سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم تشییع جنازه شهدای هفتم تیر

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم تشییع جنازه شهدای هفتم تیر

پیرامون شهدای ۵تیر و تحلیل حرکات ضدانقلاب

  • سه شنبه ۹ تیر ۱۳۶۰

بسم الله الرحمن الرحیم

اَلْحَمْدُلِلَّه و الصلاةُ علی رَسولِ اللّه و آله اَجْمَعین.

قالَ اللّه العَظیم فی کِتابه:

اَعوذُ باللّه مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم.

بسْمِ اللّه الرَّحمنِ الرَّحیم

وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاس وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ[1]

ارواح شهدای به خون خفته، همه آنهایی که در راه پیروزی انقلاب و در جنگ با دشمنان خارجی و جهاد با منافقان داخلی به شهادت رسیده‌اند، مجموعاً حضار فاتحه‌ای قرائت کنند.

آیاتی که تلاوت کردم، گوشه‌ایست از بیانات خداوند در قرآن کریم در رابطه با شهادت جمعی از بهترین یاران پیغمبر (ص) در جنگ اُحد. حادثه‌ای که در مجموع بی‌شباهت به آنچه امروز بر ما می‌گذرد، نبود. در اُحُد بیش از ۷۰ نفر از یاران صدیق پیغمر (ص)، شربت شهادت نوشیدند و جمعی از دوستان پیغمبر (ص) مجروح شدند؛ امّا حضور شخص پیغمبر (ص)، حضور آن رهبر عظیم در صحنه توانست تعادل مسلمانان را حفظ و دشمن را مجبور به عزیمت کند. امروز ما برای تشییع جنازه بیش از ۷۰ تن از شهدایی که شباهت زیادی به شهدای اُحُد دارند، اجتماع کرده‌ایم و آنها را به قبرستانی می‌بریم که در آینده مزاری خواهد بود، همانند مزار شهدای اُحُد در مدینه و الهام بخش، همان گونه که آنهاست.

من از برادران و خواهران مسلمان تقاضا می‌کنم آیات مربوط به جنگ اُحُد را در اواخر سوره » آل عمران«مطالعه کنند. آن قدر آن آیات گویاست که وصف‌الحال امروز ماست، منتها امروز ما از موضعهای قویتر و وسیعتر با ضدّ انقلاب و دشمن مواجه می‌شویم. در جنگ اُحُد پس از شهادت این گروه از یاران پیغمبر (ص)، به خاطر کم بودن اصحاب و قلّت عدد، ضربه عظیمی به روحیه مسلمانان وارد شده بود. این آیات آن ضربه را جبران می‌کند، فواید و منافع آن شهادت و آثار آن را برای مردم توضیح می‌دهد، مجلس شورای اسلامی، این خانه شما و این مدافع حقوق اسلام و مردم مستضعف، در این حادثه و جنایت عظمی خسارت بزرگی دید؛ حدود ۲۷ نفر تا کنون، تا آنجایی که مشخّص شده، از بهترین یاران مجلس را از دست داده‌ایم.

البتّه، این‌ها را جزء مهمترین ذخائر و سرمایه و بهترین وسیله تداوم انقلاب حساب می‌کنیم جسمشان را نداریم، امّا حضورشان را به عنوان قهرمان و مایه تداوم و الهام بخش انقلاب، در تاریخ امروز و فردا داریم و خواهند ماند.

 

کابینه دولت، گروهی از بهترین و فعّالترین عناصرش را از دست داد؛ در سطح معاونان و در سطح وزراء برادران دیگر ما از اعضای حزب جمهوری اسلامی که این جنایت را به حساب او مرتکب شدند، در این راه جانشان را دادند و همه اینها ذخیره انقلاب هستند. گروهی از دانشجویان و محصّلان حوزه علمیّه قم هم شربت شهادت نوشیدند. در بین این شهدا، برادر عزیزمان و دوست همیشه در سنگرمان جناب آیت اللّه بهشتی، مثل حمزه شهدای اُحُد است. و اتّفاقاً نقاط شباهت هم در این حادثه، زیاد است. وقتی که حمزه شهید شد، خانواده‌های عزادار مدینه، اعلام کردند، پیش از آنکه برای شهدای خودمان عزاداری کنیم، به خانه پیامبر می‌رویم و برای حمزه گریه می‌کنیم.

آن شب حادثه، خانواده‌های عزادار، هر کسی تماس می‌گرفت، اوّل سراغ بهشتی را می‌گرفت و بعد سراغ عزیز دیگر خودش را مجروحان بیمارستان اوّل از بهشتی می‌پرسند. امّا برای ما تمام این عزیزان ارزشمند هستند و خون همه اینها مثل هم می‌جوشد و خون شهید الهام دارد، پیام دارد، سازنده است. تاریخ ساز است، انسان ساز است. دشمن شکن است. کفرشکن است. هریک از این شهدا- چه از سنگر مجلس و چه از سنگر دولت و چه از سنگر سایر مراکز برای ما ذخیره تاریخ سازند که روحشان شاد و روانشان در جوار پیغمبر (ص) و شهداست.

وقتی که در جنگ احد آن ضربه وارد شد، جهان کوچک اسلام چنان عزادار بود که آسمان به آنها تسلیت گفت و خدا با بیانات قرآن آنها را دلداری داد. امّا امروز قدرت ملّی ما قضیه را برعکس کرده، یعنی به جای اینکه روحیّه شما مردم ضربه ببیند، به صحنه آمدید و به خیابانها ریختید و به مسؤولان و حتّی به امامتان دلداری دادید.

خداوند به شما خیر بدهد و خداوند شما را برای اسلام و برای راه حق و برای شکست بطلان، همان گونه در سنگرید و مجاهدید، مستحکم‌تر و قویتر و آماده جهاد بگرداند. در مجموع در مقایسه با احد آیه‌ای که خواندم، می‌گوید: » اگر شما جریحه‌دار شدید، متألّم نباشید، دشمن شما از شما بیشتر جریحه‌دار شده است.

این سنّت خداست که این حوادث را برای ایجاد یک تاریخ درست انسانی در بین جوامع به وجود بیاورد. دشمن ما چند نفر منافق و ضدّ انقلاب داخلی نیست. مجموع امپریالیسم بین‌الملل و صهیونیسم و ارتجاع منطقه و زالوهای داخلی و ولگردها و مفسدها و مفسده‌انگیزها دشمن ما هستند، این‌ها ضربات سنگینی از ما خورده‌اند و ما با هر ضربه‌ای که با هر شهیدی خورده‌ایم، قویتر شده‌ایم. دشمن ما اوّلین ضربه را زمانی خورد که خانواده پهلوی شکسته خورد و دُرّ استعمار در این منطقه سقوط کرد و پایه استعمار در منطقه لرزید و دشمن راه عزیمت را در پیش گرفت.

ضربات بعدی را دارد مرتّب در صحنه‌های سیاسی و اقتصادی و نظامی از ما می‌خورد. در صحنه‌های جنگ، عزیزان ارتشی و سپاه و بسیج و نیروهای دیگر ما ضربه‌های کاری را بر صدّام که امروز نوک پیکان استعمار است، می‌زنند ودر داخل، نیروهای مجاهد حزب اللّه ما، نوک‌های دیگر پیکان استعمار را که در قیافه مجاهد خلق و پیکار و فدایی خلق و سایر منافقها، ساواکی‌های گذشته، سرمایه‌داران و لیبرالهای از خدا بی‌خبر هستند، می‌شکند.

ملّت ما این ضربه‌ها را دارند می‌زنند، قهر دشمن و ضربه‌های دشمن هر روز و هر ساعت و پی‌درپی است. بگذارید ما هم در این رابطه تحمّل خسارتها را بکنیم. [از نظر] قرآن تاریخ به این صورت شکل می‌گیرد: » تِلکَ الایّام نُداولَها بَیْن النّاس «؛ این گونه روزها باید بین مردم بیاید.» وَ یَتَّخَذَ مِنْکُم شُهدا«؛ شما باید به پیشگاه خدا و تاریخ شهید هدیه کنید و کردید. و دیگر از منافعش، روشن شدن چهره منافقین است که در همین آیات می‌گوید:

» وَ لِیَعْلَمَ اللّهُ الَّذین نافِقوا و قیلَ لَهُم تَعالوا قاتَلوا فی سبیلِ اللّه اَوِدافعوا قالوا لَوْ نَعْلزمُ قَتالاً لاَ تْبَعْنا کُمْ هُمْ لِلْکفُفرِ یَومَئِذٍ اَقْرَبُ مِنْهُم لِلاْیمان«

این آیه چقدر گویاست. قرآن می‌گوید: جنگ احد قیافه منافق را روشن کرد. این درگیری ما با دشمن در صحنه داخلی و در جبهه‌ها و در صحنه جهانی چهره‌های منافق را خوب به مردم نشان داد. آن‌ها که به جای اینکه به نام اسلام بیایند با مردم همکاری کنند، همه جا نفوذ کرده‌اند و با کفر همدستی می‌کنند.

» هُمْ لِلْکُفر یَومَئِذٍ اَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلاْیمان«. آن‌ها به جبهه کفر نزدیکند تا جبهه ایمان.

اسمشان را هم مسلمان گذاشتند. امروز مردم چهره آنها را خوب شناخته‌اند. بمبی که در دفتر حزب جمهوری اسلامی ما منفجر شد و چهره‌های عزیزی را از ما گرفت، انفجاری در سطح جامعه ایجاد می‌کند که هزاران بار قویتر از انفجار اتمی است. و ریشه‌های نفاق و کفر را در مملکت و منطقه خواهد سوزاند.

دیگر کدام ساده‌لوحی در این مملکت است که باور کند مدّعیان حمایت از خلق با این جنایت عظیمی که مرتکب شدند و این خونی که ریختند و در حالی که کشور در حال جنگ است و بیش از همه وقت نیاز به کابینه و مجلس و چهره‌های خدمتگزار دارد، اینگونه قربانی گرفتند، در خدمت خلق هستند و برای خدا و خلق مبارزه می‌کنند؟! اگر تا دیروز روحیه ترحّمی ممکن بود در مردم پیدا شود و ما را دعوت کند که نسبت به ضدّ انقلاب کوتاه بیاییم و ترّحم کنیم، بعد از این جنایت هولناک، که قلبها را مالامال و مملو از اندوه و کینه نسبت به کفر و نفاق کرده است، چه کسی می‌تواند پیدا شود و توصیه کند و از ما بخواهد که به اینها امکان فعّالیّت و امکان حضور بدهیم؟!

از طریق مجلس شورای اسلامی دیگر چه کسی می‌تواند بعنوان مدافع حقوق این گروهکهای بمب در دست و کینه در قلب و خون بر لب و مست و بی‌خبر و خودباخته دفاع کند و به نام آزادی بخواهد گروهکهای ضدّ انقلاب و تروریست خود فروخته عامل اجانب ستون پنجم را زیربال حمایت قانون بگیرد؟!

کدام گوشی و کدام دلی و چه قلبی در این کشور باقی مانده است که تحمّل شنیدن این گونه کلمات فریب آمیر و خدعه‌گر را داشته باشدّ ملّت ما همه چیز را فهمید، همه چیز را شناخت و به همه چیز واقف شد و راه خارجیش را پیدا کرد دشمن داخلیش را شناخته، دشمن خارجیش را شناخته، در صحنه است، ارتش ما، سپاه ما، کمیته‌های ما، مردم ما، حزب‌اللّه همه دست اندرکارند که از این فاجعه عظیم به آسانی نگذرند و برای همیشه این ملّت را از شرّ این توطئه‌گران آسوده و راه انقلاب را صاف کنند.

برادران شهربانی و ژاندارمری! در برخورد با ضدّ انقلاب داخلی، شما وظائف عظیمی دارید. آن وظیفه‌ای که ارتش دارد. امروز در نهایت صداقت در جبهه‌ها عمل می‌کند و صداقت و صلاحیّت و وطن خواهیش را ابراز کرد و جا در دل مردم گرفت و ارتشی مردمی شد. شهربانی و ژاندارمری هم به سهم خودشان شرکت داشتند و امّا وظیفه عمده شما از امروز شروع می‌شود، شما بایستی ثابت کنید، باید قانع شوند و مطمئن شوند که شما حامی و حافظ امنیّت در کشور هستید. حضور شما باید برای مردم ایجاد امنیّت و آرامش خاطر کند. امیدوارم این وظیفه را درست انجام دهید و مردم بعد از انقلاب در پیکار با ضدّ انقلاب داخلی که شروع شده و اوج گرفته، ارزش و اعتبار و ضرورت وجود شما را احساس کنند. این‌ها را با هم و در کنار هم و همه را متکی به مردم و متّحد و همه را پشت سر امام بدانیم.

و امّا مجلس شورای اسلامی، برادران و خواهران! ملّت عزیز ایران! مجلس شورای اسلامی گروهی را از دست داد، ولی مطمئن باشید که موضع مجلس در دفاع از حقوق شما و حقوق اسلام قویتر و مستحکمتر شد و این ضربه‌ای که دشمن خیال می‌کرد به مجلس می‌زند و در این لحظات حسّاس مجلس را از کار می‌اندازد، این لرزه بر اندام خودشان افتاد.

باند متّفق از سرمایه‌داران و ساواکیها و واسطه‌ها و تصفیه‌شدگان رژیم گذشته و طاغوتیان و چپگرایان و مدعیان خلق از پیکار و اقلّیت و جاسوسان سیا و سایر مراکز جاسوسی بین‌المللی و ولگردان و بی‌بند و باران و انحصار طلبها و فرصت طلبها، یک اتّحاد ناموفّق و همراهی ناپایداری شروع کرده‌اند که در هدف اینها نقطه اساسی مجلس بوده است و این نقطه شکست خورد و این هدف شکست خورد و مجلس فردا کار خودش را قاطعتر و با پشتکاری وسیعتر و بیشتر و با همکارانی تازه نفس‌تر ادامه می‌دهد. و شما شاهد حضور همیشگی مجلس در کنار خودتان خواهید بود.

و امّا شما مردم، شما خلق و توده واقعی ایران، و مسلمان و مبارز ضدّانقلاب داخلی که از هر فرصت استفاده کرده و نفوذ کرده، تکیه اساسیش به شما مردم است؛ باید مواظب باشید؛ باید هوشیار باشید، باید همه وجودتان چشم شود، باید همه چیز را خودتان درنظر بگیرید و حرکتهای مشکوک را فوراً یه مراکز رسمی اطّلاع دهید و در عین حال من تأکید می‌کنم که این حادثه دلخراش شما را آنقدر عصبانی نکند که کنترل خود را از دست دهید و در مجازات و کیفر دادن به ضدّانقلاب از حدود اسلام و انصاف و عدالت خارج شوید که البتّه نمی‌شوید.

 

آماده باشید، بیدار باشید، چشم باشید، گوش باشید. شما باید با پلیس، با سپاه و نیروهای امنیّتی همکاری مداوم داشته باشید که این سرطان ضدّ انقلاب داخل را ریشه‌کن کنید.

به برادران و خواهران در جبهه عرض می‌کنم که مبادا این حوادث که در شهرها اتّفاق می‌افتد، در روحیّه شما اثر نامطلوب بگذارد، قویتر باشید. این‌ها چیز غیرمنتظره‌ای نبود، همیشه ستون پنجم، آنجا که ارتش متجاوز در حال عزیمت و فرار است، وظیفه‌اش را آغاز می‌کند. ستون پنجم این چنین کارهایی می‌کند، اینجا و آنجا تلاش مذبوحانه‌ای خواهد داشت. شما مرزدار هستید و ما اینجا مرکز را برای شما حفظ می‌کنیم. روحیّه‌تان قوی باشد، شما آنجا بجنگید و ملّت و پشتیبان شما هم حافظ کشور شده و [مراقب] جنایات و توطئه‌های داخلی خواهند بود و جبهه داخل و جبهه مقابل دشمن، مجموعه‌ای دارد که این مجموعه به خواست خدا آسیب‌ناپذیر است.

مطلب دیگری که بعنوان یک توصیه با استفاده از آیات مربوط به جنگ احد خدمت شما عرض می‌کنم، این است که شیاطین و ضدّ انقلاب برای شکستن اصحاب پیامبر (ص) آن روز فریاد زدند و شایعه انداختند که پیغمبر (ص) شهید شده و روحیه مردم شکسته شود.

قرآن به مردم درسی داد که این بود: » وَ ما مُحَمَدٌ رَسوُلٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ أفإنَّ مَّاتَ اَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُم عَلی اَعْقابکُمْ«.

و این درس برای ما مهم است و شما امروز به این درس به طور فطری و با غریزه اسلامی عمل می‌کنید. روح این آیه اینست که: ملّت باید متّکی به خودش باشد. مردم باید روی پایگاه مردمی بایستند تا انقلاب ضمانت تداوم داشته باشد. پیغمبر اکرم (ص)، رسول خدا و رهبر شما اگر مرد؛ از میان شما رفت و شهید شد، شما نباید ضعف را به خودتان راه بدهید و شکست را تحمّل کنید. شما خودتان مردمی هستید که پیغمبر (ص) شما را به راه انداخته و من می‌بینم که شما این درس را دارید خوب پس می‌دهید.

در جامعه ما امروز پیش از همه ملّت در صف است، ملّت حرکت می‌کند و ملّت تصمیم می‌گیرد و به رهبر روح می‌دهد. دیروز که در خدمت امام بودیم، امام این وظیفه رسالت را ادا کرد. وقتی که به خدمتشان رسیدیم، به جای اینکه ما به ایشان تسلیت عرض کنیم، ایشان به ما روح دادند و ما را تسلیت دادند و فرمودند: من متأسفم که چنین حادثه‌ای پیش آمده است، امّا این گونه حوادث برای تحکیم موقعیّت انقلاب و برای توجّه دادن مردم به خطر و برای آنکه مردم را جدیّتر کند و برای حمایت از انقلابشان بسیار مؤثّر است. و این درس بزرگی است که اسلام به ما داده و امام می‌آموزد.

به هر حال، امروز ما شاهد حضور شما برای ابراز احساسات در یک حادثه تلخی هستیم که بسیاری از دوستانمان را از دست دادیم، مجروحان ما در بیمارستان هستند و دو، سه روز قبل از آن خواستند برادر عزیز دیگرمان و سرباز همیشه در سنگرمان، امام جمعه تهران را از سنگر بیرون کنند.

تمام این جنایتها، توطئه وسیعی است که ریشه در خارج دارد. و شاخ و برگهایش اینجا و آنجا هستند و فقط چیزی که می‌تواند تداوم انقلاب را برای همیشه حفظ کند، همین حضور شما عزیزان و صاحبان انقلاب در صحنه است. از مطالبی که قابل تذکّر است، اینست که براساس این حرف می‌زند.

دشمن امروز دست به شایعه پراکنی می‌زند. شما باید هوشیار باشید و به شایعه‌ها توجّه نکنید و خودتان شایعه‌ها را خنثی کنید. دشمن در جبهه جنگ دارد شکست می‌خورد، تمام حیله‌ها به کار می‌رود، انفجارها، ترورها، شایعه‌ها، تود دل خالی کردنها، اعلامیه پراکنیها و رادیوهای خارج و اجانب از همه امکانات استفاده می‌کنند که این ملّت را بلرزانند. امّا اجتماع امروز شما و این تشییع جنازه و احساساتی که دیروز نشان داده‌اید و کارهایی که روزهای آینده انجام می‌دهید - انشاءاللّه - برای همیشه دشمن را باید مأیوس کند و این آخرین و مهمترین مصاف ما با ضدّ انقلاب خواهد بود.

من در اینجا به خانواده‌های شهدای فاجعه انفجار بمب و همه ملّت ایران تسلیت عرض می‌کنم. جنازه بسیاری از دوستان مجلس ما را به شهرهایشان منتقل می‌کنند. از دیروز با بی‌صبری، مردم شهرها به انتظار دریافت پیکر عزیز شهیدشان هستند. ما این هدایای مقدّس را به شما مردم تحویل می‌دهیم. احساسات خودتان را کنترل کنید و در راه انقلاب و هدایت صحیح انقلاب به کار بگیرید، جنازه هر یک از اینها در شهر خودشان باید مزاری الهام بخش و مرجعی باشد که مردم بفهمند ضدّ انقلاب چه می‌کند.

برخورد منطق توحید با شرک و منطق حق و عدل با ظلم از این گونه مسائل دارد. حالا که به طرف مرکز شهدا برای به خاک سپاری این ودایع مقدّسی که به ما داده شده است، حرکت می‌کنید، نظم و نظام و آرامش را با حالت انقلابی و با شعارهای کوبنده‌ای که دارید، حفظ فرمائید و با مراعات کامل انتظامات این صحنه عظیم را که در تاریخ کم داشته‌ایم، خوب از آب درآورید.

ملّت مظلوم و در عین حال انقلابی ما انتظار نداشت که نمایندگانی که به مجلسی فرستاده است، ضدّ انقلاب به این آسانی جنازه‌هایشان را به شهرهایشان برگرداند، در اینجا به برادران نماینده تسلیت عرض می‌کنم و از طرف نمایندگان مجلس به شما عزیزان که قدم رنجه کرده‌اید و به کنار مجلس آمده‌اید و ما را یاری کرده‌اید، از شما تشکّر می‌کنم و شما را به خدا می‌سپارم.

والسّلام علیکم و رحمةاللّه

 

 
  1. سوره مبارکه آل عمران، آیات شریفه ۱۳۹ و ۱۴۰: اگر مؤمنید سستی مکنید و غمگین مشوید که شما برترید. اگر به شما آسیبی رسید، آن قوم را نیز آسیبی نظیر آن رسید و ما این روزها [ی شکست و پیروزی] را میان مردم به نوبت می‏ گردانیم [تا آنان پند گیرند] و خداوند کسانی را که [واقعاً] ایمان آورده‏ اند، معلوم بدارد و از میان شما گواهانی بگیرد و خداوند ستمکاران را دوست نمی دارد.

تصاویر ضمیمه