سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در منطقه زلزله‌زده خراسان (روستای حاجی‌آباد)

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در منطقه زلزله‌زده خراسان (روستای حاجی‌آباد)

آثار روحی زلزله برای مردم و جامعه / لزوم توجه به استانداردها در ساخت و سازها /برنامه‌های دولت برای جبران مصائب زلزله

  • پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۷۶

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و السلام علی رسول‌الله و آله

حالا که به این روستای شما می‌آیم، برای بنده خیلی تلخ است که با این منظره‌ها مواجه باشم. به شما و مخصوصاً به خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند، تسلیت می‌گوییم و از خدا برای از دست‌رفتگان طلب مغفرت می‌کنیم و برای کسانی که آسیب دیده‌اند، طلب صبر و شفا داریم. انشاءالله خدا به شما صبر داده‌است که بتوانید با پایمردی و مقاومت، ویرانی‌های زلزله را جبران کنید.

برای ما حقیقتاً تلخ و شکننده است و بنده الان از آنچه که می‌بینم، احساس تلخی دارم. ولی ما در مقابل تقدیر الهی تسلیم هستیم و می‌دانم شما مردم هم، تسلیم تقدیر الهی هستید. کاری که ما نمی‌توانیم بکنیم، جبران وجود انسان‌هایی است که از دست رفته‌اند و اندوه خانواده‌های عزادار و رنج کسانی که دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند. اما کاری که می‌توانیم بکنیم وخواهیم کرد، این است که به شما کمک کنیم تا خرابی‌های زلزله را جبران کنید و روستاهای خود را بهتر از گذشته بسازید. انشاءالله این بار به گونه‌ای بسازید که زلزله هم نتواند به شما آسیب برساند. خداوند راه جلوگیری از این آفت‌ها را به ما داده است. اگر دچار مصیبت می‌شویم، خودمان مقصر هستیم که در گذشته شرایط پیشگیری را رعایت نکردیم و احتیاط نداشتیم. رژیم ستمشاهی مقصر بوده که این روستاها را از اول بی‌صاحب گذاشته است. طول می‌کشد تا بتوانیم ده‌ها هزار روستا را به گونه‌ای بسازیم که از سیل و زلزله آسیب نبینند که این کار، انشاءالله در سایه سازندگی و امکانات کشور انجام خواهد شد.

قرار دولت این است که برای تمام کسانی که خانه‌ها و امکاناتشان آسیب دیده است، مبلغ قابل توجهی وام ارزان یا بی‌بهره بدهد و مبلغی بلاعوض، هم برای خانه‌سازی و هم برای جبران خسارات دامی و چیزهای دیگری که خانواده‌ها متحمل شده‌اند، کمک کند. با برنامه‌ای که وزارت کشور دارد و نسخه‌ای که در بجنورد و اردبیل داشتیم ـ اینجا شبیه همانجاست سریعاً و ظرف همین ماه اول، بازسازی روستاهای شما را شروع خواهند کرد. آب، برق و چیزهای لازم را به سرعت تهیه می‌کنند. مصالح و نقشه ساختمانی را برایتان می‌آورند و سازمان مسکن برای بازسازی به شما کمک می‌کند.

بنده باید از هلال احمر، کمیته و سایر بخش‌های امدادی، بهداشتی و درمانی و به خصوص وزارت کشور تشکر کنم که در این مدت کوتاه و با فاصله کمی موفق شد اسکان موقت مردم و نجات مصدومان را که فوری‌ترین کار بود، انجام دهد. از همین ساعت به بعد برنامه‌های جبران مشکلات شروع می‌شود. در این دو روز، کار، سنگین بوده است و انشاءالله با همدلی و همراهی مردم با این پیشامد به صورت خوبی مقابله خواهد شد. رهبر معظم انقلاب دستورات اکید داده‌اند و آستان قدس در این مسئله انشاءالله کارهای لازم را انجام خواهد داد. دولت وظایفش را به خوبی انجام خواهد داد. کمک اساسی همه اینها به شما این است که به گونه‌ای بازسازی کنید تا بعد از گذشت یک سال، مردم ببینند که توانسته‌اند شرایط بهتر از قبل از زلزله و حادثه به وجود بیاورند.

صبر و متانت شما مردم که این‌گونه صبور و بردبار با حادثه مواجه می‌شوید، واقعاً برای ما باارزش است. کمکی که مردم خوب قائن و بیرجند و دیگران کردند، قابل تقدیر است و ما ازآنها تشکر می‌کنیم.

باید امروز به تعداد زیادی از روستاها بروم و برنامه ما محدود است. از اینکه در میان شما کم توقف می‌کنیم، ما را می‌بخشید. خداوند به شما اجر و قدر عنایت بفرماید.

 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته