سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاحیه بخش قلب و CCU بیمارستان سوم شعبان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاحیه بخش قلب و CCU بیمارستان سوم شعبان

هنوز ایران را نمی‌‌شناسند و نمی‌‌دانند که خداوند چه قدرتی به اینجا داده و چه لطفی به اینجا دارد!

  • تهران
  • دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۷۶
نقش هیأت‌های دینی در امور خیریه/ سابقه گروه‌های امدادی در دوران مبارزه/ عملکرد گروه‌های امدادی زمان مبارزه، قطعه‌ای ارزشمند در تاریخ معاصر/ نقش هیأت‌های مذهبی در گسترش و تداوم مبارزه/ انجام کارهای سیاسی در پوشش گروه‌های امدادی/ اهمیت گسترش بیمارستان سوم شعبان برای تهران/ لزوم نگهداری بیمارستان‌های تاریخی/ تأثیر ایمان و عقیده در معالجه امراض/ تشکر از حسن‌ظن‌ها/ جهش اعجازگونه کشور در اوج توطئه‌ها/ اعتراف دیگران به پیشرفت‌های ایران/ رشد ایران براساس معیارهای جهانی بهداشت/ جهالت سیاسی آلمان در قضیه میکونوس/ حرکت ایران به سوی تحقق اهداف امام راحل

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله والسلام علی رسول الله و آله

از اینکه توفیق پیدا کردیم تا لحظاتی را در میان شما باشیم، خداوند را شکر می‌کنم و برای من هم فرصتی شد تا تشکری را که از سال‌ها پیش مایل بودم از شما بکنم، از این فرصت استفاده و قدردانی کنم. پیش از انقلاب با آثار خیر این مرکز و گروهی که اینجا را تأسیس و اداره کردند، آشنا بودیم. فقط برای رضای خداوند کار را آغاز کردند و خداوند هم به آنها برکت داد و تأییدشان کرد. قبل از انقلاب دست مردم متدین و غیرعلاقمند به نظام پلید شاهنشاهی برای کارهای رسمی باز نبوده و گروه‌ها با امکانات محدودی کار می‌کردند، مثل هیأت‌های عزاداری که آسان‌ترین کاری بود که انجام می‌شد.

همان‌طور که آقای آل نعمه اشاره کردند، ما در مدرسه رفاه گروه‌های امداد داشتیم. خدماتی که در طول این مدت انجام دادند، با توجه به سوابق، شأن نزول و مشکلاتی که اینها درگیر بودند، یک قطعه مهم در تاریخ ماست. اینها را باید حفظ کنیم، نگه داریم و توسعه بدهیم. چون واقعاً به انقلاب ما مربوط می‌شود. همین مناطق، منطقه ری، آب منگول، اطراف اینجا، خراسان و جاهای دیگر، جزو مناطق نیروهای اسلامی بود و گروه‌های ما و هیأت‌های عزاداری مثل انصار، محبان الحسین و دیگران که داشتیم، همین جاها بیشتر شکل می‌گرفتند و همین جاها بودند. محیط‌های خوبی بود و هنوز هم خوب مانده است. واقعاً اینجاها جزو مناطق اصیل، مسلمان و خوش‌نیت میدان بودند. تهرانی‌های قدیم اصولاً این‌گونه بودند.

به هر حال هم منطقه این حق را دارد که ما اینجا را احیا و تقویت کنیم و هم خود مؤسسه این حق را در تاریخ ما دارد. وسیله تجمع‌های سیاسی بودند. ارتباطات سیاسی ما را توجیه می‌کردند و اگر می‌خواستند یا می‌خواستیم به هرکس یاگروه مبارز و زندانی و خانواده‌های گرفتار کمک شود، تحت همین عنوان‌ها انجام می‌شد و دسته‌های ساواک نمی‌توانستند یک جرم حساب کنند. به همین دلیل عرض می‌کنم که اینها ارزش سیاسی و تاریخی دارند که باید حفظشان کنیم. آنهایی هم که این کارها را می‌کردند، باید تاریخ خودشان را ثبت کنند و بنده هم چون از قدیم با آنها آشنا هستم، تشکر می‌کنم که تا آخر ایستادند.

این مرکز از مراکزی است که در این مدت کار کرده و الان دیگر باید بیشتر کار کند. الان دیگر همه چیز مال مسلمان‌هاست و می‌توانند بیشتر تقویت شوند. خواستی که برای توسعه فضای اینجا مطرح شد، من هم قبول دارم. بیمارستانی که 250 تخت دارد، واقعاً احتیاج به فضای بیشتری دارد و باید این کار انجام شود. من کمک می‌کنم و وزارت بهداشت هم کمک می‌کند تا بتوانید این پروژه‌ها را نگه بدارید. جاهایی مثل بیمارستان فیروزآبادی، بیمارستان سینا و بیمارستان‌هایی از این قبیل را که هر یک به دلیلی اهمیت تاریخی دارند، باید نگه داریم، گرچه الان بیمارستان‌های مدرن، خیلی وسیع و 500 یا 1000 تختخوابی و شکل‌های دیگر می‌سازیم. الان در سراسر کشور به هر جا بروید، تقریباً هر سفری که به هر شهری می‌رویم، یک بیمارستان مدرن افتتاح می‌شود که از امکانات زمان ما استفاده می‌شود.

بیمارانی که در اینجا بستری می‌شوند، می‌توانند اثر معالجه را مضاعف کنند. دیروز دیدم در مقالات دکترهای امروزی، آن هم از کشورهای غیراسلامی فکر می‌کنند که ایمان، عقیده و امید در معالجه مریض مؤثر است. اگر اصل افکارمان را قبول ندارند و خیال می‌کنند که مردم به طور اشتباه تفکراتی دارند، ولی همین اشتباه را مؤثر می‌دانند. حال ما که خودمان را حق می‌دانیم و روی حقمان ایستاده‌ایم و عقیده هم داریم، ارواح مقدس اولیاء علاوه بر آن آثار روانی، خودشان کمک می‌کنند.

به هر حال بحمدالله ما این دوران را پشت سر گذاشتیم و الان به یک دوران جدید رسیدیم. گرچه شما از من تعریف می‌کنید، ولی من خودم را بهتر و بیشتر از شما می‌شناسم. من واقعاً ضعیف‌ترم از اینکه این کارهای مهمی که در مملکت شده است، به من منتسب بشود. من یک طلبه کوچک و یک سرباز کوچک هستم و تصادفاً جریانات این‌گونه پیش آمد. ما مسئول بودیم و بار سنگین‌تری را به عهده گرفتیم. اینها کاری است که سربازان امام زمان(عج) و همه نیروهای مخلص، حزب‌اللهی ومتدین، متخصص و تحصیلکرده و حقوق اسلام و انقلاب و هدایت‌ها و حمایت‌های الهی این کار بزرگ رادر کشور درست کرده است.

از این حسن‌ظن‌ها تشکر می‌کنم و خدا را شکر می‌کنم. اما بدانید که تأثیر بنده تأثیر یک فرد در یک مجموعه بزرگ است. اما خداوند توفیق داده که کارهای عظیم انجام شود. همان‌طور که شما گفتید، واقعاً این دوره با این نشان‌ها و این اذیت‌ها و این جنگ و با آن بایکوت‌ها و با آن تحریم‌ها و کارشکنی‌ها معجزه است که کشور ایران در دوره دو برنامه جهش کرد و همه چیز بحمدالله روبراه شده و در حال اصلاح است. این لطف خداست که مردم امتحان خوبی دادند و خداوند هم نصرتش را به اینها داد.

آقای دکتر مرندی همین امروز نقل می‌کردند که به تازگی و همین چند روز پیش کنگره‌ای داشتیم و پزشکان اطراف دنیا آمده بودند، از جمله یک پزشک ایرانی که بعد از بیست و هفت یا هشت سال که به ایران نیامده، حالا به ایران آمده و در کنگره وقتی که مسائل را دیده گفته است که اصلاً در دنیای غرب کسی تصور نمی‌‌کند که ایران به این صورت جلو افتاده باشد. معیارهایی که الان در همین بهداشت و درمان هست، خیلی از آنها همان یا بهتر از آنی است که در آمریکا وجود دارد. این یک بخش کار ماست. اشتباه می‌کنند آنهایی که الان به فکر افتادند مثلاً مزاحمت درست بکنند یا از این کارهایی که همین روزها در آن هستیم، می‌کنند.

آنها ایران را نمی‌‌شناسند و نمی‌‌دانند که خداوند چه قدرتی به اینجا داده و چه لطفی به اینجا دارد! به خصوص آلمانی‌ها روی نادانی در دام افتادند و صهیونیست‌ها پوست خربزه زیر پایشان گذاشتند. یک ارتباط 100 ساله‌ را که با یک کشور اصیل و یک ملت اصیل داشتند، زخمی کردند. همان آمریکایی‌هایی که از اول انقلاب و پیش از انقلاب بد می‌کردند، احساسات این مردم را جریحه‌دار کردند.

به هر حال خداوند توفیق بدهد که بتوانیم همه اهداف بزرگی را که امام راحل، رهبر عزیز و همه ملت خوبمان داشتند تحقق بدهیم.

خداوند به شما پزشکان و سایر گروه‌هایی که اینجا خدمت می‌کنید، عمر، عزت، اجر و توفیق عنایت بفرماید. انشاءالله بتوانیم امکاناتی را که برای این‌گونه بیمارستان‌ها لازم است، کاملاً فراهم کنیم.

                 والسلام علیکم و رحمه‌ الله و برکاته