سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم جشنواره تولید ملی ، افتخار ملی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم جشنواره تولید ملی ، افتخار ملی

  • سالن اجتماعات وزارت کار
  • یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۳

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والسّلام علی رسول‎الله و آله
توفیقی شد در بین صنعتگران در خانه صنعت چند کلمه‎ای باهم صحبت کنیم. قبل از جلسه، توضیحاتی درخصوص اوضاع صنعت و در چند غرفه نمایشگاه با بعضی از صنعتگران صحبت کردم.
فکر می‎کنم الان در مقطعی هستیم که نیاز به تصمیمات سرنوشت‎ساز برای صنعت داریم و برای همه امور کشور  به همین شکل خواهد بود. تا حدودی راه‎ها باز شده و زیربناها کم و بیش ساخته شده و نیروهای خوب در کشور تربیت شدند و تجربه‎های ارزشمندی بدست آمده و مشکلات ارزی مثل سال‎های قبل نیست. فشار نیاز به کار هم ما را وادار می‎کند که تفکرات جدیدی را مطرح کنیم و راهکاری برای تقاضای به حق نیروی کارمان داشته باشیم.
به نظر نمی‎رسد در کشور ما بن‎بستی وجود داشته باشد. الان  بیشتر باید به فکر ابتکار، پشتکار و شجاعت تصمیم‎گیری باشیم که شاید بتوانیم سرعتی بیشتر از دوره‎های قبل برای همه بخش‎ها ایجاد کنیم. بحث‎هایی در کشور همیشه هست و در رسانه‎ها هم اولویت‎ها مطرح می‎شود که بحث‎های درجه دوم است. اولویت اول این است که به هماهنگی در همه امورمان نیاز داریم.
اینکه بگوییم صنعت، کشاورزی، آموزش و یا امور سیاسی کدام اولویت دارد؟ ممکن است بخش‎هایی از همه این موارد اولویت داشته باشد، اما مجموعه باید هماهنگ با یکدیگر کار کند. اگر مجموعه و اهداف ما هماهنگ حرکت کنند، می‎توانیم توفیقات بهتری به دست آوریم. هیچ‎یک از این بخش‎ها را  نمی‎توانیم ندیده بگیریم. اگر آموزش ما بلنگد، در آینده ضرر خواهیم کرد و اگر به کشاورزی بی‎توجهی کنیم، باز خسارت‎های عمده‎ای به کشور وارد می‎شود و نیروهای ما بیکار می‎شوند و وابستگی ما به خارج بیشتر می‎شود.
اگر مسائل صنعت را ندیده بگیریم، موتور توسعه و حرکت ما از کار می‎افتد و شاید هیچ بخشی به اندازة صنعت در زمینه توسعه نداریم. امروز در همه دنیا صنعت حرف اول را می‎زند و آنهایی که موفق شدند، صنعت پیشتاز را برای خودشان تدارک ببینند، جلو هستند و بقیه که دنبال هستند، موقعی به صنعت می‎رسند که آنها صاحب صنعت جدید شدند و سود این دوره را بردند و بعد آن را به دیگران واگذار می‎کنند و خودشان با قدم بلندی درجلو به پیش می‎روند.
یکی از نقاط ضعف جهان سوم و کشورهای در حال توسعه این است که همیشه دست دوم و سوم نصیب آنهاست و این خطرناک است. یکی از کارهای مهمی که شما صنعتگران باید به کمک علم و دانش در دستور کارتان داشته باشید، این است که باید در بخش‎هایی پیشتاز باشیم و از بقیه جلوتر حرکت کنیم. اینجا بحث اولویت‎ها مطرح می‎شود و بحث IT پیش می‎آید و باید روی آنها تکیه بیشتری بکنیم و سرمایه‎گذاری بیشتری داشته باشیم . ولی بدنه صنعت در همه مراحلش نباید مورد غفلت قرار بگیرد.
در بحث‎هایی که در جلسه قبل در اینجا داشتیم، آقایان دو مسأله را به عنوان مشکلات اصلی صنعت مطرح کردند. یکی مسأله بهره بالای بانک‎ها و دیگری نرخ ارز بود. ما هم در مجموعه کارهایمان با این مسائل مواجه هستیم. الان مجلس و دولت هم در حال بحث هستند و در محافل اقتصادی و سیاسی هم مطرح است. فکر می‎کنیم یکی از تصمیماتی که لازم است گرفته شود، این است که به نظرات منطقی و عادلانه‎ای در این دو مورد یعنی نرخ بهره بانکی و ارز برسیم.
در مجمع، بندی را تصویب کردیم که بهره و سود باید منطقی و عادلانه باشد، اما مصداقش را تعیین نکردیم و تعریف نکردیم که در چه سطحی  و رقمی عادلانه می‎شود که نیاز به کار کارشناسی وسیعی دارد و آرزو و سیاستی است که باید بشود. ظلم است که برای صاحب پول و گیرنده وام سود عادلانه نباشد.
هر طرفی که ظلم ببیند، ظلم به جامعه منتقل می‎شود و جامعه ضرر می‎کند. لذا کار منطقی است که باید با استدلال نقطه مطلوب را مشخص کنید و با ذکر دلیل نرخ عادلانه سود را محاسبه نمایید. مسأله نرخ ارز هم جزو بحث‎های داغ روز است و روی آن هم باید فکر کرد و آنچه که صلاح اقتصاد و مجموعه زندگی است، رقمی را مشخص کنیم و این رقم باید ثبات داشته باشد و مردم هم خیالشان راحت باشد.
چیزی که در بیرون احساس می‎شود این است که ظرفیت تولید در شرایط فعلی کشور خوب است و سرمایه‎گذاری‎های فراوانی شده، ولی هنوز تولیدکنندگان با مشکل مواجه هستند.
همه شما هم می‎دانید که تولید مهمترین وسیله تغذیه موتور حرکت تکاملی هر جامعه و هر کشوری است. اگر نتوانیم مولد خوبی باشیم، محال است که بتوانیم در مسابقه توسعه و پیشرفت در دنیا کاروان توسعه را همراهی نماییم. اگر بتوانیم تولید درستی برای خودمان ساماندهی و موتور تولید را بخوبی راه‎اندازی کنیم، راه‎ باز است و بقیه مسائل را به دنبال خود خواهد آورد.
روی این مسأله جاهایی که سیاست‎های این بخش را به عهده دارند، باید با هماهنگی مسؤولان تصمیم‎گیر مثل مجلس، دولت و جاهای دیگر همکاری کنند. این اصل را بپذیریم که باید به تولید ما سامان داده باشد. اگر ما مشکل صادرات داشته باشیم، با بازار داخلی بعید است بتوانیم تولید مطلوبی بدست بیاوریم.
هیچ کشوری نمی‌تواند با درون خود عمل کند و به تعامل جدی با دنیا در این خصوص نیاز داریم. ما مصرف کننده بسیاری از چیزهایی هستیم که خودمان تولید نمی‎کنیم و در مقابلش چیزهای کمی می‎دهیم. از دیگران می‎گیریم و چیزی که می‎پردازیم، تولید واقعی خودمان نیست و منابع ماست. چیزی که خداوند به عنوان هدیه داده است و مکلف بودیم این موارد را رشد دهیم و از آنها استفاده بهینه کنیم، ارزان به دیگران می‎فروشیم و کار آنها را می‎گیریم که ارزش افزوده آنها خیلی بالاست. ولی ما بدون ارزش افزوده به آنها جنس می‎دهیم که چیز بسیار بدی است.
فکر می‎کنم این فقط به درد پولدارهای بی‎درد می‎خورد. لذا باید خودمان بسازیم و از ساخته و تولید خودمان وارد بازار شویم و تعامل کنیم. مقداری از مواد طبیعی را که از طبیعت گرفته می‎شود، از خارج وارد کنیم و مقداری را صادر می‎کنیم. وقتی مقایسه می‎کنیم، می‎بینیم این دو رقم هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند و انصافاً جای ارزش افزوده در کشور خیلی خالی است. جای ارزش افزوده جای رشد صنعت هم هست. صنعتگران باید این خلائی را که در زندگی اقتصادی ما وجود دارد، پُرکنند و من هم قصد ندارم بگویم صنعتگران کوتاهی می‎کنند. صنعتگر عاشق است و می‌خواهد کارش بهتر انجام شود.
مجموعه نظام باید حرکت منظمی را ساماندهی کند و راه را ادامه دهد. در این مدت پیشرفت‎های قابل قبولی حاصل شده است. الان در نیازهای مواد اولیه در فولاد، مس،‌‌ آلومینیوم، مواد پتروشیمی و چیزهای دیگر که برای ما سرمایه‎های بزرگتر هستند، دستمان پُر است و با این مواد می‎توانیم صنایع کشورمان را تغذیه کنیم.
چیزهایی هم هست که باید به دنبال آنها برویم. در بعضی جاها، دنیا خیلی سخت مواظب است که ما جلو نرویم که نیازمند سیاست مدبرانه‎ای است که موانع را از جلوی پایمان برداریم. مثلاً بحث هسته‎ای، بحثی است که قدرت‎های بزرگ سرسختی می‎کنند و باید این موضوع حل شود.
چیز دیگری که خیلی با اهمیت‎تر است و دنیا هم دنبال آن است، انرژی هسته‌ای ‎است که از شکاف هسته به دست می‎آید. نقطه‎ای دیگری که از جوش هسته انرژی می‎گیرند، صنعت ایتو است و بسیار صنعت مهمی است  و امروز رقابت بسیار جدی در سطح عالی‎ترین قدرت‌های دنیا برای اینکه کجا نقطه آغاز باشد، شروع شده و ما هنوز در اول کار هستیم و آنها هم هنوز به جای درستی در صنعت ایتو نرسیده‎اند و اگر روزی دنیا به صنعت ایتو دست پیدا کند و از جوش (سیستمی که در خورشید عمل می‎شود و تولید انرژی می‎کند) استفاده کند، دیگر خطر انفجار هسته‌ای و محیط زیست مطرح نیست. چون ماده اولیه‎اش آب دریاست. ما الان در کشورمان، باید پایه‎هایی درست کنیم که در صنعت و تکنولوژی جدید حرفی برای گفتن داشته باشیم.
در بحث IT حرکت نسبتاً قابل قبولی داریم، ولی فاصله بسیاری با کشورهای دیگر داریم. در جمع شما صنعتگران نخبه عرض می‎کنم حتماً باید به فکر کارهای بزرگ، جدید و پیشتاز و بی‎رقیب، کم‎رقیب باشیم و فکر نکنیم که حتماً باید صبر کنیم دنیا اینها را کهنه کند و وقتی دست دوم شد، استفاده کنیم. چرا باید این‌گونه باشد؟ ما ایرانی‎ها انسان‎های باهوش و پراستعدادی هستیم و دانشمندان بزرگی داریم. هزینه چنین تحقیقاتی را هم می‎توانیم بپردازیم و کار سختی نیست و با صرفه‎جویی در جاهای مختلف می‎توانیم برخی کارهای مهم را متمرکز کنیم و به پیش ببریم.
بحث هسته‎ای که مطرح است و خیلی هم داغ است، آرام آرام به پیش رفت و حقیقتاً خومان انجام دادیم و جوانان خودمان شروع کردند و تکنولوژی آن را به دست آوردند. چیزهای دیگر هم همینطور است و این راه رفتنی است و می‎توان رفت. فکر می‎کنم زیربناهای حرکتمان را کم و بیش داریم. مبانی و سیاست‎ها را در مجمع تنظیم می‎کنیم و با تجربه‎ای که داریم، نیروی کار در کشور وجود دارد. متخصص و نیروی کار ماهر به اندازه کافی داریم و رشد آن هم زیاد است. نیاز هم وجود دارد.
تعامل با دنیا مسأله مهمی است که باید روی آن قدری کار کنیم که این محدودیت‎ها که بعضی‌ها در بازار مشکلاتی درست می‎کنند، کم شود تا بتوانیم به طور طبیعی با دنیا تعامل داشته باشیم و راه خودمان را انتخاب کنیم.
من الان گره‎ای در کار توسعه نمی‎بینم، در کشاورزی، آموزش،‌اقتصاد و ... گره‎ای وجود ندارد و اگر هم چیزی باشد، ممکن است کم‎کاری و یا مشکلات سیاسی و بحث‎هایی مثل سرگرمی باشد. امیدوارم باتلاش همه شما نیروهای کاری که در کشور هستید، بتوانید اولاً مسأله بهره‎وری را حل کنید. اگر بخواهیم آمایش درستی در زندگی اقتصادی و صنعتی داشته باشیم، باید سهم سرمایه، فضا و نیروی انسانی را عادلانه تقسیم کنیم. بدانیم که نیروی انسانی نقش خود را ایفا کند و فضا که زمین و منابع است و ابزار و سرمایه هم نقش خود را داشته باشند. الان بهره‎وری متکی به انسان در کشور جزو نقطه‎ضعف ماست. سهم بهرة بخش انسان در ژاپن و کشور ما قابل مقایسه نیست. در مقابل سهم تضاد مواد را هم مقایسه کنید. ما مواد، فضا و طبیعت زیاد مصرف می‎کنیم. ولی دستاورد انسان از سهم اندکی برخوردار است.
لذا بهره‎وری ارزش ما بهینه نیست. از کارهای مهم شما صنعتگران – البته بخش سنگینی از این کار در دست دولت است - باید بهره‎وری را به جای مناسبی برسانید. فکر می‎کنم الان راهکارها شناخته شده است و می‎توانیم انتخاب کنیم. ان‎شاءالله قدرت تصمیم‎گیری داشته باشیم و جهش دیگری در دوره‎های آینده در صنعت کشور ایجاد کنیم و با این جهش‌خودمان را به نقطه‎ای که استحقاق آن را داریم، برسانیم.
والسّلام‎علیکم و رحمه‎الله و برکات