خطبه اوّل:
بسْمِاللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
اَلْحَمْدُلِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ، وَالصَّلوةُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولِ اللَّهِ وَالِهِ الْأَ ئِمَّةِ الْمَعْصوُمینَ.
أَعُوذُ باللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمِ
عِبادَاللَّه اُوْصیکُمْ بتَقْوَی اللَّه وَ اَتِّباعِ اَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ
عید سعید قربان را به امّت عزیز و عموم ملّتهای اسلامی تبریک عرض میکنم. قبل از شروع صحبت نکتهای راجع به اقامه نماز عید عرض میکنم: از گذشته و در زمان حضرت امام بنا براین شد که در شرایطی که عید (عید سعید فطر یا عید سعید قربان) با جمعه در یک روز میافتادند، یک نماز برگزار میشد که مقام معظّم رهبری که آن روز خطیب جمعه هم بودند، نماز عید را انجام دادند و نماز جمعه را در تهران برپا نکردند، البتّه در شهرستانها هر دو نوع میتواند باشد: هم میشود نماز جمعه و هم نماز عید را خواند و هم میشود یکی از اینها را اقامه کرد و در جایی که فاصلهها زیاد است و آمد و رفت مردم مثل تهران مشکل است، کار یک مقدار دشوار میشود که وقتی از صبح تا بعد از ظهر مرتّبا مردم در حال رفت و آمد باشند. این شکل انتخاب شده است و این مسأله سابقه تاریخی داشته و در منابع و کتب فقهی ما هم هست.
در کتاب شریف « رسایل» یک باب مخصوص همین است که اگر روز عید و جمعه با هم در یک روز تقارن پیدا کردند، چه باید بکنیم؟ سه روایت آنجا آمده و در کتب فقهی هم برای آن یک فصل باز کرده و روی آن بحث کردهاند. سابقه این در زمان حضرت امیر و حکومت ایشان بود که این اتّفاق افتاده است، ایشان آمدند و نماز عید را خواندند، در همان موقع برگزاری نماز عید، به مردم اعلام کردند که شما برای نماز جمعه مخیّرید؛ میخواهید بیایید و یا نیایید. این رخصت را به مردم دادند. البتّه آن موقع چون نماز جمعه و نماز عید واجب بوده، مسأله جدّیتر بوده است، ما الان به صورت مستحب برگزار میکنیم و آن مشکل الان نیست. در بین فقهای ما هم نظر مشهور همین است که عرض کردم، البتّه برفرض آنهایی که نماز جمعه را واجب میدانند. نظر ضعیفی هم هست که باید هر دو احتیاطاً اقامه شود، منتها چون ما واجب نمیدانیم و به عنوان مستحب برگزار میکنیم، به همین شکلی که در زمان امام انتخاب شده است، عمل خواهیم کرد و امروز ما اقامه نماز جمعه نداریم، البتّه در شهرستانها به انتخاب خود مردم و ائمّه جمعه هر کسی با شرایط شهر خود انجام میدهد.
امّا بحثی که به طور فشرده در دو خطبه دارم، در محور حج، عید و مسائل جاری داخلی و بینالمللی است. اصولاً عید قربان محور و پیامش ایثار و گذشت و فداکاری است که اگر مبنای عید را حرکت مقدّس حضرت ابراهیم بدانیم که هم عید و هم حج و هم قربانی از آنجا سرچشمه میگیرد، شروع کار با ایثار عجیبی است که حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل قربانی داشتند که بسیار حادثه الهامبخش و سازندهای است. ولی هر چه باشد، با لفظی که برای این عید انتخاب شده و هم با عملی که بین مسلمانها الان رایج است و بعضی وقتها واجب و بعضی از اوقات در مواردی مستحب است، قربانی و اطعام و رسیدن به فقرا جزء ارکان عبادی امروز است که - انشاءاللّه - این الهام را ما از این روز مقدّس بگیریم و این سازندگی را داشته باشیم.
دو محور دیگری که در حج و در هر منطقهای باید مورد توجّه باشد، توجّه به مسائل جهانی اسلام و مسائل ملّی و داخلی جامعه است. در حج باید بینالملل اسلام مورد توجّه باشد و در داخل، هم مسائل بینالملل و هم ملّی و داخلی. خوشبختانه ما امسال عید خوبی را برگزار میکنیم و حجّ خوبی را برگزار کردیم، در حج آن گونه که شما خودتان در اخبار شنیدید - گرچه رسانههای استکباری و امپریالیستی و خبری تقریبا"اخبار حجّ امسال را سانسور و بایکوت کردند، به هر حال به گوش مردم رسید - حجّ موّفقی برگزار شد. ولی از نظر بنده ایدهآل نیست، گرچه به طور نسبی حجّ خوبی بود، با متانت و با حضور انبوه جمعیّت ایرانی و غیرایرانی و با نظم مورد نظر، این مراسم برگزار شد و افکار انقلابی و اسلامی در پیام مقام معظّم رهبری و در اظهاراتی که آنجا شد، در شعارها و پلاکاردها مطرح و روی آنتنهای دنیا کم و بیش رفت. پیام مقام معظّم رهبری همه چیز را داشت. پیام بسیار جامع، فشرده، گویا و پرمعنایی است.
حرفها و پیام انقلاب در آن پیام هست و برای دنیا و آنهایی که علاقمندند حرف اسلام و انقلاب را بفهمند، از تریبون حجّ امسال این امکان به وجود آمده که ما باید واقعاً اوّلاً از تدبیر مسؤولان و مجریان رهبری تشکّر کنیم که در حسن اجرای کار بسیار مؤثّر بود و به دولت میزبان این اطمینان را داد که حجّاج ایرانی قصد به هم زنی امنیّت و نظم کشور آنها را ندارند و مکلّفند با نظم و هماهنگی، با همه حاجی های همه فِرَق برخورد کنند که این هم باعث شد که دولت میزبان برخلاف سالهای گذشته رفتار خوبی با حاجیهای ما داشته باشد؛ انتظامات را خودشان به عهده گرفتند و خوب اداره کردند، اتوبوسها را فرستادند و حدود دوهزار وسیله نقلیه را برای نقل و انتقال حاجی ها به کار گرفتند که این نقطه بسیار جالب است.
تا امروز و تا امسال عربستان سعودی نپذیرفته بود که جمهوری اسلامی به طور رسمی مراسم برائت را انجام دهد. همیشه انجام میشد، امّا آنها هم متعرض بودند، ولی امسال آنها پذیرفتند و کمک و همکاری کردند و این یک نوع موفّقیّت بسیار بالایی است و ما از این موفّقیّت باید برای سال آینده استفاده کنیم که آن طوری که عقیده و میل داریم، حج برگزار شود. آن چه که تا به حال شد، بسیار خوب است و به طور فشرده مسائل اسلام و انقلاب و آن مراسم خاصّ برائت و موضعگیری مناسب در این کنگره بینالمللی در مقابل مسائل جهانی انجام شده، امّا عمق مسائل باید بیش از اینها باشد.
اوّلاً یک نقطه ضعف در کار است که من از فقهای بزرگوارمان تقاضا میکنم به این نکته که توجّه کنند و این مسأله را حلّ کنیم. این درست نیست که ایران امّالقراء به خاطر رؤیت هلال، گاهی مجبور شود شرایطی را انتخاب کند که بین عید ما و عید سایر مسلمانها فاصله بیفتد. این چیز مناسبی نیست و گر چه ما ناچاریم مبانی فقهیمان را در نظر بگیریم، امّا فقهای بزرگواری هم از شخصیّتهای قابل توجّه امروز و دیروز ما به این مسأله فتوا دادند که میشود بگونهای یک روز در سراسر جهان اسلام، این عید را برگزار کنیم؛ مثلاً، وقتی که کشورهای دیگر مسلمان که همه، چشمشان به تهران و ایران است، روز دیگری عیدشان را برگزار کنند و ما در یک روز دیگری، قطعاً آثار منفی دارد و با توجّه به این کار میشود که این مسأله حل شود. البتّه ما در مکّه به دستور رهبری متابعت کردیم و قبلاً نیز به دستور امام و همیشه از همان جمع غالب و وضعی که در خود مکّه هست، چنین بوده، امّا این باید سراسری باشد.
از جمله نکات دیگری که ما در آن از حج عقب هستیم، این است که به طور عمیق و همه جانبه، همه مسائل جهان اسلامی درحج مطرح نمیشود. درست است که ما به صورت فشرده و شعاری و فهرست وار میگوییم، امّا این فرق میکند با اینکه بنشینند و تصمیم بگیرند و عمل کنند. ما الان مسائل عمدهای در دنیای اسلام داریم؛ مثلاً، مسأله بوسنی هرزگوین. جمعیّت اسلامی یک کشور کوچک تازه استقلال یافته، به شدّت تحت ظلم و فشار ستمگران است و هر روز عدّه زیادی از آنها کشته میشوند و منابع آنها تخریب و بمب به سرشان ریخته میشود که چون مسلمان هستند. در محاصره کفر قرار دارند، دنیای اسلام با این قدرت و عظمت آن هم در زمان حج، حالا که شخصیّتهای اسلامی در حج جمع میشوند، آیا واقعاً این مسأله به این سادگی است که ما پیامی بدهیم و مردم گوش بدهند؟! قطعاً این طوری نیست. الان آنها به دارو، سلاح و پول نیاز دارند و همه جمعیّتی که در حج جمع شدهاند، مردم متمکّنی هستند. این چه حجّتی است؟ این چه پیامی است؟ این چه وضعی است که آنجا فقط با یک شعار بگذریم؟ اگر شرایط مکّه شرایط مناسبی باشد، سران و بزرگان مینشینند و بحث میکنند و تصمیم میگیرند، قطعنامه میدهند، دولتهایشان را دعوت میکنند و مسأله را مورد توجّه قرار میدهند که تأثیر هم دارد. ما یک کارهای مردمی داریم و یک کارهای دولتی، همیشه هم همین طور بوده و در آینده هم همین طور است. حج تبلور اراده مردم است. ما، در کشورهای اسلامی و در کنفرانس اسلامی این کار را میکنیم و جمهوری اسلامی قبل از حج هم پیشقدم شد و دعوت کرد و مؤثّر هم واقع شد. به محض اینکه وزارت خارجه اعلام کرد که کنفرانس اسلامی جلسه تشکیل دهد، مستکبران دستپاچه شدند و به تحرّک درآمدند و در سازمان ملل و شورای امنیّت برای بوسنی و هرزگوین قطعنامه گذراندند و مسأله را جدّی گرفتند و جلسهای که به همین زودی در ترکیه با دعوت جمهوری اسلامی برگزار میشود، قطعا" مؤثّر است و میبینیم که تأثیر دارد. امّا بُعد مردمی قضیه در حج تبلور خودش را نشان نداد که این اشکال در حج ماست. در همین شرایط مسأله لبنان و فلسطین را میبینید. هر روز مردم مظلوم لبنان و روستاها و شهرها گلوله باران میشوند. هواپیماهای جنگی اسراییل گستاخانه و جسورانه شب تا صبح در کشور همسایه پرواز میکنند و هر وقت میخواهند، هر جا را موشک میزنند و بمباران میکنند و توپخانه ها از راه دور روستاها را میکوبند. در داخل فلسطین اشغالی، مردم مظلوم فلسطین هیچ گونه امنیّتی ندارند و هر لحظه جلاّدهای صهیونیست آنها را تحت تجاوز و فشار قرار میدهند.
این مسائل در حج با یک پلاکارد پیام حل نمیشود، آنجا باید به این مسأله برسیم و بررسی کنیم، باید آنجا تصمیم بگیریم. وقتی که دو میلیون حاجی از مکّه باز میگردند، میتواند یک میلیارد و دویست میلیون جمعیّت مسلمان دنیا را تکان دهد و این در حج اتّفاق نمیافتد. مردم عراق این گرفتاریهای شدید را دارند، لیبی اخیرا" گرفتار خشم استکبار شده، در قفقاز ما شاهد کشتار مسلمانها و اشغال اراضی اسلامی هستیم، کشمیر آن وضع را دارد، افغانستان به کمک نیاز دارد، مردم از سیزده سال جهاد و خرابی بیرون آمدند و گرفتاری دارند. این مسائل همه به صورت شعاری در حج مطرح شده، امّا اثر عملی جدّی نداشته است. با این راهی که امسال باز شده و با تفاهمی که عملاً بین ما و عربستان به وجود آمده است، پذیرفتند که این مراسم عبادی سیاسی باشد و برائت از مشرکین میتواند جزء برنامههای حج باشد و این قدم مؤثّری بود. با حسن برخورد و مدیریتی که مدیران ما در حج کردند، به آنها نشان دادند که ما هیچ گونه نظری به نظام و نظم داخل عربستان نداریم و نمیخواهیم مزاحم آنها باشیم. این تفاهم به وجود آمد، مطبوعات ما در رسانههای ایران به این مسأله دامن نزنند که دوباره بین ایران و عربستان دعوا درست کنند که این کاری که شروع شده، انجام نشود. مصالح را در نظر بگیرند. ما که نمیتوانیم همه نظراتمان را بر همه کشورها تحمیل کنیم، ولی میتوانیم روی مشترکات اسلامیمان تفاهم و کار کنیم تا اینکه بتوانیم این مسائل عمده دنیای اسلام را برسانیم و این راه خوبی است که شروع شده و همگی باید همکاری کنیم و حج را آن طور که هست، بفهمیم و عید قربان که مرکزش در حج و در کنار خانه خداست، آنجا جلوه کند و ما بتوانیم ایثار و رسالتی [را] که امّت اسلامی در این عید دارد، خوب برگزار کنیم و به وظیفهمان عمل کنیم که - بحمداللّه - ما این راه را باز میبینیم و قطعاً روح مقدّس امام بزرگوارما - که من میدانم تا آخرین لحظات عمرشان نگران بودند از اینکه راه کعبه به روی ملّت ما بسته شده و حالا میبینید این جوری منظّمترین حج متعلّق به جمهوری اسلامی بوده و عظیمترین جمعیّت را جمهوری اسلامی داشته و آبرومندترین مراسم را اینها برگزار میکنند - قطعاً شاد هست و انشاءاللّه در آینده شادتر خواهد شد.
اَعُوذُ باللَّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم
بسْمِاللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
اَرَاَیْتَ اْلَّذی یُکَذِّبُ بالدّینِ/ فَذلِکَ الَّذی یَدُعُّ الْیَتیمَ/ وَلا یَحُضُّ عَی طَعامِ الْمِسْکینِ/ فَوَیْلٌ لِلْمُصَلّینَ/ الذَّینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ/ الذِّینَ هُمْ یُراعُونَ/ وَ یَمْنَعُونَ الْماعُونَ.
خطبه دوّم:
بسْمِاللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
اَلْحَمْدُ ِللَّهِ رَبِّ اْلعالَمینَ، وَالصّلوةُ وَ السَّلامُ عَلی رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلی عَلِیٍّ أَمیرِاْلمُؤْمنینَ وَ عَلی الصِّدّیقة الطّاهِرة وَ عَلی سبْطَیِ الرّحْمَةِ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ مُحَمَّدبْنِ عَلِیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موُسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَعَلِیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدبْنِ عَلِیٍّ وَ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ وَ ألْخَلَفِ اْلهادی اْلمهْدیّ (عج).
در خطبه دوّم، همان طور که وعده دادم، بُعد داخلی و توجّه به مسائل امّت را مورد توجّه قرار داده و چند مطلب را عرض میکنم: شهادت امام بزرگوار، امام محمّد باقر(ع) را خدمت عموم مردم تسلیت عرض میکنم و یاد شهید بزرگوار آیت اللّه سعیدی را گرامی میداریم. مسائل عمدهای که ما این روز ها در داخل در رابطه با مسائل خودمان و جهانی داشتیم، چند موضوع مهمّ است، و چند نکته ریز دیگر هم هست که به آنها زیاد نخواهیم پرداخت.
اوّلین مسأله بحمداللّه برگزاری خوب انتخابات و محقّق شدن یک مجلس مطلوب و جالب و رضایتبخش است. مردم با وسعت در انتخابات شرکت کردند. تعداد کاندیداها بسیار زیاد بود که میدان را برای انتخابات مردم بازتر کرده بودند. انتخابات در نظم و آرامش مناسبی برگزار شد و نمایندهها بسرعت به مجلس رسیدند و خود نمایندهها هم نمایش خوبی از آگاهی، هوشیاری و تعهّد دادند. اعتبار نامه ها به سرعت تصویب شد و مجلس آماده قانونگذاری گردید، مجلس کمیسیونبندی و هیأت رئیسه انتخاب و سپس رئیس آگاه و انقلابی و هوشیار و پرکاری را انتخاب کردند. امروز مجلس آماده انجام وظیفه است. خیلیها فکر میکردند که زمان بیشتری طول بکشد. در روزهای اوّل در بحثهای مربوط به اعتبارنامهها، مجلس از خودش رشد و بلوغ خوبی نشان داد. آن دعواها، برخوردها، خوردهگیریها و اتّهاماتی که معمولاً ضرر داشت و اینکه کسی را به خاطر شایعات و یا حرفهای نامناسبی زیر سؤال ببرند و از تریبون آزاد، او و خانواده و رأی دهندگان او را ناراحت کنند و کینه درست کنند، بحمداللّه امسال در مجلس کم بود و یا اصولاً نبود. بسیار جالب است.
این افراد از فیلترهای متعدّدی عبور کردهاند. قبلاً صلاحیّتشان مشخّص شده است. اغلب اینها هم انسانهای شناخته شدهای هستند و لااقل در شهر خودشان آن قدر مشهور هستند که اکثریت به آنها رأی دادهاند. امیدوارم در آینده هم مجلس همین پیش درآمد خوبی را که ارائه داده است، ادامه دهد. تریبون مجلس میتواند خیلی سازنده باشد و روی جامعه تأثیر دارد. اگر این اخلاق اسلامی همین طور ادامه پیدا کند، این مجلس میتواند به مرحله بسیار مهمّ تاریخی ما برسد و کارهای بزرگی را انجام دهد که من این امید را دارم.
مسأله دوّمی که مایه رضایت است، مسأله خوب برگزار شدن مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام است. شرکت وسیع مردم، بحثهای مفید و سازنده، تجدید عهد با اندیشههای امام و آرمانهای انقلاب اسلامی و اینجا هم مخصوصاً اظهارات و مطالبی که از طرف رهبر انقلاب مطرح شد، همه جزء دست آوردهای خوب امسال است که انقلاب با این دو موضوعی که عرض کردم، طراوت و نشاط خودش را تجدید کرده است و ما وارد کار سازندگی و ادامه بازسازی کشور هستیم و با این پشتوانه میتوانیم امسال موفّقتر از سالهای گذشته باشیم.
مسأله تلخی که داشتیم - که بحث عمده من را هم تشکیل میدهد- صحنههایی بود که مناسب کشور و انقلاب ما نبود و دو سه موردی از آشوب و بینظمی از برخی افراد دیده شد که خود مردم ما در جریانش هستند. این را قدری بازتر میکنم و تحلیلی - آن طور که خودم میفهمم - رویش میگذارم که مردم ما آنهایی که حرف ما را قبول دارند، بدانند این حوادث چه زمینههایی دارد و چگونه باید با آن برخورد کرد و سیاست دولت و نظام در قبال این حوادث چیست. به نظر من چنین مسائلی در وضعی که ما الان داریم (با فشارهای جهانی که وجود دارد) دور از انتظار نیست. پیشرفتها و موفّقیّتها و حسن اجرایی که کشور داشته و حضور وسیع مردم در صحنه، تقریباً جای خودش را در دنیا کاملاً باز کرده و دشمنانی که در این مدّت برای مبارزه و شکستن انقلاب نیرو گذاشتهاند، مأیوس شدند و یا در آستانه یأس کامل قرار گرفتند. طبیعی است که نه آنها دست از دشمنی بردارند و نه ما دست از انقلاب خود برداریم. اگر این مسائل را بپذیریم - که این واقعیّت است و معلوم هست که این طور است - باید منتظر باشیم آن نوع شرارتهایی که میتوانند بکنند که برای جامعه ما دل مشغولی باشد و در سر راه انقلاب مانع درست کنند (هر چند موانع کوچک) باید آنها از همه این ابزار استفاده کنند، چه در داخل و چه در خارج. ما هم در داخل و هم در خارج دشمنان و افراد نابابی داریم. گر چه اینها متشکّل و سازمان یافته نیستند، به طور متفرّق فعّالیّت دارند. البتّه اشاره میکنم چه نوع کسانی هستند. در خارج هم به طور سازمان یافته دشمن داریم و اینها با هم ارتباط دارند. حالا یا ارتباط سازمانی یا ایجاد ارتباطات مقطعی و تک نوبتی که هر دوی اینها هست. در داخل شما میبینید وقتی اینها از انقلاب ضربه دیدند، میدان آنها که میدان تجاوز و مفت خوری است، بسته شد. قبلاً دست آن بیبند و بارها، ولگردها و اوباشها برای بیبند و باری و عیّاشی و امثال اینها باز بود. آنها ناراضی هستند. آنها یک چنین صحنههایی را میخواهند، کابارهها و لب دریاهای گذشته را میخواهند. مهر زندگی قاچاقچیان و این شرورهایی که هنوز هم هستند، دارد از بین میرود و در بیابانها و کویرها تحت فشار قرار گرفتهاند. خوب، اینها به طور طبیعی ناراضی هستند. عدّه زیادی در این مدّت ضربه خوردند و مجازات شدند و کیفر دیدند. خوب، دوستان و بستگان و بچّههای اینها ناراضی هستند. دل تیپی از سیاستهای چپ و راست، لیبرال و سلطنتطلب و امثال اینهاکه بکلّی سرکوب شدند و نه در خارج و نه در داخل موقعیّتی ندارند، با ما نیست، اینها ناراحت و در جامعه پخش هستند و همه جا هستند و ما هم تسویه عمومی نکردیم که همه اینها را جارو کنیم. آنهایی که آرام گرفتند و در خانههایشان نشستند، معمولاً کارشان نداریم. شاید دلشان هم با ما نباشد، ولی ظاهرا" توبه کردهاند و خود ما هم میدانیم این طور افراد را در جامعه داریم. اگر بخواهیم جمعشان کنیم، آنها را میشناسیم و میتوانیم. ولی سیاست جمهوری اسلامی ایران این نیست. براساس مهربانی است تا اینها کمکم اصلاح بشوند. مخصوصاً به خاطر خانوادههایشان که نمیتوان اینها را ندیده گرفت. به هر حال اینها باید کار داشته باشند و زندگی کنند. میبینید تیپ اینها یک تیپ اوباش و شرور است. تعبیراتی که رهبر انقلاب از اینها کردند، صحیح و درست است؛ یعنی همینها هستند که الان طرف ما هستند. شاید مردمی هم باشند که مشکلاتی داشته باشند و ناراضی باشند، امّا اینها شرور نیستند. مشکل دارند و امید هم دارند و شاید هم انتقاد کنند. امّا اینهایی که دست به این کارها میزنند، تحقیقاً از آن نوع هستند؛ یعنی آدمهایی که بیریشه و بدسابقه هستند. خارجیها به عیان هم میبینند که جمهوری اسلامی در حال تبدیل شدن به یک قدرت بسیار عظیم و بیرقیب در منطقه است و این تحقیقا" برای آنها دشوار است. آنها حرکت و برنامه ما را میبینند و مشاهده میکنند که ما از برنامه جلوتر هستیم و در بسیاری از موارد حرکت میکنیم و همه مسیر حرکت هم در جهت استقلال و خودکفایی است. مهمّترین اشکال کشورهای جهان سوم وابستگی و نیاز آنها هست. همیشه به این نیاز اسیر هستند. اینها مشاهده میکنند جمهوری اسلامی ایران به کمک مردم و با صبر و ایثار مردمش دارد یکی یکی رشتههای وابستگی را قطع میکند و به طرف استقلال واقعی میرود. زیربنای کشور را میسازد و مردم با مشکلات دوران سازندگی و بازسازی، میسازند و میفهمند. این تلخترین چیزی است که در ذائقه دشمنان انقلاب اسلامی وجود دارد. آنها همه حربههایشان را به کار بردهاند و موّفق نشدهاند، حالا باید از این حرفههای ضعیف و کثیف استفاده کنند. من نمیگویم آنها مستقیماً گفتهاند اینها کار کنند و اینها کار میکنند. ممکن است اینها با همان مسائل روانی که برایتان تشریح کردم، کار کنند. امّا قطعاً آنها بعداً کارگردان میشوند، اگر هم نبودند، حالا شدهاند. الان رادیو «بی، بی، سی» و رادیو آمریکا درست دارند برای اینها کارگردانی و برنامه ریزی میکنند. در آمریکا شعبه آمریکایی عفو بینالمللی برای فرد شروری که ماشین شرکت واحد را آتش زده است و کیفر میبیند، دلسوزی میکند. یا در لندن چهار نفر جمع میشوند یا فراریهایی که باز از همین تبار هستند، برای این افراد دلسوزی میکنند. اگر هم از ارتباط نبود، حالا ایجاد شده است.
آنها چیز دیگری را دنبال میکنند. آنها میبینند ما، در بحث آموزش آن چنان پیش رفتهایم که امروز در اکثر رشتههای آموزش عالی دوره دکترا تأسیس کردهایم و بسیاری از کسانی که مجبور بودند برای تحصیل به خارج بروند، الان مجبور نیستند و در داخل کشور بچّههای ما به طور گسترده دارند درس میخوانند و این حالت معلوم است که آیندهاش یعنی چه، و در آینده تعداد زیادی متخّصص در کشور با تحصیلاتی که در داخل کشور خودشان دارند، وارد جامعه میشوند. در بُعد فرهنگی مشاهده میکنند (خیال میکردند اصلاً جمهوری اسلامی ایران با مسائل فرهنگی بیگانه است)
فیلمهای ساخت ایران در قلب لندن و در بهترین سالنهای نمایش مورد توجّه نقّادان بیطرف و منصف قرار گرفته و تعبیر آنها این است که جمهوری اسلامی ایران چیز بزرگی عرضه کرده است. برخلاف کاری که در سینما با سکس و خشونت و نزاع و هیجان مردم را جمع میکردند، امروز جمهوری اسلامی ایران با اخلاق، ادبیات قوی و تقویت خانواده مردم را در سینماها جمع میکند. این درست تفسیر خودشان است. عین تعبیرات آنهاست. در بخش آموزش عمومی میبینیم که تعداد بیسوادان در حال کم شدن است. از سوی دیگر مشاهده میکنند تعداد بیکاران دائماً در حال کاهش است. نرخ بیکاری پایین میآید و این در حالی است که در همه جا این نرخ رشد داشته است و جمهوری اسلامی ایران در حال سازندگی است. در سیاست خارجی مشاهده میکنند ایران همه جا حضور فعّال دارد و در مجامع بینالمللی حرفش پذیرفته میشود و یا مورد توجّه قرار میگیرد و فراوان به صحبتهای جمهوری اسلامی ایران گوش فرا میدهند. آنها ناراحت هستند و نمیخواهند این اتّفاقات بیفتد. مدّتی ما را تروریسم و مخل امنیّت بشری و ماجراجو معرّفی میکردند. حالا میبینند چیز دیگری دارد اتّفاق میافتد. در منطقه مشاهده میکنند ما از همه کشورهای اطراف خودمان وضع روبه راهتر و با ثباتتری داریم. برایشان سخت است با این همه مشکلات جنگ اینها را باور کنند. در بُعد اقتصادی میبینند همه رشتههای وابستگی دارد قطع میشود. کشوری که تا دو سال پیش 4 میلیون تن فولاد وارد میکرد، امروز فولادش را خودش تهیه میکند و در آستانه صادرات فولاد قرار گرفته است. کشور در داخل آلومینیوم و مس و معادن مورد نیازش را خودش با متخصّصین خودش دارد به کار میگیرد، مواد شیمیایی یا موادّ اوّلیه و ساخته شدهاش که از موادّ صنعتی دنیا است، بسرعت جایگزین موادّ اوّلیه خارجی میشود. طرحهای عظیم ایران، ژاپن، اراک، اصفهان و تبریز را میبینند که دارد به بهرهبرداری میرسد که فردا ما جزء صادرکنندگان مهمّ دنیا میشویم. میبینند آبهایی که در قرون متمادی هدر میرفته، الان دارد به دست متخصّصان و کارگران ما مهار میشود که این آبها فردا اراضی کویر و خشک را تبدیل به گلستان میکند. میبینند با سرعت طرحهای عظیم ساخته میشود. بخش عظیمی از کشور ما که محروم بوده، جمهوری اسلامی دارد اینها را حمایت و به مناطق رشد یافته نزدیک میکند و محرومیّت زدایی میکند، ارتباطاتش را وسیع میکند، وسایل ارتباطی و مخابراتی خود را تقویت میکند، امنیّت را تقویت و اشرار را در اعماق کویرها و در قلب کوهستانها تعقیب میکند و جلوی شرارتها را میگیرد. اینها همه، چیزهایی است که یک کشور مستقل و آبرومند و دارای منابع عظیم میتواند خودش را از این بلایی که کشورهای دیگر را گرفتار کردهاند، نجات دهد. منابع نفت، گاز و معادن را دارد به دست خودش میسازد و بازسازی و یا کشف میکند. کشاورزی را به صورتی در میآورد که مواد غذایی داخل کشور تأمین شود و همین حالا شما میبینید سالانه 800 هزار تا یک میلیون تن به تولید ما اضافه میشود و مسیر تولید به گونهای است که مجموعا" در زمینه گندم و برنج، جو و چیزهایی از این قبیل، حدود دو میلیون تن هر ساله اضافه تولید داریم و در صدد تقویت دامداری هستیم. میبینند غذا، صنعت، معدن، آب و برق و همه مسائل، در کشور و به دست خود این مردم و متخصّصینشان در حال ساخته شدن است. اگر چنانچه این اتّفاقات، یعنی به اتمام رسیدن این پروژهها تحّقق پیدا کند و یا برنامه طیّ سه، چهار سال آینده به همین منوال موفّقیّتآمیز به پیش برود، آیا دیگر ما به چیزی در کشور نیاز خواهیم داشت؟ اگر بتوانیم در زمینههای آب، برق، غذا، گوشت، صنعت، معدن و ارتباطات به خودکفایی برسیم و از متخصّصین و مراکز دانشگاهی به اندازه کافی در اختیار داشته باشیم، دنیای استکبار دیگر با چه اهرمی خواهد توانست بر ما فشار وارد سازد؟ اگر چنانچه قرار باشد توطئهای یا طرح مغرضانهای از جانب استکبار جهانی بر علیه ما عملی شود، در واقع زمانش در شرایط کنونی است یا اینکه اگر استعمار بخواهد از مردم ما سوءاستفاده بنماید، با توجّه به شرایط موجود وقت آن همین الان است. لذا این اتّفاقات دارد به وقوع میپیوندد. حالا این اتّفاقات یا در نتیجه اقدامی است که توسط شخص نادانی صورت میگیرد که عوامل فرصت طلب هم از شرایط حادث شده سوء استفاده میکنند یا به نظر من این وضع روشن است و ما باید منتظر وقوع این گونه شرارتها باشیم. قطعا" باید در انتظار چنین شرارتهایی باشیم. لیکن ما با هوشیاری باید جلوی وقوع این نوع توطئهها را بگیریم و شرارتهایشان را از اساس خنثی نماییم. دوران مربوط به تحمیل جنگ به پایان رسید، دوران توطئه سازمانهایی که در داخل کشور ضربه میزدند، سپری شد و حالا نیز زمان استفاده از عدّهای افراد معلومالحال، چاقوکش، رذل، اوباش و بیپایه و بیبوته و امثالهم که مأموریتشان همین کارهاست میباشد، که یک اتوبوسی را به آتش بکشند و یا اینکه یک ادارهای را تخریب کنند. خوب، طبعا" برای انجام چنین کاری هدف خاصّی در کار نیست، فقط به تشفّی همان روحیات طغیانی خود نیازمند است. ما برای مواجهه با این مسأله که مهمّ هم نیست، خود را آماده ساختیم. قبلاً هم ماهیّت چنین حوادثی برای ما روشن بوده است.
اوّلاً، اوّلین کار این است که به مدیران و مسؤولان خودمان اعلام کنیم که بهانه به دست این اوباشها ندهند. واقعاً باید به کار مردم هم سریعتر رسیدگی بشود که در یک جایی چنانچه چهارنفر آدم هم که حرف حقّی برای زدن دارند، به کارهایشان رسیدگی بشود که اراذل و اوباش نتوانند وارد ماجرا شوند تا سوءاستفاده نمایند. دوّم اینکه نیروهای اطّلاعات باید پیشبینیهای لازم را بنمایند و مواظب اوضاع نیز باشند. مسأله اساسی خود مردم هستند، همچنان که در سایر موارد هم حضور خود مردم مهمّ و اساسی بوده است، خود مردم جواب این شرارتها را بدهند بهتر است تا اینکه ما متوسّل به خشونت، تنبیه و کیفر بشویم. البتّه چنانچه ضرورت پیدا کند، این کار را هم خواهیم کرد، منتها بهتر این است که خود مردم مواظب دستآوردهای انقلابشان باشند تا کمتر شاهد وقوع این اتّفاقات باشیم. همچنین در کنار این مسائل نیروهای انتظامی باید به وظایف خودشان به طور جدّی عمل نمایند. نیروی انتظامی باید به هر قیمتی که شده، جلوی تخلّف قانونی علنی را بگیرد. البتّه باید این کار طیّ مراحلی انجام شود، یعنی در جایی این وظیفه با نصیحت، و در جایی نیز از طریق توسّل به باتوم و در جایی هم با وسایل دیگر و در صورتی که اقتضا بکند از هر چیزی که نیاز باشد، برای جلوگیری از تخلّف قانونی استفاده کنند. وظیفه نیروهای انتظامی این است که نگذارند عمل خلاف و یا نا امنی برای مردمی که مشغول فعّالیّت و کار و زندگی در کشور هستند، صورت بگیرد. البتّه در گذشته دستور صریحی در رابطه با برخورد با این گونه مسائل را نداشتند، هر چند که اصل وظایفشان در این موارد مشخّص است؛ چون برخورد ما در این مدّت همیشه با عطوفت و گذشت همراه بوده است و نیروهای انتظامی به این روحیات عادت کرده بودند، ولی از هماکنون موظّفند در هر جایی که دیدند عدّهای آدم شرور در صددند تا به تجاوز از حدّ و حدودشان برآیند، با آنها برخورد کنند. شما مردمی هستید که همه کاره هستید و اصل، شما هستید و ما هم با اتّکا به حمایتهای شما همیشه توانستهایم با مشکلات برخورد کنیم و این را هم مشکل آن چنانی تصوّر نمیکنیم. فقط خواستیم به طور روشن با کسانی که در مغزشان یک چنین تفکّرات نامناسبی ممکن است خطور نماید، اتمام حجّت کرده باشیم. چون این امکانپذیر نیست که آنها خیال کنند یک انقلابی که مردمش به مدّت 30 سال از عمر مبارزاتیشان میگذرد و با دادن این همه خون توانستند این انقلاب را به این مرحله برسانند، حالا این انقلاب را به عدّهای آدم علیل و مریض بسپارند تا دل مردم را این گونه به درد آورند و قلب مردم را بشکنند، یا اینکه با این کارشان دشمن را خوشحال سازند. تحمّل چنین چیزی غیر ممکن است. بعد از طیّ همه این مراحل اگر مسألهای باز باقی ماند، این دادگاهها هستند که وظیفهشان را بخوبی انجام میدهند. دیدید که با سرعت وارد میشوند و آدمهای شرور را به کیفر اعمالشان میرسانند که البتّه این افراد شرور حقّشان هم همین است؛ یعنی کسی که واقعاً با این امّت و با این تیپ از انسانهایی که دنیا در مقابلشان به احترام وخضوع برمیخیزد، درصدند مقابله کنند و دستآوردهای این مردم را مخدوش سازند، کیفری جز آن چه که نسبت به آنها اجرا شد نخواهد داشت. انشاءاللّه این افراد معلومالحال متنبّه شوند تا ما شاهد چنین مسائل نامناسبی نباشیم. دشمنان خارجی ما هم دلشان را بیجهت به این مسائل خوش نکنند؛ چون شما دیدید که این جمهوری اسلامی چه مراحلی را سپری کرده است. ضدّانقلاب هم فکر نکند که حالا اینجا یک چیزی پیدا شده که مثل مارهای افسردهای که در زمستان تحرّکی نداشتند، حالا در صدد تکاپو و تحرّک برآیند.
اَعُوُذُ باللَّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم
بسْمِاللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
اِنَّا اَعْطَیناکَ الکَوْثُر/ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَر/ اِنَّ شانِئکَ هُوَالْاَبتَرُ.