سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع خانواده‌های شهدای استان خوزستان و دفتر جذب کمک‌های مردمی اهواز

سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع خانواده‌های شهدای استان خوزستان و دفتر جذب کمک‌های مردمی اهواز

  • یکشنبه ۸ آبان ۱۳۶۷

 

«اَلْحَمْدُالِلّهِ ربِّ الْعالَمین وَ اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللّهِ آلِهِ أَجْمَعیüنْ»

از زیارت معظم ] خانواده‌های [ شهدا، خیلی مسروریم و این جزء افتخارات و سعادت ما است که محبت این بزرگواران را نسبت به مجلس شورای اسلامی ببینیم و آنها را در میان خودمان ببینیم.

خوش آمدگوئی بهبرای ما این یک آرزو و میل است که در میان شماها باشیم، منتهی چنین خانواده‌های شهدافرصتی و چنین توفیقی پیش نمی‌آمد، اینکه جمع شما را ما معمولاً در مجلس می‌بینیم، واقعاً مایه برکت و روحیه‌ای برای ما است.

اهوازی‌ها که انصافاً در این دوران جنگ، نمونه بسیار روشنی از تحمل، صبر و استقامت را ارائه دادند، جایی که همیشه صدای رگبار گلوله‌ها و غرش هواپیماها و خبر جبهه‌ها، آنجا بود.

تجلیل از خواهراندر تمام دوران جنگ در اهواز دائماً رادیو وضعیت قرمز اعلام می‌کرد و عضوستادجذبصدای ضدهوایی‌ها بلند بود. کل منطقه، منطقه خوزستان این طوری بود و این مردم در چنان شرایطی ماندند، آنها پشت جبهه را حفظ کردند و جبهه را حفظ کردند، کمبودهای فراوانی که به خاطر حضور وسیع نیروها در منطقه خوزستان برای مردم پیش آمد، آنها را از پا در نیاورد و انصافاً اسوه استقامت بودند، خانواده‌های شهدا که جای خود دارند، اسوه استقامت مضاعف هستند. خواهرانی که در ستاد جذب زحمت می‌کشند، من با زحمت آنها آشنا هستم معمولاً گزارش کار شما را از اهواز که می‌آمدم می‌گرفتم و اینجا هم می‌دادند و کاروان زینب را خانم مرحومه علم‌الهدی که فعلاً در میان شما نیست در امورش با من مشورت می‌کرد و می‌دانستم که چقدر خدمت می‌کند.

جای ایشان خالی است، ایشان بعد از شهادت فرزندشان همه عمرش را وقف حمایت از رزمنده‌ها و خانواده‌های شهدا کرد. اجرشان را البته خداوند با رحمت وسیع خودش می‌دهد.

قدردانی از مردماهوازی‌ها نشان دادند که در این مشکلات انقلاب از عظیم‌ترین ذخائر اهوازبه خاطرمردمی کشور هستند. اهواز در میان نیروهای رزمنده، لشکرهایی دارد که دلاوریهاوکمک‌هایهمیشه بخش مشکلات جبهه به‌آنها سپرده می‌شد، هر جا که یک نقطه خطر مادی ومعنوی‌شانبود، هر جا که برای صف شکنی نیاز به نیروهای پر تحرک داشت، اهوازی‌ها حضور داشتند و از پیش قدمان تقدیم قربانی و فداکاری به محضر اسلام و انقلاب مردم اهواز است.

این از قدر سایر استان‌ها نمی‌کاهد، آنها هم، هر کس به نوبه خود در حد خود کمتر یا بیشتر همه در میدان بودند، ملت ما یکپارچه این جنگ را اداره می‌کرد ولی اهواز از لحاظ پشتیبانی مادی و نیروی انسانی جنگ نقش برجسته‌ای را برای خودش حفظ کرد.

اینها در تاریخ می‌ماند، بعداً که تاریخ این را می‌نویسند، آمار و ارقام در کتاب‌ها می‌آید و ثبت می‌شود، شهرها و روستاها و مراکز کشور آنچه که برایشان به عنوان افتخار می‌ماند در تاریخ‌شان همین فداکاری‌هاست، بسیاری از کارها گم می‌شود، زندگی‌های روزمره ما هم می‌رود و فراموش می‌شود.

شما حالا تاریخ ابا و اجداد خودتان را، روستای خودتان را، شهر خودتان را بخوانید، می‌بینید چی در تاریخ می‌ماند.

اگر یک کسی فداکاری کرده، اگر یک کسی یک کار عمده‌ای انجام داده و اگر جان داده، اگر مال داده، اگر سلامتی داده، اگر شهادت از خودش بروز داده، اینها در حماسه‌های تاریخ می‌رود و ما می‌دانیم که این یکی، دو قرن آینده، قرن افتخار کسانی است که در این جنگ سرمایه‌گذاری جدی کردند و هیچ کس به اندازه خانواده‌های شهدا و مفقودین صاحب این سهم نیست و جانبازان که البته خودشان چیزهای دیگری هستند.

اینها در تاریخ پشت سرخودشان خیلی چیز را با افتخار جا گذاشته‌اند، که البته اینها باز اعتباری است، آن چه مهم است رابطه شما با خداوند است.

شما با خدا یک رابطه محکمی را برقرار کردید، این بچه‌هایی که، خانم‌ها عکسشان را روی چادر خودشان نصب می‌کنند و همراه خودشان می‌آورند، اینها در ملکوت اعلی پیش خداوند معروفند و جزء چهره‌های تابناک ملکوت اعلی به حساب می‌آیند.

مقام شهیدان درهیچ کس به اندازه شهید پیش خداوند جا و مقام ندارد و خانواده شهید به پیشگاه الهیاعتبار فرزند یا شوهر یا برادر یا بسته به هر شکلی جای پای محکمی پیش خداوند دست و پا کرده است که شما باید قدر شهدای خودتان را بدانید.

اینها اگر می‌ماندند و هر کاری برای شما می‌کردند و هر خدمتی در دنیا برای شما می‌کردند، نمی‌توانستند به اندازه]ای[ که با شهادتشان به شما خدمت کردند، به‌شما خدمت بکنند.

خدمتی که همراهش رنج است، فراغ است، الهام است، پیروی از اهداف آنها است، نورش فامیلتان را روشن کرده است، روستایتان را روشن کرده است شهرتان، محله‌یتان، کارخانتان و مدرسه‌تان و هرجائی که اینها کار می‌کردند، به هرحال ما خساراتی از فقدان این عزیزانمان داریم، از آثار خونشان هم برکاتی داریم و شما خودتان را همیشه با آثار مثبت و معنوی این شهادتها باید تسلّی بدهید.

ما شکی نداریم یک مادر وقتی که یاد فرزندش را که دیگر در کنار او نیست، می‌کند متأثر می‌شود و حقش هم هست متأثر بشود، اما همین تأثر می‌تواند به ثواب و عبادت تبدیل شود، یعنی وقتی که یاد او می‌کنید و اشکتان می‌ریزد یا نمی‌ریزد فوراً به یاد بیاورید که پیش خداوند چه دارید و برای خداوند چی دادید و رابطه‌تان را با خداوند تجدید کنید.

این برای شما همیشه منشأ برکت و منشأ رشد و منشأ ثواب است و من از طرف همه نمایندگان مجلس حضور شما را در مجلس شورای اسلامی خیر مقدم عرض می‌کنم و برای سلامتی و سعادت شما و هم برای صبر و استقامت شماها از خداوند توفیق بیشتری را خواستارم.

            والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته