سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار مسئولین چهارمین دوره بازیهای اسلامی زنان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار مسئولین چهارمین دوره بازیهای اسلامی زنان

  • ساختمان قدس
  • جمعه ۱ مهر ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول‌الله و آله
به همه شما خوش‌آمد می‌گویم. مدتی است که به ورزش بانوان اهمیت می‌دهیم، بخاطر اینکه نیاز واقعی زندگی امروز ما ورزش است. متأسفانه در ایران و در بعضی از کشورهای اسلامی خانمها برای اینکه حقشان را در ورزش بدست بیاورند، مشکل داشتند. تصور خیلی‌ها این بود که نمی‌توان بین ورزش و مراعات اخلاق دینی جمع کرد، ولی این چند سال که در ایران و در بعضی از کشورهای اسلامی به ورزش بانوان اهمیت داده شد، این فکر اصلاح شد، الان خیلی‌ها قبول دارند که خانمها می‌توانند ورزش کنند و با عقاید و خواسته‌های دینی
آنها نیز می‌تواند همراه باشد. فکر می‌کنم الان راه برای توسعه ورزش خانمها باز شده است. مقداری بسته به تلاش خانمها بستگی دارد. آثار مثبت ورزش را شما خوب می‌دانید و لازم نیست من در این باره ‌چیزی بگویم. مهم اینکه همه قانع باشند که ورزش نیاز جدی زندگی است و برای نشاط، بهداشت، پرکردن درست اوقات فراغت و خیلی چیزهای دیگر مفید و لازم است.
ما هدف دیگری هم داریم - شما هم دارید - و آن هدف نزدیکی کشورها، دولتها و ملتها به هم از طریق ورزش است. پیامی که ورزشکاران در میدانهای ورزش با فرهنگی که از ملتها و کشورهای مختلف به هم می‌رسند، مبادله می‌کنند، در نزدیک کردن جوامع بشری بسیار ارزشمند است. در تاریخ معاصر موارد زیادی داریم که ورزش باعث شد که مشکلات سیاسی و اجتماعی بین دولتها حل شود.
خوشحال هستیم که میزبان جمع زیادی از مسئولان و ورزشکاران کشورها هستیم. در گذشته فکر می‌شد که این ورزشها فقط برای کشورهای مسلمان و ورزشکاران مسلمان باشد، ولی با تجربه‌ای که در میدان عمل پیدا کردیم، معلوم شدکه اگر غیرمسلمانها هم شرکت کنند، نفع بیشتری عاید جامعه بشری می‌شود.
به هرحال زحمتی که کشیده و هزینه‌ای که می‌شود و وقتی که شما مصرف می‌کنید، برای اهداف خیلی خوبی که ورزش برای افراد، جوامع، دولتها و ملتها دارد، ثمربخش خواهد بود. در بین برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی که الان ملتها دارند، شاید ورزش بیش از همه علاقمند دارد و مخاطبان فراوانی برای پیام ورزش در دنیا وجود دارند. برنامه‌های ورزشی در همه ستوه، المپیادها، المپیکها و دیگر برنامه‌ها که در دنیا بصورت بین‌المللی است، پرجاذبه‌ترین برنامه‌های بین‌المللی است که مستمعان زیادی دارد و تبادل پیامهای سازنده‌ای در این دوره‌های بین‌المللی دیده می‌شود. در پایان صحبتم باز خوش‌آمد می‌گویم و امیدوارم در این روزهایی که در ایران هستید، به شما خوش بگذرد. امیدواریم سفرتان را با خاطره‌ای خوب و شیرین به پایان برسانید.
○ ما داریم لذت می‌بریم. از هرلحظه‌ای که در جمهوری اسلامی ایران هستیم، داریم لذت وافی می‌بریم. بابت پذیرایی‌هایی که نسبت به ما شده و این کار خوبی که صورت گرفته و همچنین از خواهرمان خانم فائزه هاشمی که خیلی سخت تلاش کردند و ورزش بانوان را خیلی بهبود بخشیدند، تشکر می‌کنیم. انشاءالله همه ما دست در دست هم می‌دهیم تا وضعیت ورزش را بیشتر بهبود بخشیم. در راستای کنفرانس اسلامی که سال 2009 در عربستان برگزار می‌شود، بازیهای  ورزش خانمهای کشورهای اسلامی را خواهیم داشت و امیدواریم دستاوردهای خوبی در آن زمان داشته باشیم. استحضار دارید که فدراسیون ما بخشی از سازمان کنفرانس اسلامی است و در این راستا جناب سلطان‌بن‌عبدالعزیز، نظر نزدیک و معطوفی نسبت به امر ورزش دارند و سلام گرم خدمت جناب‌عالی عرضه داشتند. در این کار اشراف داشتند و امیدوارند که ما این وضع را بهبود بخشیم.
● من تازه از کشور شما برمی‌گردم. تحت تأثیر محبتها و برنامه‌های ملک عبدالله هستم.
  ○ ایشان برادر شما هستند. از شما تشکر می‌کنیم که این فرصت را برای خانمها ایجاد کردید. ایران از کشورهایی است‌ که در ورزش‌ خوش ‌درخشید. در گذشته هم ‌ورزشکاران کشورهای ‌اسلامی را پذیرا بودید.
● خیلی خوش‌آمدید.
○ فرصتی که در اختیار ما گذاشتید، مانند یک رؤیا بود. کاری که امروزه راجع به ورزش اسلامی بانوان صورت می‌گیرد، کاری است که آینده روشن‌تری را در پیش دارد.