سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم بازدید از ستاد انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری در وزارت کشور

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم بازدید از ستاد انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری در وزارت کشور

  • تهران
  • جمعه ۲ خرداد ۱۳۷۶
تلاش قابل تحسین وزارت کشور برای برگزاری درست انتخابات/ اهمیت اعتماد مردم به نظام در انتخابات/ تفاوت انتخابات الان با انتخابات اوایل انقلاب/ فراهم شدن تدریجی امکانات برگزاری درست انتخابات در کشور/ احتمال بسیار کم امکان دستکاری آرای مردم در کشور/ هماهنگی مسئولان مختلف مراحل گوناگون برگزاری انتخابات/ عدم وجود نگرانی برای انتخابات در کشور/ آثار سیاسی و اجتماعی برگزاری درست انتخابات/ آرامش کشور در همه مراحل انتخابات/ هماهنگی نامزدها و مردم با اهداف نظام در انتخابات /رضایت مردم و رهبری از فضای انتخاباتی کشور/ اطمینان مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی/ لزوم حضور همه مردم در انتخابات/ تأکید رهبری بر اصلیت حضور مردم در انتخابات/ اهمیت انتخاب اصلح برای ریاست جمهوری/ حضور دستگاه‌های قابل اعتماد در برگزاری انتخابات/ اهمیت جلب رضایت خداوند، رهبری و مردم در انتخابات/ بی‌طرفی وزارت کشور در انتخابات/ برگزاری درست انتخابات، سیاست اصلی نظام/ اهمیت اعتماد مردم به سلامت انتخابات/ نتایج مطلوب انتخابات سالم در کشور/ اعتماد مردم، مهم‌ترین سرمایه نظام/ اهمیت رضایت وجدان در زندگی انسان

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله و السلام علی رسول الله و آله

همکاران ما در وزارت کشور که این روزها با فشارهای گوناگونی که به خاطر حساسیت مسئله از اطراف است، زحمت‌های زیادی می‌کشید، خسته نباشید. من از شروع مقدمات کار در جریان تلاش‌ها و زحمات شما بودم و قرار بود دیروز در دفتر با شما ملاقات داشته باشیم، ولی ترجیح دادم که به اینجا بیایم و از نزدیک رویه کارهای شما را پشت میزها، ارتباطات و نحوه عملکرد را ببینیم. در انتخابات مجلس هم همین کار را کردیم و برای من مفید بود که مجموعه کار به نظرم روشن شد. واقعاً برای من روشن بود که از لحاظ کلی، راحت‌تر به مسائل برخورد می‌کنیم.

من خودم یک بار در وزارت کشور انتخابات اجرا کردم. آن موقع هم خیلی حساس بود، از لحاظ افکار عمومی و شرایط سیاسی حساس‌تر از این دفعه هم بود در موقع بی نظمی‌های زیاد، هم در تبلیغات و هم در حرکت گروه‌ها بود که کار را خیلی سخت‌تر می‌کرد. می‌دانم الان کار شما چقدر دشوار است! البته یک نقطه خوب که شما دارید و آن موقع نبود، این است که بالاخره همه نامزدها در کادر انقلاب مورد تأیید شورای نگهبان و همراه حرکت عمومی انقلاب هستند. آن موقع این‌جوری نبود. از طرف گروهک‌های مختلف در کارهایمان مشکل داشتیم.

لذا کاملاً برایم روشن است که دارید کار مشکلی را انجام می‌دهید. مقررات، بخشنامه‌ها و قوانین الان پخته‌تر شدند. بعد از چندین دوره، تجربه‌های انتخابات را در خودش دارد. آن موقع بیشتر وارث قوانین زمان گذشته بودیم که آنها با کاری که ما می‌خواستیم بکنیم، تفاوت داشت. آنچه که الان باید مردم بدانند که کمابیش هم می‌دانند، با مصاحبه‌ها و حرف‌هایی که در وزارت کشور زده شده، می‌دانند. بحمدالله همه امکانات فراهم شده که آرای واقعی مردم از صندوق بیرون بیاید. در این روال رأی‌گیری که در شبعه‌ها با دقت هم برگه‌ها تنظیم شده‌اند، نهایت اعتماد را می‌دهد و هم نحوه تحویل برگه‌ها، پس گرفتن آنها، خواندن آرا و نسخه‌های فراوان که به هر گوشه‌ای می‌رود، باعث اعتماد مردم می‌شود. از چند جهت اینها زیرنظر هستند. بعد به بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و وزارت کشور می‌آیند. یعنی در مسیر اجرایی چهاربار هماهنگ و تنظیم می‌شوند. اگر اشتباه نوشتنی یا تایپی یا جمع‌زدنی در این مسیر باشد، قطعاً اصلاح می‌شود. بعد از اینکه در چهار ایستگاه هماهنگ شوند، باز هم اگر فکر کنیم که اشتباه شده، یک بار از طریق کامپیوتر و یک بار با دست اینها را جمع می‌کنند. یعنی احتمال اشتباه واقعاً نزدیک به صفر می‌رسد. در جریان رأی‌گیری بخش دیگری در کنار شماست. شورای نگهبان است که آنها هم از همان نقطه اول همین مسیر را طی می‌کنند. آنجا هم همین جمع‌بندی‌هاست. حالا اگر یک در هزار هم اشتباهی در گوشه‌ای قرار بگیرد، دوباره اینها تقاطع می‌کنند و خطای همدیگر را رفع می‌کند.

با این شیوه‌ای که الان با تجربه‌های گذشته در رأی‌گیری داریم، می‌توان مطمئن بود که نظام رأی‌گیری ما اصلاً جای نگرانی ندارد و افراد اگر بخواهند به گونه‌ای خودشان در بین خودشان کارهای خلاف کنند تا آن جایی که در وزارت کشور است، مشکل است و نمی‌توانند چنین کاری انجام بدهند. رأی‌دهنده‌ها بیرون از حوزه وزارت کشور چه کار می‌کنند؟ با نامزدها و رفیق‌هایشان ارتباط دارند که باز هم تأکیدهای اخلاقی و توصیه‌های اجتماعی می‌شود که سعی کنند نهایت سلامت را در برگزاری داشته باشند تا خیالمان از لحاظ آثار اجتماعی راحت باشد.

در اینجا چیزی اتفاق نمی‌افتد، اما ممکن است مسائل اجتماعی‌اش در مردم بی‌اعتمادی درست کند که خود آنها باید مراعات کنند. حتماً تا این لحظه‌ها باید از مسیر انتخاباتمان راضی باشیم. تبلیغات بسیار سنگینی بوده که این دوره خیلی زود شروع شد. امروز هم تمام شد و بحمدلله در دوران تبلیغات اتفاق مهمی در کشور نیفتاد. چنین انتخابات حساسی با چنین حجم وسیع از برخورد عقاید آراء در کشورهای دیگر معمولاً مشکلات جدی درست می‌کند، تلفات انسانی دارد، خرابی‌ها دارد، آتش‌سوزی‌ها دارد و خیلی چیزهای عجیب و غریب اتفاق می‌افتد که می‌بینیم.

این نشان رشد مردم ماست. در این قسمت مردم از خودشان بلوغ نشان دادند. هم نامزدهای انتخاباتی اخلاق و اصول اسلامی و انقلابی را مراعات کردند و هم مردم و رسانه‌ها خوب آمدند. نمی‌توان مطلق بگویم همه چیز را درست می‌پسندیم، ولی نسبی است. به طور نسبی یک دوره تبلیغات خوب را برگزار کردیم. باید هم از نظارت‌ها که وزارت کشور کارهایش را انجام داد و هم مسئولان شورای نگهبان که فضای مناسبی را درست کردند، قدردانی کنیم.

مردم حرف‌هایشان را زدند. من فکر نمی‌کنم الان در کشور برای کسی ابهامی باشد. هم نظرات نامزدها مشخص است، هم شخصیت اینها مشخص است، هم اهدافی که اعلام کردند و برنامه‌هایی که گفتند. تا آنجایی که گفتند، مردم می‌توانند واقعاً تصمیم بگیرند. الان یک انتخابات کور در کشور ما نیست. اگر رسانه‌های جهانی و ناظران، انصاف به خرج بدهند، باید بپذیرند که جریان تبلیغات به صورت دموکراتیک انجام شده و برای مردم امکان تصمیم‌گیری فراهم شده است.

از لحاظ مقررات هم بحمدلله غنی هستیم. از لحاظ اجرایی در وزرات کشور همه چیز فراهم است. واقعاً الان در همین گشتی که زدم و سؤالاتی که از مسولان کردم، واقعاً نقطه مبهمی ندیدم. چیزی که الان علامت سؤال باشد و ممکن است از این طریق حقی یا رأی کسی ضایع شود، به چشم نمی‌خورد و مردم می‌توانند مطمئن پای صندوق بیایند و نظر خودشان را بگویند. اگر کسی پای صندوق نیاید، باید جواب خدا را یا وجدان خودش را بدهد. اگر پیش خدا هم مسئله‌ای برای خودش ندارد، باید به وجدان خودش بگوید. بالاخره اهل این کشور است و در این کشور زندگی می‌کند. چرا نمی‌آید اظهارنظر کند؟ از رأی خودش استفاده کند؟ از نظر خودش برای فکر و عقاید خودش استفاده کند؟ به طور نسبی همه می‌توانند به گونه‌ای اظهارنظر بکنند.

در این شور و شوقی که هست، امیدوارم این انتخابات، یک انتخابات بسیار بسیار خوب شود و آنچه از صندوق بیرون می‌آید، ما هم قبول داریم. رهبر عزیز انقلاب بارها و بارها گفتند که الان برای ما حضور مردم یک اصل مهم است که بحمدالله مقدماتش فراهم شده است.

مسئله دوم هم برای ما و شخص رهبری انتخاب اصلح است که آن هم الان معیارها و خطوط روشن است. ما انتخاب اصلح را به عهده خود مردم گذاشتیم که باید بگذاریم. بالاخره افکار عمومی رأی خواهند داد و در آینده معلوم می‌شود از نظر مردم کی اصل است. با این همه توضیحاتی که داده شده، خداوند هم در همه مراحل به ما کمک کرده است. در شرایط جنگ، اوضاع نابسامان اوایل انقلاب و در آرامش انتخابات برگزار کردیم و تا به حال خوب انتخابات شده است. چون بعد از دوره اول مدعی کم داشتیم و معمولاً آرای مردم روشن بود. زیاد حساس نبود. بعد از انتخابات امسال ممکن است باز حرف‌هایی بزنند، اما انصافاً در وزارت کشور جریانات قابل اعتماد است و نصاب اطمینان در وزارت کشور در حد مطلوب است. انشاءالله با همکاری خوبی که با شورای نگهبان دارید و آقایان هم علاقمند شدند، وظایفشان را به خوبی انجام می‌دهند. امیدواریم بتوانیم هم رضایت مردم و هم رضایت رهبرمان را جلب کنیم که مجموعه اینها رضایت خدا را به دنبال دارد. ما هم در نهاد ریاست جمهوری با شما همکاری می‌کنیم و افرادی از ما هم خواهند بود که مواظب باشند تا در نهایت همه چیز قابل عرضه روشن برای مردم باشد. من از پیش به خاطر تجربه گذشته اظهار اعتماد می‌کنم و امیدوارم که بعد از انتخابات بتوانیم با همین امیدی که الان داریم، با قاطعیت خبر موفقیت انتخابات را به مردم بدهیم.

آقای بشارتی در دوره تبلیغات بی‌طرفی خود را نشان دادند. بی‌طرفی در انتخابات به معنای رأی نداشتن نیست، بالاخره هر کسی برای خودش رأی دارد که در صندوق بیندازد. ولی برای من که رئیس جمهورم، ایشان که وزیر کشورند و شما که مجری هستید و دارید کار می‌کنید، بهتر این است که رأیمان را خودمان بدانیم و به صندوق بیندازیم که همین کار هم شده است. وزرای دیگر نوعاً موضع گرفتند، اما ایشان موضع نگرفته‌اند، چون خودش نشان مراعات بی‌طرفی است که انشاءالله در همه سطوح وزارت کشور مراعات شود و در ستاد تقریباً خیالمان راحت‌تر است. حرف‌ها و نصیحت‌ها را بیشتر برای هیأت‌های اجرایی پایین در شهرستان‌ها می‌زنیم که آنها نگاه کنند و ببینند از بالا دست خودشان همین درس را بگیرند و کاری کنند که سیاست نظام است، سیاست ریاست جمهوری است، سیاست وزارت کشور است و خواست رهبری است.

این باعث افتخار ما می‌شود. بی‌شک همه ما بدانیم، مردم بدانند و مأموران ما بدانند، الان خدمت مهم به مملکت و انقلاب این است که مردم احساس کنند انتخابات سالمی برگزار شده است و با این حال حتی اگر آرائشان تغییر کند، در جهت خداست. اگر از نظام این سلامت را ببینند، خیلی تأثیر دارد. اگر کجی ببینند، خدای نکرده به طور طبیعی عکس‌العمل در جهت خلاف قرار می‌گیرد که بحمدالله این روز کجی دیده نمی‌شود. من امیدوارم این جریان سالم، نتیجه مطلوب را هم در سرنوشت کشور ما داشته باشد و ما باید این سرمایه عظیم مردمی را که همیشه سرمایه ما بوده و در آینده هم سرمایه ما خواهد بود، حفظ کنیم. شما وزارت کشوری‌ها و مجموعه شورای نگهبان واقعاً یکی از ابزار بسیار مهم حفظ اعتماد مردم و حضور مردم در صحنه هستید. تا امروز نمی‌توانم چیزی بگویم که خلاف این هدف را نشان بدهد انشاءالله در آینده هم همین خواهد بود. بالاتر از همه برای شما رضایت خداوند است. هیچ چیز مهمتر از رضایت خدا حتی رضایت وجدان آدم- نیست. اگر آدم کاری کند که بعد پیش وجدان خودش شرمنده باشد، همه لذت‌ها را از دست می‌دهد. چیزی نیست که آدم به آن دل خوش باشد. اگر آدم خدا را نداشته باشد و وجدان خودش را هم در حالت ملامت ببیند، دیگر چه لذتی می‌تواند آدم را اشباع کند. این‌ها چیزهایی است که برای همه ما روشن است. این سرمایه‌های روحی در کشور ما خیلی ارزشمند هستند. خداوند به شما توفیق بدهد که همچنان سربازان خوبی برای اسلام باشید.

والسلام علیکم و رحمه الله