مقالات
  • صفحه اصلی
  • مقالات
  • سفر آیت‌الله هاشمی به عربستان٬ اتمام حجت با ریاض است

سفر آیت‌الله هاشمی به عربستان٬ اتمام حجت با ریاض است

  • عربستان
  • شنبه ۶ دی ۱۳۹۳
تهران - ایرنا - خبرگزاری ایلنا نوشت :عربستان با استفاده از ابزار و روش نفتی به دنبال فشار به کشورهایی مانند ایران و پیشبرد اهداف خود می‌باشد که حتی سعی در تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 را هم دارد.

یک کار‌شناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: ایران همیشه سعی کرده است به ارسال پیام و از طریق نصحیت و طرح مسائل عبرت آموز و مصلحت اندیشانه این کشور را به تغییر روش فرا بخواند.

صباح زنگنه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در باره وضعیت منطقه و دیدارهای صورت‌گرفته بین مقامات ایرانی و دیگر کشور‌ها گفت: در این اوضاع و چالش‌های موجود حتما رفت و آمد‌ها مسئولان ایرانی به کشورهای منطقه در جهت و ضرورت هماهنگی مواضع امری بسیار مطلوب است.

وی ادامه داد: امروز منطقه در فضایی که بر افراطی‌گری که به نام اسلام صورت می‌گیرد٬ رژیم اشغالگر قدس ظلم و تعدی به مردم فلسطین و کشورهای منطقه را افزایش داده است و وقاحت را به حدی افزایش داده است که وزیر دولت فلسطینی را مورد تعرض قرار می‌دهد و شهید می‌کند.

این تحلیل‌گر سیاست خارجی بیان کرد: در این اوضاع و شرایط منطقه٬ رژیم صهیونیستی با ادامه تهدیدات خود نسبت به سوریه و لبنان بی‌شک به دنبال تعرض جدی به این دو کشور می‌باشد، در این فضا کشور‌های منطقه برای مقابله با توطئه‌ها و چالش‌های موجود٬ نیاز به یک مواضع هماهنگ و جدی دارند.

وی درباره نقش عربستان سعودی و چگونگی بازیگری آن در تحولات امروز منطقه٬ گفت: امروز این کشور با استفاده از ابزار و روش نفتی به دنبال فشار به کشورهایی مانند ایران و پیشبرد اهداف خود می‌باشد که حتی سعی در تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 را هم دارد.

زنگنه تصریح کرد: این اقدام عربستان را باید اقدامی هماهنگ‌شده با برخی از جناح‌ها در آمریکا دانست که به دنبال ضربه به کشورهایی مانند ایران و تقویب جایگاه اسرائیل و آمریکا می‌باشد.

این کار‌شناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: با این شرایط٬ هر ملاقات و دیدار٬ در جهت پیشبرد اهداف و مقابله با توطئه بی‌تاثیر نخواهد بود و به هماهنگی مواضع و نزدیکی دیدگا‌ها و وحدت و رفع کمبود‌های احتمالی کمک بسیاری خواهد کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به سیاست‌های خود همواره ارتباط با کشورهای مسلمان برای حل مسائل پیچیده را مدنظر دارد و قبول دارد کشورهای مسلمانان در جهت سیاست‌های کشورهای فرامنطقه‌ای با هم هماهنگ شوند.

زنگنه گفت: در مقابل سیاست‌های برخی کشور‌ها از جمله عربستان و اقدامات غیرمسئولانه آنها٬ جمهوری اسلامی ایران همواره در تلاش است بتواند نوعی هماهنگی مواضع را در کشور‌ها و محور مقامت ایجاد کند.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: عربستان سعودی تدبر دوراندیشانه در شرایط فعلی ندارد. به بیان دیگر در شرایطی که منطقه دچار چالش‌های گوناگون است٬ به دنبال فشار بر ایران و توطئه علیه ایران است که این مسائل خارج از موضوع حسن همجواری است.

وی گفت: ایران همیشه سعی کرده است با ارسال پیام از طریق نصحیت و طرح مسائل عبرت‌آموز و مصلحت‌اندیشانه٬ این کشور را به تغییر روش فرا بخواند.

زنگنه در پاسخ به این سوال که به نظر شما سفر و دیدار یک مقام شناخته شده مانند آقای هاشمی رفسنجانی به عربستان در راستای سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و حل چالش‌ها موجود در چقدر می‌تواند مفید ارزیابی شود٬ گفت: بی‌شک شخصی مانند آقای هاشمی بسیار شناخته شده و بسیار تاثیرگذار بوده و خواهد بود.

این کار‌شناس مسائل خارومیانه خاطرنشان کرد: حتی این گونه سفری می‌تواند به نوعی در حکم اتمام حجت با این کشور و ریاض تلقی شود و که حتما نتایج مثبتی خواهد داشت

منبع/ ایلنا