سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از نمایندگان صدا و سیما در خارج از کشور

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از نمایندگان صدا و سیما در خارج از کشور

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۴

بسم‎الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول‎الله و آله
خیلی خوش آمدید. شهادت حضرت امام هادی(ع) را خدمت شما و مردم عزیزمان تسلیت عرض می‎کنیم. در موقع مناسبی برنامه اجلاسیه شما انجام شد و دوستانی که در خارج مسؤولیت دارند و یا پشتیبانی می‎کنند، انشاءالله بتوانند مواضع مناسبی را در شرایطی که احتمالاً شرایط جدیدی در انقلاب است، اتخاذ کنند.  گزارشی که جناب آقای هنردوست از رشد کیفی و کمی و نیروی انسانی و ابزار دادند، خوشحال‎کننده و در مسیر خاصی است. همیشه این تفکر در جمهوری اسلامی بوده که ما باید بیشتر در دنیا حضور داشته باشیم. معمولاً رسانه‎های کشورهای غربی میدان‎دار هدایت افکار عمومی هستند و این روند از گذشته تا به حال هنوز ادامه دارد که واقعاً به صورت معمّایی برای بشریت به وجودآمده است.
سرنوشت انسانها را کسانی که از پیش خودشان را آماده کردند و ابزار، امکانات و تجربه بیشتری داشتند، در دست گرفتند. اگر این شکل ادامه داشته باشد، همیشه دیگران باید آلت دست کسانی باشند که دارای رسانه‎ای قوی و تجربه‎ای طولانی هستند. با پشتوانه‎هایی که برای اجرای خواسته‎هایشان دارند، مردم را در دنیا مسخّر می‌کنند و آنها هم چنین چیزی را می‎خواهند. فرض آنها هم وقتی ابزار اطلاع‎رسانی را توسعه دادند، همین بود. البته این وضع نبوده و علم، دانش و خواست بشر، عرضه و تقاضا این مسأله را به این سطح رسانده است. ولی آنهایی که از هدایت‌کنندگان این جریان بودند، دستشان قوی‎تر بود.
به هرحال این مقدار حضوری که شما کسب کردید و تجربه‎ای که به دست آوردید و می‎توانید گزارش افتخارآمیزی به مردم بدهید و بگویید وارد این میدان بسیار مشکل و پیچیده شدید، مایه خوشحالی است. البته سرمایه اصلی این بخش، نیروی انسانی و انسان‎های خوش استعداد، خوش سلیقه، دوره دیده و آماده‎ درک و تفهیم چیزهایی هستند که برای ما آرزوست. مبانی و اهداف ما چیزهای مهم دیگری هستند که باید امروز مطرح کنیم.
یکی از کشورهایی که الآن در دنیا مستمع دارد، کشور ماست. دوستان ما هم زیاد هستند. انسان‎های ارزشمندی هستند، کسانی که دوست جمهوری اسلامی و اسلام هستند، چه خود مسلمان‎ها و چه مردم محروم و مستضعفی که جمهوری اسلامی را یک راه درست برای رسیدن به آرزوهایشان تصوّر کردند. مستمع از ناحیه دوستان کم نیست. دشمنان ما هم نمی‎خواهند از کار ما بی‎اطلاع باشند و خیلی‌ها گوش می‌دهند تا سوءاستفاده ویا از برنامه‌های ما آگاهی پیدا کنند. انسانهای بی‌تفاوت هم در دنیا فراوانند که اگر محتوایی در برنامه‌ها ببینند، علاقه‌مند هستند ببینند. اینها قضاوتی از پیش ندارند، ولی می‌توانند به دست آورند. در مجموع شاید در بین کشورهایی که خیلی اَبَررسانه نیستند، جمهوری اسلامی از لحاظ مستمع جایگاه خوبی دارد که سرمایه رسانه‌ها مستمعین هستند، رسانه‌های کتبی، تصویری، صوتی و همه بخش‌های آنها با مشتری‌های خودشان زنده هستند و به شکر خدا ما از این نعمت برخوردار هستیم. از نعمت محتوا هم چیزی کم نداریم.
جمهوری اسلامی کار بزرگی در تاریخ معاصر است. همه قبول دارند که این مردم روی  پای خودشان یک رژیم ستمگر تحت حمایت همه قدرت‌های مطرح آن روز را به خوبی شکست دادند. آمریکایی‌ها و اربابان آنها را از ایران بیرون کردند. ملت ایران روی پای خود ایستاد و با همه مشکلات تحمیلی مبارزه کرد و مقاومت نمود و خودش را ساخت. در همه زمینه‌ها جمهوری اسلامی ایران دستاوردی دارد که در دنیا مطرح کند و شما نمونه‌ای از آن هستید.
ما که از هیچ جایی حمایت فنی، علمی، تجربی و سیاسی نشدیم. نوعاً جوان‌های انقلابی، به تدریج آشنا و بر امور مسلط شدند و از عشق و استعدادشان استفاده کردند و الآن مجموعه باارزشی هستند. وضع ما از لحاظ انسان‌ها، سرمایه اولیه و ابزار هم نسبتاً بد نیست. این‌قدر هم ابزار اطلاع‌رسانی در دنیا خوب شده که اگر از هر بخشی از آن استفاده کنیم، موفق هستیم و می‌توانیم حرف بزنیم. بقیه بخش‌ها هم این‌گونه است. دانشگاهها ظرفیت خوبی برای کشور ما شدند که تقریباً الآن به اندازه‌ فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها درست شد. اگر هم عقب هستیم، به خاطر سال‌های گذشته است که در پشت کنکور جمع شدند.
روزی اگر آنها به‌میدان بیایند،دانشگاههامی‌توانند همه را جذب کنند و همه فارغ‌التحصیلان دانشگاهها را پوشش بدهند. در بعضی از بخش‌ها هم حرف‌های خوبی داریم و مقالات علمی خوبی در دنیا و در داخل کشور منتشر می‌شود.
موضوعات مهمی است و یکی از اصلی‌ترین آنها بحث انرژی هسته‌ای است. همه می‌دانند که ایران در شرایط محدودیّت، بایکوت، سانسور و مخالفت توانست این راه سخت را برود و اشکال آنها به ما این است که شما نگفتید دارید چه کار می‌کنید. معلوم بود که اگر می‌گفتیم، آنها جلوی آن را می‌گرفتند و ایجاد مزاحمت می‌کردند. ولی در حدّ قانونی همیشه گفته شد. شاید چیزهایی در آن موقع گفته نشد، ولی بعداً گفته شد و الآن همه چیز شفاف شده است. در خیلی از مسایل دیگر هم جمهوری اسلامی یا به آنها رسیده و یا در راه رسیدن است و می‌تواند در دنیا به عنوان نیروی بالنده مطرح باشد. در زمینه‌های صنعتی، خدماتی، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی، صاحب حرف، ایده و دارای مبنا هستیم و می‌دانیم چرا حرکت کردیم و به اینجا رسیدیم و به کجا می‌خواهیم برسیم.
این به صورت یک مکتب است، مکتب کامل آنی است که هم جهان‌بینی یعنی برای جهان دیدی برای خود داشته باشد که جهان چگونه است و هم استراتژی ارزشی داشته باشد که ما در اسلام هم جهان‌بینی داریم و هم استراتژی ما روشن است. براساس اسلام می‌خواهیم حرکت کنیم و اسلام هم استراتژی گم شده‌ای نیست و قرآن به عنوان کتاب و محور برای همه قابل مطالعه است و راهکارهای ما هم کم و بیش شناخته شده‌اند که می‌خواهیم چگونه عمل کنیم.
یک مکتب کامل پشتوانه حرکت ملت ایران است و ما هم می‌دانیم در این مکتب ذخایر بسیار بزرگی هست که هنوز برای کارشناسان اسلامی کشف نشده و نیاز به تلاش بیشتر است.
خیلی از چیزها هم  کشف شده که فرصت اجرا پیدا نشده است و مزاحمت‌هایی وجود دارد. ولی سرمایه‌ای داریم که می‌توانیم روی آن تکیه و حرکت کنیم.
از لحاظ سیاسی امروز در مسایل جهانی صاحب ایده و ادعا هستیم و هیچ مساله‌ای الآن در ابعاد جهانی اتفاق نمی‌افتد که جمهوری اسلامی در آن نظر نداشته باشد. دنیا هم می‌خواهد نظر ما را بداند. بعضی‌ها می‌خواهند بـرای هوکردن ببینند و بعضـی‌هابرای عمل کردن می‌خواهند ببینند و بعضی‌ها هم ممکن است بخواهند از آن چیزی بفهمند، به خصوص در منطقه خودمان این مسایل گسترده‌تر است. الآن در منطقه خودمان مسایل بسیار مهمی است و ما در همه اینها می‌توانیم حضور واقعی داشته باشیم. در مسأله عراق، افغانستان، فلسطین، لبنان، سوریه، مسایل آسیای میانه، قفقاز و آنچه که الآن در منطقه ما وجود دارد، حضور داریم.
بحث تروریسم، بحث جدّی ما است و ایران پیشتاز مبارزهِ با تروریسم و بیش از همه قربانی تروریسم بوده است. در همه بحث‌های زنده‌ی دنیا می‌توانید اعمال‌نظر و نظر نظام اسلامی را برای دنیا مطرح کنید.
یکی از مسایل مهم از لحاظ حضور واقعی در مسایل جدّی دنیا، مسأله انرژی است. ایران یکی از مهم‌ترین، مطمئن‌ترین و پایدارترین مرکز انرژی دنیاست. امروز انرژی مؤثر دنیا یا گاز و یا نفت است. البته انرژی هسته‌ای و انرژی‌های نو هم میدان‌دارند. منتهی بخش کمی از زندگی مردم را اداره می‌کنند و معلوم نیست به این زودی بتوانند با انرژی نفت وگاز هم‌وزن شوند و به رقابت بپردازند. منابع گاز ما با محاسباتی که تا به حال شده، صدها سال دوام خواهد داشت.
در منابع نفت و گاز در سطح دنیا دوّم هستیم و منابع کشف نشده بسیاری داریم. برای جاهایی مثل آمریکا و انگلیس مشخص است و آنها سابقه مطالعاتی زیادی در انرژی ما دارند و پرونده‌ها را خارج کردند و نمی‌خواهند به ما اطلاعات بدهند. امروز دنیا به ایران وابسته است. این‌طور نیست که بتوانند ایران را ندیده بگیرند. آنها می‌خواهند بر ایران سلطه داشته و صاحب فرمان باشند. به همین دلیل وقت می‌گذارند، انرژی صرف می‌کنند و هزینه و دعوا می‌کنند و همه نوع کار را انجام می‌دهند.
اگر می‌خواستند موقعیت جغرافیایی ایران را هم در نظر بگیرند، مراکز بورس می‌توانستند برای خطوط هوایی و زمینی و عبور لوله‌های گاز و نفت به ایران توجه کنند. حق ما این است که الآن بورس نفت و گاز در ایران باشد و ما باید حرف اول را بزنیم. درست است که الآن وضع عربستان از ما بهتر است و نفت بیشتری دارد، ولی ایران با آنجا تفاوت دارد، ما می‌توانیم وزنه سنگینی در تأمین امنیت انرژی دنیا باشیم. برعکس آن هم می‌توانیم عمل کنیم که انرژی دنیا ناامن باشد. در هر دو وجه، قدرت و حربه در دست جمهوری اسلامی است و ما نشان دادیم که در تمام طول دوران انقلاب اسلامی با متانت رفتار کردیم و ماجراجویی نکردیم.
وقتی آنها کشتی‌های ما را در دریا هدف قرار می‌دادند، می‌توانستیم تنگه هرمز را ببندیم و دنیا را دچار بحران کنیم، ولی این کار را نمی‌کردیم. چون به امنیت دنیا و منطقه متعهد هستیم.
به هرحال فکر می‌کنم ایران از لحاظ طبیعی، انسانی، پیشرفت علمی و فنی و نیروی انسانی امروز در سطحی است که از وزنه‌های نیرومند دنیاست. یکی از کارهای مهم شما و رسانه‌های شما باید این باشد که دنیا را با این موقعیت و جایگاه ایران آشنا کنید. البته اهل نظر و کسانی که مطالعه می‌کنند، خودشان ایران را می‌شناسند، ولی افکار عمومی دنیا کم می‌داند. افکار عمومی دنیا را علیه ما تجهیز کردند که ایران را بدنام کنند. ایرانی‌هایی که از خارج برمی‌گردند و ایران را که می‌بینند، می‌گویند فکر نمی‌کردیم وضع ما اینگونه باشد و دگرگون می‌شوند. خارجی‌ها هم اینگونه هستند. هرچند چیزهایی را نمی‌پسندند که مربوط به سلیقه‌های آنهاست و مربوط به واقعیت زندگی ما نیست.
به هر حال پشتوانه‌ای مثل ایران را دارید که به شکر خدا همه چیز دارد. راه، مکتب و سیاست ما روشن است و دشمنان ما هم مشخص هستند و استراتژی عملیاتی هم مشخص است، لذا می‌توانید سربازان خوبی در حساس‌ترین میدان نبرد دنیا باشید. امروز شاید حساس‌ترین میدان‌ها، همین میدان رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی ، جنگ رسانه‌ای، تحمیل فرهنگ‌ها و سلیقه‌ها باشد که زدودن فرهنگ‌های بومی و ملی و سست کردن پایه‌های زندگی و شرافت انسانها از جمله آنهاست که می‌توانند از این طریق شخصیت و هویت ملت‌ها را از آنها بگیرند و آنها را بی‌هویت و دچار پوچی کنند.
بدترین چیزی که می‌تواند برای یک ملت پیش بیاید، حالت پوچی است و ارزشمندترین سرمایه این است که هویت ما برای ما ارزشمند باشد و بخواهیم با این هویت زندگی و از آن دفاع کنیم. این هویت افتخارآمیز در ایران اسلامی دارای مکتب اهل بیت(ع) است. خداوند در شرایط و جای مناسبی به ما این رسالت و مأموریت را داد که پیام‌رسان پیام الهی برای دنیا باشیم.
امیدوارم که این حرکت تکاملی شما ادامه پیدا کند و با روحیه و بانشاط باشید. به خصوص در این روزها که ممکن است با امواج شدید تبلیغاتی مواجه شویم، مسؤولیت شما سربازان این میدان برای بالابردن روحیه مردم و آشناکردن دنیا به موقعیت خودمان اهمیت زیادی دارد. شما را به خدا می‌سپارم و برای توفیق شما دعا می‌کنم.
والسلام علیکم و رحمه‌الله