سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم ‌افتتاحیه دومین دوره بازی‌های همبستگی بانوان کشورهای اسلامی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم ‌افتتاحیه دومین دوره بازی‌های همبستگی بانوان کشورهای اسلامی

  • شنبه ۲۲ آذر ۱۳۷۶
زنان ایرانی، الگویی برای کشورهای اسلامی/ پیرایه‌های نامناسب غرب، سدّی برای ورزش سالم بانوان دنیا/ لزوم سازگاری ورزش بانوان با اصول و معارف اسلامی/ وجود افراط و تفریط در کشورهای اسلامی/ راه میانه برای ورزشهای بانوان در ایران/ مقاومت‌های افراطی اوایل انقلاب/ حضور بانوان کشورهای اسلامی نشان از موفقیت ایران در امر ورزش بانوان/ نقش ورزش در سلامت جسمی و روحی بانوان/ لزوم رعایت حدود و شعور اسلامی در ورزش بانوان/ لزوم حفظ حدود اخلاقی در شئون فنی و علمی ورزشی/ ورزش بانوان ایران آمیزه‌ای از حدود و اسلامی و فنون ورزشی

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم

الحمدلله‌والسّلام‌علی رسول‌الله‌وآله

توفیقات خانم‌ها را در صحنه‌های گوناگون اجتماعی تبریک عرض می‌کنم. از ایران اسلامی انتظار همین بود که بتواند برای ایفای نقش نیمی از جامعه (خانم‌ها) الگویی برای کشورهای اسلامی در همه زمینه‌ها باشد. خوشبختانه به تدریج در ایران خانم‌ها موفق می‌شوند که در صحنه‌های گوناگون نقش مناسب خودشان را بر عهده بگیرند و نمونه‌ای از مجموعه پیشرفت‌ها، این برنامه خوب و معنادار و شاد و با نشاط شما خانم‌هاست.

ما در صحنه‌هایی مثل تحصیل، تحقیق، مدیریت جامعه، مدیریت خانه، تربیت فرزندان و شرکت در امور اجتماعی مختلف، در ایران اسلامی امروز صاحب حرف و پیام برای دنیا هستیم. یکی از مشکل‌ترین صحنه‌ها، صحنه ورزش بود. به خاطر اینکه که فرهنگ غرب پیرایه‌های نامناسب به ورزش بانوان بسته بود که سدّی در برابر ورزش سالم و سازنده بانوان دنیاست. این افراط و انحراف به‌جای اینکه مشوّق خانم‌های نجیب و اصیل و دلسوز باشد، تبدیل به مانع شد. لازم بود که در ایران اسلامی برنامه‌ای اجرا بشود که با اصول و معارف اسلامی سازگار باشد و در عین حال خانم‌ها هم از حق مسلّم استفاده از ورزش محروم نشوند.

متأسفانه ما در جهان اسلام دچار افراط و تفریط هستیم. بعضی از کشورهای اسلامی افراط کردند و همان راه غرب را رفتند و آن‌ها هم گرفتار محدودیت‌های این میدان ناسالم شدند. بعضی از کشورهای اسلامی تفریط کردند و اصلاً باب ورزش را بر روی خانم‌ها بستند و خانم‌ها را از این حق مسلّم و این میدان سازنده به کلّی محروم کردند. نقش مهم جمهوری اسلامی این شد که راه درست و میانه و سالم را پیش پای خانم‌های همه کشورهای اسلامی بگذارد و این کار بسیار مشکلی بود. روزهای اول مقاومت بود. ناباوری بود. مجامع رسمی ورزش هم چنین ورزشی را با مراعات حدود و ثغور دنیا قبول نمی‌کردند. بسیاری از کشورهای اسلامی هم نمی‌پذیرفتند که وارد چنین میدان ورزشی بشوند.

سال‌ها طول کشید تا شما موفق شدید به‌این حق برسید که امروز تعداد زیادی از کشورهای اسلامی در مسابقات شما شرکت کرده‌اند و مشاهده حضور سالم و سازنده جمع زیادی از ورزشکاران جهان اسلام در برنامه هستیم که باید این موفقیت را به شما تبریک گفت. این ظلم بزرگی است که ما به نیمی از جامعه خودمان بگوییم که شما از مواهب ورزش استفاده نکنید. نقشی که ورزش در سلامت جسمی، روانی و نشاط خانواده، تربیت اطفال و حتّی انجام وظایف خاص خانم‌ها دارد، مهم است. این نقش را فراموش نکنیم و نگذاریم زن‌هایمان در خمودی و خموشی و بی‌حالی و بی‌تحرّکی باشند که تحقیقاً چنین خمودگی و خموشی باعث عدم رشد آن‌ها در بسیاری از میدان‌های دیگر علمی و تحقیقی می‌شود.

امروز که دانشگاه‌های ما مملو از خانم‌های تحصیلکرده و محقق است، چرا اجازه ندهیم که خانم‌های ما در محیط سالم و مناسب و با حفظ حدود و ثغور اسلامی بتوانند از این وسیله خوب خودسازی استفاده کنند؟ من به‌عنوان کسی که تجربه‌های جدّی اسلامی و مدیریتی دارد و تاریخ تحوّل زندگی خانم‌ها را می‌داند، به‌شما بانوان محترم و خانم‌ها توصیه می‌کنم که اگر می‌خواهید در محیط‌های اسلامی این راه با توفیق همراه باشد و رضایت خدا و خلق و حمایت مردم را داشته باشید، سعی کنید که موازین اسلامی و حدود اخلاقی را همراه با شئون فنی و علمی ورزش داشته باشید.

در این صورت است که خانم‌ها می‌توانند در این برنامه سازنده و مؤثر سهم خودشان را داشته باشند که بحمدلله شما آن راه را پیدا کرده‌اید. همین برنامه‌هایی که امروز و امشب در مراسم شروع مسابقات شما دیده‌ایم، هم شادابی و هم حدود اسلامی دارد. انشاءالله با همین آهنگی که شروع کرده‌اید، بتوانید به پیش بروید. شما را به خدا می‌سپارم و از خداوند برای شما توفیق بیشتر می‌خواهم و از محبت‌های شما صمیمانه متشکرم.

 والسّلام علیکم و رحمه الله و برکاته