سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع مردم یاسوج

سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع مردم یاسوج

  • شنبه ۲۸ آبان ۱۳۶۷

 

«اَلْحَمْدُالِلّهِ ربِّ الْعالَمین وَ اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللّهِ آلِهِ أَجْمَعیüنْ»

میلاد مبارک امام یازدهم حضرت حجتبنالحسن امام حسن عسگری را خدمت مردم بزرگوار ]و[ برادران و خواهران این استان محروم و انقلابی و شهید پرور تبریک عرض می‌کنیم.

صحبت با مردمخدای را سپاس می‌گذارم که این توفیق را نصیب کرد با برادران همراهمان یاسوج وتشکرازتوانستیم به زیارت شما مردم که سخت در نظر امام امت و مسئولان نظام عزیز استقبال آنهاو گرامی هستید برسیم و از نزدیک با شما صحبت کنیم.

دینی بر گردن خودم احساس می‌کردم که امروز این دین را اداء می‌کنم. سال گذشته در مسیر برگشت از جبهه خوزستان، از شهر شما عبور کردیم و به‌طور غیر رسمی یک شب را در یاسوج بودم که با استاندار محترم و فعالتان مذاکراتی کردیم و مسائل این استان را از زبان ایشان شنیدیم، از صمیم دل شرمنده بودم، به خاطر شرایط جنگی آن موقع مصلحت نبود که من در شهر با مردم صحبت کنم و اعلام بشود.

لذا از ملت عزیز و مردم آزاده این شهر جداً شرمسارم که ما بدون اینکه استحقاق این قدر محبت را داشته باشیم، بدون اینکه لایق این همه محبت باشیم، باید از طرف مردم مورد ستایش قرار بگیریم.

اما از درون خودمان احساس حقارت و شرمندگی و ضعف می‌کنیم، اظهاراتی که آیت‌الله ملک حسنی درباره من کردند، خیلی بیشتر از شأن من بود. اظهاراتی که دیروز امام جمعه عظیم‌الشأن، فعال و متدین شما در مورد من فرمودند خیلی زیادتر از حد من است و این احساساتی که شما ابراز می‌کنید من هیچ لایق آن نیستم. اینها برای امام باشد و برای رهبری باشد، به خاطر اینکه شاگردشان هستیم و منتصب به ایشان هستیم، اگر مورد محبت قرار بگیریم قابل قبول است در غیر این صورت اینها همه چیزهایی است که خداوند ما را از غرور و فریب نفس شیطانی حفظ بکند که پیش خودمان اشتباه نکنیم و مغرور نشویم.

به‌هر حال از این فرصت خوب که پیدا شد و با شما هستیم خیلی خدای را سپاسگزاریم. دو سه روز است که من در استان خوزستان بودم، همسایه شما مردمی که در طول این 8 سال جنگ سخت‌ترین حملات را و موشک‌ها را و بمب‌ها را تحمل کردند، مردمی که آوارگان زیاد و مهاجران وسیعی دارند که پشت جبهه‌ها را با همین آوارگان داریم، شهرهای زیادی مخروبه است ولی خدمت شما عرض کنم که مردم خوزستان با آن همه سختی و مرارت جنگ آن چنان شاداب، با روحیه و در صحنه و آماده هر گونه خدمتی که انقلاب از آنها ]می‌خواست[بودند. علی‌رغم تمایل شدید به مذاکره با مردم زود شهر را ترک نلاش برایکردیم، از این راه شمال استان که در دست ساختمان بود عبور کردم و به طور عمران وآبادیملموس محرومیت این منطقه را درک کردم. از راه درستی که از بن‌بست بیرون بیاورد، استان را و مردم مجبور نباشند برای رفتن به مرکز مسافت طولانی را بپیمایند را لمس کردم و خوشبختانه با تلاش مأموران دولت، پی‌گیری‌های مسئولان استان و روحانیون عزیز و عظیم‌الشأن این کار به پایان رسید و امروز حداقل راه وصولی را دارید که البته این کافی نیست و برای این استان باید بیش از اینها کار شود و باز در ملاقاتی که با روحانیون عظیم‌الشأن و علمای بسیار مخلص و فعال و صالح این استان داشتیم، قرار گذاشتیم که خدمت شما برسیم و همچنین نزد نمایندگان شما هم شرمنده بودیم که به دعوت آنها پاسخ داده نشده بود و بیشتر از همه رزمندگان که در جبهه با آنان مأنوس بودیم و با فرماندهان شما قرار گذاشته بودیم که خدمت شما برسیم و از نزدیک شما را ببینیم و از دلاوری‌ها و خونفشانی فرزندان عزیز شما که انصافاً مایه آبرو و فخر این مرز و بوم هستند، صحبت کنیم.

با همه این وعده‌ها خودم را مدیون می‌دانستم، با این فرصت‌هایی که در اختیار ماست این سعادت امروز پیش آمد، باز هم شرمنده‌ام که اقامت طولانی در این شهر ندارم با همین مقدار هم که حضور فراهم شد غیر از زحمت برای شما چیزی عاید نشد که وقت شما را گرفتیم و در این اجتماع شکوهمند و انبوه و فشرده‌ای که مایه زحمت و ناراحتی شماست باید به حرف‌های ما گوش کنید.

رفتن به مناطقبه‌هر حال من این محبتی که امروز می‌بینم و این استقبال کم نظیری که جنگی درمحورهایمردم کردند، اینها همه نشان رشادت و صبر و بردباری است. من موفق نشدم مرزی وصحبت]به[ همه شهرهای خوزستان بروم به دو شهر رفتم؛ سوسنگرد شهری که نزدیک بامردم آنهاخط مرز است و دزفول که همه دوران جنگ مورد خشم و بمباران و موشک‌باران بوده و با مردم آنجا صحبت کردیم.

مثل شما مردم شاداب و سرحال و در صحنه و آماده نبرد و انقلابی و بدون احساس خستگی که این مایه غرور ملت ماست. قبلاً از استان ایلام و باختران بازدید کرده بودم که این دو استان هم فشار زیادی در جنگ تحمل کرده‌اند، ولی مردم انصافاً طراوت و شادمانی انقلاب را حفظ کرده‌اند و نمایش انقلابی که ما در آن دو استان دیدیم و در شهرهای تخریب شده‌ای مثل ایلام برای ما مایه تعجب است. اما استان شما در زمان طاغوت مورد بغض طاغوت بود. شما در قیامتان در اوایل دهه چهل طلسم استکبار را در ایران شکستید. در آن زمان ما را برده بودند به سربازی، در باغ شاه سرباز بودم، وقتی آنجا بودم افرادی که از مبارزه با نیروهای انقلابی اینجا برگشته بودند صحنه‌هایی تعریف می‌کردند برای افسران و سربازان که ما هم تعجب می‌کردیم، تازه برگشته بودند آنجا و خوب به حق رژیم پهلوی و رژیم رضاخانی را شما شکستید.

قدردانی و تشکرآن روز معلوم شد مردم آن منطقه چه مردمی هستند و از آن روز تا به حال ازمردم به خاطرفرصتی پیش نیامده بود و در دوران جنگ این شایستگی را شما با حضور حضورمداوم ووسیع در جبهه نشان دادید. و در اکثریت عملیات بچه‌های شما حضور جدی شهادت طلبیداشتند و انبوه شهید و جانبازان و مفقودالاثرهای شما نشان شهادت‌طلبی و درجنگجهاد این مردم است که از چشم مردم ما و ملت ما و دنیا و تاریخ مخفی نخواهد ماند.

بیان استعدادهایاین استان به خاطر محرومیت‌های طولانی دوران گذشته و به خاطر نهفته شهراستعدادهای نهفته خودش شایسته خدمت است، البته بعد آنکه ملت ما خرابی‌های جنگ را ترمیم کرد اولویت‌های بازسازی تمام شد، تحقیقاً نوبت سرمایه‌گذاری و احیاء امکانات این‌گونه مراکز می‌رسد. آب فراوانی که شما در استانتان جاری دارید و اراضی حاصلخیزی که اگر به‌صورت درست کشت شود و دیمی‌ها تبدیل به آبی شود منبع غذای خوبی برای این مردم است.

جنگل‌های وسیعی که در اینجاست که اگر استفاده صنعتی شود و جاده‌های مناسبی برای این جنگل‌ها درست شود که عشایر عزیز که ذخایر این کشورند، بتوانند از این منابع و مراتع و امکانات به‌صورت علمی استفاده کنند.

عشایر،به عنواناگر از این منابع درست استفاده شود، این استان آینده بسیار خوبی می‌تواند سرمایه‌های کشورداشته باشد. منابع عظیم نفتی که از استان شما کل کشور را تغذیه می‌کند و ارززا و انرژی برای کشور است، کشور را مدیون استان شما کرده و تحقیقاً آینده این استان برای ملت ما مورد غفلت قرار نخواهد گرفت. سلامت نفسانی، پاکی فطرت، فطرت دست نخورده انسانی عشایر، همانی است که ما دنبال آن هستیم. برای پیدا کردن انسان‌های صالح و سالم، اینها سرمایه‌های انسانی این کشورند.

تشویق عشایربچه‌های با هوش عشایر امکان تحصیلات در سطح عالی باید برای آنان به ارزش دادنفراهم شود که من تأکید می‌کنم به شما عشایر به‌خصوص به مردم بزرگوار به تحصیل بچه‌هابرای آینده کشورتان باید فرزندانتان را به‌تحصیلات تشویق کنید که اینها به مدارج خوبی برسند که با سرانگشت خود آنها، طبیعت در این کشور تسخیر شود.

اگر طبیعت در این استان تسخیر شود و بچه‌های خود شما که بستگی روانی به این مرز و خاک و به این مرز و بوم دارد سطح علمی و فنی خودشان را بالا ببرند، شما آینده منطقه را بیمه می‌کنید. در نظام جمهوری اسلامی اصل بر اولویت محروم‌ها است برای اینکه اولاً اسلام از ما این را خواسته و انقلاب انقلاب محرومان است و این انقلاب را محرومان خلق کردند و محرومان آن را اداره کردند و محرومان از این انقلاب دفاع کردند. افراد غیر محروم شریک نبودند، البته اکثریت قاطع مردم در این انقلاب شریکند، و سهیمند، اما بار اصلی انقلاب بر دوش محرومان است، همین برادران جانبازی که جلوی چشم ما هستند نمونه‌های عناصر اصلی این انقلابند، سمبل‌های انقلاب اینان هستند که شهید شدند و از این تیپ افرادند، پدران اینها مادران اینها فرزندان اینها برادران اینها عمدتاً طبقه محروم‌اند و طبعاً انقلاب نسبت به طبقه محروم که هدف انقلاب بوده، طبقه محروم که نجاتشان هدف همه ادیان آسمانی بوده، باید در اولویت باشد، اگر مسأله این است بنابراین استان شما که از محرومیت تاریخی و طولانی رنج برده و هنوز هم نجات پیدا نکرده، این استان وضعیت خودش را حفظ می‌کند و ما باید در دنیا این‌جور باشیم.

در کل دنیا رابطه ما رابطه صمیمی با محرومان است و مستکبران نمی‌توانند با جمهوری اسلامی ایران رابطه صمیمی داشته باشند.

مکر و حیلههمین امروز نامه‌ای که رئیس جمهور سابق آمریکا به حضرت امام نوشته آمریکابرایبود جواب کوتاهی از قول امام نقل شد؛ این نامه سیاست جمهوری اسلامی برقراری را روشن می‌کند. مسأله گرگ و میش، من خودم چنین نامه‌ای را شبیه ارتباط باایرانهمان الفاظی که در نامه امام بود از آقای کارتر چند روز پیش دریافت کردم. چیزی شبیه به همین سیاست شیطنت‌آمیزی که می‌خواهد رابطه برقرار کند بین ایران و گروگان‌گیری در لبنان و می‌خواهد اینگونه به دنیا نشان دهد که ایران مایل به رابطه با آمریکاست ولی این آمریکاست که می‌گوید، چون ایران حمایت از گروگان‌گیرها می‌کند، آمریکا نمی‌خواهد رابطه داشته باشد در صورتی که آمریکایی‌ها با تمام وجودشان دارند التماس می‌کنند که ایران با آنها حرف بزند از اینکه ایران حاضر نیست با یک مسئول آمریکایی رو در رو صحبت کند، تحقیر شدند و ناراحتند و با این عکس‌العمل‌ها و شیوه‌های شیطنت‌آمیز تبلیغاتی می‌خواهند به‌گونه دیگری مسائل را مطرح کنند.

اصل مسأله این است که این انقلاب سر و کارش با محرومان و ضداستکبار است؛ با استکبار سازگاری ندارد و آنهایی که مایه استکبار می‌باشند، آنهایی که نمی‌خواهند ملت‌ها بر سرنوشت خودشان حاکم باشند، آنهایی که نمی‌خواهند ظلم وفساد وملت‌ها بر منابع خودشان حاکمیت داشته باشند، آن‌هایی که ده‌ها سال است در سوءاستفادهاین استان شما و منطقه شما اقیانوس نفت را می‌مکیدند و منتقل می‌کردند و با استکبار ازقیمت کمی می‌بردند، ولی استان شما را به‌صورت صد سال پیش نگه داشته منابع طبیعیبودند، حاضر نبودند یک راه برای استان شما درست کنند، حاضر نبودند یک ملتمدرسه برای عشایر شما درست کنند، حاضر نبودند از همین نفت و گازی که از استان شما برمی‌داشتند به استان خودتان چیزی بدهند و شما را به صورت دوران قرون وسطی می‌خواستند زندگی کنید آنها وقتی که می‌بینند قد علم کردید و با فریاد الله اکبر آنها را از این مناطق بیرون کردید و چاه‌های نفتی که حفر کرده بودند که تا آخرین قطره نفت را ببرند از دستشان گرفتید و تأسیسات عظیمی را که با پول خودمان درست کرده بودند، اما خیال می‌کردند که تا آخرین رمق تأسیسات را به نفع خودشان خواهند گرفت، شما به‌دستتان گرفتید، بچه‌های شما به مدیریت آنها پرداخت. کاری که آنها فکر نمی‌کردند شما می‌توانید بکنید، شما کردید. آنها از شما خشمگین‌اند، آنها اگر می‌خواهند با شما حرف بزنند به این دلیل نیست که بخواهند از گذشته‌شان ابراز پشیمانی کنند و توبه کنند، می‌خواهند دوباره به صورت مار خوش خط وخال جلو بیایند و ما را فریب دهند.

کسانی که از درب بیرون فرستاده شدند می‌خواهند از پنجره برگردند به صورتی که ما سابقه اینها را داریم. من دیروز صبح در مسیر اهواز ـ یاسوج در بید بلند پالایشگاه گاز را که چهار بار توسط عراقی‌ها بمباران شده بود، بازدید کردم، برای من بسیار زیبا بود و الهام بخش بود.

کارکنان خود پالایشگاه، تکنسین‌ها و مهندسان به‌دست خودشان پالایشگاهی را که در حدود 4 بار توسط 40 بمب و موشک تخریب شده بود و نابود کرده بودند، این پالایشگاه را دوباره ساختند و در همین مدت کوتاه بعد از آتش‌بس که چند ماه نمی‌گذرد این پالایشگاه را در آستانه بهره‌گیری قرار دادند که ما آخر می‌خواستیم که این پالایشگاه‌ها را به‌دست مهندسان خارجی دهیم که بیایند آنها را بسازند.

می‌گفتند میلیاردها آخر میلیارد نشود صدها میلیون تومان به دلار پول بدهید و سالها وقت دهید تا ما اینجا را بسازیم، همان کاری که قبلاً کرده بودند و این بچه‌های شما و همین بچه‌های عشایر منطقه که در این منطقه بزرگ شده بودند، غیر از تعداد اندک اینها، به‌دست خودشان این صنعت پیچیده را بازسازی کرده بودند و آماده بهره‌برداری کرده بودند.

کاری که در طول جنگ و در دوران جنگ می‌کردند اگر این قدرت خلاقیت شما و بچه‌های شما نبود، مگر می‌شد از نفت بهره‌برداری کرد؟ هر چه خارک را زدند اینها بازسازی کردند، هر چه منابع نفت را زدند اینها دوباره با دست خودشان بازسازی می‌کردند و با ابتکار خودشان آن صنایع پیچیده را اصلاح کردند و ترمیم کردند و قطعات لازم را ساختند. این قدرت خلاق این ملت همراه منابع طبیعی بیکران این مرزوبوم همراه با فرهنگ غنی اسلامی که راهنمای ماست و با رهبری داهیانه و پیامبرگونه حضرت امام امت و فداکاری این جوانان کم نظیر که به حق سربازان امام زمان و علی‌بن‌ابیطالب (ع) و رهروان امام حسین(ع) باید به‌شمار بیایند، این مجموعه می‌تواند از ایران یک الگوی شایسته برای تاریخ اسلام بسازد.

ان‌شاءالله ما در آینده و در سال‌هایی که دور نخواهد بود ایران انقلابی مسلمان آزاد و آبادی را تحویل نسل‌های بعدی بدهیم و به این نوجوانانی که امروز در مدارس درس می‌خوانند با ایرانی زندگی می‌کنند که ایرانی اسلامی و مرکز رشد انسان‌های صالح و نمونه الگو برای دنیای اسلام و محرومان جهان باشد.

در پایان عرضم از شما هم صمیمانه تشکر می‌کنم و هم از این که نتوانستم طولانی‌تر در استان شما بمانم و بیشتر به مسائل برسم و از اینکه اینجا هم باعث زحمت شما شدم عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در آینده بتوانیم از شرمندگی شما در بیاییم و به وظیفه خدمت به مناطق محروم از جمله یاسوج شما، استان شما، کمک کنیم.

            والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته