سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی

  • ساختمان قدس
  • دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۴

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والسلام علی رسول الله و آله
به همه شما خوش‌آمد می‌گویم. حرف‌هایم را قبلاً گفتم و خواسته‌های شما را قبول دارم. براساس قانون اساسی و منطق دینی و اسلامی عدالت باید رعایت شود. اهل سنت را با اختلاف برخی مواردی که با شیعه دارد، متدیّن می‌دانم که به عقاید و اعمال خودشان عمل می‌کنند. حتی برخی از سنی‌ها متعبدتر از شیعه هستند. اختلافات اهل سنت و شیعه بسیار کم است. اگر صد مسئله بین ما باشد، در 95 مورد مثل هم هستیم و اندک اختلافی است که باید حل شود.
تبعیض را مضّر می‌دانم. ایران یک مسأله است. مسأله جهان مهم است. در اکثر کشورهای اسلامی شیعه در اقلیت است. اگر ایران نتواند عدالت را اجرا کند، از جاهای دیگر هم نمی‌تواند توقع داشته باشد. بنابراین فکر می‌کنم باید این چیزها اتفاق بیفتد.
مسایلی در اوایل در برخی نقاط اهل سنت‌نشین بود که همه آنها گذشت. هیچ دلیلی ندارد رفتاری کنیم که اهل سنت احساس تبعیض کنند که نه به نفع کشور و نه به نفع دنیای شیعه است. اتحاد اسلامی بدون عدالت پیشرفت نمی‌کند.
آنچه که من همیشه پرهیز می‌کردم و هنوز هم پرهیز می‌کنم، این است که وعده‌های مشخصی بدهم و بعد به آنها عمل نشود. در موارد دیگر هم می‌بینید که هریک از نامزدها وعده‌های مشخصی می‌دهند. اما من به شکلی که آنها می‌گویند، پرهیز می‌کنم. ملاک و راهی را می‌گویم که می‌خواهم قطعاً به آن عمل کنم و روی آن می‌ایستم. من عقیده دارم باید در جهت کاستن این تبعیض‌ها حرکت کنیم و به گونه‌ای عمل کنیم که باعث به هم خوردن برنامه‌هایمان نشود.
مناطق اهل سنت را می‌شناسم. باید قدمی را برداریم که به پیش برویم و اینها جزو عقاید من است. مطمئن باشید که من عقایدم را صریح می‌گویم. دلیلی نمی‌بینم غیر از آنچه را که عقیده دارم، مطرح کنم. شما همکاری کنید، علمای شما هم همکاری کنند و ما هم همکاری می‌کنیم تا در مراحل عمل بتوانیم گام‌هایی برداریم که شما راضی باشید و برادران اهل سنت احساس کنند که داریم به پیش می‌رویم. انشاءالله نقاط عملی را خواهیم دید.
آقایان علما هم که آمده بودند، من همین را گفتم. در میثاقی که اعلام کردم، یک بند ارتقاء سطح مشارکت اقلیت‌هاست و منظور من همین است. باید در گزینش‌ها وضع را بهتر و راه را باز کنیم. در سمت‌های سیاسی باید راه را برای حضور آنها باز کنیم. این جزو برنامه‌هاست که اعلام شد و می‌توانید بعداً به میثاق من استناد کنید.
محبت کردید، متشکر هستم. ما در یک وضع استثنایی قرار گرفتیم. انتخابات اینجوری سابقه نداشت. کاندیداهای زیاد، تبلیغات عجیب و غریب، کارهای صدا و سیما و ... تجربه جدیدی در ایران شد، باید از این مرحله خوب بگذریم. مطمئن باشید یکی از کسانی که در این نظام در تصمیم‌گیری‌ها هستند و دلشان می‌خواهد شما راضی باشید، من هستم.
در کارهای عمرانی و از لحاظ کارهای سیاسی، مدیریت‌ها و ... که در کشور هست، اگر ببینم گامی در این جهت برداشتیم. خوشحال می‌شوم.
○جناب آقای هاشمی، خوشحالیم که ما را به حضور پذیرفتید. وظیفه دینی و شرعی ما بود که خدمت شما برسیم. در انتخابات‌های گذشته همه دوستان حاضر در خدمت جناب‌عالی بودند. این دوره هم مصمم شدیم که در خدمت جناب‌عالی باشیم. شما توان مدیریت کشور را در شرایط مختلف به اثبات رساندید. همزمان با مبارزات شما، ملت کُرد هم نقش داشتند. در پیروزی انقلاب نقش داشتند. بعد از انقلاب در شرایط مختلف هموطنان و انقلاب را همراهی کردیم. اتفاقات تلخی در کردستان رخ داد، متأسفانه در گذشته عده‌ای کج‌فهم انگشت در چشم کُردها کردند و آنها را ضدانقلاب تلقی کردند. همه‌ی این مسایل تمام شد. ما انتظار داریم شما با همه تسلطی که بر مدیریت کشور و همه امور کشور دارید، انشاءالله ما را دریابید. شرایط منطقه عوض شد، اتفاقاتی که در کشور عراق می‌افتد در کلّ منطقه تأثیرگذار خواهد بود. ما انتظار داریم جمهوری اسلامی با سعه صدر به مسایل نگاه کند. ما شما را استوانه انقلاب می‌دانیم. ما شما را درمی‌یابیم. ملت کُرد وفادار و مسلمان هستند، بیدارند و شما را دوست دارند. درصد مشارکت مردم پیام دارد که نارضایتی هست. وقتی که خوب تحلیل می‌کنیم، می‌بینیم حق دارند. شما در سردشت در دوران خودتان دستور کوچکی دادید که هنوز هم حل نشده است و این تعلّل دیگران به حساب شما گذاشته می‌شود. انشاءالله همه تلاش می‌کنیم که شما در این انتخابات موفق شوید. انشاءالله به دنبال سازندگی، رفع تبعیض‌ها و کمبودها باشید.
○در انتخابات کردستان، سپاه و نیروی انتظامی دخیل بودند. لباس شخصی‌ها مردم را ضرب و شتم کرده بودند. به خاطر تبلیغات سنگین آقای کروبی و معین در اکثر روستاهای حوزه انتخابی ما مردم متوجه نبودند که جناب‌عالی هم کاندیدا هستید. چون در آنجا شبکه صدا و سیما وجود ندارد و مردم بی‌خبرند. رئیس ستاد جناب‌عالی در آنجا از دوم خردادی‌ها بود که بزرگ‌ترین لطمه را به جناب‌عالی زد. اکثر مردم به جهت به پنجاه هزار تومان آقای کروبی رأی دادند و نه به شخص آقای کروبی. حتی مردم در خانواده‌های چهار یا پنج نفری عکس پنجاه هزار تومان آقای کروبی را چاپ کرده بودند و می‌گفتند که ماهانه مثلاً چهار نفر آنها دویست هزار تومان می‌گیرند که بدعت بسیار بدی بوده است. انتظاری که داریم این است که اگر ما ساکت بنشینیم، به ملت خود خیانت کردیم. کُردها همیشه احترام بزرگان را دارند. آقای احمدی‌نژاد شهردار توانایی است، ولی رئیس جمهور توانایی نخواهد بود. ولی آقای هاشمی توانایی حل مشکلات مردم کُرد را دارند. انشاءالله از شما در کردستان حمایت خواهیم کرد. به یاد داشته باشید 10% را‌ههای کردستان آسفالت است.
● این حرفهایم مخصوص کردستان است. کردها مردم بسیار شریف، نجیب و غیوری هستند که ارزش دارند آدم به آنها علاقه‌مند باشد. مردمی با محبت، صمیمی، ساده وصادق هستند. با علاقه دلمان می‌خواهد کمبودهای کردستان حل شود. وقت زیادی از کردستان در دوره‌ای که امنیت در آنجا نبود، تلف شد و دایماً درگیری بود و امکان انجام کار درست در آنجا نبود. بعد دچار مرحله مین‌گذاری و ملاحظات مرزی شدیم که گرفتاری‌هایی داشت. برخی از کارهایی که مقدور بود، شروع شد که در همان موقع بعضی از آنها به نتیجه رسید و برخی بعداً به نتیجه رسید.
پیشنهاد مشخصی به شما می‌کنم. برای اجرای چشم‌انداز بیست‌ساله، راهکاری که من به نظرم می‌رسد، این است که از هر استانی بخواهیم که در کمیته برنامه‌ریزی استان بنشینند و امکانات و نیازهای استان را درنظر بگیرند و برای رفع عدم توازن برنامه‌ریزی کنند، امکانات استانی و نیازهای خارج از استان را مشخص کنند و طرح عملیاتی را از داخل استان بیاورند.
در کرمان این کار را کردیم. اگر من مسؤول بودم، شما خودتان این کار را انجام بدهید و پیشنهادهای مشخصی با زمان‌بندی بدهید. الان بحث‌های سیاسی برای مردم مضرّ است. خوشبختانه الآن شما در عراق وضع خوبی دارید. کُردهای عراق شرایطی دارند که می‌توانیم روابط تجاری و ... را گسترش بدهیم. ما با کُردهای عراق، آقای طالبانی، بارزانی و ... رفیق هستیم. شما می‌توانید دوره جدیدی خلق کنید. باید بسیاری از نیازهای کردستان عراق را تأمین کنید.
پُلی بین ایران و کُردهای آنجا باشید که تجارت پررونقی خواهید داشت و من هم به آن علاقه‌مندم. تجارت می‌تواند منبع درآمد باشد. اشغال ایجاد می‌کند و زندگی مردم را رونق می‌دهد. ما باید کمک کنیم.
مردم در موقع رأی خواسته‌های خودشان را به نوعی به ما می‌فهمانند. مسأله‌ای نیست. چه توقعی از روستایی کُرد دارم که هیچ‌وقت صدای مرا نشنیده و نمی‌شناسد و بیاید به من رأی بدهد؟! باید به توده مردم حق بدهیم، ولی ما باید درست اداره و هدایت کنیم که مردم بدانند به چه کسی رأی می‌دهند و چه سرنوشتی دارند. تا به حال ما این کار را نکردیم. انشاءالله نتیجه انتخابات خیر باشد.
والسّلام علیکم و رحمه الله