سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از هنرمندان، و رزشکاران و روزنامه‌نگاران جوان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از هنرمندان، و رزشکاران و روزنامه‌نگاران جوان

  • ساختمان قدس
  • یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۴

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
خیلی خوش آمدید. بارها گفته‌ام و باز هم تکرار می‌کنم که انسان در جمع شما‌ نشاط می‌گیرد و فضای روحی انسان را باز می‌کند. قبلاً جلسه‌ای با جمعی از ورزشکاران داشتیم که در آن جلسه درخواست حضور داشتند. امروز خواسته‌های ورزش مطرح شده که جواب مثبت به این خواسته، آسان‌تر از آن جواب بود. چون آن موقع نمی‌توانستیم جواب صریح بدهم، شرمنده بودم و نمی‌دانستم به شما چه بگویم. ولی امروز می‌توانم بگویم که تصمیم می‌گیرم و این نوع خواسته‌هایی را که مطرح می‌کنید، دنبال و سعی می‌کنم تأمین نمایم. اینکه چقدر بتوانم؟ نمی‌دانم.
اگر مسئول اجرائی شدم که بهتر و اگر نشدم، در همین جا هم که هستم، به این مسائلی که شما می‌گویید، ایمان و عقیده دارم. کاملاً قبول دارم که ورزش الان جزو ضروریترین نیاز همه افراد جامعه از کودکی تا آخرین لحظات عمر است. می‌دانم یکی از بهترین امکاناتی که ما را به بهداشت سلامتی می‌رساند، همین تحرکات جسمانی است که با علم و حساب باشد. ورزش با توجه به نیازهای جسمی و روحی افراد یک تحرک برنامه‌ریزی شده و عالمانه در جامعه است. بخصوص که دانش ورزش عمیق و شامل خانمها شده است.
شما در مورد من تجربه دارید و می‌دانید که یکی از مشکل‌ترین سیاستی که به عهده گرفته‌ام، این بود و موافقت کردم تا دخترم وارد این صحنه شود که آن روز خیلی جدّی بود. عدّه‌ای هنوز هم دست بر‌نداشته‌اند و آن انتقام‌گیری‌ها ادامه دارد. ولی من این را وظیفه مدیریتی خودم می‌دانستم. بالاخره اگر خانم‌ها بخواهند وارد صحنه شوند، باید از یک جا شروع کنند که بتوانند جوابگوی بعضی اشکالات باشند.
در مورد پیشکسوتان ورزش هم بگویم که ورزشکاران جوانمردی دارند و حاضر نیستند پیشکسوتان فراموش شوند. نباید آنهایی را که گذشته ما را به حرکت درآورده‌اند، پیش ‌برده‌اند و نقش ایفا کرده‌اند، فراموش کنیم. این خصلت را شما ورزشکاران باید بعنوان خصلت جوانمردی داشته باشید. ما هم به این مسئله توجه می‌کنیم.
نکته‌ای که درباره گرانی ورزش و مشکلی که می‌تواند برای جامعه پیش بیاورد، گفتید، حق با شماست. نباید بگذاریم ورزش مردم گران شود. مثل اینکه آب گران شود. بهداشت مردم بالاتر از نیاز روحی است. بهترین راه برای پرکردن اوقات فراغت و دادن نشاط به جامعه، افتخار‌آفرینی در صحنه‌های جهانی است. امروز دنیا روی ورزش خیلی حساب می‌کند. از دستاوردهای دنیای امروز که خیلی ارزشمند است، مسئله ورزش است.
قبول دارم که سهم زنان ما در صحنه‌های جهانی کافی نیست. این عدم حضور تقریباً به تفاوت عقاید و تفاوت اخلاق که در سنت ماست، می‌گردد که کم وبیش دارد حل می‌شود. نباید کار شک‌آوری کنیم که یکدفعه زحمت درست کند. باید بتدریج که زمینه پیشرفت فراهم می‌شود، گامها را برداریم و مواظب باشیم که متوقف نشویم. بالاخره باید این اتفاق بیفتد.
در مسایل سیاسی حرفهای خوبی زدید و به خیلی از آنها اعتقاد دارم که باید روی آنها کار شود. شاید مسئله ریاست جمهوری، آراء مردم، دمکراسی و آزادی جزو مهمترین دستاوردهای بشری است. بشر از کوره‌ راههای فراوانی عبور کرده است و امروز دارد در یک نقطه خوب جلو می‌رود و آن دمکراسی و دخالت در سرنوشت خود است. بشر خیلی تلفات داده تا به اینجا رسیده است.
در این مورد یکی از برادران از تحول صحبت کردند. واقعاً تحول عمده‌ای اتفاق افتاده است. دوران استعمار گذشته و دیگر نمی‌توان استعمار رسمی را برقرار کرد. دوره دوقطبی جهان که مردم را به اردوگاه شرق و غرب تقسیم کرده بودند و هر کدام به اسمی بر مردم سلطه داشتند، گذشت. آمریکا خیال می‌کند در دوره تک قطبی و حاکمیت یک قدرت، کدخدای دهکده جهان است که اشتباه آنها همین جاست. فکر می‌کنم الان یک نزاع بسیار جدّی بین ملتها و قدرتهایی که می‌خواهند بر ملتها سلطه اقتصادی داشته باشند، در جریان است. آمریکا خیال می‌کرد با لشکرکشی به منطقه، می‌تواند نفت و انرژی را ببرد.
دو روز پیش آقای بوش حرف مهمی زد. از او پرسیدند: تجربه جنگ عراق چه بود؟ گفت: مهمترین پیام جنگ عراق این است که لشکرکشی آسان و مردم را همراه خود کردن مشکل است. حرف مهمی است. آمده بود که عراق را بگیرد، ولی اسیر عراقی‌ها شد و باتلاق عراق گرفتار شد. الان نیاز دارد که مردم کمکش کنند. آمد، سود ببرد که هزینه کرد. تا الان بیش از 300 میلیارد دلار هزینه کرده ‌است و سالها هم باید این‌کار را بکند. آبرویش هم رفته ‌است.
مردمی که در هر گوشه‌ای از کشورشان پادگان نظامی آمریکا می‌بینند، شجاعانه مقابل طمع آمریکا مقاومت می‌کنند. این مخصوص عراق نیست، همه ملتها این‌گونه هستند. الان یک بیدرای عمومی برای ملتها درست شده است. جوانهای ما در دانشگاهها و همه اصناف هم یک نوع آگاهی و بیداری دارند. انفجار اطلاعات اتفاق افتاده است و روز بروز مردم آگاه‌تر می‌شوند. الان راه درست این است که مردم را در صحنه داشته باشیم و مردم خودشان مسئولیت کارشان را به عهده بگیرند و انتخابات درست برگزار کنیم.
مسئله‌ای که رهبری درباره مشارکت عمومی اشاره کرده‌اند، جز با حضور مردم تحقق پیدا نمی‌کند. یادتان هست که امام گفته بودند: «میزان رأی ملت است.» باید آن حرف محور قرار بگیرد. این یک تفکر انسانی از پیامبر(ص)، قرآن و اسلام است. الان داریم وارد انتخابات می‌شویم. بهترین راه این است که مردم انتخاب کنند و بگذارند مردم از سلیقه‌های خودشان بهره‌ بگیرند. وظیفه نیروهای مسؤول و شورای نگهبان این است که از اصلی که رهبری اعلام کردند، حراست و حفاظت کنند و میدان انتخاب را باز بگذارند تا مردم بتوانند نظر خودشان را مطرح کنند. من هیچ موقع طرفدار خلاف قانون نبودم. آنها هم قانون دارندو با قانون عمل می‌کنند، باید با حفظ قانون و مقررات کاری کنیم که زمینه حضور حداکثری مردم فراهم شود. ما احتیاج به حضور مردم داریم. اگر دنیای خارج حضور مردم را ببیند، عظمت، قدرت و صلابت ایران در نظر او بالا می‌رود. با این شرایط طبعاً کسانی که دلسوز هستند، کار خواهند کرد. فکرمی‌کنم امروزیکی ازابزار اطلاع‌رسانی همین تصویر است که همکاری هنرمندان را هم در اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران داریم.
شما این ملاقات را تبلیغاتی تصور نکنید. من این جلسه را مخصوص ورزشکاران برگزار کردم و در آینده نزدیک جلسه مفصلی با ورزشکاران خواهیم داشت.
والسّلام علیکم و رحمه‌الله