سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی درگردهمایی کمیته پایگاه مصطفی خمینی پرندک

سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی درگردهمایی کمیته پایگاه مصطفی خمینی پرندک

  • شنبه ۲۱ آبان ۱۳۶۷

 

«اَلْحَمْدُالِلّهِ ربِّ الْعالَمین وَ اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللّهِ آلِهِ أَجْمَعیüنْ»

مقدمهاز این فرصتی که پیش آمد برادران فداکار و ایثارگر کمیته اسلامی را در این مرکز زیارت کنیم خوشحالیم، امیدواریم که این گردهمآیی سراسری فرماندهی و مسئولان کمیته برای آینده کمیته و نیروهای انتظامی و امنیت امور انتظامی کشور مفید و مؤثر و مبارک باشد و وقت مناسبی است که به خاطر پایان احتمالی جنگ در شرایط فرصت میان دو حالت، حالت نه صلح نه جنگ مسئولان این نهاد انقلابی وضعیت گذشته و موجود امکانات، مشکلات و نیازها را در فرصتی که پیش آمده بررسی کنند و برنامهریزی کنند و مسئولان کشور را در جریان وضع کامل کمیته قرار بدهند. حالت تکاملی کمیته را سرعت بیشتری بدهند. از همین مقدار محدودی که شاهد حرکات شما بودیم خوشبختانه جمع خوبی ارائه دادید و این برنامه محدودی که اجرا شد آمادگی نیروهای کمیته را نشان میدهد.

صلح برای جلوگیریمن میدانم که این فرصت برای نمایش همه استعدادها کافی نبود. برای ما ازپیروزی اسلامروشن نیست که از جنگ بیرون آمدیم یا نه؟ از بهانه تراشیهایی که از بعث عراق میبینیم از پیش شرطها و ادعاهای نادرست در مذاکرات، سوء زنی که ما از پیش داشتیم تقویت میشود. ما معمولا در دوران جنگ این مطلب را گوشزد میکردیم که آنهایی که دم از صلح میزنند صلح نمیخواهند.

آنها خائف از پیروزی اسلام صلح را برای جلوگیری از پیروزی اسلام مطرح میکنند که اسلام را و ایران را و انقلاب ما را به عنوان جنگ طلب و ماجراجو معرفی کنند که در دنیا نتوانیم افکار تشنه مردم جهان را به خودمان جلب بکنیم و آنها را در ابهام میخواستند نگه دارند.

نگرانی انقلابهایما میگفتیم که اینها بهترین چیز برای حالت نه صلح و نه جنگ است و ایجاد دنیامسابقه تسلیحاتی در منطقه است که نگذارند منطقه آرام و در امن به بازسازی و سازندگی بپردازد و نگذارد که منطقه در مقابل دشمنان اسلام متحد بشود و برای هدف منافع نامشروع استکبار و استعمار در منطقه پیدا است که درست همان چیزی که مایه نگرانی آزادیخواهان دنیاست و مایه نگرانی انقلابهای دنیاست آنها دارند طرح میکنند و متأسفانه بعث عراق هم به خاطر وابستگیهایی که دارد آمادگی مجری این طرح شدن را دارد، آن از جنگ افروزیش و آن از شرارتهایش و این هم از بهانه تراشیهایش که مانع تحقق صلح میخواهد بشود.

بههر حال ما نمیدانیم یا به صلح میرسیم یا به جنگ برمیگردیم، من مطمئنم که این دوران ابهام و دوران نه صلح و نه جنگ قابل دوام نیست و یک روزی تمام میشود. اگر به صلح رسیدیم که مطلوب ماست و میدان برای اظهار ]افکار[ اسلامی باز می‌شود.

نیروهای کمیتهنیروهای کمیته برنامه خاص انتظامیش را باید تقویت بکند، اگر به‌جنگ درجامعه وبرگشتیم هم باز شرایط ]جنگ[ است و شما برادران نیروهای کمیته مثل گذشته درجنگبخشی در جنگ و بخشی در داخل کشور انجام وظیفه می‌کنید همان‌طوری که در گذشته انجام می‌دادید. ما می‌دانیم مسئولیت اصلی شما شهربانی، کارهای انتظامی در شهر و روستا و مناطق داخلی و نقاط حساس مرزی است، ولی در جنگ مثل سایر آحاد ملت شما حضور داشتید و ما شاهد تلاش‌های مؤثر نیروهای کمیته در میدان جنگ بودیم، شکر خدا یکی از حساس‌ترین نقاط جبهه را در اختیار داشتید و گسترده شرکت داشتید. آخرین بار شرکت نیروهای آمادگی کاملکمیته همراه سایر نیروهای نظامی و انتظامی و مردمی در عملیات مرصاد با برای ادامهنقشی که شما در محور اسلام آباد ایلام و برای شکستن تعرض آنها توی جنگ جنوب ایفا کردید، برای ملت ما و خود شما و فرماندهان و مسئولان جنگ چیز مشخصی. بود به‌هر حال اگر به جنگ برگشتیم که همان وضع سابق را داریم، منتها با آمادگی بهتر و با آموزش‌های عمیق‌تری که شما در این مدت توانستید انجام بدهید و اگر به صلح رسیدیم شرایط جدیدی برای شما پیش می‌آید و مسائل اساسی‌ای دارید که برای آنها باید کار بکنید و خودتان را باید آماده بکنید. در هر حال نیروهای کمیته همراه سایر نیروهای انتظامی مسئولیت خطیری را در چند سال آینده به‌عهده دارند.

بالابردن سطحاولین کارتان که شروع شده از این حالا، تعمق آموزش‌های ]شماست[. آموزش آموزش‌ها را شما باید بسیار عمیق بکنید و با علمی که پلیس دنیا مجهز است و با تجربه به علاوه عنصر ایمان و اعتقاد و اخلاق و ایثار که از ویژگی‌های شما جوان‌های مسلمان است شما می‌توانید برای این انقلاب یک نیروی انتظامی بسیار مؤثری باشید. حضور چشمگیر روحانیت در میان شما یک امتیازی است برای شما، کمیته‌ها در روزهای نیاز شدید انقلاب به نیروهای انتظامی احساس آرامش و امنیت بکنند و شب را با آرامش بخوابند و منابع اصلی خودشان را در امنیت ببینند.

و در عین حال خائن‌ها، فاسدها، دزدها و جنایتکارها از صلابت و قاطعیت آنها دائماً در هراس باشند این بهترین شعار یک پلیس خوب است، این بهترین چهره یک پلیس خوب است که انسان‌های سالم که معمولاً اکثریت جامعه هستند از آنها راضی باشند و با آنها انس داشته باشند و انسان‌های ناسالم از آنها وحشتناک و دلهره داشته باشند و جوان‌های ما ]به [تحقیق استعداد درست برای رسیدن به چنین موقعیتی را دارند و این ما هستیم که باید برنامه‌های سازندگی‌مان و اینها را به اینجا برسانیم.

کمبودهای اولیهکمیته در شرایطی شروع به کار کرد که آموزش نبود. بچه‌ها از خانه‌هایشان و وجبران آنهامساجد و کارخانه‌ها و بازارها و دانشگاهها و مدارس برای انجام وظیفه و ایجاد امنیت با کمیته ارتباط پیدا کردند. فرصت یک آموزش برنامه‌ریزی شده را به خاطر جنگ و شرایط دیگر و چنین امکانات آموزش ما تا به حال نداشتیم.

کمبود است، در همان مقطع زحمت کشیده‌اند، اما اگر دوران جدید آموزش شروع شد باید این کمبود را حتماً تأمین کنید و به آموزش ارزش و بهای بیشتری بدهید ما الان مسائل مهمی توی مملکت‌مان داریم که به خاطر مسائل جنگ نتوانستیم به‌آنها آن‌طور که باید و شاید برسیم.

مواد مخدر یکیکی از آنها مواد مخدر ]است که[ الان به‌صورت یک بلا در دنیا وجود دارد. بلادردنیامسئله ما فقط نیست، شما در آمریکا می‌بینید که الان مسئله روز است و جزء مسائل بسیار مؤثر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود و در کشورهایی دیگر مثل کانادا و انگلستان و فرانسه و دیگر مسئله روز است و برای همه دنیاست. این بلا را باید با آن مبارزه کرد. در کشورهایی مثل ما این بلا جنبه سیاسی هم دارد، آنهایی که می‌خواهند جوان‌های ما در میدان نباشند و بی تفاوت باشند و گرفتار اعتیاد باشند، خانواده‌ها گرفتار مشکلات فرزندانشان باشند، جامعه گرفتار مشکلات هدر رفتن نیروهای جوان‌ها باشد معمولا این فساد را در کشورهای جهان سوم و مخصوصاً کشورهایی که استعداد انقلابی دارند ترویج می‌کنند، ولی این ترویجشان کم کم دامن خودشان را هم گرفته است. آنها فکر می‌کردند که می‌توانند این بلا را بر سر جهان سوم بریزند و خودشان مصون باشند، اما امروز خداوند خود آنها را دچار مجازات این جرائمشان کرده و گرفتارند. ما در خودمان قدرت مبارزه با این منکر فجیع را می‌بینیم، کمیته انقلاب اسلامی برای ما مثل پیکانی عمل کرد. مردم، در این موقع مقررات لازم را آماده کرد برای اینکه در اختیار شما و دستگاه قضایی قرار بدهد که شما قانونی داشته باشید، دولت امکانات اجرائی را برای شما در نظر خواهد گرفت و شما باید جوان‌های مملکت را برادران خودتان را، همنوعان خودتان را هم مسلکان خودتان را که در خطر گرفتاری به این بلای خانمانسوز قرار دارند نجات بدهید. ان‌شاءالله برنامه بعد موقع خودش و با شرایط خاص خودش ابلاغ خواهد شد که در این سمینار هم باید پایه کار محکم بشود. منکرات در کشور ما هنوز مسئله است، برنامه چند ده سال استعمار این بود که این مملکت را از لحاظ فرهنگی از اسلام جدا بکند و همه مسائل تباهی و فساد و انحراف را در این کشور در دسترس مردم گذاشته بودند، شما جوان‌هایی که تازه به این پادگان آمده‌اید شاید خیلی از مسائل گذشته اطلاع نداشته باشید، آن روزی که انقلاب شد خیلی از شماها هنوز زیر ده سال بودید و شاید تشخیص نمی‌دادید آن موقع که چرا تلویزیون و رادیو و روزنامه‌ها و مجله‌ها و سینماها و کاباره‌ها و کارخانه‌ها و و خیابان‌ها و میادین و پارک‌ها و سایر وسائل فساد در این مملکت بود؟ هنوز هم دنیای غرب چشم نپوشیده است از این راه و انواع حیله‌ها را برای تخدیر روحی جوان‌های ما دارد انجام می‌دهد مبارزه با مشکلات شیوه خاص خودش را دارد.

با خشونت‌ها و با برخوردهای فیزیکی این مسئله به‌آسانی حل نمی‌شود، اینها مسأله روانی دارد باید با آرامش و به صورت نتطقی با این مسئله برخورد کرد. مجموعه کشور مسئولین دارند و شما یک گوشه این کار هستید. در این راه دستگاه قضایی، دستگاه‌های تبلیغاتی مخصوصاً صداوسیما، روزنامه، روحانیت، دانشگاه‌ها و مدارس همه اینها اگر دست اندرکار باشند و برنامه جامعی را طراحی و اجرا بکنند ما می‌توانیم موفق باشیم و شما یکی از بخش‌های اساسی این کار هستید که با آموزش‌های لازم می‌توانید مؤثر واقع شوید.

پلیس نمونهالبته درگیری و برخورد با مجامع رسوای قضیه و تظاهرات نامناسبی که در خیابان‌ها و علنی انجام می‌شود خوب معمولاً بوده و باز هم خواهد بود ولی این کار ریشه‌ای در کمیته انقلاب هم باید با آموزش‌های عمیق باشد. آماده شوید برای این کار که باز در این سمینار حتماً روی این مسأله بحث خواهد شد.

به‌هر حال من آنچه که در یک کلمه می‌خواهم نتیجه بگیرم از این صحبت‌هایی که با شما می‌کنم این است که بچه‌های کمیته خودشان را آماده بکنند به صورت افراد تعلیم دیده، خبره، روانشناس آگاه به مسائل جامعه و وظایف خودشان، مهربان با مردم و ناسازگار و خشمگین نسبت به جنایتکار و مفسد در سطح جامعه و در سطح دنیای اسلام و جهان یک پلیس نمونه‌ای را ارائه بدهند. این امکان از لحاظ نیروی انسانی و استعدادها در شما هست، کارهای مدیریتی و آموزشی و تدارکاتی لازم دارد که هر بخش ان‌شاءالله وظیفه خودش را انجام می‌دهد و ما هم در خدمت شما هستیم و من تأکید می‌کنم به فرد فرد شما که یکی از وظایف مهم‌تان هماهنگی، دوستی، صمیمت و همکاری با سایر نیروهای مربوط است با سپاه پاسداران با ارتش جمهوری اسلامی ایران با ژاندارمری با شهربانی و مخصوصاً نیروهای بسیجی که در این راه با شما همراهی خواهند کرد، ان‌شاءالله یک مجموعه سالم و مفید و مؤثر نیروی انتظامی را داشته باشید، شما را به خدا می‌سپارم و برای موفقیت و سلامتی شما دعا می‌کنیم و از برادرانی که در این مراسم شرکت کرده‌اند تشکر می‌کنیم.

            والسلام علیکم ورحمة‌الله و برکاته