سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح چند طرح همزمان در کرمان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح چند طرح همزمان در کرمان

هاشمی از چه چیزهایی خجالت می کشید؟

  • استان کرمان,کرمان
  • چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۷۶
فهرست طرح‌های مورد بازدید هاشمی رفسنجانی/ حرکت عادلانه کشور در زمان سازندگی/ ابعاد مختلف سازندگی در سراسر کشور/ نگاه برنامه‌ای دولت سازندگی به توسعه/ استعدادها، امکانات، ثروت‌ها و منابع غنی ایران/ اخلاص نیروهای کاری در دوران سازندگی/ هماهنگی خوب مردم و مسئولان در استان کرمان/ اهمیت پالایشگاه قطران برای کشور/ افتتاح طرح لیچینگ، نشان از جذب تکنولوژی‌های جدید به کشور

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد الله والسلام علی رسول الله و آله

از شنیدن فهرست زحمات شما خسته شدیم. باید از شما که مدت‌ها زحمت کشیدید و کار را به اینجا رسانیدید، تشکر کنیم. امروز از صبح تا به حال برنامه‌های زیادی در کرمان داشتیم. منطقه ویژه اقتصادی، مرکز رادیو خارج از کشور، موج کوتاه پرقدرت در سیرجان، برنامه‌های بزرگ و گران قیمتی که در سرچشمه بود، کارهای زیربنایی آب، گاز، برق و فاضلاب که در برنامه قبلی افتتاح شد، کارهایی که امروز و امشب آقایان با اختصار زحمتشان را فقط در جملات کوتاهی توضیح دادند و فهرستی که جناب استاندار از پیشرفت امور در همه بخش‌ها در استان کرمان ابراز کردند، مجموعه‌ای افتخارآمیز، انصافاً خوشحال‌کننده است، نشان از بالندگی و تلاش رو به توسعه کشورمان و امیدوارکننده است که آینده درخشانی را برای تاریخ ایران ترسیم می‌کند.

همین جا عرض می‌کنم که این چیزهایی که امروز برای کرمان گفته شد، واقعاً اختصاص به کرمان ندارد. در بعضی از استان‌ها وضع از این بهتر و در بعضی از استان‌ها مثل اینجا و حرکتی عادلانه در همه ایران است که به تناسب نیازها، امکانات، استعدادها و مزیت‌های نسبی که در هر جایی هست، این حرکت دارد پیش می‌رود.

مسائل فرهنگی و آموزشی، مسائل کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات شهری و روستایی، کارهای تعاونی، کارهای مناطق محروم، کارهای مرتع، دام، شیلات، جنگل‌ها و کویرزدایی، کارهای بهداشت و درمان و کارهای اجتماعی، بیمه‌ای و اداری و چیزهایی که اینجا توضیح دادید، خوشبختانه هماهنگ جلو می‌رود و این خاصیت برنامه است.

عیب گذشته ما این بود که برنامه نداشتیم. بعد از جنگ شروع به نوشتن و تصویب کردن برنامه کردیم. اگر همه چیز با هم دیده می‌شود و آب، برق، گاز، نفت و حمل و نقل و مخابرات با هم پیش می‌روند، به خاطر این است که در برنامه هر یکی وزن خود را پیدا کرده است. شاید در حرکت یکی کمی جلو و یکی عقب بیافتد، ولی دوباره به هم می‌رسند. کاروانی است که تنظیم شده دارد پیش می‌رود. به فکر ترسیم وضع کشور در سال ۱۴۰۰ هستیم که افق ۲۵ سال آینده را با امکانات، نیازها و با شرایط نوین جهانی ترسیم کنیم و در قالب چند برنامه انشاءالله به ایرانی برسیم که حقش است.

ما ایران را بسیار نیرومند می‌دانیم. در دنیا دو سه کشور هستند که استعدادهای ذاتی و جامعیت امکاناتشان مثل ایران است. کشورهای زیادتری از ما جلو هستند، اما از لحاظ استعدادها، ثروت‌ها و امکانات طبیعی که خداوند در زمین قرار داده است، دو سه کشور، یعنی مثل آمریکا و روسیه و یک مقدار چین مثل ایران هستند. می‌توان این کشورها را این‌گونه دید که از همه امکانات جامع را دارند که می‌توانند تمدنی را شکل بدهند. البته با تلاش مستمر، برنامه‌ریزی و پیگیری می‌توان این امکانات خدادای را نقد کرد که بحمدالله ایران این نقش را پیدا کرده است.

ستایش‌هایی که اینجا از بنده شد و نمونه‌هایش را هر جا می‌بینیم، واقعاً مایه شرمندگی من است. وقتی این اظهارات و این اشعار را می‌شنوم و سرودها را می‌بینم، حقیقتاً خجالت می‌کشم و شرمنده می‌شوم. چون می‌دانم سهم کمی در این کارها دارم. سهم آقایانی که اینجا توضیح دادند، واقعاً بیشتر است. واقعاً شبانه‌روز دارند زحمت می‌کشند، خون دل می‌خورند و گاهی هم حرف‌های نامربوط از این و آن می‌شنوند، اما مخلصانه کار می‌کنند. ده‌ها هزار نفر مدیر و شخصیت‌های تحصیلکرده و تلاشگر در کشور دارند کار می‌کنند و وقتی صحبت می‌شود، شما یک نفر را ستایش می‌کنید. معلوم است که باعث شرمندگی ما می‌شود. ملت ما قاعده و پایه اصلی حرکت نظام را در امام راحل و رهبری می‌بینند که بستر درست زندگی را فراهم کردند. این‌ها ستون اصلی این خیمه و مدیران بدنه شایسته خدمات هستند. بنده هم یک مدیر در حد مسئولیت بیشتر و سنگین‌تر هستم.

خوشبختانه در استان کرمان محبت و دوستی خوبی حاکم و هماهنگی خوبی بین آقایان علما و نمایندگان و مدیران استان است که ذاتاً مردم نجیب، دلسوز و متدینی هستند. این مجموعه فضای خیلی خوبی را در استان به وجود آوردند و این موقعیت را درست کردند. آماری که آقای استاندار خواندند، سند همین همکاری‌های خوب است. کارهایی که امروز اعلام شد و باید در استان کرمان انجام شود، فکر می‌کنم تحولی در بخشی از امور به وجود می‌آورد.

تأسیس پالایشگاه قطران که خیلی نو است، در کشور دومی خواهد بود. اولی در اصفهان بود. بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر در زرند خواهد بود که می‌تواند آن شهر عقب‌افتاده قدیم را که حق هم دارد جلو ببرد. از واحد پک‌سازی که الان در اصفهان داریم، بهتر و به روزترش را در زرند خواهیم داشت. توسعه نفت و توسعه مس سرچشمه و شهر، نوید جدیدی است که می‌خواهند محصول را به 250 هزار تن برسانند. افتتاح طرح لیچینگ واقعاً نشان خوبی از این است که داریم تکنولوژی‌های جدید را به سرعت جذب می‌کنیم. تکنولوژی‌هایی که از ده سال پیش در دنیا رایج شده است و ما امروز در دست خودمان داریم.

به هر حال از همه شما تشکر می‌کنیم و شما را به خدا می‌سپاریم.

 

والسلام علیکم و رحمه الله