سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم کنگره 500 شهید رباط کریم

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم کنگره 500 شهید رباط کریم

  • مصلای رباط کریم
  • پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول‌الله و آله
لحظاتی که در این محافل شریف و معطّر شرکت می‌کنم، برای من لحظات تاریخی و ماندنی است. معمولاً وقتی برنامه‌ای برای شهدا و ایثارگران پیش می‌آید، نمی‌توانم این‌گونه دعوتها را نپذیرم و در اولویت کارهای روزانه من است که هم بخاطر احساس مسئولیت در برابر این فداکاریها و هم بخاطر احترام فوق‌العاده‌ای است که به نیروهای ایثارگر، شهدا و خانواده‌های آنها قائل هستم.
برای اجلاس باشکوه شما سه موضوع را در نظر گرفتم که دربار‌ة آنها صحبت کنم:
یکی دربارة رباط کریم و مجموعه شهرهایی است که در اطراف شماست، قسمتی دربارة شهدا و ایثارگران و بخشی هم در مورد بسیج که امروز سالگرد تشکیل این نهاد مقدس است. درمورد شهرستان رباط کریم باید عرض کنیم که این شهرستان بخاطر اینکه در حاشیه تهران قرار گرفته، دارای مسائل خاص خودش است و سابقه عظیم تاریخی رباط کریم کمی تحت‌الشعاع قرار گرفته است. در تاریخ ایران منطقه رباط کریم جایگاه ویژه‌ای داشته و الآن جزء وظایف مسئولان این شهرستان است که فعالیت کنند و سوابق و افتخارات فرهنگی و تاریخی این شهرستان را بنویسند و برای مردم تشریح کنند.
از نظر طبیعی به خاطر اینکه نقش خوابگاه تهران را ایفا می‌کند و دارای بخش‏های مهم صنعتی، کشاورزی و خدماتی است و در مسیر راه‏های اساسی و زیربنایی مرکز کشور قرار گرفته و بخاطر شهرک های صنعتی و فرودگاه مهم کشوری که در آینده نبض بسیاری از امور کشور در اینجا خواهد بود و اهمیت فوق‌العاده‌ای که اراضی کشاورزی شما در زندگی مرکزیها دارد، رباط کریم بتدریج جایگاه خود را  اثبات خواهد کرد. اگرچه امروز مشکلات شما از شهرهای معمولی کشور به خاطر مهاجرپذیری زیاد شد.
جمعیت رشد کرد و امکانات اینجا به اندازه نیازهای جدید توسعه پیدا نکرده است و باید برنامه‌های ضربتی برای تأمین این مهاجرتها ایجاد شود. سیاست کشور این است که جلوی مهاجرت به تهران گرفته شود. امّا اطراف تهران این موضوع را به شکل دیگری تحمل می‌کنند و افراد جدیدی وارد این مناطق می‌شوند که مثل مردم بومی این مناطق نیاز به خدمات و سرویسهای شهری دارند که باید فکری کرد. هر چند این امر برای شما مشکلات خواهد داشت، اما نفس مهاجرت و ترکیب فرهنگها و افراد مختلف می‌تواند منشأ خیرات باشد. از تلاقی سلیقه‌ها، فرهنگها، تخصصها و دانش‌ها چیزهای با ارزشی بوجود می‌آید. الحمدالله قدرت جذب فرهنگها و سلیقه‌های مختلف در انقلاب اسلامی که مبنای دینی دارد، کار سختی نیست.
مسئولان شهر شما با دلسوزی فراوان برای عمران و آبادی، خدمات، امنیت و تأمین نیازهای روزمره تلاش می‌کنند، امّا بپذیرید که رشد جمعیت ده درصدی بار سنگینی است که در کشور ما رشد جمعیت حدود 5/1 درصد است و ده درصد رشد فوق‌العاده‌ای است. لذا فکر می‌کنم هم نظام و هم شما مسئولیت بزرگی دارید تا این شهرستان و اطراف را با تلاش بیشتر بسازید و به استقبال انبوه جمعیت این مناطق بروید.
درخصوص شهدا و ایثارگران که بنده به خاطر عرض ادب به پیشگاه تندیسهای ایثار و شهادت در خدمت شما هستم، باید عرض کنم که در تقسیم‌بندی اقشار مختلف کشور شریف‌ترین و عزیزترین انسان‏ها هستند. در زمان حیاتشان آنها را درست نشناختیم و بعد از شهادت آنها به رمز عزت و کرامت و قرب آنها به خدا پی بردیم.
انسان‏هایی که سعادت شهادت را می‌توانند در زندگی بدست آورند و راه طولانی قرب خداوند را میانبر بزنند و با سرعت زیاد از زمین به آسمان پرواز کنند و از قتلگاه خودشان روی بال فرشته‌ها به خدا نزدیک شوند و در بزم شهداء، انبیاء و اولیاء حضور پیدا کنند. اینها انسان‏های معمولی نیستند. با مراجعه به قرآن که مهمترین سند ماست، کرامتی که برای شهدا در نظر گرفته و به ما نیز آموخته، می‌بینیم برای هیچ چیز چنین کرامتی به چشم نمی‌خورد. اینکه خداوند شهدا را زنده معرفی می‌کند که از رزق خداوند بهره‌مند هستند و در زندگی ما حاضر هستند و می‌توانند بر ما اشراف داشته باشند، همه متون قرآنی است و جای تردیدی وجود ندارد.
لذا این مقام بزرگی است که هیچ‌یک از بزرگان از علما و دانشمندان این مقام را ندارند و درمورد آنها نگفته‌اند که زنده هستند و نزد خداوند روزی می‌خورند و یا «یستبشرون للذین لم یلحقوبهم من خلفهم». درمورد این آیه تفاسیری آمده و سندهای بسیار معتبری است و عقلاً نیز درست است. کسی که تمام موجودی خود را در راه خدا فدا می‌کند، خداوند نیز فضل و کرمش را به او می‌دهد و قرب و مقام را به آنها اهدا می‌کند. شهدا کسانی هستند که راه درست را انتخاب کرده‌اند و خداوند نیز آنها را تحویل گرفته است.
درمورد شهدای کربلا جمله‌ای است که درمورد شهدای دفاع مقدس نیز تطبیق می‌کند و دلیلی نیست که مختص آنها باشد و آن، این است که «وقتی که مجاهدان کربلا در قتلگاه کربلا حاضر شدند و لحظه شهادت آنها رسید، خداوند به عزرائیل اجازه نداد که جان آنها را بگیرد، بلکه خود خداوند آنها را قبض روح کرد و آنها را یداللهی تحویل گرفت» این نشانگر این است که واسطه‌ای میان خدا و شهید وجود ندارد، زیرا شهید با خداوند معامله کرده است و خدا نیز طرف اوست. درباره آنها آمده که «آنچنان غرق در خدا شدند که درد شمشیرها و نیزه‌ها را حس نکردند و در قتلگاهشان احساس آرامش کردند و به خداوند رسیدند» که مقام بزرگی است.
لذا ارزش دارد که هر انسان عاقلی عاشق این راه باشد و در جنگ تحمیلی نیز این‌گونه بودند که به عشق شهادت می‌رفتند. حتی ما به آنها می‌گفتیم: «نگوئید برای شهادت می‌رویم، بگوئید برای پیروزی می‌رویم که اگر شهادت نصیب شما شد، به آرزوی خود رسیده‌اید.» اما افرادی بودند که واقعاً عاشق شهادت بودند و در زمان عملیاتها آنها را می‌شناختیم و من در مقابل آنها احساس حقارت می‌کردم. وقتی برنامه عملیات طراحی می‌شد و گردانها و گروهانها توجیه می‌شدند، در چهره‌های این افراد آثار امید و نورانیت متجلّی بود و اصلاً احساس نگرانی، ترس و اضطراب در وجود آنها نبوده است.
طبیعی است که انسان در مواقع خطر احساس نگرانی ‌کند، امّا بچه‌هایی که خط مقدم جبهه را اداره می‌کردند، نگرانی نداشتند و از لحظه حرکت بسوی جبهه‌ها دارای شور و شعف بودند. خانواده‌ها نیز در تمام مراحل اعزام و استقبال و تشیع جنازه شهدا آنچنان عمل می‌کردند که عطر شهادت در جامعه پر می‌شد و با هیچ زبانی نمی‌توان آن را توصیف کرد و فقط دیدنی بود و نه گفتنی.
لذا چنین انسان‏هایی و چنین شرایطی برای یک کشور و تاریخ و مردم آن دارای ارزش هستند. جمهوری اسلامی ایران مشعشع‌ترین قطعه تاریخش را بعد از انقلاب و در طول انقلاب دارد که مردم آن از شهادت استقبال و برای خداوند کار می‌کردند.
لذا به خانواده 660 شهید این شهرستان عرض می‌کنم که احساس مغبونیت نکنید و احساس پیروزی کنید. زیرا چیزی که بدست آوردید، خیلی بیشتر از چیزی است که از دست دادید و این افتخار باید در تاریخ کشور ما و شهرستان شما جاودان باشد و باید آرامگاه شهدا زیارتگاه باشد و برای آنها برنامه‌های فرهنگی داشته باشیم. شهدای امروز ما از شهدای هزار سال قبل که دارای زیارتگاه هستند و ما به زیارت آنها می‌رویم، کمتر نیستند. یکی از سرمایه‌های عظیم که در آینده‌های خیلی دور ایران را حفظ خواهد کرد، همین سرمایه‌های شهداست. شهدا به عنوان مشعلها در هر جا که هستند، نورافشانی می‌کنند. گلزار شهدا، آثار شهدا، خانواده‌های شهدا و فرزندان شهدا، پرچم هدایت جامعه هستند.  این آثار طبق اسناد روشن ما به عنوان صدقه جاریه به شهدا می‌رسد.
در کنار شهدا، جانبازان هستند که شاید ایثار آنها از شهدا کمتر نیست که همسنگر یکدیگر بودند و یکی از آنها با شهادت به بهشت پرواز کرد و دیگری با ویلچر در بین ما حرکت می‌کند. لذا آنها چندان فرقی با یکدیگر ندارند.
آزادگانی که در زندانهای عراق مقاومت کردند و به کشور بازگشتند، دارای همین افتخارات هستند. از همه اینها بالاتر مفقودان هستند که بسیار در نزد خداوند عزیز هستند. خانواده‌های آنها نیز نزد خداوند اجر مضاعف دارند. اگر امروز کشوری مستحکم داریم و در مقابل آمریکا می‌ایستیم و حق خودمان را مطالبه می‌کنیم و در مقابل تهدیدات آنها خم به ابرو نمی‌آوریم و جنایات آنها را برملا می‌کنیم، به خاطر استحکامی است که بواسطه ایثارگری ایثارگران به دست آوردیم که پشتوانه انقلاب هستند.
لذا یکی از کارهای مهم نیروهای فرهنگی، بخصوص روحانیت این است که آثار شهدا را مشعشع‌تر نمایند. شما در شهرستان خود روحانیتی دارید که تازه شکل گرفته و در میان جمعیت ششصدهزار نفری شهرستان وظیفه بسیار سنگینی را برعهده دارد و هدایت و معرفی ارزش‏های اسلامی بر عهده آنهاست. لازم است شهرستان خود را به جهت سابقه تاریخی و فرهنگی هر چه بیشتر برای دیگران و مردم بشناسانید.
قسمت سوم عرایض بنده مربوط به بسیج است که پنج آذر سالگرد تأسیس بسیج است. حضرت امام رحمه‌الله علیه کار بزرگی کردند، و این نشان از یک روحیه بسیار عالی و پیش‌بینی‌های پیامبرگونه در پیدا کردن راهکارهای بسیار مؤثر در همه زمینه‌ها است که بهترین نمونه آن در نیروهای بسیج است.
براساس آمار حدود ده میلیون بسیجی در سراسر کشور سازمان یافته است و همه ما و شما بسیجیان را می‌شناسیم که انسان‏هایی متدیّن، علاقمند و عاشق به خداوند هستند و در همه جای کشور در پایگاهها با کمترین هزینه حضور دارند و کشور را حفظ و در مواقع نیاز در صحنه حضور پیدا می‌کنند.
بسیجیان همانند سلسله اعصاب بدن هستند و صلابت انقلاب و نگرانی آمریکا از حضور بسیجیان در سراسر کشور است که مخلصانه خدمت می‌کنند. اگر کسی بخواهد امنیت کشور را در هر نقطه‌ای بهم بزند، از همان نقطه شروع خواهیم کرد و با آنها مبارزه می‌کنیم و منتظر نیرو از نقاط دیگر کشور نمی‌شویم و افراد همان منطقه حاضر می‌شوند و دفاع می‌کنند و این کار بزرگی است. الآن نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه روحیه بسیجی دارند. بسیج ابتکاری است که در تاریخ انقلابهای دنیا بی‌سابقه بوده است.
دلیل عمده آن خصوصیاتی است که حضرت امام (ره) برای آن تعریف کردند. یک خصوصیت بُعد دینی است که با افکار دینی وارد میدان شوند و دیگری مستضعفان است که افراد محروم و ستمدیده وارد صحنه می‌شوند. این دو ویژگی، بسیجی را خلق کرد که شما نمونه آن را در دفاع مقدس و در دوران سازندگی شاهد بوده‌اید که بخوبی از عهده کارها برآمده‌اند.
حضور بسیجیان جزء افتخارات دوران سازندگی محسوب می‌شود و امروز در اکثر فضاهای جامعه حضور دارند. مسأله اصلی این است که شبکه عظیمی از نیروهای مخلص در جامعه شکل گرفته است که با هزینه اندک، حافظ امنیت جامعه هستند. هر چند که وظیفه اصلی حفظ امنیت بر عهده ارتش و سپاه و نیروهای انتظامی است که بخوبی وظیفه خودشان را انجام می‌دهند. امّا بسیجیان نیز در مواقع ضروری و دعوت نیروهای مسلح به کمک آنها می‌شتابند و در شرایط عادی همانند سایر مردم در جامعه حضور دارند. مجموعه مسائلی که بر محور بسیج در جامعه ما جریان دارد، راه درستی برای ملتی است که خواهان تحول، انقلاب و کار مردمی در جامعه خود می‌باشد. مطمئن‌ترین حرکت مردمی در کشور در نیروهای بسیجی شکل گرفته و این ایمان و اعتقاد شکل گرفته در میان بسیجیان یک سرمایه عظیم است.
در پایان روز بسیج را به همه خانواده‌های عزیز شهدا، جانبازان، آزادگان، مفقودان و همه ایثارگران تبریک می‌گویم و برای شما مردم خوب این شهرستان آرزوی سعادت و پیشرفت دارم.                                                                   
والسّلام علیکم و رحمه‌الله