سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم عید قربان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم عید قربان

  • مصلای تهران
  • جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶

خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلوه والسلام علی رسول الله وعلی آله الائمه المعصومین .

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاس لَلَّذی ببَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً لِلْعالَمینَ[1]

اوصیکم عبادی الله بتقوی الله فانه من یتق الله یکفر عنه سیئاته و یعظم له اجرا.

خداوند نعمت تقوا را بر ما افزایش بدهد و راه ما را بسوی خداوند نزدیکتر بفرماید.

به امت بزرگوارمان ، به خصوص حاضران در مراسم عید مبارک قربان تبریک عرض می کنم. در خطبه اول کمی از قربان و عید و حج و مسائل مربوط به این مناسبت عرض می کنم و در خطبه دوم مسائل روز را که باید شبیه نمازهای جمعه باشد، منتهی اهمیت نماز این دو عید رسمی اسلامی آنچنان است که اگر مصادف با جمعه شود، ترجیح داده شده که به جای نمازجمعه، نماز عید خوانده شود و این نشان اهمیت این عید است .

 امروز در سراسر دنیای اسلام -  البته روز عید و نه امروز؛ چون متاسفانه وضع ما به گونه ای شده که دو روز یا سه روز در امت اسلامی این عید برگزار می شود و این عیب از ماست و نه از دین و خدا و اسلام- و سراسر کشور مردم خداجوی و مسلمان به مناسبت عید قربان جمع می شوند و مراسم را برگزار می کنند، دعا می کنند، صحبت می کنند، قربانی می کنند و قدمی به خداوند نزدیک می شوند.

محور مساله عید قربان ظاهراً مکه است و از این آیه ای که اول صحبتم خواندم، می فهمیم که مکه و کعبه اولین بنایی است که برای مردم و برای خدا با هم در روی زمین ساخته شده است . البته این معنایش این نیست که اولین خانه است، ممکن است خانه های مردم و یا ساختمانهای دیگر بوده؛ اما اولین ساختمانی و اولین بنایی که هدفش نزدیک کردن مردم به خدا و برخورداری بیشتر از رحمت خدا بوده است.

 اینکه این کی ساخته شد؟ اختلاف نظر است . از این باید بفهمیم که پیش از حضرت ابراهیم ساخته شده است . چون قطعاً قبل از حضرت ابراهیم خانه های دیگری بوده که در آنها عبادت می شد. در زمان حضرت نوح و دیگر پیغمبران سابق معابدی بود. پس باید قبل از ابراهیم ساخته شود.  از آیه دیگری هم تلویحا استفاده می شود که ابراهیم مکه آمد تا خانه خدا را آباد و اصلاح کند، پس این خانه بوده است . چون آیه قرآن در جای دیگری دارد که « وَإِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ[2]  » یعنی یادت باشد زمانی که ابراهیم پایه های بیت را بلند می کرد. کلمه « البیت » دارد که می تواند اشاره به بیت مسبوق به وجود باشد و تعبیر « یرفع » دارد که به معنای «می سازد» نیست؛ یعنی ابراهیم آمد پایه های بیت را از آنچه که بود، بلندتر و از آنچه که بود، بهتر کرد. بنابراین می توانیم از این دو آیه ای که با هم خواندیم، استنباط کنیم که این خانه قبلاً ساخته شده است .

 در خطبه « قاصعه » نهج البلاغه که یک خطبه بسیار مهمی از علی بن ابیطالب (ع ) است هم صریحاً آمده که این بیت از زمان حضرت آدم بوده و مورد استفاده مومنان و موحدان بوده است[3]. پس ترجیح می دهیم نظر کسانی که می گویند خداوند از همان لحظه ای که بشر را آفریده چنین مرکزی هم برای توجیه و اجتماع مردم و برای ارشاد مردم و هدایت جامعه دینی در هر زمانی تعبیه کرده است .

خوب در زمان حضرت ابراهیم به بعد ما آثار و روایات زیادی داریم قبلش چون برایمان معلوم نیست به آن قسمتها نمی پردازیم همان برنامه ای که ابراهیم انجام می دهد خیلی از چیزها را نشان می دهد و روح حج را و روح قربان را خوب نشان می دهد. به نظر می رسد مبنای و روح اعمال حج و عید قربان اینست که خودپرستی ها و خودبینی ها و انحصارها از انسانها دور شود و در مقابل انسانها به هم نزدیک شوند به طرف اجتماع و جامعیت و همکاری و همدلی و اصلا گویا کلمه بکه هم معنایش همین است چون در بکه چند معنا گفته اند. یکی گفته اند بکه یعنی همان مکه است بعضی ها گفته اند نه بکه یعنی ازدحام و تهاجم چون مردم در مکه تهاجم و ازدحام دادند بعضی ها گفته اند بکه یعنی ریزش چون انسان وقتی به مکه می رود هر زائری خودپرستی هایش را می ریزد امتیازاتش را از دست می دهد و خودش را در قیانوس مردم غوطه ور می بیند و یکپارچه مردم همزمان و هم لباس و هم شکل و بدون هیچ امتیازی با هم مراسم را انجام می دهند و این محتوای بکه است . حالا همه اینها هم ممکن است درست باشد و منظور باشد. به هر حال روح زیارت حج که جز وظایف هر انسانی است در اسلام که استطاعت داشته باشد اینست که انسان در آنجا که می رود خودش را مثل بقیه مردم و همه را هم در مقابل خداوند یکپارچه ببینند و این یکپارچگی در زندگی امت اسلامی آثار خودش را نشان دهد یعنی وحدت اتحاد همدلی همراهی بیرون ریختن کینه ها عداوتها و خشونتها چون همراه مراسم مکه محرم بودن هم هست که همه انواع خشونتها و تخلف ها را انسان تمرین می کند و معانی حج و این سفر مهم خیلی زیاد است اینکه ما چقدر از آن استفاده می کنیم الحمدلله استفاده کم نیست خیلی زیاد است ولی من فکر می کنم که ما هنوز به روح حج واقعی نزدیک نشده ایم فاصله زیادی داریم . همانطور که امروز متاسفانه عیدمان گرفتاری اختلافات شده هم عید فطر و هم عید قربان و هم ایام خاصی که برایش مراسمی داریم رمضان و ماههای دیگر بخاطر مساله رویت هلال دچار تفرقه شدیم که این باید انشاالله یک روزی حل شود گامهایی جلو رفتند علما ولی کافی نیست . من یک مثلی برای این می زنم در مورد مسیحیت مسیحیان هم دو بار روز ولادت حضرت مسیح اختلاف داشتند آنهم روشن نیست تاریخ روشنی ندارند علمای اهل نصرانیت و همه فرقه ها نشستند و با هم تفاهم کردند یک روزی را تعیین کردند و گفتند این روز به اتفاق نظر روز ولادت حضرت مسیح باشد البته آن روزی که با تاریخ بیشتر تطبیق می کرد و الان می بینیم اصلا مساله ای ندارند هر سال کارشان را آغاز می کنند. چرا ما نتوانیم این راه روشن را برویم این مصلحت بزرگ را از دست بدهیم با اینکه همین حالا در فتاوای علمای ما مثل آیت الله العظمی خویی که مقلدان زیادی هم داشته اند و شاگردان مبرزی هم هنوز در حوزه ها دارند زمینه ای هست که ما در تمام دنیای اسلام این عید را و این هلال هر ماه را بصورت متحد در زندگی امان داشته باشیم و انشاالله بتدریج با توجه بیشتر به منافع همدلی اسلامی و نزدیک شدن کشورها به هم و جهانی شدن و بخصوص جهانی شدن اسلامی این مساله یک روزی حل شود.

این جریان ایثار و فداکاری که از قربانی و «اضحی» خوب می فهمیم و از خودگذشتگی های محوری مان در برنامه محوری حج نشان می دهد که ما باید اهداف اساسی عیدقربان را پیگیری کنیم . در این روز صحبتها، ملاقاتها، معاشرتها، رفع کدورتها و کمک به نیازمندان که قربانی یکی از مصادیق آن است و هر چیزی که تفرقه ها را کم کند و همدلی ها را زیاد کند و نیازمندان را به نیازشان برساند و اغنیا را به انجام عباداتی مثل انفاق که بسیار مهم است، نزدیک کند، همه اینها می تواند در این هدف بگنجد. انشاالله امت عزیز ما و همه امت اسلامی تلاش کنند خودشان را به اهداف واقعی این عید نزدیک کنند. نماز عید قربان این قنوتی که تکرار هم می شود و زیاد می شود البته مستحب است واجب نیست ولی دیگر معمول است و ما همیشه این را می خوانیم . این همه خواسته های یک امت را و یک فردی از یک امت را خوب مشخص کرده که چه می خواهیم دنبال چه هستیم و کجا می خواهیم برویم که انشاالله بتوانیم از این اهداف مقدس بیشتر بهره بگیریم و خودمان را از دنیای مادی کمی بالا بکشیم و نزدیکتر بر معنویات و الهیات و قرب به خداوند را بدست بیاوریم و مورد عنایت خداوند متعال و پیغمبر عظیم الشان و ائمه بزرگوارمان بخصوص امام زمان (عج ) باشیم . گزارش خبرنگاران ما حاکیست آیت الله هاشمی رفسنجانی در پایان خطبه اول نماز عیدقربان سوره مبارکه کوثر را قرائت کرد.

خطبه دوم:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه والسلام علی رسول الله و علی علی امیرالمومنین و علی صدیقه الطاهر وسبطی الرحمه و علی ابن الحسین و محمدابن علی و جعفرابن محمد و موسی ابن جعفر وعلی ابن موسی و محمدابن علی و علی ابن محمد و حسن ابن علی والخلف الهادی المهدی صلوات الله علیهم اجمعین .

 اوصیکم عبدالله ونفسی بتقوی الله .

مناسبت های زیادی هم هست که من بخشی از آنها را فهرست وار عرض می کنم و روی دو سه موضوع آن تکیه می کنم چون نیاز زمان و جامعه و امت ماست .

شهادت حضرت امام باقر(ع ) طبق بعضی از روایات و شهادت حضرت مسلم وهانیه ابن عروه و شهادت جمعی از بزرگان انقلاب بعداز پیروزی انقلاب در مناسبت های این هفته ماست . شهادت آیت الله بزرگوار دستغیب که حقیقتا قطبی از اقطاب روحانیت و مبارزه و جهاد بودند و در همان سالهای اول که نیاز زیادی به وجودشان بود منافقین کوردل ایشان را از ما گرفتند. شهادت فرمانده آگاه و عالم نیروی هوائی شهیدستاری که شهادتشان ضایعه ای برای ارتش و نیروی هوائی ما بود و شهادت عالم بزرگوار و مجاهد نستوه شهیدغفاری که با شکنجه های فراوان در زندان رژیم شاه به شهادت رسید و از مصادیق مهم مظلومیتهاست و در نهایت شهادت شهید دکترمفتح که شهادتشان ضربه بزرگی به نیروهای انقلاب زد که من به این مناسبت کمی روی این مسئله تکیه می کنم . از دستاوردهای دوران مبارزه نزدیکی حوزه و دانشگاه بود که با نزدیکی این دو قطب مهم علمی و همراهی آنها در مبارزه رژیم شاه و آمریکا شکستند. و بعد از پیروزی انقلاب منافقین که این را در دوران مبارزه خوب می شناختند تصمیم گرفتند پل های بین انقلاب و دانشگاه و حوزه را منهدم کنند تعدادی پل های مستحکم داشتیم از طرف روحانیت دکتربهشتی علامه مطهری دکترباهنر و دکترمفتح و بنده و رهبری معظم انقلاب و جمعی دیگر بودیم عجیب است که در مدت کوتاهی این پل ها چهار پل مهمش شکسته شد یعنی شهیدبهشتی و شهیدباهنر و شهیدمطهری و شهیددکترمفتح را گرفتند و بنده و رهبر معظم انقلاب هم ترور شدیم اما خداوند تقدیر نکرده بود که ما شربت شهادت را بنوشیم و ماندیم که خدمت کنیم و لذا روز وحدت حوزه و دانشگاه طراحی شد و روی آن تکیه و کار شد تاثیرات آنهم تاکنون دیده ایم و همیشه فکر کنید که دشمنان انقلاب نمی خواهند این دو مرکز مهم با هم همکاری داشته باشند. قطعا اخلال می کنند و باعث تفرقه می شود ما باید هوشیار باشیم دانشگاهیان هوشیار باشند. حوزوی ها هوشیار باشند کاری حرکتی که باعث جدایی این دو مرکز مهم می شود نکنند و نزنند و سعی کنند این دو مرکز را همیشه با هم داشته باشند تفاوتی ندارد در دانشگاهها علوم مختلف تدریس می شود علوم انسانی منجمله فقه و اصول و فلسفه و سایر دروس های حوزه ها هم تدریس می شود در حوزه های علمیه بیشتر به علوم انسانی می پردازند همه هدفمان هم پیشرفت اسلام و ارتقا کشور و امت اسلامی است . سر چی باید فصل بندی و جداسازی شود و لذا من خواهش می کنم همه آنهائیکه به ایران و انقلاب به اسلام علاقمند هستند که امت ما چنین هستند سعی کنند این دو مرکز را همیشه به هم نزدیک کنند نه از هم جدا کنند سالروز حضرت مسیح پیغمبر عظیم الشلان قبل از پیغمبر اسلام هست که حقیقتا روز بزرگی است . جمع زیادی از ملل دنیا از عاشقان و پیروان حضرت مسیح هستند ما مسلمانها هم طبق دستور قرآن وظیفه داریم فرقی بین انبیا الهی نگذاریم و لذا می بینید که ما چقدر از ادیان گذشته و پیغمبران گذشته تجلیل می کنیم قرآن ما چنین کرده ما هم این کار را می کنیم و باید هم بکنیم در مسلمانها هم هیچ کس حاضر نیست به حضرت مسیح اهانت شود ولی متاسفانه در غرب آدمهایی پیدا می شوند که به پیغمبر اسلام اهانت می کنند. مخصوصا امسال موارد زیادی داشتیم . من از همه مسیحیان و به خصوص علمای آنها می خواهم که نگذارند این کارهای نامناسب خلاف روح ادیان آسمانی انجام شود و سعی کنند روی مشترکات ادیان الهی با هم همکاری کنند قرآن ما دعوت کرده قرآن صریحا از اهل کتاب یعنی پیروان ادیان آسمانی دعوت می کند با مسلمین همکاری داشته باشند. در نقاط مشترک که بسیار هم زیاد است نقاط مشترک از نقاط جدایی خیلی بیشتر است چون ادیان همه از یک ریشه هستند با تفاوت زمان تفاوتهایی در آنها اتفاق می افتد و می رسیم به مسائل مهم روز که این روزها متاسفانه یک مسئله ای در داخل کشور دارد بسیار جدی می شود و آنهم مسئله تورم و گرانی است ما پرهیز می کردیم که وارد این بحث شویم و نه در خطبه ها و نه در سخنرانیها و مایل بودیم که این مسائل در حد کارشناسان بماند و آنها مسائل را حل کنند ولی خوب این روزها با بحث هایی که این روزهای اخیر پیش آمده عمومی شده در همه محافل در همه مجالس و تریبونها و روزنامه ها همه جا مطرح است و بحث هم بسیار جدی است و باید روی این مسئله بیشتر کار کرد و این میدان میدان تفرقه و دعوا و نزاع نیست چون دودش به چشم همه می رود اگر تورم مهار شود همه ما استفاده می کنیم و اگر تورم تشدید شود همه ما ضرر می کنیم انقلاب و ایران هم ضرر می کند.

 لذا با مشاجره و دعوا و اینها نمی شود مسئله را حل کرد باید با نظرهای کارشناسی و عالمانه مسئله ریشه یابی شود. آنهم در مراکز دانشمندی و آنجائیکه علمای علم اقتصاد وجود دارند اینجا جای سیاست بازی هم نیست اینجا جای خرد اقتصادی است دانشمندان متبحر علم اقتصاد و آنهائیکه تجربه مدیریت اقتصاد را دارند باید با هم همکاری کنند از شعارها و آمار و ارقام نادرست پرهیز شود واقعیت ها مطرح شود مردم هم الان در جریان هستند منتهی ممکن است که بصورت غیرواقعی مسائل به مردم منعکس شود. افراط و تفریطی . یکعده خیلی خطر را بزرگ نشان بدهند و یکعده خیلی کم نشان بدهند. نه همین که هست مردم لمس می کنند و این چیزی نیست که از مردم مخفی باشد همه در زندگیشان می فهمند. این بحثی نیست که با استدلال خاص باید اثبات کنیم کسی که به بازار میرود و جنس می خرد کسی که این مقدار درآمد دارد این مقدار هزینه دارد و هر روز اینها را با هم می خواهد متوازن کند خودش لمس می کند ما بپذیریم یا نپذیریم بگوئیم یا نگوئیم او می فهمد شب که به خانه اش بیاید می فهمد که چه چیزی کم دارد و چه چیزی زیاد دارد. همه هم می فهمند بنابراین بحث را کاملا جدی بگیریم منتهی با موازین اقتصادی علم اقتصاد و مبانی اقتصاد بسیار جبارانه عمل می کند یعنی هیچ کس نمی تواند جلوی عملکرد اصول اقتصادی را در زندگی جامعه بگیرد نه با شعار نه با سیاست بازی نه با توصیه اینها حل نمی کند چون این نیاز عملی لحظه به لحظه مردم است در زندگی همه مردم محسوس می شود. اگر از راه خودش وارد شویم راههایش هم شناخته شده است اینها جای بحث های پیچیده غیرمعلوم ندارد هم اهل نظر می دانند به هر حال تولید مهم است شاید رکن مهم سلامتی اقتصاد در یک جامعه تولید است اگر تولید آسیب ببیند نمی شود کاری کرد چون عرضه کم می شود تقاضاها به جای خودش هست به علاوه تقاضاها به خاطر ترس از کمبودها بیشتر می شود چون مردم به فکر ذخیره کردن و انبار کردن و برای روز مبادا فکر کردن می افتند یا آدمهای سواستفاده چی از این شرایط استفاده می کنند احتکار می کنند و بازارسیاه درست می کنند این اتفاقات می افتد اگر روی آن حساب نکنیم اگر تولید و وفور باشد و همه چیز باشد آن موقع تولیدکنندگان خودشان با هم رقابت می کنند کیفیت شان را بهتر می کنند قیمت شان را پائین می آورند... مشتری خواهی می کنند با مردم بهتر رفتار می کنند راه رونق اقتصادی همراه با تعادل عمدتا از تولید می گذرد از اشتباهات بزرگ رژیم شاه که تقریبا یکی از عوامل سقوطش بود این بود که وقتی نفت گران شد و پول زیادی جمع شد او به فکر افتاد که با واردات فراوان و ارزان با ارز 7 تومانی مردم را راضی بکند خیلی خوب یک مقطعی آبخوری شد اما تولید کشور خوابید. جز صنایع مونتاژ صنایع مونتاژ که تولید نیست قطعات را بصورت سی کی دی یا اس کی دی بیاوریم و جمع کنیم ماشین درست کنیم اوضاع بدتر می شود . ارزان و با دلار 7 تومانی می آمد بعد حتی تولید داخلی که تولید نبود آسیب می دید کشاورزی آسیب دید دامداری آسیب دید لبنیات آسیب دید میوه جات آسیب دید باعث شد بازار ما پر شد از واردات رنگارنگ از وسایل خانه گرفته از وسایل نظامی تا وسایل آشپزخانه صنعتی هم که بود صنعت مونتاژ بود روزگار رژیم شاه را هم بعدا دیدید. البته شکست او عوامل زیادی داشت که از مهم ترین آن ها این بود. ما اگر بخواهیم با واردات مسئله را حل کنیم قطعا نتیجه اش این است که تولید داخلی متوقف یا کم می شود. و در این صورت یک روز یک ماه یک هفته بگو یکسال شاید بشود مسئله را با واردات حل کنیم اما به موازات این تولیدمان کم می شود و خطر را به سال بعد منتقل می کنیم و بسیار بدتر می شود. وابستگی و خطرهای دیگر بدتر می شود فکر می کنیم این مسائل بین همه مدیران و کارشناسان روشن است خواهش ما این است که حالا که همه قبول داریم مجلس دولت قوه قضائیه بخش خصوصی بازرگانان و تولیدگران و دانشگاهیان همه با هم همدلی و هکاری کنند ما هم در مجمع تشخیص مصلحت آمادگی داریم هر سیاستی که فکر کنیم در این راه مفید باشد تهیه کنیم که با ابلاغ مقام معظم رهبری مسئله انشاالله در مسیر درستی بیفتد در این میدان اجازه ندهیم دشمنان خارجی سواستفاده کنند و مسئله دیگری که باید مطرح کنیم متاسفانه هنوز مسائل منطقه هست هر روز انسان وقتی که صبح بیدار می شود و اخبار شب گذشته را می خواند موارد زیادی از کشتار و تخریب و جنایت در این نقاطی که آمریکائیها دست روی آن گذاشتند می بیند در عراق افغانستان در فلسطین و جاهایی مشابه اینها و نشان می دهد که حضور آمریکا در منطقه ما باعث خشونت بیشتر و خرابی بیشتر و مشکلات بیشتر شده بجای اینکه اینها با این ادعا آمدند که تروریسم را مهار کنند و منطقه را آرام کنند می بینیم که سالها گذشته تجربه نشان داده عقلای دنیا سازمان ملل شورای امنیت بنشینند و فکر کنند این راه غلطی که در پیش گرفته شده جلویش را ببندند. و نگذارند بیش از این ملتهای منطقه ما آسیب ببیند و آسیب های منطقه ما هم کم کم به جاهای دیگر سرایت می کند.

تا کی باید هر روز مردم بشنوند که غزه ،یک بخش کوچک از یک کشور بزرگ مورد تهاجم هواپیماهای اسرائیلی است؟ هر روز این قدر شهید، این قدر زخمی و این قدر تخریب در یک شهر کوچک و جمعیت انبوه و متراکم، اتفاق می افتد. اینها انسان و  وجدان بشریت را آزرده می کند. آنهایی که وجدان ندارند و یا وجدانشان کور شده که بحث دیگری است ؛  اما انسانیت نمی تواند این چیزها را تحمل کند. اینها برخلاف همه حقوق و عدالت هایی است که باید در دنیا باشد.

 مسئله نهایی مان مسئله هسته ای خودمان است . چندگام مثبت حداقل بصورت ظاهر به چشم می خورد مسئله همکاری بیشتر آژانس با ایران و حل شدن چند سئوال و تلاش برای حل شدن سئوال های بعدی گزارشی که شورای اطلاعاتی آمریکائیها دادند که در مجموع تاکنون به نفع جمهوری اسلامی است تا حدودی البته نه من مطلق عرض نمی کنم و اقدامی که روسیه کرد اولین بخش سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر را آورد که سالها تخلف می کرد و نمی آورد سالها گذشته است از زمانی که آنها متعهد بودند که این نیروگاه را راه بیاندازند گرچه بازهم حرفهایی می زنند می گویند تا آخر سال آینده این نیروگاه نمی تواند راه بیفتد خوب اینها حرفهای جدید است چون ابهاماتی می آفرینند.

از آن طرف می بینیم که آمریکا و متحدانش دست از ارعاب و تهدید برنمی دارند. همان راهی را که می رفتند، می روند هر روز جلسه 1 +5 تشکیل می دهند.  البته معمولاً  شکست می خورند و آخرین آن هم دیروز (روز پنج شنبه ) بود که بازهم شکست خوردند و به نتیجه نرسیدند؛ ولی این را به عنوان یک شمشیر بالای سر امت اسلامی ما نگاه می دارند و هر روز بحث تشدید تحریم ها و تهدید به چیزهای بدتر از تحریم ها را مطرح می کنند. اینها را از برنامه شان حذف نمی کنند و اشتباه هم می کنند. اگر روزهای اول بود، می گفتیم شاید امیدوارند. الان سالهاست که دارند این رویه را انجام می دهند و هیچ نتیجه ای نگرفته اند. بودجه نظامیشان را بالا بردند، لشکرکشی کردند، تهدید کردند، تحریم کردند و فشار آوردند. البته اینها برای ما هم خسارت و هزینه دارد و من نمی گویم بی هزینه است . هزینه اقتصادی سیاسی و خیلی چیزها را دارد؛ اما آمریکا هم سودی نبرده است. (شعار مرگ بر آمریکای نمازگزاران ).

در همه این مراحل یعنی از زمانی که آقای بوش اعلام محور شرارت کرد تا به حال اگر جمع بندی شود بیشترین خسارت ها را آمریکائیها داده اند بودجه نظامیشان از 400 میلیارد دلار امسال رسیده به 700 میلیارد دلار و هر سال دارند بودجه نظامی در منطقه ما را اضافه می کنند تلفات جانی و انسانی شان که قبلا نبوده الان واقعا سرسام آور است . مصدومان ومجروحان جنگی و مریض های روانی جنگی و خانواده های آسیب دیده شان به یک فاجعه برای آمریکا تبدیل شده است اقتصادشان دچار مشکل شده برای همین هزینه ها و چیزهای دیگر آبرویشان هم در دنیا رفته هیمنه شان ریخته ابهت شان ریخته خوب این چه قدرت اول دنیاست که آمده در یک منطقه ای تلاش می کند و نتیجه معکوس می گیرد در افغانستان در عراق هر جا رفته نتیجه معکوس گرفته خوب ایران از آنجاها خیلی سخت تر است حالا چه در همین مرحله کارهای سیاسی و اقتصادی و فشارهای اینجوری و چه نوع دیگرش . ما می دانیم و از اول هم هدف ایران بوده خیال کردند با محاصره ما به اهدافشان می رسیدند و خودشان به محاصر افتادند هرگوشه ای اینها الان آسیب پذیرند هر جایی که هستند آسیب پذیرند هیچ نتیجه نگرفته اند نتیجه معکوس گرفتند چرا عقلای غرب نمی نشینند و فکر نمی کنند در مسائلی که می شود مسائل را حل کرد ایران طرف عاقلی است ایران طرف مسئولیت پذیری است ایران مبانی اسلامی و اهل بیتی دارد اهل تشنج نیست اهل خرابکاری نیست اهل ایذا نیست اهل مسالمت است طرفدار صلح و صفاست و بنابراین با طرفی که ثابت کرده در تمام این دوران سی ساله که ماجراجویی نه منطقه ای نه جهانی نخواهد داشت اینجور رفتار کردن ها بنظر من اتلاف نیروها و اتلاف وقت ها و شکستن پل های صلح و صفا در بین ملت هاست که معمولا هم دودش به چشم اینهایی می رود که در خانه های کاخ های شیشه ای نشستند و بسیار آسیب پذیرتر از دیگران هستند. ما سعی می کنیم که خودمان در این جهت مثبت عمل کنیم و آنها هم سعی کنند از این چند نقطه مثبتی که پیش آمده در مسئله هسته ای خوب استفاده مثبت شود. چرا تلاش می کنید گزارش اطلاعاتی آمریکا را که صریح گفته ایران الان به فکر کار هسته ای نظامی نیست، ندیده می گیرید؟ چرا می خواهید این را مخدوش کنید؟ چرا می خواهید کار مثبتی را که روسیه کرد و وظیفه اش را انجام داد و قدری سوخت به ایران آورد، وارونه جلوه دهید؟ چرا می گویید این خودش هم یک برنامه دیگری است ؟ چرا می گویید که اتمام حجت برای ایران است؟ چرا تحلیل های انحرافی می کنید؟ از همه اینها می شود هم جهت دار و در جهت آرام کردن دنیا استفاده کرد و هم می شود همینطوری که اینها دارند می کنند، شرارت کرد.

 من واقعاً به عنوان یک مسلمان به عنوان یک روحانی وخطیب جمعه و خطیب عیدقربان به عقلای دنیای غرب خطاب می کنم و می گویم دست از این گونه شرارت ها و از اینگونه مزاحمت ها بردارید و راه صلح و صفا و همکاری در پیش بگیرید.

 

[1] - سوره مبارکه آل عمران، آیه شریفه 96 : در حقیقت نخستین خانه‏ ای که برای [عبادت] مردم نهاده شده ، همان است که در مکه است و مبارک و برای جهانیان [مایه] هدایت است.

[2] - سوره مبارکه بقره، آیه شریفه 127

[3]  - الکعبة المقدسة: أَ لَا تَرَوْنَ أَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ اخْتَبَرَ الْأَوَّلِینَ مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَی الْآخِرِینَ مِنْ هَذَا الْعَالَمِ بأَحْجَارٍ لَا تَضُرُّ وَ لَا تَنْفَعُ وَ لَا تُبْصِرُ وَ لَا تَسْمَعُ، فَجَعَلَهَا بَیْتَهُ الْحَرَامَ الَّذی جَعَلَهُ [اللَّهُ‏] لِلنَّاس قِیَاماً، ثُمَ‏ وَضَعَهُ بأَوْعَرِ بقَاعِ الْأَرْضِ حَجَراً وَ أَقَلِّ نَتَائِقِ الدُّنْیَا مَدَراً وَ أَضْیَقِ بُطُونِ الْأَوْدیَةِ قُطْراً، بَیْنَ جِبَالٍ خَشنَةٍ وَ رِمَالٍ دَمِثَةٍ وَ عُیُونٍ وَشلَةٍ وَ قُرًی مُنْقَطِعَةٍ، لَا یَزْکُو بهَا خُفٌّ وَ لَا حَافِرٌ وَ لَا ظِلْفٌ، ثُمَّ أَمَرَ آدَمَ (علیه السلام) وَ وَلَدَهُ أَنْ یَثْنُوا أَعْطَافَهُمْ نَحْوَهُ، فَصَارَ مَثَابَةً لِمُنْتَجَعِ أَسْفَارِهِمْ وَ غَایَةً لِمُلْقَی رِحَالِهِمْ تَهْوِی إِلَیْهِ ثِمَارُ الْأَفْئِدَةِ مِنْ مَفَاوِز قِفَارٍ سَحِیقَةٍ وَ مَهَاوِی فِجَاجٍ عَمِیقَةٍ وَ جَزَائِرِ بحَارٍ مُنْقَطِعَةٍ، حَتَّی یَهُزُّوا مَنَاکِبَهُمْ ذُلُلًا یُهَلِّلُونَ لِلَّهِ حَوْلَهُ وَ یَرْمُلُونَ عَلَی أَقْدَامِهِمْ شُعْثاً غُبْراً لَهُ قَدْ نَبَذُوا السَّرَابیلَ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَ شَوَّهُوا بإِعْفَاءِ الشُّعُورِ مَحَاسنَ خَلْقِهِمُ، ابْتِلَاءً عَظِیماً وَ امْتِحَاناً شَدیداً وَ اخْتِبَاراً مُبیناً وَ تَمْحِیصاً بَلِیغاً، جَعَلَهُ اللَّهُ سَبَباً لِرَحْمَتِهِ وَ وُصْلَةً إِلَی جَنَّتِهِ.

وَ لَوْ أَرَادَ سُبْحَانَهُ أَنْ یَضَعَ بَیْتَهُ الْحَرَامَ وَ مَشَاعِرَهُ الْعِظَامَ بَیْنَ جَنَّاتٍ وَ أَنْهَارٍ وَ سَهْلٍ وَ قَرَارٍ جَمَّ الْأَشْجَارِ دَانِیَ الثِّمَارِ مُلْتَفَّ الْبُنَی مُتَّصِلَ الْقُرَی بَیْنَ بُرَّةٍ سَمْرَاءَ وَ رَوْضَةٍ خَضْرَاءَ وَ أَرْیَافٍ مُحْدقَةٍ وَ عِرَاصٍ مُغْدقَةٍ وَ [زُرُوعٍ‏] رِیَاضٍ نَاضِرَةٍ وَ طُرُقٍ عَامِرَةٍ، لَکَانَ قَدْ صَغُرَ قَدْرُ الْجَزَاءِ عَلَی حَسَب ضَعْفِ الْبَلَاءِ، وَ لَوْ کَانَ [الْأَسَاسُ‏] الْإِسَاسُ الْمَحْمُولُ عَلَیْهَا وَ الْأَحْجَارُ الْمَرْفُوعُ بهَا بَیْنَ [مِنْ‏] زُمُرُّدَةٍ خَضْرَاءَ وَ یَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ وَ نُورٍ وَ ضِیَاءٍ، لَخَفَّفَ ذَلِکَ مُصَارَعَةَ الشَّکِّ فِی الصُّدُورِ وَ لَوَضَعَ مُجَاهَدَةَ إِبْلِیسَ عَنِ الْقُلُوب وَ لَنَفَی مُعْتَلَجَ الرَّیْب مِنَ النَّاس، وَ لَکِنَّ اللَّهَ یَخْتَبرُ عِبَادَهُ بأَنْوَاعِ الشَّدَائِد وَ یَتَعَبَّدُهُمْ بأَنْوَاعِ الْمَجَاهِد وَ یَبْتَلِیهِمْ بضُرُوب الْمَکَارِهِ، إِخْرَاجاً لِلتَّکَبُّرِ مِنْ قُلُوبهِمْ وَ إِسْکَاناً لِلتَّذَلُّلِ فِی نُفُوسهِمْ، وَ لِیَجْعَلَ ذَلِکَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَی فَضْلِهِ وَ أَسْبَاباً ذُلُلًا لِعَفْوِهِ‏؛ آیا نمی بینید که خداوند سبحان پیشینیان را از زمان آدم (ع) تا کسانی که پس از آنها آمده اند از این عالم بیازمود، به سنگهایی که نه سود می رسانیدند و نه زیان، نه می دیدند و نه می شنیدند، و آن سنگها را بیت الحرام خود قرار داد و آن را برای مردم برپا ساخت، در سخت ترین سنگلاخهای زمین در ریگزاری که در آنجا از هر جای دیگر کمتر گیاه می روید. در درّه ای از دیگر درّه ها تنگتر، بین کوههای سخت و ریگهای نرم، آنسان، که گذر کردن از آنها دشوار باشد و چشمه های کم آب و دهکده های دور از یکدیگر که در آنجا نه اشتری فربه می شود و نه اسب و گاو و گوسفندی.

آدم (ع) و فرزندان او را فرمان داد که به آن خانه روی نهند و آنجا بازارگاهی شد برای کسانی که در سفرها در پی سودند و بارگاهی برای افکندن بارها. مردم، شتابان روی به بیت الحرام آوردند. از بیابانهای بی آب و گیاه و از عمق درّه های ژرف و جزیره های پراکنده و دریاها. تا از روی خواری شانه های خود را بجنبانند و گرد آن بگردند و آواز به تهلیل بردارند. موی پریشان و خاک آلود، نه دوان و نه آهسته گام بردارند. جامه ها از تن به در کنند و با رها کردن موی، چهره نیکوی خود را زشت نمایند. این است آزمایش بزرگ و امتحانی سخت و آزمونی آشکار. خداوند آن را سبب رحمت خود ساخت و وسیله رسیدن به بهشت خویش.

اگر خدای می خواست بیت الحرام خود را و پرستشگاههای بزرگش را در میان باغها و نهرها قرار می داد و در جایی که زمین نرم و هموار باشد، در مکانی پر درخت و درختان سرشار از میوه. در میان خانه ها و عمارات بسیار و روستاهای به هم پیوسته. در میان گندمزارهای قهوه ای رنگ و اراضی پرباران و باغستانهای خرم و راههای آباد. در این حال، پاداش اندک بود، زیرا رنج سفر اندک بود.

اگر بنیانی که کعبه بر روی آن ساخته شده و سنگهایی که دیوارهایش را برآورده، زمرد سبز و یاقوت سرخ و نور و روشنی بود، از دودلیها و تردیدهایی که در سینه ها جاری کرده می کاست و سعی و کوشش شیطان را از دلها دور می ساخت و اضطراب و نگرانی را از قلب مردم می زدود؛ ولی خداوند بندگانش را به گونه گونه سختی می آزماید و به انواع مجاهدتها به بندگی وامی دارد. و به کارهای ناخوش آیند امتحان می کند تا تکبر و خودپسندی را از دلهایشان بیرون کند و خواری و فروتنی را جانشین آن سازد. اینهاست درهایی که به عوالم فضل و احسان او گشوده می شود و سببهایی مهیا برای آنکه بندگانش را بیامرزد و گناهانشان را ببخشاید.