سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم یادواره شهدای مهدی‏شهر

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم یادواره شهدای مهدی‏شهر

  • سالن ورزشی مهدی‏شهر
  • سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۳

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله
خیلی خوشحالم و خداوند را شکر می‌کنم که امروز توانستم از یک شرمندگی طولانی در مقابل مردم عزیز مهدی‏شهر و شهمیرزاد بیرون بیایم. تا به حال حدود دو یا سه بار برنامه‌ریزی کردیم که خدمت شما برسیم، اما به دلایل غیرقابل پیش‌بینی عملی نشد. اسباب شرمندگی بنده شد که در خیابان‏ها نتوانستیم توقف کنیم و به ابراز محبت مردم پاسخ دهیم. این برنامه و سفر از جهاتی برای بنده ارزشمند است.
در درجه اول به خاطر شهداست که فوق‌العاده تحت تأثیر نورانیت شهدا هستم و در هیچ موردی نمی‌توانم در برنامه‌های آنها شرکت نکنم. دوم به خاطر همین منطقه و سوابق مهدی‏شهر و شهمیرزاد و سوابق گذشته و بدقولی‌هایی که شده بود، برایم مهم بود که در جمع شما باشم.
بخشی از صحبت‏هایم در مورد استان و منطقه شماست، بخشی در مورد شهدا و ایثارگران و بخشی در خصوص شرایط کشور و مسائل روز، خدمت شما عرض می‌کنیم.
از شخصیت‏هایی که به ما ابراز لطف کردند، تشکر می‌کنم. از امام جمعه محترم جناب آقای شاه‌چراغی و امام جمعه شهر شما جناب آقای بارانی و معاون محترم استانداری جناب آقای حسن‌پور و فرزند محترم شهید تشکر می‌کنم. از نماینده بسیار خوب این شهرستان که خیلی خوب تلاش و پی‌گیری می‌کنند و با این تعبیرات و صحبت‏ها بنده را مورد لطف قرار دادند، تشکر می‌کنم.
بحمدالله، استان سمنان، استان موفقی است و زیربناهای استان نسبتاً در سطح مطلوبی قرار دارد. بخاطر همسایگی با تهران می‌تواند از این همسایگی استفاده‌های خوبی کند و الان هم استفاده می‌کند. مردم استان بحمدلله خیلی زحمتکش، نجیب، قانع، اصیل و وفادار هستند. منابع استان ارزشمند است. منابع کشاورزی، معدنی، موقعیت جغرافیایی، منابع دامی و خیلی چیزهای دیگر در این استان در حدخیلی خوب می‌باشد.
من می‌بینم که استان شما در آینده یکی از مراکز قابل توجه صنعتی کشور بخاطر شرایط مناسب باشد و همچنین به خاطر ارتباط با شمال که موجب تقویت این استان می‌شود، قطبی برای بخش جهانگردی خواهد بود.
مطمئناً آینده این استان بسیار بهتر از گذشته و امروز خواهد بود. زیربنای این خوبیها به مردم برمی‌گردد. مردم استان را خیلی خوب می‌شناسم، شاهرود، مرکز استان و چند شهر مثل: مهدی‏شهر، شهمیرزاد و دامغان را می‌شناسم. به‏نظر می‌رسد که بحمدالله خداوند نعمت‏هایش را برای شما تکمیل کرده است و اینجا منطقه‌ای امن و فعال است. امروز از جمله استان‏هایی است که افراد بیکار بسیار کم دارد و به خاطر همین زمینه‌ها، این مقدار بیکار هم نباید داشته باشید.
در مورد منطقه مهدی‏شهر و شهمیرزاد، امام جمعه شما سه بخش فرهنگی، اقتصادی و صنعتی را مطرح کردند و فکر می‌کنم شما از لحاظ فرهنگی، یکی از گوشه‌های خیلی خوب کشور ما هستید. مایل بودم بیشتر اینجا بمانم. موقعی که در ایران خیلی مسائل شهری کم بوده، اینجا شهر داشت. موقعی که در اینجا نیروهای فعال نظامی مطرح بودند، از اینجا برای امنیت کشور استفاده می‌شد. سابقه بسیار جالب تاریخی که برای شما ماندنی است، سبقت شما در انقلاب اسلامی است که اولین شهید را در راه انقلاب دادید. اینگونه چیزها در کشور خیلی کم بوده است، اما شما پیش از انقلاب این حماسه را خلق کردید و شهید دادید که در تاریخ ما اینِ‌گونه نقاط برجسته زیاد نیست.
قبل از انقلاب، من از طریق  برادر و همرزمان آقای زیارتی، که پدرشان از علمای با حال منطقه ما بودند و هنوز هم آثار تربیتی ایشان در شماست، کاملاً با منطقه آشنا بودم و رژیم به اینجا حساس بود و مردم اینجا کاملاً در صحنه بودند. یکی از ادله محکم شما برای عمق فرهنگی شما، همین شهدای شماست و رقم 275 نفر شهید برای منطقه‌ای نسبتاً کوچک، رقم قابل توجهی است. من فکر می‌کنم این افتخار برای شما و آینده این منطقه، بسیار بسیار مهم است.
از بس که شهدای زیادی در انقلاب و جنگ داریم، غرق در نعمت هستیم و توجه نداریم. الان اگر در شهر و منطقه و استانی از زمان خیلی قدیم شهیدی وجود داشته باشد، محور فرهنگی و سازندگی روحی و مشعل هدایت مردم می‌شود. لذا شما در نظر بگیرد که 270 شهید و صدها جانباز و آزاده، چه مشعلهای نورانی و الهام‌بخشی برای شما و نسل‏های بعد هستند. گلزار این شهدا تاریخ معنویت شما را جاودان می‌کند.
هیچ‌وقت و شاید صدها سال آینده، نسل‏های بعدی آنها را فراموش نخواهند کرد و این افتخار ثبت و بیمه شده و خداوند شهید را زنده خواسته و شهید از مبدأ نعمت الهی ارتزاق می‌کند. ارتزاق شهید این است که خداوند نمی‌گذارد شهدا در تاریخ فراموش شوند. الان بعد از 1400 سال شهدای بدر، اُحد، کربلا و شهدای دیگر مشعل هدایت تاریخ ما هستند. این شهدایی که در نسل شما در تاریخ ثبت شدند و امروز خانواده‌ها و بچه‌های آنها، وصیت‌نامه، فیلم‏ها، خاطرات، مدرسه، جای بازی، بازار و کشاورزی آنها را می‌شناسید، بسیار بسیار عظمت به ‌شما می‌بخشند. مهمتراز همه خانواده‌های‌آنها هستند.خانواده‌های شما دردانه‌هایی را تقدیم کشور، انقلاب و اسلام کردند که نمی‌توانند از اینها غافل باشند. خانواده‌ها نسل در نسل سعی می‌کنند این افتخار را حفظ کنند. شما الان یک امامزاده در اینجا دارید که چه‏ قدر از وجود آن امام‌زاده استفاده می‌کنید و نورانیت می‌گیرید. همه این شهدا در آینده می‌توانند مثل یک امامزاده برای دیگران الهام‌بخش باشند و نورافشانی و پرتوافشانی کنند که بسیار اهمیت دارد.
به هرحال سفره شهادت را که خداوند برای بشریت باز کرده و این راه میانبر که خداوند برای رسیدن ما به خدا و بزم انبیاء و اولیا طراحی کرده، آنقدر عظیم وسیع و ارزشمند است که هیچ وقت نباید از آن غفلت کنیم و ارزش‏های شهادت را نباید نادیده بگیریم.
از همین جا وارد امور کشور می‌شوم. کشوری که بیش از دویست هزار شهید و چند برابر آن جانباز و افراد مجاهد، رزم دیده و سنگرنشین دارد که آثار جبهه را در خودشان حفظ کردند. سراسر روستاها، شهرهای کشور، مراکز صنعتی، کشاورزی و اداری را معطر کردند. در همه این فضاها عطری از نیروهای ایثارگر هست. اینها سربازان فداکاری هستند که در سراسر کشور از انقلاب، وطن و دینشان هوشیارانه دفاع می‌کنند.خانواده‌های شهدا جمعیت انبوهی هستند که حتی در روستاها جمعیتی از آنها و ایثارگران حضور دارند. آنها سربازان واقعی اسلام و انقلاب، و بدون هیچ هزینه‌ای در خدمت کشور انقلاب هستند. اینها مطمئن‌ترین زنجیره حفظ وحدت و انسجام وکارایی نظام هستند که پاسداری، مراقبت، نظارت و مطالبه می‌کنند و اگر خلافی ببینند، برخورد می‌کنند. بیمه بسیار نیرومندی است که دوران انقلاب و دفاع مقدس از طریق خون شهدا و رنج‏های آزادگان و جانبازان و بخصوص مفقودان در جامعه ما تعبیه شده و ما استحکام جامعه را از طریق این سربازان را کم هزینه و پردرآمد و نیرومند داریم.
دشمنی‌های آمریکا و هر توطئه‌ای که ضد انقلاب و دشمنان خدا و شیطانهای جهان علیه انقلاب می‌کنند، با این مردم هوشیار، شهید پرور و این سرمایه‌های عظیم معنوی می‌تواند حفاظت شود و بماند.
خواسته‌ای که شما مطرح کردید، بجاست. از ده سال پیش ما در جریان خواسته شما هستیم. همان موقعی که من رئیس جمهور بودم، مطرح شد و بررسی کردیم، تشخیص ما این بود که این منطقه هم بخاطر سوابق و هم بخاطر استعدادها و هم به جهت خدماتی که امروز تولید می‌شود و عشایر خوبی که در منطقه شما همانند کشاورزان، دامداران، زنبورداران و متعلقات اینها و مجموعه اینجا با شرایط بسیار ارزشمند تاریخی و سوابقی که دارید، این بود که اینجا می‌تواند شهرستان باشد. از وزیر کشور خواستیم که پیگیری کنند. فکر می‌کنم آن موقع مسائلی در داخل استان بود که مانع شد. والّا ما در آن شرایط این‌گونه مسائل را خیلی سریع عمل می‌کردیم و مشکلی هم نداشتیم.
الان به یک مشکل قانونی از نظر تعداد جمعیت برخورد کرده که از نظر من قابل حل می‌باشد. نامه مسئولان شما رسید و من نظرم را ذیل آن نوشتم. البته من الان تصمیم‌گیر به آن شکل نیستم و فقط توصیه و نصیحت می‌کنم که این کار را کردم. انشاءالله آنها کمک می‌کنند. الان استانداری این مطلب را مطالبه می‌کند و موافق انجام این کار است. شما هم همینطور نجیبانه این کار را ادامه دهید و مطالبات خود را بخواهید. فکر می‌کنم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خواهیم بود اینجا به شهرستان ارتقاء می‌یابد که حق شما و کشور است. من می‌دانم اگر اینجا شهرستان شود، یک گام بالاتر می‌آید و از منابع اینجا بهتر استفاده می‌شود و کشور از آن بهره‌گیری می‌کند. مسایل سیاسی منطقه حل می‌شود که انشاءالله نتیجه دهد.
آخرین مطلبی که می‌خواهم عرض کنم، اشاره‌ای به روز شهادت امام صادق(ع) است که فردا روز شهادت ایشان است. ما هرچه در مکتب‌اهل بیت(ع) و تشیّع ایران و خیلی از نقاط دنیاست، قسمت اعظم آن به مکتب امام صادق (ع) برمی‌گردد. کسی که در سخت‌ترین شرایط توانست مدرسه عظیم اسلامی را تأسیس کند و صدها و هزارها انسان را تربیت کرد که آثار آنها سرمایه امروز حوزه‌های علمیه است که از جمله آن حوزه علیمه شهر شماست. که یکی از سرمایه‌های استان شما همین حوزه‌های علمیه است که مرکزیت آن در سمنان است. در شهر شما الحمدالله حوزه است و علمای بزرگی در آن خدمت می‌کنند. جناب آقای نصیری با علاقه مسائل روحانیت را هدایت می‌کنند. امیدوارم که روحانیت سمنان با حرکت جدیدی که انجام می‌دهد و سوابق ارزشمندی که دارد و با استعداد خوبی که در منطقه است‌ و با شرایط بوجود آمده، در آینده یکی از روحانیتهای مؤثر کشور باشد که امروز هم هست و خوشبختانه تأثیرگذارند. خداوند نعمت‏های ظاهر و معنوی را بر ما تمام کرده، امیدواریم شایستگی استفاده از نعمت‏های خدا را داشته باشیم. شما را به خدا می‌سپاریم و از این همه محبت و لطفی که ابراز فرمودید، تشکر می‌کنیم.
 و السّلام علیکم و رحمه الله