سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار مسؤولین حراست کل کشور

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار مسؤولین حراست کل کشور

  • ساختمان قدس
  • شنبه ۵ دی ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والسّلام علی رسول‎الله و آله
چون هیچ رابطه‌ای نداشتم و فقط آن‎ها را می‌دیدم، قدری از مسائل حراست دور هستم و فقط گاهی چیز‎‎هایی را می‌شنوم و اظهار نظرم را می‌گذارم تا قدری در این زمینه مطالعه کنم و با قانون شما آشنا شوم. امادر حال حاضر بصورت کلی مطالبی را بیان می‌کنم.
از اول ذهنیتم این بود که حراست، لفظ با مسمّائی است و باید از سیستم خودمان حراست کنیم و تعبیری داشتم که حراست‎ها مثل محافظ‎‎های زنبور عسل هستند. مدتی که در دستگاه اجرائی بودم، احساس می‌کردم مسئولین قدری با حراست مشکل دارند و در تعیین مسئول مشکل داشتند و وزارت هم می‌خواست حراست چشم‌ آن‎ها در ادارات باشد و وزارت از آن‎ها ناراضی بود و گاهی هم مسئولین شکایت می‌کردند.
دو موضوع را حس می‌کنم. یکی دانشگاه‌‎هاست که در دانشگاه آزاد حراست‎ها خیلی ضعیف عمل می‌کنند و برخی اساتید شیطنت و ذهن دانشجویان را خراب می‌کنند. دروغ می‌گویند و تهمت می‌زنند و تبلیغ رژیم گذشته را انجام می‌دهند. ا‌ز آمریکا تجلیل می‌کنند، ضعف‎‎های ما را برای دانشجویان بیان می‌کنند که از این نمونه‌‎ها خیلی زیاد است. لذا حراست باید خیلی مواظب باشد و وظیفه حراست هم همین است. یکی از جا‎‎های مهمی که پاتق دشمنان ما شده، کلاس‎‎های دروس دانشگاه‌‎ها و مدارس است.
لذا باید برای این موضوع برنامه‌ریزی جامعی انجام شود. چون خطر از این دو جا بیش از جا‎‎های دیگر است. چون قشری که در این دو جا هستند، اولاً جوان هستند. ثانیاً از انقلاب و گذشته کشور بی‌اطلاع هستند. ثالثاً جمع زیادی هستند و مسأله‎ای که بیان می‌شود، خیلی سریع پخش می‌شود. چون رابطه عاطفی بین اکثریت دانشجویان و دانش‌آموزان با اساتید و معلمان برقرار است، خیلی زود حرف آن‎ها را می‌پذیرند.
احساس می‌کنم مقداری که به جا‎‎های دیگر در این زمینه بها می‌دهیم، به این دو جا نمی‌دهیم. گاهی دانشجویانی که با ما آشنا هستند، برخی مسائل را به ما می‌گویند که مثلاً امروز استاد در کلاس این حرف را زد و همه خندیدند و هیچ‎کس چیزی نگفت و یا اگر کسی اعتراض کند، او را «هو» می‎کنند. اگر برنامه‎ای دارید، بهتر و اگر ندارید، فکری برای این کار بکنید تا کاری انجام شود.
ثانیاً نقطه مقابلش این است که شما می‌گویید که «حراستی‎ها» در عزل و نصب‎ها کاری نمی‌کنند. در همین مجمع موردی داشتیم که یکی از بچه‌‎‎های خوب سپاه که با آقای رضایی در دبیرخانه کار می‌کند، با یکی از پرسنل مخالف بود و نمی‌خواست با او کار کند، می‎خواستند جای او را  بگیرند. از موقعیت استفاده کردند و آبروی خودشان، خانواده‌‎‎هایشان و حتی مجمع را بردند و خیلی بد عمل کردند.
هر چند آن فرد نقطه ضعف داشت، ولی به گونه‎ای عمل کردند که او را از کار انداختند. وزارت هم قبلاً از این نوع کار‎ها می‌کرد. اما چون اینجا بودیم، قدری محافظت کردیم. در دستگاه‌‎‎هایی که مدیران می‌ترسند، از این نوع اتفاقات زیاد می‌افتد.
لذا نباید اجازه دهید که از این نوع اتفاق‎ها درآینده بیفتد. اگر کسی فاسد بود و مشکل داشت، او را هدایت و مشکلش را حل کنند و از این راه‎ها برای اهداف خودشان استفاده نکنند.
در مورد مسئله‌ای که مطرح می‌کنید که باید قانون داشته باشید، اصلاح قانون باید در مجمع انجام شود، البته مصوبه‎‎ها داریم که برای اصلاح به مجلس هم می‌توانید بفرستید، مثلاً قانون مواد مخدر کار دشواری است. نمی‌خواهند به مجلس برود، چون می‌ترسند خراب شود. بنابراین خود باید تصمیم بگیرید. اگر فکر می‌کنید در مجلس برود بهتر است، آن‎ را به مجلس بفرستید و ما هم کمک می‌کنیم. اما اگر می‌خواهید در مجمع اصلاح شود، فکر می‌کنم بهتر است، چون سطح مجمع بالاتر است و بهتر تصمیم‌گیری می‌شود.
بنابراین درخصوص این دو راه فکر کنید و بررسی انجام دهید. اگر به نتیجه‎ای رسیدید، نامه‎ای به رهبری بنویسید و من هم با ایشان صحبت کنم تا انشاءالله بپذیرند. در نامه هم بگویید که این مساله مشکلاتی دارد که محرمانه است و بهتر است در مجمع اصلاح شود. به مجمع که آمد، ما هم کمک می‌کنیم که انشاءالله قانون جامعی شود.
والسّلام علیکم و رحمه‎الله وبرکاته