سفرها
  • صفحه اصلی
  • سفرها
  • سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهرهای شمال خراسان

سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهرهای شمال خراسان

  • بجنورد
  • چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۷۵
بجنورد- آیت الله «هاشمی رفسنجانی»، چهارشنبه 13 تیر ماه 1375 در دوره دومی که به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کرد برای افتتاح تعدادی از پروژه ها به بجنورد و اسفراین سفر کرد. بهره برداری از مجتمع پتروشیمی خراسان، افتتاح رسمی فرودگاه بجنورد و افتتاح محور بجنورد به حکم آباد توسط سردار سازندگی صورت گرفت.

وی در جریان افتتاح این پروژه های مهم، صحبت های جالب توجهی داشت که در روزنامه «خراسان» 14 تیر ماه 1375 منتشر شد. آیت ا... «هاشمی رفسنجانی»، 2 روز بعد از افتتاح این پروژه ها در خطبه های نماز جمعه تهران اطلاعات بیشتری درباره این پروژه ها ارائه کرد که صحبت هایش شنبه 16 تیر ماه 1375 در روزنامه خراسان منتشر شد. در این مطلب بخش هایی از این اظهارات چاپ شده در روزنامه خراسان را از نظر می گذرانیم. 

افتتاح رسمی پتروشیمی خراسان 
مجتمع عظیم پتروشیمی خراسان روز چهارشنبه با حضور آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور رسماً مورد بهره برداری قرار گرفت. با راه اندازی این مجتمع عظیم ضمن تولید سالانه 500 هزار تن کود شیمیایی جمهوری اسلامی ایران از واردات کود اوره بی نیاز شد. این مجتمع که در 17 کیلومتری جاده بجنورد- مشهد واقع شده ایران را در ردیف کشورهای صادر کننده کود اوره در جهان قرار داد.آقای هاشمی رفسنجانی در مراسم بهره برداری از این طرح ملی با اشاره به گسترش صنایع مادر در نیل به خودکفایی و توسعه کشور از تلاش متخصصان ایرانی در راه اندازی مجتمع پتروشیمی خراسان قدردانی کرد و آن را هدیه ای برای مردم استان خراسان دانست.رئیس جمهور گفت: استان خراسان در سایه امام هشتم (ع) محور اساسی ایران و انقلاب اسلامی به شمار می آید و اثرات احداث این مجتمع نه تنها متوجه استان خراسان بلکه دیگر نقاط کشور می شود. 

افتتاح رسمی فرودگاه بجنورد 

با ورود هواپیمای ریاست جمهوری اسلامی ایران، فرودگاه شهرستان بجنورد روز چهارشنبه رسماً افتتاح شد... برای این فرودگاه که توان سرویس دهی به هواپیمایی 737 و 747 را دارد، هفته ای 2 پرواز به مقصد تهران و بالعکس در نظر گرفته شده است... رئیس جمهور سپس در جمع مدعوین حاضر در فرودگاه بجنورد طی سخنانی با اشاره به اهمیت شبکه ناوبری هوایی در توسعه کشور به ویژه فعالیت های اقتصادی ضرورت گسترش این شبکه را مورد تأکید قرار داد. 

رئیس جمهور در اسفراین 

دومین محور ارتباطی سراسری شمال شرق کشور به طول 125 کیلومتر از بجنورد تا حکم آباد نیز روز چهارشنبه با حضور آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور به بهره برداری رسید... رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از این طرح در اسفراین گفت: این شهرستان که درگذشته از نظر راه های ارتباطی یک منطقه بن بست به شمار می رفت اکنون به بزرگراه ارتباطی کشور تبدیل شده است. کار ساخت سد مخزنی و شبکه آبرسانی بیدواز در 20 کیلومتری شمال شرق اسفراین نیز روز چهارشنبه با حضور آقای هاشمی رفسنجانی آغاز شد... همچنین مرحله اول مجتمع فولاد اسفراین عصر روز چهارشنبه با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. 

خطبه های نماز جمعه تهران 

مردم تهران نماز جمعه را روز گذشته به امامت حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اقامه کردند... رئیس جمهور روند سازندگی و عمران و توسعه در کشور را بسیار امیدبخش خواند و تصریح کرد: طرح های عظیمی که طی چند روز گذشته در شمال غربی خراسان به بهره برداری رسید، نشانه های توسعه بسیار وسیعی است که در امور زیربنایی و صنایع مادر در اقصی {نقاط} مختلف کشور به انجام رسیده و یا در حال انجام است. آقای هاشمی رفسنجانی افزود: ارزش اقتصادی طرح هایی که چند روز گذشته در اسفراین، بجنورد، شیروان، قوچان و بخش جاجرم به ثمر رسید حدود 5 هزار میلیارد ریال است و این ها در منطقه ای است که 2 ماه قبل طرح عظیم جاده ابریشم در آن راه اندازی شد.رئیس جمهور اظهارداشت: در ساخت مجتمع پتروشیمی خراسان که تمامی مراحل اجرای آن را کارگران، متخصصان و کارشناسان داخلی برعهده داشتند، جدیدترین تکنولوژی صنعت پتروشیمی به کار رفته و 220 میلیون دلار صرفه جویی ارزی به دنبال داشته است... کارخانه اسفراین قطعات بزرگ مورد نیاز در صنایع اساسی را تأمین می کند، کارخانه های دیگر نیز که با تلاش متخصصان داخلی ظرف یک و نیم سال به پایان برسد، ما را از واردات صدها میلیون دلار لوله بدون درز و پودر آلومینا {بی نیاز} خواهد کرد. 
منبع : روزنامه خراسان شمالی