سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی هنگام شروع عملیات اجرایی پنج طرح بزرگ

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی هنگام شروع عملیات اجرایی پنج طرح بزرگ

  • اصفهان
  • سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۶
تشکر از محبت بی‌دریغ مردم/ اصفهان پیشرو در آبادانی ایران/ صفهان مهد هنر و فرهنگ/ طرح‌های آینده اصفهان/ مرکز فرهنگی دفاع مقدس/ حفظ آثار دفاع مقدس/ نقش اصفهان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس/ لزوم رشد و اعتلای اصفهان

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله والسلام علی رسول الله و آله

من نمی‌دانستم که در پایان برنامه سفر امروز یک چنین برنامه‌ای را آقایان تنظیم کرده‌اند. مواجه شده‌ایم با یک محبت فوق‌العاده‌ای که اسباب شرمندگی من شده است. این حسن‌ظن هنرمندان بزرگوار است که این‌گونه تولد پیدا می‌کند و بنده را که یک سرباز معمولی در خدمت ملت هستم، مثل یکی از بقیه خدمتگزاران، این چنین مورد محبت قرار می‌دهند. خداوند ما را حفظ کند که مغرور نشویم و فریب وسوسه‌های نفسانی‌را نخوریم و خودمان را گم نکنیم. من خیلی خیلی خودم را کوچکتر از این چیزهایی که شعرای بزرگوار شما، در شعر خود آورده بودند، می‌دانم.

به هر حال صمیمانه تشکر می‌کنم از این حسن‌ظن و آن را از الطاف خداوند باید حساب کنیم و خداوند توفیق بدهد که بتوانیم وظایفی را که در مقابل این محبت‌ها بر دوشمان می‌آید درست انجام بدهیم.

از طرح‌های خوبی که امشب دیدیم در مورد شهر اصفهان خوشحال شدیم. اصفهان در عمران شهری و احیای ذخایر فرهنگی بعد از انقلاب پیشتاز است و الگو است. تهران به دنبال حرکت اصفهان حرکت کرده است و بعد به تدریج فکر آبادی شهرها به سراسر کشور رفته است. ما امروز هر جا می‌رویم و به هر شهر کوچکی می‌رویم، می‌بینیم بالاخره در سطح امکانات خودشان الان الگوی اصفهان را در نظر دارند. فضاهای سبز، پارک‌ها، آن جایی که می‌توانند آب‌نماها، میدان‌ها، ورودی‌های خوب، جویبارها و مراکز فرهنگی ایجاد کنند، همه همین‌طور است. خوب البته اصفهان از جهت این منابع غنی‌تر است.

طبیعت شهر به خاطر زاینده رود خدا خوب کرده است که بسیار غنی است و ذخائر فرهنگی اصفهان، در کشور و دنیا به عنوان یک شهر، دارای سوابقی فرهنگی و تاریخی و میراث‌های گرانبها کم‌نظیر یا بی‌نظیر است. خوب با این غنای فرهنگی با این مردم خوش‌ذوق که قبلاً هم این ذخائر را خلق کرده‌اند و از این بنای طبیعت بهره گرفته‌اند، یک شهر زیبایی را ساخته‌اند، ما کمتر مهمانی داریم از خارج که آرزوی دیدار اصفهان را نداشته باشد و میهمانی راهم ندیده‌ایم که بیاید اصفهان و شیفته اصفهان نشود. با این نام و با این جاذبه حتماً باید یک کارهای دیگری هم در اصفهان می‌شد که بحمدالله خود شما خوب تشخیص داده‌اید.

طرح‌هایی که من امشب دیده‌ام، تمام آن پرجاذبه است. این که میدان امام را روی طبقه دوم، شما با هزینه کمی با چنین موزه با ارزشی بسازید که خود این کار موزه‌ای است، اضافه شدن آثار ملی به اینجا، موزه بسیار دیدنی و تاریخی و پرجاذبه‌ای خلق می‌کند.

طرح‌های متعدد جهان‌نما، مرکز اصفهان را بسیار باصفا و دیدنی خواهد کرد و ساخت دو پارکینگ که ضوابط جدی برای منطقه مرکزی و بازار و میدان و شاهراه اصفهان است، خوشبختانه اینها همه علاوه بر اینکه هزینه‌های آن از خود آن بیرون می‌آید و چیزی تحمیل مردم نمی‌کند، سود هم دارد، بعداً هم در زندگی مردم بسیار کارساز است. یکی از راه‌های درستی که انتخاب شده است در این شیوه شهرسازی و عمران این است که هزینه را از خود طرح‌ها در بیاورند با تعبیه یک مقدار بخش تجاری و پول ساز خیلی آسان می‌تواند این هزینه‌ها را در بیاورد و شما هم از پیش در این فضا رفته‌اید و ما در تهران با این همه هزینه‌هایی که می‌کنیم، همین راه‌ها دارد تهران را آباد می‌کند. ساخت هتل برای این شهر هر چه بسازید لازم است به اضافه نیازی که این شهر دارد به خاطر اینکه مهمان‌های سطح بالایی همیشه دارد. باید این هتل‌ها بسیار مجهز و از هر جهت خوب باشد.

برای من شیرین‌تر از همه، آن مرکز فرهنگی دفاع مقدس است، چون در تاریخ ما هیچ قطعه‌ای به اندازه دوران جنگ مقدس، سازنده و افتخارآمیز نیست. شما از دو هزار و پانصد سال تا امروز هیچ قطعه‌ای پیدا نمی‌کنید که این همه صلابت و سعادت و ایثار و فضیلت و الهام و هر چیز که مایه رشد و تکامل معنوی انسان است در آن باشد. این افتخار بزرگی است. ایران هیچ وقت این جور مظلوم و تنها نجنگیده است که این چنین هم پیروز و با افتخار از جنگ بیرون بیاید. نتایج جنگ هم این خیل عظیم نیروهای ایثارگر است که امروز همه جای کشور را منور کرده‌اند و این روح سلحشوری است که به کشور دمیده‌اند که استحکام ایران را با آن نظام اسلامی‌در پی داشته است. احیای آثار آن دوران حفظ آثار آن دوران، بازسازی آثار آن دوران مقدس و تحویل آن به نسل‌های بعدی که دیگر معلوم نیست چنین قطعه مهم تاریخی را ببینند، خیلی کار بزرگی است. باید در همه شهرها به تناسب زجری که در این دفاع دیده‌اند از این آثار خلق شود.

اصفهان نقش فوق‌العاده سنگینی در انقلاب و به خصوص در دفاع داشت. خود شما می‌دانید و خیلی از شماها هم در جبهه‌ها و سنگرها بوده‌اید. خوب اینجا هم انشاءالله یک الگوی خوبی خلق کنید و امیدوارم به زودی این مرکز را بسازید و خبر آن را هم بدهید که شهرهای دیگر هم به فکر این باشند اگر دوست دارند. منتها حالا بحمدالله هستند و در این جاها کم‌کم دارند این امکان را فراهم می‌آورند.

به هر حال امیدوارم که با حفظ سوابق اصفهان تقویت روحانیت این شهر عملی شود که همیشه یکی از مراکز مهم روحانی بوده است و شخصیت‌های بزرگ داشته است و امروز هم دارد و با مدیران لایق که در سطح ملی دارند اصفهانی‌ها کار می‌کنند و این موقعیت ممتاز نصف جهانی اصفهان دوباره در تاریخ ما نمود پیدا بکند. دعا می‌کنیم برای توفیقات بیشتر شما و امیدواریم همه این طرح‌های عمرانی شهری به اضافه طرح کارخانه بزرگ سیمان تأمین اجتماعی به زودی به ثمر برسد.

                والسلام علیکم و رحمه الله