سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم گردهمایی مردم نازی‌آباد

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم گردهمایی مردم نازی‌آباد

  • ورزشگاه شهید کیانوری
  • سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول‌الله و آله
شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) را به شما مردم محبّ اهل‌بیت(ع) تسلیت عرض می‌کنم و صمیمانه و خاضعانه از این محبت‌هایی که ابراز می‌کنید، تشکر و اعتراف می‌کنم که لایق این همه محبت نیستم.
این شور و احساسات شما ورزشکاران گرانقدر وخانواده‌های محترم و اهالی خونگرم و زحمت‌کش جنوب غرب تهران بسیار بسیار ارزشمند است. باید خدا را شکر کنیم که علی‌رغم آن همه تبلیغات مسمومی که شد، مردم هوشیار ما در جمعه گذشته یک‌بار دیگر حماسه‌ای را در سطح ایران خلق کردند.
آمریکایی‌ها صراحتاً پیش‌بینی کرده بودند که 20% مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و امید بسته بودند که با کم شدن حضور مردم پشتیبانی انقلاب ضعیف شود و آنها روی انقلاب فشار بیشتری آورند. اما هوشیاری مردم این توطئه را و این خیال خام را به هم ریخت و شاهد یک حماسه سی‌میلیونی بودیم که مردم با عشق و علاقه پای صندوق‌های رأی رفتند و به هر کس که مایل بودند رأی دادند و کاری کردند که دنیا اعتراف کرد: «ایرانی‌ها به کشور، انقلاب و راهشان وفادارند.» این خود مایه استحکام انقلاب شما در مرحله اول شد. انتظار همه ما، رهبر معظم انقلاب، علما و مراجع، نیروهای ایثارگر، خانواده‌های گرانقدر شهدا، مفقودان، جانبازان، آزادگان و رزمندگان این است که شما این حماسه را مجدداً در روز جمعه آینده تکرار کنید.
با اینکه در گذشته چنین تکراری را در انتخابات ریاست جمهوری نداشتیم، نشان بدهید که باز هم مثل دفعه قبل یا بهتر، صندوق‌ها را پر از رأی خواهید کرد، به خصوص از شما مردم جنوب و جنوب شرق و غرب تهران که از قبل و بعد از انقلاب در همه صحنه‌ها حضور مؤثر داشتید.
یکی از آن صحنه‌ها را بنده اداره می‌کردم که صحنه دفاع مقدس بود. من می‌دانم و شاهد حضور انبوه جوانان جنوب شهر تهران در همه اعزام‌ها و همه عملیات‌ها در میدان جهاد بودم. تعداد زیادی از شهدایی که تقدیم انقلاب می‌کردید، باعث عطرافشانی در فضای کشور و جنوب غرب و جنوب شرق تهران می‌شد. همان نیروهای ایثارگر، وفادار و فداکار و خانواده‌های آنها شور و نشاط انقلابی و عطر جبهه‌ها و عطر شهادت را هنوز فضای این منطقه حفظ کرده‌اند و این نمونه‌ای از آن وفاق و صفاست.
ورزشکاران گرانقدر ما که در جنوب تهران زیاد حضور دارند و بسیاری از قهرمانان ما برخاسته از همین منطقه هستند و در این منطقه با شما مأنوس هستند، یکی از یادگارهای مهم دوران ما به حساب می‌آیند. ما امروز افتخارات‌عظیمی را برای کشورمان از ناحیه ورزشکاران و قهرمانان داریم. آنها در داخل کشور به فضای جامعه نشاط، امید، شادابی، سلامتی و بهداشت دادند و در فضای جهانی هم نام ایران را بلندآوازه کرده‌اند. با این حرکتی که در ورزش مشاهده می‌شود، امید است که در آینده بتوانیم در سطح جهانی جایگاه شایسته ایرانیان را به دست بیاوریم.
مسایل زندگی، معیشت، اشتغال و مراعات حال مردمی که متأسفانه هنوز زیرخط فقر زندگی می‌کنند، از این زمان به بعد به عنوان دوره‌ی سازندگی 2 در دستور کار هر دولتی که مسؤول اداره‌ی کشور خواهد شد، قرار می‌گیرد. الحمدلله بعد از دفاع مقدس کشور موفق شد زیربناها را بسازد. زیربناها با گرفتن هزینه سنگین، پیشرفت آرام و مطمئن داشته‌اند و امروز سرمایه‌گذاری در زیربناها به ضرورت دوره‌های قبل نیست. ولی باید ادامه پیدا کند. بخشی از امکانات کشور که کم هم نیست، باید صرف چیزهایی شود که معیشت مردم را اصلاح کند و به تعبیر مقام معظم رهبری مردم آثار سازندگی را در سفره‌های زندگی خود ببینند. این چیزی است که در دستور آینده هر دولتی است که سر کار باشد و چاره‌ای جز این نیست.
یکی از برنامه‌های تصویب شده در مجمع تشخیص مصلحت و سیاست‌هایی که به امضاء رهبری رسیده، بالا آوردن سطح معیشت مردم زیر خط فقر به حد مطلوب است که بتوانند از عدالت اجتماعی اسلام بهره‌مند شوند که برای آنها در این شرایط پنج چیز در اولویت است: غذا، مسکن، تحصیل، درمان و بیمه بیکاری.
در آینده باید به گونه‌ای عمل شود تا آنهایی که اهل کارند اما شغل ندارند، بیمه بیکاری بگیرند و آنهایی که قدرت کار ندارند، خانواده‌های بی‌سرپرست و افرادی که از لحاظ جسمی آمادگی کار ندارند، از حمایت‌های یارانه‌ای دولت با بیمه اجتماعی برخوردار شوند که زندگیشان در سطح مطلوب باشد. سیاست مصوب نظام شما این است که دریافت نیروهای کار اعم از کارگران، کارمندان، بازنشستگان و به خصوص فرهنگیان در حدی باشد که بتوانند معاش متوسط جامعه را با یک شغل داشته باشند و روستاییان گرانقدر ما که مولّد غذای ما هستند و بحمدالله در دوران سازندگی برای آنها آب، برق، راه، بهداشت و مخابرات و مدرسه آماده شد، امروز نیازمند ایجاد اشتغال در روستاها هستند که مجبور به مهاجرت نشوند.
امروز از مسایل جدّی جامعه ما مسأله اعتیاد به مواد مخدّر است که حقیقتاً بسیاری از خانواده‌ها را در رنج دارد. یکی از کارهای بزرگی که باید انجام شود، این است که این خطر بسیار جدّی را از کشور دور کنیم. باید با سیاست‌های مدبرانه و با پرکردن اوقات فراغت جوانها که بخش اعظم آن در ورزش قابل انجام است، جوانان را از اعتیاد و مواد مخدر دور کنیم و خانواده‌ها را تحت حمایت قرار بدهیم. زنان بی‌سرپرستی که در جامعه هستند و سرپرست خانواده هستند، از نیازمندان مظلوم جامعه هستند. عدالت اجتماعی ایجاب می‌کند که در دوره سازندگی2 به مسایل آنها پرداخته شود. در این فضای گرم بیش از این وقت شما را نمی‌گیرم.
والسّلام علیکم و رحمه‌الله