سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در اجتماع مردم ایل ملکشاهی استان ایلام

سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در اجتماع مردم ایل ملکشاهی استان ایلام

  • دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۶۷

 

«اَلْحَمْدُالِلّهِ ربِّ الْعالَمین وَ اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللّهِ آلِهِ أَجْمَعیüنْ»

در سفری که به استان پرشور و غیرتمند و مقاوم ایلام داشتم، امروز صبح که قصد زیارت شما را داشتم با قصد قربت و برای خدا و به منظور زیارت بندگان صالح خداوند به این طرف آمدم.

سالهاست که از غیرت و شهامت و شجاعت و سلحشوری شما مردم می‌شنیدیم و آثار مقاومت را می‌دیدیم و آرزوی زیارت رو در روی با شما و رسیدن به مشکلات این استان که همیشه دچار مشکل بوده در تدارک به این امید که بتوانیم بیشتر با مردم ایلام و مسائل این منطقه آشنا بشویم این سفر انجام شد، من صمیمانه از نمایندگان شما و مسئولان این استان متشکرم که وسیله این سفر را فراهم کردند.

وصف شجاعت‌ها وما در اخبار و گزارش‌ها از داستان‌های شهامت و غیرت ایل ملکشاهی فداکاری‌هایچیزهایی شنیده بودیم و از شور و هیجان و وفا و صفای مردم این بخش مردم استان ایلامداستان‌هایی گفته بودند و تصور ما چنین چیزی که حالا از شما می‌بینم، نبود فکر نمی‌کردم که این‌قدر در این گوشه مرزی مملکت، آن جایی که همیشه در خطر بمباران و تجاوز بوده و با محرومیت قرن‌ها و سپس هشت سال دوران جنگ را مردمش به دوش می‌کشند این همه با نشاط با روحیه و جوانمرد باشند. همین لحظاتی که در خدمت شما بودم و این ابراز احساساتی که خیلی زیادی است از حد من، فکر می‌کردم که این مردم چه کمکی، چه خدمتی و چه کارهای مادی‌ای از مسؤولان کشور دیده‌اند که این‌گونه صمیمی و وفادار و با محبتند. واقعاً هر چه فکر کردم دیدم ما که تا به حال نتوانستیم برای شما کار چشمگیری بکنیم. اول انقلاب شروع کردیم برای عمران و آبادی این استان و جبران عقب ماندگی‌ها و جنگ این فرصت را از ما گرفت و فشارهایی ]به [این استان وارد کرد که بیش از سایر استان‌ها بود و تا به حال شما دائماً در معرض بمباران و موشکباران و تجاوز دشمن بودید و هر روز از همین مساکن خود صدای غرش توپ‌ها را از جبهه به گوشتان می‌شنیدید و هنوز هم این جنگ تمام نشده، در عین حال این‌گونه با روح با صفا و صمیمی و مطیع امام و علاقمند به انقلاب و اسلام هستید. وقتی که شما را دیدیم این وادار می‌کند انسان را فکر بکند که چه چراغی در دل این مردم روشن است؟

چه نورانیتی را خداوند در دل این مردم قرار داده که این‌گونه در راه خدا و برای خدا و برای قرآن و برای ولایت فقیه و برای کشورشان مقاومت می‌کنند و از خودشان قدرت و سلحشوری و غیرت نشان می‌دهند و پایه خشم و یأس دشمنان می‌شوند؟ شما این نعمت خدا را هر چه هست که من نمی‌دانم ریشه‌های این ازکجاست و چگونه شما را زنده و هشیار کرده، قدر بدانید. اینجا جایی نیست که ما (امید) به این باشیم که توانسته‌ایم ازلحاظ فرهنگی، از لحاظ خدمات سازنده معنوی، از لحاظ تعلیم و تربیت از لحاظ کارهای تعلیماتی اقدامات مؤثری کرده باشیم. حتی صداوسیمای ما هم چنین است از کجا نورانیت و هشیاری سرچشمه می‌گیرد؟ به نظر من به‌جزء همان فطرت‌های پاک، همان فطرت‌های ساده انسانی که خداوند در زندگی هرانسانی گذاشته چیز دیگری را نمی‌شود پیدا کرد. آنچه که شما دارید فطرت پاکی است که دست نخورده، فطرت پاکی است که آلوده نشده، انسانیت و معنویتی که خلفت و آفرینش در دل‌های پاک شما گذاشت، این داستان فطرت است، این داستان خلقت الهی است که آلوده به تبلیغات و انحرافات دیگران نشده و این‌گونه شما را مستقل در راه خدا نگه داشته است. من فکر می‌کنم این برداشتی که من از مردم اینجا دارم برداشتی است که سایر مسؤولان کشور دارند. مردم غیور ایلام جای خودشان را در دل مسؤولان و زمامداران کشور مخصوصاً شخص امام باز کرده‌اند، اینها با حرف نمی‌شود، شما با عمل جای خودتان را باز کردید، خداوند آن حقانیت و این واقعیت را منعکس کرده است.

جنگ و تولیدایلام خوشنام است، ایلام به عنوان یک استان مقاوم، یک استان صادق یک استانی که در طول جنگ به خاطر اینکه کوله باری از مردم غیرت ایران باشند باز هم در خدمت بود و از مرزها دفاع می‌کرد و گوشت و گندم، به سایر مناطق کشور صادر می‌کرد و روحیه به مردم می‌داد. شهر ایلام که دائماً بمباران می‌شد، مردمش در اطراف سنگر می‌گرفتند بدون اینکه از مرکز چیزی بخواهند، شما عشایر غیور در کنار مرز و در نزدیکی میدان‌های نبرد دائماً فرزندانتان را و پدرانتان را و برادرانتان را به جبهه فرستادید و مرزها را حفظ کردید و آخرین حماسه شما در همین چند هفته گذشته بود. نیروی مسلحی که شما بوجود آورده‌اید مایه اطمینان امام و مقام رهبری است و در مجموع از یارانی هستید که همیشه برای اسلام می‌توانید مفید باشید و هیچ رنج و زحمتی بر دوش اسلام و کشور اسلامی ندارید و خداوند به شما منطقه پر برکتی هم داده است. این منطقه استعداد حرکت وسیع اقتصادی دارد، من نمی‌دانم که حال جنگ تمام شده، ولی به سرعت به طرف بازسازی می‌رویم.

نقشه سازندگیحریف زود قصد تجاوز می‌کند شما بیشتر از ما شرارت‌های بعث عراق را درایلاممی‌شناسید باید حاضر باشیم ولی اگر جنگ تمام شد و اگر آرامش در کشور حاکم شد بعد از آنکه ما موفق بشویم زخم‌های خطرناک ناشی از جنگ را معالجه بکنیم و چاله چوله‌ها را پر بکنیم یکی از بزرگترین وظایف ما این است که به‌این مناطق مرزی و مناطق آسیب دیده از جنگ و مخصوصاً منطقه ایلام و این بخش پربرکت و پراستعداد از خاک مقدس امام زمان بپردازیم و من می‌توانم به عنوان یک مسؤول و یک خدمتگزار به شما قول بدهم که اگر دست ما برای سازندگی باز باشد با اولویت به رفع نیازهای شما خواهیم پرداخت.

توصیه در موردمخصوصاً این فرزندان عزیز شما، این بچه‌هایی که از اینها نشانه‌های رشد و تحصیل بچه‌هااستعداد و هوش و غیرت نمودار است باید فکری کرد که بچه‌ها سریعاً رشد فرهنگی بکنند، بچه‌هایتان را بگذارید درس بخوانند، اینها را آگاه بکنید به مدرسه بروند، اینها را آگاه بکنید مطالعه کنند، اینها را آگاه بکنید که فکر قوی داشته باشند که این‌گونه فطرت‌های پاک است که در آینده مملکت را تضمین می‌کند، شما الان نباید منتظر باشید که متخصصان و تحصیلکرده‌ها از بیرون بیایند و منطقه شما را آباد کنند. شما عشایر ضمن اینکه در منطقه خودتان به تولید و توسعه کشور می‌پردازید به بچه‌هایتان فرصت بدهید به دختر خانم‌ها و آقا پسرها مهلت بدهید و تشویق بکنید که درس بخوانند و ان‌شاءالله با علمی که خودشان تحصیل می‌کنند و قدرت فنی‌ای که خودشان درست می‌کنند بیایند این منطقه شما را آباد بکنند و ما می‌توانیم پیش‌بینی بکنیم ایلام در آینده یکی از شاداب‌ترین و آبادترین استان‌های کشور باشد.

نعمت‌های خدادادیگرچه جمعیت زیادی ندارد اما استعداد فراوان است. آب‌هایی که از سرزمین درایلامشما عبور می‌کند و به کشور عراق می‌رود اگر فعال بشود می‌تواند تا حدود زیادی آباد بکند.

معادنی که اینجاست مراتعی که اینجاست جنگل‌هایی که اینجاست با دست شما مردم زحمتکش وسیله خیر و برکت برای بقیه جاها باشد و همه اینها در شرایطی است که جنگ تمام بشود و اگر تدبیر الهی بر این باشد شما سلحشوران علاوه براینکه مرد میدان جنگید، باید مرد میدان سازندگی و عمران هم باشید، جنگ شما را خسته نکرد بلکه با نشاط‌تر کرد.

سازندگی عاملمی‌بینیم شور و هیجان نشان این مسئله است و سازندگی حتماً بر نشاط و نشاط مردمحرکت شما خواهد افزود. من سلام گرم و با محبت و با عطوفت حضرت امام را به همه شما تقدیم می‌دارم و امیدوارم که شما مورد مهر و محبت امام زمان و محبت خداوند باشید و یکی از ریشه‌های این صفا و صمیمت و این وفاداری روابطی است که به‌طور یکپارچه در شما وجود دارد این نعمت شما را حفظ کرده و سالم نگهداشته و ان‌شاءالله این نعمت باعث رشد و شکوفایی شما و فرزندان شما خواهد بود.

خداحافظیالبته من شرمنده‌ام که فرصت ماندن بیشتر و مذاکره بیشتر با شما ندارم، اما حرف‌های شما را و مشکلات شما را و نیازهای شما را در ظرف دیروز و دیشب از مسؤولان این استان و نمایندگان خودتان شنیده‌ام و امیدواریم باز هم فرصتی پیش بیاید که در شرایط بهتری به زیارت شما بیاییم و اینجا یک مقدار بیشتر با هم حرف بزنیم. با اجازه شما ما برای سایر کارهای‌مان از اینجا مرخص می‌شویم.

            والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته