سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع مردم مقاوم و ایثارگر اهواز

سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع مردم مقاوم و ایثارگر اهواز

  • چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۶۷

 

«اَلْحَمْدُالِلّهِ ربِّ الْعالَمین وَ اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللّهِ آلِهِ أَجْمَعیüنْ»

اینکه خداوند چنین توفیقی را عطا کرده که توانستیم از نزدیک با مردم ]خیر[ این خطه مبارک و ]مقاوم[ ملاقات کنیم و با شما رو در رو صحبت بکنیم سپاسگزاریم.

سال‌ها وضع چنین بود که بنده به مناسبت مسئولیتی که به من محول شده بود به‌استان‌های درگیر جنگ می‌آمدم و آرزو داشتم که در اجتماعی مثل اجتماع شما حاضر بشوم و رو در رو حرف بزنم که به خاطر مسائل امنیتی منطقه و شرایط حاکم، چنین فرصتی و چنین توفیقی نبود. امروز ما شاهد تحقق این آرزو هستیم. همه مردم کشور ما در این ده سال به خصوص مردم خوزستان و استان‌های دیگر مستقیم درگیر در جنگ بودند. استان ایلام، استان باختران و استان کردستان، اینها پیشرو مقاومت و الگوی جهاد و استقبال مشکلات و شهادت بودند.

رفتن به قبل از اینکه به میان شما بیاییم از مزارهای مقدس شهدا - گلزار شهدا- مزارشهدازیارت کردیم، آنجا که عزیزان و سرمایه‌های عظیم این ملت آرمیده‌اند، آنجا که برای قرن‌ها باید در سراسر کشور مزار ملت‌ها و نسل‌های آینده باشد.

دید و بازدید ازدر این مسافرت تا آنجایی که فرصت داشته باشیم به بعضی از شهرهایی که شهرهای جنگزدهبیشتر از دیگران در این جنگ تحمیلی مورد تجاوز و بمباران و موشکباران و فشار یا اشغال دشمن قرار گرفته‌اند خواهیم رفت و مردم را از نزدیک زیارت خواهیم کرد.

جوانمردی واما بدون شک این کافی نیست و این وظیفه ما است و همچنین آرزو و مقاومت مردمتمایل ما است که به تمام شهرها و روستاها و آن‌جائی که این مردم عظیم و خوزستان درجنگاستان مقاوم، استان قهرمان، استانی که هشت سال نبرد را قهرمانانه از سرگذراند و خم به ابرو نیاورد سفر کنیم و مردم خوزستان به عنوان نمونه و سمبل و الگوی مقاومت، مردانگی و پایمردی جای خودشان را در تاریخ باز کردند.

دشمنان ما چون هدف اصلیشان خوزستان بود و ]آنها[ همه همت خودشان را متوجه درهم شکستن مقاومت شما مردم کردند. آنها به‌فکر خودشان حضور عنصر عرب و عشایر عرب برای آنها یک پایگاه و جایگاه و منطقه نفوذ به حساب آمده بود.

یکپارچگی مردم درشعار حمایت از عرب را و دفاع از اسلام را و فلسفه نژادی را مطرح کردند و دفاع ازمرزوبومبراساس آن جنگ تحمیلی آغاز شد، ولی در مورد جنگ نشان داده شد که افراد این کشور مثل فارس‌ها و مثل ترک‌ها و مثل کردها و مثل لرها و بلوچ‌ها مجموعه نظام‌ها و زبان‌ها و فرهنگ‌هایی که به‌نام ایرانی و به اسم ایرانی انقلابی در این کشور حضور دارند برای دفاع از انقلاب و دستاوردهای قیام عظیم انقلابی خودشان یکپارچه‌اند و برای آنها همه چیز روشن است، راه مشخص است و این همه تبلیغات گمراه کننده‌ای که علیه اتحاد ما مطرح شد در بوق‌های فراوان که خوزستان را هدف کرده، مؤثر نشد. ملت ما یکپارچه در مقابل عظیم‌ترین تهاجم تاریخی جهان از خودش هوشیاری و یکپارچگی و وحدت کلمه‌ای نشان داد که در تاریخ، خیلی بیش از حد انتظار ناظران بود.

تهاجمی بی نظیر وآن تهاجم جهانی تبلیغاتی نظامی اقتصادی سیاسی که برای در هم شکستن دفاعی تاریخی ازاین مردم و فروپاشیدن انسجام این جامعه انجام شد، نمونه‌اش را ما در تاریخ طرف مردمجنگ‌های دنیا پیدا نمی‌کنیم، ملت ما هوشیارانه و خوزستانی‌ها داهیانه با این موج عظیم تهاجم ضدبشری و ضد انسانیت و ضداسلامی از خودش اسطوره‌ای به‌جای گذاشت و از خودش در تاریخ نشانی بجا گذاشت که در آینده تاریخ مجبور است بر این همه مقاومت و شهامت تحسین بگوید.

در این میان ما بیشترین سهم را باید برای ارواح خاک شهدای خودمان برای خانواده‌های معظم و معزز شهدا، اسراء و مفقودان و مخصوصاً برای شهدای زنده جانبازان انقلاب و جنگ تحمیلی و به خصوص برای مهاجران جنگ تحمیلی که ما در خوزستان عظیم‌ترین و وسیع‌ترین نمونه آن را داریم ]بدهیم[.

آنهایی که هشت سال است وطن خودشان را شهر خودشان را روستای خودشان را قبیله خودشان را عشایر خودشان را در خرمشهر در آبادان در مینو در بستان در روستاهای کناره‌های اروند و در روستاهای اطراف کارون و بسیاری از نقاط دیگر از هویزه و از سوسنگرد رها کرده‌اند و در اردوگاه‌های مهاجرین با مشقت فراوان زندگی کردند و فرزندان خودشان را باز به جبهه برای دفاع از وطن و از عقیده و از انقلاب خودشان فرستادند و میدان‌های جنگ را با فرزندانشان تقویت کردند و پشت جبهه را با مقاومت خودشان گرم و تقویت کردند، بیشترین سهم را از انقلاب دارند.

این مجموعه در خوزستان به بهترین شکل نمونه دارد و تجلی کرد، ما باید بیشترین افتخار را و بیشترین سهم را در این قطعه تاریخی به این سری انسانها بدهیم. البته فرزندان فراوانی بودند که مشتاق شهادت بودند و خداوند وجود آنها را برای آینده انقلاب نگه داشت. در ارتش در سپاه در بسیج در شهربانی در ژاندارمری نیروهای گسترده‌ای که از سراسر این کشور با نام و بی نام به جبهه‌ها آمدند و به صور مختلف خدمات جبهه را به عهده گرفتند و یا در پشت جبهه این جبهه را تقویت کردند که شمردن همه اقشار و جریان‌ها و گروه‌ها کار دشواری است، آنها جای خود دارند اما خوزستان چقدر، خوزستان در میان استان‌های کشور ما و بخش‌های گوناگون کشور ما دارای مزایایی منحصر بفرد است.

خوزستان به‌عنواناینجا مهمترین منبع غذا، سوخت و تأمین ارز برای کشور است و بنابراین یکی ازقطب‌هایعظیم‌ترین منبع و متکای حرکت اسلامی و انقلاب اسلامی در جهان است. اگر مهم صنعتیخوزستان را از انقلاب اسلامی می‌گرفتند و اگر انقلاب را از خوزستان جدا می‌کردند و اگر می‌توانستند این بقعه مبارک را حداقل برای مدتی جدا کنند، اگر چنین توفیقی به‌دست می‌آوردند، در تهاجمشان کار عمده‌ای را انجام داده بودند و ضربه هولناکی زده بودند.

به زانو درآوردناین چیزی است که در طرح تهاجم از پیش تهیه شده استکبار علیه ملت ما از ایران با قدیم بوده است، از همان روز اولی که استکبار چشم به ایران دوخت، از آن تسخیرخوزستانروزی که ایران را برای استکبار به‌عنوان بزرگترین پایگاه جهت نفوذ و سر پل انتخاب کردند، طرح این بوده است که هر وقت ملت ایران بخواهند قیام بکنند خوزستان را از ملت ایران بگیرید و ملت ایران را به زانو در بیاورید.

از آن روزی که ارزش نفت، ارزش گاز و ارزش پتروشیمی برای اقتصاد جهانی شناخته شد، این طرح برای دشمنان اسلام و دشمنان ایران بوده است.

لذا بعد از انقلاب وقتی که از حرکت‌های موزیانه اولی سودی نگرفتند، وقتی که شورش‌های شوم شکست خورد، وقتی که کودتاهای آمریکایی و انگلیسی شکست خورد، وقتی که ضدانقلاب شکست خورد وقتی که نقشه خالی کردن انقلاب از انقلابیون و سپردن انقلاب به ملی‌گراها و غرب‌گراها شکست خورد، آن سناریو اصلی و آن نقطه اوج طرح به‌اجرا گذاشته شد و دستور تصرف خوزستان یا فلج کردن خوزستان و از کار انداختن منابع خوزستان برای انقلاب صادر شد که شما در این استان با همه وجودتان آثار این طرح شوم و سناریوی ظالمانه و ضداسلامی را لمس کردید.

از اطراف در استان‌های دیگر هم حمله شد، در شمال حمله شد، در غرب حمله شد، اما هدف اینجا بود. نقشه‌ای که همان سال‌های اول جنگ از طرف دشمن منتشر شد، خوزستان را به‌عنوان بخشی از عراق و از استان‌های کشورهای عربی و به عنوان چیزی که ارتباط با ایران اسلامی ندارد روی نقشه‌ها آوردند و همه هستی را پشت سر این گذاشتند.

مقاومت این مردم در همان روزهای اول به خصوص در خرمشهر و آبادان که دشمن را برای مدتی آنجا متوقف کرد و تهاجم دشمن را سد کرد، همه برنامه‌های اینها را به‌هم زد و ما می‌دانیم که مردم این استان، جوان‌های شما و خیلی از آنهایی که در گلزارهای شهدا خوابیده‌اند، آن روز چه خدمت عظیمی کردند.

روزهای اول جنگ ما اینجا آمدیم و در همین اهواز با برادران دیگرمان حضور داشتیم و به آبادان هم رفتیم، حضور بچه‌های شما را، جوان‌های عزیزمان را، شما که امروز جزء مردان بزرگ هستید و آن روز جزء جوان‌های رزمنده بودید و آشنا با اسلحه بودید در آن مقطع دیدیم صف حمله در خرمشهر و نگه‌داشتن نیروی دشمن پشت دروازه خرمشهر برای حدود بیست و چهار، پنج روز خیلی چیزها را آن موقع حل کرد و مردم ما موفق شدند خودشان را آماده کنند، بسیج بشوند، آموزش ببینند و در سپاه پاسداران و بسیج و جنگ‌های نامنظم متشکل بشوند و کنار ارتش جمهوری اسلامی ایران خط دفاعی تشکیل بدهند که شهر اهواز از نزدیک‌ترین شهرهای مهم کشور به جبهه بود.

اینجا که هر شب و هر روز شاهد سقوط گلوله‌های توپ که از نزدیک‌های اهواز شلیک می‌شد، اینجا که هواپیماهای دشمن مثل خانه‌های شخصی خودشان و مثل پایگاه خودشان به هر جا که می‌خواستند می‌آمدند، اینجا که دشمن طراحی کرده بود پایگاه چیزی به‌نام عربستان شمال خلیج‌فارس بشود و چیزهایی از این قبیل، ملت ما، مردم ما و شما مردم خوزستان برای حمایت از اسلام آن روز رشادت‌هایتان فوق‌العاده کار ساز شد.

همان‌های که از آبادان و خرمشهر و بستان و سوسنگرد و هویزه و شهرهای دیگر مثل مهران و دهلران و قصرشیرین و نفت شهر و سومار و جاهای دیگر آمدند عقب، زن و مردشان اسلحه گرفتند و مقاومت کردند و این حمله را سد کردند. تهاجم متقابل از طرف نیروهای ما رسید که تاریخ جنگ را نمی‌خواهد ما به شما بگوییم.

وجود منابع غنیاما مسأله‌ای را که می‌خواهیم عرض کنیم این است این استان به خاطر منابع دراستان عظیمش، به خاطر اینکه منبع غذای این ملت است، به خاطر اینکه منبع انرژی این ملت است و به خاطر اینکه می‌تواند برای آینده بسیار طولانی بخشی عظیم از نیازهای استراتژیک کشور را تأمین بکند، به‌این دلیل محکوم شده بود که از این کشور جدا بشود که خداوند و مقاومت مردم ما و مقاومت‌های الهام بخش شما مردم، این برنامه را به‌هم زد و اینک بعد از هشت سال مقاومت در آستانه اجرای برنامه‌هایی هستیم که پیش از انقلاب در سر داشتیم و برای آن انقلاب کردیم و چیزی به‌نام بازسازی که همان ساختن کشور انقلاب اسلامی است امروز در دستور کار ما قرار گرفته است. ما نمی‌دانیم که به‌طور قاطع جنگ تمام شده، یا هنوز به جنگ برمی‌گردیم.

حفظ آمادگی برایگرچه ما در محاسبات‌مان بسیار ضعیف می‌دانیم که دشمن دیگر هوس مقابله باجنگتعرض جدید را بکند و ما خودمان هم تصمیماتمان مبنای تصمیم مقام معظم احتمالیرهبری این است که حتی‌الامکان مثل همیشه مثل قبل از جنگ از جنگ و خونریزی پرهیز کنیم، ولی همیشه فکر می‌کنیم که برای نبرد برای دفاع و برای حفظ انقلاب خودمان آمادگی صددرصد خومان را باید حفظ بکنیم.

گفتیم ما نمی‌دانیم که جنگ تمام شده، گرچه فکر می‌کنیم دیگر جنگ به‌آسانی تجدید نمی‌شود، اما جنگ چیزی است که احتمال یک درصدش هم تکلیف می‌آورد، انسان خودش را آماده بکند.

قوی بودن به معنایهمین‌طور که حتی کشورهایی که درگیر جنگ هم نیستند بخش عظیمی از جنگیدن امکاناتشان را صرف نیروی دفاعیشان می‌کنند که مبادا، مورد تعرض قرار نیستبگیرند. اصلاً قوی بودن برای این نیست که انسان بجنگد، برای این است که دیگران به انسان حمله نکنند حرف اسلام هم همین است، قوی باشیم و آماده باشیم.

برای اینکه به ما حمله نکنند اگر اول انقلاب به ما حمله کردند دلیلش این بود که فرض می‌کردند ما آماده نیستیم، آنها محاسبه‌شان می‌گفت ارتشی که دارد تصفیه می‌شود و شیرازه‌شان از هم پاشیده است و سپاهی که هنوز جان نگرفته است، به‌راحتی می‌شود از پا درآورد. خط دفاعی ما را دشمن خالی تصور کرد و حمله کرد.

بنابراین اینکه ما باید آماده باشیم، اینکه احتمال تجدید جنگ، ما را مؤظف می‌کند که بهای لازم را به بنیه دفاعیمان بدهیم این در جای خود، اما فرض دیگر هم این است که جنگی تجدید نشود و در این صورت ما باید برنامه سازندگی کشور را همان‌گونه که از پیش از انقلاب در برنامه‌های خودمان داشتیم و جزء طرح‌های انقلاب بوده کشور آزاد و آباد جمهوری اسلامی با عدالت جمهوری اسلامی با سیاست نه شرقی و نه غربی که معنایش این است که اتکاء به شرق و غرب و وابستگی به‌شرق یا غرب نباشد و با حریت، آزادی و تصمیمی که ناشی از اراده ملت باشد کشورمان را بسازیم.

برای سازندگی این کشور من خیال می‌کنم یکی از میدان‌های عظیم سازندگی، استان شما است. آنجایی که یک سوم کل آب‌های کشور از روی زمین عبور می‌کند و در کنار خودش حاصلخیزترین خاک را در بستری وسیع می‌پوشاند.

خوزستان یکی ازاین‌جایی که عظیم‌ترین منابع نفت و گاز را در اعماق خودش زیرزمین دارد رگ‌های حیاتی کشوراین‌جایی که در کنار دریاست، این‌جایی که مردمش آزمایش قهرمانی و صمیمیت و صفا را به بهترین وجهی دارند، این‌جایی که ثابت شد دژ تسخیر ناپذیری است و هر سرمایه‌گذاری که اینجا بشود محفوظ است. در برنامه بازسازی اگر به خاطر استان شما نبود به خاطر کل کشور اولویت را به منابع این استان می‌دهیم.

به‌خصوص که مردم این استان و شما بزرگواران شما مردان و زنان مقاوم ثابت کردید که استحقاق دارید، شما ثابت کردید که لیاقت دارید که سیاست کشور یک محوری برای خودش در استان شما داشته باشد و برای مقاومت و برای بهره‌گیری از نعمت‌های خدادادی به اینجا برسد.

همه اینها به ما دیکته می‌کند که برای بازسازی توجه جدی را به این استان داشته باشیم و اگر نداشته باشیم سایر بخش‌های کشور هم ضرر می‌کنند. ضرر عدم توجه به خوزستان به خود خوزستان برنمی‌گردد و به سایر استان‌ها هم برمی‌گردد.

لذا تحقیقاً با رضایت کل ملت و کل مسئولین باید به اینجا توجه بشود. نکته‌ایی که از اینجا برای همه مردم کشورمان باید عرض بکنم که مورد توجه قرار بگیرد اینست که ممکن است الان ضد انقلاب، دشمنان اسلام و دشمنان این ملت حزب‌الله وسوسه‌ای درست بکنند و بگویند که این جنگ تمام شد، اگر جنگ تمام شد هنوز ما نرسیده‌ایم به وضع کمبودها، چرا باز هم کمبود؟ چرا باز هم مشکلات؟ چرا باز هم سختی؟ چرا باز هم کوپن؟ این حرف لازم است، ملت ما به عمقش نرسیده‌اند. ما که می‌گوییم جنگ تمام شد شما بهتر از دیگران می‌دانید که ما کنار جبهه هستیم و بهتر می‌دانیم جنگ متوقف شده است.

ثابت نگه داشتن ولی، هنوز در حدی نیستیم که از مخارج جنگ برداریم و صرف کارهای بودجه جنگ ودیگر بکنیم؛ یعنی، هنوز تا این تاریخ جبهه مخارج خودش را دارد، جنگ کم نکردن آنپشتیبانی‌های خودش را می‌طلبد، رزمندگان ما هنوز دستشان روی ماشه تفنگشان است، هنوز بسیج ادامه دارد، هنوز سربازها در پادگان‌ها هستند، هنوز ارتش و سپاه، بسیج جهاد همه جانبه خودشان را ادامه می‌دهند.

به‌علاوه آرامش به نقطه‌ای نرسیده که ما برنامه‌های زمان صلح را با وسعت شروع بکنیم. باید آتش‌بس تحکیم بشود، باید اطمینان نسبی از عدم تجدید جنگ بوجود بیاید، باید برنامه صادرات و واردات، برنامه استفاده از منابع موجود، برنامه تجهیز منابع ممکنه قابل اجرا باشد، بازسازی خودش یکی از موضوعات بودجه خور است، بنا کردن شهرهایی مثل خرمشهر و قصرشیرین و مهران که از صحنه زمین محو شده‌اند.

صرف بودجه برایشهرهایی مثل آبادان و بستان و دهلران که تقریباً مخروبه شده‌اند، شهرهایی عمران وآبادیمثل دزفول و اندیمشک و شوش آسیب جدی دیده‌اند، کارخانه‌های سراسر بندرهامرزهای غربی و جنوبی کشور نیمه مخروبه شده‌اند، بندرها هم همین‌طور، کارخانجات و...اینها همه احتیاج به صرف بودجه و زمان دارد. بازسازی به‌معنای ترمیم خسارات، ما آن‌چنان سیاستی را پیش نخواهیم گرفت که سرمایه‌های خارجی به‌طور وفور و بدون توجه به عوارض جانبی و احتمال وابستگی به اتحادیه غرب به‌صورت طنابی به گردن ملت‌ها و نظام ما بیفتد، در استفاده از منابع خارج قلمرو دولت هم ما محدودیت‌هایی داریم، برای استفاده از امکانات مردم که در دست مردم است هم برنامه داریم.

برای استفاده از امکاناتی که به‌طور سالم می‌توانیم خارج از قلمرو دولت به‌دست مردم و نظام برسانیم برنامه داریم. زمان اجرای برنامه می‌رسد و ملت ما می‌داند که آن روزی که مسائل جنگ به‌گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاری‌های ما در جاهای مناسب باشد، ما خواهیم رسید تا کارخانه‌های ما که امروز به‌طور نیمه فعال کار می‌کنند به‌صورت کامل فعال شوند.

فعال کردن بعد از جنگ مقدور است. تا شرایط عادی بر اوضاع راه‌های ما و بندرهای ما و صدور نفت و صدور گاز ما و صدور سایر امکانات صادراتی ما حاکم نشود، آن روز وفور نمی‌رسد. ما برای تأمین نیازهای مردم به‌طور نسبی در شرایطی که وضع اطمینان بیشتری برای ما ایجاد بکند، برنامه داریم و این در دست تهیه است. بنابراین وسوسه اینکه حالا جنگ نیست و وضع روبراه نیست، برنامه چیزی نیست که این ملت آگاه ما و مردم هوشیار و دانای ما را بتواند فریب دهد، این احتیاج به زمان دارد و آن زمانش خواهد رسید. آن روز که رسید ارتش شما و سپاه شما و بسیج شما و آنهایی که امروز نیروهایش در جبهه‌ها معطل است، آنها در خدمت تولید و خدمات کشوری قرار می‌گیرند و خودشان برای حل مشکلات کار می‌کنند و مهندس عظیمی که امروز از طریق جهاد سازندگی و مهندسی جنگ و سپاه و ارتش در جبهه‌ها برای ساختن سنگرها و خاکریزها و جاده‌ها و امثال اینها به‌کار گرفته می‌شود اینها جهتش عوض می‌شود و در خدمت ملت قرار می‌گیرد و شرایط جدیدی پیش می‌آید، ولی این احتیاج به زمان دارد.

نقش روحانیت روحانیت معظم ما، ائمه جمعه ما و همه کسانی که پیش قدم در انقلاب درانقلاببودند و تا به امروز در صفوف مقدم و جلو مردم حرکت می‌کردند و در جبهه‌ها به نسبت بیش از دیگر اقشار، فداکاری کردند امروز هم برای توضیح این مسائل برای مردم باید رو در روی مردم صحبت کنند و این مسائل را مشخص کنند.

گرچه مردم ما هوشیارتر از اینند که تحت تأثیر فریبکاری‌ها قرار بگیرند و زحمات خودشان را به‌دست وسوسه‌ها و شایعه‌ها بسپارند، ولی واقعیت این است که در مقابل تبلیغات گمراه کننده باید برای مردم موقعیت‌ها را باز کرد. امام امت، این بزرگمرد تاریخ این شخصیتی که همه جهان را زیر نظر دارد و حرکت تاریخ را به‌طور منظم تنظیم می‌کند، برای همه این مسائل راهنمایی‌هایی دارند که در مقاطع لازم در اختیار ما قرار می‌گیرد.

من در خاتمه عرایضم باز وظیفه خودم می‌دانم که از شما امت شهید پرور از شما مردم با شعور با سپاس و مقاوم خوزستان از مسئولان این استان از خانواده‌های شهدا از علما، فقها و طلاب و مخصوصاً از امام جمعه محترم اهواز، نماینده معظم حضرت امام به‌خاطر محبت و لطفی که نسبت به بنده و سایر مسئولین ابراز می‌کنید تشکر کنم و در این جمع عظیم مردم شما، بار دیگر تأکید کنم که امام عزیز و یاران و دوستان و شاگردانشان و همه کسانی که پشتیبانی می‌شوند از ]طرف[ ملت، بر آنها است تا این اسلام و انقلاب را به عنوان پایگاه حرکت عظیم مردم در تاریخ گذشته و آینده ثبت کنند و از حضور شما در این مصلا و ابراز احساسات و عواطف شما عزیزان صمیمانه تشکر می‌کنم.

            والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته