سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار علمای شیعه و سنی زاهدان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار علمای شیعه و سنی زاهدان

  • مصلای زاهدان
  • پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
والحمدلله والسلام علی رسول‌الله وآله
این نشست بخاطر وجود علمای تشیع و تسنن و طلاب گرانقدر و مدیران و نمایندگان پرتلاش استان و نماینده عشایر و نیز بهترین سند این استان مجلس بسیار باارزشی هست که شاید بترسند برای وحدت و هماهنگی و همدلی برای تاریخ این استان مطرح باشد. اگر تصویر این مجلس را رسانه‌ها به صورت درست ارائه بدهند، آن وقت مردم پیام این اجتماع را تشخیص می‌دهند و بسیاری از توطئه‌های تفرقه‌انگیز به خودی خود ذائل و واقعیتها روشن می‌شود. صحبتهایی که آقای سلیمانی فرمودند و آماری که از روحانیت شیعه و سنی و از مقدار مساجد و مدارس و جایگاههای نماز جمعه و هم‌زیستی و محبتی که بین شماست، ارائه دادند و صحبتهایی که آقایان محبی و میری دو شخصیت روحانیت شیعه و سنی ارائه دادند، نشان‌دهنده یک تفاهم و همزیستی در این استان است که برای بنده که مهمان شما هستم، بسیار و بسیار شیرین و نیز دارای منظره زیبا و مطلوبی است.
بنده در این نشست به دو یا سه نکته اشاره می‌کنم و بعد به مطالبم خاتمه می‌دهم. امروز آمریکا و استکبار و کفر جهانی و صهیونیزم که در آمریکا حاکم هستند، در سیاست خود تفرق و تشتت در دنیای اسلام را مورد توجه قرار داده‌اند. از اینکه دنیای اسلام از سیاستهای ظالمانه آنها متنفر شد، خشمگین هستند و آنها هنوز همان تز استعماری «فرَق تسود» را در دستور کار خودشان دارند تا بتوانند با تفرقه دنیای اسلام، نفوذ ظالمانه خودشان را جهت اخذ منافع این کشورها حفظ نمایند.
جنایاتی که در فلسطین از قبل هم مرتکب می‌شدند و جنایاتی که فعلاًَ در عراق و افغانستان مرتکب می‌شوند، موجب شده که نفرت دنیای اسلام از آنها بسیار زیاد شود. در آماری که خودشان ارائه دادند و توسط رسانه‌های خودشان پخش شده و اعتراف کردند که حدود 80 درصد از جمعیتهای کشورهای مسلمان و بسیاری از کشورهای غیرمسلمان از سیاستهای ظالمانه آمریکا متنفر هستند. که چنین قدرت و حکومتی تلاش می‌کند ما را از هم جدا کند تا بتواند دوباره سلطه خود را برما ادامه دهد به عنوان مثال در کنار شما در افغانستان و در طرف دیگر در عراق و در جنوب و اقیانوس هند و خلیج‌فارس و در کشورهای جنوبی ما پایگاه دارند. همچنین در شمال که در کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز حضور و در غرب مثل ترکیه و عراق حضور دارند. کشتی‌های جنگی آنها در سواحل آبهای جهان اسلام به صورت دائمی در رفت و آمد هستند و جاسوسان آنها همه جا را با کنترل ماهواره‌ای و مأمورین خودشان زیر نظر دارند. ولی ما در مقابل چنین دشمنان خودمان قطعاً موظف هستیم به حکم قرآن «ان هذه امتکم امه واحده و انا ربکم» باشیم و نباید به اختلافاتی که برای هیچ یک از ما نفعی ندارند ولی به کشور ما آسیب می‌زند، دامن بزنیم. همچنین نباید اجازه بدهیم تا حرفهای بی‌ربط از هر کدام از طرفین گفته و یا نوشته شود.
بنده وقتی طلبه جوانی بودم، در درس آیت‌الله بروجردی حاضر می‌شدم، ایشان از آن زمان دنبال وحدت اسلامی بودند و دارالتقریب را با مفتی مصر و رئیس الازهر به صورت مشترک تأسیس کرده بودند که در ایران و مصر دارای دفتر بوده که باهم همکاری می‌کردند. ایشان در درس خودشان می‌فرمودند: اختلاف ما با اهل سنت یکی برسر خلافت است که این مورد مربوط به گذشته بوده که تاریخ آن هم گذشته است و ائمه (ع) ما و خلفای آنها هیچ کدام فعلاً حضور ندارند و چرا باید روی چیزی که مربوط به تاریخ است، باهم نزاع کنیم؟
مسئله دوم حجیّت کلام اهل بیت و ائمه شیعه است. آنچه که برای ما مهم است، علمای اهل سنت هم آن را قبول دارند و در کتابهای خودشان از آنها روایت، نقل و به آنها استناد و فتوی صادر می‌کنند. علمای شیعه هم از علما و ائمه اهل سنت روایت نقل می‌کنند و جز‌ء مستندات کتابهای ما می‌باشد. پس دعوای ما بر سر چه چیز است؟
آنچه که مهم است، حجیّت مدارکی است که یا به تشیع و یا به تسنن برمی‌گردد که این یک بحث طلبگی و مدرسه‌ای است و باید سند روایت‌ها و متن آنها را دید که به دعوا احتیاج ندارد. علمای شیعه و سنی هم در کتابهای خودشان دارای اختلاف‌نظر هستند و ائمه فرق اهل سنت و بزرگان شیعه در خیلی از مسائل باهم اختلاف‌نظر دارند. دانشمندان علوم انسانی هم در همه دنیا در مسائلی باهم اختلاف نظر دارند که این موارد جنگ محسوب نمی‌شود و می‌تواند رحمت باشد و علم از بین این اختلاف‌نظرها تقویت شود. لذا آنچه که در این سفر برای ما روشن است. این است که هیچ اختلافی در بین شیعه و سنی در این استان دیده نمی‌شود. شاید این یک نوع بیداری و یا هوشیاری است که فعلاً نصیب امت ما شده است و منافع و مصالح اصل اسلام و قرآن را برهمه چیز مقدم می‌داریم واختلاف سلیقه را تحمّل‌ می‌کنیم و به همه حق می‌دهیم که اختلاف سلیقه داشته باشند. لذا باید بر سر منافع و نقاط مشترک با هم همکاری داشته باشیم. با همه تلاشهایی که تا بحال دشمنان ما انجام داده‌اند، نتوانستند این همراهی و همدلی را از ما بگیرند. وقتی خون مسلمان اهل سنت و شیعه با هم در میدان دفاع در مقابل یک حکومت کافر مخلوط شده، نشان از این واقعیت است که انسانها حاضرند برسر اصول مشترک خون و جان بدهند. علائم همکاری زیاد است، ولی گاهی حرفهای خلاف مصلحت هم شنیده می‌شود و انشاءالله با این‌گونه جلسات و همکاریها و رفت‌وآمدها و مباحثه‌ها و بخصوص با پیشنهاد خوب آقای سلیمانی مبنی بر مدرسه مشترک برای تربیت عالم مبلغ فریقین که بسیار خوب است، همدلی‌ها بیشتر شود. من با پشتیبانی از تأسیس دانشگاه جامع مذاهب اسلامی در تهران، این قدم را برداشته‌ام که فعلاً با دروس مذاهب در آن تدریس می‌شوند و عده‌ای از علمای اهل سنت و شیعه به صورت مشترک درس می‌خوانند و درس می‌دهند و دارای کرسی هستند. این مورد باید توسعه پیدا کند، بطوری که شیعه فقه فرقه‌های دیگر را بخواند ودیگر مسلمانان باید فقه و کلام شیعه را بخوانند و استدلال آنها را ببینند و با هم بحثهای طلبگی و دانشگاهی داشته باشند و مباحثه بکنند و سعه‌صدر داشته باشند و باهم همکاری کنند. بهترین مکان برای این کار همان مدرسه ودانشگاههای مشترک است که فعلاً شروع شده و باید آن را تقویت کنیم.
اگر در استان شما به صورت متحد عمل شود، قدرت جذب امکانات کشور برای تقویت این استان بیشتر خواهد بود و راه را برای رفاه مردم این استان هموارتر می‌شود. گرچند نظام کار خود را انجام می‌دهد، ولی اگر مجموعه افراد مؤثر یک استان خواسته‌های خود را به صورت همزمان و همدل مطرح کنند، وضعیت فرق خواهد کرد.
دنیای اسلام با این وضعیتی که فعلاً در عراق، فلسطین و افغانستان دارد، مهمترین نیاز آن هوشیاری و بیداری امت اسلامی است. اگر ما در این مورد درست عمل کنیم، خداوند هم از ما دفاع می‌کند. «ان‌الله یدافع عن‌الذین آمنوا» که این وعده خداوند است که الان تحقق پیدا کرده است. می‌بینید خداوند از ما در مقابل کسانی که دست به دست هم داده بودند و علیه ما می‌جنگیدند، دفاع کرد و می‌کند که فعلاً آنها در عراق باهم می‌جنگند. آنهائی که در عراق جنایات کردند، فعلاً در حبس بسر می‌برند و ما مایل بودیم که این کار به دست مردم عراق صورت می‌گرفت، نه دولت آمریکا ولی مصداق کلمه شریفه (اللهم اتشغل ظالمین بالظالمین) یک اصل تاریخ و یک سنت الهی هست که با این سنت الهی آمریکا در باتلاق عراق‌گیر کرده است. فعلاً راه نجات ندارد و در آن دست و پا می‌زند. اگر در عراق بماند، باید خرج کند و جان و تلفات بدهد و اگر عقب‌نشینی کند، رسوایی  دارد و شکست محسوب می‌شود. از زمانی که وارد منطقه شد، اینجا را به آشوب کشیده و وضعیت نفت را بحرانی کرد شاید مهمترین اثر هجوم آن بر کشور عراق باقی ماندن اختلافات باشد که بسیار خطرناک است. به این خاطر باید به جهانیان پاسخ بدهد. ابهت خود را شکسته که این انتقام الهی و مکر خداوند در مقابل مکر ماکرین کافر است.
انشاءالله امت اسلام با وحدت و همدلی و همراهی همه امت با پیشوایی روحانیت بتواند اهداف وآرمانهای الهی را که درقرآن وعده داده شده،در جامعه جهانی اسلام عمل نماید.
والسّلام علیکم و رحمه الله