سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار شعرا و نویسندگان تاجیکستان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار شعرا و نویسندگان تاجیکستان

  • شهر دوشنبه ( تاجیکستان )
  • شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۶
حفظ میراث فرهنگی تاجیکستان در زمان استیلای کمونیسم /اهمیت زبان فارسی برای نشر فرهنگ اسلامی و ایرانی

بسم الله الرحمن الرحیم

این جلسه برای ما جلسه شیرینی است. ما احترام زیادی برای اهل علم و ادب و هنر قائلیم و برای کارهایی که شما انجام داده‌اید، ارزش زیادی قائل هستیم. در دوران 70 ساله کمونیسم، حکومت‌های وقت تلاش می‌کردند تا هویت مستقل کشورهای آسیای میانه و به ویژه زبان و ادب فارسی و سوابق ایرانی اینجا را از میان بردارند، اما شما با عشق و تلاش خود این میراث گرانبها را حفظ کرده و جلوی نابودی آن را گرفتید.

امروز ما می‌توانیم بر روی ویرانه‌های مارکسیسم انبوهی از ذخائر ارزشمند ادبی، هنری و سوابق شکوهمند اسلامی و ملی داشته باشیم. شما فرهیختگان به ویژه تاجیکان فارس زبان که در طی این سالهای طولانی ارزش‌های ملی و اسلامی خود را حفظ کرده‌اید، امروز وظیفه سنگین انتقال این ارزش‌ها به نسل‌های جوان را بر عهده دارید.

در این مدت بر اثر تغییر خط و القای فرهنگ جدید، رابطه جوان‌ها با این منابع افتخارآمیز تاریخی تضعیف شده و اکنون مسئولیت حل این مشکل بر عهده شماست. شما باید با تربیت افراد جدید، هویت ملی و دینی تاجیکستان را حفظ کنید. البته واقعاً باعث تعجب است که پس از 70 سال در بازدید از اینجا دیدیم که مقدار زیادی از این میراث هنوز حفظ شده و تلاش‌های دشمنان برای نابودی آنها چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. در محافل ادبی و رسانه‌های شما عشق زیادی به ادبیات فارسی وجود دارد. واقعاً کسی باور نمی‌کرد که به این آسانی و با این سرعت روزنامه‌های شما با عناوین فارسی منتشر شود. این کار بسیار بزرگی بود و باعث خوشحالی ما شد. امروز احساس می‌کنیم که ارتباط معنوی بسیاری بین ما وجود دارد و این ارتباط روزبه‌روز تقویت می‌شود.

الان جمعیت فارسی زبان در دنیا زیاد نیستند و بیشتر در سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان زندگی می‌کنند. با این حال ما حق زیادی بر گردن ادبیات و هنر مشرق زمین به خصوص در شبه قاره هند داریم. البته در این مورد انگلیسی‌ها تلاش زیادی برای جدایی مردم هند از میراث فرهنگی خود کرده‌اند. یعنی مشابه همان کاری که کمونیست‌ها در اینجا انجام داده‌اند. با این وجود امروز بسیاری از کلمات فارسی در کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش رایج است.

یکی از کارهای مهم ما برقرار ارتباط با آنها و تقویت زبان فارسی است. جمهوری اسلامی ایران امروز با ابزار مختلف خود به گسترش زبان و ادبیات فارسی کمک می‌کند. همکاری با سازمان‌های معتبر و فرهنگی جهان به ویژه یونسکو نیز راه مناسبی برای معرفی، تبلیغ و ارج نهادن بر فرهنگ فارسی و اسلامی در دنیا است. از اینکه در جمع شما بزرگان اهل علم حضور یافتم، بسیار خوشحالم و امیدوارم که این ملاقات در رونق افکار و اندیشه‌های اسلامی و ایرانی مفید باشد.

والسلام علیکم و رحمه الله