سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم عقد یکی از فامیلان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم عقد یکی از فامیلان

  • تهران
  • جمعه ۷ مرداد ۱۳۹۰
دعا برای سعادت زوجین/ توصیه‌‌های پدرانه به زوجین/ تأکید بر رفاقت و صمیمیت در زندگی/ اهمیت استفاده از تجربه بزرگترها/ توجه به جلب رضایت خدا/ تکالیف الهی انسان‌ها/ وظایف اجتماعی انسان‌ها/ تحصیل سعادت انسان‌ها در تلاش برای جلب رضایت خدا

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله والسلام علی رسول الله و آله

برای من شب خوبی است که در جوار حضرت امام رضا(ع)، می‌بینم نور چشمان ما فرزانه، با همسر مناسبی عقد ازدواج خود را برگزار می‌کنند.

انشاءالله دو فامیل با هم همکاری می‌کنند و در سایه حضرت ثامن‌الحجج و روحانیتی که در این شهر هست، زندگی سعادتمندی داشته باشند.

خداوند نسل صالح و پاکی به آنها عنایت کند و بتواند رضایت خداوند را در زندگی خود تأمین کنند.

الحمدلله آقای راشد هستند و خوب بلدند که نصیحت کنند. البته تا جایی که من می‌شناسم عروس و داماد از دو خانواده صالح و متدیّن و علاقمند به اسلام و انقلاب و کشور و قانع و فعال هستند. ازدواج مناسبی است. ولی زوج و زوجه جوان هستند و بنای زندگی جدید و مشترکی را دارند. نکاتی را که با تجربه‌های عینی و اطلاعات دینی و اجتماعی داریم تذکر می‌دهیم.

اولاً سعی کنند با رفاقت، صمیمیت و سعه صدر و بدون بهانه‌جویی‌هایی که گاهی در زندگی پیدا می‌شود، زندگی خود را همیشه شیرین و بانشاط داشته باشند.

ثانیاً مواظب باشند و برای انجام مسئولیت‌های مشترک و انفرادی به همدیگر کمک کنند.

ثالثاً از تجربه‌های پدرها، مادرها و بزرگان فامیل استفاده کنند که تجربه‌های عملی آنها خیلی باارزش است.

مهمتر از همه اینها این است که رضایت خداوند را در همه امور زندگی خود اصل قرار بدهند. کار مشکلی نیست. ممکن است آدم فکر کند که مگر می‌تواند؛ بله، خداوند که از ما توقعی ندارد. خداوند ما را خلق کرده و این همه نعمت داده، دوست دارد که بندگانش سعادتمند باشند.

تکالیف بسیار کمی برای ما تعیین کرده است. در روز چند رکعت نماز و یک ماه روزه در رمضان داریم که واجب است. بعضی از عبادت دیگر هم واجب است و بقیه که زیاد هستند، مستحبند. یعنی اگر خواستیم انجام می‌دهیم.

شرایط جامعه هم به‌گونه‌ای است که ما وظایف اخلاقی و انسانی داریم. آن‌قدر که از ما ساخته است، باید در جامعه خدمت بکنیم. گناهان برخلاف فطرت انسان‌ها هستند. آدم دلیلی ندارد که به طرف گناه برود. همیشه ثواب است که مقبول فطرت انسانی است و باید با فطرت اصیل خود به طرف جلب رضایت خداوند برویم.

اگر رضایت خداوند را داشته باشیم، نباید از چیزهای دیگر باک داشته باشیم. هر شرایطی که در زندگی ما باشد، رضایت خداوند آن شرایط را تقویت می‌کند و باعث سعادت ما می‌شود.

امیدوارم این نکات را عروس و داماد در زندگی خود مراعات کنند و شاهد فعالیت‌های مشترکشان در تحصیل و کار و خدمت به جامعه باشیم.

والسلام علیکم و رحمه الله