سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار نمایندگان اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس شورای اسلامی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار نمایندگان اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس شورای اسلامی

  • ساختمان قدس
  • شنبه ۲ تیر ۱۳۸۶

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
خیلی خوش آمدید. بعد از مدتها که بعضی از آقایان را ندیده بودیم، توفیقی بود که دوستان را زیارت کنیم. کار خوبی کردید که کاری را دست جمعی شروع  کردید و  پیگیری می‌کنید. طبعاً از این نوع کارها موافقیم و استقبال می‌کنیم. چون اگر افراد از کنار مسائل مهم بی تفاوت بگذرند، وضع کشور به هم ریخته ودر زندگی رو به آینده یکه تازی می‌شود که بسیار خطرناک است. واقعاً ما مسئولیت داریم که ناظر باشیم و به اعمال مسؤولان نظر کنیم و در جاهایی که می‌توانیم، وارد عمل شویم و کار کنیم.
شما سه موضوع مهم رامطرح کردید که آخرینش بحث انرژی هسته‌ای و سیاست خارجی است که برای من هم جای نگرانی می‌باشد. البته بنا نداریم این نگرانی را به جامعه القا کنیم. آمریکاییها همین را می‌خواهند که جامعه را نگران کنند. جنگ روانی واقعیت فعلی در صحنه است. یک‌بار می‌گویند حمله فضایی و یک‌بار می‌گویند تحریم می‌کنیم و یک بار ناوها را می‌آورند و یک روز چند مقاله می‌نویسند. قصد دارند اوضاع کشور غیر عادی شود. از بس که گفته‌اند و مسئله را تکرار  کردند، در گوش هم طبیعی شده است، ولی الان جنگ طبیعی جدّی است. شاید آنها این جنگ روانی را برای اهداف خود کافی بدانند، ولی احتمالات دیگری هم هست.
ممکن است تحریمهای آنها شدیدتر شود. بالاخره اینها تجربیاتی در عراق، لیبی و کره شمالی دارند و تجربیات خود را در کشورهای مختلف تکمیل می‌کنند. اگر تحریمها جواب جواب ندهد، شاید متوسل به زور هم بشوند. علتش این است که مسئله مهم است و مسئله کوچکی نیست. بالاخره ایران کشوری است که در30 سال پس از انقلاب و حتی دوران مبارزه نشان داده که در مسائل استعماری و سلطه خارجی و زورگویی‌ها و حمایت از مظلومان، به خصوص مسلمانان ایده‌هایی دارد وبرای پیاده کردن ایده‌های خود هم جدّی است.
اتهاماتی که هم می‌زنند، بیش از اینهاست که ایران دخالت عملی می‌کند. طبعاً راضی نیستند ما صنعت هسته‌ای داشته باشیم و صریح می‌گویند. ما که دنبال سلاح هسته‌ای و بمب نیستیم. می‌گویند قدرت ساختن و غنی‌سازی به این معناست که می‌توانید بسازید. درست هم می‌گویند. یعنی کسی که غنی سازی داشته باشد، بقیه کارها صنعتی و فنی است و دانش خاصی دارد. خیلی آسان قابل دستیابی می‌باشد. فکر می‌کنم آنها در این مسئله جدی باشند. اینکه چقدر زورشان برسد وچقدر ما مقاومت نشان دهیم، تاثیرگذار است. با ابزاری که تا کنون به کار گرفتند، نتوانستند ایران را متوقف کنند. بجز دوره‌هایی که حساب شده و به اجماع مسئولان متوقف شد. ولی بعضی از کارها انجام می‌شد. مثلاً اصفهان در همان دوران به راه افتاد. یعنی وقتی که متوقف بودیم، اصفهانی که نیمه کاره بود، تکمیل ومشغول تولید شد. یا آب سنگین اراک در آن دوره تکمیل شد که الان داریم تولید می‌کنیم. اینها هیچ‌وقت متوقف نشد. طراحی راکتور اراک انجام شد که الان در دست ساخت است. با اینکه این مسائل در مذاکرات آمده است، فقط غنی‌سازی سانتری فیوژرها را تعلیق کردیم.
البته جای نگرانی است، لذا احتیاط همکاری و ایجاد شرایط مناسب برای دفع خطر جزو کارهاست. یکی از ابزاری که در دست همه ماست، همین وحدت است. اگر داخل شلوغ شود، آنها برای کارهای تند تشویق می‌شوند. شاید یکی از ادّله سکوت نسبی ما همین است. برای  اینکه احساس می‌کنیم با اینکه حرفهای زیادی داریم واز شیوه کنونی کشور راضی نیستیم، اگر وارد بحثهای چالشی شویم، ممکن است مهار آن آسان نباشد. چون بحثها ادامه پیدا می‌کند و ممکن است داخل کشور را دچار چالش کند. 
مطمئناً خیلی‌ها مثل من هستند. انسانهایی دلسوز در این مواقع  حداکثر در جلسات خصوصی مثل چنین جمعی یا کمتر و بیشتر حرفهای خود را می زنند و نمی‌خواهند علنی و رسانه‌ای کنند. فکری که شما  گفتید که شاید در حد فعلی متوقف شویم، الان بین  محافل بالای نظام مطرح است. ولی هنوز رهبری با این پیشنهاد موافقت نکرده‌اند. آنها هم موافقت نکرده‌اند. از آنها هیچ علامتی جز تعلیق صادر نشده است.
کلمه‌ای در حرفهای آقای البرادعی بود که نفهمیدم این کلمه همین طور در سخنانش بود یا با تفکر گفت. دقیقاً نمی‌دانم سخنرانی بود یا بیانیه. ایشان گفت: «ایران باید در این مقطع از توسعه خودداری کند.» اگر کلمه «توسعه» را حساب شده گفته باشد، مبنایی را در ذهنش دارد. حرف  دیگری ازدیگران نشنیدم. از طرف ما هم یک تفکر در مذاکرات حاکم است. آقای لاریجانی هم منکر است که چنین حرفی را گفته باشد.شاید کارشناس این حرف را زده باشد، ولی آنها هنوز اصرار بر شروع مذاکره بدون تعلیق را دارند. مذاکره برای تعلیق را پذیرفتیم که نشانه عدم پیشرفت است. گفتیم حاضریم بحث و مذاکره کنیم که تعلیق بشود یا نه. مدتی است که روی این مسئله بحث می‌کنیم.
باید هوشیار باشیم، شاید در یکی دوروز آینده بخشی از مطالب واضح شود. این آقای بلژیکی که رئیس کمیته تحریمها است وگویا سفیر بلژیک درسازمان ملل است، گفته است: «اگر ایران تعلیق نکند، ظرف یکی دوهفته آینده بحث را به شورای امنیت می‌بریم.» این حرف تازه است. وضع ما در این مسئله این گونه است.
مسائل ما محدود به بحث هسته‌ای نیست. در مسئله عراق، آمریکایی‌ها حسابی مدعی دخالت ما هستند که دروغ می‌گویند. تا به حال نقش ما در عراق آرام بخش بوده است. به نفع مردم عراق و شیعیان می‌دانستیم که کشورشان آرام باشد. چون اکثریت با شیعیان است ودر انتخابات خیلی بهتر حق خود را با رأی گیرند. در شلوغی‌ها چیزی بدست نمی‌آورند. لذا ما واقعاً طرفدار آرامش هستیم، ولی گروههای تکفیری و بعثی و افراد مختلف سلفی‌ها که امکانات زیادی دارند و کشورهای عربی به آنها کمک می‌کنند. خیلی از آنها که جزو شبکه جهانی القاعده هستند، خیلی آسان می‌توانند امنیت عراق را بهم بریزند که می‌بینید کارهای بزرگی می‌کنند. گاهی قدرت نمایی می‌کنند ودر مراکز سبز که آمریکایی‌ها حضور دارند و مراکز اصلی دولتی درآن مناطق می‌باشد، کارهای تروریستی می‌کنند.
در امنیت آن مناطق  خیلی دقت می‌شود. چندین حلقه  امنیتی دارند. کسانی که وارد می‌شوند، خیلی خشن و سخت بازرسی می‌کنند. سگ و دستگاههای ویژه و سنگربندی‌ها و دیوارهای بتونی و انواع وسایل امنیتی دارند، ولی کارهای تروریستی هم می‌شود. مثلاً مجلسشان در آن منطقه است، ولی می‌دانید که مجلس را منفجر کردند. یا در کنار ساختمانی که آقای المالکی با مهمانان خارجی جلسه داشت، خمپاره منفجر کردند. تقریباً هیچ جای عراق امن نیست و هرجا را که بخواهند، ناامن می‌کنند. حتماً نفوذ دارند.
بعثی‌ها در ارتش، ادارات و پلیس نفوذ دارند. به خصوص استخبارات آنها که در دست بعثیها است. البته آمریکایی‌ها مسئول هستند و آنها هم از عوامل اطلاعاتی صدام استفاده می‌کنند. می‌دانند چه خبر هست. چون در همه جا هستند.
کردستان عراق هم کم کم از طرف ترکیه نا امن شده است. به هر حال ما مسئله داریم وحل آن آسان نیست. منافع آمریکا هم در گروی مسئله عراق است. چون سالها هزینه کرده و تلفات داده است. آبرویش را گذاشته وادعای بزرگی کرده است که می‌خواهد همه منطقه را زیر سلطه خود داشته باشد. البته اگر عراق کاملاً در دستش باشد، منطقه تحت سلطه او خواهد بود. با این کارها به اهدافش نمی رسد و چالش در داخل آمریکا جدّی است. حزب جمهوری خواه مشکل پیدا کرده است.
فکر می‌کنم اگر مسئله هسته‌ای حل شود، در مسئله عراق توقعات زیاد و بیجایی از ما خواهند داشت. مسئله لبنان و فلسطین هم خیلی زیاد جدی شده است. افغانستان هم نمونه مهمی است با آن وسعت نیرو آوردند و تا بحال موفق نبودند. الان طالبان در هرجا که بخواهند، خرابکاری می‌کنند. مراکز نظامها و امنیتی را حتی در کابل و مرزها ناامن می‌کنند. خیلی‌ها نمی‌خواهند مردم را بکشند. می‌خواهند قدرت خود را نشان بدهند. پاکستان در مرزهای خود با افغانستان کاری نمی‌کند. طالبان در آن مناطق آزاد می‌گردند.
وضع اطراف ما این گونه است. این مسائل هم به ما مربوط می‌شود و هم متهم هستیم. در این چهار پنج کشور پیش آمریکا و اروپا متهم هستیم که دست ما در کار است.
لذا مسائل زیادی داریم و باید در داخل خیلی مواظب باشیم. راههای مختلفی هست که باید مواظب  باشیم.
مسئله قانون اساسی را که گفتید: فکرمی‌کنم زمان برای طرح این مسئله مناسب نیست. در همه کشورهای دنیا این گونه است که پس از گذشت مدتی و براساس نیازها و تجربیات اصلاحاتی در قانون اساسی می‌کنند. منتها در ایران از مسیر رهبری عبور می‌کند و ایشان باید اجازه بدهند. بنابراین بحث کردن در سطوح عموم نتیجه‌ای ندارد و فقط بهانه می‌شود. مثلاً در مجلس ششم این بحث مطرح شد وهیچ کمکی نکرد و فقط فشار را به شما زیاد کرد. بهتر آن است کسانی که در مواردی که نیاز به طرح دارد، با رهبری مطرح کنند. شاید خود ایشان در زمان مناسب اقدام کنند. لذا فکر می‌کنم طرح این مسئله به ویژه در محافل عمومی مصلحت نیست.
مخصوصاً الان که قبل از انتخابات است و ممکن است در جهاتی که می‌خواهید حرف بزنید، تأثیر منفی بگذارد. درباره انتخابات هم همه ما، حتی جناح اصولگرا یک حرف مشترک می‌زنیم. یعنی همه می‌گوییم انتخابات رقابتی با حضور حداکثر مردم ونیروهای وفادار به نظام باشد. اینها تعبیراتی است که همه ما داریم. همه این مسائل درست است، چون در این شرایط نیاز به یک انتخابات خوب داریم. اگر انتخابات آزاد وبی اشکال برگزار کنند؛ حتی اگر ترکیبی در مجلس باشد که باب طبع آنها نباشد به مصلحت نظام است.
باید زمینه‌ای باشد تا نیروهایی که به انقلاب خدمت کردند، بتوانند حضور پیدا کنند. تعبیری که از آقای کروبی نقل می‌کنید که رهبری گفتند رد صلاحیت‌ها در حد هفت هشت است؛ حتماً نظرشان درباره افراد شناخته شده است. چون عده زیادی اسم می‌نویسند وخیلی‌ها به دلایل مختلف ردّ صلاحیت می‌شوند. تعبیر مهمی است. البته من از ایشان نشنیدم. حتی هنوز درباره انتخابات با ایشان بحث نکرده‌ام. مطرح می‌کنم.
اینکه جناح‌ها چکار کنند؟ معلوم است که همه باید با همه امکانات خود وارد انتخابات شوند. این را همه می‌گویند و کسی بحث نمی‌کند. فکر می‌کنم اگر تعدادی از جناح‌ها رد شوند، نباید در حضور احزاب تأثیر داشته باشد. شاید از هر دو جناح ردّ صلاحیت باشد. در انتخابات خبرگان دیدیم که بعضی از افراد خیلی محکم جناح خود را هم رد کردند. حتی بعضی از افرادی که خیلی وفادار و مبلغ هستند، به دلیل علمی و ادلّه دیگر رد کردند. نباید مثل انتخابات خبرگان و شوراها عمل کنید. در انتخابات خبرگان عقب‌نشینی کرده‌اید. خیلی بهتر می‌توانستید وارد شوید. در انتخابات شوراها افراد مشهور شما کم آمدند وکسانی هم  که آمدند، موفق شدند.
فکر می‌کنم الان شرایط به گونه‌ای است که اگر افراد حذف شوند؛  خیلی بد نام معرفی نمی‌شوند. چون آن قدر وسعت داده‌اند که رد صلاحیت ها باعث تحکیم حیثیت افراد می‌شود. چون موضع آنها شناخته می‌شود
لذا به نظر من به خاطر خدا؛ انقلاب، ایران ومردم باید کسانی که فکر می‌کنند بین مردم رأی دارند، وارد میدان شوند. اگر تعدادی از فیلتر رد نشوند، قطعاً افرادی می‌مانند که انتخابات را رقابتی کنند. البته تلاش ما این است که این گونه نشود؛ شاید به نفع آنها هم باشد که در این فرض کسی را حذف نکنند؛ چون مثل ریاست جمهوری و جاهای دیگر به دست شما می‌افتد و همه بلدند از این کارها بکنند. لذا فکر می‌کنم بهتر این است که هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب و حتّی مستقل‌ها با وزنه‌های خود وارد انتخابات شوند.
سعی کنید چالش‌های غیر دینی و غیراخلاقی نداشته باشید. البته نمی‌تواند بدون چالش باشد. چون همیشه در انتخابات مسایلی هست؛ ولی شما بزرگان می‌توانید مهار کنید تا سطح خوبی از رقابت به وجود بیاید. اگر این حالت پیش بیاید؛ کسانی که اهداف حمایت از انقلاب را دارند، چه رأی بیاورند وچه رأی نیاورند؛ قطعاً برنده هستند. چون  انقلاب تحکیم می‌شود. انشاءالله مجلس خوبی شکل می‌گیرد.
من‌الله بنا دارم با شورای نگهبان صحبت کنم. البته الان زود است. چون علایمی به چشم نمی‌آید که تصمیماتی گرفته باشند. ممکن است بعضی‌ها ایده‌هایی داشته باشند. بنا دارم با رهبری و جاهایی دیگری که دستم می‌رسد، مذاکره کنم. در اظهارات علنی هم روی این حرفها تکیه می‌کنم. برای اینکه باید در جامعه امید باشد و مردم به حق خود توجه کنند. اینها را ما و دیگران تکرار می‌کنیم. امیدواریم با نگاه به پشت سر و اوضاع گذشته، بتوانیم این بلوغ را از خود نشان دهیم که در این شرایط نسبتاً دشوار؛ انتخابات خوبی داشته باشیم.
این مجموعه مطالبی بود که شما مطرح کردید و حرفهایی که ما زدیم. بیشتراز این وقت شما را نمی‌گیریم.
                                           والسّلام علیکم ورحمه الله