سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در چین در جمع مسئولان جمهوری خلق چین

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در چین در جمع مسئولان جمهوری خلق چین

  • چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۶۴

بسم الله الرحمن الرحیم
مایلم در این میهمانی گرم، مطالب خوشحال کننده‌ای برای مردم چین کشور دوستمان بیان کنم. این صحبتها درباره انقلاب اسلامی ایران است که من مطمئنم وقتی مردم چین این اظهارات را بشنوند و ببینند که انقلاب ما می‌تواند در سطح جهانی در کنار آنان باشد، خوشحال می‌شوند. چون امپریالیستها و به‌ویژه امپریالیسم خبری دنیا کوشیده‌اند، حقایق انقلاب ما را وارونه جلوه دهند. فکر می‌کنم اظهارات من برای شکستن این انحصار خبری برای مردمتان جالب باشد. قبل از انقلاب ما، انقلاب چین به‌رهبری مائو یکی از بزرگترین انقلابات جهان بود که تأثیراتش را در اینجا و جهان هنور نشان می‌دهد. ولی انقلاب شما که تقریبآ یک چهارم مردم دنیا را از استعمار نجات داد و آنها را به استقلال و خودکفایی راهنمایی می‌کند، در دنیا تنها بود. انقلاب اسلامی ایران با ویژگیهایش می‌تواند در غرب و مرکز آسیا تحولاتی ایجاد کند.
اجازه بدهید، چند نتیجه از نتایج فراوان انقلاب را به عنوان سوغاتی سفر به شما بدهم و می‌دانم خوشحال می‌شوید. اولا انقلاب ایران واقعآ مردمی و متکی به آراء نزدیک تمام ملت ما بود. مردم ما با مشت گره کرده و الله اکبر یک نظام پلیسی را که از طرف دو ابر قدرت و ارتجاع منطقه تقویت می‌شد، به سرعت ساقط کردند. پس از انقلاب 99% مردم به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی رأی مثبت دادند. در ظرف یک سال تمام نهادهای ما براساس انتخابات برپا شد و شما می‌دانید که در انقلابها، انتخابات آن هم با این سرعت چقدر مهم است.
مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، شوراها و نهادهای دیگری که به انقلاب مربوط می‌شود، با انتخابات تحقق یافت. ما بیش از 75% کارخانجات بزرگ را مصادره کرده و به مردم بازگردانیدیم. بزرگ مالکان را به سرعت اموال نامشروعشان را که غارت کرده بودند، گرفتیم. اراضی شهری که وسیله غارت مردم بود از بخش خصوصی گرفته و به دولت واگذار شد. قسمت اعظم اراضی کشاورزی را از خوانین و بزرگ مالکان گرفته و به کشاورزان دادیم و این کار هنوز تمام نشده است. بانکها را که وسیله غارت پولداران داخلی و سرمایه گذاران غربی بود را ملی کرده و در اختیار دولت قرار دادیم. بهره را از جریانات بانکی حذف کردیم، و به جایش نظامی برقرار کردیم که اگر سرمایه در کار تولیدی شرکت کرد و سودی داد، عادلانه سهمی بگیرد و اگر ضرر کرد در خسارت شریک است. حقوق کارگران را سه برابر کردیم و حقوقهای کلانی که در دوران شاه به شخصیتها داده می‌شد را تا سطح پایینی تنزل دادیم.
در روستاها و شهرها از نفت هیچ سهمی نمی‌بردند. به جای 6 میلیون بشکه نفت ما 5/1 تا دو میلیون نفت صادر می‌کنیم و این هم خرج روستاها و نقاط دورافتاده می‌شود. جوانان ما داوطلبانه در نهاد مقدس جهاد سازندگی در سراسر روستاها، مشغول کار عمرانی و فرهنگی هستند. به اندازه 3 برابر پنجاه سال عمر حکومت پهلوی به روستاها برق و آب تسویه شده فرستادیم و جاده ساختیم. ضمن اینکه پنج سال است بار گران جنگ را به دوش می‌کشیم. در همه ابعاد در حال بازسازی کشور هستیم. کشور ما به‌طرف خودکفایی در صنایع مونتاژ، گامهای مؤثری برداشته است. بسیاری از قطعاتی که به قیمت طلا وارد می‌کردیم برای صنایع نظامی، امروز خودمان می‌سازیم. وفاداری مردم به نظام بعد از پنج سال تحمل جنگ چیزی در حد اعجاز است. چندی پیش در تهران و کل ایران اتفاقی افتاد که با راهپیمایی افتخارآفرین بزرگ مردم چین قابل ملاحظه است. راهپیمایی بزرگ رهبران و خود شما که در آن بودید، در تاریخ بشریت یک قله برافراشته است. تظاهرات مردم ما در روز قدس در حمایت از کشور و انقلاب ایران یک امر باور نکردنی است در عین اینکه انقلاب کارش را ادامه می‌داد.
نسبت به مردمی که آلوده شده بودند، تصفیه غیرانسانی نکردیم. طوری رفتار کردیم که ارتش شاه امروز برای جمهوری دفاع می‌کند و برای اسلام خون می‌دهد. پلیس ژاندارمری و ادارات هم همین وضع را دارند. علیرغم تبلیغات منفی امپریالیسم خبری در مورد خشونت انقلاب، کمترین تصفیه‌ها در انقلاب ما وقوع پیدا کرده است. ساواک را منحل کردیم، اما جز شکنجه‌گرها و پایه‌های اصلی، فرد دیگری محاکمه نشد. به لحاظ سیاسی ایران که پایگاه استعمار و لانه جاسوسان آمریکایی بوده به پایگاه مبارزه با استکبار و حمایت از مستضعفان جهان تبدیل شد.
در سیاست خارجی درست مواضع ضد مواضع استکباری و نوکر نشانه شاه اتخاذ شد. سفارت اسراییل را تعطیل و سفارت فلسطین را برپا کردیم و این اولین سفارت فلسطین در جهان است. رابطه با آفریقای جنوبی قطع شد و به جایش باسواپو رابطه برقرار کردیم. به جای ملک حسن شاه مغرب با صحرا رابطه برقرار کردیم. به جای ملک حسین پادشاه اردن با انقلابیون منطقه صمیمیت به خرج دادیم. در کنار آمریکا، نیکاراگوئه را حمایت کردیم و اینها نمونه است. در سراسر دنیا سیاست ما به همین شکل تغییر کرده است. دوران شاه روزانه 6 میلیون بشکه نفت فروخته می‌شد که صرف یک اقلیت مرفه می‌گردید و اکثریت مردم ما بود. در حالی که عراق یک ماه شهرهای ما را زیر بمب و آتش داشت و همان روز 18 شهر را بمباران کرد و موشک زد، 70 درصد مردم ما زن و کودک و مرد از جنگ و دفاع حمایت کردند. در تهران 35 کیلومتر از خیابانهای وسیع ما مملو از انسانهای انقلابی بود. در همان لحظه هواپیماهای عراقی، تهران را بمباران کردند اما خیلی‌ها صدای بمب را نشنیدند.
سیاست نه شرقی و نه غربی ما و مقاومت ما در مقابل دو ابر قدرت که قبلا در کشور ما نفوذ داشتند، کار کم سابقه‌ای است. ارزش این سیاست را شما می‌فهمید که از طرف هر دو ابر قدرت مظلوم هستید. امروز چین در این سیاست مستقل خود تنها نیست. من امیدوارم که این سفر ما باعث شود، این دو کشور باستانی و انقلابی برای سایر کشورهای جهان سوم و استقلال طلب هم الگو و هم پشتوانه باشد. ما در چین همراه و هم پیمان خوبی پیدا کردیم و شما هم در ایران برای ادامه استقلال و مبارزه با امپریالیسم همتای خوبی خواهید یافت. از اینکه زیاد حرف زدم و خسته شدید، معذرت می‌خواهم و بقیه حرفها را در جلسات بعد خواهیم زد.