سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم میزگرد تخصصی بررسی تفسیر راهنما

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم میزگرد تخصصی بررسی تفسیر راهنما

  • سازمان تبلیغات اسلامی - قم
  • پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدالله و السلام علی رسول الله و آله
    من از مجموعه برنامه‌های حوزه لذت بردم و احساس کردم که در مقابل اشخاص عالم، دانشمند و با ادبیات نیرومند قرار دارم و فکر می‌کنم سطح حوزه به جایگاه مطلوبی رسیده است. بحثهایی که آیت‌الله معرفت مطرح کردند مناسب جلسه بود و نقدی که شما کردید، خوب بود و من هم نقدی بر نقد شما دارم.
     به هرحال الان با یک واقع‌بینی در مورد قرآن و مسائل روز مواجه هستیم. انتظارم این بود که در این بحث نقد افرادی باشند که غیراز شما و از بیرون باشند که تفسیر را خوانده باشند و نقدهایشان را مطرح کنند و ما جواب بدهیم. اگر این جلسه را بتوانید از سیما پخش کنید و دیگران را برای نقد دعوت کنید، خوب است. مطالبی که شما اشاره کردید، یکی این بود که مقدمه مناسبی لازم است که من هم آن را قبول دارم. در مورد روایات نکته‌هایی گفتید و خودم هم که برای اصلاح نمایه‌ها می‌خوانم، احساس می‌کنم گاهی روایات سطح قرآن را پایین می‌آورد و برخی چیزها شاید نیاز نباشد. سطح قرآن خیلی بالا و خیلی محکم است. به عقاید ما، مطمئن هستیم که قرآن کلام خداست، پیام‌دهنده سطح بالایی است. وقتی به روایت می‌رسیم، می‌دانیم در روایت نقاط ضعفی هست. اگر می‌دانستیم قطعاً سخن امام است، خیال ما راحت بود، ولی بعضی مواقع احتمال می‌دهیم که دخالت روات در آن باشد که در این حالت سطح محکم قرآن را این روایات تنزل می‌دهند که باید در این موارد فکری بکنیم.
در مورد تفاوت نمایه‌ها که گاهی می‌بینیم، باید بگویم که گروهها مختلف بودند و نیاز بود که با هم هماهنگ می‌شوند. این مجموعه سرمایه‌ای شوند و نباید پراکنده و متفرق شوند و باید از همه افراد استفاده کنیم. شما افراد معمولی نیستند، افرادی فقیه و  دانشمند هستید و تجربه خوبی دارید. خیلی از شما دانشگاهی هستید و این مجموعه خیلی با ارزش است و کار هم برای قرآن زیاد است. بخصوص کارهای جنبی که در این مسیر پیش آمده است. لذا ارتباط را حفظ کنید و اگر کسی از مسئولیتی جدا شد، در جای دیگری قرار بگیرد و حفظ‌شود. اگررشته‌ارتباط پاره‌نشود،می‌توانید‌کارهای بزرگی انجام‌دهید.
نکته دیگری که آقای استاندار گفتند الان دانشکده‌های علوم قرآن در کشور زیاد است و کارهای آنها تکراری و شاید کمی سطح پایین باشد. این مرکز می‌تواند با آنها ارتباط پیدا کند و آنها باید کارهای تخصصی کنند، یعنی بحثی که ما می‌خواهیم در اینجا بخشهای تخصصی را در کار خودمان اضافه کنیم، با دانشکده‌ها همراهی و آنها را تغذیه و از نیروهای آنها استفاده کنید.
یکی از پیشنهادها این بود که از پایان‌نامه‌های دانشگاهی استفاده شود. وارد بُعد تخصصی شوید و آنها را تقویت کنید و آنها هم نقص تخصصی کار شما را تکمیل کنند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته