سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم میهمانی افطار بستگان سببی و نسبی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم میهمانی افطار بستگان سببی و نسبی

  • شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۷۶
ماه رمضان، فرصت‌باارزش الهی/ برکات ماه رمضان/ توجه زیاد مردم به نیازمندان در ماه رمضان/ سنت‌های دیرین مسلمانان در ماه رمضان/ لزوم الگو گرفتن از زندگی ائمه (ع)/ ماه رمضان، فرصتی مناسب برای نزدیک کردن جوانان به خدا

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

ماه رمضان از فرصت‌های بسیار باارزش الهی است که الآن برای امّت اسلامی وجود دارد. سنّت بسیار خوبی در ماه رمضان است که معمولاً خانواده‌ها برای افطارها با هم هستند.

رفت و آمدهای فامیلی یا سفره‌های کمک به ضعفا و یا میهمانی‌ها کار بسیار خوبی است. کمک به‌کسانی که اهمیت دارند و تغذیه بهتر از برکات این ماه است. فرصتی است که معمولاً بچه‌ها و نوجوان‌ها با روحیه مناسبی با مسائل اسلامی برخورد کنند. دعاهایی که در ماه رمضان برای افطار، سحر و مناسبت‌های دیگر هست، سازنده است. روحیه خوبی در بین مسلمان‌ها است. سعی می‌کنند در ماه رمضان اطعام نیازمندها را فراموش نکنند. هر خانواده‌ای سعی می‌کند به خانواده‌هایی که می‌شناسد، کمک بکند.

با احساس گرسنگی که گاهی برای انسان پیدا می‌شود، مردم قدر تغذیه درست را می‌دانند.

از لحاظ نزدیکی انسان‌ها، محبت و احیاء روحیات برادری آن‌هم به اسم دین، سازندگی قابل توجهی دارد. ما از بچگی در خانواده خودمان در روستا تا امروز تقریباً یکنواخت این سنت را داریم. سحری‌ها، افطاری‌ها، میهمانی دادن‌ها، مهمانی رفتن‌ها، اجتماع خانواده‌های فامیل، و تشویق بچه‌ها به روزه گرفتن از سنت‌های دیرین خانوادگی ماست. در مجموع اگر سعی کنیم زندگی ائمه و رفتار مسلمان‌های صدر اسلام و خوبان مسلمان در تاریخ را سرمشق خودمان قرار بدهیم، می‌توانیم از ماه رمضان و برنامه‌های افطار و سحر و همچنین برنامه‌های عبادی که قبل از افطار و بعد از افطار که معمولاً به صورت سنتی در هر خانواده‌ای است برای نزدیک‌تر کردن نسل جوان، به‌خصوص بچه‌ها و علاقه‌مند کردنشان به‌اسلام و عبادت و پایبندی به سنتهای دینی استفاده بکنیم. شما را به خدا می‌سپارم و برای توفیق بیشتر شما دعا می‌کنم.

والسّلام علیکم و رحمه الله