سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مردم ترکمن صحرا

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مردم ترکمن صحرا

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۳

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله والسلام علی رسول الله و آله
بسیار خوش آمدید. بنده را با اظهارات خودتان شرمنده کردید. وقتی این اظهارات را می‌شنوم، متأثر می‌شوم که جمعی خواسته‌ای را مطرح می‌کنند که بنده هنوز در خصوص این مسائل فکر نکردم.
در مورد گلستان و ترکمنها به اندازه کافی اطلاع دارم، رفت و آمد زیادی به آنجا داشتم. فکر می‌کنم یکی از بخشهای خوب جمعیتی هستند. سلامت روابط فردی که در ترکمنستان وجود دارد و استقبال خوبی که در این زمینه بوجود آمده، بسیار خوب است. نوع برخورد ما با مسئولین ترکمنستان و رابطه آنها با بخش ترکمن‌صحرا،معنای خاصی برای آنها داشته است.
انشاء‌الله بناست در چند روز آینده برای افتتاح سد به استان شما سفر کنم. باز هم شما را در آنجا زیارت خواهم کرد. منطقه شما استان جوانی است و به یقین توجهات بیشتری لازم دارد تا به حد مطلوب برسد.
در مورد ریاست جمهوری بیشتر به فکر این هستم که کشور بزرگی مثل ایران با جمعیت هفتاد میلیونی که عموماً مردمی باهوش و بااستعدادی هستند، نباید متکی به افراد معدودی باشد. افراد نیرومند در کشور ما کم نیستندو همه باارزش، عالم، بزرگ، شجاع هستند.
افراد مدیر، نمونه و با صلابت بسیاری در طول 25 سال از عمر انقلاب در کشور پرورش یافتند.
انقلابهای دیگر در دنیا این‌گونه نبودند. وقتی عده‌ای انقلاب میِ‌کردند، همان انقلابیون تا آخر در سمت خودشان می‌ماندند و پستهای آنها مادام‌العمری است، اما ما این را نمی‌پسندیم. ما جوهر ثابتی در کشور داریم که رهبری و ولایت فقیه است که کم در معرض جابجایی قرار می‌گیرد، اما دیگر، سیال بودن مدیران، تعارفی نیست، تعبیری واقعی و مصلحتی است، چون افراد جدید از تفکر و حرفهای جدید، انرژی و عشق بیشتری برخودارند و از انگیزه‌های دیگر برای انجام کارها برخوردارند.
لذا این، اصل معقولی است، دموکراسی یکی از ارزشهایش همین است که پستها را موقت می‌کند و مردم انتخاب می‌کنند. افرادی که کارایی آنها کم می‌شود و یا مردم از آنها خسته می‌شوند، فرصتی پیدا می‌کنند و جایشان را به افرادی می‌دهند که با انگیزه بیشتر وارد می‌شوند و مردم هم به آنها رأی می‌دهند.
الان در کشور ما همه چیزبصورت انتخاباتی است، شورای شهر، مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری با رأی مردم انتخاب می‌شوند. دولت هم از میان رئیس جمهور و مجلس انتخاب می‌شود، لذا مردم تصمیم می‌گیرند و معنای دموکراسی نیز همین است.
الان به شما نمِی‌گویم. به عنوان یک مسلمان و به عنوان یک طلبه تجربه‌هایی دارم و اگر احساس کنم که تکلیف من است، ضرورت دارد و مملکت نیاز دارد، قطعاً و بدون هیچ‌گونه‌ تردیدی خواهم آمد. اگر مردم رأی دادند، مسئولیت من جدی‌تر می شود و اگر رأی نداند، دیگر تکلیفی ندارم. ولی احساس می‌کنم هنوز تا آن‌موقع دو سه ماهی وقت داریم و باید صبر کنیم. شاید افرادی نیرومند از بین کسانی‌که هستند، ظاهر شوند و بتوانند آراء مردم را جذب کنند و مورد حمایت مردم قرار بگیرند که در این حالت خیال ما و شما راحت می‌شود.
این نشان می‌دهد که مملکت ما به تعداد معدودی از افراد وابسته نیست و این برای کشور بسیار ارزشمند است. اگر این کار در حیات ما اتفاق بیفتد، برای کشور و ملت نوعی سربلندی و پیروزی است، اما در عین حال احتمال می‌دهم با توجهی که شما به ما دارید، برای دیگران مشکل شود. ریاست‌جمهوری یکی از انتخابهایی است که رئیس جمهور هر کسی که باشد، وظایف بسیار بسیار سنگینی را برعهده دارد.
الان شرایط منطقه ما با گذشته فرق کرده است و دور تا دور ما را احاطه کرده‌اند و برای ما چنگ و دندان نشان می‌دهند. فشار می‌آوردند که ما در مسأله انرژی که حق ماست، نتوانیم استفاده صلح‌آمیز کنیم. اگر آنها در کشور ما موفق شوند، بقیه کشورهای منطقه هم ضرر می‌کنند و می‌توانند جلوی آنها را بگیرند که این ظلمی برای همه است که اکثریت کشورهای دنیا از انرژی هسته‌ای که خیلی اهمیت دارد، استفاده نکنند و فقط چند کشور قدرتمند استفاده کنند.
اختلافات داخلی هم که به حدی رسیده که زجرآورشده است، همدیگر را طرد می‌کنند و با این کارها انسجام ملی بوجود نمی‌آید. مردم ما باید متحد باشند. الان وقتی نیست که ما با هم نباشیم. تفاوتهای طبیعی در کشور است که خوب است. در انقلاب مشکلی بوجود نیامد و همه اقوام برادرانه درکنار یکدیگر زندگی می‌کنند. بالاخره وحدت ملی، قومی و ارضی از لوازم آینده است و چهار سال آینده این موارد از ضرورتهاست. لذا اگر کسی بتواند از عهده این مسائل برآید، خوشحال خواهیم شد و اگر نیاید، برای ما تکلیف است و بنده در خدمت خواهم بود.
اینکه شما زحمت کشیدید و بنده را شرمنده کردید، عرض می‌کنم که شما مطمئن باشید  که احساس بی‌تکلیفی و بی‌تفاوتی نمی‌کنم. اگر کشور ما نیاز داشته باشد، بنده تا زمانی که زنده هستم، در هر کاری که به من نیاز باشد، آماده هستم. اگر نیاز نباشد، نباید توقع داشت و افرادی هستند که کارها را بهتر از ما انجام می‌دهند. بنده اصلاً نگران انتخابات آینده نیستم و مطمئن هستم که همه برای آینده انقلاب و پیشبرد آن در صحنه حضور خواهند داشت.
ایران کشور بسیار پرعظمتی است و در کشورهای اسلامی و دیگر کشورهای جهان، مجموعه‌ای مثل ایران نداریم. منابع طبیعی، معادن، گاز، هوای مناسب در چهار فصل، موقعیت بین‌المللی ممتاز که چهار راه دنیاست و موقعیتی بین دریای خزر و خلیج فارس دارد و کانون انرژی دنیاست. درانتخابات و مناسبت‌های دیگر ثابت شد که مردمی بسیار باهوش و متمدن و باسابقه دارد که سابقه تمدنی آنها از نسلهای گذشته به نسل حاضر به ارث رسیده است. بخشی از حسادتهای دشمنان و فشارهای آنها به خاطر موقعیت ایران است.
انشاءالله در سالهای آینده رئیس جمهور مطلوب خواهید داشت و اگر بنده هم افتخار خدمت داشتم، باز در خدمت نظام، کشور و مردم عزیز خواهم بود.
از اینکه نمی‌توانم الان جواب صریحی به شما بدهم، نرنجید و اطمینان داشته باشید که بنده در کنار مردم هستم.
والسلام علیکم ورحمه الله