سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجتمع صنایع خودروسازی وزارت دفاع

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجتمع صنایع خودروسازی وزارت دفاع

  • اصفهان
  • سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۶
صنایع توپ‌سازی/ شرایط زمان جنگ/ صنایع خودروسازی/ خط تولید/ آشنایی با صنایع دفاع/ ابراز رضایت از عملکرد صنایع دفاع/ صنایع دفاع، پشتوانه امنیت کشور/ حمایت از سرمایه‌های فنی و دفاعی/ زرین شهر از مراکز مهم کشور

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله والسلام علی رسول الله و آله

من در دوران دفاع مقدس برای اولین بار آمدم در این شهرک و این سالن بزرگ که گوشه‌اش را آقایان امروز یک کارخانه باارزش کرده‌اند، همان موقع‌ها توجه ما را جلب کرد و فکر می‌کردیم که برای صنایع توپسازی که آن موقع در کشور، خیلی ابتدایی بود از آن استفاده بکنیم و بخشی از آن هم برای اینکه یک صنعت نیرومندی را اینجا نگه داریم، صنایع شیمیایی بود. بعضی کارخانه‌های حساس کار می‌کرد که خوشبختانه امروز هم با ظرفیت خوبی دارد کار می‌کند. من یادم است که اینجا همین حوالی زمین را حفر کرده بودند. اینجا را دلم می‌خواست که صنایع حساس را ببریم زیرزمین و سالن‌هایی داشتیم می‌ساختیم. من نمی‌دانم آنها حالا هست یا نه؟ خاک‌هایی را که درآورده بودیم تپه‌هایی شده بود و ما هنوز آن موقع فکر می‌کردیم که جنگ خیلی طولانی خواهد بود و فکر می‌کردیم باید صنایع‌مان را در زیرزمین شکل بدهیم. الحمدلله جنگ تمام شد و ما پیروز جنگ. همچنین طلبکار خسارات جنگ شناخته شدیم و امروز روی زمین هم با امنیت می‌توانیم صنایع حساسمان را بسازیم.

امروز «ساصَد»، همین کارخانه ماشین‌سازی، یکی از کارهای بسیار خوبی است که آقایان از ظرفیت‌های موجودشان دارند استفاده می‌کنند و در نیروهای مسلّح یکی از نیازهای واقعی ما است الان به آنها خودرو باید برسانیم. خوشبختانه هر چهار نوعی که اینجا دیدیم، هم اتوبوس، هم مینی بوس، هم کامیونت‌ها و هم جیپ هست که آقایان طراحی کردند برای نیروهای مسلّح کارآیی زیادی دارد. در جامعه هم همه اینها لازم است و ابتکار، امروز مینی بوس موتور عقب به بازار می‌آورید، برای مردم ما یک خبر خیلی خوبی است. انشاءالله کارخانه دیگری هم که در بخش نظامی دارد این کار را می‌کند، آن‌ها هم بیاورند که این یک خدمت درستی است. در مینی‌بوس‌ها صدای مینی‌بوس یک مقدار مزاحم بود. ولی با این کار آسایشی برای مسافرین مینی‌بوس خواهد بود. من امیدوارم که با آن دو بخش دیگر، این سالن بزرگ صد هزار متری، بزرگ‌ترین سالن کشور باشد. دیگر نمی‌دانم که صنایع دیگر هیچ جا سالنی به این ظرفیت دارند یا این قدر کارمند دارند؟ به هر حال این سالن خیلی خوب که یک موقعیتی است، آن هم در زرّین شهر در استان صنعتی اصفهان. انشاءالله آن دو بخش هم به زودی فعّال و کامل بشود.

صنعت خودروسازی شما، حالا اول کارش است. پیداست با نشاطی که ما در مدیران می‌دیدیم و خیلی هم مرتب و منظّم و بیش از حد انتظار من هست. من وقتی که می‌آمدم، فکر نمی‌کردم که الان خط تولید شما به این منظمی باشد و مخصوصاً با ابتکار آن ویلچرهای متحّرک که کار تازه‌ای است که خیلی به کار کمک می‌کند به هر حال تبریک می‌گوییم به آقای مهندس کیانی و همکارانشان، جناب آقای مهندس فروزنده. من خیلی خوب از صنایع دفاع و ظرفیت آن مطلعم. هفت هشت سال است که با اینها سروکار دارم. در دوران سازندگی و همین مقدار هم قبل از دوران جنگ سروکار داریم. تقریباً همه جای این صنعت را می‌شناسیم. بخش‌های مختلفش را و ظرفیت بسیار فوق‌العاده. از قبل از انقلاب، آنجا قوی بوده است. در زمان جنگ ما خیلی خرج کردیم و ماشین آلاتی که برای صنایع نظامی خریدیم، از مهمترین زمان جنگ است. این مجموعه‌ای که از پیش بودند، مجموعه فنی بسیار خوبی بودند. امکاناتی که در زمان جنگ اضافه شد، فرصت استثنایی بود که این صنایع تقویت بشود و این مجموعه نیروی انسانی و ماشین آلات و فضاهای صنعتی که در اختیار دارند به اندازه یک کشور است و همین امروز بخش عمده‌اش را دادند به صنایع نظامی. ما می‌بینیم هر بخشی که دست صنایع دفاع است، هم محصولاتشان خوب است با کیفیت‌های خوب و هم در قیمت‌ها باانصافند.

این باطری اگر دست آقایان نبود، الان در کشور یک قیمت خیلی بالایی در بازار داشت.

حالا دارد می‌آید به بخش غیر نظامی که البته اینها کارهای فرعیشان است. کارهای اصلیشان کارهای نظامی است. الحمدلله امروز پشتوانه امنیت کشور، همین صنایع دفاع ماست. اگر اینها نبود، هیچ وقت مابا امکانات فعلی نمی‌توانستیم نیروهای مسلّحمان را پشتیبانی بکنیم. در زمان جنگ ما وقتی که رسیدیم به تولید انبوه و گلوله‌های خمپاره و گلوله‌های مهمات‌های مختلف، موقعی بود که دستمان برای آتش انبوه کارهای دیگر، باز شد. خوشبختانه امروز قدرت صادراتی زیادی داریم، اگر محدودیت‌های سیاسی نبود، آقایان می‌توانستند برای کشور ما یکی از مهمترین منابع ارزآوری کشور باشند. ولی باز هم در شرایط فعلی زمانی که مایل باشید ما می‌توانیم کمک بکنیم. باید قدر این سرمایه‌های عظیم صنعتی و فنّی و دفاعی و پشتیبانی مهم امنیت و آرامش و نیازهای نیروهای مسلحمان را بدانیم، حمایتشان کنیم. خیلی از زحمات اینها، یک چیزهایی هست که ما برای مردم نمی‌توانیم توضیح بدهیم، چون آن صنعتگرانمان، گمنام، آنجا زحمت می‌کشند و در اختیار دفاع کشور قرار می‌گیرد، استفاد را می‌بریم ولی نمی‌توانیم تبلیغ بکنیم، اما آثارش را در هزینه‌های کم نیروهای مسلّح، از لحاظ ارزآوری و مصرف ارز می‌بینیم. مقداری که ما امروز برای نیروهای مسلح در بخش صنعت و مسائل جاری و اینها ارز مصرف می‌کنیم، هیچ تناسبی ندارد با این وسعت نیروهایی که در کشور هست و شرایط منطقه‌ای و جهانی که جمهوری اسلامی دارد و این برکت، مال همین «ساصَد» است.

به هر حال از مجموعه‌های فوق‌العاده با ارزش کشور و قابل تقدیر، نیروهای زحمتکش و مؤمن و معتقدی هستند که ما در زمان جنگ و امروز می‌بینم و در آنها خبرگی و ایمان و تلاش و جهاد و اینها هست. این زرین شهر یکی از مراکز بسیار بسیار مهم کشور ما است، در عمق کشور، در مرکز کشور، قابل حفاظت و سرمایه بسیار با ارزشی است که باید مثل جانمان از اینجا حفاظت کنیم. انشاءالله اهدافی که آقای مهندس فروزنده برای توسعه اینجا دارند بتوانند با همکارانشان خوب اجرا بکنند و خوب شد من امروز به بهانه این کارخانه آمدم و مراحل راه‌اندازی را تماشا کردیم و تولید را دیدیم و فرصتی شد که از محبت‌های کارکنان این منطقه تشکر کنیم. ما سال قبل هم آمدیم در خیابان‌ها عبور کردیم، مورد محبت پرسنل اینجا قرارگرفتیم که به خاطر کمی وقت، فرصت صحبت نبود.

عذر این کوتاهی پارسال را امروز از شما می‌خواهیم و سلام ما را به همه نیروهای خوبی که در این منطقه زحمت می‌کشند برسانید، هم خودشان، هم خانواده‌های محترمشان.

                والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته