعدترین مردمی است که در دوران انقلاب و جنگ از خود رشادت نشان دادند. شهیدان ، مفقودین و جانبازان و این مردم صبور و کم نظیر مشعل های هدایت ما هستند. ما حول محور شهادت و جهاد فرهنگی که چراغ راه ماست ، حرکت می کنیم. گلپایگان به عنوان منطقه ای نیرومند برای کشور است و ما همه گونه پشتیبانی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به عمل می آوریم. جامعه ما هدفمند و انقلابی است و ارزش ما هم به این گونه ارزش هاست. اگر جامعه ما نیرومند است ، به خاطر همین ارزش های اخلاقی است.
* نوید دیگر من به مردم گلپایگان ، انتقال آب به این منطقه است. انتقال آب از پشت کوه های زاگرس به منطقه مرکزی کشور آرزوی دیرینه من بوده است. با اجرای این پروژه بزرگ ملی تا یک هزار سال دیگر منطقه مرکزی کشور از این آبی که امروزه به هدر می رود، بهره مند می شود. سیصد میلیون متر مکعب آب به طور دائم و مطمئن تأثیر فراوانی در گلپایگان ، خمین ، دلیجان ، محلات ، قم و کاشان خواهد داشت. لازم است از این آب گران بها به صورت علمی و با برنامه استفاده شود.
* پیش از سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی حضرت حجة الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس محترم دفتر مقام معظم رهبری ضمن عرض خیر مقدم به ایشان اظهار داشتند: " برای نخستین بار در تاریخ  ، چنین افتخار عظیمی نصیب مردم گلپایگان شده است."

   اکنون که بیش از ۲۰ سال از این سفر تاریخی می گذرد ،  وعده آیت الله هاشمی در مورد دو طرح مهم  تحقق یافته  است. شرکت تولیدات پتروشیمی گلپایگان با تمام ظرفیت فعالیت می کند و برای بیش از 300 نفر ایجاد اشتغال نموده ، علاوه بر آن تعداد قابل توجهی فرصت شغلی غیر مستقیم نیز به وجود آورده است. هر یک از پلیمرهای آن به عنوان مواد اولیه در صنایع مختلف مانند خودروسازی ، لوازم خانگی ، لوازم صوتی و تصویری ، لوازم برقی و الکترونیکی ، کارخانه های ظروف و ده ها شرکت دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. خوشبختانه محصولات شرکت به غیر از مصارف داخلی به کشورهای خارجی مانند چین ، پاکستان ، ترکیه ، یونان و ایتالیا نیز صادر می گردد. البته از مدیران این مجموعه صنعتی انتظار می رود با نصب فیلترینگ های کارآمد و مناسب از صدمه زدن به محیط زیست  انسانی ، طبیعی و آلودگی نواحی اطراف جلوگیری نموده و مانع ازرسیدن  آسیب به محصولات کشاورزی و صیفی جات منطقه کنار رودخانه شوند. 

 از سوی دیگر  به فضل خداوند متعال و تلاش شبانه روزی با حفر بیش از 50 کیلومتر کانال  و تونل در دل کوه  و شرایط بسیار دشوار طبیعی ، از طریق  بهره گیری از تکنولوژی حفاری روز دنیا ( دستگاه  T.B.M) ، آب از سرشاخه های دز به سد  مخزنی کوچری  با ظرفیت نهایی 207 میلیون متر مکعب و فلات مرکزی ایران که از مشکل تامین اب شرب مناسب رنج می بُرد ، انتقال یافت.  در حال حاضراین سد حدود 50 میلیون متر مکعب آب را در خود جای داده است. از برکات احداث  سد کوچری علاوه بر تغذیه سفره های زیرزمینی ، برخوردار شدن گلپایگان ازمیزان 330 لیتر آب شرب در ثانیه است که به خواست خدا در آینده  نه چندان دور با تکمیل طرح انتقال آب به گلشهر ، به ظرفیت نهایی خود خواهد رسید.

علاوه بر آن با احداث تصفیه خانه مدرن ، کیفیت آب  شرب شهر و روستاها به میزان قابل توجهی افزایش یافته ؛ به گونه ای که  در حال حاضر ضریب سختی آب  ( T.D.S- وجود املاح موجود در آب ) کمتر از ۳۰۰ و کدورت آب تصفیه شده حدود ۰/۱ می باشد که استاندارد این موضوع تا حد ۵  نیز مجاز است ؛ در حالی که قبل از ورود  آب به سد کوچری ضریب سختی آب بالاتر از ۱۳۰۰ بود.  بدیهی است که بهره گیری از آب با کیفیت بالا در حفظ سلامتی مردم و ارتقاء سطح بهداشت عمومی تأثیر زیادی دارد. از این رو باید شکر گزار بود که مردم ما از نعمت آب  شرب سالم ، طبیعی و گوارا برخوردار شده اند. در کنار این موارد نمی توان از ایجاد رطوبت بالا و تلطیف هوای  شهر و روستاها به سادگی عبور کرد. این شرایط زمینه را برای  پایداری اقامت و افزایش ضریب گردشگری و جذب توریست فراهم می سازد.

در مجموع وضعیت به وجود آمده  نشان از آن دارد که زیرساخت توسعه و آبادانی نه تنها در گلپایگان ، بلکه در10شهر دیگر فلات مرکزی شامل خمین ، محلات ، دلیجان ، سلفچگان ، نیم ور ،  کاشان ، ساوه ، قم  و... نیز فراهم شده است. آیت الله هاشمی رفسنجانی درسخنرانی خود به این نکته اشاره کردند که  "بعد از مطالعات اولیه ، وزیر وقت نیرو و کارشناسان آن وزارتخانه اجرای این طرح را دارای توجیه اقتصادی ندانسته و با آن مخالف بودند ، اما من  بر اجرای پروژه  تأکید نموده و اعتقاد دارم  مناطق مرکزی ایران که کانون  امنیت  برای سرمایه گذاری است ، با اجرای این طرح بزرگ و بنیادی ، به شکوفایی خواهد رسید ."  این اقدام شجاعانه نشان بارزی از بلند نظری و نگاه راهبردی سردار سازندگی بود. 

  جناب آقای مهندس محمد حججی فرماندار وقت که دارای کارنامه ای درخشان در خدمتگزاری  به مردم از سال 1370 تا 1375 (به مدت 5/55 سال ) بوده و با همتی قابل تحسین گام های اساسی برای شکوفایی ظرفیت ها و بخصوص توسعه علمی گلپایگان از طریق تعامل با وزیر وقت علوم ، تحقیقات و فن آوری برداشته اند ، در گفتگویی با اینجانب اظهار نمودند : "  آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با مسئولین شهربر این باور بودند که با توجه به ظرفیت بالای فرهنگی  و حساسیت ویژه ای که اهالی  این شهرستان نسبت به رشد و تعالی فرزندان خود دارند ، گلپایگان می تواند به یک " شهر دانشگاهی " تبدیل شود.