سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح ۳ طرح مهم در استان آذربایجان شرقی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح ۳ طرح مهم در استان آذربایجان شرقی

پیرامون: • طرح آبیاری تحت فشار • طرح درختکاری در ارتفاعات • طرح احداث کانال انتقال آب

  • دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۷۶
اهمیت طرح آبیاری تحت فشار برای استان آذربایجان شرقی/ توجه به آبیاری مدرن، شرط افزایش سطح زیر کشت اراضی و استقلال در محصولات کشاورزی/ اهمیت درختکاری در ارتفاعات/ خدمت جاودان درختکاری ارتفاعات برای ایران/ اهمیت احداث کانال انتقال آب برای تکمیل اهداف احداث سدها/ لزوم اتمام طرح احداث کانال آب در روستای ارباتان/ حضور امیدوارکننده سپاه در طرح‌های سازندگی/ قانون اساسی و وظیفه نیروهای نظامی در زمان صلح/ نقش سپاه در کم کردن فشار پیمانکاران برای سازندگی کشور/ لزوم پیگیری طرح‌های کشاورزی در کشور

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله و السلام علی رسول الله و آله

سه طرح مهم را توضیح دادند که هر سه طرح مورد علاقه بنده و از طرح‌های پربرکت هستند. اولی طرح آبیاری تحت فشار بود که معلوم می‌شود در این استان خیلی جدی گرفتند. آن‌گونه که آقایان فرمودند، حدود 25 هزار هکتار در دست اجرا و اجرا شده دارند که واقعاً قدم خوبی است. اگر استان‌های دیگر هم به همین اندازه فعال باشند، از پیشرفت کار آبیاری تحت فشار راضی هستیم و می‌دانید که این از مهمترین طرح‌های برنامه ماست، به خاطر اینکه امید بستیم تا با آبیاری تحت فشار، کشاورزی آبی را در کشور دو برابر کنیم و اگر با همین سرعت پیش برود، خیلی نزدیک به روزی می‌رسیم که در نیازهای کشاورزی از مرز خودکفایی بگذریم و در محصولات کشاورزی یک صادرکننده عمده باشیم.

خوشبختانه این اتفاق دارد می‌افتد. در مسیری که به روستا می‌رفتم، خیلی جاها را دیدم که دستگاه‌های آبیاری تحت فشار روی زمین‌ها دیده می‌شوند. من واقعاً ممنونم، حدود یک سال یا یک سال و نیم است که این طرح را جدی گرفتیم و پیگیری کردیم و امروز می‌بینیم چطور خوب دارد جواب می‌دهد و مسئولان کشور به اهمیت کار توجه کردند.

کار دومی که توضیح دادند، درختکاری در ارتفاعات، تپه ماهوری‌ها و در شیب‌های بزرگ و عمده بود. در جاهایی که بارندگی است، از فرسوده شدن زمین‌ها و فرسایش خاک و زمین و رفتن خاک‌های باارزش به رودخانه‌ها خسارت عمده‌ای می‌بینیم که به دریا می‌روند. با کاری که دارید می‌کنید، هم زمین‌ها را حفظ می‌کنید و هم از نعمت خدادادی که دارد هرز می‌رود، بهره‌گیری می‌کنید. واقعاً اگر تا پایان برنامه سوم هزار هکتار زمین را تبدیل به درخت‌های مثمر و یا غیرمثمر کنید، خدمت جاویدانی به کشورتان کردید که این جنگل‌ها هیچ وقت فرسوده نخواهد شد و نگه‌داری می‌شود. هم باعث می‌شود که خاک و آبمان را حفظ کنیم و هم از خاک بهره بگیریم. مردم این چیزها را زود درک می‌کنند و اگر شما با ترویج و با کمک و هدایت، مردم را در این وادی وارد کنید، خود مردم مسابقه خواهند داشت برای این که از این نعمت‌هایی که اطرافشان هست، بهتر استفاده کنند.

کار دیگری که من در سفر قبلی از هوا دیدم، بحث کانال و سدی است که باعث عمران بیش از 7 هزار هکتار زمین می‌شود. کار بسیار بزرگی است. خیلی خوشحال شدم وقتی امروز دیدم این کانال تمام شد. چون چند روز پیش گزارشی در روزنامه‌ها دیده بودم. طول کشید تا این طرح بحمدالله تمام شده است. مبلغی که خواستید، با سازمان برنامه صحبت و پول را از امکانات کشور برای شما تهیه می‌کنیم. این پول را می‌دهیم و از همین الان با امکاناتی که در اختیار دارید، دنبال تکمیل کار بروید.(1)

ما هم درخواست شمارا آن مقداری که نیاز واقعی باشد، می‌دهیم تا این طرح بزرگ به خاطر پانصد میلیون تومان ناقص نباشد. اگر بتوانیم نزدیک 60 تا 70 میلیون متر آب را پشت این سد ذخیره کنیم و به کشاورزان بدهیم، کار خیلی باارزشی است. اگر با چهارصد، پانصد میلیون تومان تکمیل می‌شود، کار صرفه‌داری است.

ضمناً از سپاه واقعاً تشکر می‌کنیم. در گزارش طرح قبلی هم شنیدیم که سپاه در اجرای طرح‌ها خیلی فعال است. پیمانکاری‌های باارزشی را انتخاب کرده است. از اینکه نیروهای رزمنده دیروز با امکاناتی که در جنگ و دفاع و سنگرسازی خدمت می‌کردند، امروز دارند طرح‌های آبی و خاکی و جاده‌سازی و سایر طرح‌های مهم را با این شیوه خوب انجام می‌دهند و به ما کمک می‌کنند، هم خودشان را تقویت و هم کشور را غنی می‌کنند.

همان است که در قانون اساسی آمده که نیروهای نظامی در زمان صلح به این کارها بپردازند. هم ابزارشان را نو می‌کنند، چون با مزد کاری که دریافت می‌کنند، ابزاری که در طول عمرشان قطعاً کهنه می‌شود، از نو تهیه می‌کنند. هم از ابزار و نیروها استفاده می‌شود و هم اخذ پیمانکاری را با حضورشان در این صحنه‌های اجرایی برای مدیران کشور آسان کردند. چون اگر نیروهای نظامی نبودند، ما به خاطر ظرفیت پیمانکارهای کشور تحت فشار زیادی بودیم.

به هر حال ما از آن برادرانمان هم تشکر می‌کنیم. انشاءالله طرح‌های خوب وزارت کشاورزی پیگیری شوند و با اقدامات مختلفی که برای مهار آب‌ها و استفاده درست از آب‌ها و زمین و شرایط مناسب این استان فعلاً وجود دارد، بهتر بهره بگیریم.

والسلام علیکم و رحمه الله

*********************************************************88

1- کانال آبرسانی ارباتان که 28 کیلومتر طول دارد، با سرمایه گذاری ارزی و ریالی 15 هزار و 956 میلیون ریال توسط سازمان کشاورزی آذربایجان شرقی به مرحله اجرا درآمده است. این کانال قادر خواهد بود که 41 میلیون مترمکعب آب برای آبیاری 7500 هکتار از زمین‌های منطقه را تأمین کند. با بهره داری از این کانال، 2 هزار و پانصد نفر از نیروی کار منطقه جذب فعالیت‌های مولد تولیدی و کشاورزی می‌شوند. طرح ساخت کانال مذکور با ایجاد 2 بند انحرافی با بنای لازم به ظرفیت 17 مترمکعب در ثانیه و حجم مخزنی 41 مترمکعب، از سال 1363 آغاز شده است و منبع آبی این کانال، رودخانه‌های زرنق و مهربان است که منشاء آنها قله‌های کوهستان سبلان می‌باشد.