سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای شورای اداری استان باختران ]کرمانشاه[

سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای شورای اداری استان باختران ]کرمانشاه[

  • شنبه ۲۳ مهر ۱۳۶۷

 

«اَلْحَمْدُالِلّهِ ربِّ الْعالَمین وَ اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللّهِ آلِهِ أَجْمَعیüنْ»

بارها در دوران جنگ به اینجا من مسافرت کردم و همیشه مایل بودم که مردم و مسئولان اینجا را زیارت بکنم که شرایط ایجاد نمی‌کرد و حال، خدا را سپاسگزاریم که این توفیق را پیدا کردیم در اولین فرصت مناسب در جمع شما باشیم و با هم مقداری صحبت بکنیم.

خوب ما هنوز نمی‌دانیم که وارد مرحله بعد از جنگ شدیم یا نه.

جنگ و مرحلهاحتمال اینکه دوره جدیدی در زندگی ما و شیوه مدیریت کشور ما پیش بعدازجنگآمده باشد، هست و ما در مرحله تردید الان هستیم. با همین تردیدی که هست خودمان را برای هر دو حالت باید آماده بکنیم.

این اولین مسافرت رسمی ما بعد از پذیرش قطعنامه به استان‌هاست، یک کار جدیدی را در این مسافرت‌ها به عهده باید بگیریم. و اولین استانی که این توفیق برای من پیش آمد که زیارت بکنم اینجاست و بعد ایلام خواهم رفت و طبعاً در فرصت‌های بعدی به استانهای دیگر که باز استان‌های در خط و آسیب دیده بیشتر از جنگ خواهد بود.

اگر فرض براین باشد که جنگ باز تجدید بشود که ما باید خودمان را برای این حالت آماده داشته باشیم. خوب مسئولان این استان تجربه گذشته را دارند و از این فرصتی که فعلاً پیدا کرده‌اند به‌گونه‌ای باید عمل بکنند که در صورت تجدید جنگ باز بتوانیم مثل گذشته پشتیبان خوبی برای رزمندگانمان باشیم.

خود رزمنده‌ها ]وقت[ خاص خودشان را دارند که خوب ما در این سفر و وقت‌های دیگر با آقایان صحبت می‌کنیم. در گذشته هر وقت من می‌آمدم اینجا، سروکارم فقط با رزمندگان و ارتش و سپاه و بیشتر خارج از شهر ]بود[، این سفر قسمت عمده‌اش با مردم و مسئولان غیر نظامی استان است.

خوشبختم که این‌گونه اتفاق افتاد که اولین مذاکره را با مسئولان شهری داشته باشیم که در مرحله گذشته انصافاً در این منطقه حضور خوبی داشتید.

تشکر از مسئوولاندر بدترین شرایطی که برای شما و شهر پیش می‌آمد مسئولان اداره شهر به اداره شهرشیوه مطلوبی وظیفه خودشان را انجام می‌دادند، خدمات عمومی را در هر شرایطی حفظ کردند و برای کسانی که می‌خواستند در شهر بمانند استاندار، فرماندار، شهردار، مدیرکل‌ها و مسئولان دیگر، در حد ممکن وظایف خودشان را انجام می‌دادند و تدارک می‌دادند و من از طریق نمایندگان مردم در مجلس در جریان کارهای شما بودم، نیمه شبها و در هر ساعتی که ضرورت پیدا می‌کرد امام جمعه، استاندار و دیگران با تلاش زیادی با تماس با مرکز و جاهای دیگر برای تدارک آنچه که مقدور بود در دوران جنگ به‌خاطر مردم و پشتیبانی رزمنده‌ها اینجا تلاش می‌کردند و این برای ماها که کمی از منطقه شما دورتر بودیم، بسیار خوب بود. اینجا همیشه احساس خطر می‌کردیم، جایی بود که همیشه در معرض اصابت موشک بود.

اهمیت منطقهبه جایی که برای دشمن فقط چند دقیقه وقت لازم بود که هواپیماها را نزدیک مرز برساند و پشتیبانی جنگ که از اینجا می‌شد خشم دشمن را همیشه متوجه این منطقه می‌کرد.

حضور پایگاه هوانیروز که همیشه دشمن از این دلاوران هوانیروز خشمگین بود و می‌دانست اینها نقش اساسی در پشتیبانی جنگ دارند، خودش انگیزه دیگری بود برای دشمن که زهرش را به این منطقه بریزد و آخرین حادثه‌ای که ما در جوار این شهر داشتیم مسأله حرکت مشترک عراقی‌ها و منافقین بود که برنامه شرورانه‌ای برای این شهر و برای منطقه ریخته بودند که خوشبختانه به صورت خوبی قضیه ختم شد که شیرینی تمام شدن جنگ را مردم این منطقه با پیروزی بسیار چشم‌گیر و مؤثری که در عملیات مرصاد به‌دست آمد، بیشتر از دیگران در ذائقه مردم این منطقه و مسئولان این منطقه خداوند عطا کرد، چون تأثیر زیادی برای آینده دارد.

بالاخره این نیروهای ضدانقلاب، منافق که سالها ارتزاق کرده بودند از امکانات شرق و غرب و ارتجاع و با تکدی خودشان را آماده کرده بودند برای یک مرحله‌ای که سالها انتظارش را کشیده بودند، در یک حرکت اشتباه‌آمیز و محاسبات غلط خودشان را به جایی رساندند که حق بود که همین جا، به سزای عمل خودشان برسند.

محاسبات آن طوری که آنها می‌خواستند از آب در نیامد، نتیجه نداد و آن طوری که خداوند می‌خواست و آن طوری که طراحی رزمندگان ما بود پیش آمد که این صحنه‌ها برای مردم ما به طور کلی و برای این استان بخصوص به آثار و نتایجی انجامید که شرور زیادی را از سر ملت ما کم می‌کند.

اهداف اصلیدر مجموع استان باختران در کنار کردستان و ایلام جزو اهداف اصلی تخریب دشمنتخریب دشمنان ما بود. حالا خوزستان که آن هدف اصل تحمیل جنگ بود که به فکر تجزیه کشور و یا زدن عمیق‌ترین پشتوانه‌های اقتصادی کشور بودند، جای خود دارد اینجا جزء اهداف مهم اینها بود و از اولین حرکات دشمن مطلب روشن بود که چه خوابی را برای اینجا دیده بودند.

بازسازی وما امروز می‌توانیم خودمان و مسلمان‌های دیگر را و کسانی که علاقمندند سازندگیبه سرنوشت اسلام و مسلمان‌ها و به انقلاب اسلامی توجه خاص دارند سرفراز ببینیم و بعد از تحمل 8 سال مرارت‌های جنگ که در کنارش جهاد و مبارزه و قربانی دادن و جواب گفتن به دشمن را داشتیم. امروز استان شما و شما مسئولانی که در این مدت در این استان پرخطر و حساس کار کردید و شهدای زیادی هم تقدیم کردید برای ما لحظات بسیار مهمی است اگر فرض کنیم که جنگ تمام می‌شود و ما وارد این مرحله جدید می‌شویم. در مرحله جدید سهم این استان، قسمت شایسته‌ای باید از امکانات کشور باشد. برادران مسؤول و برادران روحانی در تمام این ]مدت[ در اینجا ماندند و با مردم بودند و در بدترین شرایط آنها حضور داشتند، حتی وقتی که مردم عادی نمی‌توانستند بمانند، آنها می‌ماندند.

الان موقعی است که دنبال آن باشند که از آن دوران گذشته الهام بگیرند و شیرینی‌های مقاومت را وسیله تقویت روحیه و وسیله قدرت بیشتر روانی برای بازسازی و سازندگی در این مرحله بکنند.

نعمت‌های خدادادیخوب، خداوند به شما و به مردم این منطقه نعمات زیادی داده و این وضع طبیعی که اینجاست، این بارندگی که در این منطقه است، آب و هوای مناسبی که برای اینجا خداوند عطیه عنایت فرموده و روحیه خوبی که به مردم این منطقه داده و این روحیه در دوران جنگ رشد کرده و بخش زیادی از مردم این منطقه، مردم این استان و استان‌های مجاور آنها افتخار مهاجر جنگ را دارند، کسانی که 8 سال آوارگی و در به دری و فقر و محرومیت و دور شدن از امکانات خودشان را تحمل کردند و 8 سال همیشه در معرض خطر بودند، این قطعه تاریخ آنهایی است که خودشان را حفظ کردند و ماندند و روحیه‌شان را نشکستند.

انسان‌های آنها در وجود خودشان ذخیره‌های عظیمی را حفظ کردند. انسان‌های ما قبل کارآزمودهجنگ نیستند، انسانهای موفق، کارآزموده، فولادهای آب دیده در کوره‌های جنگ‌اند، که برای این دوره باید خودشان را آماده داشته باشند که از آن توان روحی خودشان استفاده کنند و منطقه خودشان  را به آن صورتی که استعدادهای منطقه می‌طلبد، آن طوری بسازند.

رعایت عدالتالبته یک وظیفه‌ای ما داریم و مسؤلان مرکز دارند که آنها عدالت را مراعات بکنند و استان‌ها و مناطقی که در جنگ صدمه بیشتری دیدند و فداکاری بیشتری کردند و سرمایه بیشتر انسانی در راه دفاع از انقلاب به کار گرفتند سیاست‌های اسلامی به ما دیکته می‌کند که سهم بیشتری در بازسازی کشور به این‌گونه مراکز اختصاص بدهیم.

اما این همه مطلب نیست، ما وظیفه خودمان را ان‌شاءالله انجام می‌دهیم، وقتی که این مرحله به طور جدی شروع بشود، خواهید دید که کوتاهی نمی‌خواهیم بکنیم و نخواهیم کرد. همین حالا طرحی که ستاد بازسازی تهیه کرده در شورای مربوط الان مورد بحث است، همه وزارت خانه‌ها و سازمان‌های مربوط، نیازهای خودشان و طرح‌های بازسازی خودشان را دادند و آنجا دارد رسیدگی می‌شود و در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دارد رسیدگی می‌شود.

رعایت اولویتشما می‌توانید مطمئن باشید که در حد مقدور اولویت‌های اینجا رعایت خواهد شد. اما همه مطلب این نیست، تکمیل کار اینجاست که ابتکارات و تلاش‌های وسیع در خود منطقه هم باید صورت بگیرد. خود شماها از مسئولان و از مدیر کل‌ها و از استاندار، از ائمه جمعه، از روحانیون و از کسانی که به نحوی با واقعیت‌های منطقه دست اندرکار هستند آنها هم، پیگیری خودشان را همان‌طور که در دوران جنگ انجام می‌دادند، ادامه بدهند و مطالبه بکنند.

ایجاد تحول دائماً، نیازها و استعدادها را منعکس بکنید و همین جا فکر کنید از امکانات درمنطقهمنطقه و ابتکارات و شرکت دادن مردم به حالت «سعه صدر» در امور ما بتوانیم یک تحولی اینجا بوجود بیاوریم، مناطق مرزی ما با اطلاعاتی که در این مدت از این مناطق به‌دست ما رسیده و با برداشت‌هایی که داریم و با نیازهایی که الان احساس می‌شود به جاده‌های مهم در مناطق حساس و مناطق مستعد وسائل ارتباطی دیگر، استفاده از منابع طبیعی و مخصوصاً استفاده از منابع عظیم آب که این منطقه از امتیازات بزرگی با منابع خدادادی برخوردار است و استفاده از روحیه و توان مردم که آمادگی دارند، استفاده از مراتع، استفاده از جنگل‌ها، استفاده از چیزهائی که در این منطقه وجود دارد و در جاهای دیگر با این وسعت نداریم، اینها را آن طور که شما مسؤولین می‌شناسید و آن طور که فکر می‌کنید می‌تواند در زندگی مردم تحول ایجاد کند، باید ما دنبال بکنیم.

استفاده یکی از چیزهائی که می‌تواند کار را برای شماها به صورت هدایت شده و هم ازبسیجی‌هاسپاسگزارانه در دستور قرار دهد، استفاده از جوان‌های بسیجی است که در این دوران جنگ همه چیزشان را در طبق اخلاص گذاشتند و در راه اسلام در معرض قربانی کردن گذاشتند.

آنهائی که خداوند توفیق شهادت را به آنها داد و شربت شهادت را نوشیدند و رفتند، باید به خانواده‌هایشان برسیم و آنهائی که ماندند اینها را باید از آن انرژی عظیمی که خداوند در وجود اینها قرار داده، در جهت درستی استفاده بکنیم.

با تشکیل تعاونی‌ها در همه ابعاد در تولید و در خدمات از این گونه افراد، بسیجی‌های بومی در مناطق مستعد منطقه، با امکانات حمایتی دولت و بازسازی ما یک نوع اولویتی برای اینها قرار بدهیم و این قدرشناسی باشد برای افرادی که داوطلب در زمان خطر برای دفاع از اسلام، انقلاب و کشور آن طوری به میدان آمدند. آنها که رزمندگان خوبی بودند، سازنده‌های خوبی هم می‌توانند باشند، آنهائی که برای انقلابشان و برای مردمشان و برای میهن‌شان آن روز، آن طور از جان خودشان مایه می‌گذاشتند ما بیشتر می‌توانیم امیدوار باشیم که اینها در دوره سازندگی هم از امکاناتی که در اختیارشان قرار گذاشته می‌شود به نحو شایسته استفاده خواهند کرد و چیزی را تلف نمی‌کنند.

استفاده از ارتشالبته ما فکر می‌کنیم که اگر مطمئن شدیم که جنگ تجدید نخواهد شد، از وسپاهنیروهای ارتش و سپاه از امکانات مهندسی ارتش و سپاه، از تخصص‌های سطح بالای مهندسی ارتش و سپاه که در سطح قابل قبولی الان وجود دارد، در مناطق جنگ زده و مناطقی که در دوران جنگ پشتیبانی‌های جدی می‌کردند از ارتش و سپاه استفاده بکنیم.

برای ساختن پل‌ها، برای ساختن راهها، برای ساختن سدها، برای ساختن چیزهایی که مهندس جنگی می‌تواند در خدمت آنها باشد و کارهایی که بعداً هم می‌تواند کاربرد نظامی داشته باشد.

آموخته‌های جنگما در این دوران جنگ خوب تشخیص دادیم که کجاها باید وسایل ارتباطی کار بکند، کجاها باید طرق ارتباطی تقویت بشود، کجاها باید چه نیازهایی برای تدارک جنگ اگر اتفاق افتاد بشود، که اینها در موقع صلح می‌تواند کلاً در خدمت سازندگی قرار بگیرد و در موقع جنگ در دفاع کشور مؤثر باشد.

بنابراین نیروهای نظامی که در این منطقه بودند و در دوران جنگ از امکانات غیر نظامی استفاده کردند، از مدرسه‌ها، از ورزشگاه‌ها، از ساختمان‌های ادارات، بعضی از مراکز اقتصادی و امکاناتی را از بخش غیر نظامی به نظامی در این مدت منتقل کردیم.

تأمین کمبودهادوران معکوس این هم فرا خواهد رسید و در آن دوران سازندگی، جواب را ونیازهانیروهای مسلح خواهند داد که این حق در قانون اساسی ما هم هست. البته این موقعی خواهد بود که ما مطمئن بشویم که در آینده نزدیک درگیری نخواهیم داشت که امکانات جنگ را با خیال راحت بتوانیم به مصرف سازندگی در درون کارهای غیر نظامی به کار بگیریم. تخصص‌های قابل توجهی وجود دارد اینجا نیازهای بهداشتی منطقه که در این مدت انصافاً نشد که به آنها برسیم، چون امکانات بهداشتی درمانی ما حدالامکان در خدمت جنگ می‌گرفتیم و همیشه هم نیاز داشتیم، اینها باید حرکت معکوس در دوران صلح پیدا بکنند و باید امکانات ارتش و سپاه کمبودها و نیازهای اینجا را تأمین کند.

نیروهای مسلح دراگر در زمان جنگ مراکزی از مراکز دامداری یا مرغداری یا کشاورزی توسط صحنه‌های سازندگینیروهای مسلح تصرف می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت، در دوره سازندگی باید در ایجاد اینها و در توسعه عمران و آبادی مناطق مستعد کشاورزی از نیروهای نظامی ما استفاده بکنیم که ان‌شاءالله این کار را برادران و عزیزان رزمنده‌ها و نظامیان و سپاهیان خواهند کرد که ما از آنها چشمداشت زیادی برای حرکت سازندگی در آنها داریم. در مجموع سیاست بازسازی در منطقه غرب یک آمیزه‌ای باید باشد از طرح‌های نظامی و عمرانی.

مشورت بافرماندهانخوب معلوم شد که این مرز ما، مرز خطرناکی است ما امیدواریم که دشمنان سپاه وارتشاسلام درس گرفته باشند و خطر را دیگر استقبال نکنند. اما دنیای استکبار و شیاطین در مقابل حرکت حق و نهضت اسلامی قابل محاسبه نیستند. همیشه احتیاط ایجاب می‌کند و ما باید خودمان را آماده بکنیم لذا شما که دنبال طراحی هستید کسانی که اینجا برای مناطق مرزی طرح می‌ریزند، حتماً در محاسبات خودشان مسائل نظامی هم در نظر داشته باشند. با فرماندهان ارتش و سپاه مسائل را در میان بگذارند، طرح‌های نظامی و استحکامات و حتی در شیوه اسکان، یعنی وقتی که بنا است روستاها تجدید بشود و شهرها تجدید بنا بشود و بنا است مراکز اجتماع مردم انتخاب بشود، جاهایی خراب شده و جاهایی نیمه خرابه است، یک بررسی جامعی بشود که آن طرح نهایی را ما انتخاب بکنیم به‌گونه‌ای انتخاب بکنیم که بهترین نقطه برای سکونت مردم باشد و بهترین نقطه برای استفاده از حضور مردم باشد و در عین حال حالت جنگ را هم در نظر بگیریم.

آبهای جاریآبهایی که از منطقه شما، قرن‌هاست دارد از کشور بیرون می‌رود و عراقی‌ها درمنطقههم حتی استفاده درستی از آنها نمی‌کنند. البته آنها آن قسمت‌های بالا را سد بستند، اما این آبهایی که هدر می‌رود خیلی بیشتر از آن سدها است، بیشتر از ظرفیت آن سدها است و ما کشور خودمان بخش‌های زیادی‌اش نیاز به اینها دارد اینها را باید شما که بیشتر به منطقه آشنایی دارید بررسی بکنید، خوب از اینها خیلی‌هایش در طرح‌های ملی می‌گنجد و در مرکز بررسی می‌شود، ولی اطلاعات شما و معاینات و مشاهدات شما و تجربیات افرادی که اینجا عمل کردند و عمل می‌کنند، می‌تواند راهنمای خوبی در کار باشد که ما ان‌شاءالله استفاده می‌کنیم.

یاد شهید محرابیاد شهید بزرگوار شهید محراب آیت‌الله اشرفی که انصافاً منشأ حرکت و خیر و نور در این منطقه بودند، را گرامی می‌داریم. با رفتن ایشان ما انصافاً یکی از بهترین بسیج کننده‌ها را و یکی از بهترین پشتوانه‌های روحی را از دست دادیم که این جزء طرح‌های عمده دشمنان ما بود که آنها یک عده معینی را در سراسر کشور که اینها به شهدای محراب معروف شدند، فکر می‌کردند با گرفتن اینها، پشتوانه روحی مردم از دست می‌رود و مردم دچار ضعف می‌شوند که به حمدلله روحانیون بزرگوار دیگر، این خلأها را پر کردند و یاد آنها و خون آنها و آثار و خاطرات آنها و خانواده‌های آنها و جای خالی آنها را پر می‌کنند و بلکه حماسه به جای رخوت بوجود می‌آید و شور بوجود می‌آید و احساس بیداری بوجود می‌آید. یکی از کارهائی که در این منطقه باید بشود، آثار شهیدان بزرگواری از این قبیل را ما باید حفظ بکنیم. مجتمع‌ای که بنا است به این نام در این استان بوجود بیاید، مسئولان اهمیت بدهند و آقایان علما و روحانیون مرکزی، ما می‌خواهیم بچه‌هائی که بارنداز روحی‌شان یک چنین مراکزی است، جوان‌هائی که چیزی، جز این چنین مراکزی آنها را اشباع نمی‌کند، باید حضور داشته باشند.

تدارک‌های روحیاز این‌گونه مـراکز نه تنهـا در مرکـز استان، باید سعی کرد در همـه مزاکز برای بچه‌هادر شهرها و در مناطقی که ما نیاز داریم، مرجعی برای این‌گونه تدارک‌های روحی بچه‌هایمان داشته باشیم ما در دوران بازسازی باید بوجود بیاوریم که البته اینها هر چه شکل مردمی به خودش بگیرد و مردم در آن شریک باشند عمق بیشتری می‌تواند داشته باشد و بازدهی بیشتری می‌تواند داشته باشد. اما مسؤولان دولتی هم باید حمایت بکنند، پشتیبانی مادی بکنند، پشتیبانی معنوی بکنند و تدارک بکنند که ما بتوانیم از این‌گونه کارها را داشته باشیم.

جوانانیک نقطه دیگری البته در همین رابطه است که من می‌خواهم عرض بکنم، در دوران بازسازی شما مسئولان کشور، منطقه، علما بخصوص و ائمه جمعه، فکر جوان‌ها را در خودتان داشته باشید، ما الان بخش عظیمی از مردم‌مان زیر 20 سال هستند.

جوان‌هایی هستند که دوران ساخته شدنشان است، ما در جنگ نتوانستیم خیلی به این‌گونه مسائل بپردازیم و توقعی هم نبود که بپردازیم مخصوصاً در اینجا. در این‌گونه مناطق، اگر اینها با کتاب و از راه دور با رادیو، با مربی و مرتباً با هم تماس نزدیک نداشته باشند، نمی‌توانیم هدایت و اداره بکنیم. اینجا لازم است که مراکزی درست بکنیم.

تفریحات سالمتفریحات سالم یک ضرورتی برای مردم است این را باید علما پیش‌قدم بشوند به عنوان یک وظیفه دینی از متوکلین منطقه بخواهند، دولت و دیگران همکاری بکنند، مراکز تفریحی لازم است، سینماهای سالم لازم است. مردم را تشویق کنید که سرمایه‌گذاری کنند. ما فاصله داشتیم با سینماها، در دورانی که سینماها برای مردم خطر بود و فساد می‌آفرید.

سینماما الان سینماها را باید تبدیل به محل‌های آموزشی و سرگرمی بکنیم. هنرمندهای محلی را تشویق کنید و کارهای هنری را راه بیندازید، مراکز جوانان را به صورت باشگاه‌ها و مراکز ورزشی تقویت کنید، کمک کنید، تشویق کنید، به هر نحوی که ممکن است، چون طبقه جوان در دوران بعد از جنگ، نیاز به چنین پناهگاه‌هایی دارد.

بهترین میدانما در دوران جنگ بهترین میدانها را برای اشباع روحی جوان‌هایمان داشتیم، برای جوانانجوان وقتی که احساس خلاء می‌کرد، آنهائی که مایه‌های دینی داشتند، یا مایه‌های ملی، و یا عرق میهنی داشتند به بسیج می‌رفتند و یا سرباز بودند و به صورت دیگری در میدان‌های جنگ سالی چند ماهی را می‌رفتند آنجا تغذیه می‌کردند و توان می‌گرفتند و در جامعه می‌آمدند. در آینده خوب بسیج و سپاه پاسداران کارهای خودشان را باید بکنند و آن برنامه‌های آموزش و تمرین و مانور و چیزهایی از این قبیل داشته باشند، ولی این همه کار نیست. شماها باید برنامه‌ریزی داشته باشید.

برنامه‌ریزیبرای اوقات فراغت جوان‌ها به گونه‌های مختلف باید ما اینها را تحت پوشش داشته باشیم که اینها احساس رخوت و بی‌حالی نکنند. جوان آرام نمی‌تواند بگیرد. جوان اگر ما حرکاتش را تحت برنامه منظمی هدایت نکنیم، او خودش برای خودش برنامه‌ریزی می‌کند.

از درون یک جوان همیشه تحت فشار است که بیشتر از این چیزهای معمولی که یک زندگی عادی دارد، برای خودش برنامه لازم دارد ان‌شاءالله در آینده مراکز و مدارس عالی باید تقویت بشود و تحصیلات عالی از انحصار بعضی از مراکز مهم کشور بیرون بیاید.

وحدت ملیما در این مناطق اهل سنت را داریم و اهل حق را داریم.

اهل سنت برادران مسلمان ما هستند که نباید کوچکترین احساس بیگانگی در بین آنها بوجود بیاید. باید واقعاً احساس این باشد که با هم برادر و صمیمی هستیم و مسلمان با یک قبله، یک قرآن، یک دین، با بعضی از اختلافاتی که به تاریخ برمی‌گردد. ما اینجا این نیروها را نباید از هم جدا کنیم.

چیزهایی مثل مسائل کرد، لُر، ترک و فارس و ... اینها ما را از هم جدا نکند. مخصوصاً در مراکز مرزها ما احتیاج جدی داریم به هماهنگی، همدلی، همراهی مسئولان کشور، بخش‌های آموزش و پرورش، بخش‌های آموزش عالی، صداوسیما، ائمه جمعه، علما، مساجد، وعاظ و اینهایی که این‌گونه کارها در دستشان است.

وحدت ملی، آن هم در مراکز مرزی خیلی باید به آن بها بدهند. اگر رغبت اسلامی انقلاب اسلامی نبود در شرایط جنگ ما نمی‌توانستیم مردم را در جاهایی مثل کردستان، آذربایجان غربی و همین استان آن گونه یکپارچه با هم نگه بداریم.

خوب عراقی‌ها را دیدید که تقریباً کردستانشان را خالی کردند و آخرش مجبور شدند با بمب شیمیائی مردم‌شان را متفرق بکنند و ما حتی یک روستایی را به زور از نزدیکترین نقطه مرزی هم خالی نکردیم. حال خود مردم گاهی احساس خطر کردند و رفتند به جای دیگری، این چیز دیگری بود.

مزاحمین بزرگهمه مردمی که در مرز بودند تا آخرین روز جنگ اگر می‌خواستند در محیط انقلاب!خودشان زندگی بکنند، کسی مانع آنها نبود، مگر آنکه منطقه عملیاتی بود و خوب حفاظت‌های عملیاتی ایجاب می‌کرد که عبور و مرور غیر نظامی نباشد این حالت را ما باید تقویت بکنیم. الان وضع به‌گونه‌ای است که مردم عراق همین کردهائی که، خیال می‌شد و دشمنان ما خیال می‌کردند که آنها از اول انقلاب علیه انقلاب یک مزاحم بزرگ خواهند بود. کردهای جاهای دیگر می‌آیند و به ایران پناه می‌آورند. همین کردهایی که از حلبچه و ... آمدند. با اینکه آزاد گذاشتیم اینها برگردند، ولی آنها اینجا ماندند. آقای استاندار امروز می‌گفتند که وقتی که آنها می‌رفتند، با نهایت تشکر از محبت‌ها، صمیمیت‌هاو مهمان نوازی‌ها از کشور ما می‌رفتند.

اهل حقبه هر حال ما با آرمان اسلامی‌مان باید خودمان مواظب باشیم و این وحدت ملی را مخدوش نکنیم. گروهی اینجا به نام اهل حق هستند. به هر حال اینها هم میهمان ما هستند، خوب برای خودشان عقایدی دارند اگر کسی نمی‌تواند آنها را قانع کند که راه دیگری را انتخاب کنند و روی مسلک خودشان هستند، ما نمی‌توانیم ندیده بگیریم، اینها به هر حال میهمان‌مان هستند.

لذا مسؤولین کشور ما، مسئولان منطقه و روحانیت باید به‌گونه‌ای رفتار بکنند که آنها هم احساس اطمینان بکنند، میدان کار داشته باشند، میدان تلاش داشته باشند و تأمین داشته باشند.

در شرایط لازم آنها می‌توانند حافظان مرزی خوبی برای ما باشند، اگر بهتر رفتار بکنیم. خوب عقاید انحرافی هم اگر داشته باشند، می‌توانیم آنها را جذب بکنیم و به حرکت ما بستگی دارد. ان‌شاءالله از لحاظ مادی، از لحاظ معنوی، از لحاظ سیاسی شما بتوانید این منطقه را یکپارچه، قوی و آباد و آزاد و راحت نگه دارید.

مشکلات بعدازجنگما هم به شما قول می‌دهیم که از حمایت‌هایی که وظیفه‌مان است و عدالت ایجاد می‌کند که امتیاز بدهیم به این منطقه‌ها دریغ نکنیم و فکر هم نشود که حالا که جنگ تمام می‌شود دوران راحت ما می‌رسد، لااقل مسئولین و کسانی که تعهد دارند به عنوان خدمتگزار دولت و مردم و در این منطقه کار می‌کنند، یک دوران سختی هنوز دارند و این مردم از ما توقع دارند و توقعاتشان هم به حق است. مردم نمی‌دانند که هنوز ما امکانات زیادی برای اینکه یک دفعه بتوانیم زندگی مردم را تکان بدهیم خوب نداریم. یک دوران طول می‌کشد که بازسازی‌ها و تخریب‌ها، جبران بشود. یک دورانی طول می‌کشد که ما بتوانیم منابع پیدا کنیم، در آمد ارزی پیدا کنیم، در آمد ریالی را بالا ببریم، خودمان را آماده بکنیم برای کارهای مهمتر، خیلی هم اینها توضیح دادنی نیست، چون اسرار مملکت است و بعضی‌ها سیاسی است و خیلی نمی‌شود با مردم در میان گذاشت، شما باید با صبر و تحمل برخورد بکنید و تاریخ نشان می‌دهد که مردمی که به‌خوبی از جنگ بیرون بیایند و روحیه‌شان را حفظ بکنند و برنامه درستی داشته باشند، مناطق جنگ زده آینده خوبی را دارند.

کشورهایی مثل آلمان و ژاپن که امروز جزء پیشتازان اقتصاد دنیا هستند آنها آسیب دیده‌ترین کشورها در جنگ هستند. آنها با برنامه‌های خوب توانستند خودشان را بسازند. ما وضع‌مان از آنها بدتر نیست و بهتر است. منابع ما در کشور زیاد است.

توصیه به مسؤولینمسئولانمان و مردم‌مان روحیه‌های خوبی دارند، البته طول می‌کشد یک سال، دو سال، آنها هم در یکی، دو سال اول همه چیز را تمام نکردند، طول کشید تا رسیدند و هنوز هم بعضی جاها ادامه دارد، و بعد از جنگ جهانی دوم گرفتار نوعی بازسازی هستند و دارند می‌سازند. یکی از کارهایی که شماها خوب است بکنید، مسؤولین را من عرض می‌کنم تاریخ بازسازی‌ها را بخوانید، کسانی که به‌نحوی دست‌اندرکار هستند، تاریخ بازسازی مناطق جنگی دنیا را بگیرند و بخوانند، شیوه‌های کار آنها را مطلع بشوند ما هم این کار را می‌کنیم، شما هم در بخش‌های اجرایی باید این‌گونه چیزها را مطالعه بکنید.

تشکر و خداحافظیبه هر حال ما هم دعاگوی شما هستیم و هم خودمان را مسؤول می‌دانیم که به مشکلات شما برسیم و شما را به خدا می‌سپاریم و امیدواریم که در سفرهای بعدی که ما اینجا می‌آییم، آثار فعالیت‌های شما را ببینیم همین طور که همین حالا هم مشهود است. من هم ماه‌های قبل مکرر از این شهر عبور کردم و امروز هم، مقداری عبور کردم، شهری که با 20 هزار پرونده خرابی مواجه بوده، کسانی که این شهر را ندیده بودند اگر بدانند چقدر بمب و موشک در این شهر ریخته شده، الان از شهر عبور بکنند اگر منصف باشند قبول می‌کنند که مسئولان این شهر خیلی زحمت کشیدند و مواظبت کردند.

خداوند به شما اجر بدهد و موفق باشید که رضایت خدا را پیش از پیش جلب می‌کنید.

            والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته